No. 8.
Woensdag 1 Mei 1912.
28e Jaan;.
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
F. DIELEMAN,
De Zeeuwsch-Ylaamsetie Tram.
Buitenland.
D»t blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent.
Voor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
AXEL.
AUVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor
eiken regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren.
De Italiaansch-Tarksche Oorlog.
Volgens ambtelijke Turksche berichten,
telt de Italiaansche vloot, die voor Lemnos
ligt, en 6 dagen geleden uit 26 schepen
bestond, er thans nog maar 6. De 20
andere zijn met bestemming voor elders,
men weet echter niet waar, vertrokken.
De Stampa heeft uit goedingelichte
bron vernomen, dat de divisie onder
admiraal Viale vandaag uit Tarente zal
vertrekken en morgen in de Aegaesche
Zee zal verschijnen, zoodat men aan het
begin van de volgende week iets zal
kunnen vernemen over de nieuwe opera
ties van de vloot.
Volgens de Avanti is plotseling een
t heel nieuw legerkorps gemobiliseerd, nl.
8 regimenten infanterie, met artillerie,
pioniers en groote afdeelingen andere
hulptroepen. De troepen zullen naar de
eilanden van den Archipel gezonden
worden.
Over deltaliaanschegepantserde kruiser
Varese, die volgens een ambtelijke mede-
deeling van Tuiksche zijde tengevolge
van de beschadiging bij het bombardement
op de buitenforten der Dardanellen op-
geloopen, bij het eiland Lemnos is ge
zonken, meldt Stefani's bureau Iedereen
weet, dat de kruiser in uitnemenden
toestand te Tarente is en gereed is om
weder uit te loopen.
De overheid van Lemnos heeft, volgens
een bericht uit Konstantinopel, bevel
gekregen de aangespoelde voorwerpen
die dan van de Varese afkomstig zouden
zijn, te verzamelen en nauwkeurig te
onderzoeken.
Verkenningen in den omtrek van
Boekames hebben, volgens een bericht
uit Italiaansche bron, doen zien, hoe
groot de verliezen der Turken en Ara
bieren zijn geweest bij den mislukten
aanval op het fort van 23 dezer. Binnen
een afstand van 1 K.M. begroeven de
Italianen meer dan 100 lijken. Daar
onder waren verscheiden Turksche ruiters,
<jie met hun paarden waren gevallen
Gewonde en gevangen genomen Arabieren
hebben getuigd, dat het geweervuur der
Italianen zeer doeltreffend is geweest
De geest van de Italiaansche troepen
blijft uitnemend.
FRANKRIJK.
De correspondent van de Temps te Fes
seinde gisteren, dat er reeds eenige
individuen gefusilleerd waren, van wie
het met zekerheid bekend was, dat ze
aan de moord- en plunderpartij hadden
meegedaan. Fransche troepen houden
alle poorten van Fes bezet en de Marok
kaansche gouverneurs der verschillende
stadsgedeelten zijn aansprakelijk gestelc
voor de orde in de stad. Het grauw
dat aan de plundering deel genomen
heeft, is, volgens den Temps-correspon
dent, ten prooi aan een lagen angst
maar zijn gevoelens ten opzichte der
Franschen zijn niet veranderd. Het schijn
inderdaad waar te zijn, zoo seint dr
i Weisgerber verder, dat de stammen in
j den omtrek van Fes op het punt waren
in opstand te komen en dat ze slechts
van hun voornemen zijn afgebracht door
de krachtige en snel genomen maat
regelen van de militaire overheid. De
verder van de stad verwijderde stammen
zijn het met elkaar nog niet eens over
de houding, die zij jegens de Franschen
zullen aannemen. Sommige dier stammen
worden tot oproer aangezet door benden
gewapende Sjerifijnsche soldaten, die
naar die stammen de wijk genomen
hebben.
Ten slotte meldt de correspondent der
Temps, dat men te Fes met het redderen
van de zoo zwaar geteisterde joden wijk
begonnen is. Aan de daklooze joden,
die van alles beroofd zijn, worden van
overheidswege voedsel en kleeren ver
strekt.
