Binnenland. raakte. Dit had o.a. ten gevolge, dat de lucht beneden bedorven werd Na een krijgsraad besloot de kommandant ter reparatie naar een haven te gaan. Men ging langs de Iersche kust en ten N. van Hitland, meest boven water. Toen men zoover was, had de beman ning de machine zeil hersteld. In de Noordzee zou men trachten een Noorsch schip dat Oostwaarts voer te praaien om Jacobsen met vrouw en kind aan boord te geven. Maar men trot er geen wel een Nederlandschen stoomtreiler, die met een seinschot tot stilstand werd gebracht. Het was mooi weer en de duikboot kwam langzij. Er bleek een Engelsche prijsbemanning aan boord te zijn, die het Hollandsche schip naar een^ Engelsche haven z u brengen. De Engelsche officier werd gevangen genomen en de Engelsche matrozen kregen bevel in een van de twee scheepsbooten naar Engeland te roeien. De treiler mocht naar Neder land terugvaren. Later werd een Engelsche treiler, nadat de bemanning tijd had gekregen in de booten te gaan, door een welge richt schot tot zinken gebracht. Toen de duikboot eindelijk de bocht van Helgoland invoer stonden alle 42 man van de bemanning op het dek, en het muziekkorps van 15 man speelde. Toen was het ook, dat de kapitein een stuk van her lint van zijn IJzeren Kruis afknipte en het Solveig op de borst spelde. Je verdient het IJzeren Kruis zelf, zei hij, maar dat kan alleen de keizer geven. Volgens Jacobsen is deze duikboot kapitein de man van de Lusitania. Op Helgoland vond de bemanning een geestdriftige ontvangst en Jacobsen met vrouw en kind werden er hartelijk begroet en gehuisvest. Ze waren 8 etmalen aan boord van de duikboot geweest. Een torpedoboot bracht hen naar Wilhelmshaten.* N. R. crt. Te Knokke zijn al de mannen van 18 tot 60 jaar zonder onderscheid, op gevorderd om achter het front te werken. Verschillenden van hen zyn reeds verplicht in de versterkings- werken van de duinen te arbeiden tegen 28 pfenning per uur. Om de werklieden te dwingen tot den arbeid, wordt hun alle steun van het Ameri kaansch Comité ontzegd, zegt .Vrij België". Avp. De Times van 9 dezer bevat het verhaal van kapitein H. W. C. Lloyd, van het Wiltshire regiment, die sedert den herfst van 1914 krijgsgevangen in Duitschland, einde Januari ontsnapt, en over ons land in Engeland is terug gekeerd. Kapitein Lloyd was opgesloten in het officiersgevangenkamp te Krefeld, waar ruim 200 Engelsche officieren (o. a. 2 brigade-generaals), 400 Fransche en 600 Russische officieren zijn. De voeding noemt hij onvoldoende en laatstelijk was ze slechter geworden de behande ling werd echter steeds beter. Behalve dat er te veel menschen in het kamp waren, zoodat men het er eng had, was er weinig om over te klagen. De pa- ketten levensmiddelen, die de officieren kregen, werden in hun bijzijn geopend en kwamen ongeschonden in hun bezit. In Juni 1916 deed kapitein Lloyd, samen met een Russisch officier, een poging om te ontvluchten. Zij werden veroordeeld tot 3 maanden gevangenis wegens het ondermijnen van een kelder. Ze gingen in hooger beroep en namen een Duitsch advokaat om hen te ver dedigen. Bij het geding was de advo kaat niet verschenen en het vonnis werd bevestigd. Ze appelleerden wegens het wegblijven van den advokaat en bij de nieuwe behandeling werd het vonnis gewijzigd ia 30 mark boete. De beide laatste gedingen werden te Munster gevoerd. Toen Lloyd de laatste maal van Munster naar Krefeld terug zoui wordeu geleid, wist hij te ontkomen. Hij 'iiad onderweg veel van de kou te lij,Ir-ij. Op een na< hi, om l uur, kwam bij door een dorp, eu boorde eeD muziekkorps spelen. Het was de ver jaardag van den Duitscheu keizer en hij dacht in een Duitsch dorp te zijn. Hij keerde toen op zijn schreden terug. Onderweg ontmoette hij twee mannen die electri8che lantaarns op hem lieten spelen en vroegen of bij een Russisch soldaat was. Ze spraken Duitsch tegen hem en named hem mee. Onderweg bleek, dat het Hollandsche soldaten waren. Hij ging den volgenden dag naar een hospitaal, want zijn voeten waren bevroren. N. R. Crt. Vier ons brood per dag. Nu we ook iü ons land op broodrant soen zijn gesteld, is het niet oneigen aardig eens na te gaan, hoeveel brood in gewone tijden wordt g consumeerd. De statisticus Innborg heeft dit voor 1890 berekend en voud de volgende hoeveelhedeu Frankryk p. persoon p. j. 285 K.G. Denemarken 256 België ^40 Duitschland 211 Zwitserland r 205 