Werkvolk,
Passerdoozen
TeekenMen
Driehoeken
Kleins, zwarte Hond,
Gemengd Nieuws.
Burgerlijke Stand.
Advertentiën.
GEVRAAGD:
Ter overname aangeboden:
Weggeloopen
Voorhanden alle soorten
n verschillende grootten, kwa
liteiten en grijzen.
J. C. VINK,
Wielerbaan Sas ran Gent.
Zaterdag werder. voor de eerste
maal de provinciale kampioen
schappen van Zeeland verreden.
Eerst op 900 M. met indeeling
in series van man tegen man, met
drie finale reeksen voor drie. Een
500 toeschouwers waren aanwezig.
Kampioen voor 1926 werd Piet
Verstraeten uit Hulst met 5 punten.
Tweede was F. van Hulle uit
Sas van Qent met 6 punten, en
derde A. Ingels uit Sas van Qent
met 7 punten.
Voor het kampioenschap over
langen afstand, 20 K.M., waren
dezelfde deelnemers. De uitslag
wasPiet Verstraten, eerste, in
38 min. 5/6 sec.van Acker op
een wielvan Hulle op een
lengte.
Goederenloods totaal afgebrand.
Zaterdag werd te Rotterdam
brand ontdekt in een loods, toe-
behoorende aan de N.V. Trazent,
waarin was geborgen eene groote
partij lompen en pek. Het vuur
werd aanvankelijk met een zes
tal stralen bestreden, doch na
een kwartier kreeg de brand
een ernstig aanzien. Men liet
daarop groot alarm maken en
gedurende een uur werd met
elf stralen gewerkt.
De loods werd met den ge-
heelen inventaris een prooi der
vlammen.
Hel 3-jarig kind van den
heer J M. te Eindhoven, dat zich
Zondagmorgen bij het spelen met
lucifers ernstig verwondde, is
gistermorgen in het ziekenhuis
overleden.
Het spoorwegongeluk.
Plaatsgebrek noopte ons in ons
vorig nummer slechts in 't kort
melding te maken van het on
geluk, dat zich Donderdagmiddag
nabij Leiden voordeed, waarbjj
de heer en mevr. Lobo-3raaken-
siek, tooneel-acteurs, den hootd-
machinist Van Rhoon en den
leerling-machinist Ettickhoven
noodlottig om het leven kwamen.
Ofschoon we niets willen af
dingen van den omvang van dit
ongeluk, achtun we toch het
spreken van een ramp hier wel
watoverdreven. Maar wekunnen
ons voorstellen, dat de journalis
ten onder den indruk van het
oogenblik hebben geschreven,
toen ze bij de vernieling stonden
en de nog panisch verschrikte
passagiers zagen dwalen over het
terreiD, de wagons kris kras door
elkander stonden en dokters,
soldaten, Roode Kruis-menschen
in druk bewegen door elkaar
wemelden. Kolommen vol zijn
over het ongeluk volgeschreven.
En dat is goed ook. Waar een
trein vol menschen derailleert en
machine met wagons omslaat is
het noodig, dat allen in ons
Vaderland zoo spoedig mogelijk
op de hoogte gesteld worden,
maar dan moet men bij de wer
kelijkheid blijven en niet spreken
van een ramp, waarbij 20 dooden
en 60 gewonden zouden zijn,
indien het er resp. 4 en 11 zijn,
waarvan 4 ernstig.
We willen ook thans onzen
lezers nog een uiteenzetting ge
ven van den omvang der gebeur
tenis.
Het ongeluk heeft ter hoogte
van kilometerpaal 47 75 op het
baanvak Den Haag—Leiden
plaats gegrepen. Men was deo
geheelen dag op dat punt reeds
bezig geweest met werkzaam
heden en herstellingen aan de
spoorrails.
Wat de directe oorzaak tot het
onheil geweest is, daarover tast
men nog in het duister, maar
zeker is, dat een groot gedeelte
van den spoordijk, bij het pas-
seeren van trein 218 op weg
van Den Haag naar Amsterdam
verzakt is over een lengte van
circa 100 meter.
