No. 8. Woensdag 1 Mei 1912. 28e Jaan;. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. F. DIELEMAN, De Zeeuwsch-Ylaamsetie Tram. Buitenland. D»t blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent. Voor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER AXEL. AUVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor eiken regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren. De Italiaansch-Tarksche Oorlog. Volgens ambtelijke Turksche berichten, telt de Italiaansche vloot, die voor Lemnos ligt, en 6 dagen geleden uit 26 schepen bestond, er thans nog maar 6. De 20 andere zijn met bestemming voor elders, men weet echter niet waar, vertrokken. De Stampa heeft uit goedingelichte bron vernomen, dat de divisie onder admiraal Viale vandaag uit Tarente zal vertrekken en morgen in de Aegaesche Zee zal verschijnen, zoodat men aan het begin van de volgende week iets zal kunnen vernemen over de nieuwe opera ties van de vloot. Volgens de Avanti is plotseling een t heel nieuw legerkorps gemobiliseerd, nl. 8 regimenten infanterie, met artillerie, pioniers en groote afdeelingen andere hulptroepen. De troepen zullen naar de eilanden van den Archipel gezonden worden. Over deltaliaanschegepantserde kruiser Varese, die volgens een ambtelijke mede- deeling van Tuiksche zijde tengevolge van de beschadiging bij het bombardement op de buitenforten der Dardanellen op- geloopen, bij het eiland Lemnos is ge zonken, meldt Stefani's bureau Iedereen weet, dat de kruiser in uitnemenden toestand te Tarente is en gereed is om weder uit te loopen. De overheid van Lemnos heeft, volgens een bericht uit Konstantinopel, bevel gekregen de aangespoelde voorwerpen die dan van de Varese afkomstig zouden zijn, te verzamelen en nauwkeurig te onderzoeken. Verkenningen in den omtrek van Boekames hebben, volgens een bericht uit Italiaansche bron, doen zien, hoe groot de verliezen der Turken en Ara bieren zijn geweest bij den mislukten aanval op het fort van 23 dezer. Binnen een afstand van 1 K.M. begroeven de Italianen meer dan 100 lijken. Daar onder waren verscheiden Turksche ruiters, <jie met hun paarden waren gevallen Gewonde en gevangen genomen Arabieren hebben getuigd, dat het geweervuur der Italianen zeer doeltreffend is geweest De geest van de Italiaansche troepen blijft uitnemend. FRANKRIJK. De correspondent van de Temps te Fes seinde gisteren, dat er reeds eenige individuen gefusilleerd waren, van wie het met zekerheid bekend was, dat ze aan de moord- en plunderpartij hadden meegedaan. Fransche troepen houden alle poorten van Fes bezet en de Marok kaansche gouverneurs der verschillende stadsgedeelten zijn aansprakelijk gestelc voor de orde in de stad. Het grauw dat aan de plundering deel genomen heeft, is, volgens den Temps-correspon dent, ten prooi aan een lagen angst maar zijn gevoelens ten opzichte der Franschen zijn niet veranderd. Het schijn inderdaad waar te zijn, zoo seint dr i Weisgerber verder, dat de stammen in j den omtrek van Fes op het punt waren in opstand te komen en dat ze slechts van hun voornemen zijn afgebracht door de krachtige en snel genomen maat regelen van de militaire overheid. De verder van de stad verwijderde stammen zijn het met elkaar nog niet eens over de houding, die zij jegens de Franschen zullen aannemen. Sommige dier stammen worden tot oproer aangezet door benden gewapende Sjerifijnsche soldaten, die naar die stammen de wijk genomen hebben. Ten slotte meldt de correspondent der Temps, dat men te Fes met het redderen van de zoo zwaar geteisterde joden wijk begonnen is. Aan de daklooze joden, die van alles beroofd zijn, worden van overheidswege voedsel en kleeren ver strekt. Drie onbekende individuen, mannen van omstreeks 30 jaar, namen Donderdag avond op