Nederland 201 Rusland ,173 Oostenryk 155 Portugal 107 Vier ons brood per dag is, volgens meester Bartjes, 400 X 365 gram per jaar, d.i. 146 K.G. Wij krijgen dus thans, indien de gegevens van Innborg juist Zijn (soms laat de juistheid der gegevens, die in het buitenlaad omtrent ons land gepubliceerd worden, wel iets te wenschen over) gemiddeld nog meer brood dan men in Portugal gewend is te eten en bijna zooveel als een Oosten rijker gewoonlijk gebruikt. Avp. (Moleschott.) Een Duitsche kaper. Volgens Politiken heeft de tweede Duitsche hulpkruiser die, naar verluid Puyme heet, reeds zeer veel schepen in den grond geboord. In de laatste helft van December trad de hulpkruiser op in het zuidelijk deel vaa den Atlan tischen Oceaan. Daar bracht hij volgens Zuid Amerikaansche bladen, het Deen sche s.s. Hammershus op, dat met een Duitsche prijsbemanning 22 Januari de haven van Rio de Janeiro binnenliep en daar naast de voor anker liggende Duitsche schepen ligplaats nam. Na levensmiddelen en, naar de bladen melden, ook munitie aan boord te hebben genomen, wilde het schip de haven weer uit, doch bij Santa Cruz werd het door een wachtpost ontdekt en door schoten genoodzaakt te stoppen Het schip moest naast twee Brazili aansche kruisers voor anker gaan. Ook Noord Amerikaansche bladen be vatten uitvoerige berichten over de tochten van de Puyme. Waar het schip nu is, is onbekend. Men meent dat eenige door de Puyme buitgemaakte schepen daardoor ook als hulpkruisers zijn uitgerust. Elf Engelsche, vele Fransche en een Japansch oorlogsschip maken nu jacht op de Puyme. Het aantal door depen hulpkruiser in den grond geboorde schepen bedraagt 26. De waarde van schepen en la dingen wordt op 15 tot 20 millioen dollar aangegeven. Doch dit aantal is blijkbaar te gering geschat. Tot dusver viel, zoover bekend is, geen Ameri kaansch schip de Puyme ten offer Lansing heeft gezegd, dat de Puyme geheel als andere oorlogsschepen moet worden behandeld en aan de interna tionale wetten onderworpen is, die voorschrijven, dat schepen, verdacht contrabande te vervoeren, kunnen worden aangehouden en onderzocht Ze mogen eerst tot zinken worden ge bracht, als voor de veiligheid van de aan boord zijnde personen gezorgd is De kapitein van de Puyme zou aan den kapitein van een der opgebrachte schepen hebben gezegd, dat hy last heeft passasiersbooten niet op te brengen of in den grond te boren. N. R. Crt. De jKöln Volks ztg." heeft een artikel getiteld Wij moeten meer arbeids krachten hebben, waarin ze er op wijst, dat door EngelaDd's maatregelen, zoowel de neutraleD als Duitschland zelve lijden. Waar er nu een tekort aan arbeidskrach ten in Duitschland bestaat, moeten de neutralen Duitschland helpen door arbei ders 'te zendeD, die in Duitschland de kolen uit de mijnen halen, m.a.w. de neutralen, die de Duitsche kolen wen schen te ontvangen moeten dan ook een groot aantal arbeiders ter beschikking stellen, om als hulp in de mijnen te werken. Avp. Met verlof. Naar de Avp. verneemt, zal de lich ting 1911 in Maart a. s. met klein verlof gaan het kader echter moet blijven. Bijzondere verlofregeling. Blijkens een officieele mededeeling- is, teneinde zooveel mogelijk gelegen, heid te geven tot het inhalen van den tengevolge van de late en langdurige vorstperiode "ontstanen achterstand in het bewerken van den grond met het oog op de daarmede gepaard gaande oeconomische noodzakelijkheid, ten be hoeve van land- en tuinbouwers, zoo wel bedrijfsleiders als werkkrachten, gedurende de maand Maart een bij zondere verlofregeling getroffen. M. Crt. De Menado ook Men meldt uit Den Haag, dat thans vaststaat, dat het stoomschip „Menado" waarvan aanvankelijk verondersteld was, dat het wegens machinegebrek uit zee naar de haven had moeten terugkeeren, nog deel uitmaakte van de uit Falmouth uitgevaren flottieltje op het oogenblik der duikbootactie, zoodat ook deze is getorpedeerd. Aardappelen, De minister van landbouw, nijverheid en handel, gezien de opgaven betreffen de de op 3 dezer anders dan voor gebruik van den houder of zijn gezin aanwezige aardappelen, brengt ter kennis lo. dat het zijn voornemen is voren bedoelde aardappelen in bezit te nemen overeenkomstig het bepaalde in art. 9 der Distributiewet 1916 2o. dat van de inbezitneming als sub lo. bedoeld zullen zijn uitgezonderd die partijen, van welke de eigenaren bij de eerste opvordering door of van wege de