No. 72. Zaterdag 14 December 1918. 34e «laarg. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeen wsch-Vlaanderen. J. C. VINK - Axel. Een middagpreek. Zeeuwsch-Vlamingen, Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 Maanden 60 Cent; franco per post 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER Bureau Markt C 4. Telefoon Sr. 56. - Postbox 6. ADVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 50 Cent; voor eiken regel meer 10 Cent. Groote letter^ worden naar plaatsruimte berekend. AdvertentiëD worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagmiddag TWAALF ure. Er is onder de preken, welke gehou den zij a op den algemeeneu dauk- en biddag voorzeker ook veel kaf geweest. De eene voorganger boeide zijn gehoor door lynrecht tegen de personen te gaan, die een veranderd regeeringstel sel willen, de ander tegen het republi- keinsche Btelsel zeiven, terwyl weer anderen een algemeene beschouwing hielden over den gedrukten tijd, waarin we leven en die terecht opgemerkt voorzeker nog zwaarder zou drukken, wanneer juist in dezen tyd, nu de groote Europeesche staten naar believen over de kleine staatjes beschikken, een de mocratische omwenteling zou plaatB hebben, die dan bovendien zou opge drongen worden tegen den wil van het grootste deel der bevolking. Maar niet alle voorgangers van onze christelijke kerk hebben zich laten mee- sleepen door de opwinding om opper vlakkig alles te verwerpen, dat naar veranderd regeeringistelsel zweeft. Een weldadige uitzondering treft ons zegt de N. R. Crt. in de preek van ds. A. J. Eijkman Jz., Nod. Herv. predikant te Hattem, waarin geen enkel woord voor komt van die separatische zelfverhef fing, die aan het geloof en de uitver-' korenheid van het .christelijk volks deel" de redding van Nederland toeschrijft. De preek is in haar geheel opgenomen in het Leidsche Kerkblaadje onder redactie van dr. J. C. S. Locher. 4 Ds. Eykman heeft temidden der al gemeene opwinding de rechte verhou dingen niet uit het oog verloren. Of schoon zyn preek een onvervalscht-ort- hodox karakter draagt (het bloed van Gods „lieven zoon Jezus Christus" rei- aigt vau alle zouden) verkwikt de toon van verdraagzaamheid, de zuivere be doeling eu het breede inzicht, dat ook in eigen kring het kwaad durft aau te wijzen en by den tegenstander het navolgenswaardige weet te ontdekken. Als tegenhanger tegenover de ophit sende taal der door de .revolutie" ont ketende geestdrijvers zal een kort overzicht van deze preek, die bovehdien treft door de voor een orthodox zeld zaam onverbloemde aanduiding van het actueele hier niet misplaatst zijn. De schryver, handelend over den tekst .Vceest God, eert den Koning" verklaart met dien „Koning" niet zoo zeer uitsluitend den monarchalen re- geeringsvorm op het oog te hebben, doch het wettig gezag, dat evengoed r^publikeirisch kan zijn, doch door God die een God van orde is, om wet en ■orde te handhaven, recht en gerech tigheid te doen, het goede te bescher men en het kwade te straffen. De on derdanigheid aan de overheid heeft haar grenzen in het gebod Gods. Als de overheid daartegen in gaat, dient men liever goed en bloed over te geven dan haar te gehoorzamen. Het is dure plicht der overheid om aau billijke wenschen van het volk tegemoet te komen. Wenschen die uit de S. D. A. P. komen, zyn daarom nog uiet verkeerd evenmin als alle wen- achen, die uit den boezem eener z.g. Cristelijke party komen, daarom goed zjjn. .Aandringen op uitoefening van recht en gerechtigheid is niet synoniem met revolutionair", zegt de schrijver. .Men moge zoo denken, dit is niet zoo. De geheel® Heilige Schrift roept er om. Veroordeelt zy scherp elke overtreding van het be gebod, alle verzet tegen de overheid, op handhaving van recht en billijkheid dringt zy aan". En waDneer de S D. A. P. het Chris tendom, de kerk, een belemmering