Binnenland.
De Voorz.Er is f 5000 ge
bruikt voor materialen.
Hierna wordt de rekening goed
gekeurd.
Dhr. Kruijsse verlaat de ver
gadering.
8b. Goedkaiiring rekening
Burg. Armbcitunr.
De rekening van het Burger
lijk Armbestuur over 1923 be
draagt in ontvang f 10983,77
in uitgaaf 7750,72
Batig saldo f 3233,04
De posten zijn verdeeld als
volgt
De ontvangsten bedragen in
ronde cijfers
Saldo vorig dienstjaar f2355,—
Renten kasgeld 55,—
Subsidie gemeente 8500,—
Andere inkomsten 73,
De Uitgaven
Bedeeling f5123,
Besteding 530,
Verpleging w 1138,
Geneeskundige bijstand 327,—
Kosten van beheer en
jaarwedden 167,
Onvoorzien 464,
Dhr. Dieleman zegt namens de
commissie de rekening in orde
te hebben bevonden, waarop deze
z. h. s. wordt goedgekeurd.
8e. Rekening Tlecschkmringi-
bedrtyf.
Deze bevat aan inkomsten
f 3962,75
Aan uitgaven 3587,83
menschen geen overlast hebben,
maar bij buitengewonen regenval
evenzeer als overal.
d. Aangaande het ontslag van
personeel bij de suikerfabrieken
vinden B. en W. geen termen om
daar tusschen beide te komen.
e. En ten slotte wenschen B.
en W. de motie-Gilde uit te
stellen tot de electriciteit aan de
orde komt.
Batig slot f 374,92
De inkomsten bestaan uitslui
tend in keurloonende uitgaven
zijn f2500 als salaris van den
keurmeester en f 1087,81 aan
kantoorbehoeften en drukwerk.
Ook deze wordt z. h. s. goed
gekeurd. Bij monde van dhr
Dieleman acht de commissie
echter een zuiniger administratie
gewenscht.
9. Xededeelingtn ran den
Voorxltter.
a. De Voorzitter deelt mede
als antwoord op de vraag van
dhr. P. de Feijter aangaande het
geven van signalen door de treinen
bij onbewaakte overwegen, dat
de Directie van de Spoorweg Mij.
Mechelen-Terneuzen heeft geant
woord, dat dit in verband met
gegeven voorschriften niet kon.
Spr. zegt, dat de Minister ver
gunning heeft gegeven om de
bewaking op te heffen en nu
belanghebbenden maar uit de
oogen moeten kijken.
Dhr. P. de FeijterWe moeten
er ons bij neerleggen het was
anders eenvoudig door een bel-
signaal, dat kon pegeven worden
door den baanwachter, die op
slechts 100 M. afstand van be
doelden overweg woont. Hij houdt
vol, dat men ter wille van de
zuinigheid de veiligheid niet mag
opofferen.
De Voorz.Ja, de minister
heeft toegestemd omdat de lijnen
er anders niet kunnen komen.
Dhr. Van Dixhoorn Ja, Voorz.,
daarom bezuinigt men op allerlei
onmogelijke dingen, waar vöör
den oorlog niet aan gedacht werd
en wordt een hoop last en gevaar
veroorzaakt. In iedere krant leest
men ongelukken van die bezuini
ging op overwegen.
Dhr. Dieleman is niet verwon
derd over het antwoord van de
Spoorweg-Mij., want over dien
weg in den Coegorspolder pas-
seeren per dag geen 10 wagens
Ook dhr. Oggel acht dien over
weg niet zoo gevaarlijk.
b. Aan dhr. Van Dixhoorn
antwoordt de Voorz., dat B. en
W. geen vrijheid vonden om van
gemeentewege een zweminrich
ting te stichten, daar de kosten
te hoog zouden loopen.
Dhr. Van Dixhoorn vraagt of
daarnaar een begrooting is ge
maakt.
De Voorz. zegt van niet, maar
er zijn toch menschen noodig
voor toezicht en onderhoud, wat
alles te duur komt.
c. Betreffende de afwatering
op Schapenbout, waarop dhr.
