AUTOMOBIELEN.
Hercules G B
Priaa Wagsasisssr.
Firma P.H.ÏeenMzon, Axel.
LEDER- APPR ATUUR.
ouds AUTOMOBIELER,
Gemengd Nieuws.
Carbid.
Advertentie».
JOH. J. J. DE LEEUW,
Bekendmakingen.
algemeen onderzoek
ruimen van privaten.
VOORHANDEN:
„Kwak" en gewoon Ledersmeer.
Schoen-Cream „Sfella".
Axel. J. P. SMIES-80ER.
Te koop gevraagd:
Geen vetnoodü!
SAUSPOEDEK,
WILD EN GEVOGELTE.
gedaald, nl. te Souburg, ln de Schelde,
te Cadsand en te Zierikzee. Van alle
ziin de aviateurs, totaal 8, geïnterneerd.
Zondag en gisteren vloog boven onze
gemeente een vliegmachine, doch on
zichtbaar.
Een spoorwegramp.
Vrijdag is de sneltrein uit Apeldoorn
bij Weesp ontspoord door een dijkver-
zakking. De locomotief en eenige
wagens zijn omgevallen. Volgens voor
loopige inlichtingen zijn er ongeveer 30
dooden en een aantal gewonden. Een
extratrein met personeel en materiaal
is uit Amsterdam vertrokken.
Aangaande het ongeluk «au den
sneltrein uit Apeldoorn bij Weesp, ver-
nem^n we nog, dat de locomotief en
eenige wagens van den dijk gevallen
zijn.
Het ongeluk is gebeurd kort voor de
brug over het Merwedekanaal, doordat
de lijn tengevolge van het vreeselijke
weer verzwakt was. Slechts 3 wagens
zijn blijven staan. Het grootste deel
van de wagens is meegesleurd.
De trein was zeer lang. Het aantal
dooden en gewonden is zeer groot. De
lijken zijn in schepen in het Merwede
kanaal geborgen.
Militaire hulp eu hulp van het Roode
Kruis der firma Van Houten was
onmiddellijk ter plaatse.
Prof. Hector Treub leidde de behau-
deliog van de gewonden. Verschillende
wagens waren nog vol slachtoffers, die
door de 'militairen werden uitgezaagd.
Verschillende wagens zijn op elkaar
geloopen. Machinist en stoker zijn
slechts lichtgewond. Het personeel van
den postwagen is ongedeerd.
De trein was de sneltrein uit Apel
doorn, die om 10 u. 10 uit Hilversum
vertrekt. Toeu het ongeluk plaats had,
geraakte een gasreservoir in brand,
maar werd door het personeel onmid
dellijk gebluscht. De locomotief ligt
gekanteld op de brug. De postwagen
vlak achter de locomotief is eveneens
omgevallen.
Degenen, die aan de ramp ontkwamen
haastten zich naar Weesp, om vandaar
uit hun familieleden hun redding tele
grafisch te berichten. Zij doen de
meest verschrikkelijke verhalen van
menschen, die tusschen de vernielde
wagens bekneld werden. Een ooggetuige
vertelde van een vrouw, wier been
boven de knie was afgereden, terw 1
het andere been in het portierraam
bekneld was.
De trein is door de verzakking tegen
den eersten pijler van de brug gereden
de vernielde wagons kregen den stoot
op te vangen van het achterste gedeelte
van den trein en zijn daardoor vernield.
Een uitgebroken braud is gebluscht
door soldaten. Ook bij het reddiugswerk
hebben de soldaten prachtig werk
verricht.
De locomotief is omgekanteld tegen
de leuning van de brug over het Mer
wedekanaal. De leuning is vernield.
De eerste wagen,eeD conduoteurswagen,
is ook omgevallen, doch bijna niet
beschadigd. De' daarop volgende pas
sagierswagen 3e kl. is op den conduc-
teurswageu geloopenhet voorste ge
deelte van dezen wagen is geheel
vernield. Uit dit rijtuig heeft men bet
grootste aantal dooden gehaald. Het
tweede passagiersrijtuig, bestaande uit
coupé's 1ste en 2de klasse, is minder
beschadigd, doch ook hierin waren
doodeD.
Achter in dit rijtuig is eeu dame
gevondeD, wier hoofd geheel was alge
slagen. Do daarop volgende wagen,
eveneens uit eerste en tweede klasse
coupé's bestaande, is geheel versplinterd.
Hieruit zijn zes dooden en acht zwaar
gewonden gehaald, doch ook hier
bevonden zich nog meer dooden en
gewonden onder het vernielde rijtuig.
