-J?
■i iv
au ai seoi.
18.
Woensdag 9 Juni 1909.
25e
Jaar^.
O.
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuw sell - V laan deren.
El Voor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
E. DIELEMAN,
AXEL.
Buitenland.
.U FEUILLETON.
li[ ^>t blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrij dagavond.
M ABONNEMENTSPRIJS:
-=»■ Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor
elkeD regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrydagnamiddag TWEE uren.
DUITSCHLAND.
(Wij vinden eenige bijzonderheden
rer de Zeppelin II, het Duitsche
fchtschip, dat na een schitterenden
Bht door het stooten tegen een boom
Göppingen zulk een zware averij
1 U liep. De Zeppelin II dan is 136 M.
[gg ug, d. i. even lang als de Zeppelin,
3 te Echterdingen verongelukte. De
iddellijn van de Zeppelin II is van
I tot 13 M. grooter dan van zijn voor-
nger, hetgeen een luchtverplaatsing
5 iHeft van 1500 M3, d. i. een vermeerde-
1 '?]hg met !/6 in volume, dus in opstij-
5 5-nde kracht.
25pe eigenlijke ballon bestaat uit 17
6 33ieelingen, elk lang 8 M., samengesteld
6 met getah pertja bestreken katoen,
j g |jlt het stijve aluminium'beslag heeft
___j Zeppelin II 125,000 gekost.
De twee schuitjes en de motoren zijn
ösofcomstig van den te Echterdingen
7 oilrongelukten balion. Onder de vloeren
712feft men met lucht gevulde getah
72jjrtja kussens aangebracht om bij de
7 3okding den schok te breken. De in
7 451 schuitjes opgestelde twee motoren
Hen elk 115 p.k., zij wegen tezamen
okenOO K.G. De twee schuitjes zijn lager
00 (gehangen dan bij het eerste ontwerp
40 de brug die hen verbindt heeft geen
it meer, die tot kantoor en slaapplaats
52 fcnde. De schroeven hebben slechts
50 ee in plaats van drie bladen zooals
Veger; de bladen zijn echter grooter
|zij kunnen door een geheim gehouden
b?Qg richting in tegengestelden zin draaien.
1 35
5 wmtmmovmmm
13e li,
LOc TL
II.
oa 5l°e sto°mboot is en blijft toch maar
■:i 6,3® aangenaamste middel van vervoer,
st verjbaus voor personen. Koeien en paar-
n vinden, zooals ik uit eene goede
on weet, alle middelen van vervoer
en slecht en vervelend, en wat de
federen betreft, die zijn zoo onverschil-
Neut dat ze tusschen trekschuit en spoor-
|iu hoegenaamd geen onderscheid zien
i NeuF die doen niet mee. Maar voor
^nschen, -ja, dan vind ik een boot
ïr verkieslijk, en, als men geen last
t Neiii0 zeez'e'ite heeft, dan gaat er niets
ven een zeeboot. In diligences en op
lugu*nen zit men zoo stijf ingepakt, en in
i Nenj trekschuit kan men gewoonlijk ook
1 niet veel beweging maken, maar op
n boot, daar kan men nu eens boven,
n beneden gaan zitten, en verveelt
I t zitten op een vrouwstoelfje, dan kap
m beneden in de kajuit op eene
oapé, en boven op het dek op eene
3 43 bank plaats nemen. Variatie
5^boeg Voorts kan men staan en,
jt ik niet het laatst had moeten
nibU8*UieD' men kan er ze'^8 waQdelen.
answeA eene wandeling op het dek is waar-
a,i:swe* heel amusant.
De vlakken voor de besturing en voor
den vasten stand hebben veel grootere
afmetingen.
Het luchtschip kan 12 reizigers aan
boord nemen, die dan plaats vinden in
het achterste schuitje, de „bemanning"
bevindt zich in het voorste. Daaren
boven vervoert het schip 6 M3 water,
d. w. z. 6000 K.G. ballast, waarbij nog
gevoegd moet worden ongeveer 1500^
K.G. olie en benzine, voldoende voor
een arbeid der motoren van 42 uur.
Het luchtschip kan een snelheid van
60 K.M. in het uur bereiken.
ENGELAND.