Dieleman de aandacht vestigde,
kan de Voorz. 'mededeelen, dat
die is voor rekening van de Spoor
weg Mechelen-Terneuzen. Dat
echter in gewone gevallen de
Om Traag.
1. Dhr. Koster vraagt tegen
wanneer de raadsleden worden
opgeroepen voor het afdeelings-
onderzoek der begrooting.
De Voorz.Dit wordt in over
leg met de heeren geregeld.
Dhr. 't Gilde zegt een klacht
te hebben vernomen, dat de af
watering aan de begraafplaats bij
het perceel van de Wed. de
Bruijne overlast veroorzaakt.
S. Ook dat aan den Ouden-
weg een rooster stuk is, wat ge
vaar oplevert voor kinderen.
4. En dat dhr. De Kraker klaagt
over den vuilen toestand achter
zijn huis. Hij zou gaarne zijn
medewerking verleenen, als de
gemeente besloot de vest te
dempen.
De Voorz. antwoordt, dat het
plan is om de Weststraat te rio-
leeren en dan vanzelt die afwa
tering in orde komt. Het roos
ter bij den Oudenwcg zal zoo
noodig vernieuwd worden en wat
de vest bij de Kraker betreft, er
is nog niet beslist, dat deze ge
dempt zal worden. Maar er is
daar een riool en dat zit verstopt
en nu is het door drukte uitge
steld om dat schoon te maken.
Dhr. Oggel zegt dat die mar.
ook veel te diep gebouwd heeft.
Dhr. Dieleman herinnert zich,
dat Kraker wist hoe die toestand
daar was, toen hij ging bouwen.
Spr. heeft toen vooi gesteld om
de wal af te graven en de sloot
te dempen en hij meent, dat
Kraker er toen zelfs tegen was.
Voorz.Maar nu zou hij het
gaarne willen.
Dhr. Oggel Er is nu een bui
tengewone regenval ook en als
het daar stinkt van het vuil, dan
is het zijn eigen schuld, want
Kraker heeft het er zelf aange
voerd.
Dhr. Dieleman zou er toch voor
zijn om die wal af te graven in
een tijd van werkeloosheid.
Dhr. 't Gilde gelooft, dat al
diir. Oggel zegt, dat het stinkt
door den regenval, het omge
keerde waar is. Als het warm
weer was, zou het nog veel ergei
zijn. Het is een onhygiënische
toestand.
Dhr. Oggel vraagt nog eens,
wie heeft dien toestand daar zoo
gebracht
Dhr. Van Dixhoorn dacht, dat
als er vuil gegooid is, er dan
aarde over heen ging.
De Voorz.: Ja, maar men is
er niet altijd bij.
Dhr. Van Dixhoorn dacht, dat
men op de gemeentewerklieden
toch moest kunnen rekenen en
bovendien is er toch toezicht van
den opzichter.
De Voorz. belooft het riool te
zullen nazien.
5. Dhr. 't Gilde zegt, dat het
antwoord van B. en W. "aangaande
de suikerfabrieken hem tegenvalt.
Bovendien heeft hij vernomen,
d it het niet is, zooals dhr. Van
Dixhoorn een vorige maal zeide,
dat dè macht van over de Schelde
daarvan de oorzaak was, doch dat
die wel degelijk bij de Belgische
fabrikanten zit.
Dhr. Van Dixhoorn zegt daar
over veel te kunnen zeggen, maar
het is i:i de raadzaal niet de
plaats om daarover uit te wijden.
Bovendien weten ingewijden
brter wat daar achter zit.
De Voorz. zegt, dat er een
woning zal gebouwd worden
voor den Directeur en de comp
tabiliteit naar Terneuzen gaat,
doch de gebouwen en al het
andere blijft hier.
Dhr. DielemanZouden we
geen poging doen om de Direc
tie hier te houden
De VoorzDe Directie heeft
berekend, dat het voordeeliger is
te Terneuzen te wonen, en daar
om doen ze het.
