inlijf GEZOCHT EN GEVONDEN. Nieuws- en Advertentieblad 1 PI voor Zee u wscli - VI aan deren. No. 45. VRIJDAG II SEPTEMBER 1925. 4Ie Jaarg. óAó \/o\ J. C. VINK - Axel. Geloof en Deugd. FEUILLETON. ai Binnenland. i - a i Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postbus No. 6. ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Het is weer de oude geschie denis. De een zegt dit en de ander zegt dat. De een zegt geloof en deugd zijn onafscheide lijk de ander zegthet zijn twee afzonderlijke zaken. Als gevolg daarvan constateert de een, dat van het geloof afhangt hoe en wat men doet, de ander zegt, de deugd is de ware drijfveer van ons handelen. Laten we echter uitgaan van de meening, die we als Christen moeten hebben, en dan is de vraag spoedig opgelostgeloof en deugd één. Beide hangen ten nauwste samen. Het geloof behoort bij de deugd en de deugd bij het geloof, evenals de wortel bij de plant. En toch worden beide eigen schappen zoo vaak gescheiden, zien we deugd en geloof zoo gaarne naast elkaar. Vooral wanneer we onder geloof verstaan het begrip geloof, dat in de wandeling als tegenstelling van niet-geloovig wordt gebruikt en misbruikt. Hoeveel menschen zijn daar niet, die door hun daden heel weinig deugd toonen te bezitten en van wie men toch niet mag zeggen, dat zij geen geloof heb ben, want dan kreeg men de geheele wereld tegen zich (al was het alleen maar om de voor aanstaande plaats die zij soms in nemen in de kerk of het kerkbestuur en waarvan zij dan handig mis bruik weten te maken). Aan den anderen kant treffen we ook menschen aan, op wier levenswandel niet het minst is aan te merken en die u toch met eenigen trotsch zullen zeggen ik heb geen geloof, daar sta ik bovenMeestal voegen ze bij die verklaring dan ook voor beelden, waaruit het geloof hun als geen deugd toeschijnt. Zeker, in beide deze gevallen kan men zeggen, dat van de deugd afhangt wat de mensch doet. Het geloof van de eersten wijst hun aan, hoe zij doen moeten, doch zij storen zich »Ge kunt u voorstellen,» ver volgde Agatha, »wat er in mij omging, toen uwe woorden van daareven my de oogen openden. Ik ben aan de genade van die vrouw overgeleverd.» »Wel, wel, dat is een leelyke ■zaak,» riep Basil uit, terwijl hij zenuwachtig aan zijn knevel trok. •Zoodra Philip terugkomt, zal Frances Gardner hem alles ver tellen en zich zeker met hem ver zoenen.» Natuurlijk, natuurlijk 1» Agatha stond op en liep een paar maal de kamer op en neer. »Het denk beeld is onverdraaglijk. Hij zou niets dan haat en verachting voor diij over hebben. Had ik mijn geheim maar voor mij gehouden. Miss Hamilton's manieren kwa men me al zoo vreemd voor, toen ik by haar was.» •Uwe mededeeling heeft haar natuurlijk ontroerd.» »Ik had liever,» ging ze opge wonden voort, >dat Philip nooit pieer opdaagde, dan dat hy terug* daaraan weinig, indien alleen dat geloof, en niet de aardsche macht hen bestraffen kan. Zij gebruiken het geloof als een verguldsel, dat hun ondeugd moet dekken. Maar dan is het geen geloof in den waren zin des woords en heeft juist daarom de ongeloovige nog niet het recht om te zeggen, dat het geloof geen deugd heeft. Omgekeerd hoort men iemand veroordeelen, omdat hij zgn. zonder geloof of zonder kerk leeft. Hij zal dezelfde fouten maken als een geloovige en toch heeft laatstgenoemde ook niet het recht om te zeggen, dat dit komt, omdat de zondaar niet genoeg ter kerk gaat, of zich te weinig aan het ,zgn." geloof stoort. In beide gevallen