1
I f oensdag 6 April 1921.
NieUw». Advertentieblad voor Zeenwsch-Vlaanderen.
J. C. VINK - Axel.
Binnenland.
Dit blW verscmjnt eiken Dinsdag en Vrijdagavond.
J ABONNEMENTSPRIJS:
Pöi o maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—OITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telefoon Nr.5#. - Postbox O.
\i)VERTENTIEN van 1 tot 5 regeis 60 Cent; voor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
AdvertentiSn worden franco ingewacht, uiterlqk tot
Dinsdag- en V rij dagvoor middag ELF ure.
De Tllegdienst.
De Koninklijke Luchtvaart-Maat
schappij voor Nederland en Koloniën
ving hare werkzaamheden van com
mercieel luchtverkeer aan op 17 Mei
1920 met eeu proefdienst op Engeland.
Dat tot een proetdienst werd besloten
vindt zijn verklaring in het feit, dat
voor een meer intensief bedryf noodig
waren, grootere ervaring op bet gebied
van verkeersvliegtuigen en luchtver
keerswegen, dan waarover kon worden
beschikt, omdat geen andere dan om
gebouwde oorlogsvliegtuigen bestonden
waarmede in het buitenland verschil
lende iucbtdiensten waren geopend.
Werkelijke verkeersvliegtuigen voor
transport van personen en goederen
waren tot dien tijd niet „aan de markt
gebracht", terwijl uagenoe overal
behoorlijke noodiandingsterreinen ont
braken, behalve dan de militaire vlieg
kampen, die voor het meerendeel
buiten de bevlogen routes liggen.
Niettegenstaande deze en andere
moeilijkheden waren aldus lezen
we in de Avp. da resultaten in 1920
bevredigend te noemen. Van den
datum van oprichting tot en met 31
October werd gevlogen op de lijnen
Amsterdam Londen en Amsterdam
Hamburg—Kopenhagen vice versa met
584 toestellen, welke 345 passagiers,
21963 K.G. goederen en 2962 K.G. post
vervoerden. De vervoercijfers van
goederen naar Duitschland verschiluen
100 pCt. ten voordeel© van Nederland
alhoewel de totaalcijfers nog zeer on
bevredigend zijn, terwijl door d«
valutaquaestie de export langs den
luchtweg van ons land naar Duitsch
land wordt gehandicapt. De postcijters
vertoonden aan de Nederlandsche zijde
1662 KG., aan de Buitenlandsche
zijde 1300 K.G.
Het totaal vervoercijfer naar Enge
land wees aan nuttig effect een lading
aan vau passagiers, goederen en post
van 33 pCi. van Engeland naar ons
land 49 pCtvan en naar Duitschland
18 pCt. lading.
Iu verband met de opening van het
luchtvaartseizoen op 14 April aanst.
deelde de administrateur der K.L.M.
mede, dat tot hedeu werd gevlogen
met huurtoestellen, doch voor het
tweede seizoen zal de K.L.M. met
eigen moderne machines voor den dag
komen.
Van de opening at zal met de vol
gende toestellen begonnen worden
twee Fokker» F 2 (200 P.K. 5 personen),
acht Fokkers F 3, terwijl \óór 17 Mei
e.k. nog vier Fokkers net achttal op
14 toestellen zullen brengen. Boven
dien worden nog twee Fokkervliegtui
gen (expresse, 2 personen) verwacht.
Op verzoek van de Franscbe Aero
club zal de dienstregeling op Parijs
met 11 April aanvangen, terwijl op
den openingsdag begonnen wordt met
de lynen op Londen en Hamburg-
Kopenhagen (2 maal per dag).
Deze regeling is als volgt vastgesteld
van Amsterdam en Rotterdam naar en
van Londen; Brussel—ParijsBremen
Berlijn; BremenHamburg en Ko-
V er trek A'dam 2 uur namiddag
(zomertijd) aankomst Londen 5.25 uur
(Greenwich zomertijd). Vertrek Londen
10 uur 's morgens, aankomst Amster
dam 2.05 namiddag. Vliegtijd 31/uur
(reistijd spoor of boot zelfde traject 14
uur).
Naar Parijs (over Brussel) vertrekt
men uit A'dam om 9 uur 's morgens,
ein in de Fransche hoofdstad om 1.25
uur aan te komen (Greenwich zomer
tijd), terwijl men de mondaine stad
's morgens em 11 uur verlaat om in
Amsterdam om 4.05 uur namiddag te
lansen. Vliegtijd 38/* uur; reistyd
12 uur.
