Li 6 J k J ww mjMMim. i a So. 87. Zaterdag o Februari 1921. t ana an i ®iasïi*K Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. J. C. VINK - Axel. Dit blad verscnnnt eiken Dinsdag- en Vrij dagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per"3 Maanden 75 Cent; franco per post 877s Cent. Afzonderlijke Nos. Cent. DRUKKER— UITGEVER Bureau Markt C 4. Telefoon Kr. 5«. - Postbox#. ADVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor alken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiên worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- «n *ry dagvoor middag ELF ure. By dit blad behoort een A3?EL. 4 Februari 1»21. Woensdagavond trad in de Geref. kerk alhier voer de a. r. kiesveresniging in dv afd. .Patrimonium" op ds. R van da Kamp. Geref. predikant te Barendrecbt. Waar ds. Van de Kamp in Axel geen onbekende is en bij zijn partijgenooten isovvel als by zijn politieke tegenstan ders alhier vaa ouds bekend is als een vurig redenaar, daar spreekt het haast vanzelf, dat het kerkgebouw geheel gevuld was. Ds. Van de Karap had tot onderwerp de vraag „berekening of getuigenis Een vraag, die voor ieder weldenkende het antwoord iu zich draagt, omdat berekening op msuschelijke gedachten en getuigenis ep goddeiyke waarheid berust. Zoo is de verwarring waarin geheel Europa thans is gehuld, het gevolg van menschelijka berekening en God alleen zal oerdeelen hes en wanneer we zullen geraken uit het moeras, waarin Hij ons heeft gebracht. Er zyn, zei spr. verder, ontzaggelyk veel stoffelijke verliezen geleden tydens de laatste oorlogen, maar de ergste zijn de geestelyke verliezen. En daardoor komt het, dat men steeds met bereke ning te werk gaat en niet volgens een getuigenis. Berekening is het volgen van een door mecscheu bedacht stelsel en hoe men daarmee faalt bewees de distributie o.a. Getuigenis is do grond Blag onzsr belydanis. Berekening krijgt men door verstand, getuigenis geeft ons het geloof. Dat geestelijk verlies dateert echter al van eeuwen terug. Reeds kart nadat in de 16e eeuw het licht des gelopfs begon to komen, is ook het geestelijk verlies al begonnen. Men nam wal een christelijk cachot aan en osk de regaering was wel christelijk maar Christus zelve werd uitgeschakeld en daarvoor kwam in de plaats de wetenschap, tot ook deze weer ver vangen werd door de hoop op menscheu werk en zoo verloor men in do 18a eeuw het geloot aan Christus, iu de 19a eouw het geloof aan de rode en in do 20e eeuw bet gelool aan de men*ch beid, zoodat men geen uitweg meer weet en men nu alles wil afbreken en eon nieuw gebouw zal optrekken Dat is de berekeniDg, waarby men twee idealen had, dia evenwel in roek zyn opgegaan het pacificisms en de cultuur. Het eerste, de leer van hot vrede recht is ten schande gemaakt, want de verschrikkelijkste der oorlogen werd gevoerd, als gevolg van bere kening. Het tweede, de cultuur (volgens spr, het koningschap der natuurkrachten) heeft bewezen, dat de wetenschap den mensch had gemaakt tot sen volslagen vernieler en het geloef in den menace werd teleurgesteld, doordat hij bleek den wreedsteu moordenaar te zy Ook hier was de uitkomst vau de berekening, dat men wel kon ver woesten, maar niet ken opbouwen. Toch gaat men voort en maakt hbsb al vau berekeningen in evenzooveel conference's, die nog niets tot stand brachten en eindigden in da eenige conclusie, dat men moet harder wer ken en zuiniger leven ©m do orde to herstallen. Van oen terugkeer tot God echter geen sprake, nergens in heel Europa. En mochten wij al niet den oorlog meemaken, toch was ook in ons volk eel dwaasheid meer heidendom dan Christendom, zeide spr. Uit kleeding, uit voedsel, en uit alles volgt ook by ons berekening, zonder te letten op da getuigenis, dat God, dio geen muscbje