inlijf
GEZOCHT EN GEVONDEN.
Nieuws- en Advertentieblad
1 PI
voor Zee u wscli - VI aan deren.
No. 45.
VRIJDAG II SEPTEMBER 1925.
4Ie Jaarg.
óAó
\/o\
J. C. VINK - Axel.
Geloof en Deugd.
FEUILLETON.
ai
Binnenland.
i - a i
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telef. 56. - Postbus No. 6.
ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
Het is weer de oude geschie
denis. De een zegt dit en de
ander zegt dat. De een zegt
geloof en deugd zijn onafscheide
lijk de ander zegthet zijn twee
afzonderlijke zaken. Als gevolg
daarvan constateert de een, dat
van het geloof afhangt hoe en
wat men doet, de ander zegt, de
deugd is de ware drijfveer van
ons handelen.
Laten we echter uitgaan van
de meening, die we als Christen
moeten hebben, en dan is de
vraag spoedig opgelostgeloof
en deugd één. Beide hangen
ten nauwste samen. Het geloof
behoort bij de deugd en de deugd
bij het geloof, evenals de wortel
bij de plant.
En toch worden beide eigen
schappen zoo vaak gescheiden,
zien we deugd en geloof zoo
gaarne naast elkaar. Vooral
wanneer we onder geloof verstaan
het begrip geloof, dat in de
wandeling als tegenstelling van
niet-geloovig wordt gebruikt en
misbruikt.
Hoeveel menschen zijn daar
niet, die door hun daden heel
weinig deugd toonen te bezitten
en van wie men toch niet mag
zeggen, dat zij geen geloof heb
ben, want dan kreeg men de
geheele wereld tegen zich (al
was het alleen maar om de voor
aanstaande plaats die zij soms in
nemen in de kerk of het kerkbestuur
en waarvan zij dan handig mis
bruik weten te maken).
Aan den anderen kant treffen
we ook menschen aan, op wier
levenswandel niet het minst is
aan te merken en die u toch met
eenigen trotsch zullen zeggen
ik heb geen geloof, daar sta ik
bovenMeestal voegen ze bij
die verklaring dan ook voor
beelden, waaruit het geloof hun
als geen deugd toeschijnt.
Zeker, in beide deze gevallen
kan men zeggen, dat van de
deugd afhangt wat de mensch
doet. Het geloof van de eersten
wijst hun aan, hoe zij doen
moeten, doch zij storen zich
»Ge kunt u voorstellen,» ver
volgde Agatha, »wat er in mij
omging, toen uwe woorden van
daareven my de oogen openden.
Ik ben aan de genade van die
vrouw overgeleverd.»
»Wel, wel, dat is een leelyke
■zaak,» riep Basil uit, terwijl hij
zenuwachtig aan zijn knevel trok.
•Zoodra Philip terugkomt, zal
Frances Gardner hem alles ver
tellen en zich zeker met hem ver
zoenen.»
Natuurlijk, natuurlijk 1» Agatha
stond op en liep een paar maal
de kamer op en neer. »Het denk
beeld is onverdraaglijk. Hij zou
niets dan haat en verachting voor
diij over hebben. Had ik mijn
geheim maar voor mij gehouden.
Miss Hamilton's manieren kwa
men me al zoo vreemd voor, toen
ik by haar was.»
•Uwe mededeeling heeft haar
natuurlijk ontroerd.»
»Ik had liever,» ging ze opge
wonden voort, >dat Philip nooit
pieer opdaagde, dan dat hy terug*
daaraan weinig, indien alleen dat
geloof, en niet de aardsche macht
hen bestraffen kan. Zij gebruiken
het geloof als een verguldsel, dat
hun ondeugd moet dekken. Maar
dan is het geen geloof in den
waren zin des woords en heeft
juist daarom de ongeloovige nog
niet het recht om te zeggen, dat
het geloof geen deugd heeft.
Omgekeerd hoort men iemand
veroordeelen, omdat hij zgn.
zonder geloof of zonder kerk
leeft. Hij zal dezelfde fouten
maken als een geloovige en toch
heeft laatstgenoemde ook niet
het recht om te zeggen, dat dit
komt, omdat de zondaar niet
genoeg ter kerk gaat, of zich
te weinig aan het ,zgn." geloof
stoort. In beide gevallen staan
geloof en deugd schijnbaar haast
elkander.
