Binnenland.
raakte. Dit had o.a. ten gevolge, dat
de lucht beneden bedorven werd Na
een krijgsraad besloot de kommandant
ter reparatie naar een haven te gaan.
Men ging langs de Iersche kust en ten
N. van Hitland, meest boven water.
Toen men zoover was, had de beman
ning de machine zeil hersteld.
In de Noordzee zou men trachten een
Noorsch schip dat Oostwaarts voer te
praaien om Jacobsen met vrouw en
kind aan boord te geven. Maar men
trot er geen wel een Nederlandschen
stoomtreiler, die met een seinschot tot
stilstand werd gebracht. Het was mooi
weer en de duikboot kwam langzij. Er
bleek een Engelsche prijsbemanning
aan boord te zijn, die het Hollandsche
schip naar een^ Engelsche haven z u
brengen. De Engelsche officier werd
gevangen genomen en de Engelsche
matrozen kregen bevel in een van de
twee scheepsbooten naar Engeland te
roeien. De treiler mocht naar Neder
land terugvaren.
Later werd een Engelsche treiler,
nadat de bemanning tijd had gekregen
in de booten te gaan, door een welge
richt schot tot zinken gebracht.
Toen de duikboot eindelijk de bocht
van Helgoland invoer stonden alle 42
man van de bemanning op het dek, en
het muziekkorps van 15 man speelde.
Toen was het ook, dat de kapitein een
stuk van her lint van zijn IJzeren Kruis
afknipte en het Solveig op de borst
spelde. Je verdient het IJzeren Kruis
zelf, zei hij, maar dat kan alleen de
keizer geven.
Volgens Jacobsen is deze duikboot
kapitein de man van de Lusitania.
Op Helgoland vond de bemanning
een geestdriftige ontvangst en Jacobsen
met vrouw en kind werden er hartelijk
begroet en gehuisvest. Ze waren 8
etmalen aan boord van de duikboot
geweest. Een torpedoboot bracht hen
naar Wilhelmshaten.* N. R. crt.
Te Knokke zijn al de mannen van
18 tot 60 jaar zonder onderscheid, op
gevorderd om achter het front te
werken. Verschillenden van hen zyn
reeds verplicht in de versterkings-
werken van de duinen te arbeiden
tegen 28 pfenning per uur. Om de
werklieden te dwingen tot den arbeid,
wordt hun alle steun van het Ameri
kaansch Comité ontzegd, zegt .Vrij
België". Avp.
De Times van 9 dezer bevat het
verhaal van kapitein H. W. C. Lloyd,
van het Wiltshire regiment, die sedert
den herfst van 1914 krijgsgevangen in
Duitschland, einde Januari ontsnapt, en
over ons land in Engeland is terug
gekeerd.
Kapitein Lloyd was opgesloten in het
officiersgevangenkamp te Krefeld, waar
ruim 200 Engelsche officieren (o. a. 2
brigade-generaals), 400 Fransche en 600
Russische officieren zijn. De voeding
noemt hij onvoldoende en laatstelijk
was ze slechter geworden de behande
ling werd echter steeds beter. Behalve
dat er te veel menschen in het kamp
waren, zoodat men het er eng had, was
er weinig om over te klagen. De pa-
ketten levensmiddelen, die de officieren
kregen, werden in hun bijzijn geopend
en kwamen ongeschonden in hun bezit.
In Juni 1916 deed kapitein Lloyd,
samen met een Russisch officier, een
poging om te ontvluchten. Zij werden
veroordeeld tot 3 maanden gevangenis
wegens het ondermijnen van een kelder.
Ze gingen in hooger beroep en namen
een Duitsch advokaat om hen te ver
dedigen. Bij het geding was de advo
kaat niet verschenen en het vonnis
werd bevestigd. Ze appelleerden wegens
het wegblijven van den advokaat en
bij de nieuwe behandeling werd het
vonnis gewijzigd ia 30 mark boete.
