U\kll\nilil\li.
GOEDEREN
Firma P. H. Mhm, Axel.
Schoenhandel - Weststraat.
Firma P. H. Yeeaauizan, Axel.
Werkmaiis^o&iJeren,
BI FEIffTEÏFs Goafeetïet&agazlja,
wegen en voetpaden metdekunstwerken.
Dagelijks Ontvangen
CtSr" Groote keuze in Nieuwigheden.
Steeds in voorraad:
Dames-, Heeren- en
- Kinderschoenen. -
REPARATi E:
P. MALJAARS.
Vraagt Uwen Winkelier
Een geurig kopje voor iedere beurs.
MIDDELEN VAN VERVOER.
Ni
Stoouibootdieust op de vVester-Schel de.
Marktberich ten,
Bekendmakingen.
Ad ver teil tien.
nog
Appelen.
Pruimen.
Pruimedanten.
Perziken.
Abrikozen.
Enz., enz.
Speciaal adros voor
1 als: Werkbroeken, in fluweel, moliskin en
blauw keper, blauwe Jassen, blauwe Kielen,
Slagerskielen, Smidskielen, pilo Kielen, pique
m OndeKjn'oeken, enz. enz.
Hollandsche
Stations Amsteriamsche Tijd. Belgische Stations Duitsche tijd.
SPOORWEG TERNEUZEN MECHELEN.
Gewijzigde dienstregeling,
bijn Vdissingen- Breskens- Neuzen - Hoedekenskerke.
Lij 11 W alzo ordenGans wee rt.
Een duel In de lueht.
Een Belgisch soldaat schrijft over het
schouwspel, dat 1 dezer de Belgische
divisies aan de Yser tusschen Leo en
Dixmuiden bijwoonden
Tegen 4 uur 's middags hoorde ik in
de verte hevig kanongeschut met ontplof
fingen van schrapnells, gemengd door
het regelmatig pan-pan pan van mitrail
leurs, de bekende fanfare van het schieten
naar vliegers.
Ik blijf Staan en zie een Duitsche
vliegmachine, vervolgd door een Fransche
monoplan. Al gauw houdt het schieten
van beneden op, want onze schrapnells
zouden onzen eigen vlieger bereiken.
Het gevecht in de lucht ving aan. Het
was tragisch in de hoogste mate. De
Fransche eendekker bleef een oogenblik
ouder de Duitsche vliegmachine in hoogst
gevaarlijke positie; een koude rilling
liep mij over den rug. Maar plotseling
redt hij zich door een lenige buiging
naar omhoog, en als een pijl schiet hij
de lucht in. Hij vliegt nu boven en op
zij van de aeroplane met de zwarte kruisen
en plotseling er dicht bij.
Een geknetter van een mitrailleur barst
los de geallieerde heeft de nadering vol
doende geacht om een energieken aanval
te wagen.
Zal de Duitsche vogel, die nu met
volle vaart naar zijn leger vliegt, ont
snappen
Het zal moeilijk gaan. De Fransehman
schiet vooruit, als met ruwe sprongen
zou men zeggen. Vluchten is onmogelijk
geworden en de Duitsche observator
verdedigt zich met het geweer in de haod
Plotseling slaat er een groote rookzuil
uit de Duitsche vliegmachine op, en ik
zie onder aan die zuil een vlam, die
eerst klein is, maar een oogenblik daarop
hoog opgaat. Ondanks het uiterste gevaar
kan de vlieger nog 'n daling aanvangen
in spiraalvorm, het gaat eerst betrekkelijk
langzaam, doch met een slag gaat het
zweven over in een geweldigen, lood
rechten val. Vreeselijk De vliegma
chine staat geheel in brand en met een
doffen slag stuikt zij ten gronde op enkele
tientallen meters van mij af. Ik had,
hoogst spannende emoties doorgemaakt
gedurende het luchtgevecht, maar bij
dezen val was 'tof iets in mij brak.
Ik liep er heen. De machine lag aan
de kant van een gracht vol water, wat
ons toeliet de vlammen gauw uit te
dooven. De vliegers waren vreeselijk
verbrand. Beiden waren dood. De
officierobservator had een kogel in de
borst gekregen, die langs den rug was
uitgekomen. Hij lag met het hoofd in
't water. De bestuurder had een schedel
breuk een bloedstraaltje liep uit mond
en ooren. Ondanks den geweldigen
schok zat hij nog nagenoeg op zijn plaats.
