Binnenland.
Landbouw.
Gemengd
Nieuws.
1 Ofschoon de meeste gronden voor den E ooping plaats van een woonhuis en
koolbouw geschikt zijn, moet men toch fianhoongheden ATOi.saaainor a«nti«
rekening houden met het feit, dat vol
TWEEDE KAMER.
Vrijdag werd de behandeling van het
ontwerp-wijziging der Muntwet voort
gezet.
De min. van Financiën, bestrijdt het
amendement-Heemskerk tot weder in
voering van het gouden 5-gulden stuk,
waarna de heer Heemskerk het ameudt.
intrekt.
Op verzoek van den Minister wordt
de verdere behandeling van het ontwerp
geschorst tot na de pauze.
Eenige kleine wetsontwerpen worden
aangenomen.
Aan de orde is het ontw erp Schepen
wet, waarmee de heer Duymaer van
Twist zich ingenomen verklaart.
Hij verzet zich echter tegen het hand
haven van de strenge keuring welke de
Minister wil. Er zullen 77 schepen
niet aan de eischen kunnen voldoen,
een waarde van pl. m. 6 millioen gaat
daardoor verloren, meer dan 1400 men-
schen worden broodeloos.
De heer Schaper sluit zich in hoofd
zaak aan bij den heer Duymaer van
Twist, en stelt een motie voor de wen-
schelijkheid uitsprekende dat bij de uit
voering der Schepenwet ten aanzien
van de kleine vaart die mildheid worde
betracht welke maar eenigszins toelaat
baar is, konder dat de veiligheid gevaar
loopt.
Deze motie komt in behandeling en
wordt zonder stemming aangenomen.
Vóór de eindstemming over de Raden-
wet legt de heer Troelstra namens de
sociaal-democratische fractie eene ver
klaring af, in hoofdzaak behelzend dat
de Partij tegen zal stemmen, vooreerst
om de bureaucratische inrichting der
Arbeidsraden en verder om de houding
van den Min., die zich door de stembus-
politiek van zekere zijde heett laten
bewegen om te helpen, de Ziektever
zekering van de baan te schuiven.
Sprekei constateert dat de Minister,
telkenmale als hem de gelegenheid werd
geboden om dezen toeleg te verijdelen,
zich o. a. door dubbelzinnige verkla
ringen, zoowel als de Regeering aan deze
volksmisleiding medeplichtig maakte.
De Voorzitter verzoekt spreker zich
te matigen.
Minister Heemskerk protesteert er
tegen dat de heer Troelstra zich niet
houdt aan de goede gewoonte om zich
tot een eenvoudige verklaring te be
palen, maar is overgegaan tot eene
qualificatie van de houding der Reg.
De heer Nolens verklaart, dat drie
leden der Commissie van Voorbereiding
vóór en twee tegen zijn.
De Radenwet wordt hierop aange
nomen 54—41.
Bij de verdere behandeling van de
Muntwet, wordt het amendt.-Koolen
(handhaving van het oude stuivertje)
verworpen 4935; hetamendt. van
Dedem (om geen nikkelen stuiver meer
in ons muntstelsel op te nemen) wordt
verworpen 63--21. Er komt dus een
vierkant stuivertje.
Na nog eenig debat over de gewij
zigde Muntwet wordt deze aangenomen
z. h. stemming.
doende aanwezigheid van water een
hoofdvoorwaarde is voor het welslagen
van den oogst en dat dus de bodem
genoegzaam water moet kunnen leveren.
Voor men de kooien plant, dient men
na te gaan, of de wortels ook knobbeltjes,
hebben, want zulke planten leveren
nimmer goede kooien, terwijl zij boven
dien den bodem besmetten met zwam
men, welke de oorzaak zijn van de
gevreesde knol voeten. Behalve na
vroege aardappelen, verbouwt men de
kooien ook vaak na halfbraak, eigen
aardig soms koolbraak genoemd. Bij
het verbouwen van kool op de kool-
braak, gebruikt men doorgaans ter be
mesting alleen stalmest, waarmee men
vaak goede resultaten verkrijgt. Toch
is de meening, dat men met enkel stal
mest de beste resultaten verkrijgt, niet
meer vol te houden. Jarenlange proe
ven hebben aangetoond, dat men met
enkel kunstmest of met half kunstmest
en half stalmest, vaak beter resultaten
krijgt dan met stalmest alleen. Bij het
verbouwen van kool na vroege aard
appelen, laat men het dikwijls aankomen
de mestkracbt van den bodem. Dit
Een tweede gewas.
