Gemengd Nieuws. Ingezonden Stukken. krijgsgevangenschap hebben doorge- bracht, worden uitgewisseld. Het aantal van hen, die daarvoor in aanmerking komen, zou aan eiken kant pl.m. 120.000 bedragen. Het vervoer zal tot October a.s. worden voortgezet en dan gestaakt worden met het oog op het mijnengevaar in verband met de weersgesteldheid, om in Maart van het volgende jaar te worden hervat. Het zou in de bedoeling liggen in de toekomst de uitwisseling te bespoedigen door met zes schepen te gaan varen. AXEL, 9 Augustus 1918. Woensdagochtend ondervond de tram- dienst Drie SchouwenWalzoorden belangrijke vertraging. Reizigers, die vroeg waren opgestaan om toch te 6.40 v.m. met den tram mede te kunnen, stonden om 8 uur nog te wachten, tot besloten werd met den trein van 8.22 u. maar via Ter Neuzen en Vlissingen verder te reizen. De oorzaak was, naar men mede deelde, dat de betrokken machine niet voldoende op stoom kon komen, wegens den kolennood. Dit is mogelijk, maar wat de oorzaak ook zij, het zou toch billijk zijn tegenover de reizigers, indien deze even verwittigd werden, als er een dienst vervalt. Het weer was gunstig, maar toch doet zich zoo'n oogenblik het gebrek aan wachtkamer met zitplaatsen gelden. Bij Kon. besluit van 5 Augustus 1918, is aan den heer A. Olyslager, gewezen gemeente-veldwachter, thans gemeentebode alhier een pensioen toe gekend van /517'sjaars. De alhier gevonden portretten van het Belgisch Koningpaar moeten toch werkelijk per ballon hier geraakt zijn. Vorige week Zaterdag is door sommigen boven Sluiskil een ballon waargenomen en nu zyn juist op de Vlakte veel van die papieren gevonden. Ook naby Asten N.-Br. is een ballon neergekomen, zonder bemanning, doch beladen met duizenden van bedoelde papieren, die door middel van een lont verbonden waren. Door het branden van de lont raakten de portretten los en vielen dwarrelend neer. Bij laatst genoemde ballon was echter de lont uitgedoofd. Het schynt dat onze militairen de overvliegende machine's,) voorzoover deze binnen schootsafstand komen, al aardig kunnen raken. Gisteren daalde om 9.45 onder de gemeente Hoofdplaat op een akker van den landbouwer K, Verplanke een Engelsche vliegmachine, welke naar men ons van daar mede deelt, nabij Cadsand' door ons afweer geschut was aangeschoten en daardoor tot landen genoodzaakt was. Na de landing staken de aviateurs, een Engelschman en een Canadees onmiddellijk het vliegtuig in brand. Door een tweetal officieren van het garnizoen Breskens werden de beide vreemdelingen geïnterneerd. Door het spelen van kinderen met lucifers is Dinsdagmorgen de schuur afgebrand van A. Rootsaert te Eede, De schuur was gelukkig ledig, zoodat geen gewassen verloren gingen. Door het flink optreden van de militaire wacht aldaar bleef een in de nabijheid staande schuur gespaard. Ernstig spoorwegongeluk. In den nacht vau Zaterdag op Zondag ongeveer half twee bij De Vork (tusscheu Resteren en Nijmegen) heeft een ernstig spoorwegongeluk plaats gehad. Een trein uit Nijmegen kwam daar met een trein uit Rotterdam in botsing, met Doodlottig gevolg. Onmiddellijk gedood werden de ge huwde hoofdgeleider Haak uit Nijmegen en de ar beid er-remmer G. Homing uit Arnhem. Zwssr gewond werden opge nomen de ongehuwde arbeider-remmer G. H. Peter? uit Arnhem, die. eik ter voor middag in het ziehenhuis te Nijmegen overleed de gehuwde los renmer T. H. HoksbergeD, uit Arnhem, de machinist Van Amersfoort, uit Rotterdam, de leer lingen-machinist Struyving, uit Rotterdam en Stouthorst en de los remmer Willem- sen de toestand van deze laatste is heel ernstig. De materieele schade is aanzienlijk. De locomotieven werden alleen aan den voorkant beschadigd, maar in bet verdere veorste gedeelte van beide treinen werd een ontzaglijke verwoesting aangericht. De bagagewagens en de daarachter komende goederenwagens zijn op elkan der geschoven, en eenige wagens in beide treinen werden vrijwel geheel verspin- terd. Op één punt stapelden de wagens zich op tot de hoogte van een huis. De andere werden als een veertje, uit de rails op het perron geworpen. Een met steenkolen geladen wagen viel omver en stortte zijn -inhoud over het stationsem placement uit Ook een hoeveelheid melk uit een met melkbussen geladen wagon ging verloren. In een treinge deelte ontstond brand, doch deze was spoedig gedoold. Wat de oorzaak van de ramp betreft, schrijft de M. O. Ct. men staat hier voor een van de helaas reeds vele spoorweg mysteries. Het signaal voor den uit Rotterdam komenden