U\kll\nilil\li. GOEDEREN Firma P. H. Mhm, Axel. Schoenhandel - Weststraat. Firma P. H. Yeeaauizan, Axel. Werkmaiis^o&iJeren, BI FEIffTEÏFs Goafeetïet&agazlja, wegen en voetpaden metdekunstwerken. Dagelijks Ontvangen CtSr" Groote keuze in Nieuwigheden. Steeds in voorraad: Dames-, Heeren- en - Kinderschoenen. - REPARATi E: P. MALJAARS. Vraagt Uwen Winkelier Een geurig kopje voor iedere beurs. MIDDELEN VAN VERVOER. Ni Stoouibootdieust op de vVester-Schel de. Marktberich ten, Bekendmakingen. Ad ver teil tien. nog Appelen. Pruimen. Pruimedanten. Perziken. Abrikozen. Enz., enz. Speciaal adros voor 1 als: Werkbroeken, in fluweel, moliskin en blauw keper, blauwe Jassen, blauwe Kielen, Slagerskielen, Smidskielen, pilo Kielen, pique m OndeKjn'oeken, enz. enz. Hollandsche Stations Amsteriamsche Tijd. Belgische Stations Duitsche tijd. SPOORWEG TERNEUZEN MECHELEN. Gewijzigde dienstregeling, bijn Vdissingen- Breskens- Neuzen - Hoedekenskerke. Lij 11 W alzo ordenGans wee rt. Een duel In de lueht. Een Belgisch soldaat schrijft over het schouwspel, dat 1 dezer de Belgische divisies aan de Yser tusschen Leo en Dixmuiden bijwoonden Tegen 4 uur 's middags hoorde ik in de verte hevig kanongeschut met ontplof fingen van schrapnells, gemengd door het regelmatig pan-pan pan van mitrail leurs, de bekende fanfare van het schieten naar vliegers. Ik blijf Staan en zie een Duitsche vliegmachine, vervolgd door een Fransche monoplan. Al gauw houdt het schieten van beneden op, want onze schrapnells zouden onzen eigen vlieger bereiken. Het gevecht in de lucht ving aan. Het was tragisch in de hoogste mate. De Fransche eendekker bleef een oogenblik ouder de Duitsche vliegmachine in hoogst gevaarlijke positie; een koude rilling liep mij over den rug. Maar plotseling redt hij zich door een lenige buiging naar omhoog, en als een pijl schiet hij de lucht in. Hij vliegt nu boven en op zij van de aeroplane met de zwarte kruisen en plotseling er dicht bij. Een geknetter van een mitrailleur barst los de geallieerde heeft de nadering vol doende geacht om een energieken aanval te wagen. Zal de Duitsche vogel, die nu met volle vaart naar zijn leger vliegt, ont snappen Het zal moeilijk gaan. De Fransehman schiet vooruit, als met ruwe sprongen zou men zeggen. Vluchten is onmogelijk geworden en de Duitsche observator verdedigt zich met het geweer in de haod Plotseling slaat er een groote rookzuil uit de Duitsche vliegmachine op, en ik zie onder aan die zuil een vlam, die eerst klein is, maar een oogenblik daarop hoog opgaat. Ondanks het uiterste gevaar kan de vlieger nog 'n daling aanvangen in spiraalvorm, het gaat eerst betrekkelijk langzaam, doch met een slag gaat het zweven over in een geweldigen, lood rechten val. Vreeselijk De vliegma chine staat geheel in brand en met een doffen slag stuikt zij ten gronde op enkele tientallen meters van mij af. Ik had, hoogst spannende emoties doorgemaakt gedurende het luchtgevecht, maar bij dezen val was 'tof iets in mij brak. Ik liep er heen. De machine lag aan de kant van een gracht vol water, wat ons toeliet de vlammen gauw uit te dooven. De vliegers waren vreeselijk