AUTOMOBIELEN. Hercules G B Priaa Wagsasisssr. Firma P.H.ÏeenMzon, Axel. LEDER- APPR ATUUR. ouds AUTOMOBIELER, Gemengd Nieuws. Carbid. Advertentie». JOH. J. J. DE LEEUW, Bekendmakingen. algemeen onderzoek ruimen van privaten. VOORHANDEN: „Kwak" en gewoon Ledersmeer. Schoen-Cream „Sfella". Axel. J. P. SMIES-80ER. Te koop gevraagd: Geen vetnoodü! SAUSPOEDEK, WILD EN GEVOGELTE. gedaald, nl. te Souburg, ln de Schelde, te Cadsand en te Zierikzee. Van alle ziin de aviateurs, totaal 8, geïnterneerd. Zondag en gisteren vloog boven onze gemeente een vliegmachine, doch on zichtbaar. Een spoorwegramp. Vrijdag is de sneltrein uit Apeldoorn bij Weesp ontspoord door een dijkver- zakking. De locomotief en eenige wagens zijn omgevallen. Volgens voor loopige inlichtingen zijn er ongeveer 30 dooden en een aantal gewonden. Een extratrein met personeel en materiaal is uit Amsterdam vertrokken. Aangaande het ongeluk «au den sneltrein uit Apeldoorn bij Weesp, ver- nem^n we nog, dat de locomotief en eenige wagens van den dijk gevallen zijn. Het ongeluk is gebeurd kort voor de brug over het Merwedekanaal, doordat de lijn tengevolge van het vreeselijke weer verzwakt was. Slechts 3 wagens zijn blijven staan. Het grootste deel van de wagens is meegesleurd. De trein was zeer lang. Het aantal dooden en gewonden is zeer groot. De lijken zijn in schepen in het Merwede kanaal geborgen. Militaire hulp eu hulp van het Roode Kruis der firma Van Houten was onmiddellijk ter plaatse. Prof. Hector Treub leidde de behau- deliog van de gewonden. Verschillende wagens waren nog vol slachtoffers, die door de 'militairen werden uitgezaagd. Verschillende wagens zijn op elkaar geloopen. Machinist en stoker zijn slechts lichtgewond. Het personeel van den postwagen is ongedeerd. De trein was de sneltrein uit Apel doorn, die om 10 u. 10 uit Hilversum vertrekt. Toeu het ongeluk plaats had, geraakte een gasreservoir in brand, maar werd door het personeel onmid dellijk gebluscht. De locomotief ligt gekanteld op de brug. De postwagen vlak achter de locomotief is eveneens omgevallen. Degenen, die aan de ramp ontkwamen haastten zich naar Weesp, om vandaar uit hun familieleden hun redding tele grafisch te berichten. Zij doen de meest verschrikkelijke verhalen van menschen, die tusschen de vernielde wagens bekneld werden. Een ooggetuige vertelde van een vrouw, wier been boven de knie was afgereden, terw 1 het andere been in het portierraam bekneld was. De trein is door de verzakking tegen den eersten pijler van de brug gereden de vernielde wagons kregen den stoot op te vangen van het achterste gedeelte van den trein en zijn daardoor vernield. Een uitgebroken braud is gebluscht door soldaten. Ook bij het reddiugswerk hebben de soldaten prachtig werk verricht. De locomotief is omgekanteld tegen de leuning van de brug over het Mer wedekanaal. De leuning is vernield. De eerste wagen,eeD conduoteurswagen, is ook omgevallen, doch bijna niet beschadigd. De' daarop volgende pas sagierswagen 3e kl. is op den conduc- teurswageu geloopenhet voorste ge deelte van dezen wagen is geheel vernield. Uit dit rijtuig heeft men bet grootste aantal dooden gehaald. Het tweede passagiersrijtuig, bestaande uit coupé's 1ste en 2de klasse, is minder beschadigd, doch ook hierin waren doodeD. Achter in dit rijtuig is eeu dame gevondeD, wier hoofd geheel was alge slagen. Do daarop volgende wagen, eveneens uit eerste en tweede klasse coupé's bestaande, is geheel versplinterd. Hieruit zijn zes dooden en acht zwaar gewonden gehaald, doch ook hier bevonden zich nog meer dooden en gewonden onder het vernielde rijtuig. De wagens achter deze wagon, twee i goederenwagens eu een postwagen, zijn l eveneens omgekanteld. 