De Liefde, die twijfelt. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch- Vlaanderen. Het jaar der techniek. No. 79 DINSDAG 10 JANUARI 19*28. 43e Jaarg. J. C. VINK - Axel. FEUILLETON. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENTIÈN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Wanneer men zich afvraagt, wat het voornaamste kenmerk is geweest van het jaar 1927, dan zal menigeen geneigd zijn ten antwoord te geven, dat 1927 voor namelijk is gekenmerkt door den geweldigen vooruitgang der tech niek op velerlei gebied. De tot dusver nog voortdurend en snel toenemende bevolking van de aarde eenerzijds en de naderende uitputting der voorraden van sommige grondstoffen (petroleum en ijzerertsen) anderzijds, maken de afhankelijkheid der samen leving van dezen vooruitgang van techniek en chemie voortdurend duidelijker. Niet alleen, dat iedere vermeerdering van de aardbe woners een grooter verbruik van grondstoffen tengevolge heeft, maar ook het vraagstuk, hoe de toenemende bevolking voldoende kan worden gevoed, wordt voort durend moeilijker en het is alleen op te lossen met behulp van de chemie en de techniek, die door rationeele bewerking van den bodem, door kunstmatige be mesting en bevloeiing der velden enz. voortdurend grootere oogsten per grond eenheid mogelijk ma ken. In verband met deze toe nemende beteekenis van chemie en techniek is het interessant in het kort na te gaan, welke nieuwe ontdekkingen en procédés 1927 op dit gebied heeft gebracht. Voor het eerst werd de moge lijkheid kolen in vloeibare brand stof te veranderen, op groote schaal in praktijk gebracht. De I. G. Farbenindustrie heeft een fabriek in gebruik genomen, die in staat is per jaar 120.000 ton olie uit bruinkool te winnen men hoopt, dat Duitschland op deze wijze allengs den invoer van buitenlandsche benzine zal kunnen missen. De ingenieurs streven met groote voortvarendheid er naar, alle krachtbronnen zoo economisch mogelijk te gebruiken. Dit wordt o a. bereikt door het gebruik van stoom van hooge spanningthans reeds is een druk van 40 A 60 atmosferen geen Duitsche Vertaling. J» WfaUJS" t (11 Rillend ran kon leunde Maria Magdalena tegen Karl Fels, die zacht den wijden kraag van z|jn mantd om haar heen sloeg en haar vast tegen zich aandrukte. Een, twee minuten verliepen. Plotseling trok de nevel op, en eenige honderden meters in den omtrek was de lucht byna geheel helder. Zilver straalde de maan vanuit z|jn hoogte, en de oogen van de reizigers kregen een won derbaar schouwspel te zien I Rechts verrees de Ijsberg door spookachtig licht overgoten, wel driehonderd voet hoog uit |de wateren, als een wit glanzende marmeren reuzenbureht met torens en tinnen en kasteelen en spit sen I Hier rezen slanke zuilen in de lucht met wonderlijk gevorm de kapiteelen. Aan hun voeten lagen zeldzame voorwereldlijke dierengestalten van monsterachti- gen omvang Daar viel een glad de wand omlaag van bijna twee honderd voet boeg) Waarboven zeldzaamheid meer. Dat daar mede de maximumgrens nog in het geheel niet is bereikt, bewijst de onlangs in bedrijf gebrachte hoogdrukproefinstallatie van Sie- mens-Schuckert, waarin stoom van 225 atmosferen druk wordt ge maakt. Men heeft met toepassing van de ondervindingen, die men in deze richting heeft opgedaan, reeds een turbine geconstrueerd met 1/4 millioen P.K. Thans is men bezig met de constructie van een turbine, die 280.000 P.K. zal hebben. In Mei 1897 gelukte het Marconi voor het eerst, een traject van 5 K-M. draadloos te overbruggen. Ongeveer 30 jaren later, op 7 Januari 1927, werd het eerste