Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch- Vlaanderen.
No. 35
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1927.
43e Jaarg.
J. C. VINK - Axel.
Raadsverslag.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
ADVERTENT1ËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag II ure.
Vergadering van 2 Augustus.
Aanwezig alle leden. Voorzitter
de heer F. Blok, burgemeester.
De Voorz. opent de vergadering
met het gebedsformulier en stelt
aan de orde de agenda.
1. Notulen.
Deze worden onveranderd goed
gekeurd.
2. Ingekomen stukken en
mededeel ingen.
Ingekomen zijn eenige brieven
van Gedeputeerde Staten, (a-d)
houdende goedkeuring van eenige
raadsbesluiten, zooals o.a. van
het aangaan der geldleening ad
f406,000 ten behoeve van de Z.
VI. Waterleiding.
Dhr. 't Gilde vindt het zeer
eigenaardig, dat die goedkeuring
thans is afgekomen van Ged. St.,
terwijl een vorige vergadering
werd bericht, dat Ged. St. de
goedkeuring zouden aanhouden,
tot alle 20 gemeenten de leening
hadden aangegaan, en zij dan
collectief bericht zouden zenden.
En nu, terwijl nog slechts een
paar gemeenten het leeningsbe-
sluit namen, komt opeens die
goedkeuring. Vanwaar komt die
zwenking van Ged. St. vraagt
spr is dat om de zaak der
waterleiding te forceeren, of hoe
zit dat
De Voorz. kan niet anders ant
woorden, dan dat een schrijven
is ontvangen van Ged. St., waar
bij zij de leening goedkeuren.
e. Proces-verbaal van kasop
name bij den gem.-ontvanger.
Er was in kas f 5.720.31over
eenkomende met de getoonde
gelden, geldswaardige papieren
en bescheiden.
f. Rapport van den keurings-
deskundige in Zeeland, aangaande
een aan te schaffen autobus door
A. Dieleman te Kijkuit, voor het
vervoer der schoolkinderen uit
en naar die wijk. Uit dit schrij
ven blijkt het volgende
De keuze was gevallen op een
dubbel „Chevrolet" chassis (dub
bel truck), zeswielig motorrijtuig,
waarvan de twee achterassen
dicht bij elkaar staan. Dit chas
sis kan een belasting dragen van
1750 K.G. of 25 volwassen per
sonen. Waar er nu kinderen
vervoerd worden van 6—10 jaar,
waarvan het gewicht gemiddeld
25 K.G. per kind bedraagt, kan
men concludeeren, dat de kin
deren veilig met dit chassis ver
voerd kunnen worden.
De Voorz. zegt, dat zich geen
andere gegadigden voor dat ver
voer hebben gemeld en opdat
Dieleman nu spoedig kan voort
gaan met het doen bouwen van
de carrosserie, stellen B. en W.
voor aan hem het vervoer der
schoolkinderen op te dragen voor
de som van f 1250 per jaar, on
der voorwaarde
le dat de wagen steeds aan
de gestelde eischen van veilig
vervoer moet voldoen, zoodanig
dat elk kind een behoorlijke zit
plaats heeft.
2e dat alle kinderen uit dat
gedeelte der gemeente moet ver
voerd worden, die geen aanspraak
doen gelden op vergoeding van
schoeisel.
3e dat tijdens het vervoer van
schoolkinderen de wagen niet ge
bezigd mag worden voor vervoer
middel van andere personen of
goederen,
Dhr. 't Gilde vindt het prachtig,
dat die kinderen pet auto wor
den afgehaald. Zij komen dan
frisch en onvermoeid ter school
en dus gereed om het onderwijs
te volgen. Maar, zoo vraagt hij,
is het offer f 1250 per jaar niet
al te groot daarvoor Hij is van
meening, dat er toch iets zal
moeten gebeuren om daarin te
voorzien, hetzij afschaffen en
vergoeding geven als voorheen,
of de menschen laten betalen,
die ervan profiteeren. Ook komt
hij er tegen op, als het waar is,
dat die overeenkomst voor 5 jaar
wordt gesloten, want voor één
jaar zal zoo'n autobus niet ge
bouwd worden. Hij zal er ech
ter dezen keer zijn stem aange-
ven, als het voor één jaar geldt.