De beide laatste gedingen werden te
Munster gevoerd. Toen Lloyd de laatste
maal van Munster naar Krefeld terug
zoui wordeu geleid, wist hij te ontkomen.
Hij 'iiad onderweg veel van de kou te
lij,Ir-ij. Op een na< hi, om l uur, kwam
bij door een dorp, eu boorde eeD
muziekkorps spelen. Het was de ver
jaardag van den Duitscheu keizer en
hij dacht in een Duitsch dorp te zijn.
Hij keerde toen op zijn schreden terug.
Onderweg ontmoette hij twee mannen
die electri8che lantaarns op hem lieten
spelen en vroegen of bij een Russisch
soldaat was. Ze spraken Duitsch tegen
hem en named hem mee. Onderweg
bleek, dat het Hollandsche soldaten
waren. Hij ging den volgenden dag
naar een hospitaal, want zijn voeten
waren bevroren. N. R. Crt.
Vier ons brood per dag.
Nu we ook iü ons land op broodrant
soen zijn gesteld, is het niet oneigen
aardig eens na te gaan, hoeveel brood
in gewone tijden wordt g consumeerd.
De statisticus Innborg heeft dit voor
1890 berekend en voud de volgende
hoeveelhedeu
Frankryk p. persoon p. j. 285 K.G.
Denemarken 256
België ^40
Duitschland 211
Zwitserland r 205
Nederland 201
Rusland ,173
Oostenryk 155
Portugal 107
Vier ons brood per dag is, volgens
meester Bartjes, 400 X 365 gram per
jaar, d.i. 146 K.G. Wij krijgen dus
thans, indien de gegevens van Innborg
juist Zijn (soms laat de juistheid der
gegevens, die in het buitenlaad omtrent
ons land gepubliceerd worden, wel iets
te wenschen over) gemiddeld nog meer
brood dan men in Portugal gewend is
te eten en bijna zooveel als een Oosten
rijker gewoonlijk gebruikt.
Avp. (Moleschott.)
Een Duitsche kaper.
Volgens Politiken heeft de tweede
Duitsche hulpkruiser die, naar verluid
Puyme heet, reeds zeer veel schepen
in den grond geboord. In de laatste
helft van December trad de hulpkruiser
op in het zuidelijk deel vaa den Atlan
tischen Oceaan. Daar bracht hij volgens
Zuid Amerikaansche bladen, het Deen
sche s.s. Hammershus op, dat met een
Duitsche prijsbemanning 22 Januari de
haven van Rio de Janeiro binnenliep
en daar naast de voor anker liggende
Duitsche schepen ligplaats nam. Na
levensmiddelen en, naar de bladen
melden, ook munitie aan boord te
hebben genomen, wilde het schip de
haven weer uit, doch bij Santa Cruz
werd het door een wachtpost ontdekt
en door schoten genoodzaakt te stoppen
Het schip moest naast twee Brazili
aansche kruisers voor anker gaan.
Ook Noord Amerikaansche bladen be
vatten uitvoerige berichten over de
tochten van de Puyme. Waar het
schip nu is, is onbekend. Men meent
dat eenige door de Puyme buitgemaakte
schepen daardoor ook als hulpkruisers
zijn uitgerust.
Elf Engelsche, vele Fransche en een
Japansch oorlogsschip maken nu jacht
op de Puyme.
Het aantal door depen hulpkruiser
in den grond geboorde schepen bedraagt
26. De waarde van schepen en la
dingen wordt op 15 tot 20 millioen
dollar aangegeven. Doch dit aantal is
blijkbaar te gering geschat. Tot dusver
viel, zoover bekend is, geen Ameri
kaansch schip de Puyme ten offer
Lansing heeft gezegd, dat de Puyme
geheel als andere oorlogsschepen moet
worden behandeld en aan de interna
tionale wetten onderworpen is, die
voorschrijven, dat schepen, verdacht
contrabande te vervoeren, kunnen
worden aangehouden en onderzocht
Ze mogen eerst tot zinken worden ge
bracht, als voor de veiligheid van de
aan boord zijnde personen gezorgd is
De kapitein van de Puyme zou aan
den kapitein van een der opgebrachte
schepen hebben gezegd, dat hy last
heeft passasiersbooten niet op te brengen
of in den grond te boren.
