Hoestsiropen
Niet wachten
voor Kinderen
Rechtszaken.
zekeringsmaatschappij evenzeer
kan sluiten. Zij beschouwden
daarom deze verzekering als een
ongewenschte overheidsbemoei
ing, welke in aanmerking komt
om te worden opgeheven, met
handhaving van de eenmaal ge
schapen verplichtingen.
Het Salaris-Congres.
Zaterdag had te 's Qravenhage
het landelijk demonstratief con
gres van Overheidspersonee
plaats, uitgeschreven door het
Comité van Neutraal Overheids
personeel (C.N.O P.) en het comité
ter behartiging van de algemeene
velangen van Overheidspersoneel
Uit alle deelen des lands waren
de deelnemers aan het congres
in massa opgekomen zij vulden
drie vergaderzalen, te weten het
Gebouw voor K. en W., de groote
zaal van den Dierentuin, het
Theater Odeon en den tuin van
het Volksgebouw aan de Prinse
gracht.
In de vergaderingen werd de
volgende resolutie aangenomen
Het Congres, enz.
gehoord de sprekers,
Óverwegende,
1. dat de salarissen van het
Rijkspersoneel in het algemeen
genomen, steeds laag zijn ge
weest en mede zijn vastgesteld
in Maart 1919, op den grondslag
van duurteverhoudingen, we'ke
vergeleken met dievanjuli 1924
slechts een vermindering met 5
pCt. aangeven, terwijl in laatst
genoemde maand desalniettemin
de salarissen van kostwinners en
niet-kostwinners reeds respectie
velijk met 137» pCt. en 187, pCt
waren verlaagd, en inmiddels de
verlaging voor het geheele Rijks
personeel 187s pCt. is gaan be
dragen
2. dat de Regeering, hiermede
niet tevreden, op 1 Januari 1925
nieuwe salarisverlagingen wenscht
te laten ingaan
3. dat de prijzen der meest
onmisbare levensmiddelen van
dag tot dag omhoog gaan en een
duurtegolf in aantocht schijnt te
zijn;
4. dat de Regeering als het
voornaamste motief voor verla
ging van de salarissen van het
Rijkspersoneel heeft laten gelden
den benarden toestand van 's lands
Financiën, welke echter, zelfs
naar Haar eigen oordeel, den
laatsten tijd zichtbaar gunstiger
is geworden, terwijl de econo
mische vooruitzichten hoopgevend
mogen worden genoemd
Overwegende voorts,
dat de wijze, waarop van de
zijde der Regeering de herzie-
van het bezoldigingsbesluit 1920
tot dusverre heeft plaats gehad,
alles te wenschen heeft overge
laten en door haar het georgani
seerd overleg daarbij praktisch
tot een aanfluiting is gemaakt;
dringt er bij de Regeering met
den allergrootsten nadruk op aan
den per 1 October 1.1. door-
gevoerden maatregel tot verla
ging van de salarissen der ge
huwden en kostwinners ongedaan
te maken en de ongehuwden in
gelijke mate tegemoet te komen,
zoomede af te zien van verdere
verlaging van het salarispeil.
Na de vier vergaderingen werd
een straatdemonstratie gehouden.
Bereden politie en politie te
voet begeleidde den stoet en zag
o.m. scherp toe, dat geen mili
tairen in uniform aan de betoo
ging deelnamen.
Een talrijk publiek stond overal
langs den weg geschaard waar
de betooger», die vele vaandels
en doeken met opschriften mee
droegen, voorbij macheerden.
Het voorbijtrekken van den stoet
duurde ruim drie kwartier.
AXEL, 28 October 1924.
Hedenmorgen kwam een jongen
zoodanig met zijn vingers tusschen
de deur van een automobiel, dat
geneeskundige hulp moest worden
ingeroepen. De oorzaak was dat
de knaap in zijn nieuwsgierigheid
er te kort bij stond, terwijl de
chauffeur het portier dicht sloeg.
Dat een goed gedresseerde
politiehond in sommige gevallen
nuttige diensten kan bewijzen, mo
ge blijken uit onderstaand geval,
dat te Hoek plaats had.