Een ontzaggelijke slag volgde.
De rails werden door den stoot
van de kantelende locomotief
geheel verbogen en omhoog ge
schoven. In één seconde liepen
de wagons tegen en op elkaar
W steeg een hartverscheurend
gekrijsch en gegil op uit de ruïue
van versplinterde en gekraakte
wagons.
De arbeiders, in de omgeving
der ramp aan het werk, waren
een oogenblik als verlamd van
schrik.
De locomotief was omverge-
slagen en lag ronkende in een
ondoordringbare wolk v»n rook
en stoom.
De tender achter de locomotief
lag eveneens geheel omver ge
slingerd en daarachter, deels
versplinterd, de postwagen.
De eerste goederenwagen,
hierop volgende, was losgeschoten
van den postwagen, sloeg uit de
rails, draaide dwars over deu
spoordijk heen en tuimelde ver
volgens van den dijk neer, recht
hoekig het water in van de
breeae sloot, die den spoordijk
begrenst. Hetzelfde lot onder
ging de eerste personenwagen,
een wagen le en 2e klasse.
Deze liep eerst op den goede
renwagen, waardoor het geheele
voorstuk van den personenwagen
werd afgescheurd als het deksel
van een sardineblikje, terwijl de
eerste coupé's totaal werden
verbrijzeld. Ook deze wagen
tuimelde langs de sterke helling
omlaag en kwam paralel aan den
goederenwagen met het voorstuk
in het water terecht, terwijl de
volgende wagons op het steil
omhooggetilde achterstuk liepen,
zoodat ook van het eerstvolgende
3e klasse rijtuig de eerste coupé's
versplinterd werden. De vol
gende wagens werden uit de rails
gelicht en liepen links en recbts
van de spoorlijn, doch bleven
aaneen en op den djjk waren
ook deze zijwaarts afgegleden,
dan zou de ramp niet te overzien
zijn geweest.
Het is nu op zichzelf reeds
een wonder, dat het aantal per
soonlijke ongelukken zoo gering
bleef, tenminste als wjj de gru
welijke ruïne in aanmerking
nemen, die zich aan onze oogen
voordeed, op de reeds versche
nen foto's.
Wanneer men denkt, dat dit
stooten van de locomotief en het
op elkaar botsen, het draaien,
wentelen en rechthoekig laDgs
den dijk in het water afglijden
der wagons slechts het gebeuren
is geweest van enkele seconden,
dan kan men nagaan met welk
een ontzaggelijk geweld deze
stoot is aangekomen. Maar het
ging ook met een vaartje van
80 K M.
De hoofdmachinist Van Rhoon
uit Amsterdam is door. het af
breken van de stroomieiding
levend verbrand. De leerliDg-
machinist en machinist werden
gewond, de eerste zoo ernstig,
dat bij Vrijdag is overleden.
Begrijpelijkerwijze ontstond in
het nabijzijnde Leiden bij het
vernemen van het ongeluk groote
onrust. Zoovelen, die vrienden
of bloedverwanten met den trein
verwachtten, vroegen radeloos
om nadere inlichtingen aan ieder,
waarvan gemeend werd, deze te
kunnen verstrekken. Vandaar,
dat de wildste geruchten de ronde
deden. De een sprak van 60
dooden, een aoder van 19, terwijl
omtrent het aantal gewonden de
cijfers nog meer uiteen liepen.
Langs den weg hadden zich
honderden opgesteld, teneinde
den stroom van passeerende
auto's (waarin toch slachtoffers
konden worden vervoerd) gade
te slaan. Bij het Academisch
Ziekenhuis verdrongen zich de
de menschen om nadere berich
ten te vernemen en slechts met
moeite zagen de wagens kans zich
door de dichte menscbenmenigte
een weg te banen.
Een ooggetuige vertelt het
volgende
„Plotseling voelden we een
waggelden en heen en weer ge
schud. Ik probeerde naar een
portier te komeD, doch werd
teruggeworpen door een ontzet
tende schok, waardoor ik op de
tegenover liggende bank terecht
kwam.
