IE EEESOHEIHSK. \o. 39. Woensdag 19 Augustus 1998. Uil .i:t r Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. F. DIELEMAfl, E Buitenland. [de, FEUI LLET ON Landbouw. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent. Voor Bklgiï 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER AXEL. 10.1 DUITSCHLAND. Na het ongeluk met Zeppelin's lucht schip hebben de geestdriftige aanhan ger» van het slappe model in het eerste oogenblik uitgeroepen, dat het stijve luchtschip voorgoed zijn onbruikbaar heid had bewezen. Dat was natuurlijk overdreven, vooral nu vrij wel uitge maakt is, dat de windstoot de aanleiding, een ontlading van statische electriciteit echter de oorzaak is geweest van de ontploffing van Zeppelin's luchtschip. Het hulsel van «en slappen luchtbol kan, bij een sterke electrische spanning in den dampkring, evengoed in een electrofoor veranderen, die bij plotse linge ontlading door wrijving of anders zins een mengsel van lucht en uit- stroomende waterstof kan ontsteken en laten ontploffen. Van de vroegere algemeen gebouwde slappe luchtbollen zijn er op die wijze ook verongelukt. Elk stelsel, het stijve half slappe en slappe, heeft zijn eigen voordeelen en nadeelen en het pleit is nog niet voorgoed ten gunste van een hunner beslist. Terwijl Zeppelin aan het meer van Konstans aan de uit voering van zijne denkbeelden werkte, 'hebben majoor Parseval en de zijnen, de voorstanders van het slappe model, niet stilgezeten. Het genootschap voor motorluchtscheepvaart te Berlijn heeft pas met hun hulp een slappen luchtbol [voltooid, die, zoo hij aan de gestelde eischen voldoet, door het legerbestuur zal overgenomen worden. ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor elkeü regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal. Advertentiên worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en VrJJdagnamiddag TWEE oren. 6,15 6,454 4,45 6,15h 1) L 31 At New Een Fransch scheepskapitein verhaalde mij onlangs het volgende avontuur, het welk hij, eenige jaren geleden op zee had Met een goeden wind verliet ik de haven van Havre de Grace, om eene lading balen koopmansgoederen naar Guadeloupe over te brengen de gendar men en douanen, \nenschen, die ons bij het uitzeilen het laatst verlaten, en welke men bij het landen het eerst ziet, hadden mij de eer aangedaan, om mij, bij mijn vertrek te verzekeren, dat ik in den itriksten zin niets meer aan boord had, dan de gedeclareerde koopmansgoederen eu het juist getal manschappen mijner equipage; zij hadden mij mijne rol, be hoorlijk in orde ter hand gesteld de beambten der in en uitgaande rechten hadden mij toegeroepen Goede reis kapiteineene gewone beleefdheid, op welke ik mij als wedergroet had ver oorloofd te antwoorden: »dat de duivel u hale 1 zijnde de onveranderlijke wensch vac alle koopvaardijkapiteins, welke de duivel zich echter tot heden nog aiet verwaardigd heeft te vervullen. Vrijdag heeft de nieuwe bol een proeftocht van twee uur en driekwartier gedaan, die goed is afgeloopen. Om kwartier over zessen 's ochtends steeg hij boven het schietterrein van Tegel op. Hij stevende over Pankow, Weissen- zee en Stralau naar Oberschöneweide, van daar naar het Tempelhofer veld, vervolgen» over Friedenau, Steglitz, Gross-Lichterfelde, Zehlendorf, het Wann meer, Kladow èn Gatow terug naar de plaats van opstijging, waar om negen uur de landing goed en wel vol bracht werd. In het schuitje zaten de kapiteins v. Kohier en v. Krogh en een ingenieur, die de hoogte- en zijstuurtoestellen