Binnenland. Landbouw. Gemengd Nieuws. 1 Ofschoon de meeste gronden voor den E ooping plaats van een woonhuis en koolbouw geschikt zijn, moet men toch fianhoongheden ATOi.saaainor a«nti« rekening houden met het feit, dat vol TWEEDE KAMER. Vrijdag werd de behandeling van het ontwerp-wijziging der Muntwet voort gezet. De min. van Financiën, bestrijdt het amendement-Heemskerk tot weder in voering van het gouden 5-gulden stuk, waarna de heer Heemskerk het ameudt. intrekt. Op verzoek van den Minister wordt de verdere behandeling van het ontwerp geschorst tot na de pauze. Eenige kleine wetsontwerpen worden aangenomen. Aan de orde is het ontw erp Schepen wet, waarmee de heer Duymaer van Twist zich ingenomen verklaart. Hij verzet zich echter tegen het hand haven van de strenge keuring welke de Minister wil. Er zullen 77 schepen niet aan de eischen kunnen voldoen, een waarde van pl. m. 6 millioen gaat daardoor verloren, meer dan 1400 men- schen worden broodeloos. De heer Schaper sluit zich in hoofd zaak aan bij den heer Duymaer van Twist, en stelt een motie voor de wen- schelijkheid uitsprekende dat bij de uit voering der Schepenwet ten aanzien van de kleine vaart die mildheid worde betracht welke maar eenigszins toelaat baar is, konder dat de veiligheid gevaar loopt. Deze motie komt in behandeling en wordt zonder stemming aangenomen. Vóór de eindstemming over de Raden- wet legt de heer Troelstra namens de sociaal-democratische fractie eene ver klaring af, in hoofdzaak behelzend dat de Partij tegen zal stemmen, vooreerst om de bureaucratische inrichting der Arbeidsraden en verder om de houding van den Min., die zich door de stembus- politiek van zekere zijde heett laten bewegen om te helpen, de Ziektever zekering van de baan te schuiven. Sprekei constateert dat de Minister, telkenmale als hem de gelegenheid werd geboden om dezen toeleg te verijdelen, zich o. a. door dubbelzinnige verkla ringen, zoowel als de Regeering aan deze volksmisleiding medeplichtig maakte. De Voorzitter verzoekt spreker zich te matigen. Minister Heemskerk protesteert er tegen dat de heer Troelstra zich niet houdt aan de goede gewoonte om zich tot een eenvoudige verklaring te be palen, maar is overgegaan tot eene qualificatie van de houding der Reg. De heer Nolens verklaart, dat drie leden der Commissie van Voorbereiding vóór en twee tegen zijn. De Radenwet wordt hierop aange nomen 54—41. Bij de verdere behandeling van de Muntwet, wordt het amendt.-Koolen (handhaving van het oude stuivertje) verworpen 4935; hetamendt. van Dedem (om geen nikkelen stuiver meer in ons muntstelsel op te nemen) wordt verworpen 63--21. Er komt dus een vierkant stuivertje. Na nog eenig debat over de gewij zigde Muntwet wordt deze aangenomen z. h. stemming. doende aanwezigheid van water een hoofdvoorwaarde is voor het welslagen van den oogst en dat dus de bodem genoegzaam water moet kunnen leveren. Voor men de kooien plant, dient men na te gaan, of de wortels ook knobbeltjes, hebben, want zulke planten leveren nimmer goede kooien, terwijl zij boven dien den bodem besmetten met zwam men, welke de oorzaak zijn van de gevreesde knol voeten. Behalve na vroege aardappelen, verbouwt men de kooien ook vaak na halfbraak, eigen aardig soms koolbraak genoemd. Bij het verbouwen van kool op de kool- braak, gebruikt men doorgaans ter be mesting alleen stalmest, waarmee men vaak goede resultaten verkrijgt. Toch is de meening, dat