11 J Nieuws- en Advertentieblad voor Ze e u w s c b - V 1 a an d e r e n. J. C. VINK - Axel. Keiwegen of maeadamwegen FEUILLETON. Dit blad verscniint eiken Dinsuatr- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 'Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER Bureau Markt C 4. Telefoon Sr. S<3. - Postbox aüVSRTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor eiken reaei meer 12 Cent. Groote letters worden naar oiaatsruimte berekend. AdvertentiêD worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- «n Vrtjdasrvoormiddag ELF are. Naar aanleiding van eenige optner kingen bij het afdeeliugsonderzoek der begrooting van 1921, aangaande den toestand van sommige wegen ïu ouder- boud bij de Provinui in net bijzonder de provinciale wegen van Walsoorden naar Hulst en Neuzen naar Axel, heb ben Ged. Staten aan den hoofdingenieur van den Prov. waterstaat de vraag voorgelegd oi het aanbeveling verdient de Keibedekking dier wegen te wijzigen in een van macadam, waaarbij tevens inlichtingen werden gevraagd over een proet op den ryksweg in W. Z. Vlaan deren. Voorts werd een glohale ra ming gevraagd van de kosten, verbon den aan een verüarding met macadam van die wegen en van de overige pro vinciale wegen. Het rapport van den hoofdingenieur is bij de stukken afgedrukt. Wij ontleenen er het volgende aan De vraag welk materiaal voor ver- j harding van een weg moet worden gebruikt, hangt af vau het meer of f minder zware verkeer dat over den weg plaats üeeft of in ae toekomst daarover zal plaats heDbeu eu ooa i van de bedragen, die voor den weg I' beschikbaar zijn. Beüalve ae voor het rijwiel en voet verkeer dienende paden moeten de 1 wegen alle soorten van verkeer opne men. Nu stellen verschillende weggebrui kers aan een weg veelal geheel at wij- kende eischen, en is het behalve dat; met zeer hooge kosten, niet mogely aan alle eischen te voldoen. Met deze opmerkingen heb ik meer bepaaldelijk op het oog het verkeer met zware vrachtwagens en het snel verkeer. Dit laa s'e iievtt z:cö in deu laaistea tijd krachtig ontwikkeld en begint ais gevolg daarvan meer én meer zijne .eischen te stellen. Toen jaren geledön werd begonnen met de grind- eu steenslag banen in de pro vinciale wegen op te ruimen en tp vervangen door Hoofdzakelijk keibanen was alleen sprake vau toenemend zwaar verkeer en werd aan snelverkeer niet gedacht. Voor door paarden voortgetroken zware vracütwagens is eene keioaau Dij uusiek gescnikt, wegens de geringe trekkracht die, ia vergelijking met andere in aanmerking komeuue soorten van vernardiug voor da voortbeweging wordt gevorderd. Het zich later ontwikkelende snel verkeer geeti meer ot minder benoo uigue trekkracht, doch vraagt in de eerste piaats een vlakke effen baar, waardoor üe gewalste en gefundeerde iceiisiagbaau op den voorgrond kwam Evu deigeiijke Daan kau zotuauig wor ueu samengesteld, üat zij bestand is legen net zwaarste verkeer eu kan uus wat ait Detroit veilig in üe plaats treden van een keibaan. Eeu bezwaar is t enter de veel groo tere trekkracht die eeu dergelijke weg, vooral Dij eenigszms vocntig weer, vereischt. Dit kan in de praktijk zeer goed waargenomen worden op den in bet schrijven van uw college bedoelden rijksweg in Westelijk Zeeuwsch.Vlaau deren. Ofschoon de keibestrating op dezen weg od vele plaatsen veel te wenschen overlaat, varkiezen de voerlieden vau vrachtwagens van eiken aard die kei bestrating verre