,0. 95 Zaterdag 9 Maart 1918, 33e .iaara. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwse h-Vlaanderen. J. C. VINK - Axel. Buitenland. Binnenland. nu KAM Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 Maanden 60 Centfranco per post 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER Bureau Weststjr. D 11. AÜVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 50 Cent; voor eiken regel meer 10 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiên worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagmiddag TWAALF ure. BEE8TE BLAD. De vrede met Roemenië geteekend. De vrede met Roemenië is Dinsdag Boekarest gesloten. Het voorloopig vredesverdrag luidt Bezield van den gemeenschappelijken renscb, den vrede te herstellen zijn Ie gemachtigden van den Vierbond enerzijds en de heer C. Argentyanu, ils gevolmachtigde van Roemenië, mderzijds overeengekomen, dat op het rapenstilstandsverdrag van Focsani van Dec. 1917, den 2 Maart 1918 opge jgd en den 5 Maart d. a. v. om 12 'uur 's middags afgeloopen, van 5 Maart 1918 te middernacht een 14-daagsche lapenrust zou volgen toet een opzeg- [ingstermyn van 3 dagen. Tusschen lartijen bestaat volledige overeenstem- ning om binnen dit tijdsverloop den liteindelijken vrede te sluiten op de folgende voorwaarden Art. 1. Roemenië doet ten behoeve tan den Vierbond afstand van de Dobrudsja tot aan den Donau. Art. 2. De Staten van den Vierbond tullen zorg dragen, dat Roemenië een handelsweg krijgt over Constanza naar de Zwarte Zee. Art. 3. Voor de grensregeling tusschen Oostenrijk-Hongarije en Roemenië wordt door dit laatste terrein afgestaan. Art. 4. Evenzoo worden met den toestand overeenkomende maatregelen i economisch gebied toegestaan. Art. 5. De Roem. regeeriug verplicht tich ten minste acht divisies van het Roem. leger te demobiliseeren. De leiding van deze demobilisatie berust bij het opperbevel van de legergroep Yon Mackensen en het Roemeensche opperbevel. Zoodra de vrede is hersteld tusschen Rusland en Roemenië zullen ook de overige Roem. troepen worden gedemobiliseerd, indien deze althans liet voor bewakingsdienst op de Roem.- tussische grens noodig zijn. Art. 6. De Rum. troepen moeten bnmiddeliijk het door hun bezette gebied van de Oostenr.-Hongaarsche monarchie jmtruimen. Art. 7. De Roem. regeering verplicht zich, het transport van troepen van den Vierbond door Moldavië en Wala- chije naar Odessa middels de spoor wegen zoo krachtig mogelijk te bevor deren. v Art. 8. Roemenië verbindt zich, de nog in zijn dienst staande officieren van met den Vierbond in oorlog zijnde Staten onmiddellijk te ontslaan. Dezen officieren wordt door den Vierbond vrijgeleide verzekerd. Art. 9. Dit verdrag treedt onmiddellijk in werking. Men zou dus nu kunnen denken, dat 'aan het geheele Oostersche front rust heerscht. Doch het is nog verre van daar. Er is noch rust, noch vrede. De legers trekken nog tegen elkander op en nog wordt er gestreden. Toch zal deze toestand 'voor Duitschlaud verlichting brengen en zal dit land zich kunnen versterken tegen den aanval op het Westelijk front. Daar schijnt men zich nog op allerlei wijze voor te bereiden op de massa-slachting, teneinde den oorlog, zooals het uit de Entente bronnen luidt, voorgoed te beëindigen. Maar zoo vragen we is Duitsch- land niet juist in de tegenovergestelde richting werkzaam. Zou de verdeeling, zooals die thans in Rusland en Roemenie plaats heett, niet «en bron vormen voor weer nieuwe oorlogen nh dezen oorlog Wij kunnen ons moeilijk voorstellen, dat zoodanige vredesbepalingen van blij venden aard zijn. De verovering van Dunaburg. De „Frankf. Ztg." schrijft: 18 Febr. klok slag 12 's middags, kondigden kanon schoten langs het heele front de her vatting van