Binnenland. De Voorz.Er is f 5000 ge bruikt voor materialen. Hierna wordt de rekening goed gekeurd. Dhr. Kruijsse verlaat de ver gadering. 8b. Goedkaiiring rekening Burg. Armbcitunr. De rekening van het Burger lijk Armbestuur over 1923 be draagt in ontvang f 10983,77 in uitgaaf 7750,72 Batig saldo f 3233,04 De posten zijn verdeeld als volgt De ontvangsten bedragen in ronde cijfers Saldo vorig dienstjaar f2355,— Renten kasgeld 55,— Subsidie gemeente 8500,— Andere inkomsten 73, De Uitgaven Bedeeling f5123, Besteding 530, Verpleging w 1138, Geneeskundige bijstand 327,— Kosten van beheer en jaarwedden 167, Onvoorzien 464, Dhr. Dieleman zegt namens de commissie de rekening in orde te hebben bevonden, waarop deze z. h. s. wordt goedgekeurd. 8e. Rekening Tlecschkmringi- bedrtyf. Deze bevat aan inkomsten f 3962,75 Aan uitgaven 3587,83 menschen geen overlast hebben, maar bij buitengewonen regenval evenzeer als overal. d. Aangaande het ontslag van personeel bij de suikerfabrieken vinden B. en W. geen termen om daar tusschen beide te komen. e. En ten slotte wenschen B. en W. de motie-Gilde uit te stellen tot de electriciteit aan de orde komt. Batig slot f 374,92 De inkomsten bestaan uitslui tend in keurloonende uitgaven zijn f2500 als salaris van den keurmeester en f 1087,81 aan kantoorbehoeften en drukwerk. Ook deze wordt z. h. s. goed gekeurd. Bij monde van dhr Dieleman acht de commissie echter een zuiniger administratie gewenscht. 9. Xededeelingtn ran den Voorxltter. a. De Voorzitter deelt mede als antwoord op de vraag van dhr. P. de Feijter aangaande het geven van signalen door de treinen bij onbewaakte overwegen, dat de Directie van de Spoorweg Mij. Mechelen-Terneuzen heeft geant woord, dat dit in verband met gegeven voorschriften niet kon. Spr. zegt, dat de Minister ver gunning heeft gegeven om de bewaking op te heffen en nu belanghebbenden maar uit de oogen moeten kijken. Dhr. P. de FeijterWe moeten er ons bij neerleggen het was anders eenvoudig door een bel- signaal, dat kon pegeven worden door den baanwachter, die op slechts 100 M. afstand van be doelden overweg woont. Hij houdt vol, dat men ter wille van de zuinigheid de veiligheid niet mag opofferen. De Voorz.Ja, de minister heeft toegestemd omdat de lijnen er anders niet kunnen komen. Dhr. Van Dixhoorn Ja, Voorz., daarom bezuinigt men op allerlei onmogelijke dingen, waar vöör den oorlog niet aan gedacht werd en wordt een hoop last en gevaar veroorzaakt. In iedere krant leest men ongelukken van die bezuini ging op overwegen. Dhr. Dieleman is niet verwon derd over het antwoord van de Spoorweg-Mij., want over dien weg in den Coegorspolder pas- seeren per dag geen 10 wagens Ook dhr. Oggel acht dien over weg niet zoo gevaarlijk. b. Aan dhr. Van Dixhoorn antwoordt de Voorz., dat B. en W. geen vrijheid vonden om van gemeentewege een zweminrich ting te stichten, daar de kosten te hoog zouden loopen. Dhr. Van Dixhoorn vraagt of daarnaar een begrooting is ge maakt. De Voorz. zegt van niet, maar er zijn toch menschen noodig voor toezicht en onderhoud, wat alles te duur komt. c. Betreffende de afwatering op Schapenbout, waarop dhr. Dieleman de aandacht vestigde, kan de Voorz. 'mededeelen, dat die is voor rekening van de Spoor weg Mechelen-Terneuzen. Dat echter in gewone gevallen de Om Traag. 1. Dhr. Koster vraagt tegen wanneer de raadsleden worden opgeroepen voor het afdeelings- onderzoek der begrooting. De Voorz.Dit wordt in over leg met de heeren geregeld. Dhr. 't Gilde zegt een klacht te hebben vernomen, dat de af watering aan de begraafplaats bij het perceel van de Wed. de Bruijne overlast veroorzaakt. S. Ook dat aan den Ouden- weg een rooster stuk is, wat ge vaar oplevert voor kinderen. 