Drie onbekende individuen, mannen
van omstreeks 30 jaar, namen Donderdag
avond op de Place d'Italie te Parijs een
taxi-auto en zeiden den chauffeur hen
naar Juvisy te brengen. Onderweg zei
den zij van meening veranderd te zijn
en naar het bosch van Senart te willen
rijden. Daar deden zij den wagen stoppen,
wierpen den op niets kwaads verdacht
zijnden chauffeur peper in de oogen en
gingen er met den auto van door. De
wagen is later te Parijs teruggevonden.
Van de drie mannen is geen spoor ge
vonden.
De Parijsche politie is van meening,
dat deze aanslag niet in verband staat
met het optreden van de bende Bonnot
en Garnier. Eerder gelooft men hier te
doen te hebben met een misschien uit
de jongste staking der chauff-urs voort
vloeiende wraakneming van auto-bestuur
ders op een collega.
De scheepsramp van de
Titanic.
De berichten over de Mount Temple
zijn nog tegenstrijdig. Kapitein Moore,
de gezagvoerder van dat stoomschip,
heeft, naar luid van een telegram aan
de Daily Telegraph, de volgende ver
klaring afgelegd
»Wie zegt, dat ik de noodseinen van
de Titanic in den wind heb geslagen,
zegt een bepaalde leugen. Het was
's nachts 12.30 toen ik voor het eerst de
C. Q,. D. boodschap van de Titanic kreeg
Op dat oogen blik was ik ongeveer 50
mijl van haar af, en stoomde westwaarts.
Ik veranderde dadelijk onzen koers en
stoomde terug naar de opgegeven plek
Ik zei aan den hoofdofficier, dat wij met
volle kracht vooruit moesten, en liet dat
ook aan de stokers zeggen. Ik riep alle
officieren aan dek, gelastte scherp uit te
kijken, maar wij konden geen seinen
meer zien. De reddingbooten werden
naar buiten gezwaaid om dadelijk gebruikt
te kunnen worden, reddinggordels en
boeien werden klaar gelegd en langs de
boorden werden touwen uitgeworpen.
Ik gaf ook last aan het departement van
de hofmeesters om aanstalten te maken
voor de passagiers die wij misschien
zouden opnemen, en voedsel en warmen
drank voor ze gereed te houden. Ik
heb geen vuurpijlen of rood licht gezien,
en geloof niet, dat iemand op het schip
ze heeft gezien. Wij hielden den koers,
ons opgegeven, tot wij aan een uitge
strekt ijsveld kwamen. Ik kon niet goed
zien hoe erg het veld was, maar aange
zien wij geen seinen meer hadden ge
kregen, wist ik niet, waarheen bepaald
te gaan. Ik had 1600 reizigers aan
boord, meest vreemdelingen, en niet
weteude waarheen te gaan, dorst ik geen
gevaar loopen met mijn schip door hel
ijsveld te ploegen. De Titanic zonk
s nachts om 2.20; op dat oogenblik
waren wij, zou ik zeggen, 10 mjjl van
haar af.. Toen de dag aanbrak en wij
over het ijsveld heen konden zien, zagen
wij de Carpathia, de Californian en een
vrachtsnorder.*
Evenwel, seint de man van de Daily
Telegraph, di. Quitzman en de heer E.
W. Zurich, passagiers aan boord van de
Mount Temple, zeggen, dat de lichten
van de Titanic gezien zijn, maar dat de
kapitein zei, dat het te gevaarlijk was
dichterbij te komen. Een matroos van
de Mount Temple vertelt, dat hij, op
wacht zijnde, den 3den officier met den
kapitein over de noodseinen heeft hooren
spreken, en een machinist, dat hij op dek
heeft zitten kijken naar het blauwe licht
van de zinkende Titanic dat de lucht
kleurde, tot de laatste vuurpijl in de
verte verdween.
Dr. Quitzman heeft, volgens Reuter,
in een intervieuw verteld»Ik ging
dien Zondagavond omtrent 9 uur naar
kooi. Ik werd wakker door het plotseling
stoppen van de machine. Ik stond op
en keek uit. Ik vroeg, wat er aan de
hand was, en hoorde, dat de Titanic op
een ijsberg was gestooten en zonk, en
dat het licht van haar noodseinen was
gezien. Iets later, om 6 uur, kregen
wij ten Z.O. de Carpathia in zicht....*
Naar Reuter seint, heeft Foster, de
waarnemende eerste minister van Canada,
aan de Amerikaansche regeering geseind,
dat kapitein Moore naar Washington gaat
om te getuigen.
