Vrijdag 26 Januari 1923. 38» FRIESCHË BAAI V 'J Au. 80. aaii»\ Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. De Kermis. J. GR UN O'S J. C. VINK - Axel. Winschoterkade 13 - GRONINGEN. Binnenland. K /I n Du blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postgiro 66383. aDVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar 'plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en VrtJdagvoormiddag ELF ure. De kermis is voor een gemeente iets bijzonders. Dit is in de laatste zitting onzer vroede vaderen zoo typeerend gezegd. Ofschoon ze elk jaar terug komt, toch is ze iets bijzonders en ze wordt overal, waar ze nog het voorrecht heeft te mogen terugkeeren, met een welkom begroet door jong en oud, arm en rijk, hoewel niet meer door iedereen maar daarover straks. Zoo ook is in ons blad, zoo vaak we Pinksteren na- derden, de kermis begroet ais een oude dame, die we gaarne in ons midden zagen, al was bet ook, dat ze de laatste jaren minder modieus gekleed was en soms met wat al te bescheiden costuum verscheen. Maar ze was er en dat deed ons goed. Geen wonder, dat „men" in Axel ook van ooze redactie een woord ter verdediging wacht, nu de kermis bedreigd ja veel erger reeds afgeschaft is. Én we willen die verwachting niet teleur stellen, en als tolk onzer medeburgers een poging wa gen om het genomen besluit nog te doen herroepen. De kermis dan zouden we kunnen beschouwen als een soort privilegie, door de overheid geschonken en even als, volgens de historie, de vroegere bevolking zeer weel prys stelde op het behoud barer privilegiën, waarvoor zy zelfs streed als voor een heilig ver kregen recht, zoo ook wordt gestreden overal nog voor de kermis, als die wordt bedreigd. Toch was dat in onze gemeente niet zoo. Wel werd de kermis bedreigd, maar strijd werd nog niet waargenomen. Och, onze bevolking is over het algemeen kalm en we durven daar aan toevoegen „waardig". De Axelaren hebben nooit opgestaan te genover de overheid, orridat ze daarin vertrouwen hadden en we kunnen ons ook niet herinneren, dat het vertrouwen is teleurgesteld, al is het dat er wel eens gemopperd werd in de wandeling over strenge handhaving van distributie- controle, vervroeging sluiting-uren, ver hooging belastingen, enz., maar verzet neen, dat kennen we hier niet. En zoo ook nu. Men wist, dat de Raad zou behandelen „afschaffing van de kermis" en men haf vertrouwen in den Raad, dat deze de kermis zou behouden. Helaas is Axel door enkele vertrou wensmannen teleurgesteld. De kermis is afgeschaft. Geen wonder, dat nu de hoofden bij mekaar werden gestoken, om verzet aan te teekenen. Vol verontwaardi ging werd vergadering belegd en be- besloten om te protesteeren tegen de afneming van ons privilegie. Ieder, die kiesgerechtigd, belasting betaler, of neringdoende is, werd in de gelegenheid gesteld om door zijn naam te getuigen, dat hij het niet eens was met het besluit van den gemeenteraad. In den aanvang van dit artikel schreven we, dat de kermis niet door iedereen werd begroeten dat is zoo, maar als men ons nu, afvraagt, wie daar dan tegen is, dan kunnen we gezien de iysten met handteekeningen byna piet zeggen, welk soort menschen met de meerderheid van den Raad mee gingen, want namen uit alle standen, richtingen en partijen kwamen we tegen. We hadden bijna geschreven, welk soort menschen „op de kermis ge steld zijn", maar dan hadden we ons versproken, want och, de kermis is hoofdzakelijk voor de jongelui en kin deren (wat zullen'die hun onschuldige caroussel missen en we weten allen zeer