trein stond op eilig en deze reed met volle vaart door net station Vork. Het signaal voor den trein uit Nijmegen stond op onveilig en dit is door den machinist opgemerkt. Tot tweemaal toe heeft hij het signaal »rem- meü vast* gegeven. Desniettegenstaande is de trein doorgereden en had de bot sing plaats. Een voorloopig onderzoek heeft aangetoond dat de remmen inder daad vast stonden en er dus een defect aan de remmen moet zijn geweest. Natuurlijk was het verkeer over De Vork geheel gestremd. Om ca. 8 uur konden de treinen over Eist—Ressen Bemmel worden geleid. Het opruimings- werk heeft echter nog ontzettend veel moeite gekSst in verband met de groote verwoesting, aan het materiaal aange richt. Gelukkig bleven de seintoestellen onbeschadigd. De ongelukkige slachtoffers werden afschuwelijk verminto. Het lijk van.Horsting zat Zondagmiddag nog tusschen een drietal ineengeschoven wagons bekneld. De ongelukkige was geheel verpletterd en werd op slag gedood. De hoofdgeleider Haak heeft enkele seconden voor de botsing den bagage wagen willen verlatende door den schok dichtslaande deur heeft het hoofd van den romp gescheiden. Hoksbergen heeft een gebroken arm en een gekneus deD voet. Van Amersfoort heeft een lichte hoofdwonde. De machinist van den Nijoj -g8chen trein bleef ongedeerd De chet aan het station »De Vork* heeft Dog de volgende bijzonderheden medegedeeld »Ik was nog laat op 't perron*, zeide hij, en hoorde beide treinen aankomen. De Rotterdamsche trein had er een flin ken gang in, maar de Nijmeegsche niet. Immers voor dezen stond het signaal op onveilig en de machinist had dit gezien. Wel een kilometer voor De Vork floot hij voor remmen en, het signaal naderend weerklonken nogmaals de drie bekende korte stooten op de fluit als last aan de remmers, om de remmen vast te zetten. Desondanks reed de trein dooi. Ik zag hem langzaam maar zeker naderen, het ongeluk tegemoet, en daar de Rotterdam uier met volle vaart aankwam, wist ik dat de botsing onvermijdelijk was. Die oogenblikken waren ontzettend. De slag was oorverdóovend. De leden van mijn gezin waren reeds te bed, maar schrikten wakker, evenals tal van omwonenden, en snelden top. In allerijl zond ik iemand naar de beide geneeshceren te Eist, de doktoren Seheltema en Blanken, die gelukkig thuis waren en kwamen aansnellen. Later cersoheen ook dr. Moes uit Nijmegen. Allen verleenden zoo spoedig mogelijk hnlp. Onmiddellijk nadat om ruim half vier een trein met materiaal en personeel was aangekomen, werd met het opruimings- werk begonneD, Den geheelen Zondag kwameD honder den uit den omtrek van NijmegeD en Arnhem naar de plaats des oüheils om de verwoesting in oogenschouw te Demon. Naar gemeld wordt heeft te Vlis singen zich weder een ernstig geval van spionDage voorgedaan. Zondag werd door de politie een Belgisch zee- loods gearresteerd en werden dien dag door den commissaris van politie met andere poliitiemannen en een officier van den marinestaf huiszoekingen ge daan, waarbij' compromitteerende stuk ken moetenzijngevonden. Vermoedelijk daarmede in verband staande werden eenige personen aangehouden, onder wie marineschepelingen, o.a. een boots man, die onder gewapend geleide naar het politiebureau werden overgebracht, hetgeen veel belangstelling trok. Maandagnamiddag viel te Bruinisse voor den wal van een voorbijvarende sleepkast een 4.jarig knaapje over boord zonder dat de ouders het bemerkten, Een achteraan komende schipper zag het kindje drijven en haastte zich er met de roeiboot heen. Toen bij er nog eenige meters van verwijderd was, zonk het kind echter in de diepte weg. Het was tot gisteravond nog niet gevonden. Door de kommiezen aan het sta tion Winterswijk is een groote zending, levensmiddelen en andere artikelen aangehouden, afkomstig uit Schevenin- gen eu met bestemming naar Duitsch land op naam van H. G. te Solingen. De in beslag genomen goederen be stonden uit chocolade, suikerwerken, suiker, melange B, harde zeep, cacao, tarwebloem, koffieboouen, gort, boonen, groene erwten, gummiringen, sajet, handwerkgaren, doozen met schoencrê- me. katoen, handschoenen, sago, haver mout, aardappelmeel, schoenveters en linnen kant. Avp. Maandag is de voerman E. Kos- komp uit Dinxperlo toen hij een wagen met rogge langs den grensweg aldaar vervoerde, door een onderoffior van de Duitsche grenswacht te Suderwick op Duitsch gebied gelokt en vervolgens geboeid naar Bocholt overgebracht. Zijn aanhouding wordt in verband ge bracht met het smokkelen van ijzer waren