Uit het getuigenis van den kapitein
der Californian
Het schip wilde niet op ons draadloos
seinen antwoorden. Indien de Californian
een noodsein van de Titanic had ont
vangen, zou zij haar binnen 2 uur be
reikt hebben, doch men wist er niets
van voor den volgenden morgen.
Getuige voegde daar nog meer aan toe
met betrekking tot dit mysterie bij de
ramp, doch zijn verklaring wijst uit dat
indien de telegrafist van de Californian
het noodsein ontvangen had, waarschijn
lijk allen gered zouden zijn. De telegrafist
van de Californian had zich echter reeds
om 11 u. 25 ter ruste begeven en het
noodsein van de Titanic niet gehoord
Ware hij enkele minuten later naar bet
gegaan, er zouden niet ruim 1500 men-
schen zijn omgekomen.
De mededeeling in ons vorig nummer
omtrent de Donderdag te Ter Neuzen
gehouden vergadering, eischt eenige
aanvulling. Onze beschikbare ruimte
liet zulks Vrijdag niet toe, waarom we
zoo vrij geweest zijn daaraan in dit
nummer een plaats te geven.
Reeds lang bestaan er plannen om
Zeeuwsch-Vlaanderen en wel dat deel
waarvan Axel ongeveer het centrum
s, de voorrechten van een tram te
bezorgen. We weten allen mede te
spreken over opnemingen en metingen
die er reeds jaren geleden gedaan zijn
in verband met die plannen. Hier en
daar zijn de paaltjes nog aan te wijzen,
die destijds op sommige punten in den
grond geslagen zijn. Velen zullen zich
ook nog wel dien namiddag herinneren
toen, enkele jaren geleden, eenige auto
mobielen op ons marktplein arriveerden
en op het stadhuis een korte vergade
ring werd gehouden, waarna het gezel
schap, voor het meerendeel bestaande
uit zeer iuvloedryke personen, weder
vertrok. Nu en dan konden we verder
nog vernemen, dat er nog altijd tram
plannen bestaan, doch een begin van
uitvoering liet tot nu toe op zich wachten.
De noodige samenwerking tusschen
de verschillende maatschappijen ont
brak en daardoor bleef onze welvarende
andbouwstreek verstoken van de zege
ningen, die het tramverkeer met zich
brengt. Thans is die samenwerking
verkregen en een nieuwe maatschappij
opgericht bij acte van 29 Juni 1911.
Deze maatschappij stelt zich ten doel
de volgende lijnen aan te leggen:
a. IJzendijkePhilippine—Sas van
GentWestdorpeDrie Schouwen, met
een zijtak van Sas van Gent naar de
grens (richting Selzaete)
b. HoofdplaatPyramideBiervliet
c. Philippine over Hoek en Ter Neu
zen naar Zaamslag
d. van Hontenisse—via Zaamslag
AxelDrie Schouwen Zuiddorpe naar
de Nederlandsch-Belgische grens in de
richting Moerbeke, op geheel dezeltde
wijze als het comité voor een tramlijn
HontenisseSelzaete dat van plan was,
alleen met dit verschil, dat het laatste
deel van de lijn niet in de richting
van Selzaete zal loopen, maar in de
richting van Moerbeke.
Onder voorzitterschap van den heer
Maurice Lippens is nu Donderdag in
eene vergadering de Raad van Advies
der Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg
maatschappij geïnstalleerd. Het verdere
weten onze lezers.
Alleen laten we hier nog volgen de
redevoering waarmede de heer Lippens
de vergadering opende. Zij luidtalsvolgt:
Mijne Heeren,
Op het oogenblik, waarop de Raad
van Advies voor de eerste maal is
samengekomen, komt het mij voor niet
van belang ontbloot te zijn, zoo ik met
een enkel woord U herinner aan de
opeenvolgende gebeurtenissen, welke
ten slotte hebben geleid tot de oprich
ting der Zeeu wsch-Vlaamsche Tram
wegmaatschappij en daarmede tot de
Installatie van Uwen Raad.
Het doel dat de oprichters der Naam-
looze VennootschapIJzendijksche
Stoomtramwegraaatschappij de stich
tingsdatum is 2 November 188J die der
Koninklijke goedkeuring 7 December
van datzelfde jaar zich daarbij voor
stelden, was een verbinding tot stand
te brengen tusschen Eecloo eenerzijda