m. 14. Woensdag 21 Mei 1919. 35e «laai'i*. 1 sei Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwse li-Vlaanderen. J. C. VINK - Axel. Buitenland. ld ,e. Binnenland. NT Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 Maanden 75 Cent; franco per post 877, Cent. Afzonderlijke Nos. 5.Cent. hjrant DRUKKER—UITGEVER Bureau Markt C 4. Telefoon HTr. 56. - Postbox 6. ADVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 50 Cent; voor eiken regel meer 10 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagmiddag TWAALF ure. De vredesvoorwaarden. Het eerste exemplaar der Duitsche enl vertaling van het vredesverdrag is Donderdag uit Parijs aangekomen te Berlijn. Intusschen wordt er dc^r de Duitsche delegatie gearbeid met een yver, welke duidelijk toont, dat zij g geenszins geneigd is, de hoop op ver- 1 anderingen in het verdrag op te geven. Zeven nota's zijn thans overhandigd aan den Raad van vier. De zevende behandelt de economische gevolgen van het vredesverdrag. Deze nota is door 1 den gedelegeerde Melchior uitgewerkt en wordt, zoowel wat vorm en inhoud 1 betreft, uitstekend genoemd. Een acht- ste nota is ook vastgesteld. In de samenstelling der gedelegeerden vinden 1 veranderingen plaats. lederen dag 1 komen meer diplomaten te Versailles I aan, terwyl eenige gedelegeerden en I hun medewerkers naar Berlijn zijn j teruggekeerd. De geheele organisatie I wyst er op, dat men er op rekent, dat I het werk van langen duur zal zijn. Het aantal telegraaflijnen wordt ver- 1 meerderd. j De officieuse „Deutsche Allgem. Ztg." verneemt van bevoegde zijde datrijks- i minister Preuss er nog eens den nadruk op heeft gelegd, dat de riiks-regeering het vredesverdrag in den huidigen vorm ionder geen omstandigheden zal tee I kenen. Dr. Preuss rekent in het ge val van een mislukking der vredes onderhandelingen op een verscherping der hongerblokkade en daarmede ook op het weder optreden van ernstige onlusten. Indien echter het verdrag in zyn tegenwoordige redactie zou worden onderteekend dan zou een nog veel grootere chaos ontstaan, daar mil- lioenen Duitschers, ten gevolge van het te gronde richten van nijverheid en handel, broodeloos zouden worden. De gevolgen in het geval van een onderteekening der voorwaarden zouden dus niet anders zijn dan in het geval van een niet-onderteekening. De onder teekening zou echter het groote nadeel bieden, dat daardoor de banden van het Duitsche Rijk tegenover de Entente gebonden zouden zijn, terwijl in het andere geval geen verplichtingen zou den worden aanvaard. De hoop der Entente op de onafhan- kelijken is volgens den minister een zeepbel. Als de onafhankeliiken aan het roer kwamen, zou daardoor ook een .chaos ontstaan en weldra het bolsje wisme in Duitschland heerschen. Daar mee zal de Entente ook niet gediend zijn, want de onlusten zouden voor haar grenzen niet ophouden en dan zou zij ook van het in een chaotischen toestand verkeerende Duitschland geen oorlogs schadevergoedingen hebben te ver wachten. Het is dan ook vanzelfspre kend in het belang van de Entente, dat de huidige regeering aan het roer blijft. Deze zal echter slechts dan de zaken verder voeren als de Entente terugkeert tot het program van Wilson en het vredesverdrag zóó vervormt, dat het recht doet aan de levensvoor waarden van Duitschland. Nog een spellebreker Zwitsersche bladen vernemen uit Rumeensehe bron, dat de Rum. vredes-delegatie te Parijs de conferentie wil verlaten nu de Raad van tien heeft besloten, het banaat te vefdeelen tusschen Servië enRumènië. Uit Parys wordt gemeld, dat Italië en Portugal ook verre van tevreden zijn over het hun toegewezen aandeel in den buit. De Italianen stelden zeer uitgebreide eischen tot toekenning van gebied in Afrikade Portugeezen ver langen