Werkvolk, Passerdoozen TeekenMen Driehoeken Kleins, zwarte Hond, Gemengd Nieuws. Burgerlijke Stand. Advertentiën. GEVRAAGD: Ter overname aangeboden: Weggeloopen Voorhanden alle soorten n verschillende grootten, kwa liteiten en grijzen. J. C. VINK, Wielerbaan Sas ran Gent. Zaterdag werder. voor de eerste maal de provinciale kampioen schappen van Zeeland verreden. Eerst op 900 M. met indeeling in series van man tegen man, met drie finale reeksen voor drie. Een 500 toeschouwers waren aanwezig. Kampioen voor 1926 werd Piet Verstraeten uit Hulst met 5 punten. Tweede was F. van Hulle uit Sas van Qent met 6 punten, en derde A. Ingels uit Sas van Qent met 7 punten. Voor het kampioenschap over langen afstand, 20 K.M., waren dezelfde deelnemers. De uitslag wasPiet Verstraten, eerste, in 38 min. 5/6 sec.van Acker op een wielvan Hulle op een lengte. Goederenloods totaal afgebrand. Zaterdag werd te Rotterdam brand ontdekt in een loods, toe- behoorende aan de N.V. Trazent, waarin was geborgen eene groote partij lompen en pek. Het vuur werd aanvankelijk met een zes tal stralen bestreden, doch na een kwartier kreeg de brand een ernstig aanzien. Men liet daarop groot alarm maken en gedurende een uur werd met elf stralen gewerkt. De loods werd met den ge- heelen inventaris een prooi der vlammen. Hel 3-jarig kind van den heer J M. te Eindhoven, dat zich Zondagmorgen bij het spelen met lucifers ernstig verwondde, is gistermorgen in het ziekenhuis overleden. Het spoorwegongeluk. Plaatsgebrek noopte ons in ons vorig nummer slechts in 't kort melding te maken van het on geluk, dat zich Donderdagmiddag nabij Leiden voordeed, waarbjj de heer en mevr. Lobo-3raaken- siek, tooneel-acteurs, den hootd- machinist Van Rhoon en den leerling-machinist Ettickhoven noodlottig om het leven kwamen. Ofschoon we niets willen af dingen van den omvang van dit ongeluk, achtun we toch het spreken van een ramp hier wel watoverdreven. Maar wekunnen ons voorstellen, dat de journalis ten onder den indruk van het oogenblik hebben geschreven, toen ze bij de vernieling stonden en de nog panisch verschrikte passagiers zagen dwalen over het terreiD, de wagons kris kras door elkander stonden en dokters, soldaten, Roode Kruis-menschen in druk bewegen door elkaar wemelden. Kolommen vol zijn over het ongeluk volgeschreven. En dat is goed ook. Waar een trein vol menschen derailleert en machine met wagons omslaat is het noodig, dat allen in ons Vaderland zoo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld worden, maar dan moet men bij de wer kelijkheid blijven en niet spreken van een ramp, waarbij 20 dooden en 60 gewonden zouden zijn, indien het er resp. 4 en 11 zijn, waarvan 4 ernstig. We willen ook thans onzen lezers nog een uiteenzetting ge ven van den omvang der gebeur tenis. Het ongeluk heeft ter hoogte van kilometerpaal 47 75 op het baanvak Den Haag—Leiden plaats gegrepen. Men was deo geheelen dag op dat punt reeds bezig geweest met werkzaam heden en herstellingen aan de spoorrails. Wat de directe oorzaak tot het onheil geweest is, daarover tast men nog in het duister, maar zeker is, dat een groot gedeelte van den spoordijk, bij het pas- seeren van trein 218 op weg van Den Haag naar Amsterdam verzakt is over een lengte van circa 100 meter. Een ontzaggelijke slag volgde. De rails werden door den stoot van de kantelende locomotief geheel verbogen en omhoog ge schoven. In één seconde liepen de wagons tegen en op elkaar W steeg een hartverscheurend gekrijsch en gegil op uit de ruïue van versplinterde en gekraakte wagons. De arbeiders, in de omgeving der ramp aan het werk, waren een oogenblik als verlamd van schrik. De locomotief was omverge- slagen en lag ronkende in een ondoordringbare wolk v»n rook en stoom. De tender achter de locomotief lag eveneens geheel omver ge slingerd en daarachter, deels versplinterd, de postwagen. De eerste goederenwagen, hierop volgende, was losgeschoten van den postwagen, sloeg uit de