30«. Rapport over de oorzaken van de ramp bij De Vink. De Commissie, door den Mi nister van Waterstaat bij beschik king van 11 September 1926 in gesteld tot het doen van een on derzoek in het openbaar omtrent de ontsporing van trein no. 218 der Nederl. Spoorwegen, nabij de De Vink, tusschen Voorschoten en Leiden op 9 September 1926, heelt het resultaat van haar on derzoek neergelegd in een ver slag dat thans aan den Minister van Waterstaat is overgelegd. Het is een rapport van meer dan 200 pagina's folio druk, waar van 178 de uitkomsten der open bare verhooren bevatten, terwijl tevens foto's van het ontspoorde en beschadigde materieel als bij lagen aan het verslag zijn toe gevoegd. Het verslag bevat voorts ge gevens betreffende het plaatselijk onderzoek; het ambtelijk onder zoek vanwege de Nederl. Spoor wegen het openbaar onderzoek, waarbij 68 personen zijn ge hoord bijzonderheden omtrent het ongeval met vermelding van de namen der slachtoffers die bij het ongeval werden gedood of gewond de wijze van hulpver leening; de kenteekenen van ont sporing op de bovenbouwden toestand van den ontredderden bovenbouwde situatie en toe stand van het rollend materieel, met een opsomming van de aan dat materieel aangetroffen be schadigingen en bijzondere rrter- kengevolgtrekkingen met be trekking tot het verloop van het ongeval. De Commissie komt bij haar oordeel tot de slotsom, dat de reiziger zich moet vergist hebben, toen hij meende vreemde lasch- platen en een opgebogen spoor staaf op de door hem aangege ven plaats te hebben gezien. Voorts wordt door de Com missie nagegaan de oorzaak van het ongeval. Dat moedwil in het spel zou zijn, daaromtrent bestaat geener lei aanwijzing. Ook wordt de ontsporing niet geweten aan gebrek aan rollend materiaal schuld van den ondergrond, tem- peratuurspatten of aan gevolg van plotseling remmen. De oorzaak van het ongeval moet gezocht worden in den toe stand waarin de baan heeft ver keerd. Deze gevolgtrekking wordt door de commissie nader breedvoerig toegelicht, waarna de commissie tot de volgende conclusie komt De hoofdfout die bij het ver nieuwen van den ballast op deze drukke hoofdlijn is begaan, is in middels, naar het oordeel der commissie, hieruit voortgekomen, dat* terwijl bij de dienstregeling met al hare binnen- en buiten- landsche aansluitingen daarop niet was gerekend, een werkpro gramma werd aanvaard volgens hetwelk die geheele vernieuwing binnen een jaar tijds over de volle lengte moest worden bewerkstel ligd. Ware men eerder begonnen, dan had men niet op zooveel vakken tegelijk het spoor behoe ven onderhanden te nemen. Het toezicht was dan eenvoudiger geweest, en men had gemakke lijk meer zorg aan het bijzonder onderhoud kunnen besteden, het welk een nieuw ballastbed noo- dig heeft. Men had bovendien de beper king aan de snelheid in het be lang van de veiligheid langeren tijd kunnen handhaven, en ten slotte een geleidelijk en daardoor beter uitgereden baan aan het snelverkeer kunnen overgeven. Er mag dan ook van geluk worden gesproken dat zich niet reeds tijdens het inbrengen van den ballast ernstige ongelukken hebben voorgedaan. Er was bo vendien een soort premie op snel werken, hetgeen gemakkelijker aanleiding gaf tot wedijver tus schen de ploegen, terwijl ook nog in elke ploeg op zichzelf, doordat de voorgravers onwille keurig het tempo van werken aangaven, gevaar