Axelsche Courant
nieuwe
"1
BIJVOEGSEL
Zaterdag 1 Juli 1911, No. 25.
Gemengd Nieuws,
Telegrafisch Weerbericht
Advertentiën.
J. J. DE LOZANNE,
Ontvangen
JOZ. DE FEIJTER, Axel.
MII) DE LEN VAN VE R VOE R.
Hollandsclie Stations Amsterdamsche Tijd. Belgische Stations Greenwichtijd.
SPOORWEG TER NEUZEN MECHELEN.
I
Stoombootdienst op de Wester-Schelde.
Vail I Maart tot en met 31 October 19L1.
Lijn WalzoordenHansweert.
VAN DE
VAN
AXEL, 30 Juni 1911.
Op de op Maandag te Zuiddorpe
gehouden koning- en prijsschieting door
de leden van het gilde van St. Sebastiaan
trof de heer Cyrille Lammens den
hoogvogel, zoodat deze heer voor een
jaar koning der maatschappij is.
De heer E. Cuelenaere is by
Kon. besl. herbenoemd tot burgemeester
van Philippine.
Door den Commissaris der Ko
ningin in Zeeland zijn in de gezond-
heidscommissiën, wier zetels gevestigd
zijn te Oostburg, Hulst en Neuzen, tot
leden herbenoemd respectievelijk de
heeren A. van Delden te IJzendijke,
R. H. Reuling te Hulst en J. C. Hom
te Axel.
Op het verzoek van den heer J.
A. Neeteson te IJzendijke aan Ged.
Staten om het aantal hectaren in den
Nieuw-Passageulepolder van stemgerech
tigd ingeland te verminderen, is door
dat college gunstig beschikt en dit getal
bepaald op zes hectaren.
Men meldt uit Vlissingen
Ongeveer op dezelfde hoogte, waar
de vorige week het Engelsche stoom
schip Redwood werd aangevaren, had
Dinsdagnacht weer een scheepsramp
plaats. De Belgische loodskotter No 15,
welke naar binnen kwam om loodsen
af te halen, werd aangevaren door het
Zweedsche stoomschip Ludwig Peyron.
De loodskotter zonk spoedig. De schip
per en 5 matrozen konden overspringen
op het stoomschip. De schipper P. J.
de Coster kreeg evenwel een neerval
lenden mast van den kotter tegen de
borst, met het gevolg dat hy overboord
sloeg en verdronk. De man laat eene
weduwe met 11 kinderen achter.
Maskeradefeesten.
Dinsdag had te Utrecht de voorname
groote gecostumeerde optocht plaats,
voorstellende het belegeringsleger van
Willem IV, graaf van Henegouwen,
Holland en Zeeland, Heer van Fries
land en de voornaamste Utrechtsche
belegerden na de vrede op St. Maria
Magdalenadag op 22 Juli 1345. De
maskerade-commissie heeft hiermede
een dankbaar onderwerp gekozen, daar
dat tijdperk uit de middeleeuwen een
weelde biedt van rijke en fraaie
costumes.
De stoet was schitterend en bestond
uit 270 personen, waaronder 100 stu
denten. De hoofdpersonen werden onder
bloemen bedolven.
's Avonds gaven tallooze electrische
gloeilampjes en vetpotjes aan de straten
een feestelijk aanzien. Een enorme
menschenmassa verdrong zich den ge-
heelen avond joelend en zingend door
de straten.
Laat in den avond maakte graaf
Willem met de zijnen nog een omme
gang door de bisschoppelijke stad,
terwijl de stoet beschenen werd door
fantastisch brandende flambouwen.
Ten aanschouwe van eenige duizen
den menschen had Woensdagmiddag
te Utrecht de eerste opvoering plaats
van het openlucht-natuurspel „Willem
van Holland", een spel dat den menschen
der 20ste eeuw een inzicht wil geven
in het leven der 14de eeuw.
De pracht der kleeding van edel-
vrouw eu ridder, van voetknecht en
bisschop boeide het oog.
De Europeesche rondvlucht.