Van eenige arbeiders die bezig
waren op een stuk land met het
rooien van bieten, had een hunner
het ongeluk zijn portemonnaie te
verliezen. Ondanks dat men met
alle man gedurende eenigen tijd
den omtrek afzocht, mocht men
er niet in slagen het verlorene te
rug te vinden. Toevallig passeer
den ter plaatse een paar op pa
trouille zijnde marechaussee's met
een politiehond. Toen hun het
verlies van de portemonaie werd
medegedeeld, boden zij aan om
door middel van den hond een
nader onderzoek in te stellen. Het
dier werd aan den eigenaar van
de portemonaie „lucht" gegeven
en weldra haalde het van onder
een hoop bietenbladeren het ver
lorene te voorschijn, tot genoegen
van den geleider en tot groote
vreugde van den eigenaar, die een
tamelijke geldsom als verloren be
schouwd, plotseling terug kreeg.
Voorwaar een mooie prestatie
van dit dier en een bewijs, dat
de dressuur van zijn baas wel
grondig is geweest. De hond be
hoorde aan den opperwachtmee
ster Donker te Ter Neuzen.
„Tern. Crt."
Ingezonden Mededaelingen.
Mfjnhardt's Borsthoningsiroop f 0.60
Mynhardfs Thijmsiroop f0.75
Anga-siroop (bij Kinkhoest) fl.75
(9) Bij Apothekers en Drogisten
Kamer van Koophandel
en Fabrieken.
Zaterdag hield de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor
Zeeuwsch-Vlaanderen openbare
vergadering onder voorzitterschap
van den heer J. A. van Rompu.
De rekening over 1922 werd
door den Minister goedgekeurd,
Naar aanleiding van die rekening
merkte dhr. Risseeuw op, dat de
deurwaarderskosten buitenge
woon duur waren geweest.
Naar aanleiding van een ver
zoek van „S c h u 11 e va e r" om bij
den Minister aan te dringen, dat
schepen uit België komend en
bestemd voor Zeeuwsche havens,
alle mogen inklaren te Hansweert
of Walsoorden wegens het ge
vaar dat verbonden is aan de
inklaring te Bath, werd beslotén
dit verzoek te steunen.
Naar aanleiding van een schrij
ven der Kamer gericht tot de di
recties der stoomtrammen in
Zeeuwsch-Vlaanderen meldt de
directie van de Zeeuwsch-Vlaam-
sche, dat bij dienstorder het lo-
comotiefpersoneel er bijzonder
aan herinnerd is, dat met zorg
moet worden vermeden, dat het
publiek op den gewonen weg
(en natuurlijk ook hare reizigers)
overlast hebben van rook of stoom
van hare locomotieven.
Een schrijven van den Ned.
Kruideniersbond, houdende be
zwaren tegen de wijzigingen in
de B o t e r w e t, zooals deze
door den Ned. Zuivelbond waren
aanbevolen, was in handen ge
geven van de heeren Oggel en
Catsman, die na onderzoek rap
porteerden, dat de Kamer zich
wel bij het advies van den Krui
deniersbond kon aansluiten, aan
gezien de handel slechts zou
bemoeilijkt worden door meer
maatregelen in de Boterwet en
ook omdat er voldoende bepa
lingen zijn, waardoor natuurboter
van kunstboter wordt onderschei
den.
Het door den Minister van
Financiën ter beoordeeling toe
gezonden voorstel tot wijziging
der T a r i e f w e t werd voor
cennisgeving aangenomen, daar
het een te omvangrijk werk zou
zijn de voor- en nadeelen te be-
oordeelcn.
Langdurig werd gediscusseerd
over het feit, dat dubbel
keurloon moest worden betaald
voor vleesch, dat uit Breskens
wordt vervoerd naar Hoofdplaat.
De weduwe van den Ameele uit
-foofdplaat had naar gezegd
werd, op advies van den Kanton
rechter te Oostburg zich tot
de Kamer gewend met het verzoek
om ontheven te worden van keur
loon te Hoofdplaat, als het vleesch,
dat zij uit Breskens betrekt, reeds
in deze plaats is goedgekeurd.