1 ouvuu» «'"V5 De materieeie schade ia buitenge woon groot. j Alle passeerende schepen in hot kanaal werden te Weesp aangehouden en moesten dooden en gewonden op nemen. De Minister van Waterstaat is naar de plaats des onheils vertrokken, ver gezeld door mr. dr. G. van der Meulen, hootd. der atdeeliog Spoorwegen van zijn departement. In en bij het Wilhelminagasthuis te Amsterdam, speelden zich droevige tooneelen af. In een barak lagen 's middags balt 5 reeds 32 dooden. De identiteit der mannen kon spoediger vastgesteld worden dan die der vrou wen, omdat de eersten veelal papieren bij zich hadden. Telkens als de iden titeit van eenige dooden was vastgesteld kwam een der doktoren de namen mededeelen van hen omtrent wie ze kerheid was verkregen. Vele familie leden barstten bij het oplezen van deze sombere lijst in tranen uit. Zoo zagen wij, schrijft een corr. van de N. R. Crt. een aardigen jongen uit Hilversum, die op zijn fiets naar Amsterdam was ge komen. om zekerheid te krijgen om trent het lot van zijn vader, en die moest vernemen dat deze inderdaad tot de slachtoffers behoorde. Nadat voor zoover dit mogelijk bleek, de identiteit der dooden in het Wilhel minagasthuis was vastgesteld eu men de namen aan de wachtenden bekend bad gemaakt, bleven er iu de barak nog een aantal vrouwenlijken waarop geen herkenningsteeken te vinden was geweest, en stonden nog menschen, die Dog in het onzekere verkeerden. Er bevond zich onder hen een jonge man. De vrouw, met wie hij 5 jaar getrouwd was en die hem twee kinde ren bad geschonken, was met den ongelukstrein uit Hilversunj vertrokken. Haar naam kwam niet voor op de lijst der gewonden en was niet bij de dooden genoemd. Omdat hij het al te vreeselijk vond de barak te betreden wachtte hij met zijn zwager en zuster op tijding, die men hem brengen zou. De dokter verscheen, en fluisterend zeide hij, dat twijfel welhaast niet mogelijk scheen. Toch had hij om zeker te wezen den gladden trouwring van de doode genomen. In dien ring was eeu datum gegrift, dezelfde datum die ook stond te lezen in den ring van den jongen man Treffend waren de verhalen van den moed, waarmede verschillende slachtoflers de noodzakelijke operaties, die ter plaatse verricht werden, hadden doorstaan. Zoo was er een dame, wier been geamputeerd moest worden en die de behandeling met de grootst moge lijke klamte doorstond. Maar toeu het was atgeloopen, stierf zij plotseling. Het moet kort na het ongeval daar bij de spoorburg over het Merwedeka naai een tooneel zijn geweest, niet slechts van vreeselijken jammer, maar ook van totale verdwazing. Er waten reizigers, die heelhuids uit de omge vallen wagens waren gekomen, maar die zóó ontzet waren door de vreese lijke catastrophe vooral ook door het schreeuwen en gillen van al die menschen in doodsbenauwdheid dat zy halsoverkop wegvluchten. Eeu verschijnsel dat zich bij vreeselijke catastrophen herhaaldelijk voordoet. De stoker van den outspoorden trein vertelde aan het Hbld. dat men op de machine, toen deze, evenovoor de brug gekomen was, een gevoel kreeg, alsof de dijk als het ware onder de machine wegzonk. Direct bracht de machinist met alle kracht de remmen in werking, terwijl de leerling machinist den stoom afsloot. De trein stond directware uiet zoo krachtig geremd, dan zou on getwijfeld - volgens dezen zegsman de trein in 't kanaal zijn gestori, waardoor de ramp eeu nog grooteren omvang zou nebben bekomen. De lo comotief kantelde, en terwijl beide machinisten, die van de locomoliet waren gesprongen, door inmiddels toe gesnelde hulp waren weggebracht en verbonden, heeft de stoker het vuur uitgekoold, aldus voorkomende, dat de ketel verbrandde, en vervolgens mede- geholpen bij het bevrijden der slacht offers. Ook heeft hij nog kans gezien, de pijlglaskranen te sluiten, waardoor voorkomen is, dat de machinisten en stoker