De Liefde, die twijfelt. Nieuws- en A dvertentieb 1 ad voor Z e e u w s e h - Vlaandere n No. 89. DINSDAG 14 FEBRUARI 1928. 43e Jaarg. J. C, VINK - Axel. Binnenland. FEUILLETON. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-U1TGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. tot 5 regels 60 Centvoor Oroote letters worden naar ADVERTENTIËN van 1 eiken regel meer 12 Cent. plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Telefoneeren rond de aarde. Hallo New-York Hier Am sterdam Honderd jaar geleden, op 8 Februari 1828, werd te Nantes geboren Jules Verne, die door zijn boeiende reisromans zich later een zoo grooten naam zou verwerven. Ongetwijfeld is een deel van zijn succes te danken aan het in zijn tijd bestaande heimwee naar het avontuur. Immers, de aarde was toen nog zooveel grooter en zooveel minder bekend dan thans. Aan dien lust naar avonturen heeft vooral be antwoord het beroemdste werk van Jules Verne„De reis om de wereld in tachtig dagen". Toen hij dit werk schreef, was men de aarde aan het veroveren, zooals men thans het luchtruim verovert. Jules Verne was een zéér voor uitziende geest, maar hij die zoo gezellig wist te vertellen van al die moeilijke wetenschappen, die in zijn jaren een wereld van het jaar 2000 schiep en beleefde, zal wel nimmer vermoed hebben, dat de wetenschap in zóó korten tijd de hem nog onbekende draad- looze telefonie zou weten op te voeren, en dat deze reeds haar intrede in het dagelijksch leven heeft kunnen doen. En ook weinigen onzer zullen gedacht hebben, dat reeds öp den dag, waarop wij den honderdsten geboortedag van Jules Verne her denken, een draadlooze telefo nische verbinding van Nederland met Indië zou zijn tot stand gekomen en dat het op dien dag mogelijk zou zijn, naar het tele foontoestel in de huiskamer te stappen en heel nuchter te roepen: „Hallo! New-York! Hier Arrt sterdam, hier", men vuile zei zijn woonplaats in. Inderdaad, het is de laatste jaren wel heel snel gegaan met de vorderingen van de draadlooze wereldverbinding. De reeds ge sloten overeenkomsten tusschen de Staten maken het mogelijk, een groot radio-net om de wereld te spannen, met Londen als middelpunt. Het zal binnen af- zienbaren tijd mogelijk zijn, zoo wel uit Madrid, Rome, Weenen en Stockholm als uit Haparanda, uit de landen waar onze tegen voeters wonen, met New-York, Chicago of San Francisco te telefoneeren. Telefoneeren rond om den evenaar, telefoneeren rond de aarde, draadlooshet zou zelfs een Jules Verne gaan duizelen De aardbol, nog niet zoo heel lang geleden voor ons nog een in vele opzichten gesloten boek, is thans de speelbal onzer fan tasiede afstanden slinken weg en de ruimte op aarde begint benauwende afmetingen aan te nemen. De wetenschap heeft de grenzen der landen weggevaagd, maar helaas heeft de inensch dien hoogen vlucht nog niet geheel kunnen meemaken, en meent hij nog steeds kunstmatige grenzen te kunnen handhaven. Immers, reeds bestaande tariefmuren wor den hooger gemaakt, nieuwe worden opgeworpen om te dienen als kunstmatige hindernissen in het economisch wereldverkeer. Het Verdrag van Versailles heeft economisch dit nadeel gehad, dat het Europa 7000 K.M. nieuwe douane-grenzen en in velerlei opzicht even zoovele douane barrières heeft verschaft. Europa is verdeeld in een groot aantal economische vakken, binnen welke ieder trachtte zich een volstrekt economische onafhankelijkheid te verzekeren en men heeft gezien met welk jammerlijk resultaat. De wetenschap komt thans echter opnieuw bevestigen