jtieowe zoute PLATA MAIS Düivenmais. Chili Salpeter. Gemengd Nieuws, Telegrafisch Weerbericht Advertejitiën. Voorhanden Prachtige kwaliteit en Nog te bekomen: Aiel. bij JOZ.DEFEUTEL dien in geen geval voor een renteloos voorschot van de provincie in aan merking komen, nu de belanghebbende gemeenten en polders ten eenenmale in gebreke zijn gebleven eenig subsidie aan dit plan te verleeuen. Aan de volgens het besluit der Staten van 12 Juli 1907 te stellen voorwaarde, dat door belanghebbenden bijdragen ver zekerd worden, is dus piet voldaan. Voor het door de IJzendijksche Stoom- tramwegmaatschappij ontworpen plan van aanleg van tramwegen bestaat wel de noodige belangstelling bij de naast-be trokkenen, niet alleen blijkende uit de tot de Staten gerichte adressen, maar vooral uit de toegezegde bijdragen welke per kilometer tramweg meer be dragen dan tot dusver voor eenige andere dergelijke onderneming het geval was. Zooals in het ambtsbericht van den hoofdingenieur van den provinci alen waterstaat van 31 Augustus 1908 wordt herinnerd, bedroegen de bijdra gen van de naast betrokkenen bij de tot dusver gesubsidieerde tramwegen van f 1852 tot f 2533 per kilometer, terwyl thans eene bijdrage van f 2941 per kilometer is verleend. Ged. Staten kunnen zich die groote belangstelling wel verklaren. Een blik op de kaart doet zien, dat de IJzen- dijksche Stoomtramwegmaatschappij in verband mee de ontworpen tram Hon- tenisseSelzaete en afgezien van de nog aanhangige aanvragen voor tram men van Breskens naar de Belgische grens, in de richting van Knocke, en van Cadzand naar Oostburg aan alle behoeften van de streek voldoet. Doelmatige tramverbindingen zijn tegenwoordig voor de ontwikkeling van een streek eene levensbehoefte, in Zee land meer nog dan elders, wegens het natuurlijke isolement van de verschil lende deelen. Voor de intensieve cul tuur van den grond, welke thans aller- wege meer en meer op den voorgrond treedt, is aansluiting van alle onder- deelen aan een openbaar vervoermiddel een vereischte, en niet minder is dit eene onmisbare voorwaarde voor het ontstaan en de ontwikkeling van nijver heid en handel. Aanleg van trammen, overal waar dit noodig is, komt lang zaam, maar zeker aan de algemeene welvaart ten nutte, zooals de aanleg van kunstwegen dit te zijner tijd ge daan heeft, en even goed als de Pro vincie groote offers gebracht heeft voor het verkrijgen van een aansluitend net van kunstwegen, behoort zij naar het inzien van Ged. Staten niet terug te deinzen, om hetzelfde te doen voor een volledig tramwegennet. Ged. Staten bezigen met opzet deze laatste uitdrukking, want men vergete niet dat de tegenwoordige aanvraag slechts een schakel in de keten van het geheel is, door andere aanvragen is vooralgegaan en door wederom andere zal gevolgd worden. Reeds werden tramwegen aangelegd of subsidiën toe gezegd in Schouwen, Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen en zijn adressen om een renteloos voorschot ingekomen voor eene lijn van Breskens over Cad zand naar Knocke en voor eene ver binding van Cadzand over Zuidzande met Oostburgen het is te voorzien, dat vroeg of laat plannen zullen ont worpen worden voor den aanleg van tramwegen in Zuid-Beveland, oostelijk en westelijk van het kanaal, op Wal cheren, dwars door het eiland naar Domburg en oostelijk naar Veere, als mede op het eiland Tholen. Men dient zich hiervan vooraf reken schap te geven, omdat het niet aangaat het voor het thans aanhangige plan gevraagde renteloos voorschot toe te staan en op latere aanvragen afwijzend te beschikken,, op grond, dat de Pro vinciale geldmiddelen zich tegen de inwilliging verzetten. Een dergelijke handeling zou trouwens in strijd zijn met het besluit der Staten van 12 .luli 1907, waarbij is bepaald, dat voor den aanleg en de exploitatie van stoomtramwegen, waarvan het openbaar nut is aangetoond en de levensvatbaarheid op goede gronden kan worden verwacht, vanwege de Pro vincie hulp kan worden verleend in den vorm van een renteloos voorschot. Zoodra aan deze beide' voorwaarden openbaar nut, blijkende ook uit den steun, van belanghebbenden, en levens