Xo. 90. Woensdag 17 Februari 1909. 2ie Jaarg Nieuws- en Advertentieblad voor- Zeeuwsch-Vlaanderen. F. DIELEMAN, Buitenland. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent. Yoor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER AXEL. ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor eiken regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2. maal. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren. IEZBBBKSEEBH :U5ed >,45e M5e I 'Cicfli 6,35. sleuzen bussen ïsweerl ïsweert BELGIË. Vrijdagmiddag heeft de rechter van instructie Drion met een griffier en een officier der politie een bezóek gebracht op het Anderlechtsche gemeentehuis. De rechter begai zich naar het bureau voor weldadigheid en heeft alle stukken, betrekking hebbende op de dienstjaren 1905 en 1906 in beslag genomen en naar de griffie over laten brengen. De heer Coppieters, secretaris van het weldadigheidsbureau, heeft zijn ontslag aangevraagd bij het dagelijksch bestuur. Na Schaerbeek, Jette en Laeken is Anderlecht aan de beurt gekomen. Al lang bestond het vermoeden, dat er iets niet in orde was in het armbe stuur van Anderlecht. In September van verleden jaar heeft een katholiek gemeenteraadslid het parket al gewaar schuwd. De Brusselsche rechter van instructie Drion had daarop eenige bij het bestuur betrokken personen ver hoord. Tegelijkertijd gaf het dagelijksch bestuur van Anderlecht order aan een provinciaal ambtenaar, in het bijzonder de rekening van het openbaar armbe stuur van het jaar 1906 te onderzoeken. Dit onderzoek is daarop uitgeloopen, dat de provinciale ambtenaar van ruim [5000 frank die uitgegeven waren, geen voldoende verantwoording vond. Er staan onder de uitgaven geboekt bons voor brooden en onderstand in den vorm van kleeren en schoeisel, zonder dat blijkt of en aan wie die onderstand is verleend. Er staan sommige posten tweemaal geboekt, b. v. tweemaal hetzelfde kind 1 bij een min in den kost gegeven. Een zieke blijkt nog zes weken lang na haar dood onderstand te hebben ontvangen. Het weldadigheidsbureau had op dit rapport niet anders te zeggen dan dat de onregelmatigheid enkel te wijten was aan slordigheid in het invullen I van data. Het schepenencollege belastte daarop schepen Dujardin met een nader onder zoek, maar toen hij eenigen tijd aan 't onderzoeken was, trok het schepenen college deze order in. De justitie van haar kant keerde echter niet halverwege terug. Toen zij zag, dat het wel eens interessant zou kunnen worden, zette zij door. De mogelijkheid, dat men hier enkel met laakbare slordigheid te doen heeft, is voorzoover thans de zaken bekend zijn, niet uitgesloten. Maar ook is mo gelijk, dat de heeren van het armbestuur gedacht hebben aan het Fransche spreukje, dat welbegrepen liefdadigheid bij zichzelf begint. Men meldt uit Brussel aan de tv. R. Crt: Eenigen tijd geleden vonden, gelijk men weet, werklieden bij een in aan bouw zijnd huis te Brussel een zeer goed geprepareerde bom, die, indien zij ware ontploft, groote onheilen te weeg zou hebben gebracht. Het par ket dat terstond een onderzoek instelde, bevond, dat de bewuste helsche ma chine was vervaardigd door vier anarchisten drie Russen en een Duitscher, die sedert kort hier ver toefden. Ook was de algemeene veiligheids dienst te weten gekomen, dat vele anarchisten naar België waren uitge weken als gevolg van hunne uitzetting uit Zwitserland. Men stelde zich de vraag, wat de anarchisten met deze bom hadden willen uitvoeren, waarvan zij zich, voor een vervolging vreezende, hadden willen ontdoen. Het onderzoek bracht aan het licht, dat de vier indi viduen eea koopman in modeartikelen, onder bedreiging van hem te zullen dooden, een bedrag van frs. 3000 