Onze Politieke Partijen, m, tai 2 Het Ontstaan, de Beginselen en de Geschiedenis van MIDDELEN VAN VERVOER Stooinbootdienst op de Wester-Schelde. L MAART tot en met 15 OCTOBER 1904. door C. IE3. VAN KOETSVELD. Vereerd met de inteekening van het Koninklijk Huis-Archief, voor de afdeeling Bibliotheek van B.M. de Koningin en met de inteekening van H.M. de Koningin-Moeder. In dit werk zullen worden uiteengezet de beginselen, de wording, de lotgevallen en de splitsingen van elke politieke partij afzonderlijk en voorts het onderling bestrijden, het als oondgenooten samengaan of ook we! het samenvloeien dier paitjjen. L)ii hoek zal nu werkelijk eens in eer, blijkbaar lang gevoelde, behoefte voorzien! Een boek toch, dat in populairen votm en uitvoerig dit onder werp behandelt, hebben we niet. Het belooft te worden een onmisbare handleiding en een vraagbaak voor iedereeneen standaardwerk en dus een boek van blijvende waaide. Betrekkelijk weinigen kennen de beginselen van de partijwaartoe zij zich rekenen te behooren. Aanmerkelijk geringer nog in aantal zijn zij, die ook met de denkbeelden der tegenpartijen oenigermato bekend zijn. Maar vooral is uiterst klein het gotal dergenen, die iG staat zijn op emigszins afdoende wijze eigen standpunt te verdedigen en dat vaD den tegenstander te bestrijden. Toch vrees ik niemaods tegenspraak, als ik bet wenschelijk acht, dat een kiezer zichzelve en anderen rekenschap zal kunnen geven van het gebruik, dat hij maakt van zijn kiesrecht en dat hij bij het uitbrenger, van zijn stem zal kunnen bandelen met oordeel des onderscheids. Om dat te kunnen, behooit bij iets te welen van de beginselendie de verschillende partijen huldigenvan het doel waarnaar zij streven, van de resultaten, waarnaar de toepassing barer beginselen geleid beeft, en van de gevolgen, welke uit eeo consuquente doorvoering dier beginselen vooi ons volk zouden voortvloeien. Aan de uitvoering van dit werk zal veel zorg worden besteed. Het zal met duidelijke letter op mooi papier worden gediukt en worden uiteegeven in groot formaat (Suneriovaal) Het boek zal versierd worden mat 50 a 75portretten en 15 a 20 platenterwijl ah gratis bijlage zal worden gegeven een grafische voor- stelling in kleuren gedruktvan de par tijverhouding in do 2de kamer sedeit 1848. Dit is iets geheel nieuws en zal velen van groot nut zijn. Voorts zal aan liet werk worden toegevoegd een Naamlijst van de leden der tweede karner sedert 1S48 en een Register van personen en zaken. Een fraaie prachtband zal voor billijken prijs verkrijgbaar worden gesteld. Aangezien ieder, die iets voor de publieke zaak gevoelt, van welke richting bij ook zij. zich dit boek moet kunnen aanschaffen, hebben we den prijs, niettegenstaande de kostbare uitvoering, uiterst laag gesteld, opdat het ook kome onder het bereik dei mingegoeden. Het werk zal verschijnen in hoogstens 35 afleveringen a slechts 10 ets per aflevering Dispositie in 3 termijnen en wel na het verschijnen van de 10de, de 20ste en de laatste aflevering. Iedere aflevering zal 1 vel druks beslaan, terwijl om de 14 dagen een aflevering zal verschijnen. Men verbindt zich voor het heele werk. Het werk zal