Axelsche Courant nieuwe "1 BIJVOEGSEL Zaterdag 1 Juli 1911, No. 25. Gemengd Nieuws, Telegrafisch Weerbericht Advertentiën. J. J. DE LOZANNE, Ontvangen JOZ. DE FEIJTER, Axel. MII) DE LEN VAN VE R VOE R. Hollandsclie Stations Amsterdamsche Tijd. Belgische Stations Greenwichtijd. SPOORWEG TER NEUZEN MECHELEN. I Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Vail I Maart tot en met 31 October 19L1. Lijn WalzoordenHansweert. VAN DE VAN AXEL, 30 Juni 1911. Op de op Maandag te Zuiddorpe gehouden koning- en prijsschieting door de leden van het gilde van St. Sebastiaan trof de heer Cyrille Lammens den hoogvogel, zoodat deze heer voor een jaar koning der maatschappij is. De heer E. Cuelenaere is by Kon. besl. herbenoemd tot burgemeester van Philippine. Door den Commissaris der Ko ningin in Zeeland zijn in de gezond- heidscommissiën, wier zetels gevestigd zijn te Oostburg, Hulst en Neuzen, tot leden herbenoemd respectievelijk de heeren A. van Delden te IJzendijke, R. H. Reuling te Hulst en J. C. Hom te Axel. Op het verzoek van den heer J. A. Neeteson te IJzendijke aan Ged. Staten om het aantal hectaren in den Nieuw-Passageulepolder van stemgerech tigd ingeland te verminderen, is door dat college gunstig beschikt en dit getal bepaald op zes hectaren. Men meldt uit Vlissingen Ongeveer op dezelfde hoogte, waar de vorige week het Engelsche stoom schip Redwood werd aangevaren, had Dinsdagnacht weer een scheepsramp plaats. De Belgische loodskotter No 15, welke naar binnen kwam om loodsen af te halen, werd aangevaren door het Zweedsche stoomschip Ludwig Peyron. De loodskotter zonk spoedig. De schip per en 5 matrozen konden overspringen op het stoomschip. De schipper P. J. de Coster kreeg evenwel een neerval lenden mast van den kotter tegen de borst, met het gevolg dat hy overboord sloeg en verdronk. De man laat eene weduwe met 11 kinderen achter. Maskeradefeesten. Dinsdag had te Utrecht de voorname groote gecostumeerde optocht plaats, voorstellende het belegeringsleger van Willem IV, graaf van Henegouwen, Holland en Zeeland, Heer van Fries land en de voornaamste Utrechtsche belegerden na de vrede op St. Maria Magdalenadag op 22 Juli 1345. De maskerade-commissie heeft hiermede een dankbaar onderwerp gekozen, daar dat tijdperk uit de middeleeuwen een weelde biedt van rijke en fraaie costumes. De stoet was schitterend en bestond uit 270 personen, waaronder 100 stu denten. De hoofdpersonen werden onder bloemen bedolven. 's Avonds gaven tallooze electrische gloeilampjes en vetpotjes aan de straten een feestelijk aanzien. Een enorme menschenmassa verdrong zich den ge- heelen avond joelend en zingend door de straten. Laat in den avond maakte graaf Willem met de zijnen nog een omme gang door de bisschoppelijke stad, terwijl de stoet beschenen werd door fantastisch brandende flambouwen. Ten aanschouwe van eenige duizen den menschen had Woensdagmiddag te Utrecht de eerste opvoering plaats