acht voor doorvoering van hare begin selen, zegt de schryver daaromtrent: .Voorwaar een zware beschuldiging tegen de Christelijke Kerk En helaas 1 het is maar altewaar, dat het Christen dom, zooals dit zich by velen openbaart, niets anders dan een zoeken van zich zelf, van eigen eer, lust eu voordeel (en dat ,ten koste van den naaste). Niet God, niet Cristus, maar het eigen ik zit op den troon. En nietwaar, d&ar is geen plaats voor recht en ge rechtigheid. Onder den dekmantel van vroomheid pleegt men allerlei onge rechtigheid. En gelijk men weleer Christus aau het kruis sloeg, zoo doet men nog in haat tegen Zijne prediking (en predikers) der waarheid eu gerech tigheid". De schryver vraagt zich dan ook met verbazing af, waarom Christenen met het toegeven aau billijke wenschen tot het uiterste kunnen wachten. .Waar om" roept hij uit zoolang gewacht, totdat het volk zich verzamelt voor het stadhuis zoolang, totdat men in een militieraad ook militairen beneden den rang van officier opneemtzoolang tot dat men den 8-urigen werkdag gaat invoeren Is het recht, dat men van staatswege zoolang wacht met verbete ring der predikantstraktementen Men wil wèl onze diensten, maar waar blijft ons loon?" Wat dit laatste betreft, richt de schrijver zich ook tot de kerk, die haar predikanten honger laat lyden in groote koude pastoriëu, waarin de dominees vrouwen zich doodwerken. En hjj hekelt het ontbreken van een financieel verband tusschen de verschillende ge meent8n, die los naast elkaar leven en komt op tegen de willekeurige hande lingen van kerkvoogdyen. Ook noemt hij het onrecht, dat in dezen tyd woe kerwinsten worden gemaakt. Na allerlei grieven komt hij dan tot het besluit .Een ieder weet wel in eigen kring, of er billijke griéven zijn, die niet mogen bestaan. Een ieder bedenke, dat wy niet los van elkander leven, maar in eene gemeenschap gesteld zijn, wat meer zegtin eene Christelijke gemeenschap, waarin niet past te leven naar hetben ik mijns broeders hoeder wat heb ik met mijn buurman te maken maariegelijk zie niet op het zijne, maar ook op hetgeen der anderen is. En zoo geschiede overal en onverwyld de gewenschte hervor ming, op welk gebied dan ook, weg neming van economische misstanden en van sociale ongerechtigheid, opdat ook een ieder voor God en zyn geweten verantwoord zy, men de gemoederen niet prikkele en ontevredenheid wekke en zoo mede de echuld draagt van eventueel revolutionnaire handelingen. Voorkomen is beter dan genezen. Dit toch is in overeenstemming met de roeping der Kerk en van allen, die tot haar behooren en die bidden om de komst van het Koninkryk Gods- Want dit Koninkryk is naar het woord des apostels rechtvaardigheid ea vrede en blydschap door den Heiligen Geest. En als wij ons hierom niet bekommeren, dan mogen wy in zelfgenoegzaamheid al op de socialisten en anderen hakken, wij zijn met al onze christelijkheid nog erger dan zy.— Ten slotte waarschuwt de schryver nogmaals, dat men nooit het pad der revolutie mag betreden, doch den .Koning", d. w. z. de wettige regeering, moet blijven gehoorzamen. Als deze het volk tart bij niet inwilliging van billyke eischan of de onvoorzichtigheid begaat de inwilliging te lang uit te stellen, dient men recht te zoeken langs den geordenden weg en het oordeel te laten aan God, die gezegd heeftMy komt de wrake toe, ik zal het vergelden. Waar »de vreeze Gods heerscht, die niet alleen bij onvroom maar ook bij vroom ontbreekt, .daar" zegt de schry ver, die met een waardeerend woord voor de Koningin persoonlijk zijn rede eindigt, .daar is orde en tucht, vrede en welvaart, rechtvaardigheid en blijd schap an vrede ook in het hart des rijken, die nu niet behoeft te vreezen voor gewelddadigheden bijeenonbevlekt geweten. Daar zal ook naast onzen welgemeenden dank aan de regeering, inzonderheid aan het kabinet Cort van der