-J? ■i iv au ai seoi. 18. Woensdag 9 Juni 1909. 25e Jaar^. O. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuw sell - V laan deren. El Voor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. E. DIELEMAN, AXEL. Buitenland. .U FEUILLETON. li[ ^>t blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrij dagavond. M ABONNEMENTSPRIJS: -=»■ Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent. DRUKKER—UITGEVER ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor elkeD regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrydagnamiddag TWEE uren. DUITSCHLAND. (Wij vinden eenige bijzonderheden rer de Zeppelin II, het Duitsche fchtschip, dat na een schitterenden Bht door het stooten tegen een boom Göppingen zulk een zware averij 1 U liep. De Zeppelin II dan is 136 M. [gg ug, d. i. even lang als de Zeppelin, 3 te Echterdingen verongelukte. De iddellijn van de Zeppelin II is van I tot 13 M. grooter dan van zijn voor- nger, hetgeen een luchtverplaatsing 5 iHeft van 1500 M3, d. i. een vermeerde- 1 '?]hg met !/6 in volume, dus in opstij- 5 5-nde kracht. 25pe eigenlijke ballon bestaat uit 17 6 33ieelingen, elk lang 8 M., samengesteld 6 met getah pertja bestreken katoen, j g |jlt het stijve aluminium'beslag heeft ___j Zeppelin II 125,000 gekost. De twee schuitjes en de motoren zijn ösofcomstig van den te Echterdingen 7 oilrongelukten balion. Onder de vloeren 712feft men met lucht gevulde getah 72jjrtja kussens aangebracht om bij de 7 3okding den schok te breken. De in 7 451 schuitjes opgestelde twee motoren Hen elk 115 p.k., zij wegen tezamen okenOO K.G. De twee schuitjes zijn lager 00 (gehangen dan bij het eerste ontwerp 40 de brug die hen verbindt heeft geen it meer, die tot kantoor en slaapplaats 52 fcnde. De schroeven hebben slechts 50 ee in plaats van drie bladen zooals Veger; de bladen zijn echter grooter |zij kunnen door een geheim gehouden b?Qg richting in tegengestelden zin draaien. 1 35 5 wmtmmovmmm 13e li, LOc TL II. oa 5l°e sto°mboot is en blijft toch maar ■:i 6,3® aangenaamste middel van vervoer, st verjbaus voor personen. Koeien en paar- n vinden, zooals ik uit eene goede on weet, alle middelen van vervoer en slecht en vervelend, en wat de federen betreft, die zijn zoo onverschil- Neut dat ze tusschen trekschuit en spoor- |iu hoegenaamd geen onderscheid zien i NeuF die doen niet mee. Maar voor ^nschen, -ja, dan vind ik een boot ïr verkieslijk, en, als men geen last t Neiii0 zeez'e'ite heeft, dan gaat er niets ven een zeeboot. In diligences en op lugu*nen zit men zoo stijf ingepakt, en in i Nenj trekschuit kan men gewoonlijk ook 1 niet veel beweging maken, maar op n boot, daar kan men nu eens boven, n beneden gaan zitten, en verveelt I t zitten op een vrouwstoelfje, dan kap m beneden in de kajuit op eene oapé, en boven op het dek op eene 3 43 bank plaats nemen. Variatie 5^boeg Voorts kan men staan en, jt ik niet het laatst had moeten nibU8*UieD' men kan er ze'^8 waQdelen. answeA eene wandeling op het dek is waar- a,i:swe* heel amusant. De vlakken voor de besturing en voor den vasten stand hebben veel grootere afmetingen. Het luchtschip kan 12 reizigers aan boord nemen, die dan plaats vinden in het achterste schuitje, de „bemanning" bevindt zich in het voorste. Daaren boven vervoert het schip 6 M3 water, d. w. z. 6000 K.G. ballast, waarbij nog gevoegd moet worden ongeveer 1500^ K.G. olie en benzine, voldoende voor een arbeid der motoren van 42 uur. Het luchtschip kan een snelheid van 60 K.M. in het uur bereiken. ENGELAND. Op de eerste jaarlij ksche vergadering van het Luchtverbond