Die post is haar te duur in evenre
digheid met het bedrijf, daar de om
zet te gering is om een geheel rund
te slachten.
Op voorstel van den heer Oggel
werd besloten om aan de keu
ringskringen binnen het gebied
der Kamer te verzoeken om resti
tutie van keurloon toe te staan,
indien dit reeds door naburige
kringen is geïnd en blijkt, dat het
gekeurde vleesch geschikt is voor
consumptie.
De Alkmaarsche Kamer heeft
zich, onder aanhaling van een
12tal sedert Januari jl. voorge
komen ongevallen bij onbewaakte
overwegen, ten derde male tot
den Minister gewend met ver
zoek krachtige maatregelen te
willen nemen, die mogen leiden
tot meerdere veiligheid voor het
verkeer op de overwegen. De
Kamer is van oordeel, dat door
de Nederlandsche spoorwegen
noodzakelijke veiligheidsmaatre
gelen dienen genomen te worden,
ter bescherming van het leven
dergenen, die zich op verkeers
wegen bevinden, waarop elk
oogenblik onverwachts een snel
trein hen kan overvallen, even
goed als aan industriëelen wordt
voorgeschreven de machines in
hunne inrichtingen zoodanig te
beschermen, dat de kans op on
gelukken tot een minimum worde
beperkt.
Het Bureau meent onder de
aandacht te moeten brengen, dat
het onbewaakt laten der over
wegen een bezuinigingsmiddel is,
genomen tot beperktng van het
tekort der spoorwegen, die ook
in zeer moeilijke omstandigheden
verkeeren. Er is hier een strijd
van belangen. Tegen het voor
komen van ongelukken dient te
worden gewaakt, doch de vraag
is gewettigdmoet het publiek
daartoe zelf ook niet meewerken
Men is nu eenmaal aan bewaakte
overwegen voor spoorwegen ge
woon geraakt, maar mist die bij
de tram, welke zelfs op niet af
gesloten gedeelten van den weg
rijdt. Misschien gaat de verge
lijking niet geheel op, omdat men
daar de snelle treinen ook niet
heeft.
De stukken werden voor ken
nisgeving aangenomen.
Aan de hand van de d i e n s t-
regelingen der spoor
1 ij n e n Gent—Terneuzen en
Mechelen—Terneuzen werd op
gemerkt, dat deze dienst onge
riefelijk is voor het verkeer uit de
richting St. Nicolaas en sprak men
de wenschelijkheid uit voor een
dienst als vöör den oorlog.
Dhr. Oggel meent, dat de
personentreinen niet loonendzijn
door de autobussen en er daar
door minder treinen rijden.
De Voorzitter meent, dat de
oorzaak van weinig passagiers
schuilt in de slechte dienstregeling.
Hij kent een traject in Holland,
waar met een motordienst op de
lijnen veel meer diensten worden
onderhouden dan vroeger en aan
goedkoop tarief. En waar het
rendeerend werkt, kon dat ook
hier geprobeerd worden.
Dhr. Van Waesberghe had toe
vallig gelegenheid vóór de zitting
een commissaris der lijn Mechelen
Terneuzen te spreken, die mede
deelde, dat als de Maatschappij
recht had om de passagiersdien
sten af te schaffen, zij niet lang
zou wachten.
Besloten werd, om de Maat
schappij te vragen of het niet
mogelijk is een locaaldienst Ter
neuzen—Hulst, desnoods tot St.
Nicolaas te organiseeren met
goedkooper te exploiteeren ma
terieel.
Door de Nationale Bankver-
eeniging te Vlissingen werd ver
zocht om middels de Kamer bij
den Directeur-Generaal der Pos
terijen en Telegrafie aan te drin
gen op verbetering van het tele
foonverkeer tusschen Zeeuwsch-
Vlaanderen met de provincies
Zuid- en Noord-Holland, speci
aal Rotterdam en Amsterdam.
Onnoodig was het dit lang te
bepleiten, daar ieder hiermee
dagelijksch ondervinding opdoet
De oorzaak moet zijn, dat er
slechts één draad loopt van Ter
Neuzen waarover alle verbin
dingen uit en naar Zeeuwsch-
Vlaanderen tot stand komen
naar Roosendaal.