men met enkel stal mest de beste resultaten verkrijgt, niet meer vol te houden. Jarenlange proe ven hebben aangetoond, dat men met enkel kunstmest of met half kunstmest en half stalmest, vaak beter resultaten krijgt dan met stalmest alleen. Bij het verbouwen van kool na vroege aard appelen, laat men het dikwijls aankomen de mestkracbt van den bodem. Dit Een tweede gewas. Wanneer de vroege aardappelen ge weerd zijn, dan volgt doorgaans als tweede gewas, kool. Tegenwoordig is de kool voor den Nederlandsehen land en tuinbouw een zeer belangrijk artikel. Duitscbland is het groote afzetgebied voor onzen koolbouw, die zijne prod ucten bij wagonvrachten uitvoert. Daarnaast staat de behoefte voor ouzo eigen steden en dorpen, die ook zeer groot is, daar kool een groente is, die bijna op elke tafel komt, waartoe vooral veel mee werkt, dat zij doorgaans weinig geld kost. Daardoor valt het gemakkelijk te verklaren, dat men in ons land de kooien in groote hoeveelheden verbouwt. op is nog al gewaagd, daar de koolbouw aan de mestkracht van den bodem hooge eischen stelt. Een gemiddelde oogst kooien ontneemt aan den bodem per H.A. ongeveer 168 K.G. stikstof, 100 K.G. fosforzuur en 400 K G. kali. Daar het in het algemeen voordeelig is, den koolbouw zoo krachtig mogelijk te drijven, is het dus noodig den bodem zwaar te bemesteninzonderheid op lichte kleigronden en op zand. Het is bij den koolbouw wenschelijk snelwer kende meststoffen te gebruiken en daar om raden wij aan om te nemen Chili- salpeter, superfosfaat en patentkali. Op zandgronden geve men dan per H.A. 600—800 Kg. Chili en evenveel super en patentkali. Op zwaardere gronden kan men met minder toe300500* Kg. Chili, 500—600 Kg. super en 400— 600 Kg. patentkali. Beide laatstge noemde meststoffen werke men flink onder voor het planten. Chilisalpeter geve men in 2 keeren, de eerste maal als de planten aan den groei zijn en de tweede maal een week of vier later. Proeven hebben aangetoond, dat Chili salpeter beter werkt, als het niet onder gewerkt wordt, maar als overbemesting gegeven. Bemestingsproeven te Oud karspel in 1904/06 gaven als resultaat, dat een kalitoevoeging in het algemeen aanbeveling verdient en dat de stikstof het voordeeligst gegeven wordt iu den vorm van Chilisalpeter. AXEL, 9 Juli 1912 Omtrent den op het concours hippique gevallen ruiter Alph. de Clercq uit Astene (België) vernemen we uit ofïi- cieele bron, dat 's mans toestand niets te wenschen overlaat. We waren in de gelegenheid een eigenhandig ge schreven briefje van hem te lezen, waarin De Clercq zijn dank betuigt voor de goede behandeling die hij van „de menschen van Axel en Holland ondervond tijdens zijn ongeval, terwijl hij van uit zijn rustbed de tijding meldt, dat hij „op goeden voet is, om gauw hersteld te zijn". We halen eenige woorden aan, omdat het de woorden zijn, die De Clercq zelf schreef en het doet ons genoegen bovenstaande te kunnen melden, om alle geruchtmakende praatjes, volgens welke hij reeds dood zou zijn, den kop in te drukken. Ook Jacq, het verongelukte paardje van den heer Van Dixhoorn maakt het goed en zal betrekkelijk spoedig genezen zijn, in weerwil van sommiger meening, dat het ten doode was opgeschreven. Zaterdag had bij de wed. Schelle- man te Axel ten verzoeke van J. Geen- sen en de erven van zijne overledene vrouw Antje Goossen ten overstaan van notaris Dregmans aldaar de ver te Axel-Sassing, sectie A no. 