Wanneer de vroege aardappelen ge
weerd zijn, dan volgt doorgaans als
tweede gewas, kool. Tegenwoordig is
de kool voor den Nederlandsehen land
en tuinbouw een zeer belangrijk artikel.
Duitscbland is het groote afzetgebied
voor onzen koolbouw, die zijne prod ucten
bij wagonvrachten uitvoert. Daarnaast
staat de behoefte voor ouzo eigen steden
en dorpen, die ook zeer groot is, daar
kool een groente is, die bijna op elke
tafel komt, waartoe vooral veel mee
werkt, dat zij doorgaans weinig geld
kost. Daardoor valt het gemakkelijk
te verklaren, dat men in ons land de
kooien in groote hoeveelheden verbouwt.
op
is nog al gewaagd, daar de koolbouw
aan de mestkracht van den bodem hooge
eischen stelt. Een gemiddelde oogst
kooien ontneemt aan den bodem per
H.A. ongeveer 168 K.G. stikstof, 100
K.G. fosforzuur en 400 K G. kali. Daar
het in het algemeen voordeelig is, den
koolbouw zoo krachtig mogelijk te
drijven, is het dus noodig den bodem
zwaar te bemesteninzonderheid op
lichte kleigronden en op zand. Het is
bij den koolbouw wenschelijk snelwer
kende meststoffen te gebruiken en daar
om raden wij aan om te nemen Chili-
salpeter, superfosfaat en patentkali. Op
zandgronden geve men dan per H.A.
600—800 Kg. Chili en evenveel super
en patentkali. Op zwaardere gronden
kan men met minder toe300500*
Kg. Chili, 500—600 Kg. super en 400—
600 Kg. patentkali. Beide laatstge
noemde meststoffen werke men flink
onder voor het planten. Chilisalpeter
geve men in 2 keeren, de eerste maal
als de planten aan den groei zijn en
de tweede maal een week of vier later.
Proeven hebben aangetoond, dat Chili
salpeter beter werkt, als het niet onder
gewerkt wordt, maar als overbemesting
gegeven. Bemestingsproeven te Oud
karspel in 1904/06 gaven als resultaat,
dat een kalitoevoeging in het algemeen
aanbeveling verdient en dat de stikstof
het voordeeligst gegeven wordt iu den
vorm van Chilisalpeter.
AXEL, 9 Juli 1912
Omtrent den op het concours hippique
gevallen ruiter Alph. de Clercq uit
Astene (België) vernemen we uit ofïi-
cieele bron, dat 's mans toestand niets
te wenschen overlaat. We waren in
de gelegenheid een eigenhandig ge
schreven briefje van hem te lezen,
waarin De Clercq zijn dank betuigt
voor de goede behandeling die hij van
„de menschen van Axel en Holland
ondervond tijdens zijn ongeval, terwijl
hij van uit zijn rustbed de tijding meldt,
dat hij „op goeden voet is, om gauw
hersteld te zijn".
We halen eenige woorden aan, omdat
het de woorden zijn, die De Clercq
zelf schreef en het doet ons genoegen
bovenstaande te kunnen melden, om
alle geruchtmakende praatjes, volgens
welke hij reeds dood zou zijn, den kop
in te drukken.
Ook Jacq, het verongelukte paardje
van den heer Van Dixhoorn maakt het
goed en zal betrekkelijk spoedig genezen
zijn, in weerwil van sommiger meening,
dat het ten doode was opgeschreven.
Zaterdag had bij de wed. Schelle-
man te Axel ten verzoeke van J. Geen-
sen en de erven van zijne overledene
vrouw Antje Goossen ten overstaan
van notaris Dregmans aldaar de ver
te Axel-Sassing, sectie
A no. 418, 746 en 747, groot 5 aren
46 centiaren.
