Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch- Vlaanderen. No. 35 VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1927. 43e Jaarg. J. C. VINK - Axel. Raadsverslag. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENT1ËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag II ure. Vergadering van 2 Augustus. Aanwezig alle leden. Voorzitter de heer F. Blok, burgemeester. De Voorz. opent de vergadering met het gebedsformulier en stelt aan de orde de agenda. 1. Notulen. Deze worden onveranderd goed gekeurd. 2. Ingekomen stukken en mededeel ingen. Ingekomen zijn eenige brieven van Gedeputeerde Staten, (a-d) houdende goedkeuring van eenige raadsbesluiten, zooals o.a. van het aangaan der geldleening ad f406,000 ten behoeve van de Z. VI. Waterleiding. Dhr. 't Gilde vindt het zeer eigenaardig, dat die goedkeuring thans is afgekomen van Ged. St., terwijl een vorige vergadering werd bericht, dat Ged. St. de goedkeuring zouden aanhouden, tot alle 20 gemeenten de leening hadden aangegaan, en zij dan collectief bericht zouden zenden. En nu, terwijl nog slechts een paar gemeenten het leeningsbe- sluit namen, komt opeens die goedkeuring. Vanwaar komt die zwenking van Ged. St. vraagt spr is dat om de zaak der waterleiding te forceeren, of hoe zit dat De Voorz. kan niet anders ant woorden, dan dat een schrijven is ontvangen van Ged. St., waar bij zij de leening goedkeuren. e. Proces-verbaal van kasop name bij den gem.-ontvanger. Er was in kas f 5.720.31over eenkomende met de getoonde gelden, geldswaardige papieren en bescheiden. f. Rapport van den keurings- deskundige in Zeeland, aangaande een aan te schaffen autobus door A. Dieleman te Kijkuit, voor het vervoer der schoolkinderen uit en naar die wijk. Uit dit schrij ven blijkt het volgende De keuze was gevallen op een dubbel „Chevrolet" chassis (dub bel truck), zeswielig motorrijtuig, waarvan de twee achterassen dicht bij elkaar staan. Dit chas sis kan een belasting dragen van 1750 K.G. of 25 volwassen per sonen. Waar er nu kinderen vervoerd worden van 6—10 jaar, waarvan het gewicht gemiddeld 25 K.G. per kind bedraagt, kan men concludeeren, dat de kin deren veilig met dit chassis ver voerd kunnen worden. De Voorz. zegt, dat zich geen andere gegadigden voor dat ver voer hebben gemeld en opdat Dieleman nu spoedig kan voort gaan met het doen bouwen van de carrosserie, stellen B. en W. voor aan hem het vervoer der schoolkinderen op te dragen voor de som van f 1250 per jaar, on der voorwaarde le dat de wagen steeds aan de gestelde eischen van veilig vervoer moet voldoen, zoodanig dat elk kind een behoorlijke zit plaats heeft. 2e dat alle kinderen uit dat gedeelte der gemeente moet ver voerd worden, die geen aanspraak doen gelden op vergoeding van schoeisel. 3e dat tijdens het vervoer van schoolkinderen de wagen niet ge bezigd mag worden voor vervoer middel van andere personen of goederen, Dhr. 't Gilde vindt het prachtig, dat die kinderen pet auto wor den afgehaald. Zij komen dan frisch en onvermoeid ter school en dus gereed om het onderwijs te volgen. Maar, zoo vraagt hij, is het offer f 1250 per jaar niet al te groot daarvoor Hij is van meening, dat er toch iets zal moeten gebeuren om daarin te voorzien, hetzij afschaffen en vergoeding geven als voorheen, of de menschen laten betalen, die ervan profiteeren. Ook komt hij er tegen op, als het waar is, dat die overeenkomst voor 5 jaar wordt gesloten, want voor één jaar zal zoo'n autobus niet ge bouwd worden. Hij zal er ech ter dezen keer zijn stem aange- ven, als het voor één jaar geldt. De