draadlooze telefoongesprek tus- schen Europa en Amerika gevoerd en kort daarna telefoneerde Eind hoven draadloos met Bandoeng. Op 1 December j.l. beleefde de fototelegrafie haar tienjarig jubi leum op 1 December 1917 na melijk was deze telegrafie voor 't eerst toegelaten op het traject BerlijnWeenen. De telefoon be leefde in het afgeioopen jaar haar vijftigjarig jubileum, het alumi nium en de waterturbine vierden hun eeuwfeest en de Dieselmotor werd dertig jaar oud. Op het gebied van de automobieltechniek verdient de met een lOOOpaards racewagen van den Britschen majoor Segrave bereikte snelheid van 330 K.M. per uur nog eens in de herinnering te worden terug geroepen. Deze snelheid blijft echter nog ver achter bij die, welke een Britsch watervliegtuig bereikte in den wedstrijd om den Schneiderbeker, deze machine be haalde de schier fantastische uur snelheid van 523 K.M. De presta ties van de Oceaanvliegers liggen nog versch in de herinnering. In den vrijen luchtballon bereikte de Amerikaan, captain Gray, die on langs is verongelukt, een hoogte van 12 945 M. boven den zee spiegel, waarmede hij een wereld record vestigde. Te Friedrichs- haven is men bezig met den bouw van het luchtschip Z L 127, dat dit voorjaar voltooid zal zijn. Als een dreigend overhangende burcht ver uiuiak 1 Sidderende, fonke lende, verblindende lichtreflexen tl kkerdeD hier en daar op 1 Diep zwarte slagschaduwen verborgen scheuren en spleten I Aan den voet van den reus echter knaag den brandend on schuimend de ruischende golveD, en over het geheel lag een spookachtige glans, waarin zich als een stralen krans een schitterende regenboog welfde. Het was een zoo zeld zaam schoon, betooverend gezicht, dat geen van de toeschouwers een woord vau bewondering uitte. In zwijgende verbazing staarden allen voor zich uit, overweldigd door den wonderbaren aanblik 1 Plotseling begon het daarboven te kraken, te dreunen en te la waaien I Het trotsche bouwwerk begon te wankelen en te sidde ren, en met donderend geweld slingerde het kasteelachtige bo venstuk de hoogte in 1 Plotseling schoot het naar beneden 1 Met een vreeselijken slag stortte het aan den voet van deD steilen wand omlaag als door een cyclo- penhacd geslingerde rotsblokken vlogen de stukken puin ver weg in de opbruisende zee 1 Margot stiet een gillenden schreeuw uit 1 Ook onder deove- bijzonderheid kan over dit kolos sale luchtschip thans nog worden vermeld, dat de motoren niet door benzine, maar door gas worden gedreven, dat in speciale reservoirs onder de draagvlakken wordt medegevoerd. En om tenslotte bij ons eigen land te blijven: Welk een voor uitgang waren niet de vliegtoch ten van ons Vaderland naar den Oost-Indjschen Archipel? De jaarwisseling biedt ook een ongezochte gelegenheid een terug blik te werpen op wat op het gebied der arbeidsvoorwaarden in 1927 geschiedde. Wij zien dan, dat dit jaar over het alge meen kalm is geweest. In de arbeidsvoorwaarden werd in het algemeen weinig of geen veran dering gebracht. Hier en daar konden in individueele onderne mingen geringe en soms nog slechts partieele loonsverhoogin- gen worden gegeven, doch van algemeene beteekenis was dit niet en de loonregelingen, die, hetzij door collectieve contracten, hetzij anderszins in de verschil lende bedrijfstakken golden, ble ven over het algemeen gehand haafd. In de tweede helft van het jaar kwamen de arbeiders-orga nisaties in verschillende bedrijven met eischen tot loonsverhooging en andere verbeteringen der ar beidsvoorwaarden, doch in de meeste gevallen moesten deze door de werkgevers met een be roep op