Hoestsiropen Niet wachten voor Kinderen Rechtszaken. zekeringsmaatschappij evenzeer kan sluiten. Zij beschouwden daarom deze verzekering als een ongewenschte overheidsbemoei ing, welke in aanmerking komt om te worden opgeheven, met handhaving van de eenmaal ge schapen verplichtingen. Het Salaris-Congres. Zaterdag had te 's Qravenhage het landelijk demonstratief con gres van Overheidspersonee plaats, uitgeschreven door het Comité van Neutraal Overheids personeel (C.N.O P.) en het comité ter behartiging van de algemeene velangen van Overheidspersoneel Uit alle deelen des lands waren de deelnemers aan het congres in massa opgekomen zij vulden drie vergaderzalen, te weten het Gebouw voor K. en W., de groote zaal van den Dierentuin, het Theater Odeon en den tuin van het Volksgebouw aan de Prinse gracht. In de vergaderingen werd de volgende resolutie aangenomen Het Congres, enz. gehoord de sprekers, Óverwegende, 1. dat de salarissen van het Rijkspersoneel in het algemeen genomen, steeds laag zijn ge weest en mede zijn vastgesteld in Maart 1919, op den grondslag van duurteverhoudingen, we'ke vergeleken met dievanjuli 1924 slechts een vermindering met 5 pCt. aangeven, terwijl in laatst genoemde maand desalniettemin de salarissen van kostwinners en niet-kostwinners reeds respectie velijk met 137» pCt. en 187, pCt waren verlaagd, en inmiddels de verlaging voor het geheele Rijks personeel 187s pCt. is gaan be dragen 2. dat de Regeering, hiermede niet tevreden, op 1 Januari 1925 nieuwe salarisverlagingen wenscht te laten ingaan 3. dat de prijzen der meest onmisbare levensmiddelen van dag tot dag omhoog gaan en een duurtegolf in aantocht schijnt te zijn; 4. dat de Regeering als het voornaamste motief voor verla ging van de salarissen van het Rijkspersoneel heeft laten gelden den benarden toestand van 's lands Financiën, welke echter, zelfs naar Haar eigen oordeel, den laatsten tijd zichtbaar gunstiger is geworden, terwijl de econo mische vooruitzichten hoopgevend mogen worden genoemd Overwegende voorts, dat de wijze, waarop van de zijde der Regeering de herzie- van het bezoldigingsbesluit 1920 tot dusverre heeft plaats gehad, alles te wenschen heeft overge laten en door haar het georgani seerd overleg daarbij praktisch tot een aanfluiting is gemaakt; dringt er bij de Regeering met den allergrootsten nadruk op aan den per 1 October 1.1. door- gevoerden maatregel tot verla ging van de salarissen der ge huwden en kostwinners ongedaan te maken en de ongehuwden in gelijke mate tegemoet te komen, zoomede af te zien van verdere verlaging van het salarispeil. Na de vier vergaderingen werd een straatdemonstratie gehouden. Bereden politie en politie te voet begeleidde den stoet en zag o.m. scherp toe, dat geen mili tairen in uniform aan de betoo ging deelnamen. Een talrijk publiek stond overal langs den weg geschaard waar de betooger», die vele vaandels en doeken met opschriften mee droegen, voorbij macheerden. Het voorbijtrekken van den stoet duurde ruim drie kwartier. AXEL, 28 October 1924. Hedenmorgen kwam een jongen zoodanig met zijn vingers tusschen de deur van een automobiel, dat geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. De oorzaak was dat de knaap in zijn nieuwsgierigheid er te kort bij stond, terwijl de chauffeur het portier dicht sloeg. Dat een goed gedresseerde politiehond in sommige gevallen nuttige diensten kan bewijzen, mo ge blijken uit onderstaand geval, dat te Hoek plaats had. Van eenige arbeiders die bezig waren op een stuk land met het rooien van bieten, had een hunner het ongeluk zijn portemonnaie te verliezen. Ondanks dat men met alle man gedurende eenigen tijd den omtrek afzocht, mocht men er niet in slagen het verlorene te rug te vinden. Toevallig passeer den ter plaatse een paar op pa trouille zijnde marechaussee's met een politiehond. Toen hun het verlies van de portemonaie werd medegedeeld, boden zij aan om door middel van den hond een nader onderzoek in te stellen. Het dier werd aan den eigenaar van de portemonaie „lucht" gegeven en weldra haalde het van onder een hoop bietenbladeren het ver lorene te voorschijn, tot genoegen van den geleider en tot groote vreugde van den eigenaar, die een tamelijke geldsom als verloren be schouwd, plotseling terug kreeg. Voorwaar