de Place d'Italie te Parijs een taxi-auto en zeiden den chauffeur hen naar Juvisy te brengen. Onderweg zei den zij van meening veranderd te zijn en naar het bosch van Senart te willen rijden. Daar deden zij den wagen stoppen, wierpen den op niets kwaads verdacht zijnden chauffeur peper in de oogen en gingen er met den auto van door. De wagen is later te Parijs teruggevonden. Van de drie mannen is geen spoor ge vonden. De Parijsche politie is van meening, dat deze aanslag niet in verband staat met het optreden van de bende Bonnot en Garnier. Eerder gelooft men hier te doen te hebben met een misschien uit de jongste staking der chauff-urs voort vloeiende wraakneming van auto-bestuur ders op een collega. De scheepsramp van de Titanic. De berichten over de Mount Temple zijn nog tegenstrijdig. Kapitein Moore, de gezagvoerder van dat stoomschip, heeft, naar luid van een telegram aan de Daily Telegraph, de volgende ver klaring afgelegd »Wie zegt, dat ik de noodseinen van de Titanic in den wind heb geslagen, zegt een bepaalde leugen. Het was 's nachts 12.30 toen ik voor het eerst de C. Q,. D. boodschap van de Titanic kreeg Op dat oogen blik was ik ongeveer 50 mijl van haar af, en stoomde westwaarts. Ik veranderde dadelijk onzen koers en stoomde terug naar de opgegeven plek Ik zei aan den hoofdofficier, dat wij met volle kracht vooruit moesten, en liet dat ook aan de stokers zeggen. Ik riep alle officieren aan dek, gelastte scherp uit te kijken, maar wij konden geen seinen meer zien. De reddingbooten werden naar buiten gezwaaid om dadelijk gebruikt te kunnen worden, reddinggordels en boeien werden klaar gelegd en langs de boorden werden touwen uitgeworpen. Ik gaf ook last aan het departement van de hofmeesters om aanstalten te maken voor de passagiers die wij misschien zouden opnemen, en voedsel en warmen drank voor ze gereed te houden. Ik heb geen vuurpijlen of rood licht gezien, en geloof niet, dat iemand op het schip ze heeft gezien. Wij hielden den koers, ons opgegeven, tot wij aan een uitge strekt ijsveld kwamen. Ik kon niet goed zien hoe erg het veld was, maar aange zien wij geen seinen meer hadden ge kregen, wist ik niet, waarheen bepaald te gaan. Ik had 1600 reizigers aan boord, meest vreemdelingen, en niet weteude waarheen te gaan, dorst ik geen gevaar loopen met mijn schip door hel ijsveld te ploegen. De Titanic zonk s nachts om 2.20; op dat oogenblik waren wij, zou ik zeggen, 10 mjjl van haar af.. Toen de dag aanbrak en wij over het ijsveld heen konden zien, zagen wij de Carpathia, de Californian en een vrachtsnorder.* Evenwel, seint de man van de Daily Telegraph, di. Quitzman en de heer E. W. Zurich, passagiers aan boord van de Mount Temple, zeggen, dat de lichten van de Titanic gezien zijn, maar dat de kapitein zei, dat het te gevaarlijk was dichterbij te komen. Een matroos van de Mount Temple vertelt, dat hij, op wacht zijnde, den 3den officier met den kapitein over de noodseinen heeft hooren spreken, en een machinist, dat hij op dek heeft zitten kijken naar het blauwe licht van de zinkende Titanic dat de lucht kleurde, tot de laatste vuurpijl in de verte verdween. Dr. Quitzman heeft, volgens Reuter, in een intervieuw verteld»Ik ging dien Zondagavond omtrent 9 uur naar kooi. Ik werd wakker door het plotseling stoppen van de machine. Ik stond op en keek uit. Ik vroeg, wat er aan de hand was, en hoorde, dat de Titanic op een ijsberg was gestooten en zonk, en dat het licht van haar noodseinen was gezien. Iets later, om 6 uur, kregen wij ten Z.O. de Carpathia in zicht....