!Ho. 49. Dinsuag 19 Sep 1.922 58 kHS hfc»l 1 Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch -Vlaanderen. er 'ff <w I a it g. J. C. VINK - Axel. Huldeblijk H. M. de Koningin. ZWARE SHAGTABAK ldf> "Cf! 1 ft JL j&l ii« ffll ILJ J.ORUNO B i»"1 cf "JigerU- |ro| de'W oo J [A VIJ/' \\T. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS.; Per 3 maanden 75 Cer franco oer dos' 1 Gulden. Afc'f.r demiire 5 DRUKKER—UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 5». - Postgiro 60863. AÜVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor eiken regei meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worder. trarwo ingewacht, uiterlijk tot Dinsdacs- en Vrij dag voormiddag ELF ure. Juist op, of even na den 31 sten Augustus werd in verschillende bladen herinnerd aan het plan van het Natio naal Comité tot restauratie van hei Koor der Nieuwe Kerk te Delft, nl. om door ons geheele land een nationale inzame ling te houden, ten einde daaruit de kosten te bestrijden, die zouden voort vloeien uit de restauratie van dat Koor. Verschillende stemmen werden aan stonds over dit plan gehoord. Niet zoozeer in de pers ais wel in den volks mond. Maar wanneer men van den beginne af had geweten, waarom het I eigenlijk ging, dan waren die stemmen i niet gehoord Zoo waren er, die dach- ten, dat de graven van het Vorstelijk Huis zelve moesten worden hersteld en daaruit werd dan de gevolgtrekking gemaakt, dat het een privé zaak is van de vorsten om de graven hunner voorouders te onderhouden of te her stellen en nu we toch willen trachten dat idee den kop in te drukken, willen we het maar eens plat uitdrukken, dat men dacht dat onze Koningin dit uit hare i\iime middelen veel beter kon doen dan het volk. Dat is volkomen juist en het is zelfs hoogst onbescheiden om anders te denken. Maar wie zoo redeneert, de^kt niet verder door. In ieder gezin en in elke familiekring zal toch wel al eens een meubelstuk b.v ten geschenke zijn gegeven, dat toch ook de begunstigden even goed hadden kunnen kopenmaar dut wefd ge schonken uit achting, uit waardeering. Al was het dus, dat net hier de graven betrof, uan nog zou er reden toe zijn, om, als dit H. M de Koningin behagen kon, ook die graven te restaureeren. Maar men heed blijkbaar niet goed gelezen, want he. geldt niet de graven, maar het koor in de Nieuwe Kerk, d. i. de omgeving van de praalgraven onzer Oranje-vorsten. Die omgeving is in staat van verwaarlozing geraakt, zoo danig, dat zelfs vreemdelingen zeggen, hoe is het mogelijk, dat de Regeering of wie ook, hierin geen v.rbetering brengén. Welnu, is het dan geen prachtig idee, om zulks te bekostigen uit geheel vrij willige giften van de bevol king? Kan men, waar het hier de ge schiedenis raakt van ons Volk en de Vorsten, die daaraan gedurende eeuwen ten nauwste verbonden waren, beter doen dan de gehechtheid aan die ge schiedenis en dat Vorstenhuis, de Oranje's, omzetten in klinkende munt, om ook daardoor te toonen aan de nog levende telgen uit dat Vorstenhuis en de leden, die eraan verwant zijn, te toonen aan onze landgenooten en aan geheel Europa, dat we dat Oranjehuis in eere wenschen te houden en de 4$che dier overleden helden wen schen te zien rusten in een omgeving hunner Koninklijke Hoogheid waardig Zeker, we weten wel dat herhaaldelijk gelegenheid is geweest om blijk te geven van' onze liefde tot Oranje en daaraan toch niet getwijfeld wordt, maar het moet ons juist voldoening geven, dat wij dat herhaaldelijk kunnen doen, waar we zooveel aan die vorsten te danken hebben. En voor wie kunnen we meer doen, dan voor degenen, die ons het leven schonken Zoo is het ook met onze natie. Deze heeft naast God haar be staan te danken aan de Oranjevorsten die goed en leven eraan gewaagd heb ben, en daarom kan die natie nooit voldoende doen om de eereschuld in te lossen. N.V. TABAKSFABRIEK GRONINGEN Onwillekeurig denken we dan hierbij aan den tijd van 350 jaar vroeger. Het jaar 1572 werd