alzoo compleet zijn tegen de kamer-verkiezingen van 1005, zoodat men zich tegen dieu tijd volkomen op de hoogte zal hebben kunnen stellen van wat men van onze politieke partijen naodig heeft te weten. Het boek verschijnt dus op een zeer gunstig tijdstip. I>e zeer goedkoopc prijs van het werk is gebaseerd op een enorm debiet en daarom roept de uitgever aller steun en medewerking voor deze uitgave in. Men kan het boek ook reeds nu bestellen om het te ontvangen, zoodra het compleet is, want: Na het verschijnen van de laatste aflevering wordt de prijs verhoogd. De eerste aflevering is bij iedoren solieden boekhandelaar ter inzage te bekomen en de inteekening op het werk opengesteld, lerwjjl bet uitvoerig prospectus gratis verkrijgbaar is. Utrecht. Uitgever P.S. Voor dit werk worden soliede COLPORTEURS gevraagd. UREN VAN VERTREK WEST-EUROPEE3CHE OF SPOORTIJD. DAGELIJKS Van Vlissingen n. Breskens vm. 5,7,30 0,30 vm. 11,50 a b nm. 3,"23 en 0,0) I Breskens Vlissingen 5,30 8,1 nm. 12,15 a 3,50 6,35 i Van Neuzen naar Vlissingen vm. 5,7, 4 10,25 nm. 1,55 a en 4,45 f Vlissingen Neuzen 6,10 c 0 - d 11,50 a b 3,23 5,50 e Van Borsselen d en e vertrekken de booten ongeveer 30 Vlissingen of Neuzen. WOENSDAG: VaQ ïinuten na het vertrek van naar Hoedekenskerke vm. 8,10 Hoedekenskerke Neuzen 8,50 a Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt. b Bij vertraging vau trein 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten, c Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsselen en Neuzen om 8,»0 d Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd. Zij worden des ZONDAGS en WOENS DAGS niet gemaakt e Bii vertraging van trein 5,39 wacht de boot naar Borsselen en Neuzen ton hoogst,' 3» m'nuten. Deze boot legt te Borsselen alleen aan op de WEEKDAGEN van 1 APRIL tot ei met 14 SEPTEMBER. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Neuzen ad 15 cent par persoon en per rit. Tufcschen Vlissingen Breskens, Vlissingen Borsselen, Vlissingen- Neuzen, Breskens Neuzen, Borsselen Neuzen en omgekeerd worden voiourkaarten algegeven, geldig voor vier dagen, als de abonnementskaarten per maand. SPOORWEG TER NEUZEN MECHELEN. Greenwich tijd. van Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst Clinge a.ulk St.Nicolaas aank. Meche en aunk. Brussel N. 7 00 940 128 5 52 van Brussel N. 600 9 41 12 43 5 35* 706 9 49 1 36 6 00 Mechelen 6 38 10 28 125 6 01 7 13 9 58 145 6(9 St. Nicolaas 7 50 1140 310 7-25 7 21 1006 153 617 Clinge 811 2 06 3 31 7 49 7 32 1018 2 02 6 26 aank. Hulst 817 12 14 3 37 7 55 7 49 1036 218 6 42 van 830 12 30 3 50 8 02 810 10 54 215 700 Kijkuit 8 38 12 38 3 58 810 8 22 10 57 3 05 7 17 Axel 8 48 12 46 4 06 8 23 915 1153 4 04 3 15 Sluiskil 8 57 12 54 4 14 8 35 9 21 12 03 4 14 8 19 aank Ternenzen 9 05 102 4 22 8 38 9 41 12 29 4 56 8 68 üp Zon- en Eeestdagen om 5 21 n. Spoorweg Ter Neuzeii-Geni. V' Ter Neuzen «5 35 8 20 AL2 93 ct2 15 5 1CW3 1 >5 Sluiskil 5 43 S 23 12 12 12 23 3 20 8 13 Sluiskil (brug) .3 15 8 31 12 15 12 2') 3 23 8 13 Philippiue 5 49 8 34 12 20 12 30 3 28 82) Sas v. Geut 6 00 8 43 12 -29 12 33 5 37 8 29 aank. 6 08 8 47 12 34 124 i 5 42 8 31 Selzaete yerV 6 2o 9 05 12 48 12 48 5 52 8 50 a. Gent (kl.st.) 6 56 9 37 9 22 (gr. st.) 7 10 952 1 30 1 30 6 33 9 34 a Loopt alleen 's Maandags en 's Zaterdags. b Deze trein loopt des Woensdag3 niet. e alleen 'des Woensdags. d niet op Zon- en feest lagen. 