een mooie prestatie van dit dier en een bewijs, dat de dressuur van zijn baas wel grondig is geweest. De hond be hoorde aan den opperwachtmee ster Donker te Ter Neuzen. „Tern. Crt." Ingezonden Mededaelingen. Mfjnhardt's Borsthoningsiroop f 0.60 Mynhardfs Thijmsiroop f0.75 Anga-siroop (bij Kinkhoest) fl.75 (9) Bij Apothekers en Drogisten Kamer van Koophandel en Fabrieken. Zaterdag hield de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen openbare vergadering onder voorzitterschap van den heer J. A. van Rompu. De rekening over 1922 werd door den Minister goedgekeurd, Naar aanleiding van die rekening merkte dhr. Risseeuw op, dat de deurwaarderskosten buitenge woon duur waren geweest. Naar aanleiding van een ver zoek van „S c h u 11 e va e r" om bij den Minister aan te dringen, dat schepen uit België komend en bestemd voor Zeeuwsche havens, alle mogen inklaren te Hansweert of Walsoorden wegens het ge vaar dat verbonden is aan de inklaring te Bath, werd beslotén dit verzoek te steunen. Naar aanleiding van een schrij ven der Kamer gericht tot de di recties der stoomtrammen in Zeeuwsch-Vlaanderen meldt de directie van de Zeeuwsch-Vlaam- sche, dat bij dienstorder het lo- comotiefpersoneel er bijzonder aan herinnerd is, dat met zorg moet worden vermeden, dat het publiek op den gewonen weg (en natuurlijk ook hare reizigers) overlast hebben van rook of stoom van hare locomotieven. Een schrijven van den Ned. Kruideniersbond, houdende be zwaren tegen de wijzigingen in de B o t e r w e t, zooals deze door den Ned. Zuivelbond waren aanbevolen, was in handen ge geven van de heeren Oggel en Catsman, die na onderzoek rap porteerden, dat de Kamer zich wel bij het advies van den Krui deniersbond kon aansluiten, aan gezien de handel slechts zou bemoeilijkt worden door meer maatregelen in de Boterwet en ook omdat er voldoende bepa lingen zijn, waardoor natuurboter van kunstboter wordt onderschei den. Het door den Minister van Financiën ter beoordeeling toe gezonden voorstel tot wijziging der T a r i e f w e t werd voor cennisgeving aangenomen, daar het een te omvangrijk werk zou zijn de voor- en nadeelen te be- oordeelcn. Langdurig werd gediscusseerd over het feit, dat dubbel keurloon moest worden betaald voor vleesch, dat uit Breskens wordt vervoerd naar Hoofdplaat. De weduwe van den Ameele uit -foofdplaat had naar gezegd werd, op advies van den Kanton rechter te Oostburg zich tot de Kamer gewend met het verzoek om ontheven te worden van keur loon te Hoofdplaat, als het vleesch, dat zij uit Breskens betrekt, reeds in deze plaats is goedgekeurd. Die post is haar te duur in evenre digheid met het bedrijf, daar de om zet te gering is om een geheel rund te slachten. Op voorstel van den heer Oggel werd besloten om aan de keu ringskringen binnen het gebied der Kamer te verzoeken om resti tutie van keurloon toe te staan, indien dit reeds door naburige kringen is geïnd en blijkt, dat het gekeurde vleesch geschikt is voor consumptie. De Alkmaarsche Kamer heeft zich, onder aanhaling van een 12tal sedert Januari jl. voorge komen ongevallen bij onbewaakte overwegen, ten derde male tot den Minister gewend met ver zoek krachtige maatregelen te willen nemen, die mogen leiden tot meerdere veiligheid voor het verkeer op de overwegen. De Kamer is van oordeel, dat door de Nederlandsche spoorwegen noodzakelijke veiligheidsmaatre gelen dienen genomen te worden, ter bescherming van het leven dergenen, die zich op verkeers wegen bevinden, waarop elk oogenblik onverwachts een snel trein hen kan overvallen, even goed als aan industriëelen wordt voorgeschreven de machines in hunne inrichtingen zoodanig te beschermen, dat de kans op on gelukken tot een minimum worde beperkt. Het Bureau meent onder de aandacht te moeten brengen, dat het onbewaakt laten der over wegen een bezuinigingsmiddel is, genomen tot beperktng van het tekort der spoorwegen, die ook in zeer moeilijke omstandigheden verkeeren. Er is hier een strijd van belangen. Tegen het voor komen van ongelukken dient te worden gewaakt, doch de vraag is gewettigdmoet het publiek daartoe zelf ook niet meewerken Men is nu eenmaal aan bewaakte overwegen voor spoorwegen ge woon geraakt, maar mist die bij de tram, welke zelfs op niet af gesloten gedeelten van den