,0. 95
Zaterdag 9 Maart 1918,
33e .iaara.
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwse h-Vlaanderen.
J. C. VINK - Axel.
Buitenland.
Binnenland.
nu KAM
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 Maanden 60 Centfranco per post 70 Cent.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
Bureau Weststjr. D 11.
AÜVERTENTIEN van 1 tot 5 regels 50 Cent; voor
eiken regel meer 10 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiên worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrijdagmiddag TWAALF ure.
BEE8TE BLAD.
De vrede met Roemenië geteekend.
De vrede met Roemenië is Dinsdag
Boekarest gesloten.
Het voorloopig vredesverdrag luidt
Bezield van den gemeenschappelijken
renscb, den vrede te herstellen zijn
Ie gemachtigden van den Vierbond
enerzijds en de heer C. Argentyanu,
ils gevolmachtigde van Roemenië,
mderzijds overeengekomen, dat op het
rapenstilstandsverdrag van Focsani van
Dec. 1917, den 2 Maart 1918 opge
jgd en den 5 Maart d. a. v. om 12
'uur 's middags afgeloopen, van 5 Maart
1918 te middernacht een 14-daagsche
lapenrust zou volgen toet een opzeg-
[ingstermyn van 3 dagen. Tusschen
lartijen bestaat volledige overeenstem-
ning om binnen dit tijdsverloop den
liteindelijken vrede te sluiten op de
folgende voorwaarden
Art. 1. Roemenië doet ten behoeve
tan den Vierbond afstand van de
Dobrudsja tot aan den Donau.
Art. 2. De Staten van den Vierbond
tullen zorg dragen, dat Roemenië een
handelsweg krijgt over Constanza naar
de Zwarte Zee.
Art. 3. Voor de grensregeling tusschen
Oostenrijk-Hongarije en Roemenië wordt
door dit laatste terrein afgestaan.
Art. 4. Evenzoo worden met den
toestand overeenkomende maatregelen
i economisch gebied toegestaan.
Art. 5. De Roem. regeeriug verplicht
tich ten minste acht divisies van het
Roem. leger te demobiliseeren. De
leiding van deze demobilisatie berust
bij het opperbevel van de legergroep
Yon Mackensen en het Roemeensche
opperbevel. Zoodra de vrede is hersteld
tusschen Rusland en Roemenië zullen
ook de overige Roem. troepen worden
gedemobiliseerd, indien deze althans
liet voor bewakingsdienst op de Roem.-
tussische grens noodig zijn.
Art. 6. De Rum. troepen moeten
bnmiddeliijk het door hun bezette gebied
van de Oostenr.-Hongaarsche monarchie
jmtruimen.
Art. 7. De Roem. regeering verplicht
zich, het transport van troepen van
den Vierbond door Moldavië en Wala-
chije naar Odessa middels de spoor
wegen zoo krachtig mogelijk te bevor
deren. v
Art. 8. Roemenië verbindt zich, de
nog in zijn dienst staande officieren
van met den Vierbond in oorlog zijnde
Staten onmiddellijk te ontslaan. Dezen
officieren wordt door den Vierbond
vrijgeleide verzekerd.
Art. 9. Dit verdrag treedt onmiddellijk
in werking.
Men zou dus nu kunnen denken, dat
'aan het geheele Oostersche front rust
heerscht. Doch het is nog verre van
daar. Er is noch rust, noch vrede.
De legers trekken nog tegen elkander
op en nog wordt er gestreden. Toch
zal deze toestand 'voor Duitschlaud
verlichting brengen en zal dit land zich
kunnen versterken tegen den aanval
op het Westelijk front. Daar schijnt
men zich nog op allerlei wijze voor te
bereiden op de massa-slachting, teneinde
den oorlog, zooals het uit de Entente
bronnen luidt, voorgoed te beëindigen.
Maar zoo vragen we is Duitsch-
land niet juist in de tegenovergestelde
richting werkzaam. Zou de verdeeling,
zooals die thans in Rusland en Roemenie
plaats heett, niet «en bron vormen voor
weer nieuwe oorlogen nh dezen oorlog
Wij kunnen ons moeilijk voorstellen,
dat zoodanige vredesbepalingen van
blij venden aard zijn.
De verovering van Dunaburg. De
„Frankf. Ztg." schrijft: 18 Febr. klok
slag 12 's middags, kondigden kanon
schoten langs het heele front de her
vatting van de vijandelijkheden aan.