rails, draaide dwars over deu spoordijk heen en tuimelde ver volgens van den dijk neer, recht hoekig het water in van de breeae sloot, die den spoordijk begrenst. Hetzelfde lot onder ging de eerste personenwagen, een wagen le en 2e klasse. Deze liep eerst op den goede renwagen, waardoor het geheele voorstuk van den personenwagen werd afgescheurd als het deksel van een sardineblikje, terwijl de eerste coupé's totaal werden verbrijzeld. Ook deze wagen tuimelde langs de sterke helling omlaag en kwam paralel aan den goederenwagen met het voorstuk in het water terecht, terwijl de volgende wagons op het steil omhooggetilde achterstuk liepen, zoodat ook van het eerstvolgende 3e klasse rijtuig de eerste coupé's versplinterd werden. De vol gende wagens werden uit de rails gelicht en liepen links en recbts van de spoorlijn, doch bleven aaneen en op den djjk waren ook deze zijwaarts afgegleden, dan zou de ramp niet te overzien zijn geweest. Het is nu op zichzelf reeds een wonder, dat het aantal per soonlijke ongelukken zoo gering bleef, tenminste als wjj de gru welijke ruïne in aanmerking nemen, die zich aan onze oogen voordeed, op de reeds versche nen foto's. Wanneer men denkt, dat dit stooten van de locomotief en het op elkaar botsen, het draaien, wentelen en rechthoekig laDgs den dijk in het water afglijden der wagons slechts het gebeuren is geweest van enkele seconden, dan kan men nagaan met welk een ontzaggelijk geweld deze stoot is aangekomen. Maar het ging ook met een vaartje van 80 K M. De hoofdmachinist Van Rhoon uit Amsterdam is door. het af breken van de stroomieiding levend verbrand. De leerliDg- machinist en machinist werden gewond, de eerste zoo ernstig, dat bij Vrijdag is overleden. Begrijpelijkerwijze ontstond in het nabijzijnde Leiden bij het vernemen van het ongeluk groote onrust. Zoovelen, die vrienden of bloedverwanten met den trein verwachtten, vroegen radeloos om nadere inlichtingen aan ieder, waarvan gemeend werd, deze te kunnen verstrekken. Vandaar, dat de wildste geruchten de ronde deden. De een sprak van 60 dooden, een aoder van 19, terwijl omtrent het aantal gewonden de cijfers nog meer uiteen liepen. Langs den weg hadden zich honderden opgesteld, teneinde den stroom van passeerende auto's (waarin toch slachtoffers konden worden vervoerd) gade te slaan. Bij het Academisch Ziekenhuis verdrongen zich de de menschen om nadere berich ten te vernemen en slechts met moeite zagen de wagens kans zich door de dichte menscbenmenigte een weg te banen. Een ooggetuige vertelt het volgende „Plotseling voelden we een waggelden en heen en weer ge schud. Ik probeerde naar een portier te komeD, doch werd teruggeworpen door een ontzet tende schok, waardoor ik op de tegenover liggende bank terecht kwam. Uit instinct tot zelfbehoud trok ik mjjn beenen op. Na nog een paar geweldige schokken, die mij mjjn bewustzijn haast deden verliezen, stonden we met een laatste smak stil, Mijn vier mede-passagiers la- gen allen tegen den voorwand van het compartiment gedrukt. Ieder trachtte het eerst bij het portier te komen, we vocbten er om en sloegen en stompten, klemden. Het portier zat vast, we zaten als een muis in de val. Het angstzweet brak me uit. j Een onzer, een zenuwtoeval j nabij, trachtte een ruitje, dat i wonder boven wonder heel was gebleven, stuk te slaan. Eindelijk j slaagde hij er in, ten koste van een bloedende band. Nadat de scherven met een zenuwachtige baast verwijderd waren, kropen we er uit. Verademd dat we zonder noemenswaardige kneu zingen den ramp waren ontko men, stonden we eindelijk op de baan. Wat ik daar zag, vervulde me met een ontzetting, die ik u niet beschrijven kan. Enkele tiental len meters voor ons uit lagen de wagons die door de locomotief in haar val meegesleept waren op hun kant en onderste boven naast de spoorbaan in de sloot Het was een gillen van vrou wen, kinderen en gewonden, die blijkbaar in de vernielde wagons waren gezeten, zóó hartverscheu rend, zóó