Van 2.lh Maandagmiddag toen Beau
mont opsteeg tot 5.41 zijn dertien van
de veertien in Soesterberg gelande
vliegers opgestegen. Alleen Weymann
gaf er den brui van. Hij vond dat het
te hard woei.
De groote man van deze vlucht was
ongetwijfeld Beaumont, die eigenlijk
Conneau heet, en luitenant is bij de
Fransche oorlogsmarine. Reeds Zon
dagmiddag is hij de eerste geweest die
zich bereid verklaarde te vertrekken,
en ook Maandagmiddag toen de anderen
nog delibereerden over het vertrek,
hoorde men in eens zijn motor snorren
en om 2.15 vloog hij weg.
Hij toonde buitengewoon de kaart
bestudeerd te hebben. Regelrecht vloog
hij naar Gilze-Rijen, waar hij te 3.40
aankwam. Hij had onderweg veel last
van den wind gehad, was geducht door-
eengeschud en de regen had hem vaak'
het vinden van den weg bemoeilijkt.
Hoewel de anderen eerst geweigerd
hadden op te stijgen, volgden zij allen
toen eenmaal Beaumont de ban had
verbroken.
Wijnmalen was te Soesterberg te
4.34 opgestegen, maar was twee maal
weer op het terrein gedaald, eerst
wegens ongemak aan zijn bril, en toen
door iets aan zijn motor. Het publiek
juichte hem bijzonder geestdriftig toe
en te Gilze-Rijen viel hem een ware
ovatie ten deel.
Toen Wijnmalen weer opsteeg, dwong
hem kort daarna een zware regenbui
terug te keeren. Maar daarna vloog
hij toch voorgoed weg. Het lukte hem
echter niet tot Brussel door te vliegen
hij was gedwongen te landen te Bras-
schaet (aan de tramlijn van Breda naar
Antwerpen) maar hoopte in den afge-
loopen nacht om drie uur den tocht te
voltooien. Hij klaagde te Gilze-Rijen
over zijn motor.
En nu de aankomst in Berchem.
De eendekkers bleken weer de vlugste
machines te zijn. Na Beaumont, Kim-
merling (die zijn voorganger bedankte
omdat hij hem zoo goed den weg had
gewezen) Garros en Gibert, allen op
een monoplaan, kwam Duval met de
eerste tweedekker.
Door het uitblijven van Wijnmalen
heerschte ook hier weer eeDige onge
rustheid totdat men hoorde dat hij te
Brasschaet was geland.
De vijfde étapeBrussel-Roubaix.
Het was Dinsdag een dag van rust,
die door de achterblijvers werd benut
om weer bij te komen.
Van de te Brussel aangekomen vlie
gers is Wijnmalen no. 10.
Men wordt gewaarschuwd tegen
valsche Belgische bankbiljetten van 100
en 20 francs.
Circus Oscar Carré. Meer dan een
halve eeuw is de naam Carré hier te
lande bekend. Wijlen Wilhelm Carré
werd door den ook al verscheiden
ouden Amsterdammer Graz overgehaald
met zijn circus ook Nederland eens te
bezoeken. Een raad die zeer goed
bleek te zijn geweest. Wilhelm Carré
vond in ons land een zoo buitengewoon
onthaal, dat hij zich hier voor goed
vestigde, een woning in de Plantage
te Amsterdam betrok en voorts met
zijn circustent het heele land rond
reisde. Zijn zoon Oscar volgde hem
op en bracht den naam Carré tot nog
hoogeren luister, en zeer in de gunst
bij Koning Willem III, mocht hij zijn
onderneming Koninkl. Nederl. Circus
noemen. Met den toenmaligen Kroon
prins verkeerde Oscar Carré by na als
vriend.
Jaren geleden deed Carré de zaak
aan kant, schoot zelf, naar het verhaal
luidt, zijne mooie Trakener hengsten
dood, omdat hij ze niet wilde ver-
koopen, terwijl zijne kinderen her- en
derwaarts trokken. Later werd het
circus weer opgericht en nu kan men
in Oer Artist, 'tin Dilsseldorf verschij
nend artistenblad, benevens in Engelsche
en Amerikaansche bladen lezen, dat
het Circus Carré, met zijn paarden,
pony's, requisiten, costumes enz. enz.
ter overname wordt aangeboden.