boven de in dat schrij vou b doelde proet vakken met een Daarentegen gever, automobilisten, moturrijders en wielrijders en in de meeste gevallen ook gebruikers vau lictue rij en voertuigen de voorkeur aau de laatstgenoemde soort verhar ding. Uit bovenstaande blijkt, dat iedere heeft, en niet zoo bepaaldelijk is aan te geven welke soort vernarding de voorkeur verdient. Naar mijne meening zal by het zware vervoer in Zeeuwsch Vlaanderen een verharding met keien aldaar nog steeds de meest gewenschte verharding zijn. De grootste groep van wegge bruikers bestaat ook thans nog uit p r-onen, die met een keiweg Deter gediend zijn dan met een steenslag weg. daarbij komt no?, dat by eeu kei weg door het kiezen van een vlakke, goed Denakte kei van voldoende atme- tiugen aan de bezwaren vau üet snel verkeer voor eeu groot deel kan wor den tegemoet gekomen. .blijkens opgedane ervaring is het voorts wenschelijk, op de plaatsen waai laygs den veg gebouwd is of waar eon iosplaats is van een langs den weg gelegen tramlijn, vaarwater enz. de verharding, ook in het geval die op het overige gedeelte van den weg uit steenslag bestaat, met keien te uoon gescheiden, voor wat het eerst genoemde betreft, met het oog op de siot en slykvorming en voor wat laatstgenoemde betreft, met het oog op de zeer groote slijtage van het wegdek door bet plaatselijk drukke verkeer. Wat de beide proefvakken op den bovenbedoelden rijksweg betreft, is mede te deelen dat door den rykswa- terstaat op twee wegvakken elk lang ongeveer 1 Kilometer de 5 M. breede keioaan is vervangen door een 6 M., breede gewalste steenslagbaan. Deze proet vakken zijn thans 5 jaar in gebruik. Het resultaat lijkt me niet zoo bijzonder gunstiger is natuurlijk geen sprake van, dat zelfs met de zwaarste vrachten door een dergelijk zware steenslagbaan zal worden heenge reden diepe putten of sporen komen er evenmin in voor, doch de bovenlaag wordt beschadigd, doordat stukjes steen slag los komen en met de slijk van de wielen worden opgenomen en dus ver loren gaan de oppervlakte dier banen ziet er daarom met gaaf uit, doch is op vele plaatsen ruw bij regen blijtt hier en daar ook water ep de baan staan. Herstelling dier ruwe olaatsen door het instampen van fijne steenslag gaat Het zal wei eeu afgewezen en jaioerscn minnaar zyu aie ham vermoordde. De omstandigheden zijn trg zonderling. Gisteren op liet gemaskerd Dal oioest ze oiet een rnaskeidat niemand kent, tamelijk lang alleen gesproken hebben. Daarop ging zij spoedig |aeeu en soui tuigen uitenen gezien te neubtn, dal ieizeitüe masker met.naar in tiet rijtuig ging. Verder weet niemand leis mei zekerneiü te zeggen, maar ik zal spoe dig weien, noe ue zaak ïu elkander zit. Ik weel, üat ge uwe eigen broom n hebt, en gewis Hebt ge ook Dij Eiameiu een gedienstige geest. Er zijn lieden, die u üe staoaKroniek noemen. Te veel eer, te veel eer, spiak de raadsheer lachend eu scheen zich een weinig gevleid te gevoelen. Dnmaai heb ik ecuier geen anderen spion dan den dokter zelf. Ge moet opgemerkt hebben, üat ik geneel tegen imjue ge woonte, niet üe geheeie straat op en neer waunelde, maar my steeds bewoog tusscheu deKailb-enüe Erieünchsirasse. Dit neb ik wel opgemerkt, maar ik dacnt dat ge een vensierparade maaktal voor de vrouw van den staats raad Baruch. Loop beeD met uwen Baruch Wij h- bben siDds arte dagen den om gang luel een atgebroken mijne vrouw Hoog speelt. Neen, dokter Lange