Gemeenteraad van Axel. Er werd eene commissie van vijf leden benoemd, welke in opdracht heeft plannen te doen ontwerpen, waaruit zou kunnen blijken dat eene Electrische Centrale kan worden ge sticht. Tot leden dezer commissie werden benoemd de heeren K. J. A. G. Baron Collot d' Escury, A. Wolfert, L. J. den Hollander, P. L. de Wael en J. Huizinga. Tem. Crt. In een te Neuzen gehouden ver gadering van de leiders der Chr. His- torischen in het district Oostburg is be sloten bij de a.s. verkiezingen voor de Tweede Kamer te steunen de Candida- tuur van mr. P. Dieleman. Verder werd medegedeeld dat dit besluit niet inboudt, dat ook in 't vervolg steun zal wordeu verleend aanantirevolutionnaire candidaturen. Ot. Bij Kon. besluit van 7 dezer is benoemd tot dijkgraaf van den Hertogin Hedwigepolder de heer J. J. A. Rottier te Hulst. Zitting van 10 April 1913. Tégenwoordig de heeren Lamaïtre Kruiisse, Van Driel, Oggel, Dregmans. Dieleman, P. Dekker, Smies, De Feijter, en Wolfert. Afwezig dhr. F. Dekker Voorzitter dbr. L. J. den Hollander, burgemeester, Secretaris dhr. J. A. van Vessem. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en onveranderd goed gekeurd. I. Mededeeling ingekomen stukken o. Missive van Ged. Staten verzoe kende verbetering aan te brengen van een raadsbesluit van 13 Aug. 1912 met betrekking tot eene af en overschrij ving. Wordt besloten volgens het ver zoek van Ged. Staten. b. Idem om de begrooting voor 1913 te wijzigen, omdat Gedep. Staten te kennen geven, dat een afzonderlijk beheer der gasfabriek niet medebrengt, dat ook de geldleeningen, welke de gemeente ten behoeve van die inrich ting heeft gesloten uit de gemeente begrooting worden overgebracht in de begrooting der fabriek. Wordt besloten aldus te handelen. c. Een schrijven van den heer J. van Rompu, lid der commissie van advies voor Zeeland te Ter Neuzen, waarbij hij ter kennisneming zendt een afdruk van zjjn brief aan den voorz. van de commissie van advies voor spoorwegdienstregelingen, van welk schrijven het résumé is: le. Een sneltrein van Rotterdam te doen loopen in de richting Roosendaal, vertrekkende des voorm. 6.37, stop pende te Bergen op Zoom, Vlake, Goes, Middelburg en aankomende te Vlissin gen 9.12 voorm. 2e. in verband daarmede eenige minuten vervroeging, indien mogelijk, van trein 337. 3e. Een sneltrein van Vlissingen, vertrekkende voorm. 9.35, stoppende te Middelburg, Goes, Vlake en Bergen op Zoom en aankomende te Roosendaal omstreeks 10.56 ure. 4e. stoppen van trein 182 te Vlake. B. en W. stellen voor dit schrijven voor kennisgeving aan te nemen. Dhr. Oggel meent adhaesie te moeten betuigen omdat het in het belang is ook voor onze streek. Dhr. De Fejjter is van oordeel dat zulks niet in de bedoeling ligt. Dhr. Kruijsse meent ook dat het geen bepaald verzoek is, en beschouwt de mededeeling meer als eene beleefdheid. De Voorz. vraagt of de leden er voor zijn om nog eens aan dhr. Rompu te te vragen wat door hem eigenlijk wordt verlangd. Z. h. s. wordt hiertoe besloten. d. Missive van Ged. Staten houdende terugzending vau de rekening van ont vangsten en uitgaven over 1911, voor zien van het bewy8 der definitieve vaststelling, in ontvang op eene som van 134032.22 en in uitgaaf op eene som van 130843.27, alzoo met een batig slot van 3188.95. Wordt voor kennisgeving aangenomen. e. Af- en overschrijving in de be grooting voor 1912 ten bedrage van f 340. Voor kennisgeving aangenomen. f. Idem in de begrooting van 1913 ten bedrage van 205. Voor kennis geving aangenomen. g. Goedkeuring door Ged. Staten van het raadsbesluit betreffende het