be dienden. Het luchtschip bleet op een hoogte van 200 tot 400 M., de snelheid van den wind, die bij het vertrek ongeveer 3 M. in de sekonde bedroeg, steeg op grootere hoogten tot 810M. In de buurt van Zehlendorf was het op 300 M. tamelijk buiïg. Niettemin behield de luchtbol een behoorlijke snelheid en luisterde hij goed naar zijn stuur. Ook de stabiliteit liet niets te wenschen. Elk jaar leest men in dezen tijd van vergiftiging door paddestoelen. Te Altona is Vrijdag het gezin van een kassier na het gebruik van paddestoelen ziek geworden. Een jongen van dertien jaar is al bezweken, de vier andere zieken verkeeren in levensgevaar. In de voorsteden van Maagdenburg zijn 200 menschen, meest fabrieksar beiders, door vleesch uit de pekel ver- De wind was ons zoo gunstig, dat wij ons in twee dagen buiten het ËaDaal bevonden, dat is buiten die gevaarlijke zeestraat, welke door de rotsachtige kusten van Engeland, en de gevaarlijke kusten van BretagDe en Normandië ge vormd wordt. Zoodra wij ons in het ruime sop be vonden en het gevaar alzoo minder dreigend was, beval ik mijnen equipage meester, om het ruim in oogenschöuw te nemen en zich te overtuigen, of de lading behoorlijk gevestigd was, dewijl ik vreesde dat dezelve, door het slingeren van het schip en dewijl men ze in de haast had gestuurd, mocht losgeraakt zijn. Meester Boissauveur steeg, Da een uur van gemoedelijk onderzoek, naar boven hij scheen zeer diepzinnig na te denken en zelfs meende ik op zijn gelaat eene lichte uitdrukking van ironie en ongerust heid te lezen, zijne wangen en voorhoofd glommen van zweet; en na bevallig met zijne met pik besmeerde breede hand over het bronskleurig gelaat te hebben gestreken, kwam hij naar mij toe, om mij het resultaat zijner bevinding mede te deelen. Zijne houding drukte verlegenheid uit; reeds bij voorraad konde ik berekenen, dat hij op de overbodige draaiingen en wendingen nadacht, weike hij gewoon was aan zijnen verhaaltrant te gev.en ik rekende het gepast om hem te hulp Aan de Kölnische Zeitung wordt uit het Rijnsch-Westfaalsche gebied ge schreven. dat de verkoop van Holland- sche groente daar een aanmerkelijken omvang heeft gekregen. Het grootste gedeelte van de versche groente, die op de groote weekmarkten te Essen, Bochum, Gelsenkirchen, Dortmund, Mülheim en Duisburg wordt aangebo den, is van Hollandsche herkomst. Dat komt niet, omdat die groente beter of goedkooper is, zegt de berichtgever, maar omdat de Duitsche warmoezeniers niet in de behoefte kunnen voorzien. Het is daarom noodig, meent hij, dat West-Duitschland zich nog veel meer op den groentebouw gaat toeleggen. ENGELAND Dezer dagen steeg een Miss Spencer te Nottingham op om met een valscherm neer te dalen. Het valscherm liet echter niet los en zoo moest zij op haar bankje, dat aan den luchtballon hing, geruimen tijd in de lucht doorbrengen. De ballon steeg tot meer dan 6000 M. De kou was vreeslijk Miss Spencer was maar luchtig gekleed haar handen waren verdoofd en zij was bang, zich niet meer te kunnen vast houden, of het bewustzijn te verliezen en dan te vallen. Eindelijk het was inmiddels geheel donker geworden zakte de ballon door gasverliet, en toen zij bij den grond was sprong zij er af. Toen rees de ballon weer en dreef wegzij liep hem eenigen tijd na, maar moest het opgeven. Zij kreeg in een hut onderdak. Bij het daglicht vond zij de ballon een eind te komen met de vraag: Wel nu, meester Boissauveur, hebt gij in het ruim alles in eenen goeden staat ge vonden Ja