5 25 8 19 «12 05 45 02 eS 30 dl 56 5 39 8 31 12 17 5 14 6 56 8 0i 615 9 05 12 48 5 47 7 31 8 42 6 20 9 09 12 51 6 00 7 50 8 55 6 32 9 21 L 03 6 15 n 05 9 10 6 40 9 30 v.Gent(gr.st| v,Gent(kl.st| Selzaete^l v. Sas v. Gent Philippine Sluiskil (br) 6 44 9 34 Sluiskil 6 47 9 36 a Terueuzeu 6 57 9 43 111 6 28 814 9 18 1 14 6 35 8 19 9 23 l 17 6 40 3 25 9 27 1 2o 6 50 3 32 9 35 Deze trein vertrekt des Vrijdags om 12 uur. b loopt niet op Zon- en feestdagen. c alleen op Zon- en feestdagen. d Vrijdags door tot Terneazen. Stoomtram Hulst Walioerdeu, V. Hulst, Station 4 45 7 10 10 25 2 15 5 10 7 57 a. Wals. Dijk 5 40 8 35 1120 3 10 6 0"> 852 v. Wals. Dijk 6 25 9 10 11 35 3 50 6 35 9 a. Hulst, Station 7 20 10 U5 12 2 4 45 7 30 5~> Spoorbootriienst Walsoorden - Vluke. v Walz. n Vlake vm. 5 45 8 45 nm 12 4 3 30 v Vlake n Walz. vm. 7 50 10 32 um 2 20 3 Stoomtram Vltssiiigen—Middelburg. S T A D S T IJ v Vliss: vm. 4 50 j: 5 55 8 00 9 30 11 00 115 nm. 12 30 1 15 2 00 2 45 3 30 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45 8 30 9 15 10 15 v. Midd vm. 5 20f 7 "23 8 45 10 15 li 50 nm.12 3") 1 20 2 05 2 50 3 35 420 515 6 00 7 00 7 20 8 35 9 20 10 20 1100 t Alleen op werkdagen. Correspondentie, (t) v. Selzaete n. Eeoloo 6 18 9 03 12 53 5 50 8 53 Eecloo n. Selzaete 5 15 8 12 11 50 4 52 7 46 Selzaete uLokeren 6 18 9 09 12 52 5 49 8 68 Lokeren n. Selzaete 5 16 7 14 12 00 3 44 8 13 Gent n. Brussel 7 19 9 59 139 6 55 9 44 Brussel n. Gent 5 53 9 36 3 54 6 07 Gent n. Ostenle 8 20 11 02 4 7 9 40 Ostende naar Geut 6 20 10 50 3 31 5 32 542 Correspondentie, (t) v St Gilleen Moerb. 8 01 1151 3 26 7 11 Moerb. n. St. Gilles 6 53 9 54 1 15 6 14 Mechelen n. Brussel 9 28 L"2 01 4 11 8 19 Brussel u. Mechelen 6 9 11 12 44 *5 36 Mecb. n. Leuven 9 2") 12 35 1 29 4 19 10 22 Leuven n. Meoh. 5 33 9 37 10 01 12 10 5 32 f) Deze u eu geven de directe corrspondentie van e o.ar Ter Neuzen aan. s Zondags, alsook op 25 December en 8 April te 5,21. Spoorweg Vlissingeu Roosendaal. v Vlissingen n. Roosendaal 6 07 7 9 00 17 4 30 *6 45 7 13 7 35 le en 2e klasse. Van St. Nicolaas trnr Lokeren en Gent v St Nicolaas naar Lokeren en Gent voorm. 4,48 6,20 7,42 8,18c 9,43 11,33c en nam. 1,05 '2,47c 3,57* 5,55 7,09c 8.27 v Gent naar Lokeren en St Nicolaas voorm. 4,42 6.33c 7,40 9,02 10,36c en nam. 12,34 2,07c 4,17 5,16 6,10 7,42 8,42 De uren met een zijn treinen 1 en 2 klasse Ter Neuzen Brussel over Lokeren. v Ter Neuzen v Selzaete a Brussel v Brussel v Selzaete a Ter Neuzen Van St. Nicolaas u. Revereneu Antwerpen, v St Nicolaas naar Beveren en Antwerpen voorm. 4,50 6,40 7,43 8,23c 9,56 11,42c en nam. 1,41 2,50c 5,20 6,02 7,18 8,35 v Antwerpen naar Beveren en 8t, Nicolaas. voorm. 5,23 6,49 c 7,3*2 9,05 10,40c eu nam. 12,12 2,08c 3,04* 5,' i 6,16c 7,16 8,22 5 35 8 20 12 03 510 618 9 09 12 52 5 47 10 05 12 34 315 9 42 5 34 1018 212 6 17 9 09 12 51 600 8 55 9 34 125 6 50 9 38

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1904 | | pagina 4