Uit instinct tot zelfbehoud trok
ik mjjn beenen op. Na nog een
paar geweldige schokken, die
mij mjjn bewustzijn haast deden
verliezen, stonden we met een
laatste smak stil,
Mijn vier mede-passagiers la-
gen allen tegen den voorwand
van het compartiment gedrukt.
Ieder trachtte het eerst bij het
portier te komen, we vocbten
er om en sloegen en stompten,
klemden. Het portier zat vast,
we zaten als een muis in de val.
Het angstzweet brak me uit. j
Een onzer, een zenuwtoeval j
nabij, trachtte een ruitje, dat i
wonder boven wonder heel was
gebleven, stuk te slaan. Eindelijk j
slaagde hij er in, ten koste van
een bloedende band. Nadat de
scherven met een zenuwachtige
baast verwijderd waren, kropen
we er uit. Verademd dat we
zonder noemenswaardige kneu
zingen den ramp waren ontko
men, stonden we eindelijk op
de baan.
Wat ik daar zag, vervulde me
met een ontzetting, die ik u niet
beschrijven kan. Enkele tiental
len meters voor ons uit lagen
de wagons die door de locomotief
in haar val meegesleept waren
op hun kant en onderste boven
naast de spoorbaan in de sloot
Het was een gillen van vrou
wen, kinderen en gewonden, die
blijkbaar in de vernielde wagons
waren gezeten, zóó hartverscheu
rend, zóó schrijnend, als ik nog
nimmer hoorde.
Langs de baan liepen tiental
len passagiers die zich zelt uit
hun benarde positie hadden we
ten te redden, radeloos heen en
weer. Boven al h?t lawaai uit
klonk het sissend gtfluit van het
ontsnappend stoom der locomo
tief."
De leerling machinist (stoker
op de locomotief) werd zwaar
gewond aaugetroflen.
De hoofdmachinist bleef opzijn
post of bad althans niet de tegen
woordigheid van geest van zijn
machine at te springen. De man
werd later verbrand terugge
vonden.
Een dame zakte uit de coupé.
Zij was bewusteloos en lag half
in het waterafgrijselijk ver
minkt: haar beide boenen waren
afgereden.
Toen zij naar buiten gebaald
was, zag een der omstanders dat
men hier een gevierde actrice
gevonden hadmevrouw Greta
Lobo Braakensiek.
Ook de heer Lobo zelf werd
nu gevonden en uit de verbrij
zelde wagen gebaald. Hij was
reeds dood. Mevrouw Lobo over
leed eenigen tijd later zonder tot
het bewustzijn te zijn terugge
keerd.
Ook dr. Rümke uit den Haag
bevond zich in deze wagen. Hij
had een hoofdwond bekomen en
lag tot zyn borst in het water.
Men bevrijdde hem; wonder bo
ven wonder was bij er verder
goed afgekomen.
Zijn broer (eveneens dr. Rümke)
verscheen later op het terrein
met den ambulance-dienst en van
alle kanten kwam nu hulp op
dagen.
Ook naderden treinen die, daar
de baan geheel versperd was,
niet verder konden. De Parijscbe
trein, van Amsterdam naar Den
Haag op weg nam een groot deel
der ongewonde passagiers mee
terug. Treinen met spoorwegper
soneel en militairen verschenen
spoedig ter plaatse om de gekan
telde wagens van de rails te ver
wijderen.
Eenige werklieden die in bet
veld aan den arbeid wareD, vlak
in de nabijheid toen het ongeval
plaats greep, zeiden „Wij hoor
den een hevige slag" gevolgd
door een donderend gekraak en
een gekrijsch dat door merg en
been ging. Een rookkolom stoot
om de locomotiefde wagons
rolden als kinderspeelgoed langs
den dijk. Het was een afgrijse
lijk schouwspel, dat wij nooit
weer hopen te zien.
Het opgaand hoofdspoor Am
sterdam —Rotterdam via Haarlem
cd Leiden, was Zaterdag weder
om berijdbaar met een SLelheid
van 10 K.M. op de plaats, waar
de ramp heeft plaats gehad.
