De Liefde, die twijfelt.
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch- Vlaanderen.
Het jaar der techniek.
No. 79
DINSDAG 10 JANUARI 19*28.
43e Jaarg.
J. C. VINK - Axel.
FEUILLETON.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
ADVERTENTIÈN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
Wanneer men zich afvraagt,
wat het voornaamste kenmerk is
geweest van het jaar 1927, dan
zal menigeen geneigd zijn ten
antwoord te geven, dat 1927 voor
namelijk is gekenmerkt door den
geweldigen vooruitgang der tech
niek op velerlei gebied. De tot
dusver nog voortdurend en snel
toenemende bevolking van de
aarde eenerzijds en de naderende
uitputting der voorraden van
sommige grondstoffen (petroleum
en ijzerertsen) anderzijds, maken
de afhankelijkheid der samen
leving van dezen vooruitgang van
techniek en chemie voortdurend
duidelijker. Niet alleen, dat iedere
vermeerdering van de aardbe
woners een grooter verbruik van
grondstoffen tengevolge heeft,
maar ook het vraagstuk, hoe de
toenemende bevolking voldoende
kan worden gevoed, wordt voort
durend moeilijker en het is alleen
op te lossen met behulp van de
chemie en de techniek, die door
rationeele bewerking van den
bodem, door kunstmatige be
mesting en bevloeiing der velden
enz. voortdurend grootere oogsten
per grond eenheid mogelijk ma
ken. In verband met deze toe
nemende beteekenis van chemie
en techniek is het interessant in
het kort na te gaan, welke nieuwe
ontdekkingen en procédés 1927
op dit gebied heeft gebracht.
Voor het eerst werd de moge
lijkheid kolen in vloeibare brand
stof te veranderen, op groote
schaal in praktijk gebracht.
De I. G. Farbenindustrie heeft
een fabriek in gebruik genomen,
die in staat is per jaar 120.000
ton olie uit bruinkool te winnen
men hoopt, dat Duitschland op
deze wijze allengs den invoer van
buitenlandsche benzine zal kunnen
missen. De ingenieurs streven
met groote voortvarendheid er
naar, alle krachtbronnen zoo
economisch mogelijk te gebruiken.
Dit wordt o a. bereikt door het
gebruik van stoom van hooge
spanningthans reeds is een
druk van 40 A 60 atmosferen geen
Duitsche Vertaling.
J» WfaUJS" t
(11
Rillend ran kon leunde Maria
Magdalena tegen Karl Fels, die
zacht den wijden kraag van z|jn
mantd om haar heen sloeg en
haar vast tegen zich aandrukte.
Een, twee minuten verliepen.
Plotseling trok de nevel op, en
eenige honderden meters in den
omtrek was de lucht byna geheel
helder. Zilver straalde de maan
vanuit z|jn hoogte, en de oogen
van de reizigers kregen een won
derbaar schouwspel te zien I
Rechts verrees de Ijsberg door
spookachtig licht overgoten, wel
driehonderd voet hoog uit |de
wateren, als een wit glanzende
marmeren reuzenbureht met torens
en tinnen en kasteelen en spit
sen I Hier rezen slanke zuilen in
de lucht met wonderlijk gevorm
de kapiteelen. Aan hun voeten
lagen zeldzame voorwereldlijke
dierengestalten van monsterachti-
gen omvang Daar viel een glad
de wand omlaag van bijna twee
honderd voet boeg) Waarboven
zeldzaamheid meer. Dat daar
mede de maximumgrens nog in
het geheel niet is bereikt, bewijst
de onlangs in bedrijf gebrachte
hoogdrukproefinstallatie van Sie-
mens-Schuckert, waarin stoom van
225 atmosferen druk wordt ge
maakt. Men heeft met toepassing
van de ondervindingen, die men
in deze richting heeft opgedaan,
reeds een turbine geconstrueerd
met 1/4 millioen P.K. Thans is
men bezig met de constructie van
een turbine, die 280.000 P.K. zal
hebben.
In Mei 1897 gelukte het Marconi
voor het eerst, een traject van
5 K-M. draadloos te overbruggen.
Ongeveer 30 jaren later, op 7
Januari 1927, werd het eerste
draadlooze telefoongesprek tus-
schen Europa en Amerika gevoerd
en kort daarna telefoneerde Eind
hoven draadloos met Bandoeng.
