Dinsdag 3 Juli
P. J. Meijer.
448ste Staatsloterij.
Nog eenige dagen
Kinder-Mantels van af f2,50.
Dames- en Meisjes-Mantels van af f 5,—.
f 8,50 tot f 11,50
A. KOLFER.
laatste dag der uitverkoop.
Heeren- en
JongensGonfectie
De Duif"
J. Visser-Koole.
Uw Haar
laatste dag van de
Profiteert heden nog; van de gelegenheid.
Ziet onze speciale Lappen-étalage.
Allerlei.
Ingezonden Stukken.
Advertentiën.
Voetbalvereen. „AXEL".
Jaarvergadering
in de Goedkoope Winkel
Profiteert nog van de
gelegenheid.
Wettige Uniebriefjes
De nieuwste modellen koopt U voor
10 - 20 pCt.
korting
Dames- en
Kinderconfectie
Mantels .Japonnen
Courante
Manufacturen
de groep-Malmgren is men scep
tisch gestemd.
Daar Amundsen nu reeds een
week wordt vermist, vreest men,
dat hij in de IJszee is omgekomen.
In het kamp van Nobile heeft,
men in de laatste dagen verschei
dene ijsberen geschoten.
Naar de Zweedsche vliegers
mededeelen, hebben zij in de
omgeving van het kamp van No
bile op ongeveer 16 K. M. af
stand van het ijs een honden
slee-expeditie gezien, welke zich
in de richting van het kamp be
woog.
Van bevoegde zijde wordt
medegedeeld, dal Nobile van
luitenant Lundborg de mededee-
ling kreeg, dat hij als eerste de
ijsschots moest verlaten, daar
voor de overigen door den aan
voer van voldoendf levensmid
delen geen onmiddellijk gevaar
dreigt, omdat zijn terugkeer in
de bewoonde wereld van groot
belang kan zijn voor de redding
van de overige leden der beman
ning van de Italia".
Officieel worden bijzonderhe
den bekend gemaakt, welke No
bile heeft gemeld over het ver
gaan van het luchtschip „Italia".
Uit deze mededeelingen blijkt
dat eerst de motorgondel tegen
het ijs geslagen en vernield werd.
Daarin bevond zich de mecani
cien Vincenzo Pomello, die ern
stig gewond en bijna onmiddel
lijk dood was. Hij werd door de
leden van de Nobile-groep be
graven.
Nadat deze gondel was stuk
geslagen, dreef het luchtschip
stuurloos af in de richting van
den 1 lOden graad. Op ongeveer
10 K. M. afstands merkten de
leden van de Nobile-groep een
groote rookkolom op, welke naar
men meent waarschijnlijk af
komstig was van het in brand
geraakte benzine-reservoir, dat
uit het luchtschip gevallen moet
zijn.
Nobile heeft geadviseerd het
onderzoek naar de overige leden
van de bemanning van de .Italia"
uit te strekken over het gebied
10 graden links en 10 graden
rechts van de plek waar Nobile
met zijn groep is neergekomen.
Nobile meent dat de overige
leden van de bemanning niet
verder dan 50 K. M van deze
plek moeten zijn neergekomen.
Voor het onderzoek naar dit deel
der bemanning staan twee itali-
aansche watervliegtuigen en een
Zweedsch vliegtuig gereed.
Ze zullen zoodra het weer
zulks toelaat, vertrekken.
Van de groep Marianno is nog
geen enkel bericht ontvangen.'Uit
mededeelingen van Nobile blijkt
dat deze groep met levensmid
delen voor ongeveer 40 dagen
is vertrokken. Ze beschikt verder
over kaarten en instrumenten tot
vaststelling van haar positie. Ten
ten en wapens heeft ze echter
niet.
De meteoroloog Malmgreen
was van meening dat men dage
lijks 10 K. M. zou kunnen afleg
gen. Het lag in de bedoeling in
de richting van Toyn-eiland te
gaan. Volgens Nobile zullen zij
niet meer dan 5 K. M. per dag
kunnen afleggen.
Toen de Malmgreen-groep van
Nobile vertrok, was het radio
toestel uitsluitend in staat, be
richten te ontvangen. Seinen kon
men toen nog niet. Hierdoor was
de Malmgreen-groep op de hoogte
in welke richtingen de hulp-ex
pedities hun arbeidsveld zochten.
