;*o. 73.
Woensdag 17 December f919.
35e 3aar,g.
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuw sch-Vlaanderen.
J. C. VINK - AxeL
Beperking Steenkolen.
Provinciale Staten.
AXELSCH
«BRANT
rC
Ört btad verschijnt eikea Dinrnkis- en Vrijdagavond.
A BONNÏMINTSPRUS:
Pea- 3 Maanden 7fc Cent; fraaec oer Boat 877s Cent.
AJaoaderlijke Sets. C«mU
»RUIE£R—UITG EVER
Bureau Markt C 4.
Telefoon Kr. h«. -
tot 5 regels 50 Sent; voor
6 roe te letters wordt» naar
ADVERTENTIE* vub 1
elke» ragel aaeor 1® Cent,
pteateruunt» bewskewiL
Advertenttia wwsdea twuaco ingewacht, uiterlijk tot
tsa Trflda^middag TWAALF ure.
Blijkens eea in dit nummer roer-
komende advertentie wordt ana groote
gezinnen de gelegenheid gegeven om
meer kolen ia te «laan. We kunnen
belanghebbenden aanraden hiervan te
profiteered, want de berichten over
enne brandstoffenvoerzieniag zien er
aiet rooskleurig uit.
Tot voor korten tyd was ons land in
de gelegenheid zich vrf regelmatig op
ia betrekking tot andere landen
ruime mate van kolen te voorzien.
Dit kwam hoofdzakelyk, doordat we
met ons eigen vervoermateriaal, spoor
wagens en schepen, de Bteenkool van
de Duitseha mijnen mochten afhalen.
Terwijl Daitschland zelf gebrek aan
brandstof had, omdat het gedwongen
werd zooveel spoorwegmateriaal aan
Frankrijk en België af te staan, dat
het voor eigen gebruik materiaal te
kort kwam, werd het verplicht aan
Frankrijk gedurende 10 jaren 7 millioen
ton kolen te leveren, aan België 10
jaar lang 8 millioen ton en aan Italië
gedurende dien termijn 4 tot 8 millioen
ton. Hetzelfde gebrek aan transport
materiaal was echter oorzaak, dat van
deze gedwongen leveringen niet veel
kwam, en er dus wel voorraden kolen
ahn de mynea in Duitschland lagen
opgeslagen, maar deze niet vervoerd
konden worden. En dat is het juist,
waarvan Nederland heeft geprofiteerd
door met eigen treinen en schepen
kelen af te halen.
Maar het spreekt van zelf dat zoowel
de Duitschers, die zelf in de kou zitten,
als de Entente-landen die hun ver
wachting van aanvulling in hun kolen-
nood niet verwezenlijkt zageü, onze
positie met leede oogen beschouwden,
zegt de Midd. Crt.
We hebben dan ook gezien, dat de
aanvoer ait Duitschland, die dezen
zomer tamelijk goed was, in de laatste
maanden weer verminderde.
En nu meldt een berichtgever uit
Dusseldorp aan het Hbld.
De Belgische gewAraal Miehei heett
de Duitsche regeeriS|nnedegedeeld, dat
hy de Duitsche kolen, die naar Neder
land worden uitgevoerd, voor het be
zette gebied opvordert.
Op dezen grond is de Duitsche kolen-
aitvoer naar Nederland van 200.000 ton
tot 80.000 ton teruggebracht."
Een draadloos bericht uit Nauen zegt
De kolenleveranties van Duitschland
aan Nederland zijn verminderd moeten
worden om de koleavoorziening van
Zuid-Duitschland te waarborgen». Op
het oogenblik vertrekken er nog slechts
vier kolentreinen per dag naar Neder
land, inplaats van zes, zooals tot dusver
het geval was.
Dat voorspelt weinig goeds
Zooals men weet komt er sedert
maanden geen aanvoer van beteekenis
uit België.
Op Engeland hebben we heelemaal
niet te rekenen, want het heeft zelf
veel te weinig. En Amerika zal ook
wel niets overhouden na de staking,
nog daargelaten dat die kolen onbetaal
baar duur zijn, vóór ze hier geleverd
worden.
Men zal dus goed doen er op te
rekenen, dat het met de kolenlevering
dezen winter aiet vlot zal loopei, om
het zacht uit te drukken.
Vrijdag jl. werd onder voorzitterschap
von den Commissaris der Koningin in
Zeeland, mr. H. J. Dijckmeester de
najaarsvergadering gehouden van de
Provinciale Staten.
Betreffende de Stoombootdieasten
zijn Ged. Staten overtuigd van de
gebrekkige dienstregeling, doch zeggen
zij dat verbetering afstuit op de kosten.
