Gemengd Nieuws.
Ingezonden Stukken.
krijgsgevangenschap hebben doorge-
bracht, worden uitgewisseld.
Het aantal van hen, die daarvoor in
aanmerking komen, zou aan eiken kant
pl.m. 120.000 bedragen.
Het vervoer zal tot October a.s.
worden voortgezet en dan gestaakt
worden met het oog op het mijnengevaar
in verband met de weersgesteldheid,
om in Maart van het volgende jaar te
worden hervat.
Het zou in de bedoeling liggen in de
toekomst de uitwisseling te bespoedigen
door met zes schepen te gaan varen.
AXEL, 9 Augustus 1918.
Woensdagochtend ondervond de tram-
dienst Drie SchouwenWalzoorden
belangrijke vertraging. Reizigers, die
vroeg waren opgestaan om toch te
6.40 v.m. met den tram mede te kunnen,
stonden om 8 uur nog te wachten, tot
besloten werd met den trein van 8.22 u.
maar via Ter Neuzen en Vlissingen
verder te reizen.
De oorzaak was, naar men mede
deelde, dat de betrokken machine niet
voldoende op stoom kon komen, wegens
den kolennood. Dit is mogelijk, maar
wat de oorzaak ook zij, het zou toch
billijk zijn tegenover de reizigers, indien
deze even verwittigd werden, als er
een dienst vervalt.
Het weer was gunstig, maar toch doet
zich zoo'n oogenblik het gebrek aan
wachtkamer met zitplaatsen gelden.
Bij Kon. besluit van 5 Augustus
1918, is aan den heer A. Olyslager,
gewezen gemeente-veldwachter, thans
gemeentebode alhier een pensioen toe
gekend van /517'sjaars.
De alhier gevonden portretten van
het Belgisch Koningpaar moeten toch
werkelijk per ballon hier geraakt zijn.
Vorige week Zaterdag is door sommigen
boven Sluiskil een ballon waargenomen
en nu zyn juist op de Vlakte veel van
die papieren gevonden.
Ook naby Asten N.-Br. is een ballon
neergekomen, zonder bemanning, doch
beladen met duizenden van bedoelde
papieren, die door middel van een lont
verbonden waren. Door het branden
van de lont raakten de portretten los
en vielen dwarrelend neer. Bij laatst
genoemde ballon was echter de lont
uitgedoofd.
Het schynt dat onze militairen de
overvliegende machine's,) voorzoover
deze binnen schootsafstand komen, al
aardig kunnen raken. Gisteren daalde
om 9.45 onder de gemeente Hoofdplaat
op een akker van den landbouwer K,
Verplanke een Engelsche vliegmachine,
welke naar men ons van daar mede
deelt, nabij Cadsand' door ons afweer
geschut was aangeschoten en daardoor
tot landen genoodzaakt was.
Na de landing staken de aviateurs,
een Engelschman en een Canadees
onmiddellijk het vliegtuig in brand.
Door een tweetal officieren van het
garnizoen Breskens werden de beide
vreemdelingen geïnterneerd.
Door het spelen van kinderen met
lucifers is Dinsdagmorgen de schuur
afgebrand van A. Rootsaert te Eede,
De schuur was gelukkig ledig, zoodat
geen gewassen verloren gingen. Door
het flink optreden van de militaire
wacht aldaar bleef een in de nabijheid
staande schuur gespaard.
Ernstig spoorwegongeluk.
In den nacht vau Zaterdag op Zondag
ongeveer half twee bij De Vork (tusscheu
Resteren en Nijmegen) heeft een ernstig
spoorwegongeluk plaats gehad. Een trein
uit Nijmegen kwam daar met een trein
uit Rotterdam in botsing, met Doodlottig
gevolg.
Onmiddellijk gedood werden de ge
huwde hoofdgeleider Haak uit Nijmegen
en de ar beid er-remmer G. Homing uit
Arnhem. Zwssr gewond werden opge
nomen de ongehuwde arbeider-remmer
G. H. Peter? uit Arnhem, die. eik ter voor
middag in het ziehenhuis te Nijmegen
overleed de gehuwde los renmer T. H.
