;*o. 73. Woensdag 17 December f919. 35e 3aar,g. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuw sch-Vlaanderen. J. C. VINK - AxeL Beperking Steenkolen. Provinciale Staten. AXELSCH «BRANT rC Ört btad verschijnt eikea Dinrnkis- en Vrijdagavond. A BONNÏMINTSPRUS: Pea- 3 Maanden 7fc Cent; fraaec oer Boat 877s Cent. AJaoaderlijke Sets. C«mU »RUIE£R—UITG EVER Bureau Markt C 4. Telefoon Kr. h«. - tot 5 regels 50 Sent; voor 6 roe te letters wordt» naar ADVERTENTIE* vub 1 elke» ragel aaeor 1® Cent, pteateruunt» bewskewiL Advertenttia wwsdea twuaco ingewacht, uiterlijk tot tsa Trflda^middag TWAALF ure. Blijkens eea in dit nummer roer- komende advertentie wordt ana groote gezinnen de gelegenheid gegeven om meer kolen ia te «laan. We kunnen belanghebbenden aanraden hiervan te profiteered, want de berichten over enne brandstoffenvoerzieniag zien er aiet rooskleurig uit. Tot voor korten tyd was ons land in de gelegenheid zich vrf regelmatig op ia betrekking tot andere landen ruime mate van kolen te voorzien. Dit kwam hoofdzakelyk, doordat we met ons eigen vervoermateriaal, spoor wagens en schepen, de Bteenkool van de Duitseha mijnen mochten afhalen. Terwijl Daitschland zelf gebrek aan brandstof had, omdat het gedwongen werd zooveel spoorwegmateriaal aan Frankrijk en België af te staan, dat het voor eigen gebruik materiaal te kort kwam, werd het verplicht aan Frankrijk gedurende 10 jaren 7 millioen ton kolen te leveren, aan België 10 jaar lang 8 millioen ton en aan Italië gedurende dien termijn 4 tot 8 millioen ton. Hetzelfde gebrek aan transport materiaal was echter oorzaak, dat van deze gedwongen leveringen niet veel kwam, en er dus wel voorraden kolen ahn de mynea in Duitschland lagen opgeslagen, maar deze niet vervoerd konden worden. En dat is het juist, waarvan Nederland heeft geprofiteerd door met eigen treinen en schepen kelen af te halen. Maar het spreekt van zelf dat zoowel de Duitschers, die zelf in de kou zitten, als de Entente-landen die hun ver wachting van aanvulling in hun kolen- nood niet verwezenlijkt zageü, onze positie met leede oogen beschouwden, zegt de Midd. Crt. We hebben dan ook gezien, dat de aanvoer ait Duitschland, die dezen zomer tamelijk goed was, in de laatste maanden weer verminderde. En nu meldt een berichtgever uit Dusseldorp aan het Hbld. De Belgische gewAraal Miehei heett de Duitsche regeeriS|nnedegedeeld, dat hy de Duitsche kolen, die naar Neder land worden uitgevoerd, voor het be zette gebied opvordert. Op dezen grond is de Duitsche kolen- aitvoer naar Nederland van 200.000 ton tot 80.000 ton teruggebracht." Een draadloos bericht uit Nauen zegt De kolenleveranties van Duitschland aan Nederland zijn verminderd moeten worden om de koleavoorziening van Zuid-Duitschland te waarborgen». Op het oogenblik vertrekken er nog slechts vier kolentreinen per dag naar Neder land, inplaats van zes, zooals tot dusver het geval was. Dat voorspelt weinig goeds Zooals men weet komt er sedert maanden geen aanvoer van beteekenis uit België. Op Engeland hebben we heelemaal niet te rekenen, want het heeft zelf veel te weinig. En Amerika zal ook wel niets overhouden na de staking, nog daargelaten dat die kolen onbetaal baar duur zijn, vóór ze hier geleverd worden. Men zal dus goed doen er op te rekenen, dat het met de kolenlevering dezen winter aiet vlot zal loopei, om het zacht uit te drukken. Vrijdag jl. werd onder voorzitterschap von den Commissaris der Koningin in Zeeland, mr. H. J. Dijckmeester de najaarsvergadering gehouden van de Provinciale Staten. Betreffende de Stoombootdieasten zijn Ged. Staten overtuigd van de gebrekkige dienstregeling, doch zeggen zij dat verbetering afstuit op de kosten. Ook de onveiligheid wegens mijnen is nog zeer groot