IE EEESOHEIHSK.
\o. 39.
Woensdag 19 Augustus 1998.
Uil
.i:t
r
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
F. DIELEMAfl,
E
Buitenland.
[de, FEUI LLET ON
Landbouw.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent.
Voor Bklgiï 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
AXEL.
10.1
DUITSCHLAND.
Na het ongeluk met Zeppelin's lucht
schip hebben de geestdriftige aanhan
ger» van het slappe model in het eerste
oogenblik uitgeroepen, dat het stijve
luchtschip voorgoed zijn onbruikbaar
heid had bewezen. Dat was natuurlijk
overdreven, vooral nu vrij wel uitge
maakt is, dat de windstoot de aanleiding,
een ontlading van statische electriciteit
echter de oorzaak is geweest van de
ontploffing van Zeppelin's luchtschip.
Het hulsel van «en slappen luchtbol
kan, bij een sterke electrische spanning
in den dampkring, evengoed in een
electrofoor veranderen, die bij plotse
linge ontlading door wrijving of anders
zins een mengsel van lucht en uit-
stroomende waterstof kan ontsteken en
laten ontploffen.
Van de vroegere algemeen gebouwde
slappe luchtbollen zijn er op die wijze
ook verongelukt. Elk stelsel, het stijve
half slappe en slappe, heeft zijn eigen
voordeelen en nadeelen en het pleit is
nog niet voorgoed ten gunste van een
hunner beslist. Terwijl Zeppelin aan
het meer van Konstans aan de uit
voering van zijne denkbeelden werkte,
'hebben majoor Parseval en de zijnen,
de voorstanders van het slappe model,
niet stilgezeten. Het genootschap voor
motorluchtscheepvaart te Berlijn heeft
pas met hun hulp een slappen luchtbol
[voltooid, die, zoo hij aan de gestelde
eischen voldoet, door het legerbestuur
zal overgenomen worden.
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor
elkeü regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal.
Advertentiên worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en VrJJdagnamiddag TWEE oren.
6,15
6,454
4,45
6,15h
1)
L
31 At
New
Een Fransch scheepskapitein verhaalde
mij onlangs het volgende avontuur, het
welk hij, eenige jaren geleden op zee
had
Met een goeden wind verliet ik de
haven van Havre de Grace, om eene
lading balen koopmansgoederen naar
Guadeloupe over te brengen de gendar
men en douanen, \nenschen, die ons bij
het uitzeilen het laatst verlaten, en welke
men bij het landen het eerst ziet, hadden
mij de eer aangedaan, om mij, bij mijn
vertrek te verzekeren, dat ik in den
itriksten zin niets meer aan boord had,
dan de gedeclareerde koopmansgoederen
eu het juist getal manschappen mijner
equipage; zij hadden mij mijne rol, be
hoorlijk in orde ter hand gesteld de
beambten der in en uitgaande rechten
hadden mij toegeroepen Goede reis
kapiteineene gewone beleefdheid, op
welke ik mij als wedergroet had ver
oorloofd te antwoorden: »dat de duivel
u hale 1 zijnde de onveranderlijke
wensch vac alle koopvaardijkapiteins,
welke de duivel zich echter tot heden
nog aiet verwaardigd heeft te vervullen.
Vrijdag heeft de nieuwe bol een
proeftocht van twee uur en driekwartier
gedaan, die goed is afgeloopen. Om
kwartier over zessen 's ochtends steeg
hij boven het schietterrein van Tegel
op. Hij stevende over Pankow, Weissen-
zee en Stralau naar Oberschöneweide,
van daar naar het Tempelhofer veld,
vervolgen» over Friedenau, Steglitz,
Gross-Lichterfelde, Zehlendorf, het
Wann meer, Kladow èn Gatow terug
naar de plaats van opstijging, waar om
negen uur de landing goed en wel vol
bracht werd.
In het schuitje zaten de kapiteins v.
Kohier en v. Krogh en een ingenieur,
die de hoogte- en zijstuurtoestellen be
dienden. Het luchtschip bleet op een
hoogte van 200 tot 400 M., de snelheid
van den wind, die bij het vertrek
ongeveer 3 M. in de sekonde bedroeg,
steeg op grootere hoogten tot 810M.