de aloude waarheid, dat een zoo groot mogelijke economische vrijheid, een zoo ruim mogelijk toegepast vrijhandelsbeginsel, den besten grondslag vormen voor de materiëele welvaartvan de gansche wereld 1 Kameroverzicht. Eerste Kamer. Waarschijnlijk omdat Donder dag te veel senatoren naar Haar Vuitsche "Vertaling (21 «Volle kracht achteruit!» bul derde de commandant op het «elfde oogenblik. De machine- telegraaf ratelde, en na een paar ■econden sloegen de schroeven achterwaarts. In schuimendedrBai kolken en wervelingen werd het water omhoog gezweept. Het schip beefde en sidderde onder de geweldige inspanning. Het kraakte en steunde in zijn voegen maar het verroerde zich niet. >Meester, pompen peilen on derbrak de stem van den com mandaDt het geluidlooze zwijgen van de bemanning, die nog half verdoofd van den ontzettonden schok over boord staarde. «Lood in den grond Rondom den spiegel en aan beide zijden toonde het lood bij vijftig meter nog geen grond. Eerst een paar meter van den boeg af bleef het bij drie meter diepte staan. >'t Schip is nog dieht! Geen water by da pompenmeldde de timmerman, en allen heradem den. Weer ontstond een pauze van afwachtend zw\jgeD, terwijl de schroeven sloegen en stampten. »Stoppen beval kapitein Her- bert, toen bij een kwartier later, het vruchtelooze van de poging, om np deze manier van het koraalrif los te komen, iuzag. De machines werden stop ge zet en in spanning wachtte de bemanning, wat nu zou worden ondernomen, om den »Pinguin« uit zjjn gevaarlijke positie te bevrijden. «Misschien komt hij los, als we, alle hens stuurboord bakboord, laten maken 1» zei Karl Fels. »Ik geloof het niet 1 Maar pro beert u het!» antwoordde de commandant. «Alle hens stuurboord achter uit beval Fels en ging toen de meDschen aangetreden waren, voort: «Ik commandeer nu af wisselend bakboord 1 stuur boord 1 Dan loopen allen hard naar de betreffende zijde tot dicht aan de reeling 1 Pas op bakboord De heele bende rende dwars over het dek naar den overkant. «Stuurboord En allen drongen terug. «Bakboord 1 Stuurboord l« lem waren vertrokken, om daar de nagedachtenis te huldigen van een onzer grootste mannen, moest de vergadering bij gebrek aan voldoende deelneming ontijdig uiteengaan. Aan het begin der bijeenkomst rad de voorzitter Prof. Lorentz herdacht en hem hulde gebracht voor alles, wat hij voor de weten schap heeft gedaan. Minister Slotemaker de Bruine sloot zich bij deze woorden aan. Intusschen is de week niet geheel nutteloos voorbijgegaan. Het wetsontwerp, waarbij de overeenkomst met de Rotterdam- sche Bankvereeniging zal worden goedgekeurd, werd aangenomen. Doch niet zonder protest, want de regeling had ons land milli- oenen kunnen kosten. Het motief van den Minister was: Openbaar maken van den toestand zou een paniek hebben veroorzaakt. Geen steunverleening, met als vermoe delijk gevolg dat de Bank hare verplichtingen niet had kunnen nakomen, eveneens verschillende kleine banken en vele duizenden Nederlanders zouden hiervan de dupe zijn geworden. Wij moeten dus aannemen, dat de Regeering juist heeft gehandeld, al was haar optreden gevaarlijk. Krachtiger nog was het verzet tegen het wetsontwerp tot ophef fing voor één jaar van de wette lijke verplichting tot vaccinatie. Men weet, dat de vrij talrijke gevallen van encephalitis de vrees hebben gewettigd, dat deze het gevolg zijn van de vaccinatie en dat deze laatste dus den dood van meerdere personen heeft veroorzaakt. De zaak is nog bij de deskundigen in onderzoek en het is te hopen, dat