om in duisternis te varen, terwyl in de derde plaats geen uitbreiding is te wachten van de kolenvoorziening. Aangaande het voorstel Van Zuyen in zake overname door het Rijk van den Prov. Stoombootdienst, bestond in de afdeelingen veel verschil van meaning. Ged. Staten voreenigen zich met het voorstel, om in het adres niet te ver zoeken de overname door het Rijk, maar zoodanige verhoogde subsidie, dat het mogelijk zal zijn een dienstre geling in te voeren, die aan billijke eiscben voldoet. By de behandeling van dit voorstel betoogt de heer Van Rompu (Ged. Sl.) dat de dienstregeling der beoten niet zoo sleohts is, maar dat de schuld ligt by de sleehte dienstregeling der Staats spoor, althans wat de W. Schelde betrelt. Verbetering op de O. Schelde is niet zonder hooge kosten mogelyk. Spr. wijst nog op bet myaengevaar op de W. Schelde. Exploitatie door het rijk zou ook aan de provincie geld kosten, het rijk doet ook niets voor niets, en het zou aan de provincie misschien nog meer kosten door provin ciale bijdragen aan bet Ryk, dan thans by provinciale exploitatie. Betreffende de amendementen deelt spr. mede, dat door Ged. Stafeu in October reèds hetzelfde gezegd is. De heer v. d. Ouden trekt zyn amen dement in, en vereenigt zich met dat van den heer Vienings. Üe heer Van Zujjen mist een rechte lyn in de gedachten van Ged. Staten inzake de stoombootdiensten. Eerst was het 't geld, na is 't weer vooral de gebrekkige dienstregeling van de treinen. Spr. dringt nogmaals aan op de wenschelijkheid van de emtsex ploitatie en wijzigt zijn voorstel aldus dat het alle prov. stoombootdiensten omvat. De beer Dielpman meent, dat een heid van de Prov. Staten van belang is by hun optreden bij het Rijk. Wil men goede stoombootdiensten, dan eiseht dit naar spr's meening te veel van de provincie. Spr. dringt aan op aanneming van het voorstel-Vienings inzake verhooging van subsidie. In stemming wordt gebracht het voorstel-v. Zuijea hetwelk wordt ver worpen met 2d legen 12 stemmen. Voer stemden de heeren WellomaB, Perrels, mevr. Duiker, v. d. Weijds, Onderdijk, v. Znijen, Lindeijer, Erasmus, Dixhoorn, Moelker, Adriaanse oh v. Niftrik. Aangenomen wordt hierna het voor stel Vienings om zooveel subsidie te vragen aan het Rijk, dat een meer voldoende dienstregeling kan worden ingevoerd. Inzake het voorstel van Niftrik e.a. om schoolartsen aan te stellen was van de Regeering ingekomen een brief, waarbij mededeeling werd gedaan dat het in de bedoeling der Regeering ligt, het instituut der schoolartsen aan het Ryk te trekken, en geen plaats te laten aan provinciale bedoelingen te dezer zake. Het voorstel Van Niftrik e.a. om aan de Regeering te verzoeken de Prov. wet zoodanig te wijzigen, dat Prov. St. buiten de thans bepaalde vergaderingen ook neg kannen vergaderen, zonder dat men van de Kroon daartoe toestemming behoeft, acht de heer Dieleman in strijd met de grondwet en daarom hebben Ged. St. hiertegen bezwaar. De heer Adriaanse is van andere meening. Het voorstel wordt verworpen met 27 tegen 15 stemmen. Vóór stemden de heeren Welleman, Perrels, mevr. Duiker, Ondardyk, Lindeijer, Kakebee- ke, Dumoleijn, Erasmus, Hensel. v. Dixhoorn, Moelker, Nolson, Viruly, Adriaanse en van Niftrik. Het voorstel van de heeren Tan Niftrik, Adriaanse en Welleman be treffende het verzoek aan de regeering tot aanleg van een rijksstraatweg door Zeeland en van locaalspoorwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen en op de eilanden wordt verdedigd door den heer Van Niftrik, die erop wijst dat de welvaart van een land nauw samenhangt met de verkeerswegen, hetgeen Zeeland in de geschiedenis zoozeer heett onder vonden. Toen het verkeer hoofdzakelijk te water plaats vond was Zeeland in zeer gunstige