aangaan eener geldleening ten bedrage van 4000. Wordt voor kennisgeving aan genomen. h. Briet van den Min. van Water staat dd. 13 Maart 11., berichtende op het adres vau den Raad van 26 Nov. 1912, dat zoodra de noodige fondsen daarvoor beschikbaar zijn, tot het ver beteren van de losplaats van deAxelsche Sassing zal worden overgegaan, door het aanbrengen van eene verharding tusschen kaaimuur en bestrating; dat ten aanzien van het tweede ver zoek, dat er in het betreffende onder houdsbestek reeds op is gerekend om de bermen van den wee op den Buth- dijk in 1913 onder profiel te brengen, waarmede in de navolgende jaren zal worden voortgegaan. De Voorz. zegt dat hiermede toch wat gewonnen is, alleen valt het te bejam meren, dat niet ónmiddellyk met de verbetering is begonnen. Dhr. Oggel zegt dat men nog eens zou kunnen aandringen op spoed. Z. h. s. wordt biertoe besloten. i. Dankbetuiging van dhr. Jac. van Vliet voor de aan hem verleende grati ficatie. Wordt voor kennisgeving aan genomen. j. Idem van dhr. D. A. van Hou te voor zijne benoeming tot hoofd der openbare school. Hij hoopt met 1 Juni a.s. in functie te treden, daar hem tegen dien datum door het Bestuur zijner school ontslag is verleend. Voor kennis geving aangenomen. k. Proces verbaal van kasopnemiug bij den waarnd. gemeente ontvanger, waaruit blijkt dat op 11 Maart 1.1. in kas was de som van 2522,23. I Twee ka8opnemingen op 11 Maart en op 1 April 1.1. bij den boekhouder der gasfabriek, waarbij boeken en kas in orde werden bevonden, en na de laatste opneming deze in handen werden gesteld van dhr. J. Cornelisse, die bij besluit van B. en W. den 4en Maart was benoemd tot tijdelijk boekhouder aan de gasfabiiek. Worden alle voor kennisgeving aangenomen. II. Concessieaanvrage Z.-Vlaamsche Tramwegmaatschappij voor stoomtram weg IJzendijke Drie Schouwen (Axel). De Voorz. zegt dat de stukken ter visie hebben gelegen en er geen be zwaren tegen zijn ingebracht en stelt voor zulks aan Ged. Staten te berichten. Z. h. s. wordt hiertoe besloten. III. Verzoekschrift van A. Dobbelaar e. a. te Axel om aansluiting aan de o-emeentelijke gasfabriek. De adressanten verzoeken de gas leiding te verlengen langs den Nieuwen Dyk en verder langs den Ouden Weg, terwijl ze door onderteekening van dit verzoekschrilt verklaren zich tot aan sluiting te verbinden. Daar B. en W. het noodig oordeelen hierover den gas directeur te hooren, wordt op voorstel van den Voorz. besloten het adres naar dit college te renvoyeeren. IV. Verzoekschrift van J. de Feijter Pz te Axel om aan de ramen van zijn winkel in de Noordstraat zonnescher men te mogen ophangen. Dhr. Oggel vraagt of het niet wen- schelijk zou zijn om te bepalen dat men met de schermen niet buiten de stoep mag komen. De Voorz. zegt dat hierop ook zóó advies is uitgebracht door den gemeente opzichter, en hiermede reke ning zal worden gehouden. Ook wenscht dhr. Oggel de hoogte te bepalen, omdat men er anders leelijk tegen kan loopen. De Voorz. zegt dat ook hierop zal gelet worden. De gevraagde vergunning wordt hierna z. h.s. verleend. V. Idem van P. J. Schelleman. Wordt als voren verleend. VI. Idem van C. M. van Leeuwen. Wordt als voren verleend. VII. Schrijven van de Directie van de Spoorweg maatschappij Mechelen Ter Neuzen, betreffende aanleg straat. Dit adres luidt als volgt St. Nicolas, 30 Maart 1913. Mijneheeren Ik heb de eer U de ontvangst te berichten van het besluit van Ged. Staten van Zeeland van 28 Februari 19 3, no. 120, 2e afdeeling, betrekkelijk de afschaffing der overwegen nos 95 en 101 tusschen Axel en Sluiskil. Alvorens U de daarbij behoorende verklarinw toe te zenden, ware het mij aangenaam te weten of U met mij van meening is o dat de nieuwe te maken weg tussschen de overwegen nos. 9 en 95 mag worden daargestelu volgens artikel 2o van dit besluit 't is te zeggen dat de kasseilng eene breedte zal hebben van 3 Meters zooals aangeduid op het proflei vermeld op het plan. 2o. dat het bouwen van trottoirs niet noodig is, aangezien geen enkel huis bestaat langs de ontworpen straat. 