Ook de onveiligheid wegens mijnen
is nog zeer groot om in duisternis te
varen, terwyl in de derde plaats geen
uitbreiding is te wachten van de
kolenvoorziening.
Aangaande het voorstel Van Zuyen
in zake overname door het Rijk van
den Prov. Stoombootdienst, bestond in de
afdeelingen veel verschil van meaning.
Ged. Staten voreenigen zich met het
voorstel, om in het adres niet te ver
zoeken de overname door het Rijk,
maar zoodanige verhoogde subsidie,
dat het mogelijk zal zijn een dienstre
geling in te voeren, die aan billijke
eiscben voldoet.
By de behandeling van dit voorstel
betoogt de heer Van Rompu (Ged. Sl.)
dat de dienstregeling der beoten niet
zoo sleohts is, maar dat de schuld ligt
by de sleehte dienstregeling der Staats
spoor, althans wat de W. Schelde
betrelt. Verbetering op de O. Schelde
is niet zonder hooge kosten mogelyk.
Spr. wijst nog op bet myaengevaar
op de W. Schelde. Exploitatie door
het rijk zou ook aan de provincie geld
kosten, het rijk doet ook niets voor
niets, en het zou aan de provincie
misschien nog meer kosten door provin
ciale bijdragen aan bet Ryk, dan thans
by provinciale exploitatie.
Betreffende de amendementen deelt
spr. mede, dat door Ged. Stafeu in
October reèds hetzelfde gezegd is.
De heer v. d. Ouden trekt zyn amen
dement in, en vereenigt zich met dat
van den heer Vienings.
Üe heer Van Zujjen mist een rechte
lyn in de gedachten van Ged. Staten
inzake de stoombootdiensten. Eerst
was het 't geld, na is 't weer vooral
de gebrekkige dienstregeling van de
treinen. Spr. dringt nogmaals aan op
de wenschelijkheid van de emtsex
ploitatie en wijzigt zijn voorstel aldus
dat het alle prov. stoombootdiensten
omvat.
De beer Dielpman meent, dat een
heid van de Prov. Staten van belang
is by hun optreden bij het Rijk. Wil
men goede stoombootdiensten, dan
eiseht dit naar spr's meening te veel
van de provincie. Spr. dringt aan op
aanneming van het voorstel-Vienings
inzake verhooging van subsidie.
In stemming wordt gebracht het
voorstel-v. Zuijea hetwelk wordt ver
worpen met 2d legen 12 stemmen.
Voer stemden de heeren WellomaB,
Perrels, mevr. Duiker, v. d. Weijds,
Onderdijk, v. Znijen, Lindeijer, Erasmus,
Dixhoorn, Moelker, Adriaanse oh
v. Niftrik.
Aangenomen wordt hierna het voor
stel Vienings om zooveel subsidie te
vragen aan het Rijk, dat een meer
voldoende dienstregeling kan worden
ingevoerd.
Inzake het voorstel van Niftrik e.a.
om schoolartsen aan te stellen was
van de Regeering ingekomen een
brief, waarbij mededeeling werd gedaan
dat het in de bedoeling der Regeering
ligt, het instituut der schoolartsen aan
het Ryk te trekken, en geen plaats te
laten aan provinciale bedoelingen te
dezer zake.
Het voorstel Van Niftrik e.a. om aan
de Regeering te verzoeken de Prov.
wet zoodanig te wijzigen, dat Prov. St.
buiten de thans bepaalde vergaderingen
ook neg kannen vergaderen, zonder dat
men van de Kroon daartoe toestemming
behoeft, acht de heer Dieleman in
strijd met de grondwet en daarom
hebben Ged. St. hiertegen bezwaar.
De heer Adriaanse is van andere
meening.
Het voorstel wordt verworpen met
27 tegen 15 stemmen. Vóór stemden
de heeren Welleman, Perrels, mevr.
Duiker, Ondardyk, Lindeijer, Kakebee-
ke, Dumoleijn, Erasmus, Hensel. v.
Dixhoorn, Moelker, Nolson, Viruly,
Adriaanse en van Niftrik.
Het voorstel van de heeren Tan
Niftrik, Adriaanse en Welleman be
treffende het verzoek aan de regeering
tot aanleg van een rijksstraatweg door
Zeeland en van locaalspoorwegen in
Zeeuwsch-Vlaanderen en op de eilanden
wordt verdedigd door den heer Van
Niftrik, die erop wijst dat de welvaart
van een land nauw samenhangt met
de verkeerswegen, hetgeen Zeeland in
de geschiedenis zoozeer heett onder
vonden. Toen het verkeer hoofdzakelijk
te water plaats vond was Zeeland in
zeer gunstige conditie. De aanleg van
spoorwegen kwam in Zeeland zeer laat.