Voorz. zegt, dat Dieleman gevraagd heeft, of het niet voor langer termijn kon dan een jaar en toen heeft spr. geantwoord, dat aanvankelijk niet langer ver gunning werd gegeven en de ouders zich schriftelijk moeten verbinden om geen aanspraak voor vergoeding voor schoeisel, enz. te zullen doen gelden. De handteekeningen worden thans daarvoor verzameld. Dhr. Dieleman blijft die auto bus gevaarlijk achten voor het vervoer van zooveel kinderen te gelijk. Hij vraagt of de inspec teur daar niets van gezegd heeft. De Voorz.: Daar staat niets van in den brief, maar nu de auto gekeurd is, kunnen we toch gerust zijn, dat het goed gaat. Dhr. Dieleman hoopt ook, dat het goed zal gaan, maar daarom vindt hij niet, dat de Raad vrij- uitgaat, door zich achter den deskundige te verschuilen. Dhr. Van Dixhoorn is het daar wel eenigszins mee eens en zou den ondernemer in overweging willen geven om zich tegen aan sprakelijkheid van derden te ver zekeren. Dhr. Oggel merkt op, dat de man dan verzekerd is voor eigen schade, en gelooft, dat het een dure premie zou zijn. Maar als we lezen dat in Londen bussen rijden voor 200 personen, kunnen we met deze wel gerust zijn. Dhr. KruijsseJa, maar die Londensche bussen rijden niet door Beoostenblij en nu gaat dat in den zomer goed, maar in den winter zal het bezwaarlijk zijn. De Voorz. zegt, dat B. en W. met dit voorstel kwamen, omdat de Raad zich destijds ervóór heeft verklaard en brengt het in stem ming. Met alg. stemmen wordt het voorstel aangenomen. g. Medegedeeld wordt, dat met het bestuur van den Coegors- polder een conferentie is gehou den in verband met de bespre kingen in de vorige raadsver gadering aangaande gevaarlijke bochten, maar geen resultaat is te verwachten van de zijde des polders. Het polderbestuur is niet genegen om aan de inge landen een hooger bedrag voor te stellen als subsidie, daar deze weinig gebruik maken van be doelden weg op Spui en wat de bocht op Schapenbout betreft, die behoort tot den Buthpolder. Blijkens een nader schrijven wordt het gevaar beaamd en is het niet onzeker, dat voor beveiliging van het verkeer subsidie zal worden toegezegd. B. en W. stellen voor de ge vaarlijke bochten niet van ge meentewege te verbeteren, daar in deze het werk moet uitgaan van de polders als meest belang hebbenden. Dhr. Dieleman meent, dat vol gens het schrijven de pas tot samenwerking tot verbetering der bochten toch niet afgesneden is. Zij beamen toch het gevaar en als dus eens werd onderhandeld met beide polderbesturen, dan was misschien iets te bereiken. De Buthpolder heeft men nog niet gehoord. De Voorz. vreest dat, afgaande op de gehouden besprekingen, geen vrucht van nieuwe onder handelingen is te verwachten. Dhr. Oggel heeft ook den in druk gekregen, dat ze niet voor verbetering te vinden zijn, omdat de ingelanden te weinig belang bij dien weg hebben, althans niet, dat ze er f 1000 voor over hebben om er een schuur voor af te breken en elders nieuwe te bouwen. Dhr. Weijns acht de bocht op Schapenbout zeer zeker gevaar lijk, maar is dat wel te verande ren, want er zijn dikwijls van die zaken, die men wel graag anders zou hebben, maar die niet dan met hooge kosten te veranderen zijn. Dhr. Dieleman zegt, dat er met één huisje weg te nemen al veel bereikt was, want het grootste bezwaar is, dat er geen uitzicht is, Dhr. Weijns: Maar dat is toch niet de oorzaak geweest van het ongeluk dat plaats had en naar aanleiding waarvan die bocht besproken werd Dhr. Dieleman erkent dat, maar daarmee is het bestaan van ge vaar voor andere ongelukken