3o dat het bouwen van riolen ook niet ten onzen laste, komt, vermits het regenwater zal worden opgenomen in de zijdelingsche grach ten, welke langs den weg loopen, en die beide gemeenschap hebben met een waterloop van den polder. U zult het met ons eens zijn, dat de trot toirs en de riolen kunnen worden opgericht door de zorgen en voor rekening van de rechts- streeks belanghebbende eigenaars, naarmate den eventueelen bouw der bewoners, overeen komstig art. 1slotalinea der bouwverordening. Het komt mij voor, dat de slotalinea van art. 1 der bouwverordening: Geen mindere lengte dan door de bebou wing wordt ingenomen moet tegelijk ver- hai-d en gerioleerd worden, kennelijk de ver plichting oplegt aan de personen die aan de straat bouwen en niet aan personen, die een straat aanleggen. Ik neem beleefd de vrijheid U te doen op merken dat het alleenlijk is met het oog op de veiligheid dat ik de afschaffing van den overweg no. 95 heb voorgesteld, omdat hij zeer gevaarlijk zal worden, tengevolge van het leggen van twee bijgevoegde sporen tusschen Axel en Sluiskil. De nieuwe weg zou breeder zijn dan die aan welken hij uitkomt langs den kant van het .Buthdreefje". Hij zou bekeid zijn op eene breedte van 3 meters, terwijl de eerste eenvoudig verhard is met grint, le meer, daar hij een rechtstreeksche toegang verleent tot de losplaats van ons station Axel, zoodat de menigvuldige karren, komende van den Noordpolder, en die zich naar het station begeven, bijzonder gedurende het zeer drukke bietentijdstip, onzen spoorweg niet meer zullen moeten kruisen aan de overwegen nrs. 9a en 91, die zeer dikwijls gesloten zijn. Wij vervangen dus met opoffering van groote kosten, een zeer gevaarlijken overweg door een rechtstreekschen weg, korter, gemakke lijker, beter en voorzeker veiliger. In deze voorwaarden houd ik er my aan, U te verklaren dat, indien tegen mijne ver wachting, mijne zienswijze door U niet wordt gedeeld, en indien U meent mij te moeten opleggen het bouwen van eene bekeiïng meer dan 3 metets breedte, evenals de riolen en de trottoirs, ik er, tot mijn leedwezen zou moeten van afzien, dezen weg daar te stellen. Hoogachtend, De Directeur-Gerant, V. LAMQUET. Aan den Gemeenteraad van Axel. Dhr. Wolfert vraagt of er staat dat de Maatschappij den overweg wil dem pen tusschen de Nos. 94 en 95 of den overweg aan 95. Iu 't laatste geval zou dat veel last meebrengen omdat men dan den Buthdyk niet meer zou kunnen bereiken, omdat 95 de overweg is aan van Britsum- De Voorz. zegt dat er staatdat de menigvuldige karren, komende van den Noordpolder onzen Spoorweg niet meer zullen moeten kruisen aan de overwegen Nos. 95 en 94. Verder zegt hij dat het der Maatschappij's bedoeling is om te weten of ze zich aan eene breedte van 7 Meters moeten houden of ze trottoirs moeten aanbrengen, en eene rioleering moeten maken, alles zooals art. 1. onzer bouw verordering aangeeft, en stelt voor, teneinde de zaak nog eens grondig te onderzoeken en nader te overwegen, aanhouding tot een volgende vergadering. Dhr. de Feijter vraagt of er al een plan is ingediend door de Maatschappij. Dhr. Kruijsse zegt