schrijnend, als ik nog nimmer hoorde. Langs de baan liepen tiental len passagiers die zich zelt uit hun benarde positie hadden we ten te redden, radeloos heen en weer. Boven al h?t lawaai uit klonk het sissend gtfluit van het ontsnappend stoom der locomo tief." De leerling machinist (stoker op de locomotief) werd zwaar gewond aaugetroflen. De hoofdmachinist bleef opzijn post of bad althans niet de tegen woordigheid van geest van zijn machine at te springen. De man werd later verbrand terugge vonden. Een dame zakte uit de coupé. Zij was bewusteloos en lag half in het waterafgrijselijk ver minkt: haar beide boenen waren afgereden. Toen zij naar buiten gebaald was, zag een der omstanders dat men hier een gevierde actrice gevonden hadmevrouw Greta Lobo Braakensiek. Ook de heer Lobo zelf werd nu gevonden en uit de verbrij zelde wagen gebaald. Hij was reeds dood. Mevrouw Lobo over leed eenigen tijd later zonder tot het bewustzijn te zijn terugge keerd. Ook dr. Rümke uit den Haag bevond zich in deze wagen. Hij had een hoofdwond bekomen en lag tot zyn borst in het water. Men bevrijdde hem; wonder bo ven wonder was bij er verder goed afgekomen. Zijn broer (eveneens dr. Rümke) verscheen later op het terrein met den ambulance-dienst en van alle kanten kwam nu hulp op dagen. Ook naderden treinen die, daar de baan geheel versperd was, niet verder konden. De Parijscbe trein, van Amsterdam naar Den Haag op weg nam een groot deel der ongewonde passagiers mee terug. Treinen met spoorwegper soneel en militairen verschenen spoedig ter plaatse om de gekan telde wagens van de rails te ver wijderen. Eenige werklieden die in bet veld aan den arbeid wareD, vlak in de nabijheid toen het ongeval plaats greep, zeiden „Wij hoor den een hevige slag" gevolgd door een donderend gekraak en een gekrijsch dat door merg en been ging. Een rookkolom stoot om de locomotiefde wagons rolden als kinderspeelgoed langs den dijk. Het was een afgrijse lijk schouwspel, dat wij nooit weer hopen te zien. Het opgaand hoofdspoor Am sterdam —Rotterdam via Haarlem cd Leiden, was Zaterdag weder om berijdbaar met een SLelheid van 10 K.M. op de plaats, waar de ramp heeft plaats gehad. Met ingang van Maandag had het treinverkeer tusschen Am sterdam en Rotterdam v.v. wedtr zijn normaal verloop. Vrijdagmiddag vertoefden H. M, de Koningin, H. K. H. Prin» ses Juliana en Z. K. H. Prins Hendrik eenige ocgenbliken te Leiden op de doorreis naarIJmui- den. Onder overgroote belangstel ling z(jn gisteren de heer en mevr. Lobo-Braakensiek begra ven. Op vordering van den Officier van Justitie te 's-Graveuhage is terzake van het spoorwegonge luk bij de Vink een strafrechter lijk vooronderzoek ingesteld. Te Parijs woonde mejuf frouw Ladent, een 80-jarige oude dame, bij wie af en toe een vriendin uit de provincie bleef overnachten als zij voor zaken te Parijs moest zijn. Daar zij soms laat nog aankwam, had de vriendin een sleutel van het appartement der oude dame. Dinsdag had de vriendin haar sleutel vergeten en op haar kloppen werd niet opengedaan. Daar zij dien dag reeds 's mid dags kwam, dacht zij, dat me vrouw Ladent was uitgegaan en keerde terug. Woensdag kwam zij weer te Parijs. Nu had zjj baar sleutel bij zicb. Toen zij de woning binnentrad zag zij de kasten overhoop gebaald en mevrouw Ladent levenloos op bed liggen. Zij waarschuwde de concierge. Mevrouw Ladent bleek met 6en scherp voorwerp aan de keel verwond en daarna geworgd te zijn. Zij moet eenige dagen dood zijn geweest. Wat de beweegredenen van den moord betreft, tast men in het duister. De vermoorde, een ge wezen concierge, was arm en genoot een maandelijkschen steun van 50 frank. Zij ontving af en toe eenige bejaarde ken nissen. De concierge van het huis, waarin de moord gepleegd is, herinnert zich geen vreem den gezien te hebben en ook is er door geen der bewoners van het huis een bijzonder gerucht gehoord. Bij Leicester is een jonge, gehuwde vrouw, die van een hoogte van 1000 M. een para chute-sprong zou maken, dood gevallen. -Twintigduizend toe schouwers waren getuige van dit ongeluk. Trein in rivier gestort. De Daily Mail" meldt uit Londen Toen een treiü, de „Scenic Limited'' van de Rio Grande Railway met groote snelheid bet bochtige traject door de Royal George, Colorado, reed, ont spoorde hij bij een bocht, zoodat de trein in de Arkansas Rivier stortte. Totnogtoe zijn 20 lijken uit den wrakhoop gebaald. 