Erwtensoep (snert)
Me MME WEEL te Axel,
Harmonica's
Wet G. J. VrieM-Vao Dixhoorn.
lessen, Men, Lepels, Scharen.
MANDEN
Firma P7 H. VEENHUIZEN.
Gemeenteraad.
Gn Mondharmonica's,
Koffie-, Thee-, Tafel-, Ontbijtserviezen.
Sen prachtige sorteerfng
en 3500 bossen droog Brandhout,
alsmede eenige stammen van
uitgewaaide Boomen,
Provinciale Staten van
Zeeland.
Burgerlijke Stand.
Bekendmakingen.
Advertentiën.
Firma P. H. VEENHUIZEN.
vindt men een rijke keuze
in alle grootten en prijzen.
Koper- en Nikkelwerk.
is zooeven ontvangen.
AXEL. C. P. GAST.
Openbare Verkooping.
150 CANADABOOMEN,
450 bossen droog Brandhout,
Verschenen is tie lijst der in de riajaars-
zitting' te behandelen zaken, benevens
eeüige der daarbij beboorende bijlagen.
Op de bovengenoemde lijst komen onder
meer voor
Voorstel van mr. F. J. N. van Dam,
om den dienst der provinciale stoomboot
tusschen Terneuzen en Hoedekenskerke
Ie doen vervallen met advies van Ged.
Saten.
Vervolgers voorstellen van Ged. Staten
tot wijziging van het besluit der Staten
van 12 Juli 1912, no. 29, tot verleening
van eene bijdrage aan het rijk in de kosten
van het maken van los- en laadplaatsen
te Neuzen
tot deelneming in het waarborgfonds
voor eene tentoonstelling van Zeeuwsche
kleerderdrachten enz. in 1913 tot een
bedrag van f 2.500
betreffende het verzoek van het bestuur
der vereeniging tot verbetering van het
rundvee in Zeeland, om het subsidie,
aan de afdeeling Zeeland van het Neder-
landsch rundveestamboek verleend, op die
vereeniging over te brengen
Aan de bij deze lijst behoorende Bijlage
ia het navolgende ontleend
Opheffing dienst van Neuzen
op Hoedekenskerke.
Bij de behandeling van de Provinciale
begrooting voor 1913 in de zomerzitting
van dit jaar is door den heer mr. F. J. N.
van Dam het volgende voorstel ingediend.
>Pe ondergeteekende heeft de eer aan
de Staten van Zeeland voor te stellen,
om den dienst der Provinciale stoomboot
tusschen Ter Neuzen en Hoedekenskerke
te doen vervallen op een nader door
heeren Gedeputeerde Staten te bepalen
tijdstip."
Inmiddels zijn ingekomen een adres
van den gemeenteraad van Hoedekens
kerke, d.d. 16 September 1912, waarin
op het behoud van dien dienst wordt
aangedrongen, en een adhaesiebetuiging
vaD B. en W. van 's-Gravenpolder, d.d.
<30 September 1912, welke beide stukken
reeds door ons zijn vermeld.
Ged. Staten hrengen in herinnering,
dat zij bij de aanbieding van de Provin
ciale begrootiug voor 1913 als hun gevoe
len te kennen gaven, dat het in het belang
van de dienst op de Wester-Schelde zou
zijn, indien de reis van Neuzeu op Hoe
dekenskerke niet werd gemaakt. Zij
meenen goed te doen, de redenen daarvoor
nog iets uitvoeriger uiteen te zetten.
Op het gemelde traject bedroegen in
1910 en 1911 de ontvangsten na aftrek
van steigerrechten wegens vervoer van
onderscheidenlijk 774 en 745 passagiers
in 1910 f426.25 en in 1911 f398.80 en
van goederen in 1910 f501.27 en in 1911
f472.296. Samen in 1910 f927.52 en in
1911 f871.096
Aan den agent werd betaald voorjaar-
wedde, toelage en aanteekengeld resp.
1375.75 en f330 35, zoodat de zuivere
opbrengst resp. f551.77 en f 540.74E be
droeg, of, daar onderscheidenlijk 52 en 51
reizen werden gemaakt, f 10.50 per
reis.
De kosten van de verbruikte kolen,
gerekend op éèn uur stoomens, kunnen
tp f9 worden begroot, zoodat voor het
gebruik van alle andere scheepsbehoeften,
alsmede voor de slijtage aan schip en
machine, slechts fl.50 beschikbaar
bleef.
Hieruit blijkt, dat de dienst van Neuzen
°p Hoedekenskerke uit een economisch
oogpunt geen reden van bestaan heeft.
Dit zou intusschen geen motief voor
opheffing zijn, indien de dienst voor per
ionen- of goederenvervoer noodig was
of als het algemeen belang er mede ge
diend werd. Noch het een noch het ander
komt Ged. Staten voor het geval te zijn.