bestond voor overhaaste inbrengir.g van den ballast. Bij het lossen kwam cok wel grind terecht tusschen de spoorstaven, ook wel op de rails van beide sporen. Het was dan de plicht van de ploeg, de grind van de rails behoorlijk af te schuiven, voordat een trein pas seerde. Uit de gebeurtenissen is af te leiden, dat zulks meermalen niet met de noodige zorg is ge schied. De commissie aarzelt niet, be paaldelijk de tusschen Schiedam en Leiden gevolgde werkwijze, zonder het nemen van bijzondere voorzorgen, gevaarlijk te noemen voor het snelverkeer. Zij wettigt de vraag of de leiders zich wel behoorlijk bewust zijn geweest van hun verantwoordelijkheid. Zooals reeds door de commis sie werd gezegd, werd dadelijk na het vernieuwen van het bal lastbed weer volle snelheid toe gelaten. Bij de gevolgde werkwijze was dit, naar het oordeel der com missie, niet in overeenstemming met de eischen aan veilig ver keer. Op een versch ballastbed is die groote snelheid niet dade lijk toelaatbaar. Uit de haar verstrekte gegevens en uit wat zij met eigen oogen heeft gezien, is de commissie gebleken, dat aan het bijzondere onderhoud, hetwelk een spoor op versch ballastbed steeds en lan gen tijd achtereen vereischt, niet tie noodige aandacht is geschon ken. Voor toezicht en uitvoering heeft het daarbij aan voldoend geschoold personeel ontbroken. De Commissie geeft als haar eindoordeel, dat het afgaand spoor ter plaatse van het onge val niet goed genoeg verzorgd is geweestdat het effect van over- snellende treinen daar niet vol doende en niet lang genoeg is geobserveerd geworden en dat zich onder de dwarsliggers le dige ruimten hebben gevormd, welke geleidelijk zijn toegenomen en waarvan de waarneming aan de gewone schouw is ontsnapt Dergelijke holten, gepaard met slagen in het spoor, moeten reeds in den morgen van den 9den September op bedenkelijke wijze, aanwezig zijn geweest. Zij zijn in den loop van dien dag nog verergerd, waardoor de voorste as van den tender van trein 218, welke met groote snelheid reed, het spoor niet meer heeft kunnen houden, met de bekende gevolgen. Eene afzonderlijke paragraaf van het rapport handelt over de aanbevolen maatregelen en op merkingen met betrekking tot de veiligheid. Daarbij merkt de Commissie o a. op, dat zij zich niet heeft kunnen onttrekken aan den in druk, dat de dienst van de spoor wegen bij zijn opruimingswerk aan De Vink het belang van een nauwkeurig onderzoek niet ten volle in het oog heeft gehouden. Gezien het 'groote verkeersbe lang, dat bij een zaak als deze betrokken kan zijn, gevoelt de Commissie geen vrijheid ten deze dwingende bepalingen aan te bevelen, waaraan het spoorweg personeel zich angstvallig zou hebben te houden, maar toch meent zij dat de Nederiandsche Spoorwegen moeten worden uit- genoodigd, haar ingenieurs en ander personeel gestrenge in structie te geven, opdat het offi cieels onderzoek in soortgelijke gevallen zoo weinig mogelijk worde verzwaard. Indien voor voldoend ervaren personeel naar behooren woidt gezorgd en ook aan het noodige toezicht de aandacht wordt gewijd, bestaat voor de veiligheid op den spoorweg RotterdamAm sterdam geen bijzondere reden tot ongerustheid. En wat de vei ligheid op de Nederiandsche spoorwegen in het algemeen be treft, meent de Commissie goed te doen er op te wijzen, dat ook daar voor ongerustheid geen bij zondere grond