30«.
Rapport over de oorzaken van
de ramp bij De Vink.
De Commissie, door den Mi
nister van Waterstaat bij beschik
king van 11 September 1926 in
gesteld tot het doen van een on
derzoek in het openbaar omtrent
de ontsporing van trein no. 218
der Nederl. Spoorwegen, nabij de
De Vink, tusschen Voorschoten
en Leiden op 9 September 1926,
heelt het resultaat van haar on
derzoek neergelegd in een ver
slag dat thans aan den Minister
van Waterstaat is overgelegd.
Het is een rapport van meer
dan 200 pagina's folio druk, waar
van 178 de uitkomsten der open
bare verhooren bevatten, terwijl
tevens foto's van het ontspoorde
en beschadigde materieel als bij
lagen aan het verslag zijn toe
gevoegd.
Het verslag bevat voorts ge
gevens betreffende het plaatselijk
onderzoek; het ambtelijk onder
zoek vanwege de Nederl. Spoor
wegen het openbaar onderzoek,
waarbij 68 personen zijn ge
hoord bijzonderheden omtrent
het ongeval met vermelding van
de namen der slachtoffers die bij
het ongeval werden gedood of
gewond de wijze van hulpver
leening; de kenteekenen van ont
sporing op de bovenbouwden
toestand van den ontredderden
bovenbouwde situatie en toe
stand van het rollend materieel,
met een opsomming van de aan
dat materieel aangetroffen be
schadigingen en bijzondere rrter-
kengevolgtrekkingen met be
trekking tot het verloop van het
ongeval.
De Commissie komt bij haar
oordeel tot de slotsom, dat de
reiziger zich moet vergist hebben,
toen hij meende vreemde lasch-
platen en een opgebogen spoor
staaf op de door hem aangege
ven plaats te hebben gezien.
Voorts wordt door de Com
missie nagegaan de oorzaak van
het ongeval.
Dat moedwil in het spel zou
zijn, daaromtrent bestaat geener
lei aanwijzing. Ook wordt
de ontsporing niet geweten aan
gebrek aan rollend materiaal
schuld van den ondergrond, tem-
peratuurspatten of aan gevolg
van plotseling remmen.
De oorzaak van het ongeval
moet gezocht worden in den toe
stand waarin de baan heeft ver
keerd.
Deze gevolgtrekking wordt door
de commissie nader breedvoerig
toegelicht, waarna de commissie
tot de volgende conclusie komt
De hoofdfout die bij het ver
nieuwen van den ballast op deze
drukke hoofdlijn is begaan, is in
middels, naar het oordeel der
commissie, hieruit voortgekomen,
dat* terwijl bij de dienstregeling
met al hare binnen- en buiten-
landsche aansluitingen daarop
niet was gerekend, een werkpro
gramma werd aanvaard volgens
hetwelk die geheele vernieuwing
binnen een jaar tijds over de volle
lengte moest worden bewerkstel
ligd.
Ware men eerder begonnen,
dan had men niet op zooveel
vakken tegelijk het spoor behoe
ven onderhanden te nemen. Het
toezicht was dan eenvoudiger
geweest, en men had gemakke
lijk meer zorg aan het bijzonder
onderhoud kunnen besteden, het
welk een nieuw ballastbed noo-
dig heeft.
Men had bovendien de beper
king aan de snelheid in het be
lang van de veiligheid langeren
tijd kunnen handhaven, en ten
slotte een geleidelijk en daardoor
beter uitgereden baan aan het
snelverkeer kunnen overgeven.
Er mag dan ook van geluk
worden gesproken dat zich niet
reeds tijdens het inbrengen van
den ballast ernstige ongelukken
hebben voorgedaan. Er was bo
vendien een soort premie op snel
werken, hetgeen gemakkelijker
aanleiding gaf tot wedijver tus
schen de ploegen, terwijl ook
nog in elke ploeg op zichzelf,
doordat de voorgravers onwille
keurig het tempo van werken
aangaven, gevaar bestond voor
overhaaste inbrengir.g van den
ballast. Bij het lossen kwam cok
wel grind terecht tusschen de
spoorstaven, ook wel op de rails
van beide sporen. Het was dan
de plicht van de ploeg, de grind
van de rails behoorlijk af te
schuiven, voordat een trein pas
seerde. Uit de gebeurtenissen is
af te leiden, dat zulks meermalen
niet met de noodige zorg is ge
schied.