Dhr. OggelMaar men kan
zich toch niet met de interne
aangelegenheden van een bedrijf
gaan bemoeien ook? Alleen de
aandeelhouders zouden er op
kunnen wijzen, dat er telkens
groote kosten gemaakt worden
en ook zouden we op de subsi
die door de gemeente kunnen
spreken.
Dhr. Dieleman Maar we moe
ten niet vergeten, dat Terneuzen
alles naar zich toe haalt en net
doet als dc groote steden met de
omgevende plaatsjes.
De Voorz. zegt, dat hij de be
paling omtrent de subsidie na
gezien heeft, maar er niets aan
te doen is. Bovendien zal de
Directie dat ook wel eerst on
derzocht hebben.
Dhr. Dieleman B. en W. waren
dan toch ook van meening, dat
het nadeelig voor Axel zou zijn,
als ze verhuizen
6. Dhr. Dieleman zegt gele
zen te hebben, dat de Directie
van de Z. VI. Tramweg Mij te
Terneuzen grond gekocht heeft
v )or een Directeurswoning. Gaat
Directie hier weg?
7. Dhr. Dieleman heeft nog
een vraagWaarom wordt bij
het graf van den eenen ambte
naar gesproken en bij dat van
een anderen niet?
De Voorz. zegt dat er onder
scheid gemaakt wordt tusschen
hoofdambtenaren en onderge
schikten trouwens ligt het ook
niet in de bedoeling, dat bij de
begrafenis van alle ambtenaren
gesproken wordt.
Dhr. Dieleman zal zich ont
houden van goed- of afkeuring,
maar was eenigszins verwonderd,
dat bij het graf van den gemeente
opzichter niet gesproken is.
Dhr. P. de Feijter vraagt, wan
neer de steenen aan de Station
straat opgeruimd* worden. Ze
liggen in den weg voor het aan
voeren van bouwmaterialen.
De Voorz. zegt, dat die stee
nen wachten op wat gedaan
wordt in zake de electriciteit
het zou toch weggegooid geld
zijn, als ie in de straat gelegd
waren en ze moesten weer uit
gelicht wordt en voor electrische
kabels. In den weg liggen ze
trouwens ook niet.
Daar niemand verder het woord
verlangt sluit de Voorz. de ver
gadering met het dankformulier.
Slultinsaxittioc der Staten-
Ueneraal.
Zaterdagmiddag is in de Ver
eanigde vergadering der beide
Kamers de litting gesloten, door
don Minister van Binnenlandsche
Z iken, die daartoe de volgende
rede hield
Hare Majesteit de Koningin
heelt mij opgedragen de Zitting
der Staten Generaal in Haren
naam te sluiten.
Een meening-verschil tusschen
da Tweede Kamer en de Regee-
riag over de maritieme verdedi
ging van het Moederland en het
gebied overzee heeft geruimen
tijd tot schorsing van uwe be
raadslagingen geleid. Al was
dientengevolge de wetgevende
arbeid aindar vruchtbaar dan
vorwacht mocht worden, vael is
toch tot stand gekomen, in het
bijzonder ten bate van het her
stel van het financieel evenwicht.
De Koningin heeft mij opge
dragen u Haren dank te betui
gen voor uwen yver en uwe toe
wijding aan 's Lands belang.
In naam der Koningin en daar
toe door haar gemachtigd, ver
klaar ik deze Zitting der Staten-
Generaal te zijn gesloten.
Hedenmiddag werd de zitting
door de Koningin heropend.
HEL, 16 September 1924
Vrijdag had nabij Kijkuit op
een onbewaakten overweg' van
den spoorweg Mechelen-Terneu
zen een ongeval plaats, dat, ge
zien de omstandigheden zeer ge.
zegend afliep. Een tuig paarden,
waaraan 2 aaneengekoppelde
wagens passeerde den weg, juist
toen een marchandise in aantocht
was. Was de trein een paar
seconden eerder geweest, dan
was het ongeluk niet te over
zien geweest. Nu liep het met
een lichte stoot aan den achter
sten wagen af.