vatbaarheid is voldaan, brengt de goede trouw mede, dat de in uitzicht gestelde Provinciale steun ook werke lijk verleend worde. Zooals uit de ge schiedenis van het nagenoeg gelijk luidende besluit van 13 Juli 1906 blijkt, is deze organieke regeling in het leven geroepen, opdat belanghebbenden niet noodeloos moeite en kosten zouden doen, maar zouden weten, waaraan zij zich te houden hadden en waarop zij konden rekenen. Voor d§ bestrijding van het renteloos voorschot zou eene verhooging op de opcenten van de gezamenlijke middelen met ongeveer 21/i pet. noodig zijn. Omdat de kosten voor deze ééne tram zoo hoog zijn, hebben Ged. Staten zich de vraag gesteld, of het wellicht, doel matig zou zijn het ontwerp, dat in eenige duidelijk onderscheiden onderdeelen gesplitst is, bij gedeelten te doen uit voeren, waardoor de uitgaven voor het door de Provincie te verleenen rente loos voorschot niet in eens, maar ge leidelijk zouden kunnen gedaan worden. Na ernstige overweging hebben zij echter gemeend op die vraag ontken nend te moeten antwoorden. Eene der verdiensten van het plan bestaat juist in zijne volledigheid, waardoor het aan alle behoeften van de betrokken streek te gemoet komt, en dat de deelneming van belanghebbende gemeenten en pol ders in dit geval zoo bijzonder groot is, mag zeker voor een goed deel aan die omstandigheid worden toegeschre ven. Komt men tot gedeeltelijke uit voering, dan loopt men het groote ge vaar, dat na aanleg van de hoofdlijn voor de minder rendable gedeelten uitstel afstel wordt en alzoo het doel, om een goed gesloten en aansluitend geheel te scheppen, niet bereikt wordt. De slotsom der overweging van Ged. Staten is, dat, niettegenstaande de groote offers, welke voor deze tram en voor later nog te wachten aanvragen van de Provinciale kas gevergd worden, een nog grooter belang eischt, dat die offers bereidwillig en met vertrouwen in de toekomst gebracht worden. De meerdere belastingpenningen zijn zeker een onaangename last voor hen, die ze moeten opbrengen, maar waar de mid delen tot productieve doeleinden besteed worden, komen zij langzaam, doch ge stadig, in ruime mate en met woeker ten goede aan de betalenden zeiven, aan de gemeenschap, aan de algemeene welvaart. Ieder kan zich in de streek zijner inwoning vergewissen van den invloed, dien het bezit of het gemis van goede tramlijnen uitoefent. Juist dit algemeene belang, dat bij den aanleg van doelmatige tramlijnen betrokken is, wettigt, naar Ged. Staten meenen, de daarvoor noodzakelijke ver hooging der belastingen en zij aarzelen dan ook niet voor te stellen het verzoek van de IJzendijksche Stoomtramwegmaat schappij in te willigen. Ged. Staten stellen daarom voor A. af te wijzen het verzoek van de Stoomtrammaatschappij Breskens-Mal- deghem, om financieelen steun uit de provinciale fondsen voor den aanleg en de exploitatie van eene stoomtramlijn van Breskens naar Neuzen. B. aan de IJzendijksche Stoomtram wegmaatschappij, gevestigd te IJzen- dijke, een renteloos voorschot uit de provinciale fondsen te verleenen voor den aanleg en de exploitatie van een net van stoomtramwegen, bevattende de navolgende lijnen a. IJzendijkePhilippineSas van Gent Drie Schou wen—Nederlandsch- Belgische grens in de richting van Moerbeke b. Hoofdplaat—Pyramide r. Philippine-Neuzen-Zaamslag, o. a. onder de volgende voorwaarden het voorschot zal bedragen een derde der kosten van aanleg met inbegrip der kosten van aankoop van het rollend ma terieel, tot een maximum van 690.000, verminderd met de tegen 4'"0 gekapi taliseerde waarde der hierna sub 2o te noemen bijdragen door belanghebbenden (gemeenten, polders of derden) worden bijdragen verzekerd tot een bedrag van 123.527, te storten in ten hoogste twintig jaar lijksche termijnen voor 1 Juli 1915 moet de geheele onderneming in exploitatie komen en blijven. M. Crt. Onweer. Het onweer heeft op verschillende plaatsen al weer ongelukken aangericht. Te Rotterdam aan den Heyschendijk is een groote schuur afgebrand, waarbij ook een 900 bossen stroo verbrandden, welke laatste niet verzekerd waren. Op nog een paar plaatsen te Rotterdam sloeg de