De commissie aarzelt niet, be
paaldelijk de tusschen Schiedam
en Leiden gevolgde werkwijze,
zonder het nemen van bijzondere
voorzorgen, gevaarlijk te noemen
voor het snelverkeer. Zij wettigt
de vraag of de leiders zich wel
behoorlijk bewust zijn geweest
van hun verantwoordelijkheid.
Zooals reeds door de commis
sie werd gezegd, werd dadelijk
na het vernieuwen van het bal
lastbed weer volle snelheid toe
gelaten.
Bij de gevolgde werkwijze was
dit, naar het oordeel der com
missie, niet in overeenstemming
met de eischen aan veilig ver
keer. Op een versch ballastbed
is die groote snelheid niet dade
lijk toelaatbaar.
Uit de haar verstrekte gegevens
en uit wat zij met eigen oogen
heeft gezien, is de commissie
gebleken, dat aan het bijzondere
onderhoud, hetwelk een spoor op
versch ballastbed steeds en lan
gen tijd achtereen vereischt, niet
tie noodige aandacht is geschon
ken. Voor toezicht en uitvoering
heeft het daarbij aan voldoend
geschoold personeel ontbroken.
De Commissie geeft als haar
eindoordeel, dat het afgaand
spoor ter plaatse van het onge
val niet goed genoeg verzorgd is
geweestdat het effect van over-
snellende treinen daar niet vol
doende en niet lang genoeg is
geobserveerd geworden en dat
zich onder de dwarsliggers le
dige ruimten hebben gevormd,
welke geleidelijk zijn toegenomen
en waarvan de waarneming aan
de gewone schouw is ontsnapt
Dergelijke holten, gepaard met
slagen in het spoor, moeten reeds
in den morgen van den 9den
September op bedenkelijke wijze,
aanwezig zijn geweest. Zij zijn
in den loop van dien dag nog
verergerd, waardoor de voorste
as van den tender van trein 218,
welke met groote snelheid reed,
het spoor niet meer heeft kunnen
houden, met de bekende gevolgen.
Eene afzonderlijke paragraaf
van het rapport handelt over de
aanbevolen maatregelen en op
merkingen met betrekking tot de
veiligheid.
Daarbij merkt de Commissie
o a. op, dat zij zich niet heeft
kunnen onttrekken aan den in
druk, dat de dienst van de spoor
wegen bij zijn opruimingswerk
aan De Vink het belang van een
nauwkeurig onderzoek niet ten
volle in het oog heeft gehouden.
Gezien het 'groote verkeersbe
lang, dat bij een zaak als deze
betrokken kan zijn, gevoelt de
Commissie geen vrijheid ten deze
dwingende bepalingen aan te
bevelen, waaraan het spoorweg
personeel zich angstvallig zou
hebben te houden, maar toch
meent zij dat de Nederiandsche
Spoorwegen moeten worden uit-
genoodigd, haar ingenieurs en
ander personeel gestrenge in
structie te geven, opdat het offi
cieels onderzoek in soortgelijke
gevallen zoo weinig mogelijk
worde verzwaard.
Indien voor voldoend ervaren
personeel naar behooren woidt
gezorgd en ook aan het noodige
toezicht de aandacht wordt gewijd,
bestaat voor de veiligheid op
den spoorweg RotterdamAm
sterdam geen bijzondere reden
tot ongerustheid. En wat de vei
ligheid op de Nederiandsche
spoorwegen in het algemeen be
treft, meent de Commissie goed
te doen er op te wijzen, dat ook
daar voor ongerustheid geen bij
zondere grond bestaat. Deze
meening wordt gestaafd door een
vergelijkend overzicht over de
laatsfe jaren, van het aantal pei-
sonen-ongevallen in Nederland en
in eenige naburige landen.
Steun aan mobilisatieslachtoffi-rs
Verschenen is het voorloopig
verslag over het wetsontwerp tot
het verleenen van steun, in den
vorm van een jaarlijksche uitkee-
ring voor ééns aan zoogenaamde
mobilisatie slachtoffers.
