i
Giftvrije Gummi-Artikelen!!
Gemengd Nieuws.
Ad verten tien.
TIMMERZAAK
De Lente komt
Wanderer of Opel Rijwielen,
Nieuw Zwart-gronds
Dropsoorten, Maagpepermunt,
Hoestmiddelen, Genees-
en Verbandmiddelen
J. BRAKMAN,
ïeb-
Dhr. Oggel vraagt of er overwegende
bezwaren zijn tegen het aankoopen van
het andere terrein.
De Voorz. zegt dat het daar een
gewrongen toestand is, dat is daar
gemeenschappelijk eigendom en daarom
zoo moeilijk.
Dhr. Oggel zegt eens in Hulst op de
gasfabriek te zijn geweest om een
onderzoek in te stellen naar het terrein.
Naar het hem voorkomt heeft dat terrein
veel overeenkomst met het door ons
bedoelde 2e terrein. De toegang is in
Hulst als 't ware hetzelfde. Hem komt
het terrein no. 1 nog al wat groot voor
en wat moeten we met den overschot
van den grond doen, die daar maar
renteloos blijft liggen.
De Voorz. zegt dat zulks geen bezwaar
oplevert, de rest van den grond kan
altijd worden verhuurd, en de gemeente
breidt zich steeds uit, daarom dienen
we de handen ruim te houden om te
kunnen vergrooten, indien het noodig
mocht blijken. Dit kan Hulst niet meer,
dat zit met haar bekrompen terrein vast.
Dhr. Kruijsse zegt dat we met het
2e terrein niets kunnen doen, tenzij
ook dat van Van den Broeke gekocht
wordt. In Hulst hebben ze wat spijt
dat ze geen grond gekocht hebben aan
het station, maar ze hebben dat voor
het voordeel gedaan, omdat ze op eigen
terrein konden bouwen.
Dhr. OggelMen zei in Hulst toch
dat de ruimte voldoende was. Daar
heelt men ook nog een woning op het
terrein staan en een tuin voor den
directeur.
Dhr. Kruijsse zegt dat het tweede
terrein goedkooper schijnt maar dat het
werkelijk duurder is. Wanneer we
het perceel grond in den buitenweg
koopen voor 10 de roede en het mocht
later blijken te groot te zijn, dan blijft
die grond toch altijd zijne waarde
behouden, daar kan hij altijd voor
verkocht worden.
Dhr. OggelAls men niet met de
buizen zat, dan was met het oog op
het kolenvervoer de goedkoopste weg
om de fabriek op de Sassing te zetten.
Dhr. Kruijsse Als je ze naast een
kolenmijn kon zetten dan kon je ze der
van daar ingooien.
De Voorz. zegt dat eene fabriek op
de Sassing groote kosten met zich zou
brengen, daar reeds eene verplaatsing
naar de andere zijde van den Armendijk
eene uitgaaf van 3000 zou vorderen.
Ook is de natuurlijke uitbreiding van
de gemeente niet naar de zijde van de
Sassing, maar in de richting van Spui.
Dhr. De Feijter wil volgaarne steunen
het voorstel van B. en W. Wat de
ligging betreft, komt het terrein in den
Buitenweg hem ook geschikter voor
dan in die «hoven", men zou daar de
gebouwen als 't ware wegsteken, terwijl
de -gemeenschappelijke uitweg hem een
zeer ingewikkeld zaakje lijkt, men zit
daar ook met de maatschappij Meche-
lenTer Neuzen, en wat betreft het
te veel grond over hebben van het
eerste perceel, hem is door een notaris
medegedeeld dat een stuk ol 3 personen
al wat de gemeente te veel heeft willen
koopen.
Dhr. F. Dekker vraagt of die notaris
ook een prys heeft genoemd.
Dhr. De FeyterIk mag verder
niets meedeelen.
Dhr. Smies zegt dat het 2e tenein
groot genoeg is, als men naar Hulst
kijkt is het wel 3 X zoo groot, er
kunnen wel drie fabrieken op staan,
en als men eenmaal een uitweg heeft
dan heeft men dien toch voor eeuwig.
En het is veel korter bij de spoor dan
het eerste terrein, tenminste als daar
geen doorweg gemaakt wordt.
Dhr. DielemanDie zou er toch
wel gemaakt kunnen worden.
Dhr. SmiesJa, maar natuurlijk
met groote kosten voor de gemeente.
Dhr. KruijsseTerrein no. 1 heeft
ook nog dit voordeel, dat men aaar
onmiddellijk grenst aan de waterleiding,
waardoor het vuile water der fabriek
door het riool weg kan, terwijl men
van het 2e terrein met het water slecht
weg zou kunnen, daar toch de Noord
polder zelf al zooveel er mee te kampen
heeft om zijn water weg te krijgen.
Dhr. SmiesDat zijn ook trokken
van je. De Noordpolder heeft toch
immers ook haar waterloozing in het
gemeente-riool
Dhr. Dieleman Was er aan de brug
geen gelegenheid.
Dhr. OggelJa, daar hebben we
zelf terrein, maar met het oog op den
rook is dat niet gewenscht.