Op de eerste jaarlij ksche vergadering
van het Luchtverbond van het Britsche
Rijk, te Londen gehouden, hebben ver
scheiden sprekers zeer krachtig gezegd,
dat Engeland in de luchtscheepvaart
alle andere volken behoort voorbij te
streven en meester van de lucht moet
wezen. Aangenomen werd het voorstel
van kolonel Massy, den voorzitter, om
een inschrijving te openen teneinde
een 600,000 bijeen te krijgen en daar
voor een volledige Zeppelin te koopen.
Admiraal Sir Percy Scott deelde mede,
dat hij uitgenoodigd was, in een boek
over luchtschepen, te schrijven over
de middelen om ze te vernietigen.
Maar hij zou 't niet doen. Vinden wij
er" iets op. zei hij, om luchtschepen te
vernietigen, dan doen wij beter het
voor ons te houden.
Men zal zich herinneren, dat de ad
miraal kort geleden op een vergadering
iets losliet over een vuurmond, by de
zeemacht in de maak of reeds beproetd,
Zoo scheen althans Ferdinand Rigter
er over te deuken, want hij ging nooit
met de boot over, of hij moest, onver
schillig of 't mooi weer was of guur,
altijd eene kleine promenade over het
dek maken. Ook nu wandelt hij weer
op en neer, terwijl hij een liedje neuriet
en nu eens naar de wentelende machines,
dan weer naar een paar zeilschepen ziet.
Naar 't uiterlijk te oordeelen is Fer
dinand Rigter een goede jongen en
iemand uit den beschaafden stand. Nu
kau men zich soms deerlijk vergissen,
wauneer uien door de bescnouwiug vau
de kleeren ot vau het gelaat tot de
kennis vau iemands stand ot karakter
meent te kunnen geraken, maar als men
aan den neus van onzen Rigter meent
te zien, dat hij eeu brave jougeu, of uit
de snede van zijn jas besluit, dat hij een
zoon van goeden huize is, dau heeft men
ditmaal goed geraden. De ouders van
onzen held zijn lieden uit den deftigen
middelstand, die echter werk genoeg
hebben otn met hun groot huisgezin
door den tijd te komen en hun stand
op te houden. Vader Rigter is apotheker,
en ofschoon dat nu, naar meu zegt, geen
kwade zaak is, schatten verdient men
er niet mee. Ferdinand zal zijn vader
niet opvolgen, maar hoopt met ter tijd
in verfwaren te gaan doen, en is dan
ook reeds bij zijnen oom, die in genoem
de waren handel drijft. Ofschoon nog
pas achttien jaren oud, heeft de jonge
waarmede luchtschepen al op verren
afstand te treffen waren. Maar, voegde
hij er toen bij, 's nachts zou men er
niet veel mee uitrichtendan moest
de eigen luchtvloot opvaren om de
vyandige op te zoeken en te bestoken.
BELGIË.
Een zonderling ongeval wordt uit
België gemeld. Donderdagavond, tegen
10 uur, bemerkten schippers, dat het
water der Willebroeksche Vaart (van
Brussel naar Antwerpen) op onrust
barende wijze zakte.
Zij verwittigden het bestuur van den
havendienst, die weldra ontdekte waar
aan het vreemde verschijnsel toe te
schrijven was.
Nabij Vilvoorden wordt het kanaal
gekruist door de denne, die door een
sypnoD of tunnel onder het kanaal
doorloopt. Deze syphon schijnt een
lek te hebben gekregen waardoor het
water van het kanaal in het riviertje
liep waarvan de oevers spoedig over
stroomd waren.
En in het kanaal zelf lagen spoedig
de meeste schepen op het droge. In
het midden van het kanaal was nog
het meeste water, maar sommige sche
pen hadden dat niet tijdig kunnen be
reiken en hingen op de helling, gevaar
loopend te breken.
De toestand, door het ongeluk ver
oorzaakt was zeer ernstig, daar het
heele kanaal kon leegloopen. Vrijdag
morgen waren er verscheidene com
pagnieën soldaten ter plaatse. Eerst
trachtte men den watervloed, die door
de Senne een uitweg zocht, te stremmen
Rigter toch reeds eene zeer goede
manier om zich overal onder de men
seden gemakkelijk te bewegen en zich
door de wereld te redden. Misschien
heeft hij dat een en ander op reis opge
daan, want zijn oom laat hem nog al
dikwijls voor de zaken nu her- dan.
derwaarts trekken. Ook nu weer gaat
Ferdinand voor zaken naar Rotterdam.