van het openlucht-natuurspel „Willem van Holland", een spel dat den menschen der 20ste eeuw een inzicht wil geven in het leven der 14de eeuw. De pracht der kleeding van edel- vrouw eu ridder, van voetknecht en bisschop boeide het oog. De Europeesche rondvlucht. Van 2.lh Maandagmiddag toen Beau mont opsteeg tot 5.41 zijn dertien van de veertien in Soesterberg gelande vliegers opgestegen. Alleen Weymann gaf er den brui van. Hij vond dat het te hard woei. De groote man van deze vlucht was ongetwijfeld Beaumont, die eigenlijk Conneau heet, en luitenant is bij de Fransche oorlogsmarine. Reeds Zon dagmiddag is hij de eerste geweest die zich bereid verklaarde te vertrekken, en ook Maandagmiddag toen de anderen nog delibereerden over het vertrek, hoorde men in eens zijn motor snorren en om 2.15 vloog hij weg. Hij toonde buitengewoon de kaart bestudeerd te hebben. Regelrecht vloog hij naar Gilze-Rijen, waar hij te 3.40 aankwam. Hij had onderweg veel last van den wind gehad, was geducht door- eengeschud en de regen had hem vaak' het vinden van den weg bemoeilijkt. Hoewel de anderen eerst geweigerd hadden op te stijgen, volgden zij allen toen eenmaal Beaumont de ban had verbroken. Wijnmalen was te Soesterberg te 4.34 opgestegen, maar was twee maal weer op het terrein gedaald, eerst wegens ongemak aan zijn bril, en toen door iets aan zijn motor. Het publiek juichte hem bijzonder geestdriftig toe en te Gilze-Rijen viel hem een ware ovatie ten deel. Toen Wijnmalen weer opsteeg, dwong hem kort daarna een zware regenbui terug te keeren. Maar daarna vloog hij toch voorgoed weg. Het lukte hem echter niet tot Brussel door te vliegen hij was gedwongen te landen te Bras- schaet (aan de tramlijn van Breda naar Antwerpen) maar hoopte in den afge- loopen nacht om drie uur den tocht te voltooien. Hij klaagde te Gilze-Rijen over zijn motor. En nu de aankomst in Berchem. De eendekkers bleken weer de vlugste machines te zijn. Na Beaumont, Kim- merling (die zijn voorganger bedankte omdat hij hem zoo goed den weg had gewezen) Garros en Gibert, allen op een monoplaan, kwam Duval met de eerste tweedekker. Door het uitblijven van Wijnmalen heerschte ook hier weer eeDige onge rustheid totdat men hoorde dat hij te Brasschaet was geland. De vijfde étapeBrussel-Roubaix. Het was Dinsdag een dag van rust, die door de achterblijvers werd benut om weer bij te komen. Van de te Brussel aangekomen vlie gers is Wijnmalen no. 10. Men wordt gewaarschuwd tegen valsche Belgische bankbiljetten van 100 en 20 francs. Circus Oscar Carré. Meer dan een halve eeuw is de naam Carré hier te lande bekend. Wijlen Wilhelm Carré werd door den ook al verscheiden ouden Amsterdammer Graz overgehaald met zijn circus ook Nederland eens te bezoeken. Een raad die zeer goed bleek te zijn geweest. Wilhelm Carré vond in ons land een zoo buitengewoon onthaal, dat hij zich hier voor goed vestigde, een woning in de Plantage te Amsterdam