Albert Carré zou, naar het N. v. d. D.
meldt, een deel van het circus over
nemen en daarmede de wereld rond
reizen, en Max zou het gebouw te
Amsterdam exploiteeren.
pan het Kon. Ned. Metereol. Instituut
te De Bilt (bij Utrecht.)
Verwachting tot den avond van
Zaterdag 1 Juli:
Krachtige tot matige Westelijke tot
Zuidwestelijke wind. Meest zwaar be
wolkt. Waarschijnlijk nog regenbuien.
Warmer.
toch koopt u geen KINDERWAGEN
of SPORTKAR, voor dat tt de prijzen
en modellen hebt gezien bij
Meubelhandel.
Aanbevelend,
v. Neuzen
Sluiskil I
Axel
Kijkuit l 3
Hulst
a. Clinge
v. Clinge
a. St. Nicolaas
v.
a. Mechelen
v.
a. Brussel N
-j- Alleen 's Zondags van 4 Juni tot en met 10 Sept. en op 5 Juni en 16 Aug.
6 58
10
148
612
f8 25
V.
Brussel N.
5 59
+6 54
9 36
12 43
545
7 05
10 08
1 56
6 20
8 32
a.
Mechelen
6 22
7 33
10 27
110
617
7 12
10 17
204
6 29
8 40
V.
6 38
7 53
10 32
129
620
7 19
10 26
213
6 37
0
a.
St. Nicolaas
7 41
8 45
1127
2 32
712
7 27
10 38
2 22
6 46
8 56
V.
7 48
8 46
1143
3 05
715
713
10 26
2 08
6 32
8 44
Clinge
8 06
9 02
1207
3 26
7 35
7 20
10 36
218
6 42
854
a.
Hulst
1
8 32
9 28
12 34
3 52
8 01
7 38
10 54
2 35
7 02
9 10
V.
n 1
8 38
9 33
12 58
3 58
806
8 22
10 57
3
7 14
917
Kijkuit
8 45
0-
105
406
813
917
11 55
3 57
814
1014
Axel
0.
8 52
0
112
4 14
820
9 24
1159
414
818
10 26
Sluiskil 1
1
8 59
0
119
4 22
8 27
9 49
12 24
4 53
8 57
1105
a
Neuzen
r
9 07
9 58
126
4 28
834
Spoorweg Ter NeuzenGent.
v. Neuzen
Sluiskil
Sluiskil br.
Philippine
Sas v. Gent
a. Selzaete
Selzaete
a. Gent kl. st.
Gent gr. st.
De trein van i
5 56
8 54
12 19
5 31
8 29
V.
Gent gr. st.
517
819
1150
5 04
7 56
6 01
9 02
12 27
5 39
837
Gent kl. st.
5 29
8 31
12 02
5 16
8 08
6 07
905
12 30
5 42
8 40
V.
Selzaete
613
9 10
12 43
5 55
8 59
611
9 09
12 34
5 46
8 44
a.
Sas v. Gent
6 38
9 35
108
6 20
9 24
6 19
917
12 43
5 55
8 52
V.
Sas v. Gent
6 42
9 40
115
6 25
9 30
6 04
9 02
12 28
5 40
8 38
Philippine
6 50
9 48
123
6 33
9 38
6 22
9 03
12 40
5 50
8 59
Sluiskil br.
6 54
9 52
127
6 37
9 42
6 54
9 40
9 30
Sluiskil
6 57
9 55
130
6 40
9 45
7 08
9 53
124
6 37
9 43
a.
Neuzen
7 05
10 03
1 38
6 48
9 53
5,56 uit Neuzen rijdt alleen de
s M
aandags en
les Zat
erdags
7,56
Gent
V
Z(
Dndags en Vrijdags
en op
Feest<
lagen.