D« XsstentooHstelliag.
De eeuw, waarin we leven
wordt ook wel genoemd de eeuw
der reclame en werkelijk, wie
geen reclame maakt, blijkt niet
met zijn tijd mee te leven. Hij
wordt achteruit gedrongen door
zijn concurrenten, die vooral door
flink adverteeren de aandacht van
het publiek op hun zaak en hunne
artikelen weten te vestigen. Dit
heeft ook de leider van het gas
bedrijf alhier ingezien met zijn
tentoonstelling. En hij heeft zijn.
oogenblik goed gekozen. Juist
in een tijdperk, waarin zoo al
gemeen wordt gesproken over de
concurrent van het gas, de elec
triciteit dringt het gas naar voren,
als het ware strijdend, niet om
de eer, maar om de macht; wat
de meeste capaciteiten ontwik
kelt, in zich vereenigt de bruik
baarheid op de meest verschei
den wijze, dat geeft men de voor
keur, wil hij blijkbaar zeggen.
En voorzeker spreekt dat uit
de groote sorteering gasartikelen,
die in de tentoonstellingszaal
aanwezig zijn.
Hedenavond om 7 uur zal in
de tegenwoordigheid van het
Dagelijksch Bestuur, de Gascom-
missie en verdere genoodigden
de officiëele opening plaats heb-
oen door den Burgemeester.
Daar dit plaats heeft na het
verschijnen van ons blad, willen
we iets vooruitloopen op de zaak
en hebben we, zooals gebruike
lijk, vooraf al eens een kijkje
genomen. We kunnen dan mee-
dedeelen, dat het lokaal een
vroolijk en gezelllgen aanblik
oplevert. Door versiering, spre
kende reclameplaten en smaak
volle uitstalling voelt men zich
als in een feestzaal. Op groote
lange tafcis zien we allerlei
comforen, gaskachels, branders,
lampen, onderdeelen en nieuwig-
heidjes uitgestald. De aandacht
trekken vooral de mooie gashaar
den, een geiser met badkuip,
verschillende groote fornuizen
voor industrie en niet fe vergeten
de prachtige moderne lampen
met kappen, die de dames vooral
zullen doen watertanden. Het
zou te ver voeren een meer nauw
keurige opsomming te geven. We
willen daarom iedereen opwek
ken eens te gaan kijken. Het kost
niets en zelfs de kookdemonstra
tie, die van avond om 8 uur be
gint, kan gratis bezocht worden.
We stellen ons voor, dat daar
vooral vele keukenprinsessen
aanwezig zullen zijn, die er trou
wens ook het meeste nut van
kunnen trekken, want op wie rust
de verantwoording als de pot
aangebrand is
Voor het verdere verwijzen we
naar „de Gascourant", die zeker
ook iets nieuws is voor onze
omgeving.
Zaterdag herdacht een der
gezellen van de firma P. J. van
de Sande te Terneuzen, de heer
A. C. van der Peijl, chefdrukker
het feest, dat hij aldaar 50 jaar
geleden in dienst trad en al dien
tijd onafgebroken voor die zaak
heeft gewerkt. Den jubelaris werd
een feestelijke dag bereid en in
tegenwoordigheid van het overige
personeel werd hem met zijne echt-
genoote geschenken en gelukwen-
schen aangeboden.
Door de Regeering werden zijn
diensten erkend in de toekening
van de eeremedaille in zilver van
de Oranje-Nassau-orde.
's Avonds werd hem een sere
nade gebracht door het muziek
gezelschap.
Zaterdag was het 25 jaar
geleden, dat de in deze streek
welbekende landbouwonderwijzer
de heer Remery te St. Andries,
gemeente Koewacht, een cursus
begon in landbouw-onderwijs
Hij had in dien tijd meer dan
100 landbouwers als oud-leerling
te herkennen, die hem steeds met
achting bleven eeren. Geen won
der dus, dat een 60-tal van hen
zich hadden opgemaakt om den
Zaterdag voor hem tot een feest
dag te maken, waarin zij volkomen
zijn geslaagd, want de heer Remery
was zeer gevoelig voor zooveel
erkentelijkheid. Eerst laat in den
avond werd de hand tot weer
ziens gedrukt.