N. R. Crt.
De jKöln Volks ztg." heeft een
artikel getiteld Wij moeten meer arbeids
krachten hebben, waarin ze er op wijst,
dat door EngelaDd's maatregelen, zoowel
de neutraleD als Duitschland zelve lijden.
Waar er nu een tekort aan arbeidskrach
ten in Duitschland bestaat, moeten de
neutralen Duitschland helpen door arbei
ders 'te zendeD, die in Duitschland de
kolen uit de mijnen halen, m.a.w. de
neutralen, die de Duitsche kolen wen
schen te ontvangen moeten dan ook een
groot aantal arbeiders ter beschikking
stellen, om als hulp in de mijnen te
werken. Avp.
Met verlof.
Naar de Avp. verneemt, zal de lich
ting 1911 in Maart a. s. met klein verlof
gaan het kader echter moet blijven.
Bijzondere verlofregeling.
Blijkens een officieele mededeeling-
is, teneinde zooveel mogelijk gelegen,
heid te geven tot het inhalen van den
tengevolge van de late en langdurige
vorstperiode "ontstanen achterstand in
het bewerken van den grond met het
oog op de daarmede gepaard gaande
oeconomische noodzakelijkheid, ten be
hoeve van land- en tuinbouwers, zoo
wel bedrijfsleiders als werkkrachten,
gedurende de maand Maart een bij
zondere verlofregeling getroffen.
M. Crt.
De Menado ook
Men meldt uit Den Haag, dat thans
vaststaat, dat het stoomschip „Menado"
waarvan aanvankelijk verondersteld
was, dat het wegens machinegebrek
uit zee naar de haven had moeten
terugkeeren, nog deel uitmaakte van
de uit Falmouth uitgevaren flottieltje
op het oogenblik der duikbootactie,
zoodat ook deze is getorpedeerd.
Aardappelen,
De minister van landbouw, nijverheid
en handel, gezien de opgaven betreffen
de de op 3 dezer anders dan voor
gebruik van den houder of zijn gezin
aanwezige aardappelen, brengt ter
kennis
lo. dat het zijn voornemen is voren
bedoelde aardappelen in bezit te nemen
overeenkomstig het bepaalde in art. 9
der Distributiewet 1916
2o. dat van de inbezitneming als
sub lo. bedoeld zullen zijn uitgezonderd
die partijen, van welke de eigenaren
bij de eerste opvordering door of van
wege de Aardappelvereenigiug vrijwillig
afstand doen tegen een prijs van
a. 3.60 per 70 K.G. voor de zand
en veenaardappelen uit Groningen
Frieslaud, Drenthe en Overijssel
b. 4.20 per 70 K.G. voor de zand
aardappelen uit de overige provinciën
c. 5 per 70 K.G. voor Eigenheimers
Borgers en Industries van kleigronden
d. 6 per 70 K.G. "voor Roode Stars
van kleigronden
e. 6.50 per 70 K.G. voor de overige
soorten van den kleigrond, zooals
Bonten, Blauwen, Frisia's, de Wetten
eu Bravo's,
en verder onder de volgende bepa
lingen
a. de prijzen zijn berekend vrij
boord of wagou volgens gewoonte van
de streek en betaalbaar bij aflevering
b. de verkooper is verplicht de door
hem te leveren aardappelen te sor
teeren
mocht by aflevering sorteering noodig
blijken, dan zullen de sorteerkosten den
verkooper in mindering wordengebracht
terwijl afval moet worden terugg
nomefl
e. met uitzondering van kleine par
tijen, ter beoordeeling van de Aardap
pelenvereeuiging, zullen de beter
houdbare soorten, waartoe in de eerste
plaats de sub d en e genoemde soorten
gerekend worden, zijn at te leveren in
drie gedeelten, te weten ongeveer 1/s
in April, ongeveer x/3 in Mei en onge
veer Vs XD Juni) tenzij vroegere levering
verlangd wordt. Alle geschillen worden
door de Rijks Commissie van Toezicht
op de Aardappelenvereeniging in hoog
ste ressort beslist. (St. Crt.)