staan geloof en deugd schijnbaar haast elkander. We kunnen onze daden het best vergelijken bij de wijzers van een uurwerk. Het uurwerk doet het werk, gedreven door een veer, maar onzichtbaar, alleen de wijzers geven aan, of het werk goed is. Zoo ook worden onze daden gedreven door de deugd of de ondeugd, die de plannen in het geheim smeedt, doch als deze zijn uitgewerkt tot daden, dan eerst is te beoordeelen of deze uit goede of slechte bron komen. Als een vasten stelregel kunnen we echter aannemen, dat de ver houding, waarin de mensch staat tot de hoogere waarheid, wordt bepaald door zijn zedelijke waarde, zijn gedrag in het leven. En dan hebben we niet te praten over het begrip .geloof" zus en zoo, want strikt genomen is er maar één geloof, al is er velerlei ver schil in de uitoefening van Gods dienst. En dat ééne geloof is we herhalen het onaf scheidelijk van de deugd. Waar aan het geloof de deugd ontbreekt, daar is slechts van schijngeloof sprake en wanneer wij nu in het leven bij de geloovigen niet altijd louter deugden vinden, dan komt dat daarvan, dat zij juist nog niet allen volkomen geloovig zijn. Een geloovige loopt altijd risico keerde om met France» Gardnar te huwen 1 Gy en ik hebben één belang balden moeten we zorgen, dat die twee gescheiden blyven.» »En indien salks nn een» in onze m»chtatond,< zeiËaail Wyilie op langzamen, ernitigen toon, wanneer we, door onze pogingen te vereanigeD, de gevreesde ont moeting konden verhinderen Wat wilt ge zeggen?» •Gij hebt rechtuit tegen mij gesproken, ik zal eveneens doen. Onze wagen loopen samen, Mr. Devereux; we wenschen Philip Sherwood en Frances Gardner voor den tijd van drie jaar ten minste van elkander verwijderd te houden •Ja. Dat was al veel gewonnen. Indien we slechts wisten, waar we hem vinden kouden.» Hij is reeds gevonden.» Wie? Philip? O, ge spot met my 1» riep ze, terwyi ze voor hem bleef staan. •Neen, ik zeg het in vollen ernst,» antwoordde Basil Wyllie. Dezen morgen ben ik gewaar geworden, waar Philip verblijf houdt. Geld alleen is er noodig om het stilzwijgen te koopeu van d-m man, die mij deze onwel kome tyding brachtmaar geld bezit ik ongelukkig niet.« van bekeurd te worden en dan wordt vaak ten onrechte naar zijn handel ook het geloof beoordeeld. Doch dat is verkeerd, want al is de deugd de drijfveer van iemands handelen, omgekeerd kan men ook zeggen, dat verkeerde handelingen een gevolg zijn van de ondeugd, sterker gezegd de niet-deuger en om dan daarnaar „het" geloof te beoordeelen, is natuurlijk foutiefhoogstens zou men er „zijn" geloof naar kunnen afmeten. Want wie werkelijk geloovig is, strijdt in de eerste plaats tegen de ondeugden, die zijn eigen booze neigingen nog willen beheerschen, om daarna in anderen te prijzen de deugd, die het geloof met zich brengt, maar ook te waardeeren de deugd, indien die niet direct uit het geloof voortkwam, maar dan toch als uitvloeisel daarvan is te achten. Wie echter als geloovige anderen in de eerste plaats wenscht te louteren, bezit niet de ware deugd des geloofs en behoort ook niet de plaats in te nemen, van den- gene aan wien die krachtens zijn deugden toekomt, als daar zijn eenvoud des harten, rechtvaardig heid en degelijkheid. Helaas wordt hierop te weinig gelet en ziet men nog de macht van het geld die der deugd verdringen. En al heerscht de overtuiging, dat geloof en geld zelden, maar geloof en deugd altijd samen gaan, toch vraagt men zich af, of de fouten niet gemaakt worden om