De Voorz. zegt, dat Dieleman
gevraagd heeft, of het niet voor
langer termijn kon dan een jaar
en toen heeft spr. geantwoord,
dat aanvankelijk niet langer ver
gunning werd gegeven en de
ouders zich schriftelijk moeten
verbinden om geen aanspraak
voor vergoeding voor schoeisel,
enz. te zullen doen gelden. De
handteekeningen worden thans
daarvoor verzameld.
Dhr. Dieleman blijft die auto
bus gevaarlijk achten voor het
vervoer van zooveel kinderen te
gelijk. Hij vraagt of de inspec
teur daar niets van gezegd heeft.
De Voorz.: Daar staat niets
van in den brief, maar nu de
auto gekeurd is, kunnen we toch
gerust zijn, dat het goed gaat.
Dhr. Dieleman hoopt ook, dat
het goed zal gaan, maar daarom
vindt hij niet, dat de Raad vrij-
uitgaat, door zich achter den
deskundige te verschuilen.
Dhr. Van Dixhoorn is het daar
wel eenigszins mee eens en zou
den ondernemer in overweging
willen geven om zich tegen aan
sprakelijkheid van derden te ver
zekeren.
Dhr. Oggel merkt op, dat de
man dan verzekerd is voor eigen
schade, en gelooft, dat het een
dure premie zou zijn. Maar als
we lezen dat in Londen bussen
rijden voor 200 personen, kunnen
we met deze wel gerust zijn.
Dhr. KruijsseJa, maar die
Londensche bussen rijden niet
door Beoostenblij en nu gaat dat
in den zomer goed, maar in den
winter zal het bezwaarlijk zijn.
De Voorz. zegt, dat B. en W.
met dit voorstel kwamen, omdat
de Raad zich destijds ervóór heeft
verklaard en brengt het in stem
ming. Met alg. stemmen wordt
het voorstel aangenomen.
g. Medegedeeld wordt, dat
met het bestuur van den Coegors-
polder een conferentie is gehou
den in verband met de bespre
kingen in de vorige raadsver
gadering aangaande gevaarlijke
bochten, maar geen resultaat is
te verwachten van de zijde des
polders. Het polderbestuur is
niet genegen om aan de inge
landen een hooger bedrag voor
te stellen als subsidie, daar deze
weinig gebruik maken van be
doelden weg op Spui en wat de
bocht op Schapenbout betreft,
die behoort tot den Buthpolder.
Blijkens een nader schrijven wordt
het gevaar beaamd en is het niet
onzeker, dat voor beveiliging van
het verkeer subsidie zal worden
toegezegd.
B. en W. stellen voor de ge
vaarlijke bochten niet van ge
meentewege te verbeteren, daar
in deze het werk moet uitgaan
van de polders als meest belang
hebbenden.
Dhr. Dieleman meent, dat vol
gens het schrijven de pas tot
samenwerking tot verbetering der
bochten toch niet afgesneden is.
Zij beamen toch het gevaar en
als dus eens werd onderhandeld
met beide polderbesturen, dan
was misschien iets te bereiken.
De Buthpolder heeft men nog
niet gehoord.
De Voorz. vreest dat, afgaande
op de gehouden besprekingen,
geen vrucht van nieuwe onder
handelingen is te verwachten.
Dhr. Oggel heeft ook den in
druk gekregen, dat ze niet voor
verbetering te vinden zijn, omdat
de ingelanden te weinig belang
bij dien weg hebben, althans niet,
dat ze er f 1000 voor over hebben
om er een schuur voor af te
breken en elders nieuwe te
bouwen.
Dhr. Weijns acht de bocht op
Schapenbout zeer zeker gevaar
lijk, maar is dat wel te verande
ren, want er zijn dikwijls van die
zaken, die men wel graag anders
zou hebben, maar die niet dan
met hooge kosten te veranderen
zijn.
Dhr. Dieleman zegt, dat er met
één huisje weg te nemen al veel
bereikt was, want het grootste
bezwaar is, dat er geen uitzicht is,
Dhr. Weijns: Maar dat is toch
niet de oorzaak geweest van het
ongeluk dat plaats had en naar
aanleiding waarvan die bocht
besproken werd
Dhr. Dieleman erkent dat, maar
daarmee is het bestaan van ge
vaar voor andere ongelukken
besproken.