men er in zal slagen spoedig de oorzaak van het optreden van de ziekte verschijnselen te ontdekken en weg te nemen. Gaat het echter "&an, ouders te dwingen hun schoolgaande kinderen aan deze behandeling te onderwerpen, wanneer zij den dood tengevolge kan hebben O.i. niet. Men moge spreken yan pokkenellende en terecht zeggen, dat geen enkele enting zonder gevaar is. Maar tot deze laatste wordt men dan ook niet door de overheid ge dwongen. En men moge vreezen, dat, als de verplichting tot vacci natie wordt opgeheven, dit ern stige verslapping van het gebruik zal medebrengen. Doch ook dit kan aan de overheid niet, of althans niet dan in geval van uiterste noodzakelijkheid, als bv. een algemeene pokken-epidemie mocht dreigen, het recht geven eene behandeling voor te schrij ven, waaraan ernstig gevaar schijnt te zijn verbonden. Eene meerderheid van 22 tegen 11 leden dachten er ook zoo over en namen het wetsontwerp aan. Verder stonden op de agenda de drie wetsontwerpen betreffende de exploitatie van petroleum- terreinen. Alleen het wetsontwerp tot uitgifte van terreinen in Palembang, Rembang, Semarang en Madoera aan de Ned. Kolo niale Petroleum Maatsch. werd afgedaan. Met de andere voor stellen kon men niet klaar komen. Wat doet Nederland voor z\jn Industrie Het antwoord op deze vraag is in twee woorden te zeggen Moeilijkheden scheppen. Een van de slechte gevolgen daarvan is weer gedemonstreerd in de Amsterdamsche Auto-ten toonstelling, die pas is gehouden. De vele duizenden, die er hun nieuwsgierigheid kwamen bevre digen, hebben er weder de meest uiteenloopende modellen hooren aanprijzen. Ook aan de bedrijfs auto's was een behoorlijke plaats ingeruimd. Men mag aannemen, dat de groote kosten, welke aan een dergelijke tentoonstelling verbonden zijn, dubbel en dwars zijn goedgemaakt en dat inderdaad behoorlijke winsten in de zakken der exposanten zijn gevloeid. Dit echter zal velen, die overigens gaarne aan dezen auto-show dit financieel succes gunden, met een onbevredigd gevoel doen heengaan. Immers, geen enkele van de namen der automobielen, welke Vlug achter elkaar herhaalden zich de commando's, maar het verwachte gevolg, het schip door het heen- en weerwerpen van het gewicht aan het slingeren te krijgen en daardoor den kiel los te maken, bleef uit. Nogmaals werkten de schroeven met alle macht achteruit. Tever geefs. De «Pinguin» verroerde zich niet. «Halt!» riep kapitein Herbert en beraadslaagde kort met den eersten officier over de verdere maatregelen. «Geschut, munitie en kolen achteruit! Fokkemast aftakelen en takelage naar achtereD 1 Ook de ankerkettingen en alle ge wichten uit het voorschip!» riep luitenant Fels, en na ontspon zich aan boord een koortsachtige be drijvigheid. Alles, wat niet aard en nagelvast was, werd Daar achteren gesleept en zoover ais maar mogelijk was aan de reeling opgestapeld. Door het voorbeeld van de officieren aangevuurd, werkten de mannen met noesten ijver uur na unr, doch reeds b gon het donker te worden, eer ze zich een oogen blik rust konden gnnnen. De spiegel van het schip was door de belasting bijna tot twee het publiek moesten worden aan gepraat, had een Nederland se hen klank. Uitsluitend bui- tenlandsche merken werden aan geprezen. En in de beschrijvin gen, in welke de importeurs wedijverden om rond te deelen, werd hoog opgegeven van de reusachtige afmetingen hunner fabrieken en van de voortreffelijk heid van het buitenlandsch pro duct. Bij den bezoeker moest al spoedig de vraag rijzen, of nu datgene, wat