jtieowe zoute
PLATA MAIS
Düivenmais.
Chili Salpeter.
Gemengd Nieuws,
Telegrafisch Weerbericht
Advertejitiën.
Voorhanden
Prachtige kwaliteit
en
Nog te bekomen:
Aiel. bij JOZ.DEFEUTEL
dien in geen geval voor een renteloos
voorschot van de provincie in aan
merking komen, nu de belanghebbende
gemeenten en polders ten eenenmale
in gebreke zijn gebleven eenig subsidie
aan dit plan te verleeuen. Aan de
volgens het besluit der Staten van 12
Juli 1907 te stellen voorwaarde, dat
door belanghebbenden bijdragen ver
zekerd worden, is dus piet voldaan.
Voor het door de IJzendijksche Stoom-
tramwegmaatschappij ontworpen plan van
aanleg van tramwegen bestaat wel de
noodige belangstelling bij de naast-be
trokkenen, niet alleen blijkende uit de
tot de Staten gerichte adressen, maar
vooral uit de toegezegde bijdragen
welke per kilometer tramweg meer be
dragen dan tot dusver voor eenige
andere dergelijke onderneming het geval
was. Zooals in het ambtsbericht van
den hoofdingenieur van den provinci
alen waterstaat van 31 Augustus 1908
wordt herinnerd, bedroegen de bijdra
gen van de naast betrokkenen bij de
tot dusver gesubsidieerde tramwegen
van f 1852 tot f 2533 per kilometer,
terwyl thans eene bijdrage van f 2941
per kilometer is verleend.
Ged. Staten kunnen zich die groote
belangstelling wel verklaren. Een blik
op de kaart doet zien, dat de IJzen-
dijksche Stoomtramwegmaatschappij in
verband mee de ontworpen tram Hon-
tenisseSelzaete en afgezien van de
nog aanhangige aanvragen voor tram
men van Breskens naar de Belgische
grens, in de richting van Knocke, en
van Cadzand naar Oostburg aan alle
behoeften van de streek voldoet.
Doelmatige tramverbindingen zijn
tegenwoordig voor de ontwikkeling van
een streek eene levensbehoefte, in Zee
land meer nog dan elders, wegens het
natuurlijke isolement van de verschil
lende deelen. Voor de intensieve cul
tuur van den grond, welke thans aller-
wege meer en meer op den voorgrond
treedt, is aansluiting van alle onder-
deelen aan een openbaar vervoermiddel
een vereischte, en niet minder is dit
eene onmisbare voorwaarde voor het
ontstaan en de ontwikkeling van nijver
heid en handel. Aanleg van trammen,
overal waar dit noodig is, komt lang
zaam, maar zeker aan de algemeene
welvaart ten nutte, zooals de aanleg
van kunstwegen dit te zijner tijd ge
daan heeft, en even goed als de Pro
vincie groote offers gebracht heeft voor
het verkrijgen van een aansluitend net
van kunstwegen, behoort zij naar het
inzien van Ged. Staten niet terug te
deinzen, om hetzelfde te doen voor een
volledig tramwegennet.
Ged. Staten bezigen met opzet deze
laatste uitdrukking, want men vergete
niet dat de tegenwoordige aanvraag
slechts een schakel in de keten van
het geheel is, door andere aanvragen
is vooralgegaan en door wederom andere
zal gevolgd worden. Reeds werden
tramwegen aangelegd of subsidiën toe
gezegd in Schouwen, Walcheren en
Zeeuwsch-Vlaanderen en zijn adressen
om een renteloos voorschot ingekomen
voor eene lijn van Breskens over Cad
zand naar Knocke en voor eene ver
binding van Cadzand over Zuidzande
met Oostburgen het is te voorzien,
dat vroeg of laat plannen zullen ont
worpen worden voor den aanleg van
tramwegen in Zuid-Beveland, oostelijk
en westelijk van het kanaal, op Wal
cheren, dwars door het eiland naar
Domburg en oostelijk naar Veere, als
mede op het eiland Tholen.
Men dient zich hiervan vooraf reken
schap te geven, omdat het niet aangaat
het voor het thans aanhangige plan
gevraagde renteloos voorschot toe te
staan en op latere aanvragen afwijzend
te beschikken,, op grond, dat de Pro
vinciale geldmiddelen zich tegen de
inwilliging verzetten.
Een dergelijke handeling zou trouwens
in strijd zijn met het besluit der Staten
van 12 .luli 1907, waarbij is bepaald,
dat voor den aanleg en de exploitatie
van stoomtramwegen, waarvan het
openbaar nut is aangetoond en de
levensvatbaarheid op goede gronden kan
worden verwacht, vanwege de Pro
vincie hulp kan worden verleend in
den vorm van een renteloos voorschot.
