Erwtensoep (snert) Me MME WEEL te Axel, Harmonica's Wet G. J. VrieM-Vao Dixhoorn. lessen, Men, Lepels, Scharen. MANDEN Firma P7 H. VEENHUIZEN. Gemeenteraad. Gn Mondharmonica's, Koffie-, Thee-, Tafel-, Ontbijtserviezen. Sen prachtige sorteerfng en 3500 bossen droog Brandhout, alsmede eenige stammen van uitgewaaide Boomen, Provinciale Staten van Zeeland. Burgerlijke Stand. Bekendmakingen. Advertentiën. Firma P. H. VEENHUIZEN. vindt men een rijke keuze in alle grootten en prijzen. Koper- en Nikkelwerk. is zooeven ontvangen. AXEL. C. P. GAST. Openbare Verkooping. 150 CANADABOOMEN, 450 bossen droog Brandhout, Verschenen is tie lijst der in de riajaars- zitting' te behandelen zaken, benevens eeüige der daarbij beboorende bijlagen. Op de bovengenoemde lijst komen onder meer voor Voorstel van mr. F. J. N. van Dam, om den dienst der provinciale stoomboot tusschen Terneuzen en Hoedekenskerke Ie doen vervallen met advies van Ged. Saten. Vervolgers voorstellen van Ged. Staten tot wijziging van het besluit der Staten van 12 Juli 1912, no. 29, tot verleening van eene bijdrage aan het rijk in de kosten van het maken van los- en laadplaatsen te Neuzen tot deelneming in het waarborgfonds voor eene tentoonstelling van Zeeuwsche kleerderdrachten enz. in 1913 tot een bedrag van f 2.500 betreffende het verzoek van het bestuur der vereeniging tot verbetering van het rundvee in Zeeland, om het subsidie, aan de afdeeling Zeeland van het Neder- landsch rundveestamboek verleend, op die vereeniging over te brengen Aan de bij deze lijst behoorende Bijlage ia het navolgende ontleend Opheffing dienst van Neuzen op Hoedekenskerke. Bij de behandeling van de Provinciale begrooting voor 1913 in de zomerzitting van dit jaar is door den heer mr. F. J. N. van Dam het volgende voorstel ingediend. >Pe ondergeteekende heeft de eer aan de Staten van Zeeland voor te stellen, om den dienst der Provinciale stoomboot tusschen Ter Neuzen en Hoedekenskerke te doen vervallen op een nader door heeren Gedeputeerde Staten te bepalen tijdstip." Inmiddels zijn ingekomen een adres van den gemeenteraad van Hoedekens kerke, d.d. 16 September 1912, waarin op het behoud van dien dienst wordt aangedrongen, en een adhaesiebetuiging vaD B. en W. van 's-Gravenpolder, d.d. <30 September 1912, welke beide stukken reeds door ons zijn vermeld. Ged. Staten hrengen in herinnering, dat zij bij de aanbieding van de Provin ciale begrootiug voor 1913 als hun gevoe len te kennen gaven, dat het in het belang van de dienst op de Wester-Schelde zou zijn, indien de reis van Neuzeu op Hoe dekenskerke niet werd gemaakt. Zij meenen goed te doen, de redenen daarvoor nog iets uitvoeriger uiteen te zetten. Op het gemelde traject bedroegen in 1910 en 1911 de ontvangsten na aftrek van steigerrechten wegens vervoer van onderscheidenlijk 774 en 745 passagiers in 1910 f426.25 en in 1911 f398.80 en van goederen in 1910 f501.27 en in 1911 f472.296. Samen in 1910 f927.52 en in 1911 f871.096 Aan den agent werd betaald voorjaar- wedde, toelage en aanteekengeld resp. 1375.75 en f330 35, zoodat de zuivere opbrengst resp. f551.77 en f 540.74E be droeg, of, daar onderscheidenlijk 52 en 51 reizen werden gemaakt, f 10.50 per reis. De kosten van de verbruikte kolen, gerekend op éèn uur stoomens, kunnen tp f9 worden begroot, zoodat voor het gebruik van alle andere scheepsbehoeften, alsmede voor de slijtage aan schip en machine, slechts fl.50 beschikbaar bleef. Hieruit blijkt, dat de dienst van Neuzen °p Hoedekenskerke uit een economisch oogpunt geen reden van bestaan heeft. Dit zou intusschen geen motief voor opheffing zijn, indien de dienst voor per ionen- of goederenvervoer noodig was of als het algemeen belang er mede ge diend werd. Noch het een noch het ander komt Ged. Staten voor het geval te