van het Britsche Rijk, te Londen gehouden, hebben ver scheiden sprekers zeer krachtig gezegd, dat Engeland in de luchtscheepvaart alle andere volken behoort voorbij te streven en meester van de lucht moet wezen. Aangenomen werd het voorstel van kolonel Massy, den voorzitter, om een inschrijving te openen teneinde een 600,000 bijeen te krijgen en daar voor een volledige Zeppelin te koopen. Admiraal Sir Percy Scott deelde mede, dat hij uitgenoodigd was, in een boek over luchtschepen, te schrijven over de middelen om ze te vernietigen. Maar hij zou 't niet doen. Vinden wij er" iets op. zei hij, om luchtschepen te vernietigen, dan doen wij beter het voor ons te houden. Men zal zich herinneren, dat de ad miraal kort geleden op een vergadering iets losliet over een vuurmond, by de zeemacht in de maak of reeds beproetd, Zoo scheen althans Ferdinand Rigter er over te deuken, want hij ging nooit met de boot over, of hij moest, onver schillig of 't mooi weer was of guur, altijd eene kleine promenade over het dek maken. Ook nu wandelt hij weer op en neer, terwijl hij een liedje neuriet en nu eens naar de wentelende machines, dan weer naar een paar zeilschepen ziet. Naar 't uiterlijk te oordeelen is Fer dinand Rigter een goede jongen en iemand uit den beschaafden stand. Nu kau men zich soms deerlijk vergissen, wauneer uien door de bescnouwiug vau de kleeren ot vau het gelaat tot de kennis vau iemands stand ot karakter meent te kunnen geraken, maar als men aan den neus van onzen Rigter meent te zien, dat hij eeu brave jougeu, of uit de snede van zijn jas besluit, dat hij een zoon van goeden huize is, dau heeft men ditmaal goed geraden. De ouders van onzen held zijn lieden uit den deftigen middelstand, die echter werk genoeg hebben otn met hun groot huisgezin door den tijd te komen en hun stand op te houden. Vader Rigter is apotheker, en ofschoon dat nu, naar meu zegt, geen kwade zaak is, schatten verdient men er niet mee. Ferdinand zal zijn vader niet opvolgen, maar hoopt met ter tijd in verfwaren te gaan doen, en is dan ook reeds bij zijnen oom, die in genoem de waren handel drijft. Ofschoon nog pas achttien jaren oud, heeft de jonge waarmede luchtschepen al op verren afstand te treffen waren. Maar, voegde hij er toen bij, 's nachts zou men er niet veel mee uitrichtendan moest de eigen luchtvloot opvaren om de vyandige op te zoeken en te bestoken. BELGIË. Een zonderling ongeval wordt uit België gemeld. Donderdagavond, tegen 10 uur, bemerkten schippers, dat het water der Willebroeksche Vaart (van Brussel naar Antwerpen) op onrust barende wijze zakte. Zij verwittigden het bestuur van den havendienst, die weldra ontdekte waar aan het vreemde verschijnsel toe te schrijven was. Nabij Vilvoorden wordt het kanaal gekruist door de denne, die door een sypnoD of tunnel onder het kanaal doorloopt. Deze syphon schijnt een lek te hebben gekregen waardoor het water van het kanaal in het riviertje liep waarvan de oevers spoedig over stroomd waren. En in het kanaal zelf lagen spoedig de meeste schepen op het droge. In het midden van het kanaal was nog het meeste water, maar sommige sche pen hadden dat niet tijdig kunnen be reiken en hingen op de helling, gevaar loopend te breken. De toestand, door het ongeluk ver oorzaakt was zeer ernstig, daar het heele kanaal kon leegloopen. Vrijdag morgen waren er verscheidene com pagnieën soldaten ter plaatse. Eerst trachtte men den watervloed, die door de Senne een uitweg zocht, te stremmen Rigter toch reeds eene zeer goede manier om zich overal onder de men seden gemakkelijk te bewegen