In de buurt van Zehlendorf was het
op 300 M. tamelijk buiïg. Niettemin
behield de luchtbol een behoorlijke
snelheid en luisterde hij goed naar zijn
stuur. Ook de stabiliteit liet niets te
wenschen.
Elk jaar leest men in dezen tijd van
vergiftiging door paddestoelen. Te
Altona is Vrijdag het gezin van een
kassier na het gebruik van paddestoelen
ziek geworden. Een jongen van dertien
jaar is al bezweken, de vier andere
zieken verkeeren in levensgevaar.
In de voorsteden van Maagdenburg
zijn 200 menschen, meest fabrieksar
beiders, door vleesch uit de pekel ver-
De wind was ons zoo gunstig, dat
wij ons in twee dagen buiten het ËaDaal
bevonden, dat is buiten die gevaarlijke
zeestraat, welke door de rotsachtige
kusten van Engeland, en de gevaarlijke
kusten van BretagDe en Normandië ge
vormd wordt.
Zoodra wij ons in het ruime sop be
vonden en het gevaar alzoo minder
dreigend was, beval ik mijnen equipage
meester, om het ruim in oogenschöuw
te nemen en zich te overtuigen, of de
lading behoorlijk gevestigd was, dewijl
ik vreesde dat dezelve, door het slingeren
van het schip en dewijl men ze in de
haast had gestuurd, mocht losgeraakt
zijn.
Meester Boissauveur steeg, Da een uur
van gemoedelijk onderzoek, naar boven
hij scheen zeer diepzinnig na te denken
en zelfs meende ik op zijn gelaat eene
lichte uitdrukking van ironie en ongerust
heid te lezen, zijne wangen en voorhoofd
glommen van zweet; en na bevallig
met zijne met pik besmeerde breede
hand over het bronskleurig gelaat te
hebben gestreken, kwam hij naar mij
toe, om mij het resultaat zijner bevinding
mede te deelen.
Zijne houding drukte verlegenheid uit;
reeds bij voorraad konde ik berekenen,
dat hij op de overbodige draaiingen
en wendingen nadacht, weike hij gewoon
was aan zijnen verhaaltrant te gev.en
ik rekende het gepast om hem te hulp
Aan de Kölnische Zeitung wordt uit
het Rijnsch-Westfaalsche gebied ge
schreven. dat de verkoop van Holland-
sche groente daar een aanmerkelijken
omvang heeft gekregen. Het grootste
gedeelte van de versche groente, die
op de groote weekmarkten te Essen,
Bochum, Gelsenkirchen, Dortmund,
Mülheim en Duisburg wordt aangebo
den, is van Hollandsche herkomst. Dat
komt niet, omdat die groente beter of
goedkooper is, zegt de berichtgever,
maar omdat de Duitsche warmoezeniers
niet in de behoefte kunnen voorzien.
Het is daarom noodig, meent hij, dat
West-Duitschland zich nog veel meer
op den groentebouw gaat toeleggen.
ENGELAND
Dezer dagen steeg een Miss Spencer
te Nottingham op om met een valscherm
neer te dalen. Het valscherm liet
echter niet los en zoo moest zij op haar
bankje, dat aan den luchtballon hing,
geruimen tijd in de lucht doorbrengen.
De ballon steeg tot meer dan 6000 M.
De kou was vreeslijk Miss Spencer
was maar luchtig gekleed haar
handen waren verdoofd en zij was
bang, zich niet meer te kunnen vast
houden, of het bewustzijn te verliezen
en dan te vallen. Eindelijk het
was inmiddels geheel donker geworden
zakte de ballon door gasverliet, en
toen zij bij den grond was sprong zij
er af. Toen rees de ballon weer en
dreef wegzij liep hem eenigen tijd
na, maar moest het opgeven. Zij
kreeg in een hut onderdak. Bij het
daglicht vond zij de ballon een eind
te komen met de vraag: Wel nu,
meester Boissauveur, hebt gij in het
ruim alles in eenen goeden staat ge
vonden
Ja kapitein, wat de koopwaren be
treft, kan men zeggen, dat alles.behoor
lijk op zijn poot is, en niets van alles
wat ik zelf' heb gestuurd, heeft de fantasie
gehad om ons te verwrikken.