een flinke schadeloosstelling op koloniaal gebied. De Matin meent te weten, dat het Duitsche tegenvoorstel, hetwelk 23 Mei in zijn geheel aan de geallieerde leden der vredesconferentie zal worden voor gelegd, de volgende richtlijnen heb ben zal. De Duitschers houden vast aan de veertien punten van Wilson en ver langen een volksstemming in de be twiste gebieden. Het voorstel bevat verder een aanbod tot gemeenschappe lijk economisch beheer van het Saar- bekkeD. Duitschland zal zich tot herbouwing en vernieuwing der verwoeste gebieden verplichten, indie'n het alle voorlichting en hulp verkrijgt, die voor dezen arbeid noodig zijn. De sterkte van het Duitsche leger zal voorloopig hooger blijven dan in het vredesverdrag is voorgesteld. Als be wijs voor Duitschlands ernstig voor nemen tot ontwapening is Duitschland bereid de geheele oorlogsvloot na den vrede uit te sluiten. Het verlangt daarentegen zijn handelsvloot terug. Bij niet aanvaarding dezer tegen voorstellen zou Duitschland weigeren het vredesverdrag te dïiderteekenen. De correspondent van het Handelsbl. meldt, dat te Antwerpen een staking van trampersoneel en havenarbeiders is uitgebroken. Ook dreigt een staking bij de gasmaatschappij. Vuurwapenen en volksstemming. Het westsvoorstel tot nadere-voorzie- ning op het stuk van vuurwapenen en ammunitie (waarbij he,t voorhanden hebben van een vuurwapen beperkt wordt tot hen die er volgens de wet toe gemachtigd worden) heeft, bij het afdeelingsonderzoek der Tweede Kamer van een deel der leden heftig kritiek ondervonden, als zijnde reactionnair. Daar zyn toen „zeer veel andere leden" tegenop gekomen. Maar nu heeft Minister Heemskerk in zijn Mem. van Antwoord daar nog het volgende betoog aan toegevoegd Het wetsontwerp beteekent z. i. aller eerst een belangrijke stap vooruit op den weg van meer doelmatige bestry- ding van criminaliteit. Niet het wets ontwerp is derhalve reactionnair, doch veeleer het verzet tegen dien stap vooruit, op welke reeds sedert jaren is aangedrongen. Of zou men maar steeds moeten dulden, dat misdadigers, kinde ren en heel of half krankzinnigen zich vrijelyk vuurwapenen kunnen verschaf fen Ongetwijfeld kan het wetsontwerp mede strekken doch deze strekking komt eerst in de tweede plaats in aan merking - om revolutionnair geweld tegen te gaan, om met andere woorden te beletten, dat een kleine meerderheid des volks doon geweld haar wil aan de meerderheid zou opleggen. Doch is de wetsvoordracht om deze meer bijzondere reden reactionair te noemen Het tegendeel is waar. In een demo cratisch geregeerd land, als het onze kunnen alle veranderingen op sociaal of politiek gebied, waarvoor in het volk een meerderheid wordt gevonden, langs wettelyken weg worden aange bracht. Het wetsontwesp reageert daartegen allerminst. Het staat mee op het standpunt, dat de orde van zaken moet steunen op geweld. De orde van zaken moet steunen op recht, weerspiegeld in de rechtsovertuigingen des volks. Ter handhaving van de orde tegenover personen, die, voor huu overtuigingen geen meerderheid in den lande kunnende vinden, tot geweld hun toevlucht zouden nemen en de meerderheid zouden willen dwingen om zich te onderwerpen, dient intus schen elk wettig gezag over voldoende machtsmiddelen te beschikken. En dit onverschillig of de aanranders een ancien régime zouden willen herstellen of een revolutionnairen heilstaat vesti gen. Het westontwerp is dus ia geen enkel opzicht reactionnair; juist omge keerd biedt het een machtsmiddel te meer om te verzekeren, dat bij het aanbrengen van veranderingen in de orde van zaken de weg des rechts en niet die van het geweld zal worden gevolgd. Een politiek, die blijk geeft van medelijden met hen, die in ellende verkeeren, is der regeering niet vreemd. Doch