conditie. De aanleg van spoorwegen kwam in Zeeland zeer laat. Spr. acht de tijd gekomen, voor de regeering om een gewillig oor te leeHen aan wenschen tot verbetering van het verkeer te land in Zeeland, vooral nu men zoo groote waarde aan een gedeelte van Zeeland, n.l. Zeeuwsch- Vlaanderen blijkt te hechten. Spoor wegen moeten uitgebreid worden tot Zeeuwsch Vlaanderen en op de eilanden. De trammen dienen voor plaatselijk de spoorwegen voor doorgaand verkeer. Zeer gewenscht is voorts een uitste kende rijksweg voor de provincie, zonder belemmeringen als het veer Breskens— Vlissingen. De heer v. Dixhoorn vindt het voor stel alle overweging waard en toch wel ten deele uitvoerbaar. Spr. acht een commissie van onderzoek voor de provincie gewenscht, ook met het oog op de stoombootdiensten. Voor de geheele provincie geldt de onvoldoend heid van het verkeer. Spr. stelt voor mede namens de leden van Oeveren, v. d. Ouden, Vogelaar, Mulder, Vienings, Hendrikse, Hensel, Moelker, v. Waes- berghe en Timmerman, ten einde een onderzoek naar reorganisatie en ver betering van het verkeer in de provincie in te stellen, een commissie te benoe men uit de Staten event, aangevuld met technische ambtenaren, en Ged. St. te machtigen een crediet daartoe te verleenen. De heer Nolson is verwonderd, dat de voorstellen O. Z.-Vl. niet met een rijksstraatweg hebben bedacht. Wat lecaalspoor betreft meent spr. dat deze naast de bestaande of in bewerking zynde geen levensvatbaar heid zullen hebben. Het productentransport uit Z.-Vl. eischt geen snelvervoer, doch is met verkeer te water gebaat. Overigens gaat veel verkeer over België. Rijksstraatwegen acht spreker ge wenscht, loeaalsporen niet. Stelt men een commissie in, dan moet deze komen met uitvoerbare voorstellen, doch dit stuit weer af op de onzekerheid der daaraan verbonden kosten, zoodat daarom spr. niet veel ervoor voelt. De toestand van voor den oerlog was, wat Z.-Vlaanderen betreft, gunstig, en herinvoering hier van ware voldoende. Spr. is niet tegen de commissie doch waarschuwt voor grootsche plannen. De heer Dieleman (voor Ged. St.) acht de voorstellen idealistisch, maar voor een groot gedeelte onuitvoerbaar. Overname der groote verkeerswegen is een aanslag op de provinciale kas, daar het in de millioenen zou loopen. Wat aangaat een doorgaande Rijks straatweg Bergen op Zoom Middelburg- Belgische grens tusschen Vlissingen en Breskens ligt het water. Een Ferryboot zou een uitgave vorderen, die niet ia overeenstemming met het belang is. Beroep op de regeering in zake den Rijksweg is overbodig, daar het Rijk reeds met verbetering en met ontwerpen tot verbetering bezig is. Aandrang op de regeering soa den indruk kunnen geven van een wantrouwen, waartoe geen reden bestaat. Ged. Staten erkennen het groote be lang van een goed verkeer. Wat de locaalspoorwegen aangaat, ook spr. acht onder dit opzicht het voorstel althans voor Z.-Vlaanderen, Schouwen Duive- land en St. Philipsland weinig sympa thiek. Zij zouden millioenen Kosten en bovendien overbodig zrjn. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen is snelvervoer niet noodig. Intensieve groente en frnitcultuur zou slechts snelverkeer naar België oischen, niet in de richting Oost West of West-Oost. Eu in de richting Noord-Zuid is voldoende snel verkeer. Een nieuwe locaalspsor zou al het bestaande overbodig maken en dus millioenen onnut weggooieB. Wat Schouwen-Duiveland betreft daar zal en moet het bestaande verkeer ver bateren, zonder dat er een nieuwe spoorweg by komt. Voor Zuid Bevelaud hebben het Rijk en de provincie reeds gelden toegezegd, zoodat ook wat dat deel van Zeeland betreft het voorstel overbodig is.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1919 | | pagina 1