had den afgeperst. Hoewel zij dus bekend werden, bleek het onmogelijk hen te vatten. Thans blijkt aan het parket, dat zij zich te Parijs moeten ophoudenhun bedoeling was, een aanslag te plegen op den heer Renkin, minister van 'koloniën, oud-minister van justitie, die in deze kwaliteit eenige jaren geleden anarchisten het land beeft laten uit zetten het parket gelooft daarom dat het complot aau wraak moet toege schreven worden. Speurders zijn thans te Parijs en Londen aan het werk gezet. PORTUGAL. De ontvangst van koning Alfonso te Villa Viciosa is zeer hartelijk geweest. De plaatselijke overheid huldigde den bezoeker plechtig, 's Middags om vier uur l«wamen de minister van buiten landsche zaken en de Spaansche gezant. Er is geen mededeeling verstrekt over doen en laten der vorstelijke personen, die in den familiekring blijven. In den namiddag hebben Alfonso en Manuel een tochtje gemaakt in een automobiel in de omstreken van Villa Viciosa. De twee koningen werden hartelijk toegejuicht waar zij voorbij kwamen. Koning Alfonso is met een automo biel naar Spanje teruggekeerd. AXEL, 16 Februari 1909. Vrijdagavond werd alhier bij dhr. W. P. Dieleman Wz. de geannonceerde vergadering gehouden van werkgevers, om te trachten eene patroonsvereeniging op te richten. Deze vereeniging zou ten doel hebben een gelijkvormig ar beidscontract voor alle werkgevers samen te stellen en een bestuur te vormen, dat zooveel mogelijk alle ge schillen uit het arbeidscontract voort vloeiende, op vredelievende wijze zou beslechten. Ofschoon het belang hier van over het algemeen wel werd in gezien, kon het echter niet tot een bestuur komen en werd de voorloopige commissie, die een en ander had voor bereid ontbonden. Buurtspoorwegen in Zeeuwscli- Vlaanderen. In zijne hoedanigheid van secretaris van het comité voor den aanleg van Stoomtramwegen in Zeeuwsch Vlaan deren, zond de heer mr. P. Dieleman te Middelburg ons eenige bescheiden betreffende de plannen, werkzaamheden en vorderingen van voornoemd comité. Aangezien deze plannen in het waar achtig belang onzer streek zijn, aarzelen wij niet het meest wetenswaardige uit hel plan van uitbreiding der IJzendijksclie Stoomtramweg-m tatscliappij onder de aan dacht onzer lezers te brengen, overtuigd als wij zijn, dat kennisneming vaneen en ander de sympathie onder de in woners Van Zeeuwsch-Vlaanderen met deze plannen slechts kan doen toenemen. Het uitbreidingsplan omvat de vol gende 'lijnen a IJzendijkePhilippine- Sas van Gent—Drie Schouwen Neder- landsche grens (in de richting Moerbeke); b Hoofdplaat—Pyramideen c Philip pineNeuzenZaamslag. De totaal exploitatielengte bedraagt 104.700 K.M. De spoorwijdte van het net bedraagt 1 meterde maximum snelheid der treinen is aangenomen op 35 K.M. per uur. Zeer breedvoerig wordt in de stukken uiteengezet hoe de lijn zal loopen in IJzendijke, Biervliet, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe, Axel, Koewacht, Zuid- dorpe, Overslag, Hoofdplaat, Hoek, Neu zen en Zaamslag. De remises, loodsen, enz. zullen waar schijnlijk het best worden gesticht te Drie Schouwen, gemeente Axel, bij het punt van samenkomst van de lijn IJzen- dijxe—Sas van Gent—grens met den ontworpen spoorweg HontenisseSel- zaete, terwijl kleine remises voor één trein en 2 locomotieven zullen komen te Hoofdplaat. Van uit Drie Schouwen loopen de vroegtreiueu, die verbinding geven met de eerste gelegenheid via Walsoorden naar Vlake, via Zaamslag naar Ne,uzen, via Philippine, Sas van Gent, Selzaete naar België en via Schoondijke, Breskens naar Viissingen, terwijl een vroege trein van uit Hoofdplaat de verbinding van Schoondijke, IJzendijke, Biervliet enz. met België tot stand brengt. Op het terrein