Xo. 90.
Woensdag 17 Februari 1909.
2ie Jaarg
Nieuws- en Advertentieblad
voor- Zeeuwsch-Vlaanderen.
F. DIELEMAN,
Buitenland.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent.
Yoor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
AXEL.
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor
eiken regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2. maal.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren.
IEZBBBKSEEBH
:U5ed
>,45e
M5e I
'Cicfli
6,35.
sleuzen
bussen
ïsweerl
ïsweert
BELGIË.
Vrijdagmiddag heeft de rechter van
instructie Drion met een griffier en een
officier der politie een bezóek gebracht
op het Anderlechtsche gemeentehuis.
De rechter begai zich naar het bureau
voor weldadigheid en heeft alle stukken,
betrekking hebbende op de dienstjaren
1905 en 1906 in beslag genomen en
naar de griffie over laten brengen.
De heer Coppieters, secretaris van
het weldadigheidsbureau, heeft zijn
ontslag aangevraagd bij het dagelijksch
bestuur.
Na Schaerbeek, Jette en Laeken is
Anderlecht aan de beurt gekomen.
Al lang bestond het vermoeden, dat
er iets niet in orde was in het armbe
stuur van Anderlecht. In September
van verleden jaar heeft een katholiek
gemeenteraadslid het parket al gewaar
schuwd. De Brusselsche rechter van
instructie Drion had daarop eenige bij
het bestuur betrokken personen ver
hoord. Tegelijkertijd gaf het dagelijksch
bestuur van Anderlecht order aan een
provinciaal ambtenaar, in het bijzonder
de rekening van het openbaar armbe
stuur van het jaar 1906 te onderzoeken.
Dit onderzoek is daarop uitgeloopen,
dat de provinciale ambtenaar van ruim
[5000 frank die uitgegeven waren, geen
voldoende verantwoording vond.
Er staan onder de uitgaven geboekt
bons voor brooden en onderstand in
den vorm van kleeren en schoeisel,
zonder dat blijkt of en aan wie die
onderstand is verleend.
Er staan sommige posten tweemaal
geboekt, b. v. tweemaal hetzelfde kind
1 bij een min in den kost gegeven. Een
zieke blijkt nog zes weken lang na haar
dood onderstand te hebben ontvangen.
Het weldadigheidsbureau had op dit
rapport niet anders te zeggen dan dat
de onregelmatigheid enkel te wijten
was aan slordigheid in het invullen
I van data.
Het schepenencollege belastte daarop
schepen Dujardin met een nader onder
zoek, maar toen hij eenigen tijd aan
't onderzoeken was, trok het schepenen
college deze order in.
De justitie van haar kant keerde
echter niet halverwege terug. Toen
zij zag, dat het wel eens interessant
zou kunnen worden, zette zij door.
De mogelijkheid, dat men hier enkel
met laakbare slordigheid te doen heeft,
is voorzoover thans de zaken bekend
zijn, niet uitgesloten. Maar ook is mo
gelijk, dat de heeren van het armbestuur
gedacht hebben aan het Fransche
spreukje, dat welbegrepen liefdadigheid
bij zichzelf begint.
Men meldt uit Brussel aan de
tv. R. Crt:
Eenigen tijd geleden vonden, gelijk
men weet, werklieden bij een in aan
bouw zijnd huis te Brussel een zeer
goed geprepareerde bom, die, indien
zij ware ontploft, groote onheilen te
weeg zou hebben gebracht. Het par
ket dat terstond een onderzoek instelde,
bevond, dat de bewuste helsche ma
chine was vervaardigd door vier
anarchisten drie Russen en een
Duitscher, die sedert kort hier ver
toefden.
Ook was de algemeene veiligheids
dienst te weten gekomen, dat vele
anarchisten naar België waren uitge
weken als gevolg van hunne uitzetting
uit Zwitserland. Men stelde zich de
vraag, wat de anarchisten met deze
bom hadden willen uitvoeren, waarvan
zij zich, voor een vervolging vreezende,
hadden willen ontdoen. Het onderzoek
bracht aan het licht, dat de vier indi
viduen eea koopman in modeartikelen,
onder bedreiging van hem te zullen
dooden, een bedrag van frs. 3000 had
den afgeperst. Hoewel zij dus bekend
werden, bleek het onmogelijk hen te
vatten.