onbeschermd laat, ook voor ons zal zorgen en weet wat noodig en wat overbodig is. Zelfs do geheels anti rev. party heeft zich daarvoor niet wetea te bewaren, vol gens spr., maar alleen zich laten leiden uit zucht tot verdienste on oorlogswinst. Keereu we tot ons zalven, maande spr.het eerst noodige is de bekentenis, dat we veel te ver zijn afgedwaald, niet alleen hier maar door geheel ons Vaderland en hebben wc ëen moed tot God terug te keereii. Zonder dat is redding onmogelijk. Waar is de tyd, vroeg spr., dat we niet telden de stemmen en de zetels, maar we alleen letten op de kwaliteit van onze voormannen Laten we daarom niet volgen een politiek van berekening, maar van getuigenis en afzien van de vraag hoe moeten we doen om eer te behalen. Iu het volgende deel zyuer rede zette ds.-vaa de Kamp uiteen, hoe de gegeven lessen zijn toe te passen en nam daartoe eerst onder handen de verschillende linksche partijen. Hij onderscheidde tweeërlei men- scheu, nl. die consequent zijn en die schipperen (modderen). De laat sten krygen voel gunsten omdat ze veelal van alles een beetje beloven en vaak geven en nemen om te vriend te blyven. Spr. vindt dat het zijn partij een eere moet zijn, dat de tegenstanders zeggen daarmee is niet te redeneeren, omdat zo (de a.r.) zoo consequent zijn Ook Wyakoop is consequent. Daar entegen ziju het Troeistra ea zijn volgelingen die modderen. Spr. ziet in het communisme de partij, die de lakens zal uitdealen Atbreken willen ze en deen ze ook en wie niet wil, ruimen ze mede ep. Do socialisten evenwel wetea niets meer uit te vinden om hun party aantrekkelijk te maken dan.... socialisatie, iets waar zo zelf tegen vzyp, als het er op aan- nomt. Socialisaue is een misluKking, omdat het voortkomt uit berekening. Wat nu het communisme kan geven wyst ons Rusland en spr. besprak breedvoerig de toestanden, die daardoor ontstaan eu noemde hst in navolging van een Oestenrijksch professor, de stichter van de Geref. Kerk in Oosten rijk, (naam onverstaanbaar) volledig auasois, de totale ondergang xan de chr. gedachte, de dood. En we mogen al zeggeB, dat dien stormvloed nog verre van ons is, toch dreigt het com munisme over geheai Europa. Komend tot een anderen tegenstan der, de liberale party, verdeelde spr. ook deze in 2 soerten, nl. de zuiver liberalen en de liberalen rast de witte das. De eersten hebbon een fusie tot stand gebracht ender oud minister Treub met een programma, dat spr. dezelfde prullewinkel van vroeger noemde. De anderen hebben een synthese uitgevonden, op grond daar van dat ze toch oek godsdienstig en ge- loovig zijn, maar niet met de rechiscke partij meekunnen. En hierbij stond spr. langdurig stil, terugwijzend naar de tijden der geloofsvervolging, waar de martelaren met een psalm op de lippen den brandstapel beklommen. Spr. verwachtte diezelfde overtuiging en vastberaaenbeid van zijn partijge- nootea waar zij zich de vraag zullen stellenis de Heere met ons Dan hebban wij dien ook te belijden in kerk en staat en maatschappij Spr. achtte de mannen dor synthese gevaarlijker dan communisten. Een communist is de duivel op klompen, doch de andere hebben een schapenvacht om. Ze zyn allerver- foeilijst, zei spr. Hun leer groadt op berekening, niet op getuigenis. Hierna volgde een scherpe critiek op le de onderwyswet, waarvoor mor, in chr. schoolkringea weliswaar dank stonden heeft gehouden, maar die de chr. school volgens spr. iu het grootste moeras heeft gebracht, omdat nu alle gezag op de chr. school uit is en men niet meer is baas iu zijn eigen huis; 2e het vrouwenkiesrecht. We zitten er mee opgescheept en nu moeten we er mee voort, waut waarschuwt spr. aan da vrouwen en joüga dochters als ge thuis blijft steftu ge linksch, opgepast dus. 3a de achturendag, die