bestaat. Deze meening wordt gestaafd door een vergelijkend overzicht over de laatsfe jaren, van het aantal pei- sonen-ongevallen in Nederland en in eenige naburige landen. Steun aan mobilisatieslachtoffi-rs Verschenen is het voorloopig verslag over het wetsontwerp tot het verleenen van steun, in den vorm van een jaarlijksche uitkee- ring voor ééns aan zoogenaamde mobilisatie slachtoffers. Blijkens dit verslag verklaarden vele leden zich door den inhoud van het ontwerp teleurgesteld. Geen verbetering toch van eenige beteekenis in de positie der mo bilisatie slachtoffers vermochten zij daarin te treffen. Toch had de regeering verklaard, rekening te zullen houden met de denk beelden van de door de Tweede Kamer aangenomen motie-Ter Laan. In het ontwerp blijft de steun- verleening een zuivergunstbetoon. De hedragen, in het ontwerp vastgelegd, achtten deze leden onvoldoende. Er mag niet wor den voorbijgezien, dat het hier personen betreft, die voor nun leven ongelukkig zijn en niet in staat, zelf in hun onderhoud te voorzien. Ten slotte bestond bij de leden, tot dusver aan 't woord, ernstig bezwaar tegen de beperkingen, dat alleen voor een uitkeering in aanmerking komen zij, die reeds vóór 1 Januari 1923 een aanvraag tot het verkrijgen van een uit keering hebben ingediend en vóór den datum van afkondiging dezer wet ten minste eenmaal zulk een uitkeering hebben ge noten. Er kunnen o.a. verande ringen in de omstandigheden der betrokkenen plaats hebben, welke 'n uitkeering rechtvaardigen in gevallen, waarin te voren terecht een afwijzende beslissing is ge nomen. Vele andere leden verklaarden het te waardeeren, dat de regee ring gevolg heeft gegeven aan den wensch der Kamer, gelijk die in haar uitspraak over de reeds genoemde motie tot uiting is gekomen. Deze leden achtten het standpunt, dat er een recht zou bestaanop uitkeering onjuist. Het betreft hier personen, die na een verblijf onder de wapenen voor den militairen dienst onge schikt zijn verklaard zonder dat eenig oorzakelijk verband tus schen die ongeschiktheid en de dienstvervulling kan worden aan getoond. Omdat de mogelijkheid van zoodanig verband niet is uit gesloten, is de Staat reeds tege moet gekomen. Maar een ver plichting van den Staat kan daarop niet worden gebaseerd. Wat de bedragen der uitkee- ringen betreft, wezen de leden erop, dat deze bezwaarlijk hooger kunnen worden gesteld, om geen onjuiste verhouding te verkrijgen ten opzichte der pensioenen, vol gens de pensioenwet 1902. Verscheidene leden verklaarden het zeer op prijs te zullen stel len, indien de regeering zou overleggen een opgave van de namen van hen, die een aanvraag om een uitkeering hebben inge diend met aanduiding van de beschikking, die op die aanvraag is genomen en, bij gunstige be schikking met medede.eling'van de bedragen die zijn uitgekeerd Ingezonden Mededeelingon MIJNHARDT S Hoesttabletten AXEL, 21 Januari 1927. Op de aanst. Dinsdag alhier te houden gemeenteraadsvergadering zullen de volgende punten worden behandeld 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Benoeming Ambtenaar van den Burgerlijken Stand. 4. Voorstel om aan E. A. van Waes-Boodts te Westdorpe een strookje grond aan de Zeestraat in gebruik te geven- 5. Verlenging van den ontrui mingstermijn eener onbe woonbaar verklaarde woning A. No. 105 (Kanaalkade) tot uiterlijk 1 Mei 1927. 