moet het medelijden zich ook niet uitstrekken tot hen, die als gevolg van een geweldadig optreden eener kleine minderheid in namelooze ellende zouden worden gestort gelijk de er va ring in het buitenland ten duidelijkste leert Zoo ja, dan ligt ook dit wets ontwerp in de lijn dier politiek, dat voorts ingevolge de ontworpen regeling de een bevoegd zal worden gemaakt tot het voorhanden hebben van vuur wapenen, de ander niet, is juist. Daar over zal intusschen niet op willekeurige wyze, doch in een geordenden admi nistratieven rechtsgang worden beslist. Wil men nu in deze van een schei ding tusschen burgers van het zelfde „land" spreken, dan betreft het hier een scheiding van geheel denzelfden aard als reeds bestaat tusschen perso nen, die een wapen op den openbaren weg by zich mogen hebben, en daartoe onbevoegden, in het algemeen tusschen hen die zich houden aan de openbare orde, en hen, die daartegen ingaan. De Staatsloterij. De directeur der Ned. Staatsloterij maakt bekend Blijkens het oflicieele plan der 42iste Loterij zal een verandering in de nummers der loten plaats hebben. Tot dusver liepen de nummers der 10.500 loten, die voor alle klassen worden uitgegeven of de zoogenaamde doorge fourneerde loten van no. 1 tot en met 10.500 en de nummers van 10,500 loten welke van klasse tot klasse worden uitgegeven of de zoogenaamne klassikale loten van no. 10,501 tot en met no. 21.000. Thans liggen de nnmmers der 10,500 doorgefourneerde loten tusschen no. 1 en no. 11,500 en zijn de 10.500 klassi kale loten genummerd van no. 10,501 tot en met no. 22.000. Hieruit volgt dat van de nummer» 1 tot en met 11.500 duizand nummers worden overgeslagen, verdeeld over verschillende groepen. Verder onder gaat het plan geen verandering. Het publiek wordt verzocht hierop te letten bij het aankoopen van loten of gedeelten van loten. Bij informatie ter bevoegder plaatse werd ons bevestigd dat de wijziging in het trekkingsplan der Staatsloterij is aangebracht om het „trekken op de Staatsloterij" van particuliere loterijen onmogelijk te maken. Acp. Onze scheepvaart. Naar het Hbldverneemt, is reede bij herhaling als voorwaarde voor af voering van de zwarte lijst door Enge land gesteld -. chartering voor Engelsche rekening. Afgezien door het standpunt der reede- ryen in dezen, is de houding der Regee ring tot dusverre steeds een beletsel geweest voor een dergelijke transactie. De Regeering is van meening, dat geenerlei conditie dient te worden ge steld voor het afvoeren van de zwarte lijst en dat vrijkomende scheepsruimte voorloopig nog ter beschikking van de Regeering moet blyvea. In verband daarmede zijn enkele zeer speciale gevallen, waarbij met bijzondere schik kingen rekening moest worden gehou den, uitgezonderd tot dusver alle transacties van dien aard afgesprongen. Verder verneemt het blad dat tot nog toe geen enkel der teruggegeven, vroeger gerequireerde schep m voor Nederlandsche rekening is uitgevaren. Er moet n.l. een oxoerts ou iet-zoek plaats hebben naar de abnormale slijtage vau elk dier scbepeD, teneinde de ver goedingen van de reeders te bepalen. Dit vordert nogal tijd. Inmiddels is er alle reden aan te nemen, dat binnen een maand tijds ongeveer de helft der gerequireerde tonnage dus omstreeks 200.000 a 2.10,000 ton, voor Nederlandsche rekening zal kunnen varen. Nederland—België. In den aanvang van de vergadering van Vrijdag legde de Minister-President, bij afwezigheid van den Minister van Buitenlandsche Zaken, die juist naar Parijs was vertrokken, weder eene Regeeringsverklaring af. Er aan her innerende, dat onze Regeering op haar verzoek aan de Belgische om nadere inlichtingen omtrent de te Parijs gestelde

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1919 | | pagina 1