door de «toom zyn verbrand- Een liefdezuster uit het O. L. vrou wengasthuis te Amsterdam, vertelde aan een corr. van de 7el. o,a. het vol gende Even voorbij Weesp, voelden we een geweldigen schok, en stond de trein stil, vvaarna we uitstapten en voor ons- uit de vreeselykste ruine zagen, die men zich kan voorstellen. Boven op 'n gekantelden wagon vonden we een dame liggen, dood, overal lagen ver minkte lijken en gewonden. Een hart verscheurend gekreun en geschreeuw, vreeselijke angstkreten klonken uit den verbrijzelden wagen op. In een huis aau den spoordijk was men ons zeer behulpzaam en kregen wij lakens en allerlei dingen die, wij uoodig hadden. Wij hielpen zooveel mogelijk met het aanleggen van ver banden, het uitwasscben der wonden van de arme slachtoffers, waarvan ew vier onder onze handen stierven. Dit alles had plaats onder een vree selijke regenbuide gewonden, die niet naar bet huis aan den dijk gebracht werden lagen onder parapluies te wachten. De schade is natuurlijk thans nog op geen duizenden guldens na te bepalen daar er behalve da zeer aanzienlijke schade aau het materiaal, nog een waarschijnlijk niet minder bedrag scha devergoeding zal zijn te betalen aan de nagelaten betrekkingen van de ge- dooden. De treinen loopen geheel op eigen risico der spoorwegmaatschappijen de schade is derhalve niet door eenige verzekering gedekt. Halt 12 kwam gistermorgen H. M. de Koningin, vergezeld van den Prins, aau het Centraalstation te Amsterdam aan. Per auto werd naar het Binnen gasthuis gereden. De Koningin onderhield zich persoon lijk met ieder der gewonden atzouderlijk en gaf bloemenook de Prins sprak met velen der zieken. Vervolgens nam H. M. alscheid van den directeur en de directrice. Daarna zette het Vorstelijk paar zijn tocht naar het Maria-paviljoen voort, waar ook de gewonden werden bezocht. De Koningin verliet Amsterdam met den trein van 12.36. De Prins ging per extratrein naar Weesp om de plaats des onheils in oogenschouw te nemen. De Minister van Waterstaat zal eeu commissie van onderzoek instellen, die eeu openbaar verhoor zal houden. Als voorziiter dier commissie zal oud minister Lely optreden. Bons voor carbid zijn verkrijgbaar op bet Distributiebureau des Vrijdags van 2—7 uur en des Zaterdags van 9—12 uur. Voor huisverlichting éénmaal per maand en per gezin een bon van hoogstens 5 K.G. Voor verlichting van rijwielen en voertuigen, resp. één- eu tweemaal per maand een bon van 1 K G. HET DISTRIBUTIEBUREAU. Heden overleed na een lang durig en smartelijk lijden iu den ouderdom van ruim 73 jaar de Heer in leven InspecteurderZeeu w sch Vlaamsche Tramweg Maat schappij. E. DE LEEUW—Viëtob. Axel, 12 September 1918. Eenige en algemeene kennisgeving mm* BURGEMEESTER en WET- HOUDERS van AXEL maken bekend dat met ingang van23Septem ber a. s. een zal plaats hebben naar de stookplaatsen en schoorsteenen in verband met brandgevaar. Burgemeester en Wethouders voornoemd De Burgemeester, L. J. DEN HOLLANDER. De Secretaris, J. A. VAN VESSEM. Axel, 12 September 1918. Ondergeteekende stelt zich beschikbaar tot het r>. BUIJZE, Plaatje. HOEFSMEER PATENT-ASOLIB. Aanbevelend, Zadelmakerij. in welken toestand ook, alles wordt gekocht. Franco brieven met opgave van prijs, merk, ouderdom eD «air ie zien, worden ingewacht onder No. 1861 aan het bureau vau de Axelsche Courant. ls cl o bost O. N. B. Wederverkoopers rabat. llooge prijzen betaleu wij, udtUw wild en gevogelte aan ons iu commissie. >Vfj betalen den dag naouivaug-i U ter goedereD, leveriug moet geschieden Franco Amsterdam, einb llage wordt niet vergoed. Centraal Verkoophuis vin wild, ge vogelte en tamme konijn- n- Warmoesstraat 57, Amsterdam,Telef. Interc. Centrum 2243. (.12)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1918 | | pagina 3