Dhr. van Dixhoorn kan zich
goed vereenigen met het voorstel
van B. en W. Eenerzijds wordt
het auto-verkeer gedwongen tot
langzaam rijden, waardoor juist
te Sas van Gent een ongeluk
gebeurde en anderzijds wil men
kosten maken en belemmeringen
wegnemen om hard door te kun
nen rijden. En wat het gevaar
betreft, hoeveel van die punten
en hoeken zijn er niet en waar is
de grens om alles te ondervangen?
Dhr. Kruysse wijst erop, dat
in de kom der gemeente veel
gevaarlijker punten liggen en bo
vendien dienen dergelijke voor
stellen van de polders en niet
van de gemeente uit te gaan.
Dhr. Dieleman merkt op, dat
dhr. van Dixhoorn anders vroe
ger wel voor verbetering van
verkeer was, en steunde, toen
daarvoor groote sommen werden
gevoteerd, als het de kom gold.
Het voorstel van B. en W.
werd met 10 tegen 1 stem (van
dhr. Dieleman) aangenomen.
3. Onderzoek geloofsbrieven.
De Voorz. benoemt als com
missieleden tot onderzoek der
geloofsbrieven van de nieuw ge
kozen Raadsleden, de heeren
Dieleman, Kruysse en P. de Feij-
ter. Bij monde van dhr. Diele
man wordt tot toelating geadvi
seerd, wijl de stukken in orde
zijn bevonden.
Z. h. s. besloten.
4. Belediging waarn. Gem.
Ontvanger.
Wegens vacantie-verlof van den
gem.-ontvanger, wordt de heer
M. H. van Duijn als plaatsver
vanger aangewezen, die daartoe
de bij de wet vereischte eeden
voor den Raad aflegt.
5. Maximum snelheid mo
torrijtuigen.
Zonder hoofdelijke stemming
wordt goedgevonden om de ver
ordening, regelende het verkeer
op Spui te wijzigen zooals door
Ged. St. wordt aangegeven, aan
gezien door dit College op de
oospronkelijke omschrijving van
de grenzen van het gehucht Spui
bemerking was gemaakt.
6. Verzoek „Concordia".
Aan het verzoek der harmo-
nievereeniging „Concordia" om
de raadszaal te mogen gebruiken
tot offciëele ontvangst van de
besturen der deelnemende ver-
eenigip.gen aan het festival op
15 Aug. a.s., wordt z.h.s. voldaan.
7. Afwflking bouwverorde
ning
Z. h. s. wordt toegestaan het
verzoek van H. de Regt, slager
alhier, om afwijking van art. 12
der Bouwverordening voor het
bouwen van een slachthuis.
8. Verzoek G. Verbeke.
Dit betrof het huren van een
stukje grond (grasland) achter
zijn perceel in de Zeestraat. Z. h. s.
wordt aan B. en W. machtiging
verleend om den grond aan adres
sant te verhuren
9. Verzoek plaatsing benzine
tank.
Dit verzoek werd gedaan door
de Bataafsche Import-Maatschap
pij, ter plaatse onder het trottoir
in de Wilhelminastraat voor het
perceel van M. de Keizer. Omdat
daar een kabel ligt van de P. Z.
E. M. wordt het verzoek z. h. s.
afgewezen.
10. Verbetering waterafvoer.
Door eenige bewoners van de
Beoostenbleijsche straat (nabij
Oudenweg) was aangevraagd om
den waterafvoer van gemeente
wege te verbeteren, welk verzoek
door den Raad ter fine van
onderzoek naar B. en W. was
verwezen.
De Voorz. zegt, dat men hierbij
tot de conclusie gekomen is, dat de
toestand van den waterafvoer daar
een gevolg is van het bouwen
der woningen en aangezien een
gehouden bespreking met het
college en den bouwondernemer,
den heer van 't Hoff en het, Be
stuur. van den Noordpolder geen
resultaat opleverde, adviseeren B.
en W. om afwijzend op het ver
zoek te beschikken.
Alzoo wordt besloten.
11. Tentoonstelling Hulst.
Door de Commissie van de
Landbouwtentoonstelling te Hulst
was gevraagd om eenige medail
les beschikbaar te stellen voor
die tentoonstelling. Gezien, dat
de afd. Axel van den N. C. B.
21 leden telt, stellen B. en W.
voor om een zilveren medaille te
schenken ad f 7 50.