Thans blijkt aan het parket, dat zij
zich te Parijs moeten ophoudenhun
bedoeling was, een aanslag te plegen
op den heer Renkin, minister van
'koloniën, oud-minister van justitie, die
in deze kwaliteit eenige jaren geleden
anarchisten het land beeft laten uit
zetten het parket gelooft daarom dat
het complot aau wraak moet toege
schreven worden. Speurders zijn thans
te Parijs en Londen aan het werk
gezet.
PORTUGAL.
De ontvangst van koning Alfonso te
Villa Viciosa is zeer hartelijk geweest.
De plaatselijke overheid huldigde den
bezoeker plechtig, 's Middags om vier
uur l«wamen de minister van buiten
landsche zaken en de Spaansche gezant.
Er is geen mededeeling verstrekt over
doen en laten der vorstelijke personen,
die in den familiekring blijven. In
den namiddag hebben Alfonso en
Manuel een tochtje gemaakt in een
automobiel in de omstreken van Villa
Viciosa. De twee koningen werden
hartelijk toegejuicht waar zij voorbij
kwamen.
Koning Alfonso is met een automo
biel naar Spanje teruggekeerd.
AXEL, 16 Februari 1909.
Vrijdagavond werd alhier bij dhr.
W. P. Dieleman Wz. de geannonceerde
vergadering gehouden van werkgevers,
om te trachten eene patroonsvereeniging
op te richten. Deze vereeniging zou
ten doel hebben een gelijkvormig ar
beidscontract voor alle werkgevers
samen te stellen en een bestuur te
vormen, dat zooveel mogelijk alle ge
schillen uit het arbeidscontract voort
vloeiende, op vredelievende wijze zou
beslechten. Ofschoon het belang hier
van over het algemeen wel werd in
gezien, kon het echter niet tot een
bestuur komen en werd de voorloopige
commissie, die een en ander had voor
bereid ontbonden.
Buurtspoorwegen in Zeeuwscli-
Vlaanderen.
In zijne hoedanigheid van secretaris
van het comité voor den aanleg van
Stoomtramwegen in Zeeuwsch Vlaan
deren, zond de heer mr. P. Dieleman
te Middelburg ons eenige bescheiden
betreffende de plannen, werkzaamheden
en vorderingen van voornoemd comité.
Aangezien deze plannen in het waar
achtig belang onzer streek zijn, aarzelen
wij niet het meest wetenswaardige uit
hel plan van uitbreiding der IJzendijksclie
Stoomtramweg-m tatscliappij onder de aan
dacht onzer lezers te brengen, overtuigd
als wij zijn, dat kennisneming vaneen
en ander de sympathie onder de in
woners Van Zeeuwsch-Vlaanderen met
deze plannen slechts kan doen toenemen.
Het uitbreidingsplan omvat de vol
gende 'lijnen a IJzendijkePhilippine-
Sas van Gent—Drie Schouwen Neder-
landsche grens (in de richting Moerbeke);
b Hoofdplaat—Pyramideen c Philip
pineNeuzenZaamslag.
De totaal exploitatielengte bedraagt
104.700 K.M.
De spoorwijdte van het net bedraagt
1 meterde maximum snelheid der
treinen is aangenomen op 35 K.M.
per uur.
Zeer breedvoerig wordt in de stukken
uiteengezet hoe de lijn zal loopen in
IJzendijke, Biervliet, Philippine, Sas van
Gent, Westdorpe, Axel, Koewacht, Zuid-
dorpe, Overslag, Hoofdplaat, Hoek, Neu
zen en Zaamslag.
De remises, loodsen, enz. zullen waar
schijnlijk het best worden gesticht te
Drie Schouwen, gemeente Axel, bij het
punt van samenkomst van de lijn IJzen-
dijxe—Sas van Gent—grens met den
ontworpen spoorweg HontenisseSel-
zaete, terwijl kleine remises voor één
trein en 2 locomotieven zullen komen
te Hoofdplaat.
Van uit Drie Schouwen loopen de
vroegtreiueu, die verbinding geven met
de eerste gelegenheid via Walsoorden
naar Vlake, via Zaamslag naar Ne,uzen,
via Philippine, Sas van Gent, Selzaete
naar België en via Schoondijke, Breskens
naar Viissingen, terwijl een vroege trein
van uit Hoofdplaat de verbinding van
Schoondijke, IJzendijke, Biervliet enz.
met België tot stand brengt.