Voor Kopenhagen over Bremen en
Hamburg vertrekt men uit Rotterdam
richting A'dam om 8.30 uur aankomst
in de Zweedsche hoofdstad 3.35 uur
namiddag (Middel Eur. Tijd). Vertrek
Kopenhagen 10 u. 30 voormiddag, aan
komst Hamburg 12 u. 40, Bremen 2
uur, A'dam 5 u. 20, eindpunt R'dam
6 u. 05. Vliegtijd 61/, uur (.reistijd 30
uur). De lijn Bremen—Berlijü, vlieg
tijd 3 uur, reistijd 8 uur, geeft aanslui
ting met Rotterdam en Amsterdam.
Uit deze enkele gegevens blijkt dui
delijk van welk groot economisch
belang de K.L.M. voor ons land is.
Er wordt dan ook aangedrongen op
ruimeren steun van de Rageering, dan
tot heden verleend wordt.
De gemeente Rotterdam interres-
seerde zich voor l1/* millioen gulden
by 't Rotterdamsch vliegterrein terwijl
onze Regeering voor 1920 en 1921 de
K.L.M. 2 ton beschikbaar stelde om ö/8
van haar verlies te dekken. Als meu
nagaat wat de K L.M. exploiteert nl.
eeu hoofdkantoor in A'dam, drie vlieg
terreinen (Schiphei, Rotterdam en
Wassenaar) eeu passagekantcor in
A'dam (Leidsche Plein), zes auto's om
het publiek naar de vliegterreinen te
vervoeren, het technische en ander
personeel niet te vergeten, dan kan
ons land met een dergelijke subsidie
nooit tegen de andere mogendheden
coucurreerec, temeer waar de lucht
vaart hier te lande nog niet populair is.
Het publiek staat nog eenigszins
vreemd en angstig tegenover dit nieuwe
vervoermiddel, waarvoor het „onbe
kend maakt onbemind" nog geldt,
niettegenstaande ruime propaganda en
inlichtingen. Is evenwel de terughou
ding overwonnen en wordt gebruik
gemaakt van den luchtdienst, netzij
uit zaken of toeristeuoogpunt, dan
volgt ook geregeld groote waardeering.
Het aantal ongevallen is in verhou
ding tot die van andere transportmid
delen zeer gering. Behalve enkele
noodlandingen met eenige materieele
schade, tengevolge van slecht of
ongunstig weer (mist en lage. wolken),
heett de K.L.M. gean ongevallen ot
ongelukken aan te wijzen in de reeks
van 584 tochten, waarby door de toe-
stellen een route werd afgelegd van
933.600 K.M. (of 20 maal de afstand
AmsterdamBatavia). Een conclusie
is dus gemakkelijk genoeg.
Vliegeniers zijn moeilijk te vinden.
Tot op beden zijn twee vliegeniers-
onderofficieren nl. de heeren Geissen-
dorffers en Holstra tot de Koninklijke
overgegaan. Alvorens bij de K.L.M.
te worden toegelaten, moeten de avia-
teurs aan bepaalde eischen door de
K.L.M. gesteld voldoen. In de eerste
plaats moeten zij in het bezit zijn van
een militair brevet terwijl zij minstens
driehonderd vlieguren op hun activa
moeten hebben, behalve de vereischte
landingen. In de tweede plaats moet
door hen opnieuw een proef worden
afgelegd, terwijl met de verschillende
verkeerstoestellen de noodige oefen
tochten moeten worden ondernomen in
tegenwoordigheid van den cbei-pilote.
Onder de buitenlandsche krachten
tellen wij vier Eugelsche en drie
Duitsche vliegeniers.
Zooals reeds gez -gd, kan ons land
tegen het Buitenland met concureeren
eenerzijds in verband met do geringe
subsidie, anderzijds door de dure ex
ploitatiekosten. Toch vertrouwt de k.
L.M. dat zij dit jaar reeds meer succes
zal bobben.
Afzonderlijke postzegels voor de
luchtvaart van 10, 15 en 60 cent zyn
reeds vervaardigd, terwijl door de K.
L.M. opnieuw tal van propagandamid-
nelen zullen worden benut om het
luchtverkeer dat een ecouomisch be-
laug voor ons land is op den voorgrond
te brengen.
Invaliditeitswet.