weg rijdt. Misschien gaat de verge lijking niet geheel op, omdat men daar de snelle treinen ook niet heeft. De stukken werden voor ken nisgeving aangenomen. Aan de hand van de d i e n s t- regelingen der spoor 1 ij n e n Gent—Terneuzen en Mechelen—Terneuzen werd op gemerkt, dat deze dienst onge riefelijk is voor het verkeer uit de richting St. Nicolaas en sprak men de wenschelijkheid uit voor een dienst als vöör den oorlog. Dhr. Oggel meent, dat de personentreinen niet loonendzijn door de autobussen en er daar door minder treinen rijden. De Voorzitter meent, dat de oorzaak van weinig passagiers schuilt in de slechte dienstregeling. Hij kent een traject in Holland, waar met een motordienst op de lijnen veel meer diensten worden onderhouden dan vroeger en aan goedkoop tarief. En waar het rendeerend werkt, kon dat ook hier geprobeerd worden. Dhr. Van Waesberghe had toe vallig gelegenheid vóór de zitting een commissaris der lijn Mechelen Terneuzen te spreken, die mede deelde, dat als de Maatschappij recht had om de passagiersdien sten af te schaffen, zij niet lang zou wachten. Besloten werd, om de Maat schappij te vragen of het niet mogelijk is een locaaldienst Ter neuzen—Hulst, desnoods tot St. Nicolaas te organiseeren met goedkooper te exploiteeren ma terieel. Door de Nationale Bankver- eeniging te Vlissingen werd ver zocht om middels de Kamer bij den Directeur-Generaal der Pos terijen en Telegrafie aan te drin gen op verbetering van het tele foonverkeer tusschen Zeeuwsch- Vlaanderen met de provincies Zuid- en Noord-Holland, speci aal Rotterdam en Amsterdam. Onnoodig was het dit lang te bepleiten, daar ieder hiermee dagelijksch ondervinding opdoet De oorzaak moet zijn, dat er slechts één draad loopt van Ter Neuzen waarover alle verbin dingen uit en naar Zeeuwsch- Vlaanderen tot stand komen naar Roosendaal. De heer Van Wae3berghe noemde dien toestand treurig en zeide dat men na opening der tefelefoonkantoren vöör 9 uur soms gauw verbinding krijgt, maar dan de handelskantoren nog gesloten zijn en men dus niet opschiet. Overigens is verbin ding vöör half elf voormiddag met Amsterdam niet mogelijk. Meermalen wordt dan ook ge seind naar Belgische kantoren, vanwaar uit men de berichten, ook die uit Nederland, eerder ont vangt, dan rechtstreeks uit het Vaderland. Algemeen werd ingestemd met het besluit om te trachten hierin verbetering te krijgen. Een adres tot vermindering van a c c ij n s op alcohol werd voor kennisgeving aangenomen Door de Kamer van Tilburg werd adhaesie verzocht op een adres, waarin zij bezwaar maakt tegen de voorgestelde w ij z i g i n g op de heffing van directe belastingen. Aangezien de Kamer van meening is, dat die voorgestelde wijziging tot veel willekeur van de ambtenaren, die alsdan met de naleving der wet belast zijn, aanleiding geeft, werd besloten het adres van Tilburg te steunen. Dhr. Oggel gaf te kennen, dat men toch steeds het recht had om te reclameeren, maar de heer Van Melle was er voor om zoo veel mogelijk te voorkomen, dat men aan de willekeur van amb tenaren is overgelaten. De Ar beidswet geeft daarvan reeds ge noeg treurige voorbeelden, dat de eene werkgever vrijuit gaat en de ander bij het minste zgn. ver zuim beboet wordt. De begrooting voor 1925 werd zonder op- of aanmerkingen goedgekeurd. Zij beloopt f8112,50 aan inkomsten, waaronder f950 aan rente van belegde gelden, f6350 aan jaarlijksche bijdragen en f317 aan pensioensbijdragen voor de ambtenaren. De uitgaven beloopen f 7958.15, waaronder jaarwedde met pern sioensbijdrage van den secretaris f 2772, idem van den adjunct secretaris f 1501.50. Bij de omvraag zegt dhr. Van Melle vernomen te hebben, dat er sprake is van aanschaffing van een groote ruime boot voor het verkeer VlissingenBreskens en juicht dat zeer toe, indien het werkelijk een practische maat regel is. Het verkeer toch is in de toekomst bijna uitsluitend aangewezen op auto vervoer en nu zag hij gaarne, dat men dat verkeer niet belemmerde door bezwarende bepalingen, belastin gen en hooge tarieven. Vanuit België worden verschil lende diensten georganiseerd op Breskensb.v. van uit Gent, Eecloo, Brugge, enz., ja zelfs rijden er van Breskens tot in Frankrijk. Spr. wenschte dit verkeer liever naar het Noorden verplaatst, en als er een