Met ingang van Maandag had
het treinverkeer tusschen Am
sterdam en Rotterdam v.v. wedtr
zijn normaal verloop.
Vrijdagmiddag vertoefden H.
M, de Koningin, H. K. H. Prin»
ses Juliana en Z. K. H. Prins
Hendrik eenige ocgenbliken te
Leiden op de doorreis naarIJmui-
den.
Onder overgroote belangstel
ling z(jn gisteren de heer en
mevr. Lobo-Braakensiek begra
ven.
Op vordering van den Officier
van Justitie te 's-Graveuhage is
terzake van het spoorwegonge
luk bij de Vink een strafrechter
lijk vooronderzoek ingesteld.
Te Parijs woonde mejuf
frouw Ladent, een 80-jarige
oude dame, bij wie af en toe
een vriendin uit de provincie
bleef overnachten als zij voor
zaken te Parijs moest zijn. Daar
zij soms laat nog aankwam, had
de vriendin een sleutel van het
appartement der oude dame.
Dinsdag had de vriendin haar
sleutel vergeten en op haar
kloppen werd niet opengedaan.
Daar zij dien dag reeds 's mid
dags kwam, dacht zij, dat me
vrouw Ladent was uitgegaan en
keerde terug. Woensdag kwam
zij weer te Parijs. Nu had zjj
baar sleutel bij zicb. Toen zij
de woning binnentrad zag zij de
kasten overhoop gebaald en
mevrouw Ladent levenloos op
bed liggen. Zij waarschuwde
de concierge. Mevrouw Ladent
bleek met 6en scherp voorwerp
aan de keel verwond en daarna
geworgd te zijn. Zij moet
eenige dagen dood zijn geweest.
Wat de beweegredenen van den
moord betreft, tast men in het
duister. De vermoorde, een ge
wezen concierge, was arm en
genoot een maandelijkschen
steun van 50 frank. Zij ontving
af en toe eenige bejaarde ken
nissen. De concierge van het
huis, waarin de moord gepleegd
is, herinnert zich geen vreem
den gezien te hebben en ook is
er door geen der bewoners van
het huis een bijzonder gerucht
gehoord.
Bij Leicester is een jonge,
gehuwde vrouw, die van een
hoogte van 1000 M. een para
chute-sprong zou maken, dood
gevallen. -Twintigduizend toe
schouwers waren getuige van
dit ongeluk.
Trein in rivier gestort.
De Daily Mail" meldt uit
Londen
Toen een treiü, de „Scenic
Limited'' van de Rio Grande
Railway met groote snelheid
bet bochtige traject door de Royal
George, Colorado, reed, ont
spoorde hij bij een bocht, zoodat
de trein in de Arkansas Rivier
stortte. Totnogtoe zijn 20 lijken
uit den wrakhoop gebaald. 12
personen worden vermist en
meer dan 50 zijn ernstig ge
wond.
Toen de trein de bocht be
reikte deze is gelegen tus
schen een hooge rots de rivier
is op dit punt 30 voet breed,
vlogen de locomotief, twee ba
gagewagens, twee D-wagens en
twee Pullmans van de rails.
De locomotief en de eerste wa
gen hingen als een brug over de
rivier, terwijl de tweede wagen
en de twee Pullmans in den
stroom kantelden.
Het overige deel van den
trein ontspoorde, doch bleef
overeind staan, zoodat de pas
sagiers alleen geschokt werdeD.
Van 1—31 Augustus 1926.
Z AAMSLAG. Huwelijks-voltrekkin
gen. 19. Marinus Willemsen (.van Am
sterdam), 26 j jm. en Catharina Haak,
28 j., jd 26. Hendrik jacobus Bevelan
der (van Koewachl), 28 j., jm. en Krina
Herrebout, 25 j., jd,
Geboorten. 1. Pieternella, d. van
Frederik Zegers en Leumje Scheele.