Gij hebt zonder twijfel zorg gedragen
u te overtuigen, dat de okshoofden, welke
op den ballast waren, niet zijn omge
tuimeld
Niets, zoo als ik mij de eer gaf u
te reciteeren, heeft in het minst geleden
Wat het werktuigelijke der lading aan
gaat, ontbreekt er niets aan het appèl
het is in geenen deele verminderdin
tegendeel.
Hoe In tegendeel Is zij
misschien vermeerderd
Ik zeg dat juist niet, maar zoo iets
heeft men toch meermalen gezien.
Hoe Gij hebt ladingen zien vermeer
deren nadat zij twee of drie dagen in
zee waren geweest
Met ondervinding, kapitein, ziet
men op zee dingen, die men op het land
niet ziet. Met eerbied gesproken, een
maal eene lading muilezels in hebbende
aan boord van het schip, door kapitein
Han beide gevoerd, wierpen drie van die
beesten jongen, want ziet ge, ladingen
van muilezels en Degers zijn van dien
aard, dat zij den reeder voordeel kunnen
verder bij een ander huisje in de boomen
hangen. De menschen stikten er byna
van het gas.
RUSLAND.
We lezen, dat er in de eerste helft
vandit jaar weder een aanzienlijk aantal
doodvonissen uitgesproken is in het
gansche rijk. De meeste vonnissen
werden geveld in Polen, n.l. 203, waar
van 150 in Warschau en 53 in Lodz.
Dan komen de Oostzee-provincies met
128, waarvan 83 in Riga en 45 in
Re val. In Kiëf werden 91 en in Odessa
50 doodvonnissen uitgesproken. De
terechtstellingen vormen een niet ge
ring percentageom eenige cijfers te
noemen, in Warschau 46, Lodz 36,
Kiëf 30, Odessa 27.
In de meeste streken van Rusland
heerscht nog steeds de staat van beleg
of de zoogenaamde staat van versterkte
bescherming. Onder die omstandighe
den wordt strenger recht gesproken dan
anders en wordt ook meermalen voor
mindere vergrijpen, waarop in den
regel gevangenisstraf staat, de doodstraf
uitgesproken.
Te St. Maartensdijk heerscht in erge
mate de vlekziekte onder de varkens.
Ongeveer 50 zijn reeds in zieken toe
stand verkocht, terwijl, er buitendien
nog wel 50 zijn gestorven. Deze hon
derd dieren behooren tot de niet inge-
ënte. Van de ruim 100 iiigeënte varkens
werd tot heden nog geen enkele door
de ziekte aangetast.
aanbrengen. Eene koopwaar, die jongen
voortbrengt, is ten allen tijde en in alle
landen, wat men eene goede koopwaar
noemt
Ja, maar dat is het geval nietwij
hebben noch nauilezels, noch negers on
der de luiken.
Gij hebt misschien ouder uwe luiken
op dit oogenblik iets, waaraan gij niet
denkt, kapiteiD.
Wat wilt gij eigenlijk zeggen, mees
ter Boissauveur
Nu, kapitein, dewijl ik toch op de
eene of andere wijze de marszeilen op
den top moet brengen, zal ik u zeggen,
zonder verder, zooals ik de eer had te
doen tegen stroom en wind op te lave
ren. Op mijn woord, de duivel haal
me, als ik weet wat ik u bij slot van
rekening zal zeggen, zonder van u de
volle laag te krijgen
Hahebt gij haast gedaan Wat
hebt gij in het ruim gevonden
Ja, misschien krijg ik en de luite
nant een reeg uit de pan, omdat wij
het ruim, voor onze afvaart niet beter
onderzocht hebben. Maar dat komt, om
dat er zoo veel te doen is, als men on
der zeil gaatdat men zes eu dertig
duizend dozijn oogeu zoude noodig heb
ben, om slechts een oog op ieder zorg
wekkende zaak te slaan.
Zult gij mij eindelijk zeggen, wat
gij mij te zeggen hebt
Welnu, lk moet u zeggen, dat ik