Zoodra aan deze beide' voorwaarden
openbaar nut, blijkende ook uit den
steun, van belanghebbenden, en levens
vatbaarheid is voldaan, brengt de
goede trouw mede, dat de in uitzicht
gestelde Provinciale steun ook werke
lijk verleend worde. Zooals uit de ge
schiedenis van het nagenoeg gelijk
luidende besluit van 13 Juli 1906 blijkt,
is deze organieke regeling in het leven
geroepen, opdat belanghebbenden niet
noodeloos moeite en kosten zouden
doen, maar zouden weten, waaraan zij
zich te houden hadden en waarop zij
konden rekenen.
Voor d§ bestrijding van het renteloos
voorschot zou eene verhooging op de
opcenten van de gezamenlijke middelen
met ongeveer 21/i pet. noodig zijn.
Omdat de kosten voor deze ééne tram
zoo hoog zijn, hebben Ged. Staten zich
de vraag gesteld, of het wellicht, doel
matig zou zijn het ontwerp, dat in eenige
duidelijk onderscheiden onderdeelen
gesplitst is, bij gedeelten te doen uit
voeren, waardoor de uitgaven voor het
door de Provincie te verleenen rente
loos voorschot niet in eens, maar ge
leidelijk zouden kunnen gedaan worden.
Na ernstige overweging hebben zij
echter gemeend op die vraag ontken
nend te moeten antwoorden. Eene der
verdiensten van het plan bestaat juist
in zijne volledigheid, waardoor het aan
alle behoeften van de betrokken streek
te gemoet komt, en dat de deelneming
van belanghebbende gemeenten en pol
ders in dit geval zoo bijzonder groot
is, mag zeker voor een goed deel aan
die omstandigheid worden toegeschre
ven. Komt men tot gedeeltelijke uit
voering, dan loopt men het groote ge
vaar, dat na aanleg van de hoofdlijn
voor de minder rendable gedeelten
uitstel afstel wordt en alzoo het doel,
om een goed gesloten en aansluitend
geheel te scheppen, niet bereikt wordt.
De slotsom der overweging van Ged.
Staten is, dat, niettegenstaande de groote
offers, welke voor deze tram en voor
later nog te wachten aanvragen van
de Provinciale kas gevergd worden,
een nog grooter belang eischt, dat die
offers bereidwillig en met vertrouwen
in de toekomst gebracht worden. De
meerdere belastingpenningen zijn zeker
een onaangename last voor hen, die ze
moeten opbrengen, maar waar de mid
delen tot productieve doeleinden besteed
worden, komen zij langzaam, doch ge
stadig, in ruime mate en met woeker
ten goede aan de betalenden zeiven,
aan de gemeenschap, aan de algemeene
welvaart.
Ieder kan zich in de streek zijner
inwoning vergewissen van den invloed,
dien het bezit of het gemis van goede
tramlijnen uitoefent.
Juist dit algemeene belang, dat bij
den aanleg van doelmatige tramlijnen
betrokken is, wettigt, naar Ged. Staten
meenen, de daarvoor noodzakelijke ver
hooging der belastingen en zij aarzelen
dan ook niet voor te stellen het verzoek
van de IJzendijksche Stoomtramwegmaat
schappij in te willigen.
Ged. Staten stellen daarom voor
A. af te wijzen het verzoek van de
Stoomtrammaatschappij Breskens-Mal-
deghem, om financieelen steun uit de
provinciale fondsen voor den aanleg en
de exploitatie van eene stoomtramlijn
van Breskens naar Neuzen.
B. aan de IJzendijksche Stoomtram
wegmaatschappij, gevestigd te IJzen-
dijke, een renteloos voorschot uit de
provinciale fondsen te verleenen voor
den aanleg en de exploitatie van een
net van stoomtramwegen, bevattende
de navolgende lijnen
a. IJzendijkePhilippineSas van
Gent Drie Schou wen—Nederlandsch-
Belgische grens in de richting van
Moerbeke
b. Hoofdplaat—Pyramide
r. Philippine-Neuzen-Zaamslag, o. a.
onder de volgende voorwaarden
het voorschot zal bedragen een derde
der kosten van aanleg met inbegrip der
kosten van aankoop van het rollend ma
terieel, tot een maximum van 690.000,
verminderd met de tegen 4'"0 gekapi
taliseerde waarde der hierna sub 2o
te noemen bijdragen
door belanghebbenden (gemeenten,
polders of derden) worden bijdragen
verzekerd tot een bedrag van 123.527,
te storten in ten hoogste twintig jaar
lijksche termijnen
voor 1 Juli 1915 moet de geheele
onderneming in exploitatie komen en
blijven. M. Crt.
Onweer.
Het onweer heeft op verschillende
plaatsen al weer ongelukken aangericht.
Te Rotterdam aan den Heyschendijk
is een groote schuur afgebrand, waarbij
ook een 900 bossen stroo verbrandden,
welke laatste niet verzekerd waren.
Op nog een paar plaatsen te Rotterdam
sloeg de bliksem in, gelukkig zonder
onheilen te veroorzaken.
Onder Weesperkarspel brandde een
boerderij tot den grond af.