besproken. Dhr. van Dixhoorn kan zich goed vereenigen met het voorstel van B. en W. Eenerzijds wordt het auto-verkeer gedwongen tot langzaam rijden, waardoor juist te Sas van Gent een ongeluk gebeurde en anderzijds wil men kosten maken en belemmeringen wegnemen om hard door te kun nen rijden. En wat het gevaar betreft, hoeveel van die punten en hoeken zijn er niet en waar is de grens om alles te ondervangen? Dhr. Kruysse wijst erop, dat in de kom der gemeente veel gevaarlijker punten liggen en bo vendien dienen dergelijke voor stellen van de polders en niet van de gemeente uit te gaan. Dhr. Dieleman merkt op, dat dhr. van Dixhoorn anders vroe ger wel voor verbetering van verkeer was, en steunde, toen daarvoor groote sommen werden gevoteerd, als het de kom gold. Het voorstel van B. en W. werd met 10 tegen 1 stem (van dhr. Dieleman) aangenomen. 3. Onderzoek geloofsbrieven. De Voorz. benoemt als com missieleden tot onderzoek der geloofsbrieven van de nieuw ge kozen Raadsleden, de heeren Dieleman, Kruysse en P. de Feij- ter. Bij monde van dhr. Diele man wordt tot toelating geadvi seerd, wijl de stukken in orde zijn bevonden. Z. h. s. besloten. 4. Belediging waarn. Gem. Ontvanger. Wegens vacantie-verlof van den gem.-ontvanger, wordt de heer M. H. van Duijn als plaatsver vanger aangewezen, die daartoe de bij de wet vereischte eeden voor den Raad aflegt. 5. Maximum snelheid mo torrijtuigen. Zonder hoofdelijke stemming wordt goedgevonden om de ver ordening, regelende het verkeer op Spui te wijzigen zooals door Ged. St. wordt aangegeven, aan gezien door dit College op de oospronkelijke omschrijving van de grenzen van het gehucht Spui bemerking was gemaakt. 6. Verzoek „Concordia". Aan het verzoek der harmo- nievereeniging „Concordia" om de raadszaal te mogen gebruiken tot offciëele ontvangst van de besturen der deelnemende ver- eenigip.gen aan het festival op 15 Aug. a.s., wordt z.h.s. voldaan. 7. Afwflking bouwverorde ning Z. h. s. wordt toegestaan het verzoek van H. de Regt, slager alhier, om afwijking van art. 12 der Bouwverordening voor het bouwen van een slachthuis. 8. Verzoek G. Verbeke. Dit betrof het huren van een stukje grond (grasland) achter zijn perceel in de Zeestraat. Z. h. s. wordt aan B. en W. machtiging verleend om den grond aan adres sant te verhuren 9. Verzoek plaatsing benzine tank. Dit verzoek werd gedaan door de Bataafsche Import-Maatschap pij, ter plaatse onder het trottoir in de Wilhelminastraat voor het perceel van M. de Keizer. Omdat daar een kabel ligt van de P. Z. E. M. wordt het verzoek z. h. s. afgewezen. 10. Verbetering waterafvoer. Door eenige bewoners van de Beoostenbleijsche straat (nabij Oudenweg) was aangevraagd om den waterafvoer van gemeente wege te verbeteren, welk verzoek door den Raad ter fine van onderzoek naar B. en W. was verwezen. De Voorz. zegt, dat men hierbij tot de conclusie gekomen is, dat de toestand van den waterafvoer daar een gevolg is van het bouwen der woningen en aangezien een gehouden bespreking met het college en den bouwondernemer, den heer van 't Hoff en het, Be stuur. van den Noordpolder geen resultaat opleverde, adviseeren B. en W. om afwijzend op het ver zoek te beschikken. Alzoo wordt besloten. 