11 J
Nieuws- en Advertentieblad
voor Ze e u w s c b - V 1 a an d e r e n.
J. C. VINK - Axel.
Keiwegen of maeadamwegen
FEUILLETON.
Dit blad verscniint eiken Dinsuatr- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 'Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telefoon Sr. S<3. - Postbox
aüVSRTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor
eiken reaei meer 12 Cent. Groote letters worden naar
oiaatsruimte berekend.
AdvertentiêD worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- «n Vrtjdasrvoormiddag ELF are.
Naar aanleiding van eenige optner
kingen bij het afdeeliugsonderzoek der
begrooting van 1921, aangaande den
toestand van sommige wegen ïu ouder-
boud bij de Provinui in net bijzonder
de provinciale wegen van Walsoorden
naar Hulst en Neuzen naar Axel, heb
ben Ged. Staten aan den hoofdingenieur
van den Prov. waterstaat de vraag
voorgelegd oi het aanbeveling verdient
de Keibedekking dier wegen te wijzigen
in een van macadam, waaarbij tevens
inlichtingen werden gevraagd over een
proet op den ryksweg in W. Z. Vlaan
deren. Voorts werd een glohale ra
ming gevraagd van de kosten, verbon
den aan een verüarding met macadam
van die wegen en van de overige pro
vinciale wegen.
Het rapport van den hoofdingenieur
is bij de stukken afgedrukt.
Wij ontleenen er het volgende aan
De vraag welk materiaal voor ver-
j harding van een weg moet worden
gebruikt, hangt af vau het meer of
f minder zware verkeer dat over den
weg plaats üeeft of in ae toekomst
daarover zal plaats heDbeu eu ooa
i van de bedragen, die voor den weg
I' beschikbaar zijn.
Beüalve ae voor het rijwiel en voet
verkeer dienende paden moeten de
1 wegen alle soorten van verkeer opne
men.
Nu stellen verschillende weggebrui
kers aan een weg veelal geheel at wij-
kende eischen, en is het behalve dat;
met zeer hooge kosten, niet mogely
aan alle eischen te voldoen.
Met deze opmerkingen heb ik meer
bepaaldelijk op het oog het verkeer
met zware vrachtwagens en het snel
verkeer. Dit laa s'e iievtt z:cö in deu
laaistea tijd krachtig ontwikkeld en
begint ais gevolg daarvan meer én
meer zijne .eischen te stellen.
Toen jaren geledön werd begonnen
met de grind- eu steenslag banen in de
pro vinciale wegen op te ruimen en tp
vervangen door Hoofdzakelijk keibanen
was alleen sprake vau toenemend
zwaar verkeer en werd aan snelverkeer
niet gedacht.
Voor door paarden voortgetroken
zware vracütwagens is eene keioaau
Dij uusiek gescnikt, wegens de geringe
trekkracht die, ia vergelijking met
andere in aanmerking komeuue soorten
van vernardiug voor da voortbeweging
wordt gevorderd.
Het zich later ontwikkelende snel
verkeer geeti meer ot minder benoo
uigue trekkracht, doch vraagt in de
eerste piaats een vlakke effen baar,
waardoor üe gewalste en gefundeerde
iceiisiagbaau op den voorgrond kwam
Evu deigeiijke Daan kau zotuauig wor
ueu samengesteld, üat zij bestand is
legen net zwaarste verkeer eu kan
uus wat ait Detroit veilig in üe plaats
treden van een keibaan.
Eeu bezwaar is t enter de veel groo
tere trekkracht die eeu dergelijke
weg, vooral Dij eenigszms vocntig
weer, vereischt.
Dit kan in de praktijk zeer goed
waargenomen worden op den in bet
schrijven van uw college bedoelden
rijksweg in Westelijk Zeeuwsch.Vlaau
deren.
Ofschoon de keibestrating op dezen
weg od vele plaatsen veel te wenschen
overlaat, varkiezen de voerlieden vau
vrachtwagens van eiken aard die kei
bestrating verre boven de in dat schrij
vou b doelde proet vakken met een
Daarentegen gever, automobilisten,
moturrijders en wielrijders en in de
meeste gevallen ook gebruikers vau
lictue rij en voertuigen de voorkeur
aau de laatstgenoemde soort verhar
ding.
