m. 14.
Woensdag 21 Mei 1919.
35e «laai'i*.
1
sei
Nieuws- en Advertentieblad
voor
Zeeuwse li-Vlaanderen.
J. C. VINK - Axel.
Buitenland.
ld
,e.
Binnenland.
NT
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 Maanden 75 Cent; franco per post 877, Cent.
Afzonderlijke Nos. 5.Cent.
hjrant
DRUKKER—UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telefoon HTr. 56. - Postbox 6.
ADVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 50 Cent; voor
eiken regel meer 10 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrijdagmiddag TWAALF ure.
De vredesvoorwaarden.
Het eerste exemplaar der Duitsche
enl vertaling van het vredesverdrag is
Donderdag uit Parijs aangekomen te
Berlijn. Intusschen wordt er dc^r de
Duitsche delegatie gearbeid met een
yver, welke duidelijk toont, dat zij
g geenszins geneigd is, de hoop op ver-
1 anderingen in het verdrag op te geven.
Zeven nota's zijn thans overhandigd
aan den Raad van vier. De zevende
behandelt de economische gevolgen van
het vredesverdrag. Deze nota is door
1 den gedelegeerde Melchior uitgewerkt
en wordt, zoowel wat vorm en inhoud
1 betreft, uitstekend genoemd. Een acht-
ste nota is ook vastgesteld. In de
samenstelling der gedelegeerden vinden
1 veranderingen plaats. lederen dag
1 komen meer diplomaten te Versailles
I aan, terwyl eenige gedelegeerden en
I hun medewerkers naar Berlijn zijn
j teruggekeerd. De geheele organisatie
I wyst er op, dat men er op rekent, dat
I het werk van langen duur zal zijn.
Het aantal telegraaflijnen wordt ver-
1 meerderd.
j De officieuse „Deutsche Allgem. Ztg."
verneemt van bevoegde zijde datrijks-
i minister Preuss er nog eens den nadruk
op heeft gelegd, dat de riiks-regeering
het vredesverdrag in den huidigen vorm
ionder geen omstandigheden zal tee
I kenen. Dr. Preuss rekent in het ge
val van een mislukking der vredes
onderhandelingen op een verscherping
der hongerblokkade en daarmede ook
op het weder optreden van ernstige
onlusten. Indien echter het verdrag
in zyn tegenwoordige redactie zou
worden onderteekend dan zou een nog
veel grootere chaos ontstaan, daar mil-
lioenen Duitschers, ten gevolge van
het te gronde richten van nijverheid
en handel, broodeloos zouden worden.
De gevolgen in het geval van een
onderteekening der voorwaarden zouden
dus niet anders zijn dan in het geval
van een niet-onderteekening. De onder
teekening zou echter het groote nadeel
bieden, dat daardoor de banden van
het Duitsche Rijk tegenover de Entente
gebonden zouden zijn, terwijl in het
andere geval geen verplichtingen zou
den worden aanvaard.
De hoop der Entente op de onafhan-
kelijken is volgens den minister een
zeepbel. Als de onafhankeliiken aan
het roer kwamen, zou daardoor ook een
.chaos ontstaan en weldra het bolsje
wisme in Duitschland heerschen. Daar
mee zal de Entente ook niet gediend
zijn, want de onlusten zouden voor haar
grenzen niet ophouden en dan zou zij
ook van het in een chaotischen toestand
verkeerende Duitschland geen oorlogs
schadevergoedingen hebben te ver
wachten. Het is dan ook vanzelfspre
kend in het belang van de Entente,
dat de huidige regeering aan het roer
blijft. Deze zal echter slechts dan de
zaken verder voeren als de Entente
terugkeert tot het program van Wilson
en het vredesverdrag zóó vervormt,
dat het recht doet aan de levensvoor
waarden van Duitschland.
Nog een spellebreker Zwitsersche
bladen vernemen uit Rumeensehe bron,
dat de Rum. vredes-delegatie te Parijs
de conferentie wil verlaten nu de Raad
van tien heeft besloten, het banaat te
vefdeelen tusschen Servië enRumènië.
Uit Parys wordt gemeld, dat Italië en
Portugal ook verre van tevreden zijn
over het hun toegewezen aandeel in
den buit. De Italianen stelden zeer
uitgebreide eischen tot toekenning van
gebied in Afrikade Portugeezen ver
langen een flinke schadeloosstelling op
koloniaal gebied.