De wagens achter deze wagon, twee
i goederenwagens eu een postwagen, zijn l
eveneens omgekanteld.
1 ouvuu» «'"V5
De materieeie schade ia buitenge woon
groot. j
Alle passeerende schepen in hot
kanaal werden te Weesp aangehouden
en moesten dooden en gewonden op
nemen.
De Minister van Waterstaat is naar
de plaats des onheils vertrokken, ver
gezeld door mr. dr. G. van der Meulen,
hootd. der atdeeliog Spoorwegen van
zijn departement.
In en bij het Wilhelminagasthuis te
Amsterdam, speelden zich droevige
tooneelen af. In een barak lagen
's middags balt 5 reeds 32 dooden. De
identiteit der mannen kon spoediger
vastgesteld worden dan die der vrou
wen, omdat de eersten veelal papieren
bij zich hadden. Telkens als de iden
titeit van eenige dooden was vastgesteld
kwam een der doktoren de namen
mededeelen van hen omtrent wie ze
kerheid was verkregen. Vele familie
leden barstten bij het oplezen van deze
sombere lijst in tranen uit. Zoo zagen
wij, schrijft een corr. van de N. R. Crt.
een aardigen jongen uit Hilversum, die
op zijn fiets naar Amsterdam was ge
komen. om zekerheid te krijgen om
trent het lot van zijn vader, en die
moest vernemen dat deze inderdaad tot
de slachtoffers behoorde.
Nadat voor zoover dit mogelijk bleek,
de identiteit der dooden in het Wilhel
minagasthuis was vastgesteld eu men
de namen aan de wachtenden bekend
bad gemaakt, bleven er iu de barak
nog een aantal vrouwenlijken waarop
geen herkenningsteeken te vinden was
geweest, en stonden nog menschen, die
Dog in het onzekere verkeerden.
Er bevond zich onder hen een jonge
man. De vrouw, met wie hij 5 jaar
getrouwd was en die hem twee kinde
ren bad geschonken, was met den
ongelukstrein uit Hilversunj vertrokken.
Haar naam kwam niet voor op de
lijst der gewonden en was niet bij de
dooden genoemd.
Omdat hij het al te vreeselijk vond
de barak te betreden wachtte hij met
zijn zwager en zuster op tijding, die
men hem brengen zou.
De dokter verscheen, en fluisterend
zeide hij, dat twijfel welhaast niet
mogelijk scheen. Toch had hij om
zeker te wezen den gladden trouwring
van de doode genomen. In dien ring
was eeu datum gegrift, dezelfde datum
die ook stond te lezen in den ring van
den jongen man
Treffend waren de verhalen van
den moed, waarmede verschillende
slachtoflers de noodzakelijke operaties,
die ter plaatse verricht werden, hadden
doorstaan. Zoo was er een dame, wier
been geamputeerd moest worden en die
de behandeling met de grootst moge
lijke klamte doorstond. Maar toeu het
was atgeloopen, stierf zij plotseling.
Het moet kort na het ongeval daar
bij de spoorburg over het Merwedeka
naai een tooneel zijn geweest, niet
slechts van vreeselijken jammer, maar
ook van totale verdwazing. Er waten
reizigers, die heelhuids uit de omge
vallen wagens waren gekomen, maar
die zóó ontzet waren door de vreese
lijke catastrophe vooral ook door
het schreeuwen en gillen van al die
menschen in doodsbenauwdheid dat
zy halsoverkop wegvluchten. Eeu
verschijnsel dat zich bij vreeselijke
catastrophen herhaaldelijk voordoet.
De stoker van den outspoorden trein
vertelde aan het Hbld. dat men op de
machine, toen deze, evenovoor de brug
gekomen was, een gevoel kreeg, alsof
de dijk als het ware onder de machine
wegzonk. Direct bracht de machinist
met alle kracht de remmen in werking,
terwijl de leerling machinist den stoom
afsloot. De trein stond directware
uiet zoo krachtig geremd, dan zou on
getwijfeld - volgens dezen zegsman
de trein in 't kanaal zijn gestori,
waardoor de ramp eeu nog grooteren
omvang zou nebben bekomen. De lo
comotief kantelde, en terwijl beide
machinisten, die van de locomoliet
waren gesprongen, door inmiddels toe
gesnelde hulp waren weggebracht en
verbonden, heeft de stoker het vuur
uitgekoold, aldus voorkomende, dat de
ketel verbrandde, en vervolgens mede-
geholpen bij het bevrijden der slacht
offers. Ook heeft hij nog kans gezien,
de pijlglaskranen te sluiten, waardoor
voorkomen is, dat de machinisten en
stoker door de «toom zyn verbrand-
Een liefdezuster uit het O. L. vrou
wengasthuis te Amsterdam, vertelde
aan een corr. van de 7el. o,a. het vol
gende
Even voorbij Weesp, voelden we een
geweldigen schok, en stond de trein
stil, vvaarna we uitstapten en voor ons-
uit de vreeselykste ruine zagen, die
men zich kan voorstellen. Boven op
'n gekantelden wagon vonden we een
dame liggen, dood, overal lagen ver
minkte lijken en gewonden. Een hart
verscheurend gekreun en geschreeuw,
vreeselijke angstkreten klonken uit den
verbrijzelden wagen op.