dat wanneer de Raad vasthoudt aan art. I. voornoemd, M. T niet van plan is iets in te dienen. Dhr. de Feijter vindt het ook niet noodig om daar eene straat van 7 M, breedte aan te leggen. De Voorz. zegt dat art. 1. der Bouw verordening de bepaling tot rioleeren in zich sluit en de breedte van 7 M. wordt aangegeven. Wordt daar van afgeweken, dan kunnen de eigenaar» later niet meer worden verplicht om te rioleeren, wanneer ze aan die straat willen bouwen. Het is dus niet wen- schelijk om hiervan af te wijken, maai van den anderen kant bekeken zijn de eigenaars der aanpalende gronden er mede gebaat, wanneer een ander de straat reeds voor hen gelegd heeft. 1 Dhr. Dieleman zegt dat de verorde ning gemaakt is met het oog op eigenaan in het bezit van grootere of kleinere terreinen, die die gronden voor bouw grond willen verkoopen, en dat zulke eerst eene behoorlijke straat maken vindt hij goed, maar hier is het meet bepaald eene wegsverlegging, en kan daarom eenige afwijking worden toege- staan. De Voorz. leest art. 1 der bouw verordening voor en zegt dat ook in de vergadering van B W. er over gesproken is voorzichtigheid te betrach ten, met het oog op het gebeurde op het Plaatje. Dhr. Kruijsse vraagt: Wanneer aai M. T. vergunning wordt verleend om daar een weg te maken zonder rioleeren of trottoirs aanbrengen, kan dan latei iemand, die daar aan dien weg bouwi verplicht worden om dat eindje straal waarvoor hij bouwt, te rioleeren! Volgens hem niet, en daarom raadt hi, aan, hoe gaarne hij de maatschappj ter wille zou zijn, zich niet op gevaarlijl terrein te begeven. Dhr. Oggel is het daarmede niet eens Vroeger is het toch ook gebeurd ii den buitenweg, dat eerst door de be woners buizen moesten worden gelegc voordat de vergunning tot bouwen wen verleend. Dhr Kruysse zegt, dat dhr. Ogge misschien ook nog wel weet, dat hjj daar toen ook tegen was en als df menschen in beroep gekomen waren men had ze er niet toe kunnen ver plichten en dat is hier ook het geval Dhr. Oggel zegt, dat het hier mee een verbindingsweg geldt dan eenstraal De Voorz. zegt, dat het een zaak is die nauwkeurige overweging verdien! Dhr. Oggel vraagt, of het niet bete was dat de aanpalende eigenaars zie met de spoorwegmaatschappij kondei verstaan. Dhr. Kruijsse zegt dat dan toch no met de verordening rekening mot worden gehouden. Hij neemt altij maar een voorbeeld aan het Plaatji Wij vonden het indertijd ook bespotti lijk om daar trottoirs aan te gaan leggei maar daar vroeg de Minister en d Inspecteur van de Volksgezondheid nii naar, en het gevolg was dat het aan d gemeente eenige duizenden heeft gekoa Kunnen we evenwel de maatschapp in het een of ander ter wille zijn, weln daar is spr. niet tegen, maar vóór alle moet de verordening worden gehanl haafd. Er moet gevraagd worden wi is het gemeentebelang, en niet wat i het belang van M. T. of van die enkel grondeigenaren. Op het Plaatje wet ook alles toegegeven ter wille van di eigenaren, maar de gemeente is er latf de dupe van geworden. We moete de hand aan de verordening houdei en zoo niet dan wordt alles eigendot van Mechelen—Ter Neuzen. Dhr. Dieleman vraagt: Is dat wi zoo. Dat is toch eigendom van de publieken dienstze onttrekken ee weg aan dien dienst en geven er ee anderen voor in de plaats. J Dhr. Kruijsse Maar zoo is het me Het Buthstraatje b. v. is eigendom va D. van Dixhoorn, dat wordt wel afgf staan aan den publieken dienst, maa gooit er b. v. eens grint in Als Va Dixhoorn het niet wil hebben, dan zeg hij, dat mag je niet doen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1913 | | pagina 2