Op het terrein te Drie Schouwen
moeten tevens kantoren, werkplaats,
goederen en kolenloodsen, en alle verder
voor de exploitatie noodige gebouwen
plaats vinden.
Op verschillende plaatsen, zoo dicht
mogelijk bij de bebouwde kommen der
gemeenten, zijn op de, op het plan
aangegeven, plaatsen, kantoortjes met
goederenloodsen ontworpen, terwijl het
verder in de bedoeling ligt op geschikte
plaatsen stopplaatsen en wachtlokalen
in te richten.
De bovenbouw van den spoorweg is,
met het oog op het te verwachten zware
goederenvervoer van suikerbieten en
andere landbouwproducten, zeer soliede
gedacht en zal bestaan uit spoorstaven,
wegende 25 K.G. per M1., van een
normale lengte van 12 M. verbonden
door hoeklaschplaten van 6,6 K.G. per
paar, iedere spoorstaaf rustende op 14
stuks houten dwarsliggers van 1.75
M. lengte en daarmede door onderleg
platen en tirefonds verbonden.
Waar de spoorstaven in de bestrating
komen te liggen, wordt, ter verkrijging
vau de noodige hoogte, een gegoten
ijzeren stoeltje aangebracht tusschen
spoorstaaf en dwarsligger van 5 cM.
hoogte en wordt het geheel door tire
fonds aan elkaar verbonden. Bovendien
worden daar stalen contrarails, zwaar
12 K.G. per ML aangebracht in den
vorm als op de teekening van den
bovenbouw is aangegeven, welke een
opening van 35 mM. tusschen den kop
van de rail en dien van de contrarail
handhaven en die op onderlingen afstand
van 1 M. door gegoten ijzeren klossen
en stalen schroefbouten aan de rails
worden verbonden.
De begrooting der aanlegkosten be
loopt voor lijn a, lang 34.74 K.M.,
814.500, of per K.M. 4; f 21.500voor
lijn b, lang 9.7 K.M., j 201.700 of -per
K.M. circa 20.800voor lijn c, lang
16.9 K.M., totaal 569.300, of per K.M.
f 33.700.
Voor rollend materieel en centrale
emplacementen en werkplaatsen voor
het geheele net wordt begroot 164.500.
Zoodat de geraamde kosten voor het
geheele net bedragen ƒ2.110.000, of
per K.M. gemiddeld f 34.300.
Wanneer de lijn Hontenisse—Selzaete
tot stand komt, dan vermindert de be
grooting met 40.000 en wordt dan
voor een totaal van 59.24 Kilometer
2.070.000.
Volgens de rentabiliteits-rekening der
nieuwe lijnen mag op grond van ver
schillende vergelijkende cijfers en be
schouwingen de ontvangst op het nieuwe
net veilig geraamd worden per dag
K.M. op ƒ6; in totaal op 130.000.
De uitgaven worden besomd op
92.000, zoodat er een overschot i» te
verwachten van 38.000.
De aanlegkosten zijn geraamd op
2.070.000.
Wanneer het rijk, de provincie, de
gemeenten en de polders hun financi-
eelen steun schenken, mag worden
gerekend dat het maatschappelijk kapi
taal hoogstens zal bedragen 1/3 der
aanlegkosten of 690.000.
Worden de in het plan ontwikkelde
bedrijfsresultaten bereikt, dan zal van
de nettowinst ad f 38.000 aan het maat
schappelijk kapitaal aller*erst kunnen
worden uitgekeerd een percentage, door
het rij k te bepalen, doch dat vermoede-
lijk op 5°/0 mag worden gesteld, alzoo
34.500.
Van het verschil komt nog 1/3 of
1200 ten bate van de aandeelhouders,
terwijl het overige dienen moet tot
delging der rentelooze voorschotten van
het rijk en de provincie.
Totaal komt voor aandeelhouders
t' 35.700 of hll5 °/0 van het maatschap
pelijk kapitaal.
Bij de stukken is nog gevoegd een
nota van toelichting bij het adres om
subsidie aan de gemeentebesturen.
Daarin wordt er op gewezen dat door
het comité reeds pogingen zijn aange
wend om op Belgisch gebied aansluiting
te krijgen met de gemeente en het
station Moerbeke en dat met grond mag
verwacht worden, dat de aanleg van
die lijn zal geschieden hetzij door de
IJzendijfcsche stoomtramweg-maatschappij
hetzij door de maatschappij van Bel
gische buurtspoorwegen.