We kunnen onze daden het
best vergelijken bij de wijzers
van een uurwerk. Het uurwerk
doet het werk, gedreven door
een veer, maar onzichtbaar, alleen
de wijzers geven aan, of het werk
goed is. Zoo ook worden onze
daden gedreven door de deugd
of de ondeugd, die de plannen
in het geheim smeedt, doch als
deze zijn uitgewerkt tot daden,
dan eerst is te beoordeelen of
deze uit goede of slechte bron
komen.
Als een vasten stelregel kunnen
we echter aannemen, dat de ver
houding, waarin de mensch staat
tot de hoogere waarheid, wordt
bepaald door zijn zedelijke waarde,
zijn gedrag in het leven. En dan
hebben we niet te praten over
het begrip .geloof" zus en zoo,
want strikt genomen is er maar
één geloof, al is er velerlei ver
schil in de uitoefening van Gods
dienst. En dat ééne geloof is
we herhalen het onaf
scheidelijk van de deugd. Waar
aan het geloof de deugd ontbreekt,
daar is slechts van schijngeloof
sprake en wanneer wij nu in het
leven bij de geloovigen niet altijd
louter deugden vinden, dan komt
dat daarvan, dat zij juist nog niet
allen volkomen geloovig zijn.
Een geloovige loopt altijd risico
keerde om met France» Gardnar
te huwen 1 Gy en ik hebben één
belang balden moeten we zorgen,
dat die twee gescheiden blyven.»
»En indien salks nn een» in
onze m»chtatond,< zeiËaail Wyilie
op langzamen, ernitigen toon,
wanneer we, door onze pogingen
te vereanigeD, de gevreesde ont
moeting konden verhinderen
Wat wilt ge zeggen?»
•Gij hebt rechtuit tegen mij
gesproken, ik zal eveneens doen.
Onze wagen loopen samen, Mr.
Devereux; we wenschen Philip
Sherwood en Frances Gardner
voor den tijd van drie jaar ten
minste van elkander verwijderd
te houden
•Ja. Dat was al veel gewonnen.
Indien we slechts wisten, waar we
hem vinden kouden.»
Hij is reeds gevonden.»
Wie? Philip? O, ge spot met
my 1» riep ze, terwyi ze voor hem
bleef staan.
•Neen, ik zeg het in vollen
ernst,» antwoordde Basil Wyllie.
Dezen morgen ben ik gewaar
geworden, waar Philip verblijf
houdt. Geld alleen is er noodig
om het stilzwijgen te koopeu van
d-m man, die mij deze onwel
kome tyding brachtmaar geld
bezit ik ongelukkig niet.«
van bekeurd te worden en dan
wordt vaak ten onrechte naar zijn
handel ook het geloof beoordeeld.
Doch dat is verkeerd, want al
is de deugd de drijfveer van
iemands handelen, omgekeerd kan
men ook zeggen, dat verkeerde
handelingen een gevolg zijn van
de ondeugd, sterker gezegd de
niet-deuger en om dan daarnaar
„het" geloof te beoordeelen, is
natuurlijk foutiefhoogstens zou
men er „zijn" geloof naar kunnen
afmeten. Want wie werkelijk
geloovig is, strijdt in de eerste
plaats tegen de ondeugden, die
zijn eigen booze neigingen nog
willen beheerschen, om daarna
in anderen te prijzen de deugd,
die het geloof met zich brengt,
maar ook te waardeeren de deugd,
indien die niet direct uit het
geloof voortkwam, maar dan toch
als uitvloeisel daarvan is te achten.
Wie echter als geloovige anderen
in de eerste plaats wenscht te
louteren, bezit niet de ware deugd
des geloofs en behoort ook niet
de plaats in te nemen, van den-
gene aan wien die krachtens zijn
deugden toekomt, als daar zijn
eenvoud des harten, rechtvaardig
heid en degelijkheid. Helaas
wordt hierop te weinig gelet en
ziet men nog de macht van het
geld die der deugd verdringen.