Op 1 December j.l. beleefde de
fototelegrafie haar tienjarig jubi
leum op 1 December 1917 na
melijk was deze telegrafie voor
't eerst toegelaten op het traject
BerlijnWeenen. De telefoon be
leefde in het afgeioopen jaar haar
vijftigjarig jubileum, het alumi
nium en de waterturbine vierden
hun eeuwfeest en de Dieselmotor
werd dertig jaar oud. Op het
gebied van de automobieltechniek
verdient de met een lOOOpaards
racewagen van den Britschen
majoor Segrave bereikte snelheid
van 330 K.M. per uur nog eens
in de herinnering te worden terug
geroepen. Deze snelheid blijft
echter nog ver achter bij die,
welke een Britsch watervliegtuig
bereikte in den wedstrijd om den
Schneiderbeker, deze machine be
haalde de schier fantastische uur
snelheid van 523 K.M. De presta
ties van de Oceaanvliegers liggen
nog versch in de herinnering. In
den vrijen luchtballon bereikte de
Amerikaan, captain Gray, die on
langs is verongelukt, een hoogte
van 12 945 M. boven den zee
spiegel, waarmede hij een wereld
record vestigde. Te Friedrichs-
haven is men bezig met den bouw
van het luchtschip Z L 127, dat
dit voorjaar voltooid zal zijn. Als
een dreigend overhangende burcht
ver uiuiak 1 Sidderende, fonke
lende, verblindende lichtreflexen
tl kkerdeD hier en daar op 1 Diep
zwarte slagschaduwen verborgen
scheuren en spleten I Aan den
voet van den reus echter knaag
den brandend on schuimend de
ruischende golveD, en over het
geheel lag een spookachtige
glans, waarin zich als een stralen
krans een schitterende regenboog
welfde. Het was een zoo zeld
zaam schoon, betooverend gezicht,
dat geen van de toeschouwers
een woord vau bewondering uitte.
In zwijgende verbazing staarden
allen voor zich uit, overweldigd
door den wonderbaren aanblik 1
Plotseling begon het daarboven
te kraken, te dreunen en te la
waaien I Het trotsche bouwwerk
begon te wankelen en te sidde
ren, en met donderend geweld
slingerde het kasteelachtige bo
venstuk de hoogte in 1 Plotseling
schoot het naar beneden 1 Met
een vreeselijken slag stortte het
aan den voet van deD steilen
wand omlaag als door een cyclo-
penhacd geslingerde rotsblokken
vlogen de stukken puin ver weg
in de opbruisende zee 1
Margot stiet een gillenden
schreeuw uit 1 Ook onder deove-
bijzonderheid kan over dit kolos
sale luchtschip thans nog worden
vermeld, dat de motoren niet
door benzine, maar door gas
worden gedreven, dat in speciale
reservoirs onder de draagvlakken
wordt medegevoerd.
En om tenslotte bij ons eigen
land te blijven: Welk een voor
uitgang waren niet de vliegtoch
ten van ons Vaderland naar den
Oost-Indjschen Archipel?
De jaarwisseling biedt ook een
ongezochte gelegenheid een terug
blik te werpen op wat op het
gebied der arbeidsvoorwaarden
in 1927 geschiedde. Wij zien
dan, dat dit jaar over het alge
meen kalm is geweest. In de
arbeidsvoorwaarden werd in het
algemeen weinig of geen veran
dering gebracht. Hier en daar
konden in individueele onderne
mingen geringe en soms nog
slechts partieele loonsverhoogin-
gen worden gegeven, doch van
algemeene beteekenis was dit
niet en de loonregelingen, die,
hetzij door collectieve contracten,
hetzij anderszins in de verschil
lende bedrijfstakken golden, ble
ven over het algemeen gehand
haafd.
In de tweede helft van het
jaar kwamen de arbeiders-orga
nisaties in verschillende bedrijven
met eischen tot loonsverhooging
en andere verbeteringen der ar
beidsvoorwaarden, doch in de
meeste gevallen moesten deze
door de werkgevers met een be
roep op den nog steeds slechten
toestand der bedrijven en de
onzekere toekomst van de hand
gewezen worden. De werkgevers
wezen er daarbij op, dat de
overgroote meerderheid der be
drijven onmogelijk zwaardere
lasten kan dragen. Verhooging
der lasten zou niet anders dan
de werkloosheid kunnen vergroo-
ten. Wat deze werkloosheid be
treft, kwam er ten opzichte van
1926 nog weinig verandering.