zijn. Noodig is de dienst niet. De reizigers, die er gebruik van makeu, komen hoofd ^zakelijk uit Hoedekenskerke, Oudelande, Baarland en Goes en hebben ten doel, de markt te Neuzen te bezoeken. Neehandelaars uit de dorpen tusschen Hoedekenskerke en Borsselen, die het weder niet vertiouwen en bevreesd zijn, dat de boot op de eerste reis van Vlissingeu naar Neuzen niet te Borsselen zal aanleggen, gaan veiligheidshalve naar Hoedekenskerke. De meesten hunner zouden met minder moeite en tijdverlies te Borsselen de tweede boot kunnen nemen, indien deze voer. Graanhandelaren uit Goes zouden ook veel liever per trein naar Vlissingen komen en van de tweede boot gebruik maken, dan door weer en wind van Goes naar Hoedekenskerke te gaan. Al de reizigers, ook die uit Hoedekens kerke zelf, zijn nu toch verplicht, over Borsselen of Vlissingen terug te reizen. De conducteurs, die de reizigers kennen, zijn van oordeel, dat het personen- en veevervoer grootendeels over Vlisssingen en Borsselen zal verlegd worden en behoud van den dienst onnoodig is. Maar bovendien wordt door de reis op Hoedekenskerke het algemeen belang niet alleen niet gediend, maar zelfs geschaad. Reizigers uit Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen en Walcheren, die de markt te Neuzen willen bezoeken, moeten thans vertrekken uit Breskens om 5.50, op welk uur nog geen tram is aangekomen, of uit Vlissingen om 6.30. Vaart de tweede boot uit Vlissingen naar Neuzen, dan kunnen zij vertrekken uit Breskens om 8.20, op welk uur een tram uit Aarden burg aansluiting geeft, of uit Vlissingen om 9.20, na aankomst van trein en tram uit verschillende plaatsen van Walcheren. Juist op den Woensdag, wanneer voor kooplieden en neringdoenden uit Weste lijk Zeeuwsch Vlaanderen en Walcheren de marktdag te Neuzen gereede aanlei ding zou geven om den overtocht temaken, vinden zij thans niet de boot, welke hun dien overtocht op de snelde en gemakke lijkste wijze biedt. Wanneer in het minder gunstige seizoen in den voormiddag mist of stormweer opkomt is er verder alle kans, dat de boot op Hoedekenskerke haar reis niet op tijd kan volbrengen, waardoor voor den geheelen dag de dienst tusschen Vlissingen en Neuzen, en als gevolg daarvan ook die tusscheo Vlissingen en Breskens in de war kan zijn gebracht. Het is dan ook h. duidelijk, dat de hoofdlijnen van Vlissingen op Neuzen en van Vlissingeu op Breskens geschaad worden door de reis van Neuzen op Hoe dekenskerke v.v. Op groad van een en ander geven Ged. Staten in overweging het voorstel van den heer Van Dam aan te nemen. Ge schiedt dit, dan is het huri voornemen, de opheffing te doen ingaan met 1 Janu ari 1913. Aau de adressanten zou dit als ant woord op huu verzoek kunnen worden medegedeeld. Aan die mededeeling zou een opmer king kunnen worden toegevoegd, mede in aansluiting aan een door den Raad van Hoedekenskerke' in zijn adres uitge sproken wensch. Uit een schrijven van den Minister van Waterstaat 17 Juli 1912, no. 277, afd. spoorwegen, is aan Ged. Staten gebleken, dat zoowel noor den Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten als door den Rijkswaterstaat bij Zijn Exellentie de wenschelijkheid is betoogd, om voor de zuidelijke lijn van den in Zuid Beveland ontworpen tramweg een ander eindpunt dan Baarland te kiezen. Daarvoor zoude volgens die autoriteiten Hoedekenskerke zeer in aanmerking komen, omdat de haven te dier plaatse en ook de aldaar aanwezige steiger tegen de heerschende winden beschut zijn en die plaats als eindpunt, b.v. voor bieten vervoer, zeer geschikt zoude gelegen zijn. Mocht het ontworpen tramplan in die richting worden gewijzigd, dan zijn Ged. Staten bereid in overweging te nemen, of er termen zijn, om een afzonderlijke stoombootverbinding tusschen Neuzen en Hoedekenskerke in het leven te roepen. In dien zin zouden zij adressanten wen- schen in te lichten. M. Crt. Van 1 15 October 1912. Hoek. Huwelijks-aangiften. 