Uit bovenstaande blijkt, dat iedere
heeft, en niet zoo bepaaldelijk is aan
te geven welke soort vernarding de
voorkeur verdient.
Naar mijne meening zal by het
zware vervoer in Zeeuwsch Vlaanderen
een verharding met keien aldaar nog
steeds de meest gewenschte verharding
zijn. De grootste groep van wegge
bruikers bestaat ook thans nog uit
p r-onen, die met een keiweg Deter
gediend zijn dan met een steenslag
weg.
daarbij komt no?, dat by eeu kei
weg door het kiezen van een vlakke,
goed Denakte kei van voldoende atme-
tiugen aan de bezwaren vau üet snel
verkeer voor eeu groot deel kan wor
den tegemoet gekomen.
.blijkens opgedane ervaring is het
voorts wenschelijk, op de plaatsen
waai laygs den veg gebouwd is of
waar eon iosplaats is van een langs
den weg gelegen tramlijn, vaarwater
enz. de verharding, ook in het geval
die op het overige gedeelte van den
weg uit steenslag bestaat, met keien
te uoon gescheiden, voor wat het eerst
genoemde betreft, met het oog op de
siot en slykvorming en voor wat
laatstgenoemde betreft, met het oog
op de zeer groote slijtage van het
wegdek door bet plaatselijk drukke
verkeer.
Wat de beide proefvakken op den
bovenbedoelden rijksweg betreft, is
mede te deelen dat door den rykswa-
terstaat op twee wegvakken elk lang
ongeveer 1 Kilometer de 5 M. breede
keioaan is vervangen door een 6 M.,
breede gewalste steenslagbaan.
Deze proet vakken zijn thans 5 jaar
in gebruik. Het resultaat lijkt me niet
zoo bijzonder gunstiger is natuurlijk
geen sprake van, dat zelfs met de
zwaarste vrachten door een dergelijk
zware steenslagbaan zal worden heenge
reden diepe putten of sporen komen
er evenmin in voor, doch de bovenlaag
wordt beschadigd, doordat stukjes steen
slag los komen en met de slijk van de
wielen worden opgenomen en dus ver
loren gaan de oppervlakte dier banen
ziet er daarom met gaaf uit, doch is
op vele plaatsen ruw bij regen blijtt
hier en daar ook water ep de baan
staan.
Herstelling dier ruwe olaatsen door
het instampen van fijne steenslag gaat
Het zal wei eeu afgewezen en jaioerscn
minnaar zyu aie ham vermoordde. De
omstandigheden zijn trg zonderling.
Gisteren op liet gemaskerd Dal oioest
ze oiet een rnaskeidat niemand kent,
tamelijk lang alleen gesproken hebben.
Daarop ging zij spoedig |aeeu en soui
tuigen uitenen gezien te neubtn, dal
ieizeitüe masker met.naar in tiet rijtuig
ging. Verder weet niemand leis mei
zekerneiü te zeggen, maar ik zal spoe
dig weien, noe ue zaak ïu elkander zit.
Ik weel, üat ge uwe eigen broom n
hebt, en gewis Hebt ge ook Dij Eiameiu
een gedienstige geest. Er zijn lieden,
die u üe staoaKroniek noemen.
Te veel eer, te veel eer, spiak de
raadsheer lachend eu scheen zich een
weinig gevleid te gevoelen. Dnmaai
heb ik ecuier geen anderen spion dan
den dokter zelf. Ge moet opgemerkt
hebben, üat ik geneel tegen imjue ge
woonte, niet üe geheeie straat op en
neer waunelde, maar my steeds bewoog
tusscheu deKailb-enüe Erieünchsirasse.
Dit neb ik wel opgemerkt, maar
ik dacnt dat ge een vensierparade
maaktal voor de vrouw van den staats
raad Baruch.
Loop beeD met uwen Baruch
Wij h- bben siDds arte dagen den om
gang luel een atgebroken mijne vrouw
Hoog speelt. Neen, dokter Lange torn;
dagelijss om iwaaif uur langs de hi a
baan om naar hel slot ie gaan en ik
sta hiei op wacnt om hem dadelijk ui
Oesia" te nemen als hij den hoek om
komt.