De nieuwe keuring van Auto
bussen in Zeeland.
Aan de colleges van burge
meester en wethouders in Zeeland
is door den Commissaris der
Koningin een circulaire verzonden,
houdende gewijzigde wettelijke
bepalingen ter verzekering van
de veiligheid der reizigers met
openbare middelen van vervoer.
Voormotorrijtuigen (autobussen)
wordt omtrent deze goedkeuring
niet beslist dan na onderzoek van
het motorrijtuig door een des
kundige aangewezen door den
Commissaris der Koningin voor
Zeeland zijn dat de heeren P. J.
A Asselbergs te Bergen op Zoom
voor Schouwen en Duiveland en
St. Philipsland, den heer A. G.
Anker te Zierikzee voor Tholen
en Noord- en Zuid-Beveland en
de heer A. Vijgeboom te Vlis-
singen voor Walcheren en
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Aangezien is bepaald, dat de
motorrijtuigen, waarmede een
dienst wordt uitgeoefend, worden
geacht te zijn goedgekeurd voor
een termijn van drie maanden,
en deze termijn 20 October a.s.
eindigt, zullen de autobussen,
vóór dien datum moeten worden
herkeurd voor het eerste keurings-
gebied te Zierikzee en St. Philips
land, voor het tweede te Tholen,
Kortgene en Goes, voor het derde
te Middelburg, Vlissingen, Oost
burg en Axel.
De goedkeuring der rijtuigen
wordt verleend voor ten hoogste
zes maanden. Ambtenaren, met de
handhaving van het besluit belast,
komen indien het rijtuig naar hun
oordeel in onvoldoenden toestand
verkeert, het vertrek of de voort
zetting der reis verbieden.
Als bijlage zijn bij deze circu
laire gevoegdregelen voor de
keuring van motorrijtuigen (auto
bussen) welke als openbaar middel
van vervoer zullen worden ge
bezigd in Zeeland.
We ontleenen daaraan het
volgende
Bij de keuring wordt voorts ge
let op
a. Stuurinrichting (gangbaar
heid en stuurwiel), lo. of deze
berekend is voor den wagen. 2o.
op slijtage. 3o nauw daarmede
in verband staande deelen, welke,
door breken, bijv. invloed kunnen
uitoefenen op de stuurinrichting.
b. Veering: lo. voor- en
achterveeren 2o. veerbouten en
stroppen
c. Remmen twee goede rem
men aanwezig, waarvan vooral
de rem op de achterwielen in
goeden staat moet zijn. 2o. vol
doend sterk materiaal. 3o. mogen
niet zwaar gaan of vastgeroest
zijn.
d. Assen: lo. op slijtage.
e. Eigen gewicht en verdere
belasting: lo. Letten op ver
melding van eigen gewicht. 2o.
Controleert of maximum aantal
niet te hoog is opgegeven.
f. Veiligheid.
lo. Er mag op geenerlei wijze
brandgevaar door verwarmings
leidingen, lekkende benzinelei
dingen, uitlaatpijpen, electrische
installatie enz. kunnen ontstaan
er moet in de luchttoevoer-ope
ningen van den carburator een
zeef van fijn kopergaas aanwezig
zijn.
2o. Plaatsen, waar zich in het
pantser of elders olie of benzine
zou kunnen verzamelen, mogen
niet aanwezig zijn, zij moeten
van afvoergaten worden voorzien.
Het vullen der reservoirs mag
alleen dan geschieden, wanneer
de motor tot stilstand is gebracht
en er geen passagiers in de
autobus aanwezig zijn.
De motor mag niet aangezet
worden, alvorens het reservoir
gesloten is.
3o. Benzineleidingen mogen
niet van rubber of dergelijk ma
terieel worden vervaardigd, en
evenmin van verbindingstukken
van deze stoffen worden voorzien.
Zij bebooren met behulp van een
Zij komt!
f