Koopers werden de heeren Jacob de
Feijter Jz. en D. Dekker Wz. te Axel
voor 1210, en van de zitplaats in de
Ned. Herv. Kerk werd kooper Jan
Stouthamer te Axel voor 48.
De Zeeuwsch-Vlaauiscke Tram.
Zonder eenige discussie en zonder
hoofdelijke stemming is Donderdag door
de Tweede Kamer goedgekeurd het
voorstel der regeering
ie. tot toekenning van een renteloos
voorschot van 231.667 ten behoeve
van een spoorweg van Hontenisse naar
de Belgische grens in de richting van
Moerbeke
2e. tot toekenning van een renteloos
voorschot tot een derde der kosten van
aanleg en het in exploitatie brengen,
doch tot geen hooger bedrag dan
690.000, ten behoeve van de spoor-
weglijnen van IJzendijke over Sas van
Gent naar Drie Schouwen, van Hoofd
plaat naar Pyramide, van Philippine
over Terneuzen naar Zaamslag en van
Sas van Gent naar de Belgische grens
in de richting van Selzaete.
De Zeeuwsch-Vlaamsche tramweg
maatschappij wacht nog slechts op het
voorschot van het Rijk om tot de uit
voering der plannen over te gaan. In
de Eerste Kamer zal nu ook wel geen
tegenstand van beteekenis zijn te ver
wachten. En dan kan men aan het
werk gaan.
Er is een maatschappij opgericht
voor den aanleg van een stoomtram
Saffelaere Wachtebeke Overslag
Zuiddorpe, in aansluiting met de ont
worpen tram HontenisseMoerbeke
Selzaete. De aanleg van het Belgisch
gedeelte is reeds verzekerd. Voorden
aanleg op Nederlandsch grondgebied
worden de noodige stappen gedaan.
Midd. Crt.
Afwatering van Vlaanderen.
De Nederlandsch-Belgische Commissie
voor de herziening van het Verdrag van
1843 in zake de afwatering van Vlaan
deren, heett te Brussel een algemeene
vergadering gehouden in het gebouw
van den dienst der Bruggen en Wegen.
Voor Nederland waren aanwezig de
algemeene voorzitter, de heer Bekaar,
oud-inspecteur-generaal van den rijks
waterstaat de heer De Bruyn, oud
hoofdingenieur-directeur de heeren jhr.
mr. de Casembroot en Van Rompu,
leden van Gedep. Staten van Zeeland,
de heeren Ramaer en Sibmacher Zijnen,
hoofden van den rijks- en den provin
cialen waterstaat in Zeeland, en de
secretaris, mr. G. van der Meulen,
administrateur bij het departement van
waterstaat. A. R. Crt.
Vrijdagnamiddag had op de steen
fabriek te Sluis een ongeluk plaats.
Een.landbouwersknecht uit Westcapelle
(België! kwam met twee aaneengekop-
pelde groote wagens bespannen met
drie paarden de fabriek afgereden om
steengruis te halen. De paarden schrok
ken een der wagens kantelde en viel
van den opril. De knecht, niet meer
jong zijnde, kon niet wegspringen, en
werd aan arm en been vreeselijk ge
wond. Geneeskundige hulp werd ter
stond verleend en per brancard werd
hij naar het gasthuis vervoerd.
Het Koninklijk bezoek aan de
Veenkoloniën.
Vrijdag bezocht H. M. de Koningin
de Groninger Veenkoloniën.
Ongeveer negen uur arriveerde H.
M. met eer; extra-trein aan het station
te Stadskanaal. Hare Majesteit die er
opgewekt uitzag, droeg een crèmezijden
japon met mantel en grooten witten
hoed. Het gevolg bestond uit baron
Sirfema van Grovestins, graat Schim-
melpennink, jhr. van Geen en treule
Sloet. Na een korte begroeting van de
autoriteiten, onder wie de Commissaris
der Koningin, mr. C. C. Geertsema, werd
in de gereedstaande auto's plaats geno
men en begon de tocht, die over eene
lengte van 85 K.M. liep.