- Dan blijt ik by u,sprakzyn vriend
Fiametu s g< sdfiiedeuis moét ik nauw-
seung vernemen, Ge staat üet my
immers toe, Boitmu.
Geneer u volstrekt niet mijn
waaide; ik wet, ge eet om i waalt
uur, laat ue sotp uus met koud women
waart, Wellicüi zoo rij uiel spiekeu
kom dus liever na tatei in hei kolïi uis,
dau kunt ge alles hooren. Maak. nu
evenwei dat ge wegkomt, want uaar
komt bjj den hoek al om.
II
jk houd de wonden niet voor vol
strekt doudeiijk zei de dokter nadat de
eerste groeten gewisseld waren. De
stoot scnyut onzeker geuaan ie zyu.
Ze is reeds geneel bi) Keunis, en ue
zwakte, veroorzaakt uoor het groote
bloedverlies, er af gerekend, is er, voor
het oogenülik ten minsie, geen spoor
van gevaar.
Dat verheugt me, hernam de raads
heer, terwijl hij den dokter vertrouwlijk
ouder den arm nam. Ik zal u verge
zellen tot aan het slot. Maar vertel
im. soch, wai ik u bidden magiets
naders omtrent deze g ctiiedenis, waut
ia-.i is onmogelijk er uet juiste vau te
weteu te komeu.
Ik kan u wel zeggen, zei de dok
ter, dat er eeu oudooi-dringDare sluier
over de zaak ligt. Nauwelijks was ik
u-gesiapen, of Jotiau wekte my mei
fiei bericht, dat ik geroepei werd bij
i ene zeer gevaarlijke zieke. Haastig doe
k mijne kleederen aan eu vlieg heen.
In de spreekkamer vind ik eeu meisje,
bleex. eu sidderend, en die zoo zacht
,k my ue veroaddkist mee moest breugeo.
Reeds dat oevreemuae my. Ik vlieg
m net rijteig Iaat de bieeke jonge dame
dij Johau zitten om den weg te wyzeu
en voort gaat het tot in den Lmdenhof.
Ik siyg uit voor een klein huis eu
viaag de juffrouw wie de zieke is
Ik kau m\j voorsteilen, hoe gy u
verbaasdet.
Hoe ik mij verbaasde, toen ik
hoorde, dat het ue Slgnora Fiameiu
wusWel kende ik haar sltcnt»
„et tooaeel en had ik haar nauwelijks
aver- ot driemaal gezien, maar de ge
htpmuisvoile wyze, waarop ik tot haar
geroepen werd, de verbaudkist die ik
medé moest breugeu, ik beken het, dit
adrs deed my benieuwd zyn wat ae
zangeres kon overkomen wezejsi. Wij
gingen iangs een korten trap naar een
klein portaal. Het meisje ging vooruit,
liet mij eenige oogenblikken in het
donker wachten en kwam mij toen te
gemoet, zuchtend en bleeker nog dan
te voren biuneD, heer dokrer, zeide zij.
Ach ge zult te Iaat komen, zij zal het
met overleven, fk trad binnen en aan
mijn oog rtoonde zich een verschrik
kelijk looneel.
De dokier zweeg, peinzend en droevig.
Voor zyn oog venees een beeld, dat
hy tevergeefs zocht te verdrijven.
Nu, wat zegt ge, vroeg de raads
heer ongeduldig. Ge zult mij toch zoo
niet atscnepên.
Ik neb reeds veel ontmoet in
mijn leven, ging de dokter voort, nadat
tnj tot zichzelven gek-omen was, veel
waarvan ik gruwde, veel dat mij een
sennk om hei hart deed slaaD, maar
nooit nog zag ik iets, dat mij zoo deed
omstellen ais uit tooneel. In een flauw
verlicht vertrek lag op de sofa eene
blbeke jonge vrouw. Voor haar kDielde
een oude meid en drukte haar een
noek tegen het hart. Ik traa nader.
Bk-ek en strak als een bieeld lag het
loofd der stervende achterover; het
zwarte neerhangende haar, de donkere
weukbrouwen en de wimpers der ge
sloten oogen vormden een verschrikkelijk
contrast met de schitterende blankheid
van voorhoofd, aangezicht en hals.
Wordt vervolgd