goed, dat ieder die niet meer ter kermis gaat, toch nog geen tegenstander van de kermis is. We herhalen daar om, dat bijna 1200, een duizend een bonder en vier en zestig menschen, hebben verklaard niet in te stemmen met het besluit van den Raad en als men zoo hier en daar spreekt over deze zaak, dan hoort men dat minstens nog enkele honderden menschen van hetzelfde gevoelen zijn, maar die, om welke reden ook, hun naam niet op het papier wilden zetten. De heer Baert had dus wel gelijk, toen hij als raadslid zeidede afschaf fing der kermis is een aanslag op de gemeenschap des volks in onze ge meente onder de tegenstanders der kermis zijn, dan moeten er veel „rechtschen" ge teekend hebben en als dan bedoeld wordt rechtzinnigen, dan gelooven we dat gaarne. Met dhr. Dieleman zijn we het eens, als hij zegt dat de politiek niets met de kermis heeft te maken. Maar als hij dan sprak over eerbiediging van wederzijdsche principes, dan vinden we het jammer, dat hij niet heeft kunnen voorzien, dat er minstens 1200 menschen tegen de afschaffing der kermis zijn in Axel, want dan had hij een prachtige gelegenheid gehad om eerbied te toonen voor de helft onzer bevolking in Axel. Dhr. Dieleman kon over de materi- eele belangen heenstappen, voor wat de financiën betreft, doch wees op een moordgeschiedenis uit het donker ste hoekje van ons land, die alleen de juatitie kan dat beoordeelen mis sohien ook niets met de kermis had uitstaan. Maar al was dat zoo, dan nog kunnen we, noch durven we die op rekening schuiven van een raads lid. Wij gelooven, dat de verantwoor- Letter A Letter B Letter C per ons 40 cent 36 30 Letter D 26 de heer Kruijsse had dus wel gelijk, toen hij als raadslid zeide, dat de ker mis diep in het volk leeft de heer Van Dixhoorn had blijkens de lijsten wel gelijk, toen hij als raads lid zeide dat de kermis in het belang der gemeente is; en ook de heer Van de Bilt had gelijk, toen hij als wethouder de ker mis een oeconomisch belang vond voor Axel. Maar ook de tegenstanders moeten we voor eeD deel gelijk geven in hun betoog, waarom ze tegen de kermis zijnalleen komen o. i. de motieven, die ze noemen, niet alle voor rekening van de kermis, noch voor de verant woording van een raadslid en behoeven ze dus de kermis nog niet af te schaffen. Als b.v. de heer Weijns zegt, dat een hoop geld nuttiger kan worden besteed, dan op de kermis, dan moeten we dat beamen maar de vraag is of, als het geen kermis is, dat geld dan niet even goed voor dezelfde doeleinden elders wordt gebruikt en of dan niet nog erger daden plaats hebben met nog meer gevolgen. We denken er aan, dat 's avonds om half tien (zonne tijd) de kermis hier wordt gesloten, en dan de menschen tot nog toe kalm huiswaarts gingen. En als dhr. Weijns zegt, dat veel mensqhen van „linksch'' ding der daden van de kermis berust bij de ouders. Een goed opvoeder leert ook zijn kinderen op gepaste wijze uitspanning (geen uitspatting) genieten en als deze zich ook bij hun kermis vermaak de vermaningen der ouders gedenken, dan drinken ze niet te veel, noch doen ze dingen, waarvoor zij zelve of hunne ouders zich moeten schamen. Het ligt er maar aan of de ouders den noodigen eerbied (niet de vrees) in hunne kinderen hebben ge legd, die hen doet gehoorzamen. En de principiëele zijde, ja, daar zou nog wel enkele uren over te boomen zijn, doch waar zelfs de theologen het over principes niet eens zijn, daar durven we ons als leek op dat ijs niet wagen. Wij zijn wel overtuigd, dat een anti-revolutionnair wordt voorge schreven „schaf de