De heer Van Wae3berghe
noemde dien toestand treurig en
zeide dat men na opening der
tefelefoonkantoren vöör 9 uur
soms gauw verbinding krijgt,
maar dan de handelskantoren nog
gesloten zijn en men dus niet
opschiet. Overigens is verbin
ding vöör half elf voormiddag
met Amsterdam niet mogelijk.
Meermalen wordt dan ook ge
seind naar Belgische kantoren,
vanwaar uit men de berichten,
ook die uit Nederland, eerder ont
vangt, dan rechtstreeks uit het
Vaderland.
Algemeen werd ingestemd met
het besluit om te trachten hierin
verbetering te krijgen.
Een adres tot vermindering
van a c c ij n s op alcohol werd
voor kennisgeving aangenomen
Door de Kamer van Tilburg
werd adhaesie verzocht op een
adres, waarin zij bezwaar maakt
tegen de voorgestelde w ij z i g i n g
op de heffing van directe
belastingen. Aangezien de
Kamer van meening is, dat die
voorgestelde wijziging tot veel
willekeur van de ambtenaren,
die alsdan met de naleving der
wet belast zijn, aanleiding geeft,
werd besloten het adres van
Tilburg te steunen.
Dhr. Oggel gaf te kennen, dat
men toch steeds het recht had
om te reclameeren, maar de heer
Van Melle was er voor om zoo
veel mogelijk te voorkomen, dat
men aan de willekeur van amb
tenaren is overgelaten. De Ar
beidswet geeft daarvan reeds ge
noeg treurige voorbeelden, dat
de eene werkgever vrijuit gaat en
de ander bij het minste zgn. ver
zuim beboet wordt.
De begrooting voor 1925
werd zonder op- of aanmerkingen
goedgekeurd. Zij beloopt f8112,50
aan inkomsten, waaronder f950
aan rente van belegde gelden,
f6350 aan jaarlijksche bijdragen
en f317 aan pensioensbijdragen
voor de ambtenaren.
De uitgaven beloopen f 7958.15,
waaronder jaarwedde met pern
sioensbijdrage van den secretaris
f 2772, idem van den adjunct
secretaris f 1501.50.
Bij de omvraag zegt dhr. Van
Melle vernomen te hebben, dat
er sprake is van aanschaffing van
een groote ruime boot voor het
verkeer VlissingenBreskens en
juicht dat zeer toe, indien het
werkelijk een practische maat
regel is. Het verkeer toch is in
de toekomst bijna uitsluitend
aangewezen op auto vervoer en
nu zag hij gaarne, dat men dat
verkeer niet belemmerde door
bezwarende bepalingen, belastin
gen en hooge tarieven.
Vanuit België worden verschil
lende diensten georganiseerd op
Breskensb.v. van uit Gent,
Eecloo, Brugge, enz., ja zelfs
rijden er van Breskens tot in
Frankrijk. Spr. wenschte dit
verkeer liever naar het Noorden
verplaatst, en als er een flinke
boot met laag tarief was, zou
Zeeuwsch-Vlaanderen meer aan
gewezen zijn op Holland dan op
België voor den handel. Ook
Nederland moet, evenals België,
voor ons open liggen, zoodat we
niet stuiten op binnenvaartjes,
maar met ons goed even gemak
kelijk naar Groningen kunnen als
de menschen uit de andere pro
vinciën. Men zou b.v. met auto's
van 3 ton en een laadvermogen
van 5 ton over de Schelde moeten
kunnen, anders is het weer een
halve maatregel.
maar nu reeds beginnen Uwe handen
in te wrijven met Parol; dat voorkomt
het ruw wordén en stukspringen (6)
De Voorz. wees op het feit, dat
dan ook de aanlegplaatsen en
ponton's daarnaar gemaakt moe
ten zijn en gelooft dat het over
weging verdient om daarop te
wijzen bij Ged. Staten, die op 25
Nov. een conferentie hebben met
den Minister. Het zal dan de
vraag zijn of het geld, dat dit
jaar voor Zeeland is bestemd,
wordt gebruikt voor de haven
van Vlissingen, dan wel voor
andere belangen, maar in elk
geval is men dan op de hoogte,
hoe in Zeeuwsch-Vlaanderen over
Nederland gedacht wordt.