de eenvoudige jon geling vermocht, die de reus achtige Ford-fabrieken stichtte, in ons eigen land ten eenenmale onmogelijk was. En dan is het antwoord ja, omdat de voor waarden, waaronder onze vader- landsche industrie moet werken, zwaarder zijn dan waar ook, dus kon Nederland, dat toch op zoo velerlei gebied een vooraan staande plaats inneemt, het zelfs niet brengen tot een bescheiden plaatsje in de automobiel-indu strie. Het doet wel hard aan, dat van de vele millioenen, die ons volk voor het autoverkeer uitgeeft, niet een paar binnen onze eigen grenzen kunnen blijvendat men zich in het eigen land op een tentoonstelling in het buitenland waant, waar naast de automobielen van buiten landsch fabrikaat zelfs geen plaats kon worden ingeruimd aan een zuiver nationaal product: de banden. Neen waarlijk, de dui zenden automobielen, die op onze wegen zijn verschenen en zulke groote bedragen voor wegenverbetering noodzakelijk maken, doen er ons telkens aan herinneren, dat Nederland behalve in veel andere gevallen ook op dit punt jegens zichzelf nog heel veel heeft goed te maken 1 Mr. J. H. Schaper. De heer Schaper, die Zondag 60 jaar is geworden, heeft in een intervieuw aan „Het Volk" mee gedeeld, dat hij er over denkt zich het volgend jaar niet her kiesbaar te stellen als Tweede Kamerlid. Hij meent als lid van voet gezonken en de commandant besloot nogmaals tot een poging om met behulp van de machine los te komen. Doch alles was tevergeefsch. Ook het uitzetten van de zware dekbooten bleef zonder succes. Om de positie van het schip nog gevaarlijker te maken, stak van achteren een bolle wind op, die het water tot een korte steil overslaande zee opzweepte en stormachtig dreigde te worden. «Het helpt niets, Fels», riep de commandant, «we moeten een anker naar achteren uitgooien, om het schip vannacht op zijn plaats te hoaden. Als de wind ons losrukt, drijven we in hot donker reddeloos de branding in «Goed, kapitein!» antwoordde de aangesprokene kort en ging onmiddellijk tot de uitvoering over. Het was een buitengewoon moeilijk en gevaarlijk werk, om het zware anker in de langszij op en neerdansende barkas te krijgen, maar hier leerde de be manning de werkkracht en kennis van zaken van hnn eersten officier eerst recht kennen en waardeeren, die met stalen rust zijn bevelen gaf en over de uitvoering waakte. Langzaam zona het anker. Nog een paar veet mankeerde, dan lag het in de boot. «Voorzichtig 1 Langzaam vie ren riep Karl Fels. Daar I Een kraken en breken Het anker begon snel te glijden. «Hou vastschreeuwde Fels met bul derende stem en greep zonder bezinnen het touwwerk van da katrol terwijl hij het met al zijn kracht op elkaar perste. Maar zelts zijn reuzenkracht zou bet neerstorten van het anker niet hebben kunnen verhinderen, als een paar moedige matrozen niet mee vastgegrepen hsdden en hem te hulp waren gekomen. De ruk had hem echter van de reeling, waarop hij gestaan had, omlaaggesleept en zoo hing hij, aaD het touwwerk vastge klemd in de lucht. «Houden jullie?» riep hjj luid. «Ja 1» klonk het aan boord. Vlug liet hy zich in de boot glijden en was vandaar uit na een paar seconden weer aan dek en op zijn post. Zijn handpalmen waren door het doorglijdende touw geschonden en brandden all vaur, maar daar lette hij niet op, Wordt vervolgd.) Verricht de beste daden al den dag etl mijmer nietmaar maakt van leven, dood en eeuwigheid één grootsch dit zalig lied. K i n g s 1 e y, AXELSCHE COURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1928 | | pagina 1