De instrumenten en documenten waren
weinig beschadigd. De machine droeg
het nummer 2 van het escadrille no.
40de motor, type Mercedes met zes
cylinders, was zeer zwaar. Het reservoir
was door twee kogels getroffen.
In de Duitsche linies had men het
heele luchtdrama bemerkt. Gauw kwam
een tweedekker aanzetten, die over ons
heen toerde, waarschijnlijk om er zich
van te vergewissen of de bemanning van
de gevallen vliegmachine nog in leven
was. En toen bij ons niets gemerkt
werd van alles wat er gedaan wordt
wanneer gewonden gedragen en wegge
voerd worden, vloog de tweedekker terug
en dadelijk richtten Duitsche kanonnen
hun geschut naar onze groep. Er vielen
gelukkig geen slachtoffers, hoewel de
artilleristen goed mikten.
Een uur later kwam de overwinnaar
van het tweegevecht in een auto aan
't Was de luitenant vlieger Garros, wiens
reputatie allang gemaakt is.
's Avonds werden de twee lijken be
graven op 't dichtbij kleine kerkhof van
Oudecapelle. Avp.
Belgisch Kongo heeft, volgens de
»Tribune Congonaise* een troepenmacht
van 30.000 man op de been gebracht om
de kolonie tegen 'ninval van de Duitschers
te verdedigen.
AXEL, 17 April 1915. Ter graanmarkt van
heden (Zaterdag) waren de prijzen als volgt:
Tarwe f 15,75 k f 16,25, Rogge f 13,— k f 18,at;
Wintergerst f 12,75 k f 13,25. Zomergerst f -
hf,-, Haver tik,— k f 14,—Erwten f 14,--
a f 16 50, Paardenboonen f Af Dui-
venboonen f k f Witteboonen f
a fBruineboonen f a fBoek
weit f a f Lijnzaad f a f
Aardappels f 4,60 a f r,- -, Koolzaad per ak
van UO liters f
HULST, 19 April. Ter graanmarkt van heden
(Maandag) waren de prijzen als volgt
Tarwe t 16,50, rogge f 13,-wintergerst f 13,
zomergerst f12,haver 113,50, erwten f 6,
witteboonen f 18,- bruineboonen f 16,—, dui-
venboonen f 15,paardenboonen f 13,boek
weit f0,-, lijnzaad f19,—koolzaad per 100 L.
faardappels f j,
Boter per kilo f 1,2 eieren per 26 stuks 1 1,25,
Er waren ter veemarkt te koop gesteld:
0 stuks rundvee, varkens en 0 paarden
waarvan verkocht 0 stuks rundvee, varken,
en 0 paarden.
LANGE NOORDSTRAAT.
Burgemeester en Wethouders der
gemeente AXEL, brengen ter kennis
van belanghebbenden, dat te beginnen
op 3 Mei 1915, van wege de Ge
meente eene algemeene opneming
zal worden gehouden van de
Axel, den 19 April 1915.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
L. J. DEN HOLLANDER.
De Secretaris
J. A. VAN VESSEM.
voor het a. s. seizoen.
alle soorten
Billijke prijzen.
nette en vlugge afwerking.
ZOLEN in een tijd van 10 minuten,
wachten bestaat niet meer.
Minzaam aanbeoe!end,
Machinale Schoenmakerij.
IS1
P"1 Aanbevelend.
P.S. Het magazijn zal voortaan geopend zijn van 812 en 1—8 uur; des
Zaterdags tot 9 uur. (40)
Verkrijgbaar te Axel, Wed. H. Harinck, Wed. P. Deij, Firma
P. H. Veenhuizen, J. H. van Dixhoorn, Hulst, Gezusters
Meerschaert, Sas van Gent, J. T. de Smidt, Franciska
Pauwels, Jos. v. Leemput, Zaainslag, J. M. de Vos.
8 46 1212 3 43 7 40
8 59 12 25 3 56 7 53
9 06 12 39 4 01 8 01
9 15 12 51 4 12 8 11
9 24 1 03 4 22 8 21
8 54 12 34 3 52 7 51
9— 12 48 3 58 7 56
9 07 12 55 4 06 8 03
9 14 102 4 14 8 10
9 22 109 4 22 8 17
9 30 1 16 4 28 8 42
Spoorweg Ter NeuzenGeut.
Achter
Neuzeu
Sluiskil
Sluiskil br.