en zich door de wereld te redden. Misschien heeft hij dat een en ander op reis opge daan, want zijn oom laat hem nog al dikwijls voor de zaken nu her- dan. derwaarts trekken. Ook nu weer gaat Ferdinand voor zaken naar Rotterdam. Terwijl hij nu zoo de boot op en neer wandelt, valt zijn oog op een boer, die aan den voorsteven plat op het dek zit, en bezig is zijn middagmaal te gebrui ken. Daartoe had hij uit den zak van zijn buis een paar stevige sneden rogge en tarwebrood gehaald, en uit een anderen zak was een gerookte worst te voorschijn gehaald. Het brood op de knie leggende begon nu ons boertje de worst met een zakmes in daaldertjes te snijden, en toen de oppervlakte van den boter ham zoo tamelijk wel bedekt was, werd de worst weer in het grauwe papier ge borgen, waarna de eigenlijke maaltijd begon. »Smaakt het?* vroeg Ferdinand, toen de landman "weer een geduchten hap gedaan had. »Daar heb 'k geen klagen over,* luidde 't antwoord, »'teten gaat door den tijd nog al best.* »Gaat dat maar zoo droog; zou het niet beter smaken als je er 't een of ander bij giugt drinken »'t Kan er zonder drinken ook wel, door een schuit te laten zinken en met zand te bezwaren. Maar de stroom was zoo sterk, dat de schuit op zij tegen den wal werd gedreven. Toch ging men met het leggen van dammen van zakken zand voort, op de plaats van de vernielde syphon en daarachter, en na den.heelen dag hard gewerkt te hebben, was men Vrijdag avond tegen 6 uur het water meester. De gevolgen zijn het ergst voor de scheepvaart, die geheel stil ligt in het kanaal. Maar de ingenieurs hopen dat zij over veertien dagen weer hersteld zal zijn. Voorts zijn tal van fabrieken van Brussel, Laken en Molenbeek, die het water van de Senne 'gebruikt, ge noodzaakt het werk te staken. De schade, door de overstrooming aange richt, is niet groot. Door het leegloopen van het kanaal heeft men twee lijken ontdekt, een van een vrouw, die vermoedelijk zelfmoord pleegde, en een van een pas geboren kind. Over de oorzaak van het ongeval heeft men nog geen zekerheid. Met het oog op de werken voor Zee-Brussel en de verdieping van het kanaal zou de syphon binnen kort opgeruimd worden, en er waren reeds mijngateu in het metselwerk geboord. Misschien dat daardoor een scheur is ontstaan die door de persing van het water verbreed is. TURKIJE. Uit Saloniki wordt geméld dat in bevoegde kringen daar een ontwapening van de Albaneesche bevolking in Noord- de reis is eenmaal duur genoeg.* »Ga je naar Amsterdam of moet je nog verder »Neen, naar Amsterdam.* >Ben je al meer in Amsterdam geweest >Neen, en 'k had ook niet gedacht dat 'ker ooit zou komen. Maar nu moet ik wel En terwijl de goede man deze laatste woorden sprak, zuchtte hij diep en schudde bedenkelijk het hoofd. Op dat oogenblik passeerde de hofmeester,, en Ferdiuaud, die behagen scheen te vindeu in het onderhoud met dat eenvoudige mauneke, bestelde een vouwstoeltje en Oen kop koffie. Wil je ook een kop koffie, of heb je liever een glas bier?* vroeg Ferdinand den boer. »Liever een kom koffie, als je blieft meneer L Toen de hofmeester nu de koffie ge bracht had, was het ons boertje, die den draad van 't gesprek weer aanknoopte. >Ze hebben mij,* zoo vertelde hij, van morgeu te Zwartsluis een geldstukje in de hand gestopt, dat niet deugt, 'k Zal 't u eens laten zien.* En zoo sprekende haalde hij een grof Imueu zakje, dat mat een touwtje vau boveu werd dicht gehaald, te voorschijn, en na een weinig zoekens nam hij daaruit een klein zilverstukje. t Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1909 | | pagina 1