Te Volendam sloeg de bliksem in het
hotel „Diepen". Een stuk van den
achtergevel werd er uitgeslagen, maar
er kwam geen brand.
In de De Clercqstraat te Amsterdam
werd een motortram wagen door den
bliksem getroffen, zoodat deze buiten
dienst moest worden gesteld. Persoon
lijke ongelukken hadden niet plaats.
Te Durgerdam sloeg de bliksem in
de visscherswoning van K. Westerneng
zonder brand te veroorzaken. Twee
personen werden tegen den grond ge
slagen.
Te Utrecht werd een paal van de
bovenleiding der electrische tram ge
troffen. Onmiddellijk werden maat
regelen genomen om onheilen te voor
komen.
Onder Haarlemmerliede zijn twee
koeien door den bliksem gedood. De
eigenaar was verzekerd.
Ook onder Monnikendam woedde een
hevig onweer. De bliksem sloeg in den
mast van een visschersvaartuig, waarin
drie mannen zaten, trof een der inzit
tenden, den visscher Bosschieter, ernstig
en kwetste zijn makker Schumacher
ernstig aan armen en borsteen derde
kwam met den schrik vrij.
Een visscher, die in de nabijheid
voer, bracht het gehavende vaartuig
naar den wal. Schumacher was in
middels bijgekomen, doch Bosschieter
werd in bewusteloozen toestand naar
de barak van het Witte Kruis gebracht
waar een geneesheer 2 uur geweest is,
om de levensgeesten op te wekken.
Dinsdagnacht is ingebroken bij
den landbouwer P. Jongeneelen in den
Achterhoek onder Rucphen. Ontvreemd
werd een groot bedrag in geld, benevens
alle gouden en zilveren sieraden, zoo
mede eenige kleedingstukken. Ook op
nog een tweetal andere plaatsen heeft
men trachten in te breken, doch zonder
succes. Een 4-tal zwervers, die in den
omtrek zijn gezien, worden verdacht
de daders te zijn.
Een unicum. De Amerikaansche
rechter Thomas Stanton verperkamentte
langzaam maar met onverbiddellijke
zekerheid in zijn stoffige rechtszaal.
Gebrek aan frissche lucht deed zijn
gezondheid kwijnen en hij meende zijn
einde te zien naderen, vertelt de Matin.
Maar hij wenschte niet te vallen als
slachtoffer van zijn eervol ambt. Toen
een aesculaap hem herstel van krachten
profeteerde als hij van zijn rechters-
zetel opstond en bezigheid zocht die
hem tot gestadige lichaamsbeweging in
de frissche lucht zou nopen, aarzelde
hij geen oogenblik. Dank zij zijn in
vloedrijke politieke relaties slaagde hij
er onmiddellijk in een post als stads
reiniger te krijgen en nu hanteert hij
met even groote bekwaamheid straat
bezem, schop en gotenkrabber als
vroeger de weegschaal van Vrouwe
Justitia. Het brengt hem wel belang
rijk veel minder op, m$nr hij is phi-
losoof en treurt dus niet daarom. Want,
zegt hij, ik ben liever goed gezond
met een dagloon van twee gulden,
waarvoor ik smakelijk kan eten, dan
ziek met een inkomen van tienduizend
gulden, dat ik geheel aan dokters-vkites
en drankjes moet besteden.
Als 't niet waar is
Zondag is voor de stierenvechters
alweer een bloedige dag geweest. Te
Carabanchel bij Madrid werd een stie
renvechter gedoodte Bilbao werd er
een ernstig gewond, te Santander twee,
en te Sevilla ook een. Thans zoekt de
Regeering naar middelen, om aan die
barbaarschheden een eind te maken.
De berichten omtrent het al dan niet
geheel verbieden van stierengevechten
zijn tegenstrijdig.
van het Kon. Ned. Meteorol. Instituut
te De Bilt (bij Utrecht).
Verwachting tot den avond van
Zaterdag 26 Juni:
Meest matige Westelijke tot Noorde
lijke wind. Afnemende bewolking.
Weinig of geen regen. Weinig ver
andering in warmtegraad.
Ondertrouwd
E. C. OGGÉL
EN
K. DREGMANS.
Huwelijks-voltrekking 8 Juli a. s.
Axel, 24 Juni '09.
Receptie 30 Juni 7—9 uur.
De Kolenvereeniging „DE
HERLEVING" zal op
ZATERDAG 3 JULI
onder hare leden trachten aan te
besteden
het lossen van ongev. 300000 K.G.
Duitsehe Kolen en 50000 K.G.
Engelsche Kolen.
Inlichtingen en voorwaarden bij den
Voorzitter.
Axel, 25 Juni 1909.
Naméns het Bestuur
F. G. VAN TATENHOVE,
Voorzitter.
F. DIELEMAN Fzr Secretaris.
Alles vertrouwde waar, goed
gewicht en billijke prijzen.
Aanbevelend,
D. J. OGGEL.