5,04
niet
Stoomtram HulstWalzoorden.
v.Hulst, Station 5 05 8 10 45 2 25 5 30 8 05
Rustwat 5 20 8 15 11 '2 40 5 45 8 "20
Terhole 5 25 8 20 11 05 2 45 5 50 8 25
Hoefkensdijk 5 33 8 28 11 13 2 53 5 58 8 33
„Kuitaart (Tol) 5 38 8 33 11 18 2 58 6 03 3 38
Kloosterzande 5 43 8 44 112't 3 09 6 14 3 49
a. Walz. ("Dijk) 6 8 55 11 40 3 20 6 23 9 -
Ter NeuzenGent over St. Nicolaas.
v. Ter Neuzen
St. Nikolaas
a. Gent
v. Gent
St. Nikolaas
a. Ter Neuzen
v. Walz. (Dijk) 6 10 9 30 1205 355 650 910
Kloosterzande 6 21 9 41 12 15 4 06 7 01 9 20
Kuitaart (Tol) 6 32 9 52 12 25 4 17 7 12 9 30
Hoelkensdijk 6 37 9 57 12 30 4 22 7 17 9 35
„Terhole 6 45 10 05 12 37 4 30 7 25 9 42
„Rustwat 6 50 1010 12 41 4 35 7 30 9 46
a Hulst, Station 7 05 10 25 12 55 4 50 7 45 10
Ter NeuzenBrussel over Lokeren.
6 58
10
143
612
V.
Ter Neuzen
5 56
8 54
12 19
5 31
818
1133
2 49
711
V.
Selzaete
618
912
12 50
5 47
9 02
12 35
3 29
8 15
a.
Brussel
1004
12 37
3 31
9 41
6 28
1036
2 07
6
V.
Brussel
5 23
1015
2 02
613
748
1143
305
715
V.
Selzaete
910
12 43
5 55
8 52
9 07
126
4 23
834
a.
Ter Neuzen
10 03
1 38
6 43
953
CORRESPONDENTIE,
v. St. Nikolaas n. Antw. 8 23 11 42 2 50 7 16
Antwerpen n. St. Nik. 6 47 10 38 2 06 6 18
Mechelen n. Brussel 9 25 11 59 4 14 8 16
Brussel n. Mechelen 5 59 9 36 12 43 5 35
CORRESPONDENTIE,
v. Gent n. Brussel 7 18 10 02 1 32 6 57 9 41
Brussel n. Gent 5 58 9 32 3 57 6 14
Gent n. Ostende 8 21 1102 11 05 6 50 9 54
Ostende n. Gent 6 35 8 48 1103 3 20 5 31
DAGELIJKS
Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,20 7,50 9,50 nm. 12,10a 3,43 6,35
Breskens Vlissingen 5,50 8,20 10,20 12,35a 4,10 7,05
i Neuzen Vlissingen 5,20 7,50be 10,45 2,15a 5,05
Vlissingen Neuzen 6,30 9,20b 12,10a 3,43 6,35
Van Borsselen vertrekken de booten 30 minuten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen.
WOENSDAGI
Van Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10
Hoedekenskerke Neuzen 8,50
a Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt,
b Deze reizen worden des WOENSDAGS niet gemaakt,
c Op deze reis wordt te Borsselen niet aangelegd.
Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Neuzen
ad 15 cent per persoon en per rit.
In correspondentie te VLAKE op den staatsspoorweg Vlissingen—Roosendaal
en te WALSOORDEN op den tram HulstWalsoorden.
i MEI 1910 tot nadere aankondiging.
_c Van Walzoorden naar Hansweert vm. 6,05 9,05*, nam. 12,50, 3,45
DALtLLIJ Ji-bs Hansweert Walzoorden 8,28* 11,21, 2,58, 6,58
Op deze reizen worden geen goederen en vee vervoerd.
Voor het vervoer tusschen Hansweert eu Vlake of omgekeerd zijn telkens twee omnibussen
met twaalf plaatsen, beschikbaar. Van Vlake vertrekkende omnibussen naar Hansweert
onmiddellijk na aankomst van den correspondeerenden trein. De booten uit Hansweert
vertrekken, behoudens onvoorziene omstandigheden, na aankomst der omnibussen.