betrok en voorts met zijn circustent het heele land rond reisde. Zijn zoon Oscar volgde hem op en bracht den naam Carré tot nog hoogeren luister, en zeer in de gunst bij Koning Willem III, mocht hij zijn onderneming Koninkl. Nederl. Circus noemen. Met den toenmaligen Kroon prins verkeerde Oscar Carré by na als vriend. Jaren geleden deed Carré de zaak aan kant, schoot zelf, naar het verhaal luidt, zijne mooie Trakener hengsten dood, omdat hij ze niet wilde ver- koopen, terwijl zijne kinderen her- en derwaarts trokken. Later werd het circus weer opgericht en nu kan men in Oer Artist, 'tin Dilsseldorf verschij nend artistenblad, benevens in Engelsche en Amerikaansche bladen lezen, dat het Circus Carré, met zijn paarden, pony's, requisiten, costumes enz. enz. ter overname wordt aangeboden. Albert Carré zou, naar het N. v. d. D. meldt, een deel van het circus over nemen en daarmede de wereld rond reizen, en Max zou het gebouw te Amsterdam exploiteeren. pan het Kon. Ned. Metereol. Instituut te De Bilt (bij Utrecht.) Verwachting tot den avond van Zaterdag 1 Juli: Krachtige tot matige Westelijke tot Zuidwestelijke wind. Meest zwaar be wolkt. Waarschijnlijk nog regenbuien. Warmer. toch koopt u geen KINDERWAGEN of SPORTKAR, voor dat tt de prijzen en modellen hebt gezien bij Meubelhandel. Aanbevelend, v. Neuzen Sluiskil I Axel Kijkuit l 3 Hulst a. Clinge v. Clinge a. St. Nicolaas v. a. Mechelen v. a. Brussel N -j- Alleen 's Zondags van 4 Juni tot en met 10 Sept. en op 5 Juni en 16 Aug. 6 58 10 148 612 f8 25 V. Brussel N. 5 59 +6 54 9 36 12 43 545 7 05 10 08 1 56 6 20 8 32 a. Mechelen 6 22 7 33 10 27 110 617 7 12 10 17 204 6 29 8 40 V. 6 38 7 53 10 32 129 620 7 19 10 26 213 6 37 0 a. St. Nicolaas 7 41 8 45 1127 2 32 712 7 27 10 38 2 22 6 46 8 56 V. 7 48 8 46 1143 3 05 715 713 10 26 2 08 6 32 8 44 Clinge 8 06 9 02 1207 3 26 7 35 7 20 10 36 218 6 42 854 a. Hulst 1 8 32 9 28 12 34 3 52 8 01 7 38 10 54 2 35 7 02 9 10 V. n 1 8 38 9 33 12 58 3 58 806 8 22 10 57 3 7 14 917 Kijkuit 8 45 0- 105 406 813 917 11 55 3 57 814 1014 Axel 0. 8 52 0 112 4 14 820 9 24 1159 414 818 10 26 Sluiskil 1 1 8 59 0 119 4 22 8 27 9 49 12 24 4 53 8 57 1105 a Neuzen r 9 07 9 58 126 4 28 834 Spoorweg Ter NeuzenGent. v. Neuzen Sluiskil Sluiskil br. Philippine Sas v. Gent a. Selzaete Selzaete a. Gent kl. st. Gent gr. st. De trein van i 5 56 8 54 12 19 5 31 8 29 V. Gent gr. st. 517 819 1150 5 04 7 56 6 01 9 02 12 27 5 39 837 Gent kl. st. 5 29 8 31 12 02 5 16 8 08 6 07 905 12 30 5 42 8 40 V. Selzaete 613 9 10 12 43 5 55 8 59 611 9 09 12 34 5 46 8 44 a. Sas v. Gent 6 38 9 35 108 6 20 9 24 6 19 917 12 43 5 55 8 52 V. Sas v. Gent 6 42 9 40 115 6 25 9 30 6 04 9 02 12 28 5 40 8 38 Philippine 6 50 9 48 123 6 33 9 38 6 22 9 03 12 40 5 50 8 59 Sluiskil br. 6 54 9 52 127 6 37 9 42 6 54 9 40 9 30 Sluiskil 6 57 9 55 130 6 40 9 45 7 08 9 53 124 6 37 9 43 a. Neuzen 7 05 10 03 1 38 6 48 9 53 5,56 uit Neuzen rijdt alleen de s M aandags en les Zat erdags 7,56 Gent V Z( Dndags en Vrijdags en op Feest< lagen. 