Blijkens dit verslag verklaarden
vele leden zich door den inhoud
van het ontwerp teleurgesteld.
Geen verbetering toch van eenige
beteekenis in de positie der mo
bilisatie slachtoffers vermochten
zij daarin te treffen. Toch had
de regeering verklaard, rekening
te zullen houden met de denk
beelden van de door de Tweede
Kamer aangenomen motie-Ter
Laan.
In het ontwerp blijft de steun-
verleening een zuivergunstbetoon.
De hedragen, in het ontwerp
vastgelegd, achtten deze leden
onvoldoende. Er mag niet wor
den voorbijgezien, dat het hier
personen betreft, die voor nun
leven ongelukkig zijn en niet in
staat, zelf in hun onderhoud te
voorzien.
Ten slotte bestond bij de leden,
tot dusver aan 't woord, ernstig
bezwaar tegen de beperkingen,
dat alleen voor een uitkeering in
aanmerking komen zij, die reeds
vóór 1 Januari 1923 een aanvraag
tot het verkrijgen van een uit
keering hebben ingediend en
vóór den datum van afkondiging
dezer wet ten minste eenmaal
zulk een uitkeering hebben ge
noten. Er kunnen o.a. verande
ringen in de omstandigheden der
betrokkenen plaats hebben, welke
'n uitkeering rechtvaardigen in
gevallen, waarin te voren terecht
een afwijzende beslissing is ge
nomen.
Vele andere leden verklaarden
het te waardeeren, dat de regee
ring gevolg heeft gegeven aan
den wensch der Kamer, gelijk
die in haar uitspraak over de
reeds genoemde motie tot uiting
is gekomen. Deze leden achtten
het standpunt, dat er een recht
zou bestaanop uitkeering onjuist.
Het betreft hier personen, die na
een verblijf onder de wapenen
voor den militairen dienst onge
schikt zijn verklaard zonder dat
eenig oorzakelijk verband tus
schen die ongeschiktheid en de
dienstvervulling kan worden aan
getoond. Omdat de mogelijkheid
van zoodanig verband niet is uit
gesloten, is de Staat reeds tege
moet gekomen. Maar een ver
plichting van den Staat kan daarop
niet worden gebaseerd.
Wat de bedragen der uitkee-
ringen betreft, wezen de leden
erop, dat deze bezwaarlijk hooger
kunnen worden gesteld, om geen
onjuiste verhouding te verkrijgen
ten opzichte der pensioenen, vol
gens de pensioenwet 1902.
Verscheidene leden verklaarden
het zeer op prijs te zullen stel
len, indien de regeering zou
overleggen een opgave van de
namen van hen, die een aanvraag
om een uitkeering hebben inge
diend met aanduiding van de
beschikking, die op die aanvraag
is genomen en, bij gunstige be
schikking met medede.eling'van
de bedragen die zijn uitgekeerd
Ingezonden Mededeelingon
MIJNHARDT S
Hoesttabletten
AXEL, 21 Januari 1927.
Op de aanst. Dinsdag alhier te
houden gemeenteraadsvergadering
zullen de volgende punten worden
behandeld
1. Notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Benoeming Ambtenaar van
den Burgerlijken Stand.
4. Voorstel om aan E. A. van
Waes-Boodts te Westdorpe
een strookje grond aan de
Zeestraat in gebruik te geven-
5. Verlenging van den ontrui
mingstermijn eener onbe
woonbaar verklaarde woning
A. No. 105 (Kanaalkade) tot
uiterlijk 1 Mei 1927.
6. Wijziging Raadsbesluit, dd.
28 Oct. 1926 betreffende
maximumsnelheid van motor
rijtuigen.
7. Rioleering in het uitbreidings
plan.
8. Aankoop van grond bij de
Gasfabriek.
9. Vergoeding voor schoeisel,
op grond van art. 13 L. O.
Wet.
10. Subsidie voor het School
museum te Middelburg.
11. Verzoek om de subsidie voor
den omnibusdienst Axel-
Koewacht-Hulst te verhoo-
gen, en om de eind-route
van dezen dienst te ver
anderen in Hulst-Axel-Sluis
kil.
