1 I f oensdag 6 April 1921. NieUw». Advertentieblad voor Zeenwsch-Vlaanderen. J. C. VINK - Axel. Binnenland. Dit blW verscmjnt eiken Dinsdag en Vrijdagavond. J ABONNEMENTSPRIJS: Pöi o maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—OITGEVER Bureau Markt C 4. Telefoon Nr.5#. - Postbox O. \i)VERTENTIEN van 1 tot 5 regeis 60 Cent; voor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. AdvertentiSn worden franco ingewacht, uiterlqk tot Dinsdag- en V rij dagvoor middag ELF ure. De Tllegdienst. De Koninklijke Luchtvaart-Maat schappij voor Nederland en Koloniën ving hare werkzaamheden van com mercieel luchtverkeer aan op 17 Mei 1920 met eeu proefdienst op Engeland. Dat tot een proetdienst werd besloten vindt zijn verklaring in het feit, dat voor een meer intensief bedryf noodig waren, grootere ervaring op bet gebied van verkeersvliegtuigen en luchtver keerswegen, dan waarover kon worden beschikt, omdat geen andere dan om gebouwde oorlogsvliegtuigen bestonden waarmede in het buitenland verschil lende iucbtdiensten waren geopend. Werkelijke verkeersvliegtuigen voor transport van personen en goederen waren tot dien tijd niet „aan de markt gebracht", terwijl uagenoe overal behoorlijke noodiandingsterreinen ont braken, behalve dan de militaire vlieg kampen, die voor het meerendeel buiten de bevlogen routes liggen. Niettegenstaande deze en andere moeilijkheden waren aldus lezen we in de Avp. da resultaten in 1920 bevredigend te noemen. Van den datum van oprichting tot en met 31 October werd gevlogen op de lijnen Amsterdam Londen en Amsterdam Hamburg—Kopenhagen vice versa met 584 toestellen, welke 345 passagiers, 21963 K.G. goederen en 2962 K.G. post vervoerden. De vervoercijfers van goederen naar Duitschland verschiluen 100 pCt. ten voordeel© van Nederland alhoewel de totaalcijfers nog zeer on bevredigend zijn, terwijl door d« valutaquaestie de export langs den luchtweg van ons land naar Duitsch land wordt gehandicapt. De postcijters vertoonden aan de Nederlandsche zijde 1662 KG., aan de Buitenlandsche zijde 1300 K.G. Het totaal vervoercijfer naar Enge land wees aan nuttig effect een lading aan vau passagiers, goederen en post van 33 pCi. van Engeland naar ons land 49 pCtvan en naar Duitschland 18 pCt. lading. Iu verband met de opening van het luchtvaartseizoen op 14 April aanst. deelde de administrateur der K.L.M. mede, dat tot hedeu werd gevlogen met huurtoestellen, doch voor het tweede seizoen zal de K.L.M. met eigen moderne machines voor den dag komen. Van de opening at zal met de vol gende toestellen begonnen worden twee Fokker» F 2 (200 P.K. 5 personen), acht Fokkers F 3, terwijl \óór 17 Mei e.k. nog vier Fokkers net achttal op 14 toestellen zullen brengen. Boven dien worden nog twee Fokkervliegtui gen (expresse, 2 personen) verwacht. Op verzoek van de Franscbe Aero club zal de dienstregeling op Parijs met 11 April aanvangen, terwijl op den openingsdag begonnen wordt met de lynen op Londen en Hamburg- Kopenhagen (2 maal per dag). Deze regeling is als volgt vastgesteld van Amsterdam en Rotterdam naar en van Londen; Brussel—ParijsBremen Berlijn; BremenHamburg en Ko- V er trek A'dam 2 uur namiddag (zomertijd) aankomst Londen 5.25 uur (Greenwich zomertijd). Vertrek Londen 10 uur 's morgens, aankomst Amster dam 2.05 namiddag. Vliegtijd 31/uur (reistijd spoor of boot zelfde traject 14 uur). Naar Parijs (over Brussel) vertrekt men uit A'dam om 9 uur 's morgens, ein in de Fransche hoofdstad om 1.25 uur aan te komen (Greenwich zomer tijd), terwijl men de mondaine stad 's morgens em 11 uur verlaat om in Amsterdam om 4.05 uur namiddag te lansen. Vliegtijd 38/* uur; reistyd 12 uur. Voor Kopenhagen over