Noodig is de dienst niet. De reizigers,
die er gebruik van makeu, komen hoofd
^zakelijk uit Hoedekenskerke, Oudelande,
Baarland en Goes en hebben ten doel,
de markt te Neuzen te bezoeken.
Neehandelaars uit de dorpen tusschen
Hoedekenskerke en Borsselen, die het
weder niet vertiouwen en bevreesd
zijn, dat de boot op de eerste reis van
Vlissingeu naar Neuzen niet te Borsselen
zal aanleggen, gaan veiligheidshalve naar
Hoedekenskerke. De meesten hunner
zouden met minder moeite en tijdverlies
te Borsselen de tweede boot kunnen
nemen, indien deze voer.
Graanhandelaren uit Goes zouden ook
veel liever per trein naar Vlissingen
komen en van de tweede boot gebruik
maken, dan door weer en wind van Goes
naar Hoedekenskerke te gaan.
Al de reizigers, ook die uit Hoedekens
kerke zelf, zijn nu toch verplicht, over
Borsselen of Vlissingen terug te reizen.
De conducteurs, die de reizigers kennen,
zijn van oordeel, dat het personen- en
veevervoer grootendeels over Vlisssingen
en Borsselen zal verlegd worden en behoud
van den dienst onnoodig is.
Maar bovendien wordt door de reis op
Hoedekenskerke het algemeen belang niet
alleen niet gediend, maar zelfs geschaad.
Reizigers uit Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen en Walcheren, die de markt
te Neuzen willen bezoeken, moeten thans
vertrekken uit Breskens om 5.50, op welk
uur nog geen tram is aangekomen, of uit
Vlissingen om 6.30. Vaart de tweede
boot uit Vlissingen naar Neuzen, dan
kunnen zij vertrekken uit Breskens om
8.20, op welk uur een tram uit Aarden
burg aansluiting geeft, of uit Vlissingen
om 9.20, na aankomst van trein en tram
uit verschillende plaatsen van Walcheren.
Juist op den Woensdag, wanneer voor
kooplieden en neringdoenden uit Weste
lijk Zeeuwsch Vlaanderen en Walcheren
de marktdag te Neuzen gereede aanlei
ding zou geven om den overtocht temaken,
vinden zij thans niet de boot, welke hun
dien overtocht op de snelde en gemakke
lijkste wijze biedt.
Wanneer in het minder gunstige seizoen
in den voormiddag mist of stormweer
opkomt is er verder alle kans, dat de
boot op Hoedekenskerke haar reis niet
op tijd kan volbrengen, waardoor voor
den geheelen dag de dienst tusschen
Vlissingen en Neuzen, en als gevolg
daarvan ook die tusscheo Vlissingen en
Breskens in de war kan zijn gebracht.
Het is dan ook h. duidelijk, dat de
hoofdlijnen van Vlissingen op Neuzen en
van Vlissingeu op Breskens geschaad
worden door de reis van Neuzen op Hoe
dekenskerke v.v.
Op groad van een en ander geven Ged.
Staten in overweging het voorstel van
den heer Van Dam aan te nemen. Ge
schiedt dit, dan is het huri voornemen,
de opheffing te doen ingaan met 1 Janu
ari 1913.
Aau de adressanten zou dit als ant
woord op huu verzoek kunnen worden
medegedeeld.
Aan die mededeeling zou een opmer
king kunnen worden toegevoegd, mede
in aansluiting aan een door den Raad
van Hoedekenskerke' in zijn adres uitge
sproken wensch.
Uit een schrijven van den Minister van
Waterstaat 17 Juli 1912, no. 277, afd.
spoorwegen, is aan Ged. Staten gebleken,
dat zoowel noor den Raad van Toezicht
op de Spoorwegdiensten als door den
Rijkswaterstaat bij Zijn Exellentie de
wenschelijkheid is betoogd, om voor de
zuidelijke lijn van den in Zuid Beveland
ontworpen tramweg een ander eindpunt
dan Baarland te kiezen. Daarvoor zoude
volgens die autoriteiten Hoedekenskerke
zeer in aanmerking komen, omdat de
haven te dier plaatse en ook de aldaar
aanwezige steiger tegen de heerschende
winden beschut zijn en die plaats als
eindpunt, b.v. voor bieten vervoer, zeer
geschikt zoude gelegen zijn.
Mocht het ontworpen tramplan in die
richting worden gewijzigd, dan zijn Ged.
Staten bereid in overweging te nemen,
of er termen zijn, om een afzonderlijke
stoombootverbinding tusschen Neuzen en
Hoedekenskerke in het leven te roepen.
In dien zin zouden zij adressanten wen-
schen in te lichten.
M. Crt.
Van 1 15 October 1912.