Aardappelvereenigiug vrijwillig afstand doen tegen een prijs van a. 3.60 per 70 K.G. voor de zand en veenaardappelen uit Groningen Frieslaud, Drenthe en Overijssel b. 4.20 per 70 K.G. voor de zand aardappelen uit de overige provinciën c. 5 per 70 K.G. voor Eigenheimers Borgers en Industries van kleigronden d. 6 per 70 K.G. "voor Roode Stars van kleigronden e. 6.50 per 70 K.G. voor de overige soorten van den kleigrond, zooals Bonten, Blauwen, Frisia's, de Wetten eu Bravo's, en verder onder de volgende bepa lingen a. de prijzen zijn berekend vrij boord of wagou volgens gewoonte van de streek en betaalbaar bij aflevering b. de verkooper is verplicht de door hem te leveren aardappelen te sor teeren mocht by aflevering sorteering noodig blijken, dan zullen de sorteerkosten den verkooper in mindering wordengebracht terwijl afval moet worden terugg nomefl e. met uitzondering van kleine par tijen, ter beoordeeling van de Aardap pelenvereeuiging, zullen de beter houdbare soorten, waartoe in de eerste plaats de sub d en e genoemde soorten gerekend worden, zijn at te leveren in drie gedeelten, te weten ongeveer 1/s in April, ongeveer x/3 in Mei en onge veer Vs XD Juni) tenzij vroegere levering verlangd wordt. Alle geschillen worden door de Rijks Commissie van Toezicht op de Aardappelenvereeniging in hoog ste ressort beslist. (St. Crt.) Verankerd model-vliegmachine. De bemanning van den stoomtreiler Groningen (VI. 150) heeft bij aankomst te IJmuiden gerapporteerd, dat ze op de Noordzee tusschen het Maasvuur schip en het lichtschip Schouwenbank had aangetroffen en verankerd model van een watervliegmachine, waarin een als vlieger verkleede pop was geplaatst. Aan de machine, waarheen men zich met de scheepsboot had begeven, omdat men van meening was met een ver ongelukten vlieger te doen le hebben, werd een groot aantal koperen contact draden opgemerkt. Een Duitsche onderzeeër die op eenigen afstand was waargenomen welke had bemerkt, dat men van den treiler een bezoek had gebracht aan de nagemaakte vliegmachine, loste toen een aantal schoten op het toestel, dat bij het 5e schot met een hevige ont ploffing in de diepte verdween. N. R. Crt. AXEL, 27 Februari 1917. Met ingang van 1 Maart a. s. wordt de sioombootdienst op de lijn Vlissingen- Breskens Neuzen tot nadere aankondi ging als volgt geregeld Van Vlissingen naar Breskens v.m. 6.05, 7.50, 10.n.m. 12.10, 3.43; van Breskens naar Vlissingen v.m. 6.35, 8.20, 10 45, n.m. 12.40, 4.10. Van Vlissingen naar Neuzen v.m. 6.15, 9.20, n.m. 12.10, 3.43 van Neuzen naar Vlissingen y,m. 7.40, 10.40, n.m. 2 en 5 uur. Wanneer er nu op gerekend kan worden, dat van af het einde der beetencampagne de stoomtram Drie Schouwen-Ter Neuzen zijn vertrekuren handhaaft, en een beetje rekening wordt gehouden met den afstand, welke van de boot naar de tram en omgekeerd te voet moet worden afgelegd, dan geven deze diensten een mooie verbinding heen en terug. Te Breda is plotseling overleden pastoor Adr. J. Vreugde, uit Zuiddorpe. Hij was in 1867 geboren, in 1893 priester gewijd en sinds 1912 pastoor te Zuid dorpe. Te Zuiddorpe is tot lid van den raad benoemd bij enkele candidaatstel- ling de heer H. van Waes, burgemeester. In den nacht van Zondag op Maandag, omstreeks 12 uur, werd door de gemeenteveldwachter te Breskens en de maréchaussée een zekere W. V. op heeterdaad betrapt bij het stelen van een zak tarwe aan boord van een aldaar liggend schip, geladen voor rekening van den graanhandelaar F. Klaaijsen aldaar. De verdachte is onder hevig verzet door bovengenoemde politieman nen in arrest gesteld. M. Crt. De Duitsche duikboot U. 30, die Vrijdag bij Domburg strandde en die dien dag te Vlissingen werd binnenge bracht, is Zondag geïnterneerd. De boot werd na dat eerst de munitie, toen de eigendommen der mannen en toen deze zelve aan wal waren gebracht door twee sleepbooten door het kanaal naar Veere en verder binnendoor naar Hel- levoetsluis gebracht. Natuurlijk trok de boot, die reeds te Vlissingen honder den naar de binnenhaven had getrokken ook te Middelburg veel bekyks. De mannen waren intusschen te Vlissingen in de interneeringsloods gebracht, waar zij een goed maal en een goed leger vonden, terwijl zij gisteren naar het interneeringskamp te Bergen werden overgebracht. Onder het publiek zoo wel te Middelburg als te Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1917 | | pagina 2