flinke boot met laag tarief was, zou Zeeuwsch-Vlaanderen meer aan gewezen zijn op Holland dan op België voor den handel. Ook Nederland moet, evenals België, voor ons open liggen, zoodat we niet stuiten op binnenvaartjes, maar met ons goed even gemak kelijk naar Groningen kunnen als de menschen uit de andere pro vinciën. Men zou b.v. met auto's van 3 ton en een laadvermogen van 5 ton over de Schelde moeten kunnen, anders is het weer een halve maatregel. maar nu reeds beginnen Uwe handen in te wrijven met Parol; dat voorkomt het ruw wordén en stukspringen (6) De Voorz. wees op het feit, dat dan ook de aanlegplaatsen en ponton's daarnaar gemaakt moe ten zijn en gelooft dat het over weging verdient om daarop te wijzen bij Ged. Staten, die op 25 Nov. een conferentie hebben met den Minister. Het zal dan de vraag zijn of het geld, dat dit jaar voor Zeeland is bestemd, wordt gebruikt voor de haven van Vlissingen, dan wel voor andere belangen, maar in elk geval is men dan op de hoogte, hoe in Zeeuwsch-Vlaanderen over Nederland gedacht wordt. Dhr. Catsman besprak het wetsontwerp, dat onredelijke las ten legt op de auto's. Hij zou gaarne met alle Kamers protes teeren tegen de tarieven. Ook hij is van meening, dat de auto het middel van vervoer wordt en betreurt, dat in het wegencon gres is uitgesproken, dat de auto's de wegen stuk maken. Vooral in Zeeuwsch-Vlaanderen is het han delsverkeer op vrachtauto's aan gewezen en schijnt men dat on mogelijk te willen maken. Voor een 3-ton's auto met luchtban den zou de belasting worden f240 en voor een zelfde met vaste banden f480, terwijl voor een auto-bus f 960 zou moeten wor den betaald. De Bond van Be- drijfs-autohouders is niet tegen wegenbelasting maar dan moet iedereen daar aan betalen en dus ook de bietenvervoerders en de vrachtrijders. Een Fordje, dat de wegen kust wordt beiast, maar niet de pee-wagen, diemetslijk- beklonterde wielen de straten week maakt en stuk rijdt, zei spr. eri daarom protesteert hij ertegen, dat als een handelsman veel moeite doet om zijn bedrijf gaande te houden of uit te brei den, dan de wet komt, die de bijl er in slaat. Hij stelde voor die zaak spoedig ter hand te nemen. De Voorz. zou naaraanleiding daarvan een commissie benoemen, die de zaak onderzoekt. Aange wezen worden de heeren Van Melle, Neeteson en Catsman. Dhr. Risseeuw meent, dat dhr. Catsman zich een beetje kras uit gedrukt heeft, dat voor de bee- tenwagens niet betaald wordt. Deze toch rijden hoofdzakelijk door polderwegen, die de boeren zelf hebben aangelegd en bekos- ttgd. Hij wil het auto-bedrijf niet belemmeren, maar ook de boeren niet alle schuld geven en zou- willen voorkomen, dat er wrij ving ontstond tusschen landbouw en industrie-belangen. Dhr. Van Melle zei, dat de wegen toch het geheele jaar goed liggen en juist in de bietentijd niet. Het zou een ramp zijn als die belasting geheven werd. Spr. zou voor zich b. v. f 2503 moeten betalen. Het is niet aangenaam weer een bezwaar te zien gelegd op de nijverheid; hij zou daarom alle Kamers willen vragen of ze niet steunen het adres van de Bedrijfsautohouders. Dhr. Van Waesberghe gelooft, dat een voorname oorzaak, dat de wegen kapot gereden worden, is, dat men met dooiweer veel te laat maatregelen neemt om het zware vervoer te beperken en ook de controle daarop veel te zwak is. De Voorz. merkte op, dat de wegen over het algemeen ook te smal zijn, maar wil ten spoedigste voldoen aan hetgeen ter verga dering verzocht wordt. Dhr. Oggel wees erop, dat het wenschelijk is, dat in de commissie ook een niet-auto-huurder zit en b.v. de heer De Feijter als ex- landbouwer werd aangewezen. Alzoo werd besloten. Aan het slot der vergadering deelde de secretaris mede, dat te Hulst en Terneuzen slechts 3 en 4 personen zich opgaven voor een boekhoudcursus, en dus de kosten te hoog worden om bij zoo'n geringe deelname een cursus te- houden. In Axel begon men met 24 leerlingen. Hierna ging de vergadering over in geheime zitting. Politierechter te Middelburg. Zitting van 24 Oct. 1924. De volgende zaken werden be handeld M. S., 37 jaar, koopman te Axel, werd beklaagd dat hij op 16 Sept. 1924 te Axel opzettelijk de mare chaussee v. d. Velde en den Toom.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1924 | | pagina 2