ze te zien en de menschen die ze maken, te leerer. kennen, zoodat zij juist daardoor in het heldere daglicht komen te staan, waar anders duisternis een be letsel was, om hen naar waarde te schatten. Kon. bezoek aan Friesland. Op een open boerenwagen met een paar zitbanken, waarover op gevulde koeienhuiden waren ge legd en die bespannen was met een mak oud paard, is de Kon. Familie Maandag van de stoom boot „Waddenzee" naar den wal Dat geld zal u verschaft wor den. Zeg my eens, waar is Philip en waarom houdt hy zich ver borgen Weet hij misschien niet, welk een fortuin ham wacht?» Het is hem bekend, dat bij de erfgenaam is van een millioen pond sterling. En toch schijnt zijn eeuwig doel te wezen, niemand te doen vermoeden, dat hij de neef van Robert Sherwood is. Vreemd, vindt gij niet?» Wat zou de reden van dat onverklaarbaar gedrag zijn Dat weet ik niet. Het eenige, dat men zou kunnen veronder stellen, is, dat Philip iu het bui tenland iets moet gedaan hebben, hetwelk hem belet, openlijk voor den dag te komen en zijn vermogen op te eischen, of dat hij aan verstandsverbijstering lijdt.» Agatha keek nadenkend voor zicb. Hij leett dus en is gezond vroeg ze. •Ja.» •En waar woont hij •Ergens in de buurt van Shad- well, waar hij onder den naam van Smythe geneeskundige prak tijk uuoetent onder de geringe lui, voor een schilling de visite, geneesmiddelen gratis. Een vreemde manier van doen voor gereden over den pier, waar het water telkens overheen spoelde door den sterken wind. Het gevolg nam plaats in een op dezelfden manier ingerichten hooi wagen. Aan het eind van de pier stonden auto's, maar de Koningin bleef in den wagen zitten, en reed zoo naar het ver sierde Nes. De bevolking ont ving haar zeer geestdriftig, niet het minst door de gemoedelijk heid, waarmede H. M. zich onder die eenvoudige menschen bewoog. Vervolgens werd een wande ling gemaakt naar het Raadhuis, waar cfe burgemeester een toe spraak hield. Per auto werd een rondrit over het eiland gemaakt, langs de 4 dorpen. Het weer was slecht. Voortdurend regende het. In Hollum stond de reddings boot nr. 9 van de Zuid-Holland- sche Redding Maatschappij op gesteld en de Koningin liet den schipper Harmen Dirk Visser, die 90 menschen heeft gered, bij zich komen. Daar was ook de oud-schipper Jacob Visser, die aan de redding van niet minder dan een 200 menschenlevens heeft meegewerkt. Dinsdag heeft de Kon. Familie haar intocht gedaan in Leeuwar den. Aan den Singel werd een hulde gebracht door de Friesche watersport. Op het ruime Zaailand, werd de provinciale huldebetuiging ge houden. Ongeveer 15000 per sonen namen daaraan deel. Het weer hield zich nog al goed, al viel er soms een buitje. Na het gezamenlijk zingen van het Wil helmus, en na een feestcantate van een gemengd koor begon het défilé, dat van kwart voor zes tot kwart over zeven duurde. Woensdag te half twee vertrok de Kon. Familie naar Sneek welke stad zooals men weet haar 400- jarig bestaan als stad viert. Van het station werd een rijtoer door de stad gemaakt naar het feestterrein, waar de opvoering plaats had van een openluchtspel. Voorts stonden op het pro gramma een bezoek aan de vee een millionair, niet waar P« Philip hier, in London sprak Agatha als tot zichzelve. Ja, en we hebben de halve wereld door raar hem laten zoeken. Vooreerst bestaat ar wei nig gevaar, dat hij met Frances Gardner in aanraking zal komen. Hij denkt dat ze getrouwd is en buiten woont, dank zij uw kleineD