* Naar Reuter seint, heeft Foster, de waarnemende eerste minister van Canada, aan de Amerikaansche regeering geseind, dat kapitein Moore naar Washington gaat om te getuigen. Uit het getuigenis van den kapitein der Californian Het schip wilde niet op ons draadloos seinen antwoorden. Indien de Californian een noodsein van de Titanic had ont vangen, zou zij haar binnen 2 uur be reikt hebben, doch men wist er niets van voor den volgenden morgen. Getuige voegde daar nog meer aan toe met betrekking tot dit mysterie bij de ramp, doch zijn verklaring wijst uit dat indien de telegrafist van de Californian het noodsein ontvangen had, waarschijn lijk allen gered zouden zijn. De telegrafist van de Californian had zich echter reeds om 11 u. 25 ter ruste begeven en het noodsein van de Titanic niet gehoord Ware hij enkele minuten later naar bet gegaan, er zouden niet ruim 1500 men- schen zijn omgekomen. De mededeeling in ons vorig nummer omtrent de Donderdag te Ter Neuzen gehouden vergadering, eischt eenige aanvulling. Onze beschikbare ruimte liet zulks Vrijdag niet toe, waarom we zoo vrij geweest zijn daaraan in dit nummer een plaats te geven. Reeds lang bestaan er plannen om Zeeuwsch-Vlaanderen en wel dat deel waarvan Axel ongeveer het centrum s, de voorrechten van een tram te bezorgen. We weten allen mede te spreken over opnemingen en metingen die er reeds jaren geleden gedaan zijn in verband met die plannen. Hier en daar zijn de paaltjes nog aan te wijzen, die destijds op sommige punten in den grond geslagen zijn. Velen zullen zich ook nog wel dien namiddag herinneren toen, enkele jaren geleden, eenige auto mobielen op ons marktplein arriveerden en op het stadhuis een korte vergade ring werd gehouden, waarna het gezel schap, voor het meerendeel bestaande uit zeer iuvloedryke personen, weder vertrok. Nu en dan konden we verder nog vernemen, dat er nog altijd tram plannen bestaan, doch een begin van uitvoering liet tot nu toe op zich wachten. De noodige samenwerking tusschen de verschillende maatschappijen ont brak en daardoor bleef onze welvarende andbouwstreek verstoken van de zege ningen, die het tramverkeer met zich brengt. Thans is die samenwerking verkregen en een nieuwe maatschappij opgericht bij acte van 29 Juni 1911. Deze maatschappij stelt zich ten doel de volgende lijnen aan te leggen: a. IJzendijkePhilippine—Sas van GentWestdorpeDrie Schouwen, met een zijtak van Sas van Gent naar de grens (richting Selzaete) b. HoofdplaatPyramideBiervliet c. Philippine over Hoek en Ter Neu zen naar Zaamslag d. van Hontenisse—via Zaamslag AxelDrie Schouwen Zuiddorpe naar de Nederlandsch-Belgische grens in de richting Moerbeke, op geheel dezeltde wijze als het comité voor een tramlijn HontenisseSelzaete dat van plan was, alleen met dit verschil, dat het laatste deel van de lijn niet in de richting van Selzaete zal loopen, maar in de richting van Moerbeke. Onder voorzitterschap van den heer Maurice Lippens is nu Donderdag in eene vergadering de Raad van Advies der Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg maatschappij geïnstalleerd. Het verdere weten onze lezers. Alleen laten we hier nog volgen de redevoering waarmede de heer Lippens de vergadering opende. Zij luidtalsvolgt: Mijne Heeren, Op het oogenblik, waarop de Raad van Advies voor de eerste maal is samengekomen, komt het mij voor niet van belang ontbloot te zijn, zoo ik met een enkel woord U herinner aan de opeenvolgende gebeurtenissen, welke ten slotte hebben geleid tot de oprich ting der Zeeu wsch-Vlaamsche Tram wegmaatschappij en daarmede tot de Installatie van Uwen Raad. Het doel dat de oprichters der Naam- looze VennootschapIJzendijksche Stoomtramwegraaatschappij de stich tingsdatum is 2 November 188J die der Koninklijke goedkeuring 7 December van datzelfde jaar zich daarbij voor stelden, was een verbinding tot stand te brengen tusschen Eecloo eenerzijda

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1912 | | pagina 1