3. Jan van Wijck, 33 j., jm. en Jacoba Levina Meertens, 25 j., jd. Geboorten. 2. Jan, z. van Thomas Meertens en Fran^oise Jacoba Drabbe. 7. FranQois, z. van Janna Hamelink. 9. Berbara, d. van Leunis Sol en Eli sabeth van Wijck. Magdalena Adriana, d. van Johannes de Feijter en JanDa Pietcrnella van Es. 11. Elias Jan, z. van Cornelis Bakker en Catharina Oppe neer. 13. Martha Sara, d. van Joannes Jacob den Engelsman en Suzanna Olie- bek. 13. Gerard, z. van Jacobus Rouw en Elisabeth van Wijck. Koewacht. H u welijks-voltrekkingen. 10. Petrus Jacobus Mulders, 27 j.,jm. en Eulalie Regine Ceelaert, 27 j., jd. Overlijden. 2. Een als levenloos aangegeven kind van het mannelijk geslacht van Charles Hillaert en Jo- sephina de Cock. 6. Albertus Henricus Josephus Picavet, 4 m., z. van Petrus en Leonia de Rechter. De BURGEMEESTER der gemeente Axel, maakt bekend, dat openbare ver gadering van den Gemeenteraad is be legd, tegen DINSDAG den 5 NOVEMBER aanstaande, des voormiddags ten 9 ure, ten Raadhuize ter behandeling van het volgende 1. Mededeeling ingekomen stukken. 2. Voorstel van Burg. en Weth. om artikel 26 der Algemeene Politie verordening te wijzigen. 3. Verzoekschrift van het uitvoerend Comité der Vereeniging tot be vordering van het vreemdelingen verkeer te Middelburg, om eene bijdrage voor de in 1913 te Mid delburg te organiseeren tentoon stelling. 4. Als voren van den heer G. van den Berge, te Beveren-Waes (België) om schadeloosstelling, ontstaan door het plotseling aan schrijven om eervol ontslag te vragen als Directeur der gas fabriek. 5. Als voren van J. CovÉ e. a. be woners van den Ouden weg, om een klinkerpad te leggen van af E. v. Langevelde tot aan J. Boer. 6. Als voren van het Gemeentebe stuur van Hoedekenskerke om adhaesie te betuigen aan hun adres gericht aan de Provinciale Staten in zake den Provincialen Stoombootdienst op de Wester- Schelde. 7. Regeling jaarwedden Ambtenaar Burg. Stand. 8. Benoemen leden Commissie tot wering van Schoolverzuim. 9. Verzoekschrift van J. van Bende- gem om ontheffing van hoofde- lijken omslag. 10. Reclames in zake hoofd, omslag. Axel, den 30 October 1912. De Burgemeester voornoemd L. J. DEN HOLLANDER. De BURGEMEESTER der gemeente AXEL, maakt be kend, dat het onderzoek der verlof gangers van de Landweer zal gehouden worden in het gymnastieklokaal der o. I. school, op Woensdag den 6 November a. s,, des voormiddags te 9 uur voor de verlofgangers der lichtingen 1906 en 1909 des voormiddags te 10 uur voor de verlofgangers der lichting 1912. Axel, 31 October 1912. De Burgemeester voornoemd, L. J. DEN HOLLANDER. Burgemeester en Wethou ders dezer Gemeente maken bekend, dat alleen bij afname van 25 hectoliter COKES, eene reductie van 5 cents per hectoliter zal worden toegestaan. Burgemeester en Wethouders voornoemd,, L. J. DEN HOLLANDER. De Secretaris, J. A. VAN VESSEM. Axel, 29 October 1912. gekookt met „IDEAAL ERWTEN" is zeer smakelijk en gemakkelijk in be reiding. Verkrijgbaar bij (enkele en dubbele) P. J. MEIJER. TE AXEL. Steeds ruim voorzien van WIJN-, BIER-, PUNCH-, LIKEURGLAZEN en KARAFFEN. Aanbevelend, Je adres voor: Wijnen, Limonades, Vruchten sappen, enz., enz. Aanbevelend. De Notaris J. A. Dregmans te Axel, zal ten verzoeke van het Bestuur van den' polder BEOOSTEN- EN BEWES- TENBLIJ (Dijkgraaf dhr. A. Moerdijk), op Dinsdag den 19 November 1912, des voormiddags 11 ure, verkoopen staande te groeien aan den Langen Weg, gemeenten Axel en Koewacht. staande op het hof van E. Vat,ent liggende op de Grooce Plaat te Axel. Te vergaderen bij E. Valent, Lange Weg te Axel.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1912 | | pagina 3