12. Bijdrage voor verplegings-
kosten.
13. Adres van de Commissie van
Werkverruiming in Z.-Vl. om
mede te werken tot het ver
ruimen van werkgelegenheid
voor werklooze vlasbewer
kers.
14. Schrijven van Gedeputeerde
Staten over de Begrooting
v/h Grondbedrijf dienst 1927.
Dinsdag is door Burg. en
Weth. dezer gemeente tot vasten
arbeider bij de reinigingsdienst
benoemd J. N. Bolleman, wonende
wijk Steenovens onder deze ge
meente.
Het vermoeden, dat in deze
de voorkeur zou worden gegeven
aan iemand, die met het timmer
werk op de hoogte is, is alzoo
niet bewaarheid.
Voor het Mercurius-diploma,
afd. Engelsche Handelscorres
pondentie, slaagde o.m. de heer
D. J. Marijs, alhier.
Heden werd alhier door
den notaris J. A. Dregmans her-
veild de herberg De Weegbrug",
met stalling en tuin aan den
Nieuwendijk, groot 5 aren 67
centiaren, bewoond door Corn.
Heijnsdijk.
Koopster werd mevr. Valk
Heijnsdijk te 's-Gravenhage, voor
f4120.
In een vergadering van
leden der Ned. Herv. Kerk ge
houden ter bespreking van zaken
de diaconie en het diaconiehuis
„Zorgvliet" betreffende, werd tot
bestuurslid dezer inrichting ge-
koien de heer Adr. Scheele met
21 stemmen inplaats van den
heer H. Smies Czdie 20 st.
bekwam.
De heer Smies was van af de
stichting secretaris in den Raad
van Toezicht.
Op de alphabetische voor
dracht voor de benoeming van
een directeur aan de nijverheids
school te Gouda, komt voor de
heer J. H. B. Buthfer, directeur
der Nijverheidsschool te Ter
Neuzen. (M. Crt.)
De tram is voorzichtig.
We namen de vorige week een
bericht over uit „Zelandia", vol
gens hetwelk bijna een aanrijding
ontstond tusschen de tram onder
Hontenisse en een auto van dokter
Co. m. doordat de tram geen
signalen gaf en niet tijdig stoppen
kon.
Dit bericht blijkt niet juist te
zijn geweest, althans men meldt
ons van bevoegde zijde, dat de
signalen door anderen gehoord
zijn, de tram reed met een snel
heid van 5 K.M. per uur (stap
voets), terwijl nog een conducteur
voor de machine ging.
Een tram bij kruising van wegen
blijft altijd gevaarlijk, maar vooral
automobilisten moeten daar o.i
in de eerste plaats rekening mee
houden.
In het laatst van Dec. j l.
werd bij zekere van T. te Hoek,
uit een kast een vrij belangrijk
bedrag aan geld ontvreemd. Aan
gezien tegelijkertijd verdween een
bij den bestolene inwonenden
kostganger, viel de verdenking op
dezen laatsten. Opsporingen
bleven vruchteloos, totdat een
dezer dagen, de kostganger zich
meldde aan de Marechaussee
kazerne te Sas van Gent, alwaar
hij tevens bekende zich aan de
diefstal van het geld te hebben
schuldig gemaakt. Hij is ter
beschikking van de Justitie ge
steld. (M Crt.)
Met ingang van 1 Januari
j.l. is benoemd tot bureelambte
naar der 2e kl. bij den Prov.
Waterstaat in Zeeland de heer
J. J. de Klerk te Neuzen, om
werkzaam te zijn bij den Ingenieur
aldaar.
Naar de Midd. Crt. meldt,
wenscht het anti-rev. gemeente
raadslid D. Scheele teTerneuzen
zijn eventueele candidatuur niet
meer vernieuwd te zien.
In sommige bladen werd
een bericht opgenomen, dat in
de gemeente Zuiddorpe een boerin
in een regenput verdronken zou
zijn. We hebben geïnformeerd
ter plaatse waar zulks bekend
zou moeten zijn, doch daar wist
men er niets van af.