spr. een ellende noemde. De regeering was overrompeld door d« zweep van Troel stra, zonder de gevolgen te overzieD, die treurig ziju, zooals spr. met voor beelden aantoonde. Toegevend, dat voor bedrijven die ongezond zijn of overmatig® krachten vorderen, bescher ming der arbeiders noodig is, juichte spr. toe, dat in Axel zooveel handtee- keuingen als protest waren geplaatst. Over 't geheel genomen is spr. in beginsel niet ontevreden over den gang van zaken en kunnen we dankbaar zijn dat we gereformeerd en anti- revolutionnair zijn. De fusie en synthese mogen misschien enkele jaren de overhand hebben, ten slotte zijn za ten dooae opgeschreven en gaat hot in de toekomst tusschen communist en calvinist. Zoolang we echter trouw aan het geloei zijn, zoo lang zal ook revelutio uitblijven. Het is trouwens niets nieuws ouder de zon want 20 ea 30 eeuwen geleden was het eveneens zoo en tydens de Romeiuea banden we ook den strijd tusschen kapitaal en arbeid, Rest nog het vrouwenvraagstuk, dat volgens spr. stinkt van onzedelijkheid. De mensch wil zich daarbij stellen beven de schepping cn zal oogsten wat hy zaait. Zaait hy in het vleesch, hij zal verderf maaien, zaait hy in den geest, hij zal het eeuwige leven maaien. De geheele vrouwenbe weging constateerde spr., bewyst, dat het menschdem in hoererij is verzon ken en verloren, waarop niet anders dan hat oerdeel Gods kan volgen het is een overtreding van het 7e gebod, waartegen hij een woerd van protest moet uitbrengen. Niet den weg va® bere kening, maar van getuigenis mo8tsn we volgen geen stelsel maar geloef, geen vruchten van cultuur, maar van het kruis. Met een geestdriftige aan sporing trouw te blijves aau hnn be lijdenis nam spr. als oude bakende afscheid van zijn vrienden en riep hun het tot weerziens too, waarna hij de vergadering met dankzegging sloot. Dinsdagmiddag werd alhier op nood lottige wijze het 4 jarig meisje overre den van den vrachtrijder M. Dieleman. Het kind was op weg naar huis van de bewaarschool en geraakte bij den hoek, aan de firma Veenhuizen onder een kolenkar. De voerman J. S. had het paard ter andere zijde bij de teu gels en kon alzoo niet zien, welk on geluk achter hem dreigde. Vreeselijk gewond werd het kind opgenomen en na voorloopig verbonden te zijn door den dokter, vervoerd naar het zieken huis te Neuzen. Geen wonder dat de moeder, die op weg was om haar eenigste dochtertje af te halen, hevig ontsteld was bij het hooren dezer tij ding. Ofschoon het meisje nog niet buiten gevaar is, is toch naar omstan digheden de toestand gunstig. Ofschoon hipr aan geen schuld kan gedacht worden, moge dit feit toch leiden tot buitengewone opmerkzaam heid bij gevaarlijke verkeerspunten als daar. In verband Hiermede wijzen we ook nog op een punt, in onze ge meente, dat zeer gevaarlijk is, n 1. de plaats waar de tramlijn de Weststraat snijdt en de stoomtram vaak zoo on verhoeds uit de Kerkdreef of van den Zuiddam kan komen. Onlangs scheelde het geen minuut, ot een automobiel met 4 personen, was door den tram gegrepen, ft daar geen sein voor aan te brengen Dinsdagnamiddag 1 uur trad ia da Geref. Kerk te Zaamslag voor eeu groote schare op, Zyae Excellentie de neer Idenburg cm te spreken over het millioenplan der a. r. party. Toen de spreker binnentrad werd door de ver gadering staande het Wilhelmus aan geheven. Nadat da heer Koelmans de vergadering had geopend gat hy den hear Idenburg het woord. Deze zette uiteen, dat, nu onze leider de heer Kuyper was heengegaan, de heer Colija an spreker het werk van onzen voorman zouden zien voort te zetten, wat de politiek betrof, al waren zij er zich van bewust niet ten üalvo by Or. Kuyper te kunnen reiken. Hij zette

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1921 | | pagina 1