Verankerd model-vliegmachine.
De bemanning van den stoomtreiler
Groningen (VI. 150) heeft bij aankomst
te IJmuiden gerapporteerd, dat ze op
de Noordzee tusschen het Maasvuur
schip en het lichtschip Schouwenbank
had aangetroffen en verankerd model
van een watervliegmachine, waarin een
als vlieger verkleede pop was geplaatst.
Aan de machine, waarheen men zich
met de scheepsboot had begeven, omdat
men van meening was met een ver
ongelukten vlieger te doen le hebben,
werd een groot aantal koperen contact
draden opgemerkt.
Een Duitsche onderzeeër die op
eenigen afstand was waargenomen
welke had bemerkt, dat men van den
treiler een bezoek had gebracht aan de
nagemaakte vliegmachine, loste toen
een aantal schoten op het toestel, dat
bij het 5e schot met een hevige ont
ploffing in de diepte verdween.
N. R. Crt.
AXEL, 27 Februari 1917.
Met ingang van 1 Maart a. s. wordt
de sioombootdienst op de lijn Vlissingen-
Breskens Neuzen tot nadere aankondi
ging als volgt geregeld
Van Vlissingen naar Breskens v.m.
6.05, 7.50, 10.n.m. 12.10, 3.43; van
Breskens naar Vlissingen v.m. 6.35,
8.20, 10 45, n.m. 12.40, 4.10.
Van Vlissingen naar Neuzen v.m.
6.15, 9.20, n.m. 12.10, 3.43 van Neuzen
naar Vlissingen y,m. 7.40, 10.40, n.m.
2 en 5 uur.
Wanneer er nu op gerekend kan
worden, dat van af het einde der
beetencampagne de stoomtram Drie
Schouwen-Ter Neuzen zijn vertrekuren
handhaaft, en een beetje rekening wordt
gehouden met den afstand, welke van
de boot naar de tram en omgekeerd te
voet moet worden afgelegd, dan geven
deze diensten een mooie verbinding
heen en terug.
Te Breda is plotseling overleden
pastoor Adr. J. Vreugde, uit Zuiddorpe.
Hij was in 1867 geboren, in 1893 priester
gewijd en sinds 1912 pastoor te Zuid
dorpe.
Te Zuiddorpe is tot lid van den
raad benoemd bij enkele candidaatstel-
ling de heer H. van Waes, burgemeester.
In den nacht van Zondag op
Maandag, omstreeks 12 uur, werd door
de gemeenteveldwachter te Breskens en
de maréchaussée een zekere W. V. op
heeterdaad betrapt bij het stelen van
een zak tarwe aan boord van een aldaar
liggend schip, geladen voor rekening
van den graanhandelaar F. Klaaijsen
aldaar. De verdachte is onder hevig
verzet door bovengenoemde politieman
nen in arrest gesteld. M. Crt.
De Duitsche duikboot U. 30, die
Vrijdag bij Domburg strandde en die
dien dag te Vlissingen werd binnenge
bracht, is Zondag geïnterneerd. De boot
werd na dat eerst de munitie, toen de
eigendommen der mannen en toen deze
zelve aan wal waren gebracht door
twee sleepbooten door het kanaal naar
Veere en verder binnendoor naar Hel-
levoetsluis gebracht. Natuurlijk trok
de boot, die reeds te Vlissingen honder
den naar de binnenhaven had getrokken
ook te Middelburg veel bekyks. De
mannen waren intusschen te Vlissingen
in de interneeringsloods gebracht, waar
zij een goed maal en een goed leger
vonden, terwijl zij gisteren naar het
interneeringskamp te Bergen werden
overgebracht. Onder het publiek zoo
wel te Middelburg als te Vlissingen