418, 746 en 747, groot 5 aren 46 centiaren. Koopers werden de heeren Jacob de Feijter Jz. en D. Dekker Wz. te Axel voor 1210, en van de zitplaats in de Ned. Herv. Kerk werd kooper Jan Stouthamer te Axel voor 48. De Zeeuwsch-Vlaauiscke Tram. Zonder eenige discussie en zonder hoofdelijke stemming is Donderdag door de Tweede Kamer goedgekeurd het voorstel der regeering ie. tot toekenning van een renteloos voorschot van 231.667 ten behoeve van een spoorweg van Hontenisse naar de Belgische grens in de richting van Moerbeke 2e. tot toekenning van een renteloos voorschot tot een derde der kosten van aanleg en het in exploitatie brengen, doch tot geen hooger bedrag dan 690.000, ten behoeve van de spoor- weglijnen van IJzendijke over Sas van Gent naar Drie Schouwen, van Hoofd plaat naar Pyramide, van Philippine over Terneuzen naar Zaamslag en van Sas van Gent naar de Belgische grens in de richting van Selzaete. De Zeeuwsch-Vlaamsche tramweg maatschappij wacht nog slechts op het voorschot van het Rijk om tot de uit voering der plannen over te gaan. In de Eerste Kamer zal nu ook wel geen tegenstand van beteekenis zijn te ver wachten. En dan kan men aan het werk gaan. Er is een maatschappij opgericht voor den aanleg van een stoomtram Saffelaere Wachtebeke Overslag Zuiddorpe, in aansluiting met de ont worpen tram HontenisseMoerbeke Selzaete. De aanleg van het Belgisch gedeelte is reeds verzekerd. Voorden aanleg op Nederlandsch grondgebied worden de noodige stappen gedaan. Midd. Crt. Afwatering van Vlaanderen. De Nederlandsch-Belgische Commissie voor de herziening van het Verdrag van 1843 in zake de afwatering van Vlaan deren, heett te Brussel een algemeene vergadering gehouden in het gebouw van den dienst der Bruggen en Wegen. Voor Nederland waren aanwezig de algemeene voorzitter, de heer Bekaar, oud-inspecteur-generaal van den rijks waterstaat de heer De Bruyn, oud hoofdingenieur-directeur de heeren jhr. mr. de Casembroot en Van Rompu, leden van Gedep. Staten van Zeeland, de heeren Ramaer en Sibmacher Zijnen, hoofden van den rijks- en den provin cialen waterstaat in Zeeland, en de secretaris, mr. G. van der Meulen, administrateur bij het departement van waterstaat. A. R. Crt. Vrijdagnamiddag had op de steen fabriek te Sluis een ongeluk plaats. Een.landbouwersknecht uit Westcapelle (België! kwam met twee aaneengekop- pelde groote wagens bespannen met drie paarden de fabriek afgereden om steengruis te halen. De paarden schrok ken een der wagens kantelde en viel van den opril. De knecht, niet meer jong zijnde, kon niet wegspringen, en werd aan arm en been vreeselijk ge wond. Geneeskundige hulp werd ter stond verleend en per brancard werd hij naar het gasthuis vervoerd. Het Koninklijk bezoek aan de Veenkoloniën. Vrijdag bezocht H. M. de Koningin de Groninger Veenkoloniën. Ongeveer negen uur arriveerde H. M. met eer; extra-trein aan het station te Stadskanaal. Hare Majesteit die er opgewekt uitzag, droeg een crèmezijden japon met mantel en grooten witten hoed. Het gevolg bestond uit baron Sirfema van Grovestins, graat Schim- melpennink, jhr. van Geen en treule Sloet. Na een korte begroeting van de autoriteiten, onder wie de Commissaris der Koningin, mr. C. C. Geertsema, werd in de gereedstaande auto's plaats geno men en begon de tocht, die over eene lengte van 85 K.M. liep. Overal, waar H. M. passeerde, werd zij levendig toegejuicht. Het ging langs