En al heerscht de overtuiging,
dat geloof en geld zelden, maar
geloof en deugd altijd samen gaan,
toch vraagt men zich af, of de
fouten niet gemaakt worden om
ze te zien en de menschen
die ze maken, te leerer. kennen,
zoodat zij juist daardoor in het
heldere daglicht komen te staan,
waar anders duisternis een be
letsel was, om hen naar waarde
te schatten.
Kon. bezoek aan Friesland.
Op een open boerenwagen met
een paar zitbanken, waarover op
gevulde koeienhuiden waren ge
legd en die bespannen was met
een mak oud paard, is de Kon.
Familie Maandag van de stoom
boot „Waddenzee" naar den wal
Dat geld zal u verschaft wor
den. Zeg my eens, waar is Philip
en waarom houdt hy zich ver
borgen Weet hij misschien niet,
welk een fortuin ham wacht?»
Het is hem bekend, dat bij
de erfgenaam is van een millioen
pond sterling. En toch schijnt zijn
eeuwig doel te wezen, niemand
te doen vermoeden, dat hij de
neef van Robert Sherwood is.
Vreemd, vindt gij niet?»
Wat zou de reden van dat
onverklaarbaar gedrag zijn
Dat weet ik niet. Het eenige,
dat men zou kunnen veronder
stellen, is, dat Philip iu het bui
tenland iets moet gedaan hebben,
hetwelk hem belet, openlijk voor
den dag te komen en zijn vermogen
op te eischen, of dat hij aan
verstandsverbijstering lijdt.»
Agatha keek nadenkend voor
zicb.
Hij leett dus en is gezond
vroeg ze.
•Ja.»
•En waar woont hij
•Ergens in de buurt van Shad-
well, waar hij onder den naam
van Smythe geneeskundige prak
tijk uuoetent onder de geringe
lui, voor een schilling de visite,
geneesmiddelen gratis. Een
vreemde manier van doen voor
gereden over den pier, waar het
water telkens overheen spoelde
door den sterken wind. Het
gevolg nam plaats in een op
dezelfden manier ingerichten hooi
wagen. Aan het eind van de
pier stonden auto's, maar de
Koningin bleef in den wagen
zitten, en reed zoo naar het ver
sierde Nes. De bevolking ont
ving haar zeer geestdriftig, niet
het minst door de gemoedelijk
heid, waarmede H. M. zich onder
die eenvoudige menschen bewoog.
Vervolgens werd een wande
ling gemaakt naar het Raadhuis,
waar cfe burgemeester een toe
spraak hield.
Per auto werd een rondrit over
het eiland gemaakt, langs de 4
dorpen. Het weer was slecht.
Voortdurend regende het.
In Hollum stond de reddings
boot nr. 9 van de Zuid-Holland-
sche Redding Maatschappij op
gesteld en de Koningin liet den
schipper Harmen Dirk Visser,
die 90 menschen heeft gered, bij
zich komen. Daar was ook de
oud-schipper Jacob Visser, die
aan de redding van niet minder
dan een 200 menschenlevens heeft
meegewerkt.
Dinsdag heeft de Kon. Familie
haar intocht gedaan in Leeuwar
den. Aan den Singel werd een
hulde gebracht door de Friesche
watersport.
Op het ruime Zaailand, werd
de provinciale huldebetuiging ge
houden. Ongeveer 15000 per
sonen namen daaraan deel. Het
weer hield zich nog al goed, al
viel er soms een buitje. Na het
gezamenlijk zingen van het Wil
helmus, en na een feestcantate
van een gemengd koor begon het
défilé, dat van kwart voor zes
tot kwart over zeven duurde.
Woensdag te half twee vertrok
de Kon. Familie naar Sneek welke
stad zooals men weet haar 400-
jarig bestaan als stad viert.
Van het station werd een rijtoer
door de stad gemaakt naar het
feestterrein, waar de opvoering
plaats had van een openluchtspel.
Voorts stonden op het pro
gramma een bezoek aan de vee
een millionair, niet waar P«
Philip hier, in London sprak
Agatha als tot zichzelve.
Ja, en we hebben de halve
wereld door raar hem laten
zoeken. Vooreerst bestaat ar wei
nig gevaar, dat hij met Frances
Gardner in aanraking zal komen.
Hij denkt dat ze getrouwd is en
buiten woont, dank zij uw kleineD
kunstgreep, Mrs. Devereux.»
