Onze Politieke Partijen, w Het Ontstaan, de Beginselen en de Geschiedenis van uwen. sa®, v&b MIDDELEN VAN VERVOER Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Uren van vertrek tot en met 29 FEBRUARI 1904. door O. E3. VAN KOETSVELD. Vereerd met de inteekening van het Koninklijk Huis-Archief, voor de afdeeling Bibliotheek van H.M. de Koningin en met de inteekeuing van H.M de Koningin-Moedsk. In dit werk zullen worden uiteengezet de beginselen, de wording, de lotgevallen en de splitsingen van elke politieke paitij afzonderlijk en voorts het onderling bestreden, het als Dondgenoolen samengaan of ook wel het samenvloeien dier partijen. Dit boek zal nu werkelijk eens in een, blijkbaar lang gevoelde, behoefte voorzien! Een boek toch, dat in populairen vo:m en uitvoerig dit onder werp behandelt, hebben we niet. Het belooft te worden een onmisbare handleiding en een vraagbaak voor iedereeneen standaardwerk en dus een boek van blijvende waaide. Betrekkelijk weinigen kennen de beginselen van de partij waartoe zij zich rekenen te behooren. Aanmerkelijk geringer nog in aantal zijn zij, die ook met de denkbeelden der tegenpartijen eenigermato bekend zijn. Maar vooral is uiterst klein bet gotal dergenen, die in staat zijn op eenigszins afdoende wijze eigen standpunt te verdedigen en dat van den tegenstander te bestrijden. Toch vrees ik niemai.ds tegenspraak, als ik het wenscbeiijk acht, dat een kiezer zichzelve en anderen rekenschap zal kunnen geven van bet gebruik, dat bij maakt van zijn kiesrecht en dat hij bij het uitbrengen van zijn stem zal kunner. bandelen met oordeel des onderscheids. Om dat te kunnen, behooit hij iets te welen van de beginselen, die de verschillende partijen huldigen, van het doel waarnaar zij streven, van de resultaten, waarnaar de toepassing barer beginselen geleid heeft, en van de gevolgen, welke uit een consuquente doorvoering dier beginselen vooi ons volk zouden voortvloeien. Aan de uitvoering van dit werk zal veel zorg worden besteed. Het zal met duidelijke letter op mooi papier worden gediukt en worden uiteeseven in groot formaat (Superrovaal). Het boek zal versierd worden met 50 a 75 portretten en 15 d 20 platen, terwijl ah gratis bijlage zal worden gegeven een grafische voor- stelling in kleuren gedrukt, van de pai tijverhouding in do 2de kamer sedert 1848. Dit is iets geheel nieuws en zal velen van gioot nut zijn. Voorts zal aan liet werk worden toegevoegd een Naamlijst van de leden der tweede kamer sedert 1848 en een Register van personen en zaken. Een fraaie prachtband zal voor billijken prijs verkrijgbaar worden gesteld. Aaugezien ieder, die iets voor de publieke zaak gevoelt, van welke richting hij ook zij. zich dit boek moet kunnen aanschaffen, hebben we den prijs, niettegenstaande de kostbare uitvoering, uiterst laag gesteld, opdat bet ook kome onder bet bereik dei mingegoeden. Het werk zal verschijnen in hoogstens 35 afleveringen a slechts 10 ets per aflevering Dispositie in 3 termijnen en wel na het verschijnen van de 10de, de 20ste en de laatste aflevering. Iedere aflevering zal 1 vel druks beslaan, terwijl om de 14 dagen een afleveriDg zal