In het gedeelte van bet Driswjaty meer
tot Uluxt begonnen 5 colonnes den
opraarsch naar Dunaburg. Nergens was
voorbereiding door de artillerie noodig.
Vliegers meldden onmiddellijk dat de
Russische stellingen voor het grootste
gedeelte onbezet waren, en dat alle
Dunabruggen onbeschadigd gebleven
waren. De vliegers, die tamelijk laag
boven Dunaburg vlogen werden door
de bevolking met zakdoekzwaaien be
groet. Op de motorwielrijders die vlug
de enkele Russische posteu overrompel
den, volgdeu op deu weg van Nowo-
Alexandrowsk naar Dunaburg twee
eompagniën op hun wagens. Om 12
uur 13 werd de voorsteRussischestelling
overschreden. Ongehinderd kwam men,
onderweg vriendelijk begroet door de
bevolking, en ten deele zelfs door sol
daten en officieren, aan de Duna. Om
kwart over één was de spoorwegbrug
bereikt. Daar kregen de Duitschers
vuur uit de citadel en van de Russische
wachtposten, maar zij kwamen nog
juist bij tijds om de dynamietpatronen
te verwijderen en de leidingen door te
snijden. Op deze wijze werden ook de
andere Dunaburgsche bruggen onbe
schadigd in bezit genomen, niettegen
staande alle maatregelen getroffen waren
om ze in de lucht te doen vliegen.
Een houten brug was zelfs reeds met
petroleum begoten. Om vier uur des
middags werd de stad zonder tegenstand
bezet. De vliegers hebben zeer veel
bijgedragen tot deze snelle operatie,
niet alleen door den verkenningsdienst,
maar ook door zelf in te grijpen in den
strijd, door machinegeweervuur, bom-
menaanvallen, vooral op de treinen,
welke klaar stonden, om naar 't Oosten
te vertrekken. Aan hun hulp is de
verovering van een groot aantal kanon
nen toe te schrijven. Door het ver
nielen van stukken van den spoordijk
dwongen zij vele treinen naar Dunaburg
terug te keeren. De vijandelijke ver
dediging was gedeeltelijk; zeer krachtig.
Over den tocht van deu hulpkruiser
Wolf" wordt gemeld Eind 1916 kwam
de Wolf' in den Oceaan, voer Z.waarts
en "toonde zijn eerste optreden in de
Z.Atlantische Oceaan. Van Z.Afrika
uit voer hij naar de Indische Oceaan
en kruiste voor Ceylon en ook aan de
W.kust van Voor Lndië. Daar schoot
hy eenige kostbare groote stoombooten
in den grond. Aan de achtervolging
door hulpkruisers namen vooral Japan-
sche schepen deel. Om dezen tijd is
de Britsche stoomboot „Turetella" buif
gemaakt en als hulpkruiser „Itlis"
gebruikt.
Hij moest de vaart in~"de Golf van
Aden bemoeilijken, terwijl de „Wolf"
naar het Z. koerste en de scheepvaart
van Australië, Nieuw-Zeeland en W.
Amerika iD den Grooten Oceaan be
moeilijkte. Ook hier volgde als teeken
van succes, spoedig een waarschuwing
aan de schepen. Vlak bij Rabeul liep
een Britsche hulpkruiser in de val,
waarvan de kostbare dienstpost werd
buit gemaakt en de voor de ingepikte
Duitsche Zuidzee-kolonie bestemde
Australische gouverneur gevangen ge
nomen. Zeer goede diensten bewees
een meegenomen vliegtuig. Op een
dag toen de „Wolf,' midden in een atol
met palmen zijn kiel schoonmaakte en
zelf dus niet gevechtsvaardig was,
stoomde vlak langs de koraaleilanden
een Britsche stoomboot, welke het vlieg
tuig door een op het dek gegooid paket
den eisch overbracht dadelyk zonder
haar draadlooze te gebruiken naar den
Duitschen hulpkruiser op te stoomen.
De Eugelschman gehoorzaamde en werd
prompt in den grond geboord. Lastig
was de kolenaanvulling. Elf maanden
moest de „Wolt" op zijn eigen voorraad
tgren. Slecht weer belette herhaaldelijk
"de overneming van kolen van opge
brachte sche'pen. De in de grondboring
vau die schepen ging meestentijds
zonder incidenten. Slechts met de
Japansche passagiersboot „Hitacherima'
moest een korte vuurstrijd worden ge
leverd. Eenige lagen braken echter
haar tegenstand, maar richtten op haar
dek groote verwarring aan. Bij het
verward te water laten van de booten
verloren eenige personen het leven.