Men schrijft ons
Op 1 Maart jl. waren 8738 ouder
domsrenten krachtens de Invaliditeits
wet toegekend (renten dus, waarvoor
zegels geplakt waren). Dit vordert
een totaal bedrag van 1.322.698 per
jaar. Weduwenrenten waren er 313
toegekendjaarlijksch bedrag
56,315.22weezenrente 979, jaar
lijksch bedrag 180,272-.—
Voor rekening van de Raden van
Arbeid waren 616 personen opgenomen
als volgt over de Raden verdeeld:
Alkmaar 9; Amsterdam 74; Amers
loort 11; Apeldoorn 20; Arnhem 14;
Assen 5; Breda 9; Brielle 6; Deltt 9;
Deventer 28; Dordrecht 23 Eindhoven
14; Goes 10; Gouda 15; 's Graven
hage 17; Groningen 7: Haarlem 11;
Ht erenveen 9; Heerlen 7; Hengelo 9
Hertogenbosch 17 Hoorn 4 Leeuw
arden 15 Leiden 22 Maastricht 28
Middelburg 51; Nijmegen 16; Roosen
daal 3; Rot'erdam 21; Sneek 45
Tlal 8; Tilburg 8; Utrecht 4; Venlo
5 Winschoten 7 Zaandam 12 Zeist
7; Zutphen 25; Zwolle 12.
Van oelaug is het, iu verband met
deze laatste cijfers nog een kleine toe
lichting te geven.
Art. 99 der Invaliditeitswet bepaalt
„Indien da Raad van Arbeid van
„oordeel is, dat er gevaar bestaat, dat
„eeu verplicht-verzekerde aan wien
„geen invaliditeitsrento is toegekend,
„blyvend invalide zal worden en dat
„dit gevaar afgewend kan worden
]door doelmatige behandeling of ver-
pleging, is hij bevoegd do Bank voor
„te stellen, op haar kosten den vor-
„zekerde genees of heelkundige ba-
handeling te doen verleenen of hern
„in eon inrichting te doen opnemen."
Art. 100 der invaliditeitswet bepaalt
„Wanneer het Bestuur van de Bank,
„op voorstel van den Raad van Arbeid,
„besluit aan een verzek rde genees-
„of heelkundige behandeling te doen
„verleenen of hem in een inrichting
deen opnemen, wordt dit besluit
„door den Raad van Arbeid ten uit-
jvoer gelegd, ech'er alleen, voor zoo-
„ver de medewerking van den verze
kerde is te verkrijgen".
Alles wat verder de genees- en heel
kundige behandeling en opneming ia
een inrichting betreft, wordt door ons
geregeld. De verzekeringsraad is be
voegd, met inachtneming der bepa
lingen door ot krachtens deze wet
gegeven, nadere voorschriften vast te
stollen.
Zooals uit deze artikelen blijkt,
heett de Raad van Arbeid de bevoegd
heid, een voorstel aan de bank te
doen, om een verzekerde voor rekening
van het luvaliditoitsfonds te verplegen.
En zooals uit deze cijfers, bly kt, heb-
de Raden van die bevoegdheid
eeu ruim gebruik gemaakt. Dat kost
geld, veel geld, wolk geld geput moet
worden uit het Invaliditeitstonds. Maar
wie zou durven beweren dat dit geld
niet goed besteed is. Honderden koe
ren gezond in hun gezin terug, tot
geluk voor hun gezin.
Om teleurstelling te voorkomen,
moet dadelyk gezegd worden, dat niet
ieder voor rekening der Raden ver
pleegd kan worden. Alleen verzeker
den en dan moet bovendien Invalidi
teit dreigen. Meent een verzekerde,
dat hij wellicht voor rekening van
dan Raad opgenomen zou kunneu wor-
dan is het beste, dat hy (zij) zich
tol zijn (baar) arts wendt. Deze is
alleen in ^taat te beoordeelen, of do
mogelijkheid bestaat, dat iemand voor
rekening van den Raad van Arbeid
verpleegd kan worden. Want niet
iedere ziekte voert tot invaliditeit en
iedere ziekte kan ook niet voer reke
ning van het invaliditeitstonds ver
pleegd worden.
Verzekerden, die een verklaring
hebben afgelegd, dat zy de verzeke
ring als vervallen beschouwen, omdat
zij niet meer in loondienst arbeid ver
richten, ot omdat zy meer dan 2000.
salaris hebben, worden niat voor reke
ning van den Raad opgenomen. Lo
gisch, zij zyn immers niet meer ver
zekerd.
Willen zij allo voordeelen der ver
zekering blijven genieten, dan hadden
zij gebruik kuuaen maken van hunne
bevoegdheid, zelf zegels te plakken.
Film over Nederland.
De vereeniging „Nederland in den
Vreemde' heeft thans ook de film
dienstbaar gemaakt aan haar doel
het verspreiden van meer keunis over
ons land, zijn bewoners, handel, scheep
vaart, nijverheid, natuurschoon en zyn
artistieke en cultureel© beteekenis.