5. Suzanna, d. van Jakob Wisse en
Pieternella Dekker. 8 Frangoise Pieter
nella, d. van Pieter de Feijter en Cor
nelia Braai. 18. M; rinus, z. van Arie
Schoonakker en Maria Verberkmoes
20. Dina, d. van Jojakim Jacobus Ver
linde en Atiriana Cornelia Goosen.
21. Wilhelmina, d. van Jan Drabbe en
Anna de Jonge. 28. Geertrui Pieter
nella, d. van Jacobus Verpoorte en
Geertrui Pieternella de Ruijter.
Overlijden. 9. Pieternella Catharina
van Es, 76 j., d. van Jacobus en Leuntje
de Blaeij.
HOEK. Huwelijks-voltrekking, 19
an de Putter, 28 j., jm. en Levina
Barbara van Dlxhoorn, 24 j-, jd.
Geboorten. 21. Nellij, d. van Steven
Kraaii eu Wilhelmina Cornelia Nijssen.
28. Rosée Theophile, z. van Joseph
Beriiardus Dhuijvetter en Marie Louise
Stuijvaart.
Overlijden. 11. Dirk Adiiaan Rink-
houd, 17 m., z. van Jan en Maria
Jansen. 16. Jacob de Bok, 21 j., z. van
Andries en Adriana Oppeneer (overl.)
19, Jacoba Wolferl, 46 j., echtg. van
Gelein Dieleman.
STOPPELDIJK. Geboorten. 6. Ag
nes Mathilde Paulina, d. van C. C. M-
MichielsenVan Acker. 9. Josephus
Eduardus Augustinus, z. van v. Ser-
rarens—Mangnus. 25. Cecilia Marga-
retha, d. van E. M. Mahu—De Vree.
Marktberichten.
AXEL. Ter graanmarkt van
Zaterdag jl. waren de prijzen
als volgt
Tarwe f 13,— a f 14.—Rogge
f9,— af 10,Wintergerstf 10,
a f 11Zomergerst f 11
f 11,50. Haver f 9,— a f 10,—
Erwten f 12,— a f 17,—. Paarden-
boonen f af— Duiven-
boonen f k f Bruine-
boonen f a f Lijn
zaad f 13,af 14,Blauwmaan-
zaad f37,a f40,Groen
Vlas f5,a f 6,=Gebookt
Vlas f 8,— a f 9,Gezwingeld
Vlas f 0,60 a f 0,65. Aardappels
f2,70 a f2,80. Stroo f 16,- a
f 18,Koolzaad f a f
Mosterdzaad f25.— a f28.—.
Boter f 1,60 a f 1,70 Eieren
f 5,— a f 6,
HULST, 13 Sept. Graanmarkt.
Tarwe f 13,— a f 13.75. Rogge
f 10,— af 11,Wintergerst f 10,—
a f 10.50. Zomergerst f 10,k
f 10,75. Haver f 9,— a f 9,50
Erwten f 16,— a f 18,—. Paarden-
boonen f a f Duiven-
boonen f 14,— a f Witte-
boonen fafBruine-
boonen f20,— a f20.50. Lijnzaad
f 15,— a f 15,50. Aardappels f 2,40
a f2,60. Koolzaad f af—,
Boter f 1,70 a f 1,80 per KG.
Eieren 26 stuks f 1,69. Slachtvee
13, verkocht 9. Varkens 58, ver
kocht 40.
Aanvoer eierveiling V. P. Z.
16000. f6.60 per 100 stuks.
"Wisselkoersen.
Brussel 6,83. Parijs 7 13
Londen \2,l\1/s. New-York 2,49
voor het delven en schoon
maken van waterleidin
gen.
M. W. KOSTER,
Dijkgraaf.
Een gesubsidiëerde
Voor hen, die zelfstandig rijden
kunnen, winstgevend be
staan.
Brieven onder motto „Bus
dienst" aan het Bureau van de
Axelsche Courant.
uisterend naar „Moor". Te be
zorgen tegen belooning Diaconie
huis „Zorgvliet", Axel.
School-, Kantoor- en Schrijf
behoeften,