Bremen en Hamburg vertrekt men uit Rotterdam richting A'dam om 8.30 uur aankomst in de Zweedsche hoofdstad 3.35 uur namiddag (Middel Eur. Tijd). Vertrek Kopenhagen 10 u. 30 voormiddag, aan komst Hamburg 12 u. 40, Bremen 2 uur, A'dam 5 u. 20, eindpunt R'dam 6 u. 05. Vliegtijd 61/, uur (.reistijd 30 uur). De lijn Bremen—Berlijü, vlieg tijd 3 uur, reistijd 8 uur, geeft aanslui ting met Rotterdam en Amsterdam. Uit deze enkele gegevens blijkt dui delijk van welk groot economisch belang de K.L.M. voor ons land is. Er wordt dan ook aangedrongen op ruimeren steun van de Rageering, dan tot heden verleend wordt. De gemeente Rotterdam interres- seerde zich voor l1/* millioen gulden by 't Rotterdamsch vliegterrein terwijl onze Regeering voor 1920 en 1921 de K.L.M. 2 ton beschikbaar stelde om ö/8 van haar verlies te dekken. Als meu nagaat wat de K L.M. exploiteert nl. eeu hoofdkantoor in A'dam, drie vlieg terreinen (Schiphei, Rotterdam en Wassenaar) eeu passagekantcor in A'dam (Leidsche Plein), zes auto's om het publiek naar de vliegterreinen te vervoeren, het technische en ander personeel niet te vergeten, dan kan ons land met een dergelijke subsidie nooit tegen de andere mogendheden coucurreerec, temeer waar de lucht vaart hier te lande nog niet populair is. Het publiek staat nog eenigszins vreemd en angstig tegenover dit nieuwe vervoermiddel, waarvoor het „onbe kend maakt onbemind" nog geldt, niettegenstaande ruime propaganda en inlichtingen. Is evenwel de terughou ding overwonnen en wordt gebruik gemaakt van den luchtdienst, netzij uit zaken of toeristeuoogpunt, dan volgt ook geregeld groote waardeering. Het aantal ongevallen is in verhou ding tot die van andere transportmid delen zeer gering. Behalve enkele noodlandingen met eenige materieele schade, tengevolge van slecht of ongunstig weer (mist en lage. wolken), heett de K.L.M. gean ongevallen ot ongelukken aan te wijzen in de reeks van 584 tochten, waarby door de toe- stellen een route werd afgelegd van 933.600 K.M. (of 20 maal de afstand AmsterdamBatavia). Een conclusie is dus gemakkelijk genoeg. Vliegeniers zijn moeilijk te vinden. Tot op beden zijn twee vliegeniers- onderofficieren nl. de heeren Geissen- dorffers en Holstra tot de Koninklijke overgegaan. Alvorens bij de K.L.M. te worden toegelaten, moeten de avia- teurs aan bepaalde eischen door de K.L.M. gesteld voldoen. In de eerste plaats moeten zij in het bezit zijn van een militair brevet terwijl zij minstens driehonderd vlieguren op hun activa moeten hebben, behalve de vereischte landingen. In de tweede plaats moet door hen opnieuw een proef worden afgelegd, terwijl met de verschillende verkeerstoestellen de noodige oefen tochten moeten worden ondernomen in tegenwoordigheid van den cbei-pilote. Onder de buitenlandsche krachten tellen wij vier Eugelsche en drie Duitsche vliegeniers. Zooals reeds gez -gd, kan ons land tegen het Buitenland met concureeren eenerzijds in verband met do geringe subsidie, anderzijds door de dure ex ploitatiekosten. Toch vertrouwt de k. L.M. dat zij dit jaar reeds meer succes zal bobben. Afzonderlijke postzegels voor de luchtvaart van 10, 15 en 60 cent zyn reeds vervaardigd, terwijl door de K. L.M. opnieuw tal van propagandamid- nelen zullen worden benut om het luchtverkeer dat een ecouomisch be- laug voor ons land is op den voorgrond te brengen. Invaliditeitswet. Men schrijft ons Op 1 Maart jl. waren 8738 ouder domsrenten krachtens de Invaliditeits wet toegekend (renten dus, waarvoor zegels geplakt waren). Dit vordert een totaal bedrag van 1.322.698 per jaar. Weduwenrenten waren er 313 toegekendjaarlijksch bedrag 56,315.22weezenrente 979, jaar lijksch bedrag 180,272-.