verschijnen. Men verbindt zicb voor bet beele werk. Het werk zal alzoo compleet zijn tegen de kamer-verkiezingen van 1005, zoodat men zich togen dien tyd volkomen op de hoogte zal hebben kunnen stellen van wat men van onze politieke partijen noodig beeft te weten. Het boek verschijnt dus op een zeer gunstig tijdstip. lie lie zeer goedkoope prijs van het werk is gebaseerd op een enorm debiet en daarom roept de uitgever aller steun en medewerking voor deze uitgave in. Men kan het boek ook reeds nu bestellen om het te ontvangen, zoodra bet compleet is, want: Na het verschijnen van de laatste aflevering wordt de prijs verhoogd. De eerste aflevering is b(j iedoren solieden boekhandelaar ter inzage te bekomen en de inteekening op bet werk opengesteld, terwijl bet uitvoerig prospectus giatis verkrijgbaar is. P.S. Voor dit werk worden soliede COLPORTEURS gevraagd. Uitgever. WEST-EUROPEESCHE OF SPOORTIJD. DAGELIJKS: Van Vlissingeu naar Breskens vm. 5,— 7,30 9,30 vm. 11,50 a b Breskens Vlissingen 5,30 8,10,am. 12,15 a. nm 3,23 c 3,50 Van Neuzen naar Vlissingen vm. 5,lie 10,25 nm. 1,55 Vlissingen Neuzen 6,10 «l .1 e 11,50 b 3,23 c Van Borsselen e vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen Neuzen. moTivTan.ii Van Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10 WuENöUAtr Hoedekenskerke Neuzen 8,50 Deze reizen worden des ZONDAGS nie 0 b Bij vertraging van treiu 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Neuzen te hoogste 3 minuten wachten, c By vertraging van trein 3,16 wachten de booten van 3,23 naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 15 minuten, d Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsselen en Neuzen om 6,40. e Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd. Zij worden des ZONDAGS en WOENS DAGS niet gemaakt. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit. Tusschen Vlissingen Breskens. Vlissingen—Borsselen. Vlissingen- Neuzen, Breskens Neuzen, Borsselen Neuzen en omgekeerd worden retour kaarten algegevon, geldig voor vier dagen, al*, de abonnementskaarten per maand. SPOORWEG TER YEIZEY MECUE Greenwich tijd. LEY. van Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst Clinge aank St.Nicolaas van aank. Meeheren van aank. Brussel N 7 00 9 40 1 28 5 52 van Brussel N. 600 9 41 12 43 5 35* 706 9 49 1 36 600 Mechelen 6 38 10 28 125 6 01 7 13 9 58 145 6< 9 St. Nicolaas 750 11 40 310 7 25 7 21 1006 153 617 Clinge 811 206 3 31 7 49 7 32 1018 2 02 6 26 aank. Hulst 817 1214 3 37 7 55 7 49 10 36 218 6 42 van 8 30 12 30 350 8 02 810 10 54 2 :-5 700 Kijkuit 8 38 12 38 3 58 810 8 22 10 57 3 05 7 17 Axel 8 48 12 46 4 06 8 23 915 1153 401 8 15 Sluiskil 8 57 1251 414 8 35 9 21 12 03 4 14 8 19 «ank. Terneuzen 9 05 102 4 22 8 38 9 44 12 29 456 HÓS Op Zon ti feestdag B!) 0111 -21 u. Spoorweg Ter Yeuzen-Gent. v Ter Neuzen ai 35 8 20 412 03 c!2 15 5 HW8 05 Sluiskil 5 43 8 28 12 12 12 23 5 20 8 13 Sluiskil brug) 5 45 8 31 12 15 12 2 5 23 8 15 Philippine 5 49 8 34 12 20 12 30 5 28 8 20 Sas v. Gent 6 00 8 43 12 29 12 38 5 37 8 29 a aank. 6 08 8 47 12 34 12 41 5 42 8 34 Selzaete^ yert. 62o 9 05 12 48 12 48 5 52 8 50 a. Gent (kl.st.) 6 56 9 37 9 22 (gr. st.) 7 10 952 1 30 130 6 38 934 a Loopt alleen 's Maandags en 's Zaterdags. 