de vijandelijkheden aan. In het gedeelte van bet Driswjaty meer tot Uluxt begonnen 5 colonnes den opraarsch naar Dunaburg. Nergens was voorbereiding door de artillerie noodig. Vliegers meldden onmiddellijk dat de Russische stellingen voor het grootste gedeelte onbezet waren, en dat alle Dunabruggen onbeschadigd gebleven waren. De vliegers, die tamelijk laag boven Dunaburg vlogen werden door de bevolking met zakdoekzwaaien be groet. Op de motorwielrijders die vlug de enkele Russische posteu overrompel den, volgdeu op deu weg van Nowo- Alexandrowsk naar Dunaburg twee eompagniën op hun wagens. Om 12 uur 13 werd de voorsteRussischestelling overschreden. Ongehinderd kwam men, onderweg vriendelijk begroet door de bevolking, en ten deele zelfs door sol daten en officieren, aan de Duna. Om kwart over één was de spoorwegbrug bereikt. Daar kregen de Duitschers vuur uit de citadel en van de Russische wachtposten, maar zij kwamen nog juist bij tijds om de dynamietpatronen te verwijderen en de leidingen door te snijden. Op deze wijze werden ook de andere Dunaburgsche bruggen onbe schadigd in bezit genomen, niettegen staande alle maatregelen getroffen waren om ze in de lucht te doen vliegen. Een houten brug was zelfs reeds met petroleum begoten. Om vier uur des middags werd de stad zonder tegenstand bezet. De vliegers hebben zeer veel bijgedragen tot deze snelle operatie, niet alleen door den verkenningsdienst, maar ook door zelf in te grijpen in den strijd, door machinegeweervuur, bom- menaanvallen, vooral op de treinen, welke klaar stonden, om naar 't Oosten te vertrekken. Aan hun hulp is de verovering van een groot aantal kanon nen toe te schrijven. Door het ver nielen van stukken van den spoordijk dwongen zij vele treinen naar Dunaburg terug te keeren. De vijandelijke ver dediging was gedeeltelijk; zeer krachtig. Over den tocht van deu hulpkruiser Wolf" wordt gemeld Eind 1916 kwam de Wolf' in den Oceaan, voer Z.waarts en "toonde zijn eerste optreden in de Z.Atlantische Oceaan. Van Z.Afrika uit voer hij naar de Indische Oceaan en kruiste voor Ceylon en ook aan de W.kust van Voor Lndië. Daar schoot hy eenige kostbare groote stoombooten in den grond. Aan de achtervolging door hulpkruisers namen vooral Japan- sche schepen deel. Om dezen tijd is de Britsche stoomboot „Turetella" buif gemaakt en als hulpkruiser „Itlis" gebruikt. Hij moest de vaart in~"de Golf van Aden bemoeilijken, terwijl de „Wolf" naar het Z. koerste en de scheepvaart van Australië, Nieuw-Zeeland en W. Amerika iD den Grooten Oceaan be moeilijkte. Ook hier volgde als teeken van succes, spoedig een waarschuwing aan de schepen. Vlak bij Rabeul liep een Britsche hulpkruiser in de val, waarvan de kostbare dienstpost werd buit gemaakt en de voor de ingepikte Duitsche Zuidzee-kolonie bestemde Australische gouverneur gevangen ge nomen. Zeer goede diensten bewees een meegenomen vliegtuig. Op een dag toen de „Wolf,' midden in een atol met palmen zijn kiel schoonmaakte en zelf dus niet gevechtsvaardig was, stoomde vlak langs de koraaleilanden een Britsche stoomboot, welke het vlieg tuig door een op het dek gegooid paket den eisch overbracht dadelyk zonder haar draadlooze te gebruiken naar den Duitschen hulpkruiser op te stoomen. De Eugelschman gehoorzaamde en werd prompt in den grond geboord. Lastig was de kolenaanvulling. Elf maanden moest de „Wolt" op zijn eigen voorraad tgren. Slecht weer belette herhaaldelijk "de overneming van kolen van opge brachte sche'pen. De in de grondboring vau die schepen ging meestentijds zonder incidenten. Slechts met de Japansche passagiersboot „Hitacherima' moest een korte vuurstrijd worden ge leverd. Eenige lagen braken echter haar tegenstand, maar richtten op haar dek groote