Ook bij de prijzen en de kosten
van levensonderhoud was helaas
nog geen daling van eenige be
teekenis te bespeuren. Bij dit
alles is het gelukkig, dat in 1927
geen zeer groote arbeidsconflcten j
voorkwamen. Deze beperkten zich
vrijwel steeds tot één of enkele
ondernemingen en waren niet
van dien aard, dat het econo
misch leven in het algemeen
daarvan een belangrijken invloed
ondervond.
Ook op het gebied der sociale
wetgeving was 1927 een rustig
jaar. De betrekkelijk weinig be-
teekenende ontwerpen tot nadere
regeling der Collectieve Arbeids
overeenkomsten en tot regeling
van den Hoogen Raad van Ar
beid werden door de Staten-
Generaal aangenomen. Belang
rijker was het ontwerp tot wijzi
ging der Ziektewet, dat bij de
Tweede Kamer in behandeling
is, doch reeds aan zeer ernstige
critiek bloot stond. Verder wer
den nog ingediend wetsontwerpen
tot regeling van het instituut der
fabrieksartsen, dat tot opneming
van verschillende beroepsziekten
bij de Ongevallenwet en dat
inzake den arbeid van niet leer
plichtige 13-jarige jongens.
De Hooge Raad van Arbeid
kreeg onder meer een vooront
werp tot regeling van de arbeids
bemiddeling en één betreffende
de winkelsluitingswet en het
werktijdenbesluit voor winkels ter
fine van advies.
Zoo onderscheidde 1927 zich
niet door groote gebeurtenissen.
Laten wij hopen, dat 1928 de
door allen zoo zeer gewenschte
opleving in ons bedrijfsleven
brengt. Want alleen dan zijn op
den duur betere arbeidsvoorwaar
den en een grootere welvaart
mogelijk. Nederland is nu een
maal een land, dat van den voort-
durenden arbeid der inwoners
moet leven. Het is betrekkelijk
arm aan grondstoffen, waartegen
over staat, dat de gunstige lig
ging een verkeer met de buiten
landsche industrie- en handels
centra in de hand werkt. Maar
internationaal verkeer is alleen
mogelijk, wanneer de diensten
worden aangeboden tegen een
concurreerenden prijs. Zoolang
rige passagiers klonken uitroepen
van schrik, en Maria Magdalena
drong nog vaster tegen haar be
schermer aan. Voor echter
schreeuwde Hannes in z|jn ton
»Hij valt om 1 Kapitein, hjj valt
om lc
»Volle kracht vooruit 1* ant
woordde de donderende stem van
den kapitein, en in volle vaart
schoot het schip vooruit, weg uit
de gevaarlijke nabijheid van het
Ijzige doodenschip, dat de Noord-
poot het warme leven in het Zui
den v|jandig tegemoet gezonden
had. Na enkele oogen blikken dook
het schip weer in den bijna on-
uöordringbaren nevel en het
schrikwekkend schoone beeld van
den Ijsreus was uit het oog ver
dwenen. Spoedig werd ook de
omhullende nevel weer jjler, en
ongehinderd zette de boot
zijn reia voort.
De gebeurtenis van den afge
ioopen nacht vormde tot het einde
toe bijna uitsluitend stot tot ge
sprek in den salon, en Karl Fels
werd als zeeman ontelbare malen
uitgevraagd naar het ontstaan,
het gevaar en het einde van
ijsbergen. Alleen Maria Magdale
na zei tegen hem geen woord
over dezen nacht en hjj zeil ver
meed het eveneens, met haar
Nederland een duurteeiland blijft,
zal het onmogelijk zijn de werk
loosheid te verminderen. En daar
om zal in de naaste toekomst
aller streven moeten zijn om het
leven in ons land veel goedkooper
te maken dan het tegenwoordig is.
daarover te spreken. Het lag als
een onuitgesproken overeenkomst
tusschen hen.