Daar Philip het geraden acht,
zich schuil te houden,» hervatte
Mrs. Devereux, »kaD het heel goed
gebeuren, dat de bepaalde tijd
verstrijkt, zoüder dat hij de erfenis
komt opeischen. Wat mij betreft,
Mr. Wyilie, ik gun u van harte
zyn fortuin. Zeg mij alleeD, waar
ik hem kan vinden. In Philip
stel ik slechts belang zijn rijk
dommen laten mij koud. Ik heb
genoeg voor ons beiden.»
Maar er zyn nog anderen be
halve Philip, met wie we rekening
moeten houden. Een zeemaD, een
schurk van de eerste soort, die
met hetzelfde schip waar mijn neef
zich op bevond, bier isgekomeD,
heeft hem een paar dagen geleden
in Shadwell herkend, waar hij
onder den naam van doktecSmythe
doorging. Ralph Burgess sprak
Philip aan, die hem eenig geld
gat om hem over te halen, zyn
tentoonstelling, een tocht aan
boord van het instructievaartuig
„Prins Hendrik", een vlootrevue
op het Sneeker meer en het
Admiraalzeilen der SneekerJacht-
vloot.
Door den hevigen regen vond
dit echter geen plaats.
Geschenk voor de Kon. Familie.
Uit Djokjakarta meldt Aneta,
dat de sultan ter gelegenheid van
den 45en verjaardag van H. M.
de Koningin liet vervaardigen
voor Z. K. H. Prins Hendrik een
degenstok van timohon-hout met
zwaar gouden knop, welke ein
digt in een sierlijken dierenkop,
bezet met brillanten, en voor de
Koningin-Moeder een ivoren wan
delstok, versierd met een gladden
band, bezaaid met brillanten.
Voorzitter Eerste Kamer.
Bij Kon. besluit van 5 dezer
is tot voorzitter van de Eerste
Kamer der Staten-Generaal be
noemd de heer J. J. G. baron
van Voorst tot Voorst, lid van
die Kamer.
Tweede Kamer.
De Tweede Kamer is bijeen
geroepen tegen Dinsdagmiddag
3 uur. Aan de orde is dan
Benoeming der commissie voor
het onderzoek der geloofsbrieven
en aanbieding van de staatsbe-
grooting voor 1926.
Pensioenen en wachtgelden
per chèque.
Het departement van financiën
deelt mede, dat in het vervolg
alle pensioenen en wachtgelden
ten laste van de Nederlandsche
staatsbegrooting en ook die ten
laste van het Algemeen Burgerlijk
Pensioenfonds per chèque zullen
worden betaald. Hieronder zijn
begrepen de pensioenen van de
onderwijzers, loodsen, de mindere
geëmployeerden van zee- en land
macht, de gemeente-ambtenaren
de polder- en waterschapsambte
naren en alle weduwen- en
weezenpensioenen, voor zoover
die pensioenen niet op de be
trokken girorekening van belang
hebbenden worden bijgeschreven.
naam niet te verraden. Ralph
Burgess evenwel dacht meer voor
deel uit zijn ontdekking te trekken.
Hij had de advertentiën betref
fende den vermisten erfgenaam
gelezen, waarbij een beloonicg
wordt toegezegd aan dengeue,die
eenige aanwijzingen omtrent hem
kan geven. Maar in plaats van
zich bij de notarissen, die met de
uitvoering van het testament zijn
belast, te vervoegen, wist Mr.
Burgess mijn adres gewaar te
worden en kwam by mij.»
Waarom vroeg Agatha.
Ralp Burgess is een sluwe
baas. Hij kon driehonderd pond
verdieneu met Philip's verblyf-
plaats bekend te makendoch
daar ik, ingeval mijn neet niet
weer opdaagt, erfgenaam word,
zou ik hem misschien een grootere
som willen betalen, indien bij zich
stil hield, tot de drie jaar voorby
zijn. Zoo redeneerde hy en de
schavuit hoopte van Philip en my
geld af te troggelen om één en
hetzelfde geheim te bewaren.»
Welk antwoord hebt ge hem
gegeven vroeg Mrs. Devereux
met gespannen nieuwsgierigheid.
Wordt vervolgd.)
AXELSCHESCOURANT