In principe vindt dhr. Van
Dixhoorn dit niet in orde Toen
de afd. Axel van de Z. L. M.
alhier het vorige jaar haar ten
toonstelling organiseerde, en aan
de N. C. B. om medewerking
vroeg, werd dit pertinent gewei
gerd. Spr. vindt wel een beetje
onbescheiden, dat ze nu zelf on
zen steun inroepen.
Dhr. P. de Feijter is het daar.
mee eens, want Axel heeft zich
toen groote offers getroost.
Dhr. Baert zal dat niet ontken
nen, maar juist omdat Axel toen
f 1000 beschikbaar stelde is het
misschien nu niet te veel gevergd
als ze eenige medailles vragen.
Er zijn hier 21 leden, die toch
ook door hun belasting hebben
bijgedragen in die f 1000, zoodat
hij voorstelt om 2 medailles te
geven dat kost f 15.
Dhr. Kruysse onderschrijft het
geen dhr. van Dixhoorn oppert.
Ook is het een gevaarlijke weg
om medailles te geven, omdat
hier 21 leden van die vereeni-
ging wonen. Waar moet het naar
toe, als er b.v. ergens boven den
Moerdijk een vereeniging is, die
hier 20 leden telt, om steun vraagt
voor een tentoonstelling en we
daardoor verplicht zouden zijn
om medailles te geven
Dhr. van Dixhoorn merkt op
dat men in Hulst verleden jaar
daarmede al evenmin rekening
hield, want daar wonen ook leden
van de Z. L. M.
De Voorz. zegt, dat B. en W.
op het standpunt staan, dat als
er in Hulst eeu groote landbouw
tentoonstelling wordt gehouden,
wij daar wel steun aan kunnen
verleenen.
Dhr. Oggel meent, dat als Axel
aan Hulst om medewerking vroeg,
het geheel in de lijn ligt, dat dan
ook Hulst hier steun vraagt en is
het dus rationeel dat B. en W.
dit voorstellen.
Dhr. van Dixhoorn zegt, dat
het buiten de lijn is, want niet
de gemeente Hulst vraagt steun,
maar de N. C. B. vraagt het en
daar gaat het ook van uit.
Het voorstel van dhr. Baert
(2 med.) wordt verworpen met
6 tegen 5 stemmen. Voor de h h.
Weijns, Baert, 't Gilde, v. d.
Casteel en Dielemantegen de
h.h. Oggel, Koster, Kruijsse,
Dixhoorn, J. en P. de Feijter.
Daarna wordt het voorstel van
B. en W. (1 med.) aangenomen
met 8 tegen 3 st. Tegen de h.h.
Kruijsse, Van Dixhoorn en P. de
Feijter.
12. Overweg l(jn Mechelen—
Terneuzen.
Het ongeval, dat in het begin
van dit jaar bij den overweg aan
de Stationstraat plaats vond, gaf
aan Burg. en Weth. aanleiding
om met de Directie van de Z. V.
T. M. en van de Spoorweg-Mij.
Mechelen —Terneuzen te confe-
reeren over het verbeteren van
den toegangsweg daar tot de
kom dezer gemeente.
Het resultaat was, dat de Di
rectie van de Mij. Mechelen—
Terneuzen een plan zou ont
werpen tot verbetering .van den
weg en werd besloten om de
kosten zoodanig te regelen, dat
de verbreeding voor gezamenlijke
rekening zou geschieden, met dien
verstande, dat de gemeente de
verharding daarbij voor hare re
kening zou nemen.
De kosten dier verbreeding en
verplaatsing nu zijn geraamd op
f 300, zoodat elk der partijen
daarin f 100 zal hebben bij te
dragen, terwijl de kosten van
verharding voor de gemeente
worden geraamd op f350.
B. en W. stellen voor de gel
den voor deze noodzakelijke ver
betering beschikbaar te stellen.
Dhr. Weijns vindt het jammer,
dat men nog niet wat verder gaat,
ofschoon hij overtuigd is, dat
het moeilijk kan.
Dhr. van Dixhoorn meent dat
aan het plan een voornaam ding
ontbreekt, nl. dat het rangeer
terrein niet verlegd is. Het ran
geeren heeft vaak plaats voor den
overweg, waarbij natuurlijk de
dammen gesloten zijn en er op
dat drukke verkeerspunt een op
stopping van menschen en voer»
tuigen ontstaat, waardoor het
gevaar voor ongelukken vergroot
is. Bovendien heeft men daar
nog de tram. Spr. zal er geen.
AXELSCHE
COURANT.