>Het ga u goed, kapitein
sprak Karl Fels, toen hij na de
aankomst in New-York afscheid
nam van den gezagvoerder. >Als
ik over twee jaar de reis weer
terugmaak, vaar ik weer met u I
Het was beel prettig aan
boord 1«
»Ja, dat wil ik wel gelooven U
dacht Christiaan Hansen hardop
zei hjj echter: >Dat zou ik aar
dig vinden, Mijnheer Fels, en
misschien brengt u zich dan een
lieve jonge vrouw mee. Maar
geen gekleurde alstublieftlach
te hij»In Australië, daar heb
je aardige, en ook nette meisjes
genoeg. Nu, goede reis en bljjf
gezond 1 Nu moet ik eens naar
mijn tnsschendek kjjken, of ze
allemaal van boord komen. Me
vrouw Heydebrink! Juffrouw Hey-
debrinkHet beste, en goede
reis verder 1 U bent onder veilig
geleide 1*
Hij nam z|jn pet af en ging
haastig weg, terwjji Karl Fels
de beide dames aan land geleidde.
Ze hadden besloten in het
zelfde hotel hun intrek te nemen
en de reis gezamenlijk voort tc
zetten, terwjji de Pattsruoni,
In dit verband moge het van
belang 'zijn mede te deelen, wat
de heer E. Heldring als voorzitter
van de Ainsterdamsche Kamer
van Koophandel o.a zeidein zijn
Nieuwjaarsrede. De passage had
wei betrekking op de Ainster-
damsche toestanden in het bij
zonder, doch hetzelfde kan ook
gezegd worden voor verscheidene
andere plaatsen in ons land.
Komende tot den economischen
toestand van Nederland zei spr.
dan, dat de toestand der nijver
heid ernstig is en deze met uit
zondering van enkele bedrijven
niet alleen niet bloeit, maar in
krimpt en vervalt. Nauw verband
hiermede houdt de hier bestaande
werkloosheid, die weliswaar van
den laatsten tijd in verband met
meer levendigheid in de bouw
vakken en het diamantbedrijf af
nemende, maar toch ernstig is.
Een gemeentelijke commissie van
onderzoek beveelt nader onder
zoek aan naar „de bedrijfsom
standigheden, de werkloosheids
oorzaken en dus ook naar de
daarmede verbandhoudende mid
delen tot bestrijding van de werk
loosheid in de verschillende
branches van het bedrijfsleven".
Enkele van deze aanbevelingen
zijn zonder twijfel nuttig, andere
acht spr. in economisch opzicht
bedenkelijk, maar zonder hierop
verder in te gaan, meent hij toch
als zijn meening te kennen te
moeten geven, dat deze maat-
regelen'den belangrijksten factor
onaangeroerd latenhet peil der
gemeenteloonen, waar
tegen die in de particuliere be
drijven zich opbouwen, beide
hooger dan elders. Daar veran
dering in dien toestand onwaar
schijnlijk is, zijn de vooruitzichten
voor de ontwikkeling der plaat
selijke nijverheid weinig hoopvol.
vader en zoon, eerst nog een uit
stapje naar Chicago ondernamen,
get afscheid van Juffrouw Mar
got was zeer koel en van de
zijde der jongedame tamelijk
hoogmoedig. Doch het drietal trok
er zich weinig van aan, en Karl
Fels was zielsvergenoegd, toen h|j
eindelijk met z|jn beide dames
alleen was. Maria Magdalena
nam zoo goed als geen deel aan
het gesprek, maar bleet stil en
dtoomerig. Slechts na en dan
wierp ze een verstolen blik op
hun metgezel, die den heelen
middag en avond in de vroolyk-
ste stemming was.
Eerst laat scheidden z|j, om
hun kamers op de 3e verdieping
op te zoeken.
Wordt vervolgd.)
Voetganger,
Loop niet zonder noodzaak op
den rijweg en bovenal, bl|jf er
niet staan om een kennis te be
groeten of een praatje te maken.
Beschouw den rijweg als het
terrein van het rijdend verkeer,
dan kunt U met recht het trottoir
als het Uwe beschouwen.
Raadgevingen zijn geschenken dié
zdJen genoegen doen.
Prinses Karadja,
AXELSCHE Éi COURANT.