Hoek. Huwelijks-aangiften. 3. Jan
van Wijck, 33 j., jm. en Jacoba Levina
Meertens, 25 j., jd.
Geboorten. 2. Jan, z. van Thomas
Meertens en Fran^oise Jacoba Drabbe.
7. FranQois, z. van Janna Hamelink.
9. Berbara, d. van Leunis Sol en Eli
sabeth van Wijck. Magdalena Adriana,
d. van Johannes de Feijter en JanDa
Pietcrnella van Es. 11. Elias Jan, z.
van Cornelis Bakker en Catharina Oppe
neer. 13. Martha Sara, d. van Joannes
Jacob den Engelsman en Suzanna Olie-
bek. 13. Gerard, z. van Jacobus Rouw
en Elisabeth van Wijck.
Koewacht. H u welijks-voltrekkingen.
10. Petrus Jacobus Mulders, 27 j.,jm.
en Eulalie Regine Ceelaert, 27 j., jd.
Overlijden. 2. Een als levenloos
aangegeven kind van het mannelijk
geslacht van Charles Hillaert en Jo-
sephina de Cock. 6. Albertus Henricus
Josephus Picavet, 4 m., z. van Petrus
en Leonia de Rechter.
De BURGEMEESTER der gemeente
Axel, maakt bekend, dat openbare ver
gadering van den Gemeenteraad is be
legd, tegen DINSDAG den 5 NOVEMBER
aanstaande, des voormiddags ten 9 ure,
ten Raadhuize ter behandeling van het
volgende
1. Mededeeling ingekomen stukken.
2. Voorstel van Burg. en Weth. om
artikel 26 der Algemeene Politie
verordening te wijzigen.
3. Verzoekschrift van het uitvoerend
Comité der Vereeniging tot be
vordering van het vreemdelingen
verkeer te Middelburg, om eene
bijdrage voor de in 1913 te Mid
delburg te organiseeren tentoon
stelling.
4. Als voren van den heer G. van
den Berge, te Beveren-Waes
(België) om schadeloosstelling,
ontstaan door het plotseling aan
schrijven om eervol ontslag te
vragen als Directeur der gas
fabriek.
5. Als voren van J. CovÉ e. a. be
woners van den Ouden weg, om
een klinkerpad te leggen van af
E. v. Langevelde tot aan J. Boer.
6. Als voren van het Gemeentebe
stuur van Hoedekenskerke om
adhaesie te betuigen aan hun
adres gericht aan de Provinciale
Staten in zake den Provincialen
Stoombootdienst op de Wester-
Schelde.
7. Regeling jaarwedden Ambtenaar
Burg. Stand.
8. Benoemen leden Commissie tot
wering van Schoolverzuim.
9. Verzoekschrift van J. van Bende-
gem om ontheffing van hoofde-
lijken omslag.
10. Reclames in zake hoofd, omslag.
Axel, den 30 October 1912.
De Burgemeester voornoemd
L. J. DEN HOLLANDER.
De BURGEMEESTER der
gemeente AXEL, maakt be
kend, dat het onderzoek der verlof
gangers van de Landweer zal gehouden
worden in het gymnastieklokaal der
o. I. school, op Woensdag den 6
November a. s,, des voormiddags
te 9 uur voor de verlofgangers der
lichtingen 1906 en 1909 des voormiddags
te 10 uur voor de verlofgangers der
lichting 1912.
Axel, 31 October 1912.
De Burgemeester voornoemd,
L. J. DEN HOLLANDER.
Burgemeester en Wethou
ders dezer Gemeente maken
bekend, dat alleen bij afname van
25 hectoliter COKES, eene reductie
van 5 cents per hectoliter zal worden
toegestaan.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,,
L. J. DEN HOLLANDER.
De Secretaris,
J. A. VAN VESSEM.
Axel, 29 October 1912.
gekookt met „IDEAAL ERWTEN" is
zeer smakelijk en gemakkelijk in be
reiding. Verkrijgbaar bij
(enkele en dubbele)
P. J. MEIJER.
TE AXEL.
Steeds ruim voorzien van
WIJN-, BIER-, PUNCH-,
LIKEURGLAZEN en KARAFFEN.
Aanbevelend,
Je adres voor:
Wijnen, Limonades, Vruchten
sappen, enz., enz.
Aanbevelend.
De Notaris J. A. Dregmans te Axel,
zal ten verzoeke van het Bestuur van
den' polder BEOOSTEN- EN BEWES-
TENBLIJ (Dijkgraaf dhr. A. Moerdijk),
op Dinsdag den 19 November 1912, des
voormiddags 11 ure, verkoopen
staande te groeien aan den
Langen Weg, gemeenten Axel
en Koewacht.
staande op het hof van E. Vat,ent
liggende op de Grooce Plaat te Axel.
Te vergaderen bij E. Valent, Lange
Weg te Axel.