den nog steeds slechten toestand der bedrijven en de onzekere toekomst van de hand gewezen worden. De werkgevers wezen er daarbij op, dat de overgroote meerderheid der be drijven onmogelijk zwaardere lasten kan dragen. Verhooging der lasten zou niet anders dan de werkloosheid kunnen vergroo- ten. Wat deze werkloosheid be treft, kwam er ten opzichte van 1926 nog weinig verandering. Ook bij de prijzen en de kosten van levensonderhoud was helaas nog geen daling van eenige be teekenis te bespeuren. Bij dit alles is het gelukkig, dat in 1927 geen zeer groote arbeidsconflcten j voorkwamen. Deze beperkten zich vrijwel steeds tot één of enkele ondernemingen en waren niet van dien aard, dat het econo misch leven in het algemeen daarvan een belangrijken invloed ondervond. Ook op het gebied der sociale wetgeving was 1927 een rustig jaar. De betrekkelijk weinig be- teekenende ontwerpen tot nadere regeling der Collectieve Arbeids overeenkomsten en tot regeling van den Hoogen Raad van Ar beid werden door de Staten- Generaal aangenomen. Belang rijker was het ontwerp tot wijzi ging der Ziektewet, dat bij de Tweede Kamer in behandeling is, doch reeds aan zeer ernstige critiek bloot stond. Verder wer den nog ingediend wetsontwerpen tot regeling van het instituut der fabrieksartsen, dat tot opneming van verschillende beroepsziekten bij de Ongevallenwet en dat inzake den arbeid van niet leer plichtige 13-jarige jongens. De Hooge Raad van Arbeid kreeg onder meer een vooront werp tot regeling van de arbeids bemiddeling en één betreffende de winkelsluitingswet en het werktijdenbesluit voor winkels ter fine van advies. Zoo onderscheidde 1927 zich niet door groote gebeurtenissen. Laten wij hopen, dat 1928 de door allen zoo zeer gewenschte opleving in ons bedrijfsleven brengt. Want alleen dan zijn op den duur betere arbeidsvoorwaar den en een grootere welvaart mogelijk. Nederland is nu een maal een land, dat van den voort- durenden arbeid der inwoners moet leven. Het is betrekkelijk arm aan grondstoffen, waartegen over staat, dat de gunstige lig ging een verkeer met de buiten landsche industrie- en handels centra in de hand werkt. Maar internationaal verkeer is alleen mogelijk, wanneer de diensten worden aangeboden tegen een concurreerenden prijs. Zoolang rige passagiers klonken uitroepen van schrik, en Maria Magdalena drong nog vaster tegen haar be schermer aan. Voor echter schreeuwde Hannes in z|jn ton »Hij valt om 1 Kapitein, hjj valt om lc »Volle kracht vooruit 1* ant woordde de donderende stem van den kapitein, en in volle vaart schoot het schip vooruit, weg uit de gevaarlijke nabijheid van het Ijzige doodenschip, dat de Noord- poot het warme leven in het Zui den v|jandig tegemoet gezonden had. Na enkele oogen blikken dook het schip weer in den bijna on- uöordringbaren nevel en het schrikwekkend schoone beeld van den Ijsreus was uit het oog ver dwenen. Spoedig werd ook de omhullende nevel weer jjler, en ongehinderd zette de boot zijn reia voort. De gebeurtenis van den afge ioopen nacht vormde tot het einde toe bijna uitsluitend stot tot ge sprek in den salon, en Karl Fels werd als zeeman ontelbare malen uitgevraagd naar het ontstaan, het gevaar en het einde van ijsbergen. Alleen Maria Magdale na zei tegen hem geen woord over dezen nacht en hjj zeil ver meed het eveneens, met haar Nederland een duurteeiland blijft, zal het onmogelijk zijn de werk loosheid te verminderen. En daar om zal in de naaste toekomst aller streven moeten zijn om het leven in ons land veel goedkooper te maken dan het tegenwoordig is. daarover te spreken. Het