HoksbergeD, uit Arnhem, de machinist
Van Amersfoort, uit Rotterdam, de leer
lingen-machinist Struyving, uit Rotterdam
en Stouthorst en de los remmer Willem-
sen de toestand van deze laatste is heel
ernstig.
De materieele schade is aanzienlijk.
De locomotieven werden alleen aan den
voorkant beschadigd, maar in bet verdere
veorste gedeelte van beide treinen werd
een ontzaglijke verwoesting aangericht.
De bagagewagens en de daarachter
komende goederenwagens zijn op elkan
der geschoven, en eenige wagens in beide
treinen werden vrijwel geheel verspin-
terd. Op één punt stapelden de wagens
zich op tot de hoogte van een huis. De
andere werden als een veertje, uit de
rails op het perron geworpen. Een met
steenkolen geladen wagen viel omver en
stortte zijn -inhoud over het stationsem
placement uit Ook een hoeveelheid
melk uit een met melkbussen geladen
wagon ging verloren. In een treinge
deelte ontstond brand, doch deze was
spoedig gedoold.
Wat de oorzaak van de ramp betreft,
schrijft de M. O. Ct. men staat hier voor
een van de helaas reeds vele spoorweg
mysteries. Het signaal voor den uit
Rotterdam komenden trein stond op
eilig en deze reed met volle vaart door
net station Vork. Het signaal voor den
trein uit Nijmegen stond op onveilig en
dit is door den machinist opgemerkt. Tot
tweemaal toe heeft hij het signaal »rem-
meü vast* gegeven. Desniettegenstaande
is de trein doorgereden en had de bot
sing plaats. Een voorloopig onderzoek
heeft aangetoond dat de remmen inder
daad vast stonden en er dus een defect
aan de remmen moet zijn geweest.
Natuurlijk was het verkeer over De
Vork geheel gestremd. Om ca. 8 uur
konden de treinen over Eist—Ressen
Bemmel worden geleid. Het opruimings-
werk heeft echter nog ontzettend veel
moeite gekSst in verband met de groote
verwoesting, aan het materiaal aange
richt. Gelukkig bleven de seintoestellen
onbeschadigd.
De ongelukkige slachtoffers werden
afschuwelijk verminto.
Het lijk van.Horsting zat Zondagmiddag
nog tusschen een drietal ineengeschoven
wagons bekneld. De ongelukkige was
geheel verpletterd en werd op slag gedood.
De hoofdgeleider Haak heeft enkele
seconden voor de botsing den bagage
wagen willen verlatende door den
schok dichtslaande deur heeft het hoofd
van den romp gescheiden. Hoksbergen
heeft een gebroken arm en een gekneus
deD voet. Van Amersfoort heeft een
lichte hoofdwonde. De machinist van
den Nijoj -g8chen trein bleef ongedeerd
De chet aan het station »De Vork*
heeft Dog de volgende bijzonderheden
medegedeeld
»Ik was nog laat op 't perron*, zeide
hij, en hoorde beide treinen aankomen.
De Rotterdamsche trein had er een flin
ken gang in, maar de Nijmeegsche niet.
Immers voor dezen stond het signaal op
onveilig en de machinist had dit gezien.
Wel een kilometer voor De Vork floot
hij voor remmen en, het signaal naderend
weerklonken nogmaals de drie bekende
korte stooten op de fluit als last aan de
remmers, om de remmen vast te zetten.
Desondanks reed de trein dooi. Ik zag
hem langzaam maar zeker naderen, het
ongeluk tegemoet, en daar de Rotterdam
uier met volle vaart aankwam, wist ik
dat de botsing onvermijdelijk was. Die
oogenblikken waren ontzettend. De slag
was oorverdóovend. De leden van mijn
gezin waren reeds te bed, maar schrikten
wakker, evenals tal van omwonenden,
en snelden top.