te Drie Schouwen moeten tevens kantoren, werkplaats, goederen en kolenloodsen, en alle verder voor de exploitatie noodige gebouwen plaats vinden. Op verschillende plaatsen, zoo dicht mogelijk bij de bebouwde kommen der gemeenten, zijn op de, op het plan aangegeven, plaatsen, kantoortjes met goederenloodsen ontworpen, terwijl het verder in de bedoeling ligt op geschikte plaatsen stopplaatsen en wachtlokalen in te richten. De bovenbouw van den spoorweg is, met het oog op het te verwachten zware goederenvervoer van suikerbieten en andere landbouwproducten, zeer soliede gedacht en zal bestaan uit spoorstaven, wegende 25 K.G. per M1., van een normale lengte van 12 M. verbonden door hoeklaschplaten van 6,6 K.G. per paar, iedere spoorstaaf rustende op 14 stuks houten dwarsliggers van 1.75 M. lengte en daarmede door onderleg platen en tirefonds verbonden. Waar de spoorstaven in de bestrating komen te liggen, wordt, ter verkrijging vau de noodige hoogte, een gegoten ijzeren stoeltje aangebracht tusschen spoorstaaf en dwarsligger van 5 cM. hoogte en wordt het geheel door tire fonds aan elkaar verbonden. Bovendien worden daar stalen contrarails, zwaar 12 K.G. per ML aangebracht in den vorm als op de teekening van den bovenbouw is aangegeven, welke een opening van 35 mM. tusschen den kop van de rail en dien van de contrarail handhaven en die op onderlingen afstand van 1 M. door gegoten ijzeren klossen en stalen schroefbouten aan de rails worden verbonden. De begrooting der aanlegkosten be loopt voor lijn a, lang 34.74 K.M., 814.500, of per K.M. 4; f 21.500voor lijn b, lang 9.7 K.M., j 201.700 of -per K.M. circa 20.800voor lijn c, lang 16.9 K.M., totaal 569.300, of per K.M. f 33.700. Voor rollend materieel en centrale emplacementen en werkplaatsen voor het geheele net wordt begroot 164.500. Zoodat de geraamde kosten voor het geheele net bedragen ƒ2.110.000, of per K.M. gemiddeld f 34.300. Wanneer de lijn Hontenisse—Selzaete tot stand komt, dan vermindert de be grooting met 40.000 en wordt dan voor een totaal van 59.24 Kilometer 2.070.000. Volgens de rentabiliteits-rekening der nieuwe lijnen mag op grond van ver schillende vergelijkende cijfers en be schouwingen de ontvangst op het nieuwe net veilig geraamd worden per dag K.M. op ƒ6; in totaal op 130.000. De uitgaven worden besomd op 92.000, zoodat er een overschot i» te verwachten van 38.000. De aanlegkosten zijn geraamd op 2.070.000. Wanneer het rijk, de provincie, de gemeenten en de polders hun financi- eelen steun schenken, mag worden gerekend dat het maatschappelijk kapi taal hoogstens zal bedragen 1/3 der aanlegkosten of 690.000. Worden de in het plan ontwikkelde bedrijfsresultaten bereikt, dan zal van de nettowinst ad f 38.000 aan het maat schappelijk kapitaal aller*erst kunnen worden uitgekeerd een percentage, door het rij k te bepalen, doch dat vermoede- lijk op 5°/0 mag worden gesteld, alzoo 34.500. Van het verschil komt nog 1/3 of 1200 ten bate van de aandeelhouders, terwijl het overige dienen moet tot delging der rentelooze voorschotten van het rijk en de provincie. Totaal komt voor aandeelhouders t' 35.700 of hll5 °/0 van het maatschap pelijk kapitaal. Bij de stukken is nog gevoegd een nota van toelichting bij het adres om subsidie aan de gemeentebesturen. Daarin wordt er op gewezen dat door het comité reeds pogingen zijn aange wend om op Belgisch gebied aansluiting te krijgen met de gemeente en het station Moerbeke en dat met grond mag verwacht worden, dat de aanleg van die lijn zal geschieden hetzij door de IJzendijfcsche stoomtramweg-maatschappij hetzij door de maatschappij van Bel gische buurtspoorwegen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1909 | | pagina 1