reeds in verschillende steden als het bevrijdingsjaar herdacht. Geen wonder dat in dit feit een ge schikte gelegenheid werd gevonden, om tot inzamelen over te gaan van de gelden voor bovengenoemd doel, ten einde dan met de noodige fondsen te kunnen be ginnen, om het volgend jaar, als we vieren het 25-jarig regeeringsjubileum van Koningin Wiinelmina, het werk voltooid te kunnen opleveren als een huldeblijk aan onze beminde Vorstin. Zooals we onlangs schreven werden in alle provinciën van ons land comité'S gevormd voor het welslagen van het doel, waarin men terecht een lands belang ziet. We beloofden er nader op terug te komen, omdat plaats en tijd ons toen ontbraken. Hiermede achten we aan die belofte voldaan. Alleen willen we er aan toevoegen, dat blijkens een in dit nummer voorkomende bekendmaking van den Burgemeester onzer gemeente, morgen (Woensdag) ook hier ter stede zal worden begonnen met de inzameling van gelden voor de restauratie. Dit werkje werd opgedragen aan de Axelsche Padvinders, die altijd bereid zijn »om goede werken uit te voeren en dus nu ook met onderlingen naijver de busjes zullen doen rondgaan en niemand vergeten. Hopen we dat bovenstaande opwekking moge bijdragen tot milde giften, opdat onze gemeente als steeds, waar zij zich aanhankelijk mocht toonen aan Oranje, een goed figuur make. Groote giften worden niet gevraagd, maar het doel is voornamelijk, dat iedereen w a t geeft, opdat de hulde werkelijk zij nationaal, dat is van geheel ons volk uitgaande. Ten einde meer bekendheid te geven aan de kerk, het koor, de monumenten en de graven, die te Delft zijn te be zichtigen, verspreidde de heer A. M. v. T., als archivaris daarover de vol gende bijzonderheden De Nieuwe Kerk, oorspronkelijk gewijd aan de Heilige Maagd, later aan St. Ursula, is in gothischen stijl gebouwd van 1383 tot Ï496. Zij heeft toren en bestaat voorts uit een schip van drie beuken en een koor. Door goed be- j doelde, maar slecht uitgevoerde herstel- lingen in de eerste helft der 19e eeuw heeft het inwendige zeer geleden. Een vlakke zoldering verbergt in het mid denschip en het koor de oorspronkelijke gewelvende muren en de zandsteenen zuilen zijn bedekt door een dikke laag kalk. Eertijds waren van buiten tegen het koor huisjes aangebouwd en in verband hiermede zijn verscheidene koorramen gedeeiieiijk dicht gemetseld. De huisjes zijn thans verdwenen, maar de papen bleven tot dusverre misvormd. Ook de ongelijke vloer van het koor heeft ver nieuwing noodig. Midden in dit armlijke en zwaar ge schonden koor prijkt nu het prachtige praalgraf van Prins Willem 1, gebouwd op last van de Staten Oeneraal door Hendrick de Keijzer en zijn oudsten zoon Pieter in de jaren 1614—1622. Op een steenen verhooging staat de tombe, eveneens van steen, waarop een wit marmeren beeld van den Prins rust. Aan 't hoofdeinde is een tweede beeld geplaatst, dat den vorst voorstelt in wapenrusting zittend op een zetel met kussen. Dit beeld is van metaal. Aan het voeteinde staat een prachtige metalen Faam. Om de tombe verheffen zich 22 zuilen van zwart marmer, met wit-mar- meren voetstukken en kapiteelen. Zij zijn bekroond met gebogen frontonsvan wit marmer Tusschen de kolommen zijn nissen van wit marmer opgesteld, behangen met gekleurde wapenschilden. Op voetstukken en in steenen nissen staan aan de vier hoeken van het ge- denkteeken metalen vrouwenbeelden, die de Gerechtigheid, de Vrijheid, den Godsdienst en de Dapperheid voorstel len en van passende attributen voorzien zijn. Op verschillende plaatsen zijn op schriften aangebracht, o. a. Je maintien- drai, prété et justice (Ik zal godsdienst en gerechtigheid handhaven). Een zwarte steenen plaat draagt in gulden letters een opsomming in het latijn van de groote daden, door den Prins verricht. Rechts achter het monument bij den koorwand, ziet men het gedenkteeken van koning Willem I, in 1847 door W. Geefs vervaardigd. Op een granieten voetstuk leunt het wit