11. Tentoonstelling Hulst. Door de Commissie van de Landbouwtentoonstelling te Hulst was gevraagd om eenige medail les beschikbaar te stellen voor die tentoonstelling. Gezien, dat de afd. Axel van den N. C. B. 21 leden telt, stellen B. en W. voor om een zilveren medaille te schenken ad f 7 50. In principe vindt dhr. Van Dixhoorn dit niet in orde Toen de afd. Axel van de Z. L. M. alhier het vorige jaar haar ten toonstelling organiseerde, en aan de N. C. B. om medewerking vroeg, werd dit pertinent gewei gerd. Spr. vindt wel een beetje onbescheiden, dat ze nu zelf on zen steun inroepen. Dhr. P. de Feijter is het daar. mee eens, want Axel heeft zich toen groote offers getroost. Dhr. Baert zal dat niet ontken nen, maar juist omdat Axel toen f 1000 beschikbaar stelde is het misschien nu niet te veel gevergd als ze eenige medailles vragen. Er zijn hier 21 leden, die toch ook door hun belasting hebben bijgedragen in die f 1000, zoodat hij voorstelt om 2 medailles te geven dat kost f 15. Dhr. Kruysse onderschrijft het geen dhr. van Dixhoorn oppert. Ook is het een gevaarlijke weg om medailles te geven, omdat hier 21 leden van die vereeni- ging wonen. Waar moet het naar toe, als er b.v. ergens boven den Moerdijk een vereeniging is, die hier 20 leden telt, om steun vraagt voor een tentoonstelling en we daardoor verplicht zouden zijn om medailles te geven Dhr. van Dixhoorn merkt op dat men in Hulst verleden jaar daarmede al evenmin rekening hield, want daar wonen ook leden van de Z. L. M. De Voorz. zegt, dat B. en W. op het standpunt staan, dat als er in Hulst eeu groote landbouw tentoonstelling wordt gehouden, wij daar wel steun aan kunnen verleenen. Dhr. Oggel meent, dat als Axel aan Hulst om medewerking vroeg, het geheel in de lijn ligt, dat dan ook Hulst hier steun vraagt en is het dus rationeel dat B. en W. dit voorstellen. Dhr. van Dixhoorn zegt, dat het buiten de lijn is, want niet de gemeente Hulst vraagt steun, maar de N. C. B. vraagt het en daar gaat het ook van uit. Het voorstel van dhr. Baert (2 med.) wordt verworpen met 6 tegen 5 stemmen. Voor de h h. Weijns, Baert, 't Gilde, v. d. Casteel en Dielemantegen de h.h. Oggel, Koster, Kruijsse, Dixhoorn, J. en P. de Feijter. Daarna wordt het voorstel van B. en W. (1 med.) aangenomen met 8 tegen 3 st. Tegen de h.h. Kruijsse, Van Dixhoorn en P. de Feijter. 12. Overweg l(jn Mechelen— Terneuzen. Het ongeval, dat in het begin van dit jaar bij den overweg aan de Stationstraat plaats vond, gaf aan Burg. en Weth. aanleiding om met de Directie van de Z. V. T. M. en van de Spoorweg-Mij. Mechelen —Terneuzen te confe- reeren over het verbeteren van den toegangsweg daar tot de kom dezer gemeente. Het resultaat was, dat de Di rectie van de Mij. Mechelen— Terneuzen een plan zou ont werpen tot verbetering .van den weg en werd besloten om de kosten zoodanig te regelen, dat de verbreeding voor gezamenlijke rekening zou geschieden, met dien verstande, dat de gemeente de verharding daarbij voor hare re kening zou nemen. De kosten dier verbreeding en verplaatsing nu zijn geraamd op f 300, zoodat elk der partijen daarin f 100 zal hebben bij te dragen, terwijl de kosten van verharding voor de gemeente worden geraamd op f350. B. en W. stellen voor de gel den voor deze noodzakelijke ver betering beschikbaar te stellen. Dhr. Weijns vindt het jammer, dat men nog niet wat verder gaat, ofschoon hij overtuigd is, dat het moeilijk kan. Dhr. van Dixhoorn meent dat aan het plan een voornaam ding ontbreekt, nl. dat het rangeer terrein niet verlegd is. Het ran geeren heeft vaak plaats voor den overweg, waarbij natuurlijk de dammen gesloten zijn en er op dat drukke verkeerspunt een op stopping van menschen en voer» tuigen ontstaat, waardoor het gevaar voor ongelukken vergroot is. Bovendien heeft men daar nog de tram. Spr. zal er geen. AXELSCHE COURANT.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1927 | | pagina 1