lag als een onuitgesproken overeenkomst tusschen hen. >Het ga u goed, kapitein sprak Karl Fels, toen hij na de aankomst in New-York afscheid nam van den gezagvoerder. >Als ik over twee jaar de reis weer terugmaak, vaar ik weer met u I Het was beel prettig aan boord 1« »Ja, dat wil ik wel gelooven U dacht Christiaan Hansen hardop zei hjj echter: >Dat zou ik aar dig vinden, Mijnheer Fels, en misschien brengt u zich dan een lieve jonge vrouw mee. Maar geen gekleurde alstublieftlach te hij»In Australië, daar heb je aardige, en ook nette meisjes genoeg. Nu, goede reis en bljjf gezond 1 Nu moet ik eens naar mijn tnsschendek kjjken, of ze allemaal van boord komen. Me vrouw Heydebrink! Juffrouw Hey- debrinkHet beste, en goede reis verder 1 U bent onder veilig geleide 1* Hij nam z|jn pet af en ging haastig weg, terwjji Karl Fels de beide dames aan land geleidde. Ze hadden besloten in het zelfde hotel hun intrek te nemen en de reis gezamenlijk voort tc zetten, terwjji de Pattsruoni, In dit verband moge het van belang 'zijn mede te deelen, wat de heer E. Heldring als voorzitter van de Ainsterdamsche Kamer van Koophandel o.a zeidein zijn Nieuwjaarsrede. De passage had wei betrekking op de Ainster- damsche toestanden in het bij zonder, doch hetzelfde kan ook gezegd worden voor verscheidene andere plaatsen in ons land. Komende tot den economischen toestand van Nederland zei spr. dan, dat de toestand der nijver heid ernstig is en deze met uit zondering van enkele bedrijven niet alleen niet bloeit, maar in krimpt en vervalt. Nauw verband hiermede houdt de hier bestaande werkloosheid, die weliswaar van den laatsten tijd in verband met meer levendigheid in de bouw vakken en het diamantbedrijf af nemende, maar toch ernstig is. Een gemeentelijke commissie van onderzoek beveelt nader onder zoek aan naar „de bedrijfsom standigheden, de werkloosheids oorzaken en dus ook naar de daarmede verbandhoudende mid delen tot bestrijding van de werk loosheid in de verschillende branches van het bedrijfsleven". Enkele van deze aanbevelingen zijn zonder twijfel nuttig, andere acht spr. in economisch opzicht bedenkelijk, maar zonder hierop verder in te gaan, meent hij toch als zijn meening te kennen te moeten geven, dat deze maat- regelen'den belangrijksten factor onaangeroerd latenhet peil der gemeenteloonen, waar tegen die in de particuliere be drijven zich opbouwen, beide hooger dan elders. Daar veran dering in dien toestand onwaar schijnlijk is, zijn de vooruitzichten voor de ontwikkeling der plaat selijke nijverheid weinig hoopvol. vader en zoon, eerst nog een uit stapje naar Chicago ondernamen, get afscheid van Juffrouw Mar got was zeer koel en van de zijde der jongedame tamelijk hoogmoedig. Doch het drietal trok er zich weinig van aan, en Karl Fels was zielsvergenoegd, toen h|j eindelijk met z|jn beide dames alleen was. Maria Magdalena nam zoo goed als geen deel aan het gesprek, maar bleet stil en dtoomerig. Slechts na en dan wierp ze een verstolen blik op hun metgezel, die den heelen middag en avond in de vroolyk- ste stemming was. Eerst laat scheidden z|j, om hun kamers op de 3e verdieping op te zoeken. Wordt vervolgd.) Voetganger, Loop niet zonder noodzaak op den rijweg en bovenal, bl|jf er niet staan om een kennis te be groeten of een praatje te maken. Beschouw den rijweg als het terrein van het rijdend verkeer, dan kunt U met recht het trottoir als het Uwe beschouwen. Raadgevingen zijn geschenken dié zdJen genoegen doen. Prinses Karadja, AXELSCHE Éi COURANT.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1928 | | pagina 1