marnieren beeld van den Koning tegen een liggenden leeuw, eveneens van wit marmer. Dit monument, afkomstig uit het kasteel Rane bij Aken, werd aangekocht door de regeering en in 1905 naar Delft overgebracht. Meer naar links tegen den muur van het koor een gedenkteeken voor prins Wiilem George Frederik, broeder van koning Willem 1, aangebracht. Canova schiep dit schoone kunstwerk in de jaren 1805 -1808. Het is van wit marmeren stelt in relief een vrouw voor, die voor over gebogen op een lagen stoei zit. Het hoofd rust op de rechterhand, de linker ligt in den schoot. Een pelikaan, het zinnebeeld der trouwe liefde verge zelt deze figuur, waarboven het woord Pietas (Vrouwenliefde) is ingebeiteld Prins Willem George Frederik is uit den aard der zaak veel minder bekend dan zijn broeder. Op jeugdigen leeftijd onderscheidde hij zich in den oorlog tegen Frankrijk gedurende de jaren 1793 en 1794. Na het vertrek der stadhou derlijke familie in 1795 trad de prins in Oostenrijkschen dienst. Met het leger van den Nederrijn maakte hij den veld tocht van 1796 tegen de Franschen mee. Twee jaar later werd hij opperbevel hebber van het Oostenrijksche leger in Italië en kort daarna (6 Januari 1799) overleed hij te Padua, heeft tot 1896 die kerk versierd, in dit jaar werden het stoffeliik overschot van den Prins en het monument naar Deift overgebracht. Links van dit kunstwerk bevindt zich een eenvoudig gedenkteeken van prins Willem Alexander Ernest Casirnir, zoon van koning Willem 11, en de Russische grootvorstin Anna Paulowna. Hij over leed 22 October 1822, weinigemaanden oud. Eenige schreden verder is het monu ment van Hugo de Groot, onzen groo- ten rechtsgeleerde, geplaatst. De Delftenaar H. v. Zwol vervaardigde het in 1781. Een steenen verhevenheid van drie treden draagt twee hardsteenen pilasters, waarboven zich een frontispice verheft. Tusschen de pilasters ziet men een nis, waarin een pyramide staat van zwarte steen, waarover een kleed hangt van wit marmer. Een buste van De Groot is vóór de pyramide geplaatst en zij wordt vergezeld door een kinderfiguur met een neerhangende fakkel in de hand. De andere hand rust op het wapen schild van De Groot. Links van de buste staat een witte steen met een Latijnsch gedicht in zwarte letters, waar in de groote geleerde, het „prodigium Europae" het „wonder van Europa" wordt gehuldigd. De bezoeker wordt pijnlijk getroffen door de scherpe tegenstelling, welke bestaat tusschen de genoemde, voor het meerendeel buitengewoon luisterrijke monumenten en de troostelooze leelijk- heid van de omgeving. Maar er is nog een belangrijke reden, die elk warm vaderlander de plannen tot restauratie van het koor moet doen steunen onder het mausoleum van den grooten Zwijger ligt de grafkelder der Oranjes, aan wie het land zooveel heeft te danken. De kelder is aangelegd in het laatst der zestiende eeuw en vergroot in 1822. De belangrijkste leden van het vorstelijk geslacht, wier stoffelijk overschot hier is bijgezet, zijn Prints Willem 1, overleden 10 Juli 1584; Louise de Coligny, gemalin van den Prins, overleden 9 October 1620; prins/ Maurits, overleden 23 April 1625; prins Frederik Hendrik, overleden 14 Maart 1647 prins Willem 11, overleden 6 Novem ber 1650; Amalia van Solms, gemalin van Fre derik Hendrik, overleden 8 Aug. 1675; prins Willem IV, overleden 22 Octo ber 1751 Anna, gemaiin van Willem IV, over- j leden 12 Januari 1759 neen i. jjion iaF'Tte- ,aiiva0' jdt j Jk in Boen ieiid(J91 Uc-ier Jf ma JWile j00g ila-axndien "\kUïi8S»h- JV >r hij lvter; f ietr. B°11' et)reu 1, 2 hen rv%an ige nsti jer xeePriavejet dr«iui#V t w! enf ïhelt bte o o Wie, a, reP po. V a (eke au eo i irdrm i itui ,akt<t verstel ulde w? de-jcjrdt. 3nlten ju< i ïeuv itsorai vt reEr'an ui, il let ,u--i;anti ■el uizé •teil eLJétrac efrls? ti(a Ma ai Jlijl pin elol.s, ei.Jnl i id haal eeldel ongeil ]eeneil /ezen| gd-r

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1922 | | pagina 1