Het stoomschip „Braganza", dat
met twee Noorsche vliegtuigen
nasporingen doet naar het Fran-
sche vliegtuig .Latham" met
Amundsen aan boord, is nog
altijd door het ijs bij de Noord
kaap geblokkeerd.
Aan de nauwe ingang van de
Hinlopenstraat bevindt zich de
Zweedsche walvischvaarder ,Roy'
met een klein watervliegtuig, dat
bestemd is om onderzoekingen
te doen naar de groep-Malmgren.
Aan deze nasporingen nemen
verder nog deel twee Italiaansche
expedities met vier hondensleden,
vier Noorsche gidsen, kapitein
Sora en twee studenten van de
Alpen Club, die nabij Beverly
een levensmiddelen»depot hebben
ppgeslageti.
Uit Riga wordt gemeld, dat de
Russische ijsbreker „Malygin",
die is uitgevaren om Amundsen
op te sporen, draadloos bericht
heeft gezonden er niet in ge
slaagd te zijn verbinding met
hem te krijgen. Waar Amundsen
zich bevindt, is niet bekend.
Volgens berichten uit Oslo
bestaat er weinig hoop, dat de
Malmgren-groep nog kan worden
gered. Zij wordt door de meeste
deskundigen als verloren be
schouwd, daar haar voorraad
levensmiddelen, zelfs bij zeer
zuinig beheer, toch reeds sinds
eenige dagen moet zijn uitgeput.
Spoorwegramp.
Nabij Darlington is een trein
met vacantiereizigers tengevolge
van een botsing bijna totaal ver
nield, twee wagons zijn in elkaar
geschoven.
Een hartverscheurend gehuil en
gekerm steeg op van de gewon
den, opgesloten in de verbrijzelde
wagens en er moest met boven-
inenschelijke inspanning worden
gewerkt om ze te bevrijden.
22 personen werden gedood.
De materieele schade is aanzien
lijk.
Handelsberichten
Men is doende over de for
matie van een internationaal kar
tel voor de automobiel industrie,
waarbij Duitsche, Belgische,
Fransche en Italiaansche auto
mobielfabrikanten zich zouden
vereenigen, teneinde de continen
tale auto-industrie tegen de Ame-
rikaansche te verdedigen.
Voor de Ned.-lnd. Spoorwegen
een schitterend jaarverslag. Voor
1928 goede verwachtingen voor
het goederenvervoer. In de eerste
5 maanden van 1928 werden niet
minder dan f 1*208.539 netto ont
vangen, tegen f 1.369.631 in het
reeds zeer gunstige jaar 1927.
Kort geleden is men in de
Vereenigde Staten een campagne
begonnen, om afval en verlies
bij de productie van artikelen
tegen te gaan. Aangemoe
digd hierdoor is men thans ook
aan het werk getogen om verspil
ling bij de distributie te ver
minderen. Het omzetcijfer in de
V. S. bedraagt op het' oogenblik
ongeveer 40 000.000.000 dollar
per jaar.
Van de emissietafel noemen wij
de uitgifte van f 500.000 5°/0
pandbr. Friesch Hollandsche Bank
a 99°/0, met verplichte uitloting
van minstens 4°/0 's jaars een
aantrekkelijke, behoorlijk ren-
deerende en secure binnenland-
sche belegging.
op Maandag 2 Juli 1928,
des avonds half acht, bij Mej.
de Wed. G1LIJAMSE.
De vergadering is ook toe
gankelijk voor H H. Donateurs.
HET BESTUUR.
(20) te AXEL.
verkrijgbaar, V20, 710, \/v V,, 7i-
De Agent
C. P. DE REGT, Zaamslag
en P. F. DAMMAN,
Korte Noordstraat E 15,
Middelburg.
A.anbe velend,
10 - 20 pCt. korting
Extra groote maten in
voorradig.
extra voordeelig-e
prijzen.
wordt gezond en sterk
het krijgt mooier ^lans
het wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
het valt niet meer uit
als gij zoo nu en dan een
weinig Purol tusschen de
handen wrijft en daarna
door de haren uitstrijkt.
Doos 30 en 60. tube 80 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
Voor Kippenhouders.