Linden, want dit was het, dat ons middellijker wijze voor oorlog en hon gersnood bewaarde, haar beroep op onze medewerking en steun niet tevergeefs zyn, om, wars van alle revolutie, het wettig gezag te halpen schragen, zoo veel ons mogelijk is". Naar de schrijver meedeelt, ligt het in zijn bedoeling deze preek gratis te verspreiden. Wij gelooveo, dat hy daar mee een goed werk zal doen. Want is het niet jammer, dat men zulk een beschouwing van orthodoxe zijde in deze dagen .merkwaardig" moet noe men Ware in dezen geest op den biddag algemeen gepreekt, hoeveel meer toenadering zou er gekomen zijn tusschen twee volksgroepen, die zich in een hachelyk tijdperk de weelde niet kunnen veroorloven van zulk eeu hate lijke splitsing als waarop thans weder is aangestuurd. Onderstaande oproept is gepubliceerd ia de Limburgsche pers. Indien bij U nog geen actie gevoerd wordt, dan roepen wij U eveneens daartoe op. Wij wenschen U een hartelijk welkom in deze nationale actie. Het Limburgsche Anti-Annexionistische Comité. Maastricht, 9 Dec. 1918. Anti annexionistisclie Actie. Limburgers. Ons vyandige pers-stemmen uit Belgift en onedele handelingen van anti natio nale landgenooten en intrigeerendo vreemdelingen in Limburg noodzaken ons om met alle man en macht tront te maken tegen de opkomende politieke propaganda om Limburg of eeu gedeelte vau dit gewest in de jongste toekomst by België in te lyven. Men geeft eene onjuiste politiek-ge schiedkundige voorlichting en eene valsche voorstelling van de daad zaken onzer regeering in de laatste maanden. Men beroept zich op de geografische en de geologische, de commercieele en de industriëele ligging van ons gewest. Men beweert, dat wy, Limburgers, een dergelijke inly ving zullen waardeeren(l) Men maakt op alle mogelijke en onge motiveerde wijze stemming tegen ons land en ons Limburg. Wij moeten ons Volk voorlichten en waarschuwen. Wij moeten door Neder- landsche propaganda in het buitenland, vooral in België, Frankrijk en Engeland, duidelijk inlichtingen omtrent den waren stand eu de ware gezindheid der Lim burgsche bevolking verschaffen. Wij moeten zoo noodig de regeeringen dezer Staten en de aanstaande Vredesconfe rentie van ome nationale ideeën op d« hoogte stellen. Wij stellen er prijs op te verklaren, dat zeer vele Limburgers een zeer groote sympathie voor het Belgische volk ge voelen en daarvan gedurende meer dan vier jaren van zware inspanning sprekende bewtyzen hebben gegeven daaruit mag allerminst worden afgeleid, dat wy neiging gevoelen om Belgen te willen worden. Integendeel! Wij be- gceren, wy verlangen, wy willen niets anders dan te blijven wat wy zyn: Nederlanders en nog eens Nederlanders! Deze oproep is gericht tot alle pro- vinciegenooten. Wij willen géén Maas- trichtsche, maar een Limbargsche anti- annexionistische actie Uit alle rangen en standen, uit alle politieke partijen en godsdienstige ge zindten vragen wij mannen en vrouwen een Limburgsch comité te vormen om zoo spoedig mogelijk in een provinciale vergadering te beraadslagen, met wel ke middelen wij ons tegen deze anne- xfonistische actie moeten keeren. Wij /.ij n dit uit een moreel en uit een nationaal oogpunt verplicht Zy, die genegen zyn om in een der gelijk Limburgsch comité te treden, gelieven dit ten spoedigste, doch uiter. lijk vóór Vrijdagavond a.s. (13 Decem ber) aan een der voorloopige comité leden, doch bij voorkeur aau den laat ster) onderteekenaar te berichten. Vermoedelijk zal reeds Maandag of Diusdftg, 16 of 17 December, eene provinciale vergadering tot vorming van een Limburgsch Comité en van sub-comité'8, tot het beramen van strijd middelen en het vaststellen van eene gedragslijn, worden samengeroepen, Wij zullen ons eveneens in verbin ding stellen met onze Zeeu wsch-Vlaanj.-

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1918 | | pagina 1