torn; dagelijss om iwaaif uur langs de hi a baan om naar hel slot ie gaan en ik sta hiei op wacnt om hem dadelijk ui Oesia" te nemen als hij den hoek om komt. - Dan blijt ik by u,sprakzyn vriend Fiametu s g< sdfiiedeuis moét ik nauw- seung vernemen, Ge staat üet my immers toe, Boitmu. Geneer u volstrekt niet mijn waaide; ik wet, ge eet om i waalt uur, laat ue sotp uus met koud women waart, Wellicüi zoo rij uiel spiekeu kom dus liever na tatei in hei kolïi uis, dau kunt ge alles hooren. Maak. nu evenwei dat ge wegkomt, want uaar komt bjj den hoek al om. II jk houd de wonden niet voor vol strekt doudeiijk zei de dokter nadat de eerste groeten gewisseld waren. De stoot scnyut onzeker geuaan ie zyu. Ze is reeds geneel bi) Keunis, en ue zwakte, veroorzaakt uoor het groote bloedverlies, er af gerekend, is er, voor het oogenülik ten minsie, geen spoor van gevaar. Dat verheugt me, hernam de raads heer, terwijl hij den dokter vertrouwlijk ouder den arm nam. Ik zal u verge zellen tot aan het slot. Maar vertel im. soch, wai ik u bidden magiets naders omtrent deze g ctiiedenis, waut ia-.i is onmogelijk er uet juiste vau te weteu te komeu. Ik kan u wel zeggen, zei de dok ter, dat er eeu oudooi-dringDare sluier over de zaak ligt. Nauwelijks was ik u-gesiapen, of Jotiau wekte my mei fiei bericht, dat ik geroepei werd bij i ene zeer gevaarlijke zieke. Haastig doe k mijne kleederen aan eu vlieg heen. In de spreekkamer vind ik eeu meisje, bleex. eu sidderend, en die zoo zacht ,k my ue veroaddkist mee moest breugeo. Reeds dat oevreemuae my. Ik vlieg m net rijteig Iaat de bieeke jonge dame dij Johau zitten om den weg te wyzeu en voort gaat het tot in den Lmdenhof. Ik siyg uit voor een klein huis eu viaag de juffrouw wie de zieke is Ik kau m\j voorsteilen, hoe gy u verbaasdet. Hoe ik mij verbaasde, toen ik hoorde, dat het ue Slgnora Fiameiu wusWel kende ik haar sltcnt» „et tooaeel en had ik haar nauwelijks aver- ot driemaal gezien, maar de ge htpmuisvoile wyze, waarop ik tot haar geroepen werd, de verbaudkist die ik medé moest breugeu, ik beken het, dit adrs deed my benieuwd zyn wat ae zangeres kon overkomen wezejsi. Wij gingen iangs een korten trap naar een klein portaal. Het meisje ging vooruit, liet mij eenige oogenblikken in het donker wachten en kwam mij toen te gemoet, zuchtend en bleeker nog dan te voren biuneD, heer dokrer, zeide zij. Ach ge zult te Iaat komen, zij zal het met overleven, fk trad binnen en aan mijn oog rtoonde zich een verschrik kelijk looneel. De dokier zweeg, peinzend en droevig. Voor zyn oog venees een beeld, dat hy tevergeefs zocht te verdrijven. Nu, wat zegt ge, vroeg de raads heer ongeduldig. Ge zult mij toch zoo niet atscnepên. Ik neb reeds veel ontmoet in mijn leven, ging de dokter voort, nadat tnj tot zichzelven gek-omen was, veel waarvan ik gruwde, veel dat mij een sennk om hei hart deed slaaD, maar nooit nog zag ik iets, dat mij zoo deed omstellen ais uit tooneel. In een flauw verlicht vertrek lag op de sofa eene blbeke jonge vrouw. Voor haar kDielde een oude meid en drukte haar een noek tegen het hart. Ik traa nader. Bk-ek en strak als een bieeld lag het loofd der stervende achterover; het zwarte neerhangende haar, de donkere weukbrouwen en de wimpers der ge sloten oogen vormden een verschrikkelijk contrast met de schitterende blankheid van voorhoofd, aangezicht en hals. Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1921 | | pagina 1