verwarring aan. Bij het verward te water laten van de booten verloren eenige personen het leven. De stoomboot is een tijdlang als bege leidingsschip meegekomen, haar lading ter waarde van ettelijke millioenen Mk. is op den hulpkruiser overgebracht. Wat later werd de Spaansche stoomboot „Igotz Maudi" met volle kolenladiug opgebracht, welke als begeleidingschip was uitgerust. De kajuitinrichtiugen der Japansche boot ziju overgenomen en daardoor voor 60 der betere passa giers der boot o.w. 8 dames en verschei dene kinderen onderdak geschapen. Ook de gevangen gouverneur bevond zich op het begeleidingsschip. Zonder incidenten van beteekenis kwamen beide schepen in de Europeesche wa teren, waar de Japansche kapitein zelfmoord pleegde, naar uit een achter gelaten brief bleek uit gewetenswroe ging over'het lot van zijn schip en den dood van de bij de opbrenging omge komen menschen. en kinderen en neutralen op Skagen Bijna een jaar hebben eenige gevan genen de „Wolf" begeleid. Hun aantal was geleidelijk tot 467 gestegen en be stond uit Engelschen van alle huids kleuren, Australiërs, Franschen, Japan ners, Spanjaarden, Indiërs, Amerikanen, Noren enz. Spoedig ontstond een zeer gespannen verhouding tusschen de Ja panners en Indiërs eenerzijds en de Engelschen anderzijds, die in handtas telijkheden overging en een scheiding noodig maakte. Naar aanleiding van het Duitsche telegram betreffende de successen van de Wolf' ontkent de Japansche marine attaché te Londen ten stelligste dat de „Haruna" tot zinken is gebracht of dat eenige andere Japansche kruisers ziju beschadigd. En de Britsche admiraliteit ontkent beslist, dat eenige Engelsche kruisers beschadigd zijn. In 't allergemeenste weer verloor de „Wolf' in de E.Europeesche wateren zijn begeleidingsschip uit het oog. Dit heett de reis naar Duitschland zelfstan dig voortgezet maar is een dag of wat geleden in een hevigen N. W. storm bij Skagen gestrand en beeft een deel zijner passagiers, voor allen de vrouwen Vleeschvoorziening. Het Bureau voor mededeelingen inza ke de voedselvoorziening meldt: De oplossing der moeilijkheden, die zich voordoen bij de voorziening met rundvleesch, wordt niet gezocht in verandering der maximumprijzen op rundvleesch, maar wel in het vaststellen van maximum-prijzen op vee. Daarvoor is, met medewerking der Rundveever- eeniging, oen plan opgemaakt, Er komen verschillende maximum-prijzen voor verschillende qualiteiten vee en ook wordt een onderscheid gemaakt tusschen vee op stal en op de markt, zoodat het voor de boeren voordeeliger zal zijn met hun beesten op de markt te komen. Da prijzen zullen berekend worden naar levend gewicht en zullen den slagers een voldoend winstmarge laten. Het ligt in de bedoeling dat ook de voorziening voor fegerbehoetten on der de regeling valt. Wat de eenheidsworst betreft ook daarvoor heeft men moeilijkheden on dervonden door het gebrek aan slacnt- vee, maar men hoopt toch in de week van 11 dezer met dë aflevering te kunnen beginnen. De nieuwe spoorwegdienstregeling. Naar de Avp. verneemt, ligt het in de bedoeling de nieuwe dienstregeling te doen iugaan op 15 Mei. In de plaats van de afzonderlijke dienstregelings biljetten der 4 maatschappijen, zal voor het geheele land één dienstregeling worden gemaakt, welke op twee vellen wordt gedrukt. Daarbij zullen dubbele treinnummers zooals vroeger niet meer voorkomen. Zand en grintdoorvoer. Officieel. Het ministerie van buiten- landsche zaken deelt het volgende mede: Door tusschenkom8t van Hr. Ms. gezant te Berlijn heett het ministerie van de Duitsche regeering een mede- deeling ontvangen ten antwoord strek kend op het door den gezant in opdracht

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1918 | | pagina 1