5,04 niet Stoomtram HulstWalzoorden. v.Hulst, Station 5 05 8 10 45 2 25 5 30 8 05 Rustwat 5 20 8 15 11 '2 40 5 45 8 "20 Terhole 5 25 8 20 11 05 2 45 5 50 8 25 Hoefkensdijk 5 33 8 28 11 13 2 53 5 58 8 33 „Kuitaart (Tol) 5 38 8 33 11 18 2 58 6 03 3 38 Kloosterzande 5 43 8 44 112't 3 09 6 14 3 49 a. Walz. ("Dijk) 6 8 55 11 40 3 20 6 23 9 - Ter NeuzenGent over St. Nicolaas. v. Ter Neuzen St. Nikolaas a. Gent v. Gent St. Nikolaas a. Ter Neuzen v. Walz. (Dijk) 6 10 9 30 1205 355 650 910 Kloosterzande 6 21 9 41 12 15 4 06 7 01 9 20 Kuitaart (Tol) 6 32 9 52 12 25 4 17 7 12 9 30 Hoelkensdijk 6 37 9 57 12 30 4 22 7 17 9 35 „Terhole 6 45 10 05 12 37 4 30 7 25 9 42 „Rustwat 6 50 1010 12 41 4 35 7 30 9 46 a Hulst, Station 7 05 10 25 12 55 4 50 7 45 10 Ter NeuzenBrussel over Lokeren. 6 58 10 143 612 V. Ter Neuzen 5 56 8 54 12 19 5 31 818 1133 2 49 711 V. Selzaete 618 912 12 50 5 47 9 02 12 35 3 29 8 15 a. Brussel 1004 12 37 3 31 9 41 6 28 1036 2 07 6 V. Brussel 5 23 1015 2 02 613 748 1143 305 715 V. Selzaete 910 12 43 5 55 8 52 9 07 126 4 23 834 a. Ter Neuzen 10 03 1 38 6 43 953 CORRESPONDENTIE, v. St. Nikolaas n. Antw. 8 23 11 42 2 50 7 16 Antwerpen n. St. Nik. 6 47 10 38 2 06 6 18 Mechelen n. Brussel 9 25 11 59 4 14 8 16 Brussel n. Mechelen 5 59 9 36 12 43 5 35 CORRESPONDENTIE, v. Gent n. Brussel 7 18 10 02 1 32 6 57 9 41 Brussel n. Gent 5 58 9 32 3 57 6 14 Gent n. Ostende 8 21 1102 11 05 6 50 9 54 Ostende n. Gent 6 35 8 48 1103 3 20 5 31 DAGELIJKS Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,20 7,50 9,50 nm. 12,10a 3,43 6,35 Breskens Vlissingen 5,50 8,20 10,20 12,35a 4,10 7,05 i Neuzen Vlissingen 5,20 7,50be 10,45 2,15a 5,05 Vlissingen Neuzen 6,30 9,20b 12,10a 3,43 6,35 Van Borsselen vertrekken de booten 30 minuten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen. WOENSDAGI Van Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10 Hoedekenskerke Neuzen 8,50 a Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt, b Deze reizen worden des WOENSDAGS niet gemaakt, c Op deze reis wordt te Borsselen niet aangelegd. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit. In correspondentie te VLAKE op den staatsspoorweg Vlissingen—Roosendaal en te WALSOORDEN op den tram HulstWalsoorden. i MEI 1910 tot nadere aankondiging. _c Van Walzoorden naar Hansweert vm. 6,05 9,05*, nam. 12,50, 3,45 DALtLLIJ Ji-bs Hansweert Walzoorden 8,28* 11,21, 2,58, 6,58 Op deze reizen worden geen goederen en vee vervoerd. Voor het vervoer tusschen Hansweert eu Vlake of omgekeerd zijn telkens twee omnibussen met twaalf plaatsen, beschikbaar. Van Vlake vertrekkende omnibussen naar Hansweert onmiddellijk na aankomst van den correspondeerenden trein. De booten uit Hansweert vertrekken, behoudens onvoorziene omstandigheden, na aankomst der omnibussen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1911 | | pagina 3