naar Holland. Avp. Naar het Aienwsbl. v. h. Zuiden meldt, zyn te Boxtel uit de electrische hout zagerij der firma A. v. d. Eerden alle drijfriemen, ter waarde van 1000 gestolen. In verband met het vinden van het lijkje van een knaapje te Beek bij Nijmegen is te Tegelen aangehouden een 17-jarig Belgisch meisje, dat bekend heeft, haar kindje vier weken geleden verdronken te hebben. De Centrale Distributiodienst te Rotterdam nam weer voor 14.000 toiletzeep in bezit in een pakhuis aan den Goudschen Singel en vond in pak huizen aan de Scheepmakershaven en de Wynhaven eveneens groote partijen, die ze nog moet tellen. Terwijl mej. D., wexkzaam in de confectiefabriek der firma Van Tijn Zn. te Enschede, den riem op de as van een machine wilde brengen, geraak ten hare haren om dien riem verward, met het noodlottig gevolg, dat een groot deel van de haren en de hoofdhuid werden afgedrukt. De ongelukkige werd naar het ziekenhuis overgebracht. - Men meldt uit Weert aau de Lim, Koerier Donderdagnamiddag om 5 uur deed het snorren van een vliegmachine de menschen naar buiten snellen. Het was een machine van Duitsche natio naliteit ze droeg het nummer 34. Na eepat een tijd boven de «poorbrusf gevlogen te hebben, zette zij koers in de richting van de stad, vloog roud den kerktoren op een hoogte van slechts 50 M. Tot driemaal toe keerde d# vlieger terug boven de stad eu yW daarna vlak over het station, zoo laag dat de hoogte soms hoogstens 30 HL. bedroeg, waarna hij zuidwaartsche riet ting nam en naar België terugkeerde. Algemeen is de veronderstelling, dat de i edoeling is geweest een inspectie van de spoorlijn. Li'Jdesdrama. Woensdagmotten heeft zich te Amsterdam een liefdes drama afgespeeld. Een 21 jarig meisje dat verloofd was met een joDgmensch van 33 jaar, was zoo op haar gesteld, dat hij bij baar zijn intrek wilde nemen, Maandag spraken zij samen en wilde hij haar aanhalen. Blijkbaar wilde zjj daar niets van weten. Hierdoor werd de jonge man zoo gebelgd, dat hij naar de slaapkamer liep en gewapend met een revolver de kamer weer binnen kwam. Hij dreigde haar met het vuur wapen, richtte het op haar hootd en I zeide te zullen aftrekken. Zij ant woordde, denkende dat het een dreige- j ment was: ,Ga je gang maar". De man haalde hierop den trekker over en de kogel verwondde haar in den hals. Daarna richtte hij derevolver op zich zelf en loste twee schoten.? Een der kogels trof zijn voorhoofd, del andere zijn rechteroog. Op het geluid van het schieten kwa- - men,de buren van alle zijden aansnellen. Zij vonden het tweetal bloedend op den grond liggen. De geneeskundige dienst die werd gewaarschuwd, vervoerde de beide ge wonden per auto brancard naar het Wilhelmina Gashuis. Na verbonden te zijn werd het meisje weer naar huis' gebracht. De jonge man daarentegen moest op een der ziekenzalen worden opgenomen. Vermoedelijk zal hij het rechteroog moeten missen. Bij het voorloopig verhoor, dat door de politie werd afgenomen, verklaarde! hij niet de bedoeling te hebben gehad; op haar te schieten. Tel. I Spoorwegramp in Polen. In den nacht van Zaterdag op Zondag I heeft bijna tegelijkertijd, dat hier te lande een zoo droevig ongeval plaats had, bij Oswiecim een zware botsing plaats gehad, welke eveneens te wijten was aan het weigeren van remmen. Op de spoorbrug bij genoemde plaat» I bemerkte de machinist van den eenett» trein vlak voor zich uit eeu anderen. I Hij gaf uit alle macht tegenstoom. Maar terwijl de 113 personeuwagons, die ziekI vlak achter de locomotiet bevonden,! remden, liepen de daarachter gekoppel de, met verouderde remmen voorzien»I goederenwagens door. De druk van deze goederenwagen» perste de personeuwagons omhoog, waarvan er ly van de brug in de Weichsel stortten, terwijl er 2 aan het bruggehoofd bleven hangen. De Zeppelin, die by den jongsten, aanval op Engeland brandend in zee stortte, blijkt het admiraalschip te zijn, Met het schip is omgekomen de leider van den aanval, kapitein ter zeeStra*! ser. Strasser was commandant der mariue-lucht&chipatdeeling en had til menigen aanval geleid. Zijn dood ii voor de Duitsche marine een zwatr verlies. Axel, 8 Augustus 1918. Aan kinderen beneden het jaar wordt geen zeep verstrekt Waarom Diet??? Mijnheer de Redacteur! Onder de vele bladen welke voor mij liggen, heeft er een bijzonder mijn aan- dacht getrokken, omdat ik huisvader ben, In het Dagblad voor AoordBrabant staat een stukje getiteld»Een schoon voor-

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1918 | | pagina 2