Nieuw- Stadskanaal, Waterschapshuis Vledderveen, Musselkanaal, IJzeren Klap, Valthermond bekende veen kolonie, Onstwedde Merssel, Onst- wedde, Tange, Alteveer, waar de groote, voor enkele jaren gebouwde, coöper. Aardappelmeelfabriek met belangstel ling werd bezichtigd, N. Pekela, O. Pekela bij de aankomst hier werden alle fluiten der fabrieken in werking gesteld tot Winschoterweg, Oude Pekela tot weg Zuid wending, Kerklaan te Ommelanderwijk, Veendam. Hier arriveerde het Hooge Gezelschap plm. half 12 en werd een toer door de welvarende, mooi versierde plaats ge maakt. H. M. werden bloemen door de beide kindertjes van den burgemeester, jhr. van Beresteijn, aangeboden, voor welke attentie H. M. minzaam dankte. De tocht ging vervolgens over Munten dam voorbij den daar geplanteu „Wil- helminaboom" en Zuidbroek naar Sap- pemeer, waar ongeveer halt één werd gearriveerd en de groote stroocartonfa- briek der firma Scholten werd bezich tigd. H. M. reed door een versierde eerepoort naar het voorplein, waar on geveer 200 werklieden met hunne vrouwen geschaard stonden. Luide hoe ra's weerklonken, welke door H. M. be antwoord werden met een vriendelijk buigen. Aan den versierden ingang van het haksellokaal bevonden zich ter begroe ting de heeren J. E. Scholten, W. A. Scholten en J. W. Scholten, benevens de directeur, mr. H. E. Oving. Een dochtertje van dezen bood H. M. een ruiker gele rozen aan. Nu werd een tocht door de fabriek gemaakt, waarbij mr. Oving H. M. de gewenschte inlich tingen gaf. H. M. toonde ook hier veel belangstelling en deed verschillende vragen. Zoo werd Haar geantwoord, dat de fabriek, welke een der grootste op dit gebied is, wekelijks 350.000 K.G. carton fabriceert. H. M. betuigde herhaaldelijk hare ingenomenheid met wat zij zag. Onder de luide toejuichingen der werklieden besteeg H. M. weer de auto en voort ging het over Hoogezand, waar ook, evenals iu de andere plaatsen, druk gevlagd werd, eerebogen waren opgericht en mooie versieringen aange bracht, terug naar Veendam. Hier werd halt gehoudenbij de brug bij Kunst, verliet het Hooge Gezelschap de auto's en ging het te voet naar de Rijkslandbouwschool, aan welke inrich ting nu een bezoek werd gebracht. Ongeveer een half uur duurdedit bezoek, waarna H. M. zich, weer onder de toejuichingen der enthousiaste menigte, naar de sociëteit „Veenlust" begaf, tot het gebruiken van de thee en waar mevr. Geertsema, echtgenoote van den Commissaris der Koningin, de gasten ontving. Verschillende autoriteiten en de ledeu van den gemeenteraad werden hier aan H. M. voorgesteld. Vanuit het gebouw begroette de Koningin het tal rijke publiek in den tuin, hetwelk een ware ovatie tengevolge had. Tijdens het bezoek gaf de Veendam- mer orkestvereeniging, in den tuin een matineé, waarbij de volksliederen wer den gespeeld. Na een verblijf van ongeveer een uur vertrok H. M. weer na een harte lijk afscheid langs Oosterdiep over Wildervank, waar even verwijld werd bij het monument van den grooten stichter der Veenkoloniën, Adriaan Geerts Wildervank, en Bareveld naar Stadskanaal, vanwaar de Koningin, na mr. Geertsema Haar dank en ingeno menheid te hebben betuigd, weer per trein via Assen de terugreis naar „Het Loo" aanvaardde. t Was iet zal 1 oloniën Het w reel me tomen. De pi - Ee per fleti dende, het stoc met een kor verwonc naar zi geleide der auti reis nic huiswas

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1912 | | pagina 2