12 personen worden vermist en meer dan 50 zijn ernstig ge wond. Toen de trein de bocht be reikte deze is gelegen tus schen een hooge rots de rivier is op dit punt 30 voet breed, vlogen de locomotief, twee ba gagewagens, twee D-wagens en twee Pullmans van de rails. De locomotief en de eerste wa gen hingen als een brug over de rivier, terwijl de tweede wagen en de twee Pullmans in den stroom kantelden. Het overige deel van den trein ontspoorde, doch bleef overeind staan, zoodat de pas sagiers alleen geschokt werdeD. Van 1—31 Augustus 1926. Z AAMSLAG. Huwelijks-voltrekkin gen. 19. Marinus Willemsen (.van Am sterdam), 26 j jm. en Catharina Haak, 28 j., jd 26. Hendrik jacobus Bevelan der (van Koewachl), 28 j., jm. en Krina Herrebout, 25 j., jd, Geboorten. 1. Pieternella, d. van Frederik Zegers en Leumje Scheele. 5. Suzanna, d. van Jakob Wisse en Pieternella Dekker. 8 Frangoise Pieter nella, d. van Pieter de Feijter en Cor nelia Braai. 18. M; rinus, z. van Arie Schoonakker en Maria Verberkmoes 20. Dina, d. van Jojakim Jacobus Ver linde en Atiriana Cornelia Goosen. 21. Wilhelmina, d. van Jan Drabbe en Anna de Jonge. 28. Geertrui Pieter nella, d. van Jacobus Verpoorte en Geertrui Pieternella de Ruijter. Overlijden. 9. Pieternella Catharina van Es, 76 j., d. van Jacobus en Leuntje de Blaeij. HOEK. Huwelijks-voltrekking, 19 an de Putter, 28 j., jm. en Levina Barbara van Dlxhoorn, 24 j-, jd. Geboorten. 21. Nellij, d. van Steven Kraaii eu Wilhelmina Cornelia Nijssen. 28. Rosée Theophile, z. van Joseph Beriiardus Dhuijvetter en Marie Louise Stuijvaart. Overlijden. 11. Dirk Adiiaan Rink- houd, 17 m., z. van Jan en Maria Jansen. 16. Jacob de Bok, 21 j., z. van Andries en Adriana Oppeneer (overl.) 19, Jacoba Wolferl, 46 j., echtg. van Gelein Dieleman. STOPPELDIJK. Geboorten. 6. Ag nes Mathilde Paulina, d. van C. C. M- MichielsenVan Acker. 9. Josephus Eduardus Augustinus, z. van v. Ser- rarens—Mangnus. 25. Cecilia Marga- retha, d. van E. M. Mahu—De Vree. Marktberichten. AXEL. Ter graanmarkt van Zaterdag jl. waren de prijzen als volgt Tarwe f 13,— a f 14.—Rogge f9,— af 10,Wintergerstf 10, a f 11Zomergerst f 11 f 11,50. Haver f 9,— a f 10,— Erwten f 12,— a f 17,—. Paarden- boonen f af— Duiven- boonen f k f Bruine- boonen f a f Lijn zaad f 13,af 14,Blauwmaan- zaad f37,a f40,Groen Vlas f5,a f 6,=Gebookt Vlas f 8,— a f 9,Gezwingeld Vlas f 0,60 a f 0,65. Aardappels f2,70 a f2,80. Stroo f 16,- a f 18,Koolzaad f a f Mosterdzaad f25.— a f28.—. Boter f 1,60 a f 1,70 Eieren f 5,— a f 6, HULST, 13 Sept. Graanmarkt. Tarwe f 13,— a f 13.75. Rogge f 10,— af 11,Wintergerst f 10,— a f 10.50. Zomergerst f 10,k f 10,75. Haver f 9,— a f 9,50 Erwten f 16,— a f 18,—. Paarden- boonen f a f Duiven- boonen f 14,— a f Witte- boonen fafBruine- boonen f20,— a f20.50. Lijnzaad f 15,— a f 15,50. Aardappels f 2,40 a f2,60. Koolzaad f af—, Boter f 1,70 a f 1,80 per KG. Eieren 26 stuks f 1,69. Slachtvee 13, verkocht 9. Varkens 58, ver kocht 40. Aanvoer eierveiling V. P. Z. 16000. f6.60 per 100 stuks. "Wisselkoersen. Brussel 6,83. Parijs 7 13 Londen \2,l\1/s. New-York 2,49 voor het delven en schoon maken van waterleidin gen. M. W. KOSTER, Dijkgraaf. Een gesubsidiëerde Voor hen, die zelfstandig rijden kunnen, winstgevend be staan. Brieven onder motto „Bus dienst" aan het Bureau van de Axelsche Courant. uisterend naar „Moor". Te be zorgen tegen belooning Diaconie huis „Zorgvliet", Axel. School-, Kantoor- en Schrijf behoeften,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1926 | | pagina 3