4. En dat dhr. De Kraker klaagt over den vuilen toestand achter zijn huis. Hij zou gaarne zijn medewerking verleenen, als de gemeente besloot de vest te dempen. De Voorz. antwoordt, dat het plan is om de Weststraat te rio- leeren en dan vanzelt die afwa tering in orde komt. Het roos ter bij den Oudenwcg zal zoo noodig vernieuwd worden en wat de vest bij de Kraker betreft, er is nog niet beslist, dat deze ge dempt zal worden. Maar er is daar een riool en dat zit verstopt en nu is het door drukte uitge steld om dat schoon te maken. Dhr. Oggel zegt dat die mar. ook veel te diep gebouwd heeft. Dhr. Dieleman herinnert zich, dat Kraker wist hoe die toestand daar was, toen hij ging bouwen. Spr. heeft toen vooi gesteld om de wal af te graven en de sloot te dempen en hij meent, dat Kraker er toen zelfs tegen was. Voorz.Maar nu zou hij het gaarne willen. Dhr. Oggel Er is nu een bui tengewone regenval ook en als het daar stinkt van het vuil, dan is het zijn eigen schuld, want Kraker heeft het er zelf aange voerd. Dhr. Dieleman zou er toch voor zijn om die wal af te graven in een tijd van werkeloosheid. Dhr. 't Gilde gelooft, dat al diir. Oggel zegt, dat het stinkt door den regenval, het omge keerde waar is. Als het warm weer was, zou het nog veel ergei zijn. Het is een onhygiënische toestand. Dhr. Oggel vraagt nog eens, wie heeft dien toestand daar zoo gebracht Dhr. Van Dixhoorn dacht, dat als er vuil gegooid is, er dan aarde over heen ging. De Voorz.: Ja, maar men is er niet altijd bij. Dhr. Van Dixhoorn dacht, dat men op de gemeentewerklieden toch moest kunnen rekenen en bovendien is er toch toezicht van den opzichter. De Voorz. belooft het riool te zullen nazien. 5. Dhr. 't Gilde zegt, dat het antwoord van B. en W. "aangaande de suikerfabrieken hem tegenvalt. Bovendien heeft hij vernomen, d it het niet is, zooals dhr. Van Dixhoorn een vorige maal zeide, dat dè macht van over de Schelde daarvan de oorzaak was, doch dat die wel degelijk bij de Belgische fabrikanten zit. Dhr. Van Dixhoorn zegt daar over veel te kunnen zeggen, maar het is i:i de raadzaal niet de plaats om daarover uit te wijden. Bovendien weten ingewijden brter wat daar achter zit. De Voorz. zegt, dat er een woning zal gebouwd worden voor den Directeur en de comp tabiliteit naar Terneuzen gaat, doch de gebouwen en al het andere blijft hier. Dhr. DielemanZouden we geen poging doen om de Direc tie hier te houden De VoorzDe Directie heeft berekend, dat het voordeeliger is te Terneuzen te wonen, en daar om doen ze het. Dhr. OggelMaar men kan zich toch niet met de interne aangelegenheden van een bedrijf gaan bemoeien ook? Alleen de aandeelhouders zouden er op kunnen wijzen, dat er telkens groote kosten gemaakt worden en ook zouden we op de subsi die door de gemeente kunnen spreken. Dhr. Dieleman Maar we moe ten niet vergeten, dat Terneuzen alles naar zich toe haalt en net doet als dc groote steden met de omgevende plaatsjes. De Voorz. zegt, dat hij de be paling omtrent de subsidie na gezien heeft, maar er niets aan te doen is. Bovendien zal de Directie dat ook wel eerst on derzocht hebben. Dhr. Dieleman B. en W. waren dan toch ook van meening, dat het nadeelig voor Axel zou zijn, als ze verhuizen 6. Dhr. Dieleman zegt gele zen te hebben, dat de Directie van de Z. VI. Tramweg Mij te Terneuzen grond gekocht heeft v )or een Directeurswoning. Gaat Directie hier weg? 7. Dhr. Dieleman heeft nog een vraagWaarom wordt bij het graf van den eenen ambte naar gesproken en bij dat van een anderen niet? De Voorz. zegt dat er onder scheid gemaakt wordt tusschen hoofdambtenaren en onderge schikten trouwens ligt het ook niet in de bedoeling, dat bij de begrafenis van alle ambtenaren gesproken wordt. Dhr. Dieleman zal zich ont houden van goed- of afkeuring, maar was eenigszins verwonderd, dat bij het graf van den gemeente opzichter niet gesproken is. Dhr. P. de Feijter vraagt, wan neer de steenen aan de Station straat opgeruimd* worden. Ze liggen in den weg voor het aan voeren van bouwmaterialen. De Voorz. zegt, dat die stee nen wachten op wat gedaan wordt in zake de electriciteit het zou toch weggegooid geld zijn, als ie in de straat gelegd waren en ze moesten weer uit gelicht wordt en voor electrische kabels. In den weg liggen ze trouwens ook niet. Daar niemand verder het woord verlangt sluit de Voorz. de ver gadering met het dankformulier. Slultinsaxittioc der Staten- Ueneraal. Zaterdagmiddag is in de Ver eanigde vergadering