kermis at, als ge kunt", maar toch vragen we ons af, of er dan in dat kunnen is te lezen een toevallige gelegenheid waarnemen. Want dat is op zijn zachtst uitgedrukt toch hier geschied En zou dan een anti-revolutionnair of wie ook niet verantwoord zijn, als hij weet, dat door zoo'n gelegenheid aan te grij pen, hij bijna de geheele bevolking in stil verzet jaagt en misschien daden uitlokt, waarvoor hij dan nog veel meer verantwoording zou dragen, dan voor die der kermis; als hy ia dergelyk geval de kermis liet rusten en volgens zijn overtuiging de misbruiken op waardige wijze bestreed, door de kermis te veredelen en daarop vermakelijk heden te brengen, die de menschen kunstgenot verschafte in plaats van drankzucht? En ten bewyze, dat uit de raadsstemming duidelijk spreekt een toevallige meerderheid in den raad, dienen de volgende cijfers, welke we ontleenen aan de vorige raadsverkie zing. Er waren toen uitgebracht door de anti revol. 390., oud Geref. 65 en Chr. Hist. 150 stemmen, totaal ruim 600, terwijl de vrijzinnigen 380 en de Kathol. 160 st. is totaal 540 stemmen telden, zoodat als we by de eersten rekenen de menschen, die wel rechts, maar niet anti-kermisgezind zijn, gerust kan gezegd worden, dat er geen meer derheid is, die tegen de kermis stemt. We zouden daarom ernstig in overwe ging willen geven, om indien een voorstel aan den raad wordt gedaan om het besluit in te trekken, dat niet ter zijde te leggen of af te stemmen, maar dit aannemen, gezien de houding der ingezetenen, die toch waardig is, en gezien de verschillende beweegre denen, die de menschen hebben geleid om te teekenen, omdat ze in afschaf fing over het algemeen zagen het op leggen van een soort gebod of straf, zooals men dat ongehoorzame kinderen oplegt, als ze misbruik maken van verleende gunsten. En als we de lijsten beschouwen niet als een verzet, maar als een ge tuigenis, een volksstemming, dan zouden we zeggen, laat de kermis aan degenen, die er voor zijn, daar degenen, die er niet van gediend zijn, toch van de kermis blijven. Zulk een standpunt zou blijk geven van een ruime opvat ting en beantwoorden aan de waardig heid van een lid van den Gemeente raad, die toch rekening moet houden met de belangen en de opvattingen van de bevolking, dus ook met dat groote gedeelte, dat een andere meening is toegedaan. Veel, zeer veel zouden we nog ter verdediging van ae kermis kunnen aanvoeren, maar we achten dat overbodig. Alleen nog dit: We hebben hier zooveel mogelijk de partijen on genoemd gelaten, maar toch willen we even wijzen op de tijden, toen de raad en de geheele gemeente liberaal was, en toch door dezen nooit of nimmer gedacht is om een Zondag of Chr. feestdag zoodanig te gebruiken voor ontspanning, dat dit aan andersden kenden reden tot ergernis kon geven, niet tegenstaande geen enkele veror dening dat verbood. Evenzoo wenschen we nu ook de vrijheid geëerbiedigd voor de minderheid en zyn we vol hoop, dat op het besluit wordt terug gekomen. Zilverbons. Er worden geen nieuwe zilverbons meer gedrukt. De in omloop zynde zilverbons zul len geleidelyk worden ingetrokken, ct- L. iapitt iegvelv. 1 opge (eel 1 wetu eboren 3-luite volgd eo in rt 1921 DR ge- rsehei- nvloog joeden o bru tevens irzich- »or hij omen. leeren hibie- ig) eD .ndige linder n het j deD mden I cot aan 'arys mdat ïoestj verd een vaar aide toen ater leeft van laag le- 'ge- zyn een. Het 'or- tam tod. to- ;en ver ier en. er, 3m de ed. te AXELSC ANT. 99 99 0 iD- 8 I

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1923 | | pagina 1