Spr. acht de tijd gekomen, voor de
regeering om een gewillig oor te leeHen
aan wenschen tot verbetering van het
verkeer te land in Zeeland, vooral nu
men zoo groote waarde aan een
gedeelte van Zeeland, n.l. Zeeuwsch-
Vlaanderen blijkt te hechten. Spoor
wegen moeten uitgebreid worden tot
Zeeuwsch Vlaanderen en op de eilanden.
De trammen dienen voor plaatselijk de
spoorwegen voor doorgaand verkeer.
Zeer gewenscht is voorts een uitste
kende rijksweg voor de provincie,
zonder belemmeringen als het veer
Breskens— Vlissingen.
De heer v. Dixhoorn vindt het voor
stel alle overweging waard en toch
wel ten deele uitvoerbaar. Spr. acht
een commissie van onderzoek voor de
provincie gewenscht, ook met het oog
op de stoombootdiensten. Voor de
geheele provincie geldt de onvoldoend
heid van het verkeer. Spr. stelt voor
mede namens de leden van Oeveren,
v. d. Ouden, Vogelaar, Mulder, Vienings,
Hendrikse, Hensel, Moelker, v. Waes-
berghe en Timmerman, ten einde een
onderzoek naar reorganisatie en ver
betering van het verkeer in de provincie
in te stellen, een commissie te benoe
men uit de Staten event, aangevuld
met technische ambtenaren, en Ged.
St. te machtigen een crediet daartoe
te verleenen.
De heer Nolson is verwonderd, dat
de voorstellen O. Z.-Vl. niet met een
rijksstraatweg hebben bedacht.
Wat lecaalspoor betreft meent spr.
dat deze naast de bestaande of in
bewerking zynde geen levensvatbaar
heid zullen hebben.
Het productentransport uit Z.-Vl.
eischt geen snelvervoer, doch is met
verkeer te water gebaat. Overigens
gaat veel verkeer over België.
Rijksstraatwegen acht spreker ge
wenscht, loeaalsporen niet.
Stelt men een commissie in, dan
moet deze komen met uitvoerbare
voorstellen, doch dit stuit weer af op
de onzekerheid der daaraan verbonden
kosten, zoodat daarom spr. niet veel
ervoor voelt. De toestand van voor
den oerlog was, wat Z.-Vlaanderen
betreft, gunstig, en herinvoering hier
van ware voldoende. Spr. is niet
tegen de commissie doch waarschuwt
voor grootsche plannen.
De heer Dieleman (voor Ged. St.)
acht de voorstellen idealistisch, maar
voor een groot gedeelte onuitvoerbaar.
Overname der groote verkeerswegen
is een aanslag op de provinciale kas,
daar het in de millioenen zou loopen.
Wat aangaat een doorgaande Rijks
straatweg Bergen op Zoom Middelburg-
Belgische grens tusschen Vlissingen en
Breskens ligt het water. Een Ferryboot
zou een uitgave vorderen, die niet ia
overeenstemming met het belang is.
Beroep op de regeering in zake den
Rijksweg is overbodig, daar het Rijk
reeds met verbetering en met ontwerpen
tot verbetering bezig is. Aandrang op
de regeering soa den indruk kunnen
geven van een wantrouwen, waartoe
geen reden bestaat.
Ged. Staten erkennen het groote be
lang van een goed verkeer. Wat de
locaalspoorwegen aangaat, ook spr. acht
onder dit opzicht het voorstel althans
voor Z.-Vlaanderen, Schouwen Duive-
land en St. Philipsland weinig sympa
thiek. Zij zouden millioenen Kosten
en bovendien overbodig zrjn. Voor
Zeeuwsch-Vlaanderen is snelvervoer
niet noodig. Intensieve groente en
frnitcultuur zou slechts snelverkeer
naar België oischen, niet in de richting
Oost West of West-Oost. Eu in de
richting Noord-Zuid is voldoende snel
verkeer. Een nieuwe locaalspsor zou
al het bestaande overbodig maken en
dus millioenen onnut weggooieB. Wat
Schouwen-Duiveland betreft daar zal
en moet het bestaande verkeer ver
bateren, zonder dat er een nieuwe
spoorweg by komt. Voor Zuid Bevelaud
hebben het Rijk en de provincie reeds
gelden toegezegd, zoodat ook wat dat
deel van Zeeland betreft het voorstel
overbodig is.