De Voorz.B. en W. achten het
eerste terréin de beste plaats en daar
hij denkt dat de zaak nu genoegzaam
besproken is, brengt hij het voorstel
van B. en W. in stemming.
Voor stemden de hh. Lamaitre, F.
Dekker, Kruijsse, Dregmans, Dieleman,
P. Dekker, De Feijter en Woltert, tegen
de hh. Oggel en Smies.
VI. Benoemen technisch adviseur.
De Voorz. zegt dat op de voordracht
zijn geplaatst de heeren Niftrik van
Vlissingen en Jansen van Venlo, beiden
direpteuren eener gasfabriek. Voorts
zegt hij dat B. en W. met eerstge-
noemden heer een onderhoud hebben
gehad, waaruit hun is gebleken, dat de
gemeente aan den heer Niftrik een zeer
serieus man zal hebben. Wat de kosten
betreft is hij ook nog 500 goedkooper
dan dhr. Jansen, die 1500 vraagt,
terwijl de kosten voor het houden van
dagelijksch opzicht bij hen ongeveer
gelijk zijn.
Dhr. Oggel zegt ook nog bezoek te
hebben gehad van een der vertegen
woordigers van de firma Fulker te
Enschedé. Hem leken de voorwaarden
waaronder deze de fabriek wilden
bouwen nog al voordeelig toe.
De Voorz. zegt dat deze firma eerst
aanbood om de plannen voor niemendal
te makeu, maar wanneer hun de leve
ring niet werd gegund er dan voor te
betalen. Later hebben ze aangeboden
om de fabriek in haar geheel te plaatsen,
daar het hun meest te doen was om
reclame voor hunne zaak te maken.
B. en W. kunnen hierop niet ingaan,
ten eersten omdat een adviseur niet
tevens leverancier kan zijn, dat geeft
natuurlijk geen waarborg voor goede
waar te verkrijgen. Dan hebben zij
B. en W. gevraagd of door hen de
directeuren mochten worden benoemd
om te oordeelen over de leverantie enz.
Door de firma Fulker werd hierop niet
geantwoord.
De Voorz. zeide ook nog eenige namen
van directeuren (hem bekend) te hebben
genoemd en gevraagd of hij deze mocht
aanwijzen om over het werk van Fulker
te oordeelen. Daarop werd door den
vertegenwoordiger ook niet voldoende
geantwoord. De groote attractie, die
de firma aan de zaak geeft, zit hem
in het maken van reclame, en moet
nu juist Axel de reclame maken voor
deze firma Als wij ingaan op het
voorstel, dan krijgen we eene fabriek
van Fulker eb niet van de gemeente
Axel, terwijl toch steeds ons doel is
om de fabriek in eigen beheer te nemen.
Ook raadt dhr. Niftrik af op de voor
stellen van de firma Fulker in te gaan.
Dhr. Oggel zegt dat er voor eene
firma meer aan gelegen is om naam te
makeu dan voor een technisch adviseur.
Mij deelde de firma mede dat zy wel
genegen waren om hun werk te onder
werpen aan het oordeel van directeuren
die door den Raad of door B. en W.
werden aangewezen.
Dhr. De Feijter zegtTegen my
zeiden ze dat ze deze zelf zouden be
noemen.
Hierna wordt ter verdere beraadsla
ging de openbare zitting gesloten en
overgegaan in eene met gesloten deuren.
Na opening wordt tot stemming
overgegaan en tot technisch adviseur
benoemd dhr. Niftrik met 9 van de 10
stemmen. Dhr. Fulker bekwam 1 stem.
De Voorz. zegt dat B. en W. zich
zoo spoedig mogelijk met den benoemde
ip verbinding zullen stellen.
VII. Voorstel tot gedeeltelijke bestra
ting der Nieuwstraat met scoriabrik.
De Voorz. zegt dat dit verkeerd op
de agenda is gebracht en dat men voor
het woordje „voorstel" moet lezen
„verzoek van het bestuur der Chr.
school."
De Voorz. zegt dat het niet in de
bedoeling van B. en W. ligt om die
straat weer op te breken en daar
scoriabrik aan te brengen. Het Dag.
Bestuur heeft gemeend de politiever
ordening hier te benutten en voor de
school stapvoets te doen ryden, hetgeen
kenbaar zal worden gemaakt door het
plaatsen van waarschuwingsborden.
Later bij het leggen van de buizen
voor de gasfabriek, wanneer toch ten
deele de straten moeten worden opge
broken zou men tot verharding met
scoriabrik kunnen overgaan, indien
blijken mocht dat de maatregel der
Algem. Politieverordening niet afdoende
blijkt te zijn.
Dhr. Oggel meent dat hiermede het
bezwaar is ondervangen, omdat in het
verzoekschrift gesproken wordt over
voorbijbollende wagens.
Z. h. s. wordt tot het voorstel van
B. en W besloten en door den Voorz.
medegedeeld, dat aan het schoolbestuur
omtrent deze beslissing bericht zaï
worden gezonden.