verbrand. Beiden waren dood. De officierobservator had een kogel in de borst gekregen, die langs den rug was uitgekomen. Hij lag met het hoofd in 't water. De bestuurder had een schedel breuk een bloedstraaltje liep uit mond en ooren. Ondanks den geweldigen schok zat hij nog nagenoeg op zijn plaats. De instrumenten en documenten waren weinig beschadigd. De machine droeg het nummer 2 van het escadrille no. 40de motor, type Mercedes met zes cylinders, was zeer zwaar. Het reservoir was door twee kogels getroffen. In de Duitsche linies had men het heele luchtdrama bemerkt. Gauw kwam een tweedekker aanzetten, die over ons heen toerde, waarschijnlijk om er zich van te vergewissen of de bemanning van de gevallen vliegmachine nog in leven was. En toen bij ons niets gemerkt werd van alles wat er gedaan wordt wanneer gewonden gedragen en wegge voerd worden, vloog de tweedekker terug en dadelijk richtten Duitsche kanonnen hun geschut naar onze groep. Er vielen gelukkig geen slachtoffers, hoewel de artilleristen goed mikten. Een uur later kwam de overwinnaar van het tweegevecht in een auto aan 't Was de luitenant vlieger Garros, wiens reputatie allang gemaakt is. 's Avonds werden de twee lijken be graven op 't dichtbij kleine kerkhof van Oudecapelle. Avp. Belgisch Kongo heeft, volgens de »Tribune Congonaise* een troepenmacht van 30.000 man op de been gebracht om de kolonie tegen 'ninval van de Duitschers te verdedigen. AXEL, 17 April 1915. Ter graanmarkt van heden (Zaterdag) waren de prijzen als volgt: Tarwe f 15,75 k f 16,25, Rogge f 13,— k f 18,at; Wintergerst f 12,75 k f 13,25. Zomergerst f - hf,-, Haver tik,— k f 14,—Erwten f 14,-- a f 16 50, Paardenboonen f Af Dui- venboonen f k f Witteboonen f a fBruineboonen f a fBoek weit f a f Lijnzaad f a f Aardappels f 4,60 a f r,- -, Koolzaad per ak van UO liters f HULST, 19 April. Ter graanmarkt van heden (Maandag) waren de prijzen als volgt Tarwe t 16,50, rogge f 13,-wintergerst f 13, zomergerst f12,haver 113,50, erwten f 6, witteboonen f 18,- bruineboonen f 16,—, dui- venboonen f 15,paardenboonen f 13,boek weit f0,-, lijnzaad f19,—koolzaad per 100 L. faardappels f j, Boter per kilo f 1,2 eieren per 26 stuks 1 1,25, Er waren ter veemarkt te koop gesteld: 0 stuks rundvee, varkens en 0 paarden waarvan verkocht 0 stuks rundvee, varken, en 0 paarden. LANGE NOORDSTRAAT. Burgemeester en Wethouders der gemeente AXEL, brengen ter kennis van belanghebbenden, dat te beginnen op 3 Mei 1915, van wege de Ge meente eene algemeene opneming zal worden gehouden van de Axel, den 19 April 1915. Burgemeester en Wethouders voornoemd L. J. DEN HOLLANDER. De Secretaris J. A. VAN VESSEM. voor het a. s. seizoen. alle soorten Billijke prijzen. nette en vlugge afwerking. ZOLEN in een tijd van 10 minuten, wachten bestaat niet meer. Minzaam aanbeoe!end, Machinale Schoenmakerij. IS1 P"1 Aanbevelend. P.S. Het magazijn zal voortaan geopend zijn van 812 en 1—8 uur; des Zaterdags tot 9 uur. (40) Verkrijgbaar te Axel, Wed. H. Harinck, Wed. P. Deij, Firma P. H. Veenhuizen, J. H. van Dixhoorn, Hulst, Gezusters Meerschaert, Sas van Gent, J. T. de Smidt, Franciska Pauwels, Jos. v. Leemput, Zaainslag, J. M. de Vos. 8 46 1212 3 43 7 40 8 59 12 25 3 56 7 53 9 06 12 39 4 01 8 01 9 15 12 51 4 12 8 11 9 24 1 03 4 22 8 21 8 54 12 34 3 52 7 51 9— 12 48 3 58 7 56 9 07 12 55 4 06 8 03 9 14 102 4 14 8 10 9 22 109 4 22 8 17 9 30 1 16 4 28 8 42 Spoorweg Ter NeuzenGeut. Achter Neuzeu Sluiskil Sluiskil br. Philippine Sas v. Gent Selzaete Selzaete Gent kl. st. de E 6 15 6 23 6 27 6 32 6 41 6 27 7 35 8 07 ireenwichtijd. 