Elk jaargetijde brergt voor den
kippenhouder zijn eigenaardige moei
lijkheden en zorgen mee. In het eene
seizoen mogen ze eens wat meer en
grooter zijn dan in het andere, zonder
zijn ze geen van vier.
De m.-este kippenhouders zijn van
meening, dat in den zomer de hoen
ders al heel weinig omzien vragen
Maar dit is een meening, die vaak
noodlottige gevolgen met zich brengt.
De voornaamste zomerzorgen willen
we hier achtereenvolgens behandelen,
opdat de kippenhouders zich daarnaar
richten kunnen en fouten, die mogelijk
in andere Jaren gemaakt zijn, worden
voorkomen.
lo. de gesteldheid van de lucht in
het hok laat vaak veel te wenschen
over. Dit is van bijzonder veel invloed
op de dieren en speciaal de productieve
hoenders ondervinden er de nadeelige
gevolgen van. Des winters stelt men
meest al het mogelijke in het werk
om toch maar een goede atmosfeer in
het hok te scheppen, maar 's zomers
mag blijkbaar tegen de wetten der
hygiène in dezen wel zeer gezondigc
worden. In heel veel gevallen is htt
in de hokken des zomers veelteheei,
omdat niet voldoende geventileerd ka>
worden. Een eerste eisci) bij het bou
wen van een kippenhok is voorzeker
dat het op een zeer zonnige plaats
komt te staan en dat de zon er fltnk
in kan schijnen, maar daarnaast mag
toch absoluut niet uit het oog verloren
worden, dat ook de toestand van de
lucht in het hok een woordje mee
spreekt. In de scholen kan men bordjes
aantreffen, waarop te lezen staatLaat
lucht en zonlicht in woon- en slaap
vertrek. Maar dat mogen we ook wel
boven den ingarg van elk hoenderhok
hangen. Doordat er in den zomer veel
meer zonnige dagen zijn dan in den
winter en doordat in den zomer or k
de zon veel langer schijnt en de zon
nestralen ook veel warmer zijn.dan in
den winter, kan het hok vaak meer
op een broeikas dan op een verblijf
plaats van kippen lijken. Ventilatie is
daarom een eerste eisch. Een gedeelte
der ramen moet opengezet kunnen
worden en op heete dagen moeten die
lot laat in den avond soms zelfs den
heelen nacht openblijven staan. Zoo
vaak zien we de kippen hijgend op de
stokken zitten met de vleugels zoo
ver mogelijk van het lichaam. In zoo'a
toestand lijdt het lichaam en is van
nachtrust geen sprake. Onder deze
omstandigheden komen met de heete
dagen dan ook de ziekten, vooral de
darmziekten, het weerstandsvermogen
der kippen neemt af en daardoor ook
de productie. De rui wordt er feu
zeerste-door bevorderd. Dit heeft weer
fen gevolge dat het jaariegcijfer te
laag blijft.
2o. Een tweede verschijnsel inden
zomer is dat men het met het reinigen
van het hok niet zoo nauw neemt.
Wanneer men al in den winter gewoon
was de mest geregeld te verwijderen,
in den zomer acht men dit vaak gehet 1
overbodig, waardoor, ook al mede door
de hitte, de atmosfeer totaal ve:pest
wordt. Al zijn de voederbakken nog
zon doelmatig, er wordt toch altijd
wel een beetje gemorst en dit komt
tusschen de mest terecht, en gaat tot
verderf over. Het wordt een zeeron-
frissche boel. Geen wonder, dat het
ii zoo'n hok vaak zuur ruikt! Het is
toch een oogenblik werk de zitstokken
en de mestplank te verwijderen en
schoon te maken, een werk dat zich
in den goeden gezondheidstoestand der
diereu dan ook dubbel en dwars be
taalt.
3o. Aan de drinkwatervoorziening
wordt in vele gevallen niet voldoende
aandacht geschonken en deze laat dan
ook vaak zeer veel te wenschen over.
Het is bij kippen al net eender als bij
menschen. Wie den heelen dag in de
warme zon moet werken heeft meer
drinken noodig dan wie in een ko:l
vertrek den dag doorbrengt. Een land
arbeider zorgt ervoor, dat hij een vol
doende hoeveelheid drinkwater mee
naar het veld neemt. In den zomer
hebben ook de kippen veel drinken
noodig en dan natuurlijk goed drink
water. Op menige boerderij zien we
het water uit de drinkbakken ve dampt
en de bakken zelf groen aangeslagen.