Waar dit bericht ook in Holl.
dagbladen voorkomt, moeten er
in Z. VI. wel correspondenten
zitten met veel fantasie getuige
de spookberichten.
Naar we vernemen, moet
de V., tegen wien onlangs pro
ces-verbaal werd opgemaakt we
gens verschillende winkeldief
stallen te Terneuzen getracht
hebben zich te vergittigen. H(j
is in het ziekenhuis aldaar op
genomen.
Dinsdag is te Sluiskil staking
uitgebroken onder de bouwvak
arbeiders, die daar grond- en
metselwerken uitvoeren tot uit
breiding van de cokesfabriek. De
arbeiders, die allen, van Belgische
Nationaliteit zijn, verdienden
fr. 3,25 per uur, doch vroegen
5 francs. Toen de aannemer niet
genegen was aan dien eisch te
voldoen, vertrokken de arbeiders,
ruim 80 personen, in de richting
van Selzaete, terwijl de leiders
af en toe een betooging hielden
en het loon van nog geen Hol-
landsch kwartje per uur vergeleek
hij de loonen hier te lande, zoodat
ze 5 frc. of 35 cent in Ned. munt
een billijke eisch achtten.
Voor den aannemer zou dit
verschil echter in de duizenden
francs per week loopen.
Statenverkiezing.
Ged. Staten van Zeeland
hebben bepaald, dat de stemming
voor de verkiezing van leden der
Provinciale Staten ter vervulling
van de plaatsen van hen, die met
den eersten Dinsdag van Juli 1927
moeten aftreden, zal plaats hebben
op Woensdag 6 April 1927.
Door de centrale A. R.
Kiesvereenigingen kieskring Hulst
is voor de Prov Staten candidaat
gesteld mr. P. Dieleinan te
Middelburg. (de Z.)
Op de groslijst der candidaten
voor de Prov. Staten van Zeeland
zijn door de R. K. kiesvereeni
gingen de volgende namen ge
plaatst in alfabetische volgorde
A. Adriaansens, Walsoorden
G. Adriaansens, WalsoordenC.
Th. van de Bilt, Axel - F. van
Campen, GraauwH. J. Colsen,
Sluiskil; L. J. Colsen, Terhole;
E. B. Dumoleyn, Hontenisse L.
A. C. van Esbroeck, Hengstdijk;
P. F. Fruytier, KloosterzandeE.
van Hecke, Ter Neuzen; L. W.
G. Hoefnagels, Sas van Gent;E.
Kalle, Westdorpe; J. F.G.Kindt,
Nieuw-NamenEm. Th Locke-
feer, Hulst; F. B. G. de Meijer,
Ter Neuzen A. J. M Nolet, Ter
NeuzenC. H. M. Plasschaert,
St. Jansteen B. C. Puylaert, Sas
van Gent; J. A. van Rompu,Ter
Neuzen; B. A. T. M. Truffino,
HulstJ. Truijman, Boschkapelle;
Mr. F. J. B. van de Ven, Hulst;
J. W. Viening, Goes, F. J. L.M.
van Waesberghe, Hulst L. F.
M. van Waesberghe, Hulst.
De officiöele lijst zal op 6 Febr.
worden vastgesteld
Loop der bevolking.
Sas van Gent. Geboren 17 m.,
30 vrtotaal 47. Gevestigd 85 m.,
102 vr., totaal 187. Overleden 8
m., 6 vr., totaal 14 Vertrokken
82 m., 92 vr., totaal 174. Bevolk,
op 1 Jan. 1926: 1474 m., 1422
vr., totaal 2896. Bevolk, op 31
Dec. 1926: 1486 m., 1458 vr.,
totaal 2944,
alzoo vermeerderd met 48 per
sonen.
Voltrokken huwelijken 25.
Levenloos aangegeven 3.
Geboren buiten de gemeente 5
m., 3 vr., totaal 8.
Overleden buiten de gemeente
5 m., 1 vr., totaal 6.
Geboren niet behoorende tot
de werkel. bevolking 2 m., 2vr.,
totaal 4.
Overleden niet behoorende tot
de werkel. bevolking 1 m,
tegen hoest en verkoudheid.
Bij Apoth. en Drog. Doos