1100 11 08 11 12 11 17 11 26 11 12 11 20 li 52 3 25 3 33 3 37 3 42 451 4 37 4 45 5 17 v. a. v. 'AGELIJKS: t Van i April 1915 tot nadere aankondiging. Van Vlissingen naar Breskeus vm. 5,20 7,15 10,15 nm. 12,10a) 3,43 ">,45 Breskens Vlissingen 5,50 8,11,15 12,40 4,L0 6,15 Vlissingen Neuzen 6,3 9,20b) 12,10a) 3,43 6,45 Neuzen Vlissingen 5,30 7,50b)c) 10,40 nm. 2,5,05 g—w vxrrv c*\tc rv Van Neuzeu naar Hoe3ekeuskerke vm. 8,10 vJp W D --.IN D AL* Hoedekenskerke naar Neuzen 8,40 a) Bij vertraging van trein 13,09 kan Ie bott naar Brdskens wachten uiterlijk tot 12,15 en de boot naar Neuzen uiterlijk tot 12,30. b) Deze booten loopen niet op de Woensdagen. c) Deze boot doet Borsselen niet aan. GOEDEREN en VEE zullen zoo spoedig mogelijk worden vervoerd. De dienst neemt ten aanzien van dit vervoer geeue verantwoordelijkheid op zich. [n correspondentie te VLAK E op den staatsspoorweg VlissingenRoozendaal en te WALZOORDEN op den tram HulstWalzoorden. Van L Februari 1015 tot nadere aankondiging-. 1 Van Walzoorden naar Hansweert per boot vm. 4,05 9,05a nm. 1,3,45 7. Hansweert Vlake per tram 6,35 9,3 1,30 4,15 7,30 Vlake Hansweert per tram 8,08 11,25b 2,40c 5,45 8,30 Hansweert Walzoorden per boot 8,26all,4öb 3,c 5,58 8,41 a) Op deze reizen worden geen roederen en vee vervoerd. b) Bij vertraging van trein il, ik kan de trim wachten to: 11, >0 en wacht de boot op de tram. c) Dinsdags wacht de tram tot 2,50 op den markttrein van Goes en wacht de boot op de tram. Het Bondg ten Zi geuaai aau h< tijd b Verme van L aldus nu, m blik Duitse sche was 7 ver v De u uit dt hoofd! opgev de inv in he het ge I evenw punt, eindel dit fei omdat taaie In duren veel v niet, 2 pogiQÉ mislul door c tal da< Men nootei reserv verde Het zijde plaats werd reeds opmai pen l vermc forten ting 1 de ge vechti niet t< is het St. Mi den v r omdal den v sief noord in m stelliu De ben d voord nu in tijd 1 hetgei in de zal z aan e daar tegen te ont Thee E. Brandsma V. Neuzen 6 48 ÏO- 138 5 32 v. Temsche yy Sluiskil 1 3 6 55 IO 08 146 5 40 a. St. Nicoiaas yy Axel r 7 03 10 17 154 5 49 v. 9 Kijkuit 1 Hulst ri; 7 09 10 26 2 03 5 53 St. Gilles 9 za. 7 15 10 38 2 12 6 01 Clinge a. Clinge 7 59 11 22 2 >4 6 43 a. Hulst 1 j. V. Clinge 106 U 32 3 04 6 53 9 9 St. Gilles 8 15 1141 312 7 07 Kijkuit i a. St. Nicoiaa^ 3 24 1150 3 21 7 13 Axel p. V. n 8 27 1153 321 7 21 Sluiskil 1 a. Temsche 8 39 12 05 3 36 7 33 a Neuzen Gent kl. st. 8 05 100 5 17 Selzaete 9 04 2 6 15 Sas v. Gent 9 30 2 25 6 15 Sas v. Gent 9 33 2 31 6 40 Philippine 9 44 2 39 6 65 Sluiskil br. 9 49 2 41 Sluiskil 9 52 2 47 7 03 (I Neuzen 9 59 9 55 7 11 W

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1915 | | pagina 4