kapitein, wat de koopwaren be treft, kan men zeggen, dat alles.behoor lijk op zijn poot is, en niets van alles wat ik zelf' heb gestuurd, heeft de fantasie gehad om ons te verwrikken. Gij hebt zonder twijfel zorg gedragen u te overtuigen, dat de okshoofden, welke op den ballast waren, niet zijn omge tuimeld Niets, zoo als ik mij de eer gaf u te reciteeren, heeft in het minst geleden Wat het werktuigelijke der lading aan gaat, ontbreekt er niets aan het appèl het is in geenen deele verminderdin tegendeel. Hoe In tegendeel Is zij misschien vermeerderd Ik zeg dat juist niet, maar zoo iets heeft men toch meermalen gezien. Hoe Gij hebt ladingen zien vermeer deren nadat zij twee of drie dagen in zee waren geweest Met ondervinding, kapitein, ziet men op zee dingen, die men op het land niet ziet. Met eerbied gesproken, een maal eene lading muilezels in hebbende aan boord van het schip, door kapitein Han beide gevoerd, wierpen drie van die beesten jongen, want ziet ge, ladingen van muilezels en Degers zijn van dien aard, dat zij den reeder voordeel kunnen verder bij een ander huisje in de boomen hangen. De menschen stikten er byna van het gas. RUSLAND. We lezen, dat er in de eerste helft vandit jaar weder een aanzienlijk aantal doodvonissen uitgesproken is in het gansche rijk. De meeste vonnissen werden geveld in Polen, n.l. 203, waar van 150 in Warschau en 53 in Lodz. Dan komen de Oostzee-provincies met 128, waarvan 83 in Riga en 45 in Re val. In Kiëf werden 91 en in Odessa 50 doodvonnissen uitgesproken. De terechtstellingen vormen een niet ge ring percentageom eenige cijfers te noemen, in Warschau 46, Lodz 36, Kiëf 30, Odessa 27. In de meeste streken van Rusland heerscht nog steeds de staat van beleg of de zoogenaamde staat van versterkte bescherming. Onder die omstandighe den wordt strenger recht gesproken dan anders en wordt ook meermalen voor mindere vergrijpen, waarop in den regel gevangenisstraf staat, de doodstraf uitgesproken. Te St. Maartensdijk heerscht in erge mate de vlekziekte onder de varkens. Ongeveer 50 zijn reeds in zieken toe stand verkocht, terwijl, er buitendien nog wel 50 zijn gestorven. Deze hon derd dieren behooren tot de niet inge- ënte. Van de ruim 100 iiigeënte varkens werd tot heden nog geen enkele door de ziekte aangetast. aanbrengen. Eene koopwaar, die jongen voortbrengt, is ten allen tijde en in alle landen, wat men eene goede koopwaar noemt Ja, maar dat is het geval nietwij hebben noch nauilezels, noch negers on der de luiken. Gij hebt misschien ouder uwe luiken op dit oogenblik iets, waaraan gij niet denkt, kapiteiD. Wat wilt gij eigenlijk zeggen, mees ter Boissauveur Nu, kapitein, dewijl ik toch op de eene of andere wijze de marszeilen op den top moet brengen, zal ik u zeggen, zonder verder, zooals ik de eer had te doen tegen stroom en wind op te lave ren. Op mijn woord, de duivel haal me, als ik weet wat ik u bij slot van rekening zal zeggen, zonder van u de volle laag te krijgen Hahebt gij haast gedaan Wat hebt gij in het ruim gevonden Ja, misschien krijg ik en de luite nant een reeg uit de pan, omdat wij het ruim, voor onze afvaart niet beter onderzocht hebben. Maar dat komt, om dat er zoo veel te doen is, als men on der zeil gaatdat men zes eu dertig duizend dozijn oogeu zoude noodig heb ben, om slechts een oog op ieder zorg wekkende zaak te slaan. Zult gij mij eindelijk zeggen, wat gij mij te zeggen hebt Welnu, lk moet u zeggen, dat ik

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1908 | | pagina 1