Overal, waar H. M. passeerde, werd zij
levendig toegejuicht. Het ging langs
Nieuw- Stadskanaal, Waterschapshuis
Vledderveen, Musselkanaal, IJzeren
Klap, Valthermond bekende veen
kolonie, Onstwedde Merssel, Onst-
wedde, Tange, Alteveer, waar de groote,
voor enkele jaren gebouwde, coöper.
Aardappelmeelfabriek met belangstel
ling werd bezichtigd, N. Pekela, O.
Pekela bij de aankomst hier werden
alle fluiten der fabrieken in werking
gesteld tot Winschoterweg, Oude
Pekela tot weg Zuid wending, Kerklaan
te Ommelanderwijk, Veendam.
Hier arriveerde het Hooge Gezelschap
plm. half 12 en werd een toer door de
welvarende, mooi versierde plaats ge
maakt. H. M. werden bloemen door de
beide kindertjes van den burgemeester,
jhr. van Beresteijn, aangeboden, voor
welke attentie H. M. minzaam dankte.
De tocht ging vervolgens over Munten
dam voorbij den daar geplanteu „Wil-
helminaboom" en Zuidbroek naar Sap-
pemeer, waar ongeveer halt één werd
gearriveerd en de groote stroocartonfa-
briek der firma Scholten werd bezich
tigd. H. M. reed door een versierde
eerepoort naar het voorplein, waar on
geveer 200 werklieden met hunne
vrouwen geschaard stonden. Luide hoe
ra's weerklonken, welke door H. M. be
antwoord werden met een vriendelijk
buigen.
Aan den versierden ingang van het
haksellokaal bevonden zich ter begroe
ting de heeren J. E. Scholten, W. A.
Scholten en J. W. Scholten, benevens
de directeur, mr. H. E. Oving. Een
dochtertje van dezen bood H. M. een
ruiker gele rozen aan. Nu werd een
tocht door de fabriek gemaakt, waarbij
mr. Oving H. M. de gewenschte inlich
tingen gaf. H. M. toonde ook hier veel
belangstelling en deed verschillende
vragen. Zoo werd Haar geantwoord,
dat de fabriek, welke een der grootste
op dit gebied is, wekelijks 350.000 K.G.
carton fabriceert.
H. M. betuigde herhaaldelijk hare
ingenomenheid met wat zij zag.
Onder de luide toejuichingen der
werklieden besteeg H. M. weer de auto
en voort ging het over Hoogezand, waar
ook, evenals iu de andere plaatsen,
druk gevlagd werd, eerebogen waren
opgericht en mooie versieringen aange
bracht, terug naar Veendam. Hier
werd halt gehoudenbij de brug bij
Kunst, verliet het Hooge Gezelschap
de auto's en ging het te voet naar de
Rijkslandbouwschool, aan welke inrich
ting nu een bezoek werd gebracht.
Ongeveer een half uur duurdedit bezoek,
waarna H. M. zich, weer onder de
toejuichingen der enthousiaste menigte,
naar de sociëteit „Veenlust" begaf, tot
het gebruiken van de thee en waar
mevr. Geertsema, echtgenoote van den
Commissaris der Koningin, de gasten
ontving. Verschillende autoriteiten en
de ledeu van den gemeenteraad werden
hier aan H. M. voorgesteld. Vanuit het
gebouw begroette de Koningin het tal
rijke publiek in den tuin, hetwelk een
ware ovatie tengevolge had.
Tijdens het bezoek gaf de Veendam-
mer orkestvereeniging, in den tuin een
matineé, waarbij de volksliederen wer
den gespeeld.
Na een verblijf van ongeveer een
uur vertrok H. M. weer na een harte
lijk afscheid langs Oosterdiep over
Wildervank, waar even verwijld werd
bij het monument van den grooten
stichter der Veenkoloniën, Adriaan
Geerts Wildervank, en Bareveld naar
Stadskanaal, vanwaar de Koningin, na
mr. Geertsema Haar dank en ingeno
menheid te hebben betuigd, weer per
trein via Assen de terugreis naar „Het
Loo" aanvaardde.
t Was
iet zal 1
oloniën
Het w
reel me
tomen.
De pi
- Ee
per fleti
dende,
het stoc
met een
kor
verwonc
naar zi
geleide
der auti
reis nic
huiswas