De stoomboot is een tijdlang als bege
leidingsschip meegekomen, haar lading
ter waarde van ettelijke millioenen Mk.
is op den hulpkruiser overgebracht.
Wat later werd de Spaansche stoomboot
„Igotz Maudi" met volle kolenladiug
opgebracht, welke als begeleidingschip
was uitgerust. De kajuitinrichtiugen
der Japansche boot ziju overgenomen
en daardoor voor 60 der betere passa
giers der boot o.w. 8 dames en verschei
dene kinderen onderdak geschapen.
Ook de gevangen gouverneur bevond
zich op het begeleidingsschip. Zonder
incidenten van beteekenis kwamen
beide schepen in de Europeesche wa
teren, waar de Japansche kapitein
zelfmoord pleegde, naar uit een achter
gelaten brief bleek uit gewetenswroe
ging over'het lot van zijn schip en den
dood van de bij de opbrenging omge
komen menschen.
en kinderen en neutralen op Skagen
Bijna een jaar hebben eenige gevan
genen de „Wolf" begeleid. Hun aantal
was geleidelijk tot 467 gestegen en be
stond uit Engelschen van alle huids
kleuren, Australiërs, Franschen, Japan
ners, Spanjaarden, Indiërs, Amerikanen,
Noren enz. Spoedig ontstond een zeer
gespannen verhouding tusschen de Ja
panners en Indiërs eenerzijds en de
Engelschen anderzijds, die in handtas
telijkheden overging en een scheiding
noodig maakte.
Naar aanleiding van het Duitsche
telegram betreffende de successen van
de Wolf' ontkent de Japansche marine
attaché te Londen ten stelligste dat de
„Haruna" tot zinken is gebracht of dat
eenige andere Japansche kruisers ziju
beschadigd.
En de Britsche admiraliteit ontkent
beslist, dat eenige Engelsche kruisers
beschadigd zijn.
In 't allergemeenste weer verloor de
„Wolf' in de E.Europeesche wateren
zijn begeleidingsschip uit het oog. Dit
heett de reis naar Duitschland zelfstan
dig voortgezet maar is een dag of wat
geleden in een hevigen N. W. storm
bij Skagen gestrand en beeft een deel
zijner passagiers, voor allen de vrouwen
Vleeschvoorziening.
Het Bureau voor mededeelingen inza
ke de voedselvoorziening meldt:
De oplossing der moeilijkheden, die
zich voordoen bij de voorziening met
rundvleesch, wordt niet gezocht in
verandering der maximumprijzen op
rundvleesch, maar wel in het vaststellen
van maximum-prijzen op vee. Daarvoor
is, met medewerking der Rundveever-
eeniging, oen plan opgemaakt, Er
komen verschillende maximum-prijzen
voor verschillende qualiteiten vee en
ook wordt een onderscheid gemaakt
tusschen vee op stal en op de markt,
zoodat het voor de boeren voordeeliger
zal zijn met hun beesten op de markt
te komen. Da prijzen zullen berekend
worden naar levend gewicht en zullen
den slagers een voldoend winstmarge
laten. Het ligt in de bedoeling dat ook
de voorziening voor fegerbehoetten on
der de regeling valt.
Wat de eenheidsworst betreft ook
daarvoor heeft men moeilijkheden on
dervonden door het gebrek aan slacnt-
vee, maar men hoopt toch in de week
van 11 dezer met dë aflevering te
kunnen beginnen.
De nieuwe spoorwegdienstregeling.
Naar de Avp. verneemt, ligt het in
de bedoeling de nieuwe dienstregeling
te doen iugaan op 15 Mei. In de plaats
van de afzonderlijke dienstregelings
biljetten der 4 maatschappijen, zal voor
het geheele land één dienstregeling
worden gemaakt, welke op twee vellen
wordt gedrukt. Daarbij zullen dubbele
treinnummers zooals vroeger niet meer
voorkomen.
Zand en grintdoorvoer.
Officieel. Het ministerie van buiten-
landsche zaken deelt het volgende mede:
Door tusschenkom8t van Hr. Ms.
gezant te Berlijn heett het ministerie
van de Duitsche regeering een mede-
deeling ontvangen ten antwoord strek
kend op het door den gezant in opdracht