Start er nog water in, dan is ook d t
vaak groen Darmziekten moeten hier
van wei het gevolg zijn. Het zal dus
noodig zijn het water 2 of 3 maal per
dag te ververschen en daarbij indien
het noodig is den drinkbak zorgvuldig
te reinigen. Ook zal men er goed aan
doen het water in de schaduw te zetten.
Heeft men zoo goed voor de dieren
gefcorgd, dan bereikt men tevens dit
de kippen niet uit vuile poelen en
piassen, vaak uit den mestvaalt gaan
drinken. Een kip mint het vuil wer
kelijk niet.
4o. Een andere fout, die men dik
wijls maakt, is dat er te veel dieren in
één hok z'tten. Men heeft ruimte
moefei maken voor de kuikens en
jonge hennen en daarom de kippen uit
3 hokken maar in twee gedaan. Dat
het in zoo'n hok, dat dikwijls al te
<lcin is voor het bestemde aantal nu
vel heel erg benauwd wordt is te be
grijpen. Nu is veel ventileeren een
■erste eisch.
5o. Op verscheidenen door schrijver
dezes bezochte boerderijen voerde men
m de zomer geen ochtendvoer. Waar
tegenwoordig op veel plaatsen kifp n
gehouden worden, dat het dierlijk
voedsel, dat bij de boerderij te vinden
is per kip ai heel miniem wordt, is
dit zeker niet te verded.gen.
6o. Ten slotte moeten we ook tot
de zorgen van den zomer rekenen het
planten van boerekool. Dit is een uit
nemend voer voor den winter. Het is
beter dan bieten, omdat het meer vita
minen en ook meer ijzer bevat dan
deze. Wanneer na de vroege aard
appels deze koolsoort wordt uitgeplant,
lan behoeft de grond met kaal te blijven
liggen en in den winter zijn de kippen
er dankbaar voor.
Buiten verantwoordelijkheid
der Redactie).
Het menu van den dag.
Het is tegenwoordig gewoonte van
somm ge groote dagbladen om de
lezers het menu van den dag voor te
schrijven, h.v, .wat zullen we eten"
en dan volgt een opsomming van
velerlei smakelijke gerechten, die te
zamen het vooruitzicht op een goeden
maaltijd wettigen. Zooiets moet tal
van menschen echter bitter stemmen.
Naast de vele anderen heb ik hier
speciaal op het oog „werkloozen',
zooals er in de wereld velen, maar
ook helaas in onze gemeente, zelfs in
dezen tijd van het jaar, nog enkele
tie itallen zijn. Voor velen dezer zal
het menu tamelijk vlug gekozen zijn.
Wanneer deze stumperds, die veelal
reeds jaren door lange werkloosheids
perioden neteisterd zijn, ook nog hunne
hoop op den zomer als een rookpluim
zien vervliegen, dan-., ja dan.. wordt
de gang raar het Burgerlijk Armhest.
ondernomenals eenige en laatste
uitkomstMaar wanneer men ook
d&èr geen oog heeft voor hunne nooden
zooals verleden Zaterdag, naar mij
ter oore kwam dan is inderdaad het
menu vlug gekozen n.l. „droog brood
of geen eten."
Wordt aan het bestaan van deze
treurige mogelijkhèid wel voldoende
gedacht door de verantwoordelijki per
sonen Werkloosheid is toch geen
schande voor hen, die er door worden
getroffen? Veeleer voor de maat
schappij, die het aan ernstig door het
leven willende arbeiders onmogelijk
maakt om op 'atsoenlijke manier voor
zichzelf en de hunnen te zorgen Die
menschen aan brood helpen heeft met
sentimentaliteit of liefdadigheid niets
uitstaande dat is plicht der gemeen
schap
Hier mogen zure gezichten van be
lastingbetalers geen invloed hebben.
Het geldt hit r menschen van den on-
de gang te redden en de volkskracht
op peil te fouten; daarbij is heel de
maatschappij betrokken. Men denke
daar in het vervolg aan.
Dit zijn geen-bedelsa-s
Met dank voor plaatsing,
'C. HAMELINK.
Axel. 29 Juli 1928.
11 fortiMANTELS.
Zaterdag 6 Juli