der beide Kamers de litting gesloten, door don Minister van Binnenlandsche Z iken, die daartoe de volgende rede hield Hare Majesteit de Koningin heelt mij opgedragen de Zitting der Staten Generaal in Haren naam te sluiten. Een meening-verschil tusschen da Tweede Kamer en de Regee- riag over de maritieme verdedi ging van het Moederland en het gebied overzee heeft geruimen tijd tot schorsing van uwe be raadslagingen geleid. Al was dientengevolge de wetgevende arbeid aindar vruchtbaar dan vorwacht mocht worden, vael is toch tot stand gekomen, in het bijzonder ten bate van het her stel van het financieel evenwicht. De Koningin heeft mij opge dragen u Haren dank te betui gen voor uwen yver en uwe toe wijding aan 's Lands belang. In naam der Koningin en daar toe door haar gemachtigd, ver klaar ik deze Zitting der Staten- Generaal te zijn gesloten. Hedenmiddag werd de zitting door de Koningin heropend. HEL, 16 September 1924 Vrijdag had nabij Kijkuit op een onbewaakten overweg' van den spoorweg Mechelen-Terneu zen een ongeval plaats, dat, ge zien de omstandigheden zeer ge. zegend afliep. Een tuig paarden, waaraan 2 aaneengekoppelde wagens passeerde den weg, juist toen een marchandise in aantocht was. Was de trein een paar seconden eerder geweest, dan was het ongeluk niet te over zien geweest. Nu liep het met een lichte stoot aan den achter sten wagen af. D« XsstentooHstelliag. De eeuw, waarin we leven wordt ook wel genoemd de eeuw der reclame en werkelijk, wie geen reclame maakt, blijkt niet met zijn tijd mee te leven. Hij wordt achteruit gedrongen door zijn concurrenten, die vooral door flink adverteeren de aandacht van het publiek op hun zaak en hunne artikelen weten te vestigen. Dit heeft ook de leider van het gas bedrijf alhier ingezien met zijn tentoonstelling. En hij heeft zijn. oogenblik goed gekozen. Juist in een tijdperk, waarin zoo al gemeen wordt gesproken over de concurrent van het gas, de elec triciteit dringt het gas naar voren, als het ware strijdend, niet om de eer, maar om de macht; wat de meeste capaciteiten ontwik kelt, in zich vereenigt de bruik baarheid op de meest verschei den wijze, dat geeft men de voor keur, wil hij blijkbaar zeggen. En voorzeker spreekt dat uit de groote sorteering gasartikelen, die in de tentoonstellingszaal aanwezig zijn. Hedenavond om 7 uur zal in de tegenwoordigheid van het Dagelijksch Bestuur, de Gascom- missie en verdere genoodigden de officiëele opening plaats heb- oen door den Burgemeester. Daar dit plaats heeft na het verschijnen van ons blad, willen we iets vooruitloopen op de zaak en hebben we, zooals gebruike lijk, vooraf al eens een kijkje genomen. We kunnen dan mee- dedeelen, dat het lokaal een vroolijk en gezelllgen aanblik oplevert. Door versiering, spre kende reclameplaten en smaak volle uitstalling voelt men zich als in een feestzaal. Op groote lange tafcis zien we allerlei comforen, gaskachels, branders, lampen, onderdeelen en nieuwig- heidjes uitgestald. De aandacht trekken vooral de mooie gashaar den, een geiser met badkuip, verschillende groote fornuizen voor industrie en niet fe vergeten de prachtige moderne lampen met kappen, die de dames vooral zullen doen watertanden. Het zou te ver voeren een meer nauw keurige opsomming te geven. We willen daarom iedereen opwek ken eens te gaan kijken. Het kost niets en zelfs de kookdemonstra tie, die van avond om 8 uur be gint, kan gratis bezocht worden. We stellen ons voor, dat daar vooral vele keukenprinsessen aanwezig zullen zijn, die er trou wens ook het meeste nut van kunnen trekken, want op wie rust de verantwoording als de pot aangebrand is Voor het verdere verwijzen we naar „de Gascourant", die zeker ook iets nieuws is voor onze omgeving. Zaterdag herdacht een der gezellen van de firma P. J. van de Sande te Terneuzen, de heer A. C. van der Peijl, chefdrukker het feest, dat hij aldaar 50 jaar geleden in dienst trad en al dien tijd onafgebroken voor die zaak heeft gewerkt. Den jubelaris werd een feestelijke dag bereid en in tegenwoordigheid van het overige personeel werd hem met zijne echt- genoote geschenken en gelukwen- schen aangeboden. Door de Regeering werden zijn diensten erkend in de toekening van de eeremedaille in zilver van de Oranje-Nassau-orde. 