Omvraag. Dhr. Dieleman vraagt of
er nog geen nadere inlichtingen zijn
omtrent de verbetering van de zij
bermen aan den Buthdijk.
De Voorz. zegt dat hij in zyn kwaliteit
als hoofd der politie kennis heeft ge
geven aan den betrokken ingenieur.
Deze is in het archief alhier een onder
zoek komen instellen, maar dat heeft
al zeer weinig aan het licht gebracht.
Wij gelooven echter ook dat het Rijk,
die den keiweg in onderhoud heeft,
ook de zij bermen moet onderhouden,
en daarvan is ook de opzichter over
tuigd, maar intusschen wordt er niets
aan gedaan. De zaak is dus nog
hangende, terwijl B. en W. niet zullen
stil zitten om haar vooruit te krijgen.
Hiermede neemt dhr. Dieleman ge
noegen.
Dhr. Wolfert vraagt ot er geen ver
betering kan worden aangebracht aan
de zijkanten van den weg naar de
brug, door er b.v. wat 3intels over te
strooien.
De Voorz. zegt dat B. en W.«zich
al driemaal hebben afgevraagd wat
hieraan te doen is. Ze hebben gedacht
dat het best was den gemeentewerkman
Yzebaert daar eens aan het werk te
zetten om het water af te laten en den
boel wat op te knappen. Voorloopig
kunnen daar nog geen sintels worden
aangebracht.
Niemand meer het woord verlangende
wordt de zitting gesloten.
De gebruikelijke rijtoeren en wan
delingen van Prinses Juliana konden
gedurende eenige dagen niet plaats
hebben door een lichte verkoudheid,
waarvan zij thans weder geheel hersteld
is. De Prinses moet zich in alle op
zichten flink ontwikkelen.
Bij de Staatsspoor bestaat het plan
om de rijwielkaarten ook verkrijgbaar
te stellen in sigarenwinkels, boekwin
kels enz. Men zal dan niet meer aan
de stations behoeven te wachten om
een rywielkaart te koopen, doch men
kan zich er onderweg reeds van voor
zien, op zyn gemak de kaart invullen
en aan 't station alleen de fiets afgeven.
Vooral in het drukke reisseizoen zal
dat veel tijd besparen.
Volgens mededeeling uit het hoofd
kwartier van het Leger des Heils te
Amsterdam is kolonel Lamb, hoofd van
het Internationaal Emigratiedepartement
van genoemd Leger, juist teruggekeerd
van een zeer lange reis door Canada
en zijn, volgens zijn rapport, de kansen
ia Canada beter dan ooit.
Gedurende de laatste jawm emi
greerden door bemiddeling van het
Leger des Heils 50.000 personen naar
Canada en over het geheel genomen
maken deze het goed.
Men wende zich dus om inlichtingen
tot genoemd Hoofdkwartier.
Sigaremmokkelaars. Een telegram
uit Duisburg deelt mee, dat wederom
een conducteur van de lijn Kleef—
Nijmegen, die tot de smokkelaarsbende
behoorde, gevangen werd genomen op
het oogenblik, dat hij.in een sigaren
winkel aldaar 20,000 gesmokkelde si
garen afleverde.
Als protest er tegen dat ook tim
mermansgezellen deelnamen aan open
bare aanbestedingen en dan gewoonlijk
de laagste inschrijvers waren, hebben
de patroons in de bouwvakken te Bar-
neveld besloten, zoolaDg bedoelde ge
zellen worden toegelaten, bij aanbeste
dingen geen biljetten meer in te leveren,
aan welk besluit de patroond zich bij
de laatste aanbesteding reeds gehouden
hebben. Hier kan dus.gevoegelijk van
een patroonsstaking gesproken worden.
Bij myn vertrek naar Rot-
terdam roep ik aan alle vrien
den, begunstigers en bekenden een
hartelijk vaarwel toe.
Wed. A. VAN AERDE.
Axel, den 26 Januari 1911.
De ondergeleekende bericht
hiermede het geachte publiek
van Axel en omstreken, dat hij de
van wijlen zijn vader op denzelfden
voet hoopt voort te zetten.
Dankende voor het vertrouwen, dat
mijn vader zoo ruimschoots heeft ge
noten beveel ik mij ook verder in
ieders gewaardeerde gunst aan.
Belovende een prompte en vlugge4
bediening verblijf ik
Onder minzame aanbeveling
Uw dienstwillige dienaar,
L. DEIJ Fz.
Axel, 27 Januari 1911.
en daarmede is de tijd Voor mooie
uitstapjes en flinke ritten per fiets
aangebroken. Die niet van onaange
naamheden wenscht voorzien te zijn,
doet dan beslist u w keuze omtrent
gij zult beslist tevreden zijn.
Verkrijgbaar bij
Hl. DE KEIZER, Axel.
Concurrentie onmogelijk.
zoo juist ontvangen.
Firma P. H. Veenhuizen, Axel.
Winterhandenzalf, Glycerine,
alsook alle
van de Nederl. Apothekers associatie,
zijn de beste en voor AXEL alleen'
verkrijgbaar bij
Stationsstraat.