6. Wijziging Raadsbesluit, dd. 28 Oct. 1926 betreffende maximumsnelheid van motor rijtuigen. 7. Rioleering in het uitbreidings plan. 8. Aankoop van grond bij de Gasfabriek. 9. Vergoeding voor schoeisel, op grond van art. 13 L. O. Wet. 10. Subsidie voor het School museum te Middelburg. 11. Verzoek om de subsidie voor den omnibusdienst Axel- Koewacht-Hulst te verhoo- gen, en om de eind-route van dezen dienst te ver anderen in Hulst-Axel-Sluis kil. 12. Bijdrage voor verplegings- kosten. 13. Adres van de Commissie van Werkverruiming in Z.-Vl. om mede te werken tot het ver ruimen van werkgelegenheid voor werklooze vlasbewer kers. 14. Schrijven van Gedeputeerde Staten over de Begrooting v/h Grondbedrijf dienst 1927. Dinsdag is door Burg. en Weth. dezer gemeente tot vasten arbeider bij de reinigingsdienst benoemd J. N. Bolleman, wonende wijk Steenovens onder deze ge meente. Het vermoeden, dat in deze de voorkeur zou worden gegeven aan iemand, die met het timmer werk op de hoogte is, is alzoo niet bewaarheid. Voor het Mercurius-diploma, afd. Engelsche Handelscorres pondentie, slaagde o.m. de heer D. J. Marijs, alhier. Heden werd alhier door den notaris J. A. Dregmans her- veild de herberg De Weegbrug", met stalling en tuin aan den Nieuwendijk, groot 5 aren 67 centiaren, bewoond door Corn. Heijnsdijk. Koopster werd mevr. Valk Heijnsdijk te 's-Gravenhage, voor f4120. In een vergadering van leden der Ned. Herv. Kerk ge houden ter bespreking van zaken de diaconie en het diaconiehuis „Zorgvliet" betreffende, werd tot bestuurslid dezer inrichting ge- koien de heer Adr. Scheele met 21 stemmen inplaats van den heer H. Smies Czdie 20 st. bekwam. De heer Smies was van af de stichting secretaris in den Raad van Toezicht. Op de alphabetische voor dracht voor de benoeming van een directeur aan de nijverheids school te Gouda, komt voor de heer J. H. B. Buthfer, directeur der Nijverheidsschool te Ter Neuzen. (M. Crt.) De tram is voorzichtig. We namen de vorige week een bericht over uit „Zelandia", vol gens hetwelk bijna een aanrijding ontstond tusschen de tram onder Hontenisse en een auto van dokter Co. m. doordat de tram geen signalen gaf en niet tijdig stoppen kon. Dit bericht blijkt niet juist te zijn geweest, althans men meldt ons van bevoegde zijde, dat de signalen door anderen gehoord zijn, de tram reed met een snel heid van 5 K.M. per uur (stap voets), terwijl nog een conducteur voor de machine ging. Een tram bij kruising van wegen blijft altijd gevaarlijk, maar vooral automobilisten moeten daar o.i in de eerste plaats rekening mee houden. In het laatst van Dec. j l. werd bij zekere van T. te Hoek, uit een kast een vrij belangrijk bedrag aan geld ontvreemd. Aan gezien tegelijkertijd verdween een bij den bestolene inwonenden kostganger, viel de verdenking op dezen laatsten. Opsporingen bleven vruchteloos, totdat een dezer dagen, de kostganger zich meldde aan de Marechaussee kazerne te Sas van Gent, alwaar hij tevens bekende zich aan de diefstal van het geld te hebben schuldig gemaakt. Hij is ter beschikking van de Justitie ge steld. (M Crt.) Met ingang van 1 Januari j.l. is benoemd tot bureelambte naar der 2e kl. bij den Prov. Waterstaat in Zeeland de heer J. J. de Klerk te Neuzen, om werkzaam te zijn bij den Ingenieur aldaar. Naar de Midd. Crt. meldt, wenscht het anti-rev. gemeente raadslid D. Scheele teTerneuzen zijn eventueele