4 Deze trein loopt des Woensdags niet. e alleen des Woensdags. d niet op Zon- en feestdagen. v.Gent(gr.st| 5 25 8 19 a 12 05 45 02 e6 30 dl 56 v.Gent(kl.st 5 39 8 31 12 17 5 14 6 56 8 01 (aank 6 15 9 05 12 48 5 47 7 39 8 42 Selzaete( vertr j 6 g()9 12 n 6 00 7 50 8 55 v. Sas v. Gent 6 32 9 21 1 03 6 15 n 05 9 10 Philippine 6 40 9 30 111 6 28 8 14 9 IS -1 Sluiskil (hr) 6 44 9 34 1 14 6 35 8 19 9 23 Sluiskil 6 47 9 36 l 17 6 40 8 25 9 27 a Terneuzen 6 57 9 43 1 25 6 50 8 32 9 35 a Deze trein venrekt des Vrijdags om 12 uur. 4 loopt niet op Zon- en feestdagen. c alleen op Zon- en feestdagen. d Vrijdags door tot Terneuzen. Stoomtram llulst YValzoordeu, v. Hulst, Station 4 45 7 10 10 25 215 5 10 7 57 a. Wals. Dijk 5 40 8 35 112 3 10 6 05 852 v. Wals. Dijk 6 25 9 1) 11 35 3 50 6 35 9 a. Hulst, Station 7 20 10 05 12 2 4 45 7 30 9 55 Spoorbootdieust Walzoordeu - Vlake. v Walz. n Vlake vm. 5 45 8 45 nm 12 45 3 30 v Vlake n Walz. vm. 7 50 10 32 n n 2 20 5 21 Stoomtram VlissingenMiddelburg. S T A D S T IJ D. v Vliss: vm. 4 50(- 5 55 8 00 9 30 11 00 15 nm. 12 30 1 15 2 00 2 45 3 3) 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45 8 30 9 15 10 15 v. Middvm. 5 20f 7 23 8 45 10 15 1150 nm.12 35 1 20 2 05 2 50 3 35 420 515 6 00 7 00 7 20 8 35 9 20 10 20 1100 t Alleen op werkdagen. Correspondentie, (f) v.Selzaeten. Eecloo 6 18 9 08 12 53 5 50 8 53 Eecloo n. Selzaete 5 15 8 12 11 50 4 52 7 46 Selzaete n. Lokeren 6 18 9 09 12 52 5 49 8 58 Lokeren n. Selzaete 5 16 7 14 12 00 3 44 8 13 n Gent n. Brussel 7 19 9 59 1 39 6 55 9 44 Brussel n. Gent 5 58 9 36 3 54 6 07 Gent n. Ostenie 8 20 11 02 4 7 9 40 Ostende naar Gent 6 20 10 50 3 31 5 32 542 Correspondentie, (t) r St Gilles n Moerh. 8 01 1151 3 26 7 41 Moerb. n. St. Gilles 6 53 9 54 1 15 6 14 Mechelen n. Brussel 9 28 12 01 4 11 8 19 Brussel n. Mechelen 6 9 41 12 44 *5 36 Mech. n. Leuven 9 2 12 3) 1 29 4 19 10 22 Leuven u. Mech. 5 36 9 37 10 01 12 10 5 32 f) Deze u en geven de directe corrspondentie van e n.ar Ter Nenzen aan. s Zondags, alsook op '25 December en 8 April te 5,2l. Spoorweg Vlissingen Roosendaal. v Vlissingen n. Roosendaal 6 07 7 9 00 1 4 30 *6 45 7 13 7 bC le en 2e klasse. Van St. Nicolaas naar Lokeren en Gent v St Nicolaas naar Lokeren en Gent voorm. 4,48 6,20 7,42 8,18c 9,43 11,33c en nam. 1,05 2,47c 3,57* 5,55 7,09c 8.27 v Gent naar Lokeren en St Nicolaas voorm. 4,42 6.33c 7,40 9,02 10,36c en nam. 12,34 2,07c 4,17 5,16 6,10 7,42 8,42 De uren met een zijn treinen 1 en 2 klasse Ter Yeuzen Brussel over Lokereu. v Ter Nenzen 5 35 8 20 12 03 5 10 V Selzaete 618 9 09 12 52 5 47 a Brussel 10 05 12 34 315 9 42 y Brussel 5 34 1018 212 6 17 V Selzaete 9 09 12 51 6 00 8 55 a Ter Neuzen 9 34 125 6 50 9 38 Van St. Nicolaas u. Beverenen Antwerpen. v St Nicolaas naar Beveren en Antwerpen voorm. 4,50 5,40 7,43 8,23c 9,56 11,42c en nam. 1,41 2,50c 5,20 6,02 7,18 8,35 v Antwerpen naar Beveren en St. Nicolaas. voorm. 5,23 6,49 c 7,32 9,05 10,40c en nam. 12, 2 2,0<c 3,01* 5,'1 6,Dj.; 7,46 8,22

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1904 | | pagina 4