bliksem in, gelukkig zonder onheilen te veroorzaken. Onder Weesperkarspel brandde een boerderij tot den grond af. Te Volendam sloeg de bliksem in het hotel „Diepen". Een stuk van den achtergevel werd er uitgeslagen, maar er kwam geen brand. In de De Clercqstraat te Amsterdam werd een motortram wagen door den bliksem getroffen, zoodat deze buiten dienst moest worden gesteld. Persoon lijke ongelukken hadden niet plaats. Te Durgerdam sloeg de bliksem in de visscherswoning van K. Westerneng zonder brand te veroorzaken. Twee personen werden tegen den grond ge slagen. Te Utrecht werd een paal van de bovenleiding der electrische tram ge troffen. Onmiddellijk werden maat regelen genomen om onheilen te voor komen. Onder Haarlemmerliede zijn twee koeien door den bliksem gedood. De eigenaar was verzekerd. Ook onder Monnikendam woedde een hevig onweer. De bliksem sloeg in den mast van een visschersvaartuig, waarin drie mannen zaten, trof een der inzit tenden, den visscher Bosschieter, ernstig en kwetste zijn makker Schumacher ernstig aan armen en borsteen derde kwam met den schrik vrij. Een visscher, die in de nabijheid voer, bracht het gehavende vaartuig naar den wal. Schumacher was in middels bijgekomen, doch Bosschieter werd in bewusteloozen toestand naar de barak van het Witte Kruis gebracht waar een geneesheer 2 uur geweest is, om de levensgeesten op te wekken. Dinsdagnacht is ingebroken bij den landbouwer P. Jongeneelen in den Achterhoek onder Rucphen. Ontvreemd werd een groot bedrag in geld, benevens alle gouden en zilveren sieraden, zoo mede eenige kleedingstukken. Ook op nog een tweetal andere plaatsen heeft men trachten in te breken, doch zonder succes. Een 4-tal zwervers, die in den omtrek zijn gezien, worden verdacht de daders te zijn. Een unicum. De Amerikaansche rechter Thomas Stanton verperkamentte langzaam maar met onverbiddellijke zekerheid in zijn stoffige rechtszaal. Gebrek aan frissche lucht deed zijn gezondheid kwijnen en hij meende zijn einde te zien naderen, vertelt de Matin. Maar hij wenschte niet te vallen als slachtoffer van zijn eervol ambt. Toen een aesculaap hem herstel van krachten profeteerde als hij van zijn rechters- zetel opstond en bezigheid zocht die hem tot gestadige lichaamsbeweging in de frissche lucht zou nopen, aarzelde hij geen oogenblik. Dank zij zijn in vloedrijke politieke relaties slaagde hij er onmiddellijk in een post als stads reiniger te krijgen en nu hanteert hij met even groote bekwaamheid straat bezem, schop en gotenkrabber als vroeger de weegschaal van Vrouwe Justitia. Het brengt hem wel belang rijk veel minder op, m$nr hij is phi- losoof en treurt dus niet daarom. Want, zegt hij, ik ben liever goed gezond met een dagloon van twee gulden, waarvoor ik smakelijk kan eten, dan ziek met een inkomen van tienduizend gulden, dat ik geheel aan dokters-vkites en drankjes moet besteden. Als 't niet waar is Zondag is voor de stierenvechters alweer een bloedige dag geweest. Te Carabanchel bij Madrid werd een stie renvechter gedoodte Bilbao werd er een ernstig gewond, te Santander twee, en te Sevilla ook een. Thans zoekt de Regeering naar middelen, om aan die barbaarschheden een eind te maken. De berichten omtrent het al dan niet geheel verbieden van stierengevechten zijn tegenstrijdig. van het Kon. Ned. Meteorol. Instituut te De Bilt (bij Utrecht). Verwachting tot den avond van Zaterdag 26 Juni: Meest matige Westelijke tot Noorde lijke wind. Afnemende bewolking. Weinig of geen regen. Weinig ver andering in warmtegraad. Ondertrouwd E. C. OGGÉL EN K. DREGMANS. Huwelijks-voltrekking 8 Juli a. s. Axel, 24 Juni '09. Receptie 30 Juni 7—9 uur. De Kolenvereeniging „DE HERLEVING" zal op ZATERDAG 3 JULI onder hare leden trachten aan te besteden het lossen van ongev. 300000 K.G. Duitsehe Kolen en 50000 K.G. Engelsche Kolen. Inlichtingen en voorwaarden bij den Voorzitter. Axel, 25 Juni 1909. Naméns het Bestuur F. G. VAN TATENHOVE, Voorzitter. F. DIELEMAN Fzr Secretaris. Alles vertrouwde waar, goed gewicht en billijke prijzen. Aanbevelend, D. J. OGGEL.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1909 | | pagina 3