candidatuur niet meer vernieuwd te zien. In sommige bladen werd een bericht opgenomen, dat in de gemeente Zuiddorpe een boerin in een regenput verdronken zou zijn. We hebben geïnformeerd ter plaatse waar zulks bekend zou moeten zijn, doch daar wist men er niets van af. Waar dit bericht ook in Holl. dagbladen voorkomt, moeten er in Z. VI. wel correspondenten zitten met veel fantasie getuige de spookberichten. Naar we vernemen, moet de V., tegen wien onlangs pro ces-verbaal werd opgemaakt we gens verschillende winkeldief stallen te Terneuzen getracht hebben zich te vergittigen. H(j is in het ziekenhuis aldaar op genomen. Dinsdag is te Sluiskil staking uitgebroken onder de bouwvak arbeiders, die daar grond- en metselwerken uitvoeren tot uit breiding van de cokesfabriek. De arbeiders, die allen, van Belgische Nationaliteit zijn, verdienden fr. 3,25 per uur, doch vroegen 5 francs. Toen de aannemer niet genegen was aan dien eisch te voldoen, vertrokken de arbeiders, ruim 80 personen, in de richting van Selzaete, terwijl de leiders af en toe een betooging hielden en het loon van nog geen Hol- landsch kwartje per uur vergeleek hij de loonen hier te lande, zoodat ze 5 frc. of 35 cent in Ned. munt een billijke eisch achtten. Voor den aannemer zou dit verschil echter in de duizenden francs per week loopen. Statenverkiezing. Ged. Staten van Zeeland hebben bepaald, dat de stemming voor de verkiezing van leden der Provinciale Staten ter vervulling van de plaatsen van hen, die met den eersten Dinsdag van Juli 1927 moeten aftreden, zal plaats hebben op Woensdag 6 April 1927. Door de centrale A. R. Kiesvereenigingen kieskring Hulst is voor de Prov Staten candidaat gesteld mr. P. Dieleinan te Middelburg. (de Z.) Op de groslijst der candidaten voor de Prov. Staten van Zeeland zijn door de R. K. kiesvereeni gingen de volgende namen ge plaatst in alfabetische volgorde A. Adriaansens, Walsoorden G. Adriaansens, WalsoordenC. Th. van de Bilt, Axel - F. van Campen, GraauwH. J. Colsen, Sluiskil; L. J. Colsen, Terhole; E. B. Dumoleyn, Hontenisse L. A. C. van Esbroeck, Hengstdijk; P. F. Fruytier, KloosterzandeE. van Hecke, Ter Neuzen; L. W. G. Hoefnagels, Sas van Gent;E. Kalle, Westdorpe; J. F.G.Kindt, Nieuw-NamenEm. Th Locke- feer, Hulst; F. B. G. de Meijer, Ter Neuzen A. J. M Nolet, Ter NeuzenC. H. M. Plasschaert, St. Jansteen B. C. Puylaert, Sas van Gent; J. A. van Rompu,Ter Neuzen; B. A. T. M. Truffino, HulstJ. Truijman, Boschkapelle; Mr. F. J. B. van de Ven, Hulst; J. W. Viening, Goes, F. J. L.M. van Waesberghe, Hulst L. F. M. van Waesberghe, Hulst. De officiöele lijst zal op 6 Febr. worden vastgesteld Loop der bevolking. Sas van Gent. Geboren 17 m., 30 vrtotaal 47. Gevestigd 85 m., 102 vr., totaal 187. Overleden 8 m., 6 vr., totaal 14 Vertrokken 82 m., 92 vr., totaal 174. Bevolk, op 1 Jan. 1926: 1474 m., 1422 vr., totaal 2896. Bevolk, op 31 Dec. 1926: 1486 m., 1458 vr., totaal 2944, alzoo vermeerderd met 48 per sonen. Voltrokken huwelijken 25. Levenloos aangegeven 3. Geboren buiten de gemeente 5 m., 3 vr., totaal 8. Overleden buiten de gemeente 5 m., 1 vr., totaal 6. Geboren niet behoorende tot de werkel. bevolking 2 m., 2vr., totaal 4. Overleden niet behoorende tot de werkel. bevolking 1 m, tegen hoest en verkoudheid. Bij Apoth. en Drog. Doos

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1927 | | pagina 2