De Matin meent te weten, dat het
Duitsche tegenvoorstel, hetwelk 23 Mei
in zijn geheel aan de geallieerde leden
der vredesconferentie zal worden voor
gelegd, de volgende richtlijnen heb
ben zal.
De Duitschers houden vast aan de
veertien punten van Wilson en ver
langen een volksstemming in de be
twiste gebieden. Het voorstel bevat
verder een aanbod tot gemeenschappe
lijk economisch beheer van het Saar-
bekkeD.
Duitschland zal zich tot herbouwing
en vernieuwing der verwoeste gebieden
verplichten, indie'n het alle voorlichting
en hulp verkrijgt, die voor dezen arbeid
noodig zijn.
De sterkte van het Duitsche leger zal
voorloopig hooger blijven dan in het
vredesverdrag is voorgesteld. Als be
wijs voor Duitschlands ernstig voor
nemen tot ontwapening is Duitschland
bereid de geheele oorlogsvloot na den
vrede uit te sluiten. Het verlangt
daarentegen zijn handelsvloot terug.
Bij niet aanvaarding dezer tegen
voorstellen zou Duitschland weigeren
het vredesverdrag te dïiderteekenen.
De correspondent van het Handelsbl.
meldt, dat te Antwerpen een staking
van trampersoneel en havenarbeiders
is uitgebroken. Ook dreigt een staking
bij de gasmaatschappij.
Vuurwapenen en volksstemming.
Het westsvoorstel tot nadere-voorzie-
ning op het stuk van vuurwapenen en
ammunitie (waarbij he,t voorhanden
hebben van een vuurwapen beperkt
wordt tot hen die er volgens de wet
toe gemachtigd worden) heeft, bij het
afdeelingsonderzoek der Tweede Kamer
van een deel der leden heftig kritiek
ondervonden, als zijnde reactionnair.
Daar zyn toen „zeer veel andere
leden" tegenop gekomen. Maar nu
heeft Minister Heemskerk in zijn Mem.
van Antwoord daar nog het volgende
betoog aan toegevoegd
Het wetsontwerp beteekent z. i. aller
eerst een belangrijke stap vooruit op
den weg van meer doelmatige bestry-
ding van criminaliteit. Niet het wets
ontwerp is derhalve reactionnair, doch
veeleer het verzet tegen dien stap
vooruit, op welke reeds sedert jaren is
aangedrongen. Of zou men maar steeds
moeten dulden, dat misdadigers, kinde
ren en heel of half krankzinnigen zich
vrijelyk vuurwapenen kunnen verschaf
fen Ongetwijfeld kan het wetsontwerp
mede strekken doch deze strekking
komt eerst in de tweede plaats in aan
merking - om revolutionnair geweld
tegen te gaan, om met andere woorden
te beletten, dat een kleine meerderheid
des volks doon geweld haar wil aan
de meerderheid zou opleggen. Doch
is de wetsvoordracht om deze meer
bijzondere reden reactionair te noemen
Het tegendeel is waar. In een demo
cratisch geregeerd land, als het onze
kunnen alle veranderingen op sociaal
of politiek gebied, waarvoor in het
volk een meerderheid wordt gevonden,
langs wettelyken weg worden aange
bracht. Het wetsontwesp reageert
daartegen allerminst. Het staat mee
op het standpunt, dat de orde van
zaken moet steunen op geweld. De
orde van zaken moet steunen op recht,
weerspiegeld in de rechtsovertuigingen
des volks. Ter handhaving van de
orde tegenover personen, die, voor huu
overtuigingen geen meerderheid in den
lande kunnende vinden, tot geweld
hun toevlucht zouden nemen en de
meerderheid zouden willen dwingen
om zich te onderwerpen, dient intus
schen elk wettig gezag over voldoende
machtsmiddelen te beschikken. En dit
onverschillig of de aanranders een
ancien régime zouden willen herstellen
of een revolutionnairen heilstaat vesti
gen. Het westontwerp is dus ia geen
enkel opzicht reactionnair; juist omge
keerd biedt het een machtsmiddel te
meer om te verzekeren, dat bij het
aanbrengen van veranderingen in de
orde van zaken de weg des rechts en
niet die van het geweld zal worden
gevolgd.