In allerijl zond ik iemand naar de
beide geneeshceren te Eist, de doktoren
Seheltema en Blanken, die gelukkig thuis
waren en kwamen aansnellen. Later
cersoheen ook dr. Moes uit Nijmegen.
Allen verleenden zoo spoedig mogelijk
hnlp.
Onmiddellijk nadat om ruim half vier
een trein met materiaal en personeel was
aangekomen, werd met het opruimings-
werk begonneD,
Den geheelen Zondag kwameD honder
den uit den omtrek van NijmegeD en
Arnhem naar de plaats des oüheils om
de verwoesting in oogenschouw te Demon.
Naar gemeld wordt heeft te Vlis
singen zich weder een ernstig geval
van spionDage voorgedaan. Zondag
werd door de politie een Belgisch zee-
loods gearresteerd en werden dien dag
door den commissaris van politie met
andere poliitiemannen en een officier
van den marinestaf huiszoekingen ge
daan, waarbij' compromitteerende stuk
ken moetenzijngevonden. Vermoedelijk
daarmede in verband staande werden
eenige personen aangehouden, onder
wie marineschepelingen, o.a. een boots
man, die onder gewapend geleide naar
het politiebureau werden overgebracht,
hetgeen veel belangstelling trok.
Maandagnamiddag viel te Bruinisse
voor den wal van een voorbijvarende
sleepkast een 4.jarig knaapje over boord
zonder dat de ouders het bemerkten,
Een achteraan komende schipper zag
het kindje drijven en haastte zich er
met de roeiboot heen. Toen bij er nog
eenige meters van verwijderd was, zonk
het kind echter in de diepte weg. Het
was tot gisteravond nog niet gevonden.
Door de kommiezen aan het sta
tion Winterswijk is een groote zending,
levensmiddelen en andere artikelen
aangehouden, afkomstig uit Schevenin-
gen eu met bestemming naar Duitsch
land op naam van H. G. te Solingen.
De in beslag genomen goederen be
stonden uit chocolade, suikerwerken,
suiker, melange B, harde zeep, cacao,
tarwebloem, koffieboouen, gort, boonen,
groene erwten, gummiringen, sajet,
handwerkgaren, doozen met schoencrê-
me. katoen, handschoenen, sago, haver
mout, aardappelmeel, schoenveters en
linnen kant. Avp.
Maandag is de voerman E. Kos-
komp uit Dinxperlo toen hij een wagen
met rogge langs den grensweg aldaar
vervoerde, door een onderoffior van de
Duitsche grenswacht te Suderwick op
Duitsch gebied gelokt en vervolgens
geboeid naar Bocholt overgebracht.
Zijn aanhouding wordt in verband ge
bracht met het smokkelen van ijzer
waren naar Holland. Avp.
Naar het Aienwsbl. v. h. Zuiden meldt,
zyn te Boxtel uit de electrische hout
zagerij der firma A. v. d. Eerden alle
drijfriemen, ter waarde van 1000
gestolen.
In verband met het vinden van
het lijkje van een knaapje te Beek bij
Nijmegen is te Tegelen aangehouden
een 17-jarig Belgisch meisje, dat bekend
heeft, haar kindje vier weken geleden
verdronken te hebben.
De Centrale Distributiodienst te
Rotterdam nam weer voor 14.000
toiletzeep in bezit in een pakhuis aan
den Goudschen Singel en vond in pak
huizen aan de Scheepmakershaven en
de Wynhaven eveneens groote partijen,
die ze nog moet tellen.
Terwijl mej. D., wexkzaam in de
confectiefabriek der firma Van Tijn
Zn. te Enschede, den riem op de as
van een machine wilde brengen, geraak
ten hare haren om dien riem verward,
met het noodlottig gevolg, dat een groot
deel van de haren en de hoofdhuid
werden afgedrukt. De ongelukkige
werd naar het ziekenhuis overgebracht.
- Men meldt uit Weert aau de Lim,
Koerier
Donderdagnamiddag om 5 uur deed
het snorren van een vliegmachine de
menschen naar buiten snellen. Het
was een machine van Duitsche natio
naliteit ze droeg het nummer 34.