Philippine
Sas v. Gent
Selzaete
Selzaete
Gent kl. st.
de E
6 15
6 23
6 27
6 32
6 41
6 27
7 35
8 07
ireenwichtijd.
1100
11 08
11 12
11 17
11 26
11 12
11 20
li 52
3 25
3 33
3 37
3 42
451
4 37
4 45
5 17
v.
a.
v.
'AGELIJKS:
t
Van i April 1915 tot nadere aankondiging.
Van Vlissingen naar Breskeus vm. 5,20 7,15 10,15 nm. 12,10a) 3,43 ">,45
Breskens Vlissingen 5,50 8,11,15 12,40 4,L0 6,15
Vlissingen Neuzen 6,3 9,20b) 12,10a) 3,43 6,45
Neuzen Vlissingen 5,30 7,50b)c) 10,40 nm. 2,5,05
g—w vxrrv c*\tc rv Van Neuzeu naar Hoe3ekeuskerke vm. 8,10
vJp W D --.IN D AL* Hoedekenskerke naar Neuzen 8,40
a) Bij vertraging van trein 13,09 kan Ie bott naar Brdskens wachten uiterlijk tot 12,15 en
de boot naar Neuzen uiterlijk tot 12,30.
b) Deze booten loopen niet op de Woensdagen.
c) Deze boot doet Borsselen niet aan.
GOEDEREN en VEE zullen zoo spoedig mogelijk worden vervoerd. De dienst
neemt ten aanzien van dit vervoer geeue verantwoordelijkheid op zich.
[n correspondentie te VLAK E op den staatsspoorweg VlissingenRoozendaal
en te WALZOORDEN op den tram HulstWalzoorden.
Van L Februari 1015 tot nadere aankondiging-.
1 Van Walzoorden naar Hansweert per boot vm. 4,05 9,05a nm. 1,3,45 7.
Hansweert Vlake per tram 6,35 9,3 1,30 4,15 7,30
Vlake Hansweert per tram 8,08 11,25b 2,40c 5,45 8,30
Hansweert Walzoorden per boot 8,26all,4öb 3,c 5,58 8,41
a) Op deze reizen worden geen roederen en vee vervoerd.
b) Bij vertraging van trein il, ik kan de trim wachten to: 11, >0 en wacht de boot op de tram.
c) Dinsdags wacht de tram tot 2,50 op den markttrein van Goes en wacht de boot op de tram.
Het
Bondg
ten Zi
geuaai
aau h<
tijd b
Verme
van L
aldus
nu, m
blik
Duitse
sche
was 7
ver v
De u
uit dt
hoofd!
opgev
de inv
in he
het ge
I evenw
punt,
eindel
dit fei
omdat
taaie
In
duren
veel v
niet, 2
pogiQÉ
mislul
door c
tal da<
Men
nootei
reserv
verde
Het
zijde
plaats
werd
reeds
opmai
pen l
vermc
forten
ting 1
de ge
vechti
niet t<
is het
St. Mi
den v
r omdal
den v
sief
noord
in m
stelliu
De
ben d
voord
nu in
tijd 1
hetgei
in de
zal z
aan e
daar
tegen
te ont
Thee E. Brandsma
V.
Neuzen
6 48
ÏO-
138
5 32
v. Temsche
yy
Sluiskil 1
3
6 55
IO 08
146
5 40
a. St. Nicoiaas
yy
Axel
r
7 03
10 17
154
5 49
v.
9
Kijkuit 1
Hulst
ri;
7 09
10 26
2 03
5 53
St. Gilles
9
za.
7 15
10 38
2 12
6 01
Clinge
a.
Clinge
7 59
11 22
2 >4
6 43
a. Hulst 1
j.
V.
Clinge
106
U 32
3 04
6 53
9
9
St. Gilles
8 15
1141
312
7 07
Kijkuit i
a.
St. Nicoiaa^
3 24
1150
3 21
7 13
Axel
p.
V.
n
8 27
1153
321
7 21
Sluiskil 1
a.
Temsche
8 39
12 05
3 36
7 33
a Neuzen
Gent kl. st.
8 05
100
5
17
Selzaete
9 04
2
6
15
Sas v. Gent
9 30
2 25
6
15
Sas v. Gent
9 33
2 31
6
40
Philippine
9 44
2 39
6
65
Sluiskil br.
9 49
2 41
Sluiskil
9 52
2 47
7
03 (I
Neuzen
9 59
9 55
7
11 W