Terwijl hij nu zoo de boot op en neer
wandelt, valt zijn oog op een boer, die
aan den voorsteven plat op het dek zit,
en bezig is zijn middagmaal te gebrui
ken. Daartoe had hij uit den zak van
zijn buis een paar stevige sneden rogge
en tarwebrood gehaald, en uit een
anderen zak was een gerookte worst te
voorschijn gehaald. Het brood op de knie
leggende begon nu ons boertje de worst
met een zakmes in daaldertjes te snijden,
en toen de oppervlakte van den boter
ham zoo tamelijk wel bedekt was, werd
de worst weer in het grauwe papier ge
borgen, waarna de eigenlijke maaltijd
begon.
»Smaakt het?* vroeg Ferdinand, toen
de landman "weer een geduchten hap
gedaan had.
»Daar heb 'k geen klagen over,* luidde
't antwoord, »'teten gaat door den tijd
nog al best.*
»Gaat dat maar zoo droog; zou het
niet beter smaken als je er 't een of ander
bij giugt drinken
»'t Kan er zonder drinken ook wel,
door een schuit te laten zinken en met
zand te bezwaren. Maar de stroom
was zoo sterk, dat de schuit op zij
tegen den wal werd gedreven.
Toch ging men met het leggen van
dammen van zakken zand voort, op
de plaats van de vernielde syphon en
daarachter, en na den.heelen dag hard
gewerkt te hebben, was men Vrijdag
avond tegen 6 uur het water meester.
De gevolgen zijn het ergst voor de
scheepvaart, die geheel stil ligt in het
kanaal. Maar de ingenieurs hopen dat
zij over veertien dagen weer hersteld
zal zijn. Voorts zijn tal van fabrieken
van Brussel, Laken en Molenbeek, die
het water van de Senne 'gebruikt, ge
noodzaakt het werk te staken. De
schade, door de overstrooming aange
richt, is niet groot.
Door het leegloopen van het kanaal
heeft men twee lijken ontdekt, een van
een vrouw, die vermoedelijk zelfmoord
pleegde, en een van een pas geboren
kind.
Over de oorzaak van het ongeval
heeft men nog geen zekerheid. Met
het oog op de werken voor Zee-Brussel
en de verdieping van het kanaal zou
de syphon binnen kort opgeruimd
worden, en er waren reeds mijngateu
in het metselwerk geboord. Misschien
dat daardoor een scheur is ontstaan
die door de persing van het water
verbreed is.
TURKIJE.
Uit Saloniki wordt geméld dat in
bevoegde kringen daar een ontwapening
van de Albaneesche bevolking in Noord-
de reis is eenmaal duur genoeg.*
»Ga je naar Amsterdam of moet je nog
verder
»Neen, naar Amsterdam.*
>Ben je al meer in Amsterdam
geweest
>Neen, en 'k had ook niet gedacht
dat 'ker ooit zou komen. Maar nu
moet ik wel
En terwijl de goede man deze laatste
woorden sprak, zuchtte hij diep en
schudde bedenkelijk het hoofd. Op dat
oogenblik passeerde de hofmeester,, en
Ferdiuaud, die behagen scheen te vindeu
in het onderhoud met dat eenvoudige
mauneke, bestelde een vouwstoeltje en
Oen kop koffie.
Wil je ook een kop koffie, of heb je
liever een glas bier?* vroeg Ferdinand
den boer.
»Liever een kom koffie, als je blieft
meneer L
Toen de hofmeester nu de koffie ge
bracht had, was het ons boertje, die den
draad van 't gesprek weer aanknoopte.
>Ze hebben mij,* zoo vertelde hij,
van morgeu te Zwartsluis een geldstukje
in de hand gestopt, dat niet deugt,
'k Zal 't u eens laten zien.* En zoo
sprekende haalde hij een grof Imueu
zakje, dat mat een touwtje vau boveu
werd dicht gehaald, te voorschijn, en na
een weinig zoekens nam hij daaruit
een klein zilverstukje.
t Wordt vervolgd.)