— Voor rekening van de Raden van Arbeid waren 616 personen opgenomen als volgt over de Raden verdeeld: Alkmaar 9; Amsterdam 74; Amers loort 11; Apeldoorn 20; Arnhem 14; Assen 5; Breda 9; Brielle 6; Deltt 9; Deventer 28; Dordrecht 23 Eindhoven 14; Goes 10; Gouda 15; 's Graven hage 17; Groningen 7: Haarlem 11; Ht erenveen 9; Heerlen 7; Hengelo 9 Hertogenbosch 17 Hoorn 4 Leeuw arden 15 Leiden 22 Maastricht 28 Middelburg 51; Nijmegen 16; Roosen daal 3; Rot'erdam 21; Sneek 45 Tlal 8; Tilburg 8; Utrecht 4; Venlo 5 Winschoten 7 Zaandam 12 Zeist 7; Zutphen 25; Zwolle 12. Van oelaug is het, iu verband met deze laatste cijfers nog een kleine toe lichting te geven. Art. 99 der Invaliditeitswet bepaalt „Indien da Raad van Arbeid van „oordeel is, dat er gevaar bestaat, dat „eeu verplicht-verzekerde aan wien „geen invaliditeitsrento is toegekend, „blyvend invalide zal worden en dat „dit gevaar afgewend kan worden ]door doelmatige behandeling of ver- pleging, is hij bevoegd do Bank voor „te stellen, op haar kosten den vor- „zekerde genees of heelkundige ba- handeling te doen verleenen of hern „in eon inrichting te doen opnemen." Art. 100 der invaliditeitswet bepaalt „Wanneer het Bestuur van de Bank, „op voorstel van den Raad van Arbeid, „besluit aan een verzek rde genees- „of heelkundige behandeling te doen „verleenen of hem in een inrichting deen opnemen, wordt dit besluit „door den Raad van Arbeid ten uit- jvoer gelegd, ech'er alleen, voor zoo- „ver de medewerking van den verze kerde is te verkrijgen". Alles wat verder de genees- en heel kundige behandeling en opneming ia een inrichting betreft, wordt door ons geregeld. De verzekeringsraad is be voegd, met inachtneming der bepa lingen door ot krachtens deze wet gegeven, nadere voorschriften vast te stollen. Zooals uit deze artikelen blijkt, heett de Raad van Arbeid de bevoegd heid, een voorstel aan de bank te doen, om een verzekerde voor rekening van het luvaliditoitsfonds te verplegen. En zooals uit deze cijfers, bly kt, heb- de Raden van die bevoegdheid eeu ruim gebruik gemaakt. Dat kost geld, veel geld, wolk geld geput moet worden uit het Invaliditeitstonds. Maar wie zou durven beweren dat dit geld niet goed besteed is. Honderden koe ren gezond in hun gezin terug, tot geluk voor hun gezin. Om teleurstelling te voorkomen, moet dadelyk gezegd worden, dat niet ieder voor rekening der Raden ver pleegd kan worden. Alleen verzeker den en dan moet bovendien Invalidi teit dreigen. Meent een verzekerde, dat hij wellicht voor rekening van dan Raad opgenomen zou kunneu wor- dan is het beste, dat hy (zij) zich tol zijn (baar) arts wendt. Deze is alleen in ^taat te beoordeelen, of do mogelijkheid bestaat, dat iemand voor rekening van den Raad van Arbeid verpleegd kan worden. Want niet iedere ziekte voert tot invaliditeit en iedere ziekte kan ook niet voer reke ning van het invaliditeitstonds ver pleegd worden. Verzekerden, die een verklaring hebben afgelegd, dat zy de verzeke ring als vervallen beschouwen, omdat zij niet meer in loondienst arbeid ver richten, ot omdat zy meer dan 2000. salaris hebben, worden niat voor reke ning van den Raad opgenomen. Lo gisch, zij zyn immers niet meer ver zekerd. Willen zij allo voordeelen der ver zekering blijven genieten, dan hadden zij gebruik kuuaen maken van hunne bevoegdheid, zelf zegels te plakken. Film over Nederland. De vereeniging „Nederland in den Vreemde' heeft thans ook de film dienstbaar gemaakt aan haar doel het verspreiden van meer keunis over ons land, zijn bewoners, handel, scheep vaart, nijverheid, natuurschoon en zyn artistieke en cultureel© beteekenis.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1921 | | pagina 1