's Avonds werd hem een sere nade gebracht door het muziek gezelschap. Zaterdag was het 25 jaar geleden, dat de in deze streek welbekende landbouwonderwijzer de heer Remery te St. Andries, gemeente Koewacht, een cursus begon in landbouw-onderwijs Hij had in dien tijd meer dan 100 landbouwers als oud-leerling te herkennen, die hem steeds met achting bleven eeren. Geen won der dus, dat een 60-tal van hen zich hadden opgemaakt om den Zaterdag voor hem tot een feest dag te maken, waarin zij volkomen zijn geslaagd, want de heer Remery was zeer gevoelig voor zooveel erkentelijkheid. Eerst laat in den avond werd de hand tot weer ziens gedrukt. De nieuwe keuring van Auto bussen in Zeeland. Aan de colleges van burge meester en wethouders in Zeeland is door den Commissaris der Koningin een circulaire verzonden, houdende gewijzigde wettelijke bepalingen ter verzekering van de veiligheid der reizigers met openbare middelen van vervoer. Voormotorrijtuigen (autobussen) wordt omtrent deze goedkeuring niet beslist dan na onderzoek van het motorrijtuig door een des kundige aangewezen door den Commissaris der Koningin voor Zeeland zijn dat de heeren P. J. A Asselbergs te Bergen op Zoom voor Schouwen en Duiveland en St. Philipsland, den heer A. G. Anker te Zierikzee voor Tholen en Noord- en Zuid-Beveland en de heer A. Vijgeboom te Vlis- singen voor Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen. Aangezien is bepaald, dat de motorrijtuigen, waarmede een dienst wordt uitgeoefend, worden geacht te zijn goedgekeurd voor een termijn van drie maanden, en deze termijn 20 October a.s. eindigt, zullen de autobussen, vóór dien datum moeten worden herkeurd voor het eerste keurings- gebied te Zierikzee en St. Philips land, voor het tweede te Tholen, Kortgene en Goes, voor het derde te Middelburg, Vlissingen, Oost burg en Axel. De goedkeuring der rijtuigen wordt verleend voor ten hoogste zes maanden. Ambtenaren, met de handhaving van het besluit belast, komen indien het rijtuig naar hun oordeel in onvoldoenden toestand verkeert, het vertrek of de voort zetting der reis verbieden. Als bijlage zijn bij deze circu laire gevoegdregelen voor de keuring van motorrijtuigen (auto bussen) welke als openbaar middel van vervoer zullen worden ge bezigd in Zeeland. We ontleenen daaraan het volgende Bij de keuring wordt voorts ge let op a. Stuurinrichting (gangbaar heid en stuurwiel), lo. of deze berekend is voor den wagen. 2o. op slijtage. 3o nauw daarmede in verband staande deelen, welke, door breken, bijv. invloed kunnen uitoefenen op de stuurinrichting. b. Veering: lo. voor- en achterveeren 2o. veerbouten en stroppen c. Remmen twee goede rem men aanwezig, waarvan vooral de rem op de achterwielen in goeden staat moet zijn. 2o. vol doend sterk materiaal. 3o. mogen niet zwaar gaan of vastgeroest zijn. d. Assen: lo. op slijtage. e. Eigen gewicht en verdere belasting: lo. Letten op ver melding van eigen gewicht. 2o. Controleert of maximum aantal niet te hoog is opgegeven. f. Veiligheid. lo. Er mag op geenerlei wijze brandgevaar door verwarmings leidingen, lekkende benzinelei dingen, uitlaatpijpen, electrische installatie enz. kunnen ontstaan er moet in de luchttoevoer-ope ningen van den carburator een zeef van fijn kopergaas aanwezig zijn. 2o. Plaatsen, waar zich in het pantser of elders olie of benzine zou kunnen verzamelen, mogen niet aanwezig zijn, zij moeten van afvoergaten worden voorzien. Het vullen der reservoirs mag alleen dan geschieden, wanneer de motor tot stilstand is gebracht en er geen passagiers in de autobus aanwezig zijn. De motor mag niet aangezet worden, alvorens het reservoir gesloten is. 3o. Benzineleidingen mogen niet van rubber of dergelijk ma terieel worden vervaardigd, en evenmin van verbindingstukken van deze stoffen worden voorzien. Zij bebooren met behulp van een Zij komt! f

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1924 | | pagina 2