Een politiek, die blijk geeft van
medelijden met hen, die in ellende
verkeeren, is der regeering niet vreemd.
Doch moet het medelijden zich ook
niet uitstrekken tot hen, die als gevolg
van een geweldadig optreden eener
kleine minderheid in namelooze ellende
zouden worden gestort gelijk de er va
ring in het buitenland ten duidelijkste
leert Zoo ja, dan ligt ook dit wets
ontwerp in de lijn dier politiek, dat
voorts ingevolge de ontworpen regeling
de een bevoegd zal worden gemaakt
tot het voorhanden hebben van vuur
wapenen, de ander niet, is juist. Daar
over zal intusschen niet op willekeurige
wyze, doch in een geordenden admi
nistratieven rechtsgang worden beslist.
Wil men nu in deze van een schei
ding tusschen burgers van het zelfde
„land" spreken, dan betreft het hier
een scheiding van geheel denzelfden
aard als reeds bestaat tusschen perso
nen, die een wapen op den openbaren
weg by zich mogen hebben, en daartoe
onbevoegden, in het algemeen tusschen
hen die zich houden aan de openbare
orde, en hen, die daartegen ingaan.
De Staatsloterij.
De directeur der Ned. Staatsloterij
maakt bekend
Blijkens het oflicieele plan der 42iste
Loterij zal een verandering in de
nummers der loten plaats hebben. Tot
dusver liepen de nummers der 10.500
loten, die voor alle klassen worden
uitgegeven of de zoogenaamde doorge
fourneerde loten van no. 1 tot en met
10.500 en de nummers van 10,500
loten welke van klasse tot klasse worden
uitgegeven of de zoogenaamne klassikale
loten van no. 10,501 tot en met no.
21.000.
Thans liggen de nnmmers der 10,500
doorgefourneerde loten tusschen no. 1
en no. 11,500 en zijn de 10.500 klassi
kale loten genummerd van no. 10,501
tot en met no. 22.000.
Hieruit volgt dat van de nummer» 1
tot en met 11.500 duizand nummers
worden overgeslagen, verdeeld over
verschillende groepen. Verder onder
gaat het plan geen verandering.
Het publiek wordt verzocht hierop
te letten bij het aankoopen van loten
of gedeelten van loten.
Bij informatie ter bevoegder plaatse
werd ons bevestigd dat de wijziging in
het trekkingsplan der Staatsloterij is
aangebracht om het „trekken op de
Staatsloterij" van particuliere loterijen
onmogelijk te maken. Acp.
Onze scheepvaart.
Naar het Hbldverneemt, is reede
bij herhaling als voorwaarde voor af
voering van de zwarte lijst door Enge
land gesteld -. chartering voor Engelsche
rekening.
Afgezien door het standpunt der reede-
ryen in dezen, is de houding der Regee
ring tot dusverre steeds een beletsel
geweest voor een dergelijke transactie.
De Regeering is van meening, dat
geenerlei conditie dient te worden ge
steld voor het afvoeren van de zwarte
lijst en dat vrijkomende scheepsruimte
voorloopig nog ter beschikking van de
Regeering moet blyvea. In verband
daarmede zijn enkele zeer speciale
gevallen, waarbij met bijzondere schik
kingen rekening moest worden gehou
den, uitgezonderd tot dusver alle
transacties van dien aard afgesprongen.
Verder verneemt het blad dat tot nog
toe geen enkel der teruggegeven,
vroeger gerequireerde schep m voor
Nederlandsche rekening is uitgevaren.
Er moet n.l. een oxoerts ou iet-zoek
plaats hebben naar de abnormale slijtage
vau elk dier scbepeD, teneinde de ver
goedingen van de reeders te bepalen.
Dit vordert nogal tijd.
Inmiddels is er alle reden aan te
nemen, dat binnen een maand tijds
ongeveer de helft der gerequireerde
tonnage dus omstreeks 200.000 a 2.10,000
ton, voor Nederlandsche rekening zal
kunnen varen.
Nederland—België.
In den aanvang van de vergadering
van Vrijdag legde de Minister-President,
bij afwezigheid van den Minister van
Buitenlandsche Zaken, die juist naar
Parijs was vertrokken, weder eene
Regeeringsverklaring af. Er aan her
innerende, dat onze Regeering op haar
verzoek aan de Belgische om nadere
inlichtingen omtrent de te Parijs gestelde