Na eepat een tijd boven de «poorbrusf
gevlogen te hebben, zette zij koers in
de richting van de stad, vloog roud
den kerktoren op een hoogte van slechts
50 M. Tot driemaal toe keerde d#
vlieger terug boven de stad eu yW
daarna vlak over het station, zoo laag
dat de hoogte soms hoogstens 30 HL.
bedroeg, waarna hij zuidwaartsche riet
ting nam en naar België terugkeerde.
Algemeen is de veronderstelling, dat
de i edoeling is geweest een inspectie
van de spoorlijn.
Li'Jdesdrama. Woensdagmotten
heeft zich te Amsterdam een liefdes
drama afgespeeld. Een 21 jarig meisje
dat verloofd was met een joDgmensch
van 33 jaar, was zoo op haar gesteld,
dat hij bij baar zijn intrek wilde nemen,
Maandag spraken zij samen en wilde
hij haar aanhalen. Blijkbaar wilde zjj
daar niets van weten. Hierdoor werd
de jonge man zoo gebelgd, dat hij naar
de slaapkamer liep en gewapend met
een revolver de kamer weer binnen
kwam. Hij dreigde haar met het vuur
wapen, richtte het op haar hootd en I
zeide te zullen aftrekken. Zij ant
woordde, denkende dat het een dreige- j
ment was: ,Ga je gang maar".
De man haalde hierop den trekker
over en de kogel verwondde haar in
den hals. Daarna richtte hij derevolver
op zich zelf en loste twee schoten.?
Een der kogels trof zijn voorhoofd, del
andere zijn rechteroog.
Op het geluid van het schieten kwa- -
men,de buren van alle zijden aansnellen.
Zij vonden het tweetal bloedend op den
grond liggen.
De geneeskundige dienst die werd
gewaarschuwd, vervoerde de beide ge
wonden per auto brancard naar het
Wilhelmina Gashuis. Na verbonden te
zijn werd het meisje weer naar huis'
gebracht. De jonge man daarentegen
moest op een der ziekenzalen worden
opgenomen. Vermoedelijk zal hij het
rechteroog moeten missen.
Bij het voorloopig verhoor, dat door
de politie werd afgenomen, verklaarde!
hij niet de bedoeling te hebben gehad;
op haar te schieten. Tel. I
Spoorwegramp in Polen. In
den nacht van Zaterdag op Zondag I
heeft bijna tegelijkertijd, dat hier te
lande een zoo droevig ongeval plaats
had, bij Oswiecim een zware botsing
plaats gehad, welke eveneens te wijten
was aan het weigeren van remmen.
Op de spoorbrug bij genoemde plaat» I
bemerkte de machinist van den eenett»
trein vlak voor zich uit eeu anderen. I
Hij gaf uit alle macht tegenstoom. Maar
terwijl de 113 personeuwagons, die ziekI
vlak achter de locomotiet bevonden,!
remden, liepen de daarachter gekoppel
de, met verouderde remmen voorzien»I
goederenwagens door.
De druk van deze goederenwagen»
perste de personeuwagons omhoog,
waarvan er ly van de brug in de
Weichsel stortten, terwijl er 2 aan het
bruggehoofd bleven hangen.
De Zeppelin, die by den jongsten,
aanval op Engeland brandend in zee
stortte, blijkt het admiraalschip te zijn,
Met het schip is omgekomen de leider
van den aanval, kapitein ter zeeStra*!
ser. Strasser was commandant der
mariue-lucht&chipatdeeling en had til
menigen aanval geleid. Zijn dood ii
voor de Duitsche marine een zwatr
verlies.
Axel, 8 Augustus 1918.
Aan kinderen beneden het jaar wordt
geen zeep verstrekt
Waarom Diet???
Mijnheer de Redacteur!
Onder de vele bladen welke voor mij
liggen, heeft er een bijzonder mijn aan-
dacht getrokken, omdat ik huisvader ben,
In het Dagblad voor AoordBrabant staat
een stukje getiteld»Een schoon voor-