In een huis aau den spoordijk was
men ons zeer behulpzaam en kregen
wij lakens en allerlei dingen die, wij
uoodig hadden. Wij hielpen zooveel
mogelijk met het aanleggen van ver
banden, het uitwasscben der wonden
van de arme slachtoffers, waarvan ew
vier onder onze handen stierven.
Dit alles had plaats onder een vree
selijke regenbuide gewonden, die niet
naar bet huis aan den dijk gebracht
werden lagen onder parapluies te
wachten.
De schade is natuurlijk thans nog op
geen duizenden guldens na te bepalen
daar er behalve da zeer aanzienlijke
schade aau het materiaal, nog een
waarschijnlijk niet minder bedrag scha
devergoeding zal zijn te betalen aan
de nagelaten betrekkingen van de ge-
dooden.
De treinen loopen geheel op eigen
risico der spoorwegmaatschappijen de
schade is derhalve niet door eenige
verzekering gedekt.
Halt 12 kwam gistermorgen H. M.
de Koningin, vergezeld van den Prins,
aau het Centraalstation te Amsterdam
aan. Per auto werd naar het Binnen
gasthuis gereden.
De Koningin onderhield zich persoon
lijk met ieder der gewonden atzouderlijk
en gaf bloemenook de Prins sprak
met velen der zieken.
Vervolgens nam H. M. alscheid van
den directeur en de directrice.
Daarna zette het Vorstelijk paar zijn
tocht naar het Maria-paviljoen voort,
waar ook de gewonden werden bezocht.
De Koningin verliet Amsterdam met
den trein van 12.36. De Prins ging
per extratrein naar Weesp om de plaats
des onheils in oogenschouw te nemen.
De Minister van Waterstaat zal eeu
commissie van onderzoek instellen, die
eeu openbaar verhoor zal houden. Als
voorziiter dier commissie zal oud
minister Lely optreden.
Bons voor carbid zijn verkrijgbaar
op bet Distributiebureau des Vrijdags
van 2—7 uur en des Zaterdags van
9—12 uur.
Voor huisverlichting éénmaal per
maand en per gezin een bon van
hoogstens 5 K.G.
Voor verlichting van rijwielen en
voertuigen, resp. één- eu tweemaal per
maand een bon van 1 K G.
HET DISTRIBUTIEBUREAU.
Heden overleed na een lang
durig en smartelijk lijden iu den
ouderdom van ruim 73 jaar de
Heer
in leven InspecteurderZeeu w sch
Vlaamsche Tramweg Maat
schappij.
E. DE LEEUW—Viëtob.
Axel, 12 September 1918.
Eenige en algemeene kennisgeving
mm* BURGEMEESTER en WET-
HOUDERS van AXEL maken
bekend dat met ingang van23Septem
ber a. s. een
zal plaats hebben naar
de stookplaatsen en schoorsteenen
in verband met brandgevaar.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
De Burgemeester,
L. J. DEN HOLLANDER.
De Secretaris,
J. A. VAN VESSEM.
Axel, 12 September 1918.
Ondergeteekende stelt zich
beschikbaar tot het
r>. BUIJZE,
Plaatje.
HOEFSMEER
PATENT-ASOLIB.
Aanbevelend,
Zadelmakerij.
in welken toestand ook, alles wordt
gekocht. Franco brieven met opgave
van prijs, merk, ouderdom eD «air ie
zien, worden ingewacht onder No.
1861 aan het bureau vau de Axelsche
Courant.
ls cl o bost O.
N. B. Wederverkoopers rabat.
llooge prijzen betaleu wij, udtUw
wild en gevogelte aan ons iu commissie.
>Vfj betalen den dag naouivaug-i U ter
goedereD, leveriug moet geschieden
Franco Amsterdam, einb llage wordt
niet vergoed.
Centraal Verkoophuis vin wild, ge
vogelte en tamme konijn- n-
Warmoesstraat 57, Amsterdam,Telef.
Interc. Centrum 2243. (.12)