Dhr. Catsman besprak het
wetsontwerp, dat onredelijke las
ten legt op de auto's. Hij zou
gaarne met alle Kamers protes
teeren tegen de tarieven. Ook
hij is van meening, dat de auto
het middel van vervoer wordt en
betreurt, dat in het wegencon
gres is uitgesproken, dat de auto's
de wegen stuk maken. Vooral in
Zeeuwsch-Vlaanderen is het han
delsverkeer op vrachtauto's aan
gewezen en schijnt men dat on
mogelijk te willen maken. Voor
een 3-ton's auto met luchtban
den zou de belasting worden f240
en voor een zelfde met vaste
banden f480, terwijl voor een
auto-bus f 960 zou moeten wor
den betaald. De Bond van Be-
drijfs-autohouders is niet tegen
wegenbelasting maar dan moet
iedereen daar aan betalen en dus
ook de bietenvervoerders en de
vrachtrijders. Een Fordje, dat de
wegen kust wordt beiast, maar
niet de pee-wagen, diemetslijk-
beklonterde wielen de straten
week maakt en stuk rijdt, zei
spr. eri daarom protesteert hij
ertegen, dat als een handelsman
veel moeite doet om zijn bedrijf
gaande te houden of uit te brei
den, dan de wet komt, die de
bijl er in slaat. Hij stelde voor
die zaak spoedig ter hand te
nemen.
De Voorz. zou naaraanleiding
daarvan een commissie benoemen,
die de zaak onderzoekt. Aange
wezen worden de heeren Van
Melle, Neeteson en Catsman.
Dhr. Risseeuw meent, dat dhr.
Catsman zich een beetje kras uit
gedrukt heeft, dat voor de bee-
tenwagens niet betaald wordt.
Deze toch rijden hoofdzakelijk
door polderwegen, die de boeren
zelf hebben aangelegd en bekos-
ttgd. Hij wil het auto-bedrijf niet
belemmeren, maar ook de boeren
niet alle schuld geven en zou-
willen voorkomen, dat er wrij
ving ontstond tusschen landbouw
en industrie-belangen.
Dhr. Van Melle zei, dat de
wegen toch het geheele jaar goed
liggen en juist in de bietentijd
niet. Het zou een ramp zijn als
die belasting geheven werd. Spr.
zou voor zich b. v. f 2503 moeten
betalen. Het is niet aangenaam
weer een bezwaar te zien gelegd
op de nijverheid; hij zou daarom
alle Kamers willen vragen of ze
niet steunen het adres van de
Bedrijfsautohouders.
Dhr. Van Waesberghe gelooft,
dat een voorname oorzaak, dat de
wegen kapot gereden worden, is,
dat men met dooiweer veel te
laat maatregelen neemt om het
zware vervoer te beperken en ook
de controle daarop veel te zwak is.
De Voorz. merkte op, dat de
wegen over het algemeen ook te
smal zijn, maar wil ten spoedigste
voldoen aan hetgeen ter verga
dering verzocht wordt.
Dhr. Oggel wees erop, dat het
wenschelijk is, dat in de commissie
ook een niet-auto-huurder zit en
b.v. de heer De Feijter als ex-
landbouwer werd aangewezen.
Alzoo werd besloten.
Aan het slot der vergadering
deelde de secretaris mede, dat te
Hulst en Terneuzen slechts 3 en
4 personen zich opgaven voor een
boekhoudcursus, en dus de kosten
te hoog worden om bij zoo'n
geringe deelname een cursus te-
houden. In Axel begon men met
24 leerlingen.
Hierna ging de vergadering over
in geheime zitting.
Politierechter te Middelburg.
Zitting van 24 Oct. 1924.
De volgende zaken werden be
handeld
M. S., 37 jaar, koopman te Axel,
werd beklaagd dat hij op 16 Sept.
1924 te Axel opzettelijk de mare
chaussee v. d. Velde en den Toom.