kunstgreep, Mrs. Devereux.» Daar Philip het geraden acht, zich schuil te houden,» hervatte Mrs. Devereux, »kaD het heel goed gebeuren, dat de bepaalde tijd verstrijkt, zoüder dat hij de erfenis komt opeischen. Wat mij betreft, Mr. Wyilie, ik gun u van harte zyn fortuin. Zeg mij alleeD, waar ik hem kan vinden. In Philip stel ik slechts belang zijn rijk dommen laten mij koud. Ik heb genoeg voor ons beiden.» Maar er zyn nog anderen be halve Philip, met wie we rekening moeten houden. Een zeemaD, een schurk van de eerste soort, die met hetzelfde schip waar mijn neef zich op bevond, bier isgekomeD, heeft hem een paar dagen geleden in Shadwell herkend, waar hij onder den naam van doktecSmythe doorging. Ralph Burgess sprak Philip aan, die hem eenig geld gat om hem over te halen, zyn tentoonstelling, een tocht aan boord van het instructievaartuig „Prins Hendrik", een vlootrevue op het Sneeker meer en het Admiraalzeilen der SneekerJacht- vloot. Door den hevigen regen vond dit echter geen plaats. Geschenk voor de Kon. Familie. Uit Djokjakarta meldt Aneta, dat de sultan ter gelegenheid van den 45en verjaardag van H. M. de Koningin liet vervaardigen voor Z. K. H. Prins Hendrik een degenstok van timohon-hout met zwaar gouden knop, welke ein digt in een sierlijken dierenkop, bezet met brillanten, en voor de Koningin-Moeder een ivoren wan delstok, versierd met een gladden band, bezaaid met brillanten. Voorzitter Eerste Kamer. Bij Kon. besluit van 5 dezer is tot voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal be noemd de heer J. J. G. baron van Voorst tot Voorst, lid van die Kamer. Tweede Kamer. De Tweede Kamer is bijeen geroepen tegen Dinsdagmiddag 3 uur. Aan de orde is dan Benoeming der commissie voor het onderzoek der geloofsbrieven en aanbieding van de staatsbe- grooting voor 1926. Pensioenen en wachtgelden per chèque. Het departement van financiën deelt mede, dat in het vervolg alle pensioenen en wachtgelden ten laste van de Nederlandsche staatsbegrooting en ook die ten laste van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds per chèque zullen worden betaald. Hieronder zijn begrepen de pensioenen van de onderwijzers, loodsen, de mindere geëmployeerden van zee- en land macht, de gemeente-ambtenaren de polder- en waterschapsambte naren en alle weduwen- en weezenpensioenen, voor zoover die pensioenen niet op de be trokken girorekening van belang hebbenden worden bijgeschreven. naam niet te verraden. Ralph Burgess evenwel dacht meer voor deel uit zijn ontdekking te trekken. Hij had de advertentiën betref fende den vermisten erfgenaam gelezen, waarbij een beloonicg wordt toegezegd aan dengeue,die eenige aanwijzingen omtrent hem kan geven. Maar in plaats van zich bij de notarissen, die met de uitvoering van het testament zijn belast, te vervoegen, wist Mr. Burgess mijn adres gewaar te worden en kwam by mij.» Waarom vroeg Agatha. Ralp Burgess is een sluwe baas. Hij kon driehonderd pond verdieneu met Philip's verblyf- plaats bekend te makendoch daar ik, ingeval mijn neet niet weer opdaagt, erfgenaam word, zou ik hem misschien een grootere som willen betalen, indien bij zich stil hield, tot de drie jaar voorby zijn. Zoo redeneerde hy en de schavuit hoopte van Philip en my geld af te troggelen om één en hetzelfde geheim te bewaren.» Welk antwoord hebt ge hem gegeven vroeg Mrs. Devereux met gespannen nieuwsgierigheid. Wordt vervolgd.) AXELSCHESCOURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1925 | | pagina 1