Onze Politieke Partijen, H et Ontstaan, de Beginselen en de Geschiedenis van MS. WJLO 2)1231 81N1&» MiDDELEIN van vervoer Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Uren van vertrek tot en met 29 FEBRUARI 1904. "'I door C. IE3. VAN KOETSVELD. Vereerd met de inleekening van het Koninklijk Huis-Archief, voor de afdeeling Bibliotheek van H.M. de Koningin en met de inteekening van H.M. de Koningin-Mofdeb. In dit werk zullen worden uiteengezet de beginselen, de wording, de lotgevallen en de splitsingen van elke politieke paitij afzonderlijk en voorts bet onderling bestrjjden, het als ooodgenooten samengaan of ook wel bet samenvloeien dier partijen. Dit boek zal nu werkelijk eens in een, blijkbaar lang gevoelde, behoefte voorzien Een boek toch, dat in populairen vorm en uitvoerig dit onder werp behandelt, hebben we niet. Het belooft te worden een onmisbare handleiding en een vraagbaak voor iedereeneen standaardwerk en dus eeD boek van blijvende waarde. Betrekkelijk weinigen kennen de beginselen van de partijwaartoe zij zich rekenen te behooren. Aanmerkelijk geringer nog in aantal zijn zij, die ook met de denkbeelden der tegenpartijen eenigermato bekend zijn. Maar vooral is uiterst klein het gotal dergenen, die in staat zijn op eenigszins afdoende wijze eigen standpunt te verdedigen en dat vaD den tegenstander te bestrijden Toch vrees ik niemauds tegenspraak, als ik bet weoschelyk acht, dat een kiezer zichzelve en anderen rekenschap zal kunnen geven van het gebruik, dat bij maakt van zijn kiesrecht en dat hij by het uitbiengec van zijn stem zal kunnen handelen met oordeel des onderscheids. Om dat te kunnen, behoort bij iets te weten van de beginselen, die de verschillende partijen huldigen, van het doel waarnaar zij streven, van de resultaten, waarnaar de toepassing barer beginselen geleid heeft, en vaD de gevolgen, welke uit een consuquente doorvoering dier beginselen vooi ods volk zouden voortvloeien. Aan de uitvoering van dit werk zal veel zorg worden besteed. Het zal met duidelijke letter op mooi papier worden gediukt en worden uitgegeven in groot formaat (Superroyaal). Het boek zal versierd worden met 50 d 75 portretten en 15 a 20 platenterwijl als gratis bijlage zal worden gegeven een grafische voor stelling in kleuren gedrukt, van de partijverhouding in do 2de kamer sedert 1848. Dit is iets geheel nieuws en zal velen van gioot DUt zijn. Voorts zal aan liet werk worden toegevoegd een Naamlijst van de leden der tweede kamer sedert 1848 en een Register van personen en zakeu. Een fraaie prachtband zal voor billijken prijs verkrijgbaar worden gesteld. Aangezien ieder, die iets voor de publieke zaak gevoelt, van welke richting hij ook zij, zich dit boek moet kunnen aanschaffen, hebben we den prijs, niettegenstaande de kostbare uitvoering, uiterst laag gesteld, opdat het ook kome onder het bereik dei mingegoeden. Het werk zal verschijnen in hoogstens 35 afleveringen a slechts 10 ets per aflevering Dispositie in 3 termijnen en wel na het verschijnen van de 10de, de 20ste en de laatste aflevering. Iedere aflevering zal 1 vel druks beslaan, terwjjl om de 14 dagen een aflevering zal verschijnen. Men verbindt zich voor het heele werk. Het werk zal alzoo compleet zijn tegen de kamer-verkiezingen van 1005, zoodat men zich togen dien tijd volkomen op de hoogte zal hebben kunnen stellen van wat men van onze politieke partijen noodig heeft te weten. Het boek verschijnt dus op een zeer gunstig tijdstip. lie zeer goedkoope prijs van het werk is gebaseerd op een enorm debiet en daarom roept de uitgever aller steun en medewerking voor deze uitgave in. Men kan het boek ook reeds nu bestellen om bet te ontvangen, zoodra het compleet is, want Na het verschijnen van de laatste aflevering wordt de prijs verhoogd. De eerste aflevering is bij iedoren solieden boekhandelaar ter inzage te bekomen en de inteekening op het werk opengesteld, terwijl bet uitvoerig prospectus giatis verkrijgbaar is. Utbecht. P.S. Voor dit werk worden soliede COLPORTEURS gevraagd. Uitgever. WEST—EUROPEESCHE OF SPOORTIJD. Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,7,30 9,30 vm. 11,50 a b nm. 3,23 c i Breskens Vlissingen 5,30 8,10,nm. 12,15 ft 3,50 DAGELIJKS: l moK i n- I Van Neuzen naar Vlissingen vm. n,— e 10,2o nm. l,5o I Vlissingen Neuzen 6,10 d 0. - e 11,50 b 3,23 c Van Borsselen c vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen Neuzen. „„„„„„ui Van Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10 WOENSDAG: Hoedekenskerke Neuzen 8,50 a Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt. b Bij vertraging van trein 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten, c Bij vertraging van trein 3,16 wachten de booten van 3,23 naar Breskens, Borsselen en Neuzen teu hoogste 15 minuten, d Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsselen en Neuzen om tt,AO. e Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd. Zij worden des ZONDAGS en WOENS DAGS niet gemaakt. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit. ®S8S2""" Tufcschen Vlissingen Breskens. Vlissingen Borsselen. Vlissingen Neuzen, Breskens Neuzen, Borsselen—Neuzen en omgekeerd worden retourkaarten atgegeven, geldig voor vier dagen, als de abonnementskaarten per inaand. SPOORWEG TER NEIZE\- MECHELEV Greenwich tijd. van Ter Neuzen 7 00 9 40 128 5 52 vau Brussel N. 600 941 12 43 5 35* Sluiskil 7 06 9 49 1 36 600 Mechelen 6 38 1D28 125 6 01 Axel 713 9 58 145 6(9 St. Nicolaas 7 50 11 40 310 7 25 Kijkuit 7 21 1006 153 617 Clinge 811 12 06 3 31 7 49 Hulst 7 32 10 18 2 02 6 26 aauk. Hulst 817 1214 3 37 7 55 Clinge 7 49 10 36 2 18 6 42 van 8 30 12 30 3 50 8 02 aank St.Nicolaas 810 10 54 2 :-5 700 Kijkuit 8 38 12 38 3 58 810. van 8 22 10 57 3 05 7 17 Axel 8 48 12 46 4 06 8 23 aank. Mechelen 915 1153 4 04 815 Sluiskil 8 57 1251 414 8 35 van 9 21 12 03 4 14 8 19 aank. Terneuzen 9 05 102 4 22 8 38 aank. Brussel N. 9 44 1229 456 858 Op Zon- en Feestdagt m om 5 21 u. v.Gent(gr.st| v.Gent(kl.st| v. Sas v. Gent Spoorweg Ter Veuzeii-Geui. v Ter Neuzen «5 35 8 20 412 03 cl2 15 5 10rf8 05 Sluiskil 5 43 8 28 12 12 12 23 5 20 813 Sluiskil (brugi 5 45 831 12 15 12 2") 5 23 8 1') Philippine 5 49 8 34 12 20 12 30 5 28 8 20 Sas v. Gent 6 00 8 43 12 29 12 33 5 37 8 29 aank. 608 8 47 12 34 1241 5 42 8 34 selzaete yert. 62o 9 05 12 48 12 48 5 52 8 50 a. Gent (kl. st.) 6 56 9 37 9 22 (gr. st.) 7 10 952 1 30 1 30 6 38 9 34 a Loopt alleen 's Maandags en 's Zaterdags. 4 Deze trein loopt des Woensdags niet. e alleen des Woensdags. d niet op Zon- en feest lagen. 525 8 19 «12 05 45 02 c6 30 dl 56 5 39 8 31 12 17 5 14 6 56 8 OJ 6 15 9 05 12 48 5 47 7 39 8 42 6 20 9 09 12 51 6 00 7 50 8 55 6 32 9 21 103 6 15 8 05 9 10 6 40 9 30 1 11 6 28 814 913 Sluiskil (br) 6 44 9 34 1 14 6 35 8 19 9 23 Sluiskil 6 47 9 36 l 17 6 40 8 25 9 27 a Terneuzen 6 57 9 43 1 25 6 50 8 32 9 35 a Deze "trein vertrekt des Vrijdags om 12 uur. 4 loopt niet op Zon- en feestdagen. c alleen op Zon- en feestdagen. d Vrijdags door tot Terneuzen. Stoomtram Halst -Walzoordeu. V. Hulst, Station 4 45 7 40 10 25 2 15 5 10 7 57 a. Wals. Dijk 5 40 8 35 11 20 3 10 6 05 852 v. Wals. Dijk 6 25 9 10 11 35 3 50 6 35 9 a. Hulst, Station 7 20 10 05 12 2 4 45 7 30 9 55 Spoorbootdicust Wal/,oorden Vlake. V Walz. n Vlake vm. 5 45 8 45 nm 12 45 3 30 v Vlake n Walz. vm. 7 50 10 32 urn 2 20 5 2 Stoomtram Vlissingen—Middelburg. S T A D S T IJ v Vliss: vm. 4 50j- 5 55 8 00 9 30 11 00 1. 15 nm. 12 30 1 15 2 00 2 45 3 3) 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45 8 30 9 15 10 15 v. Midd:vm. 5 20|- 7 23 8 45 10 15 11 50 nm.12 35 1 20 2 05 2 50 3 35 420 515 6 00 7 00 7 20 8 35 9 20 10 20 1100 t Alleen op werkdagen. Correspondentie, (f) v. Selzaete n. Eecloo 6 18 9 08 12 53 5 50 8 53 Eecloo n. Selzaete 5 15 8 12 11 50 4 52 7 46 Selzaete n. Lokeren 6 18 9 09 12 52 5 49 8 58 Lokeren n. Selzaete 516 714 12 00 3 44 813 Gent n. Brussel 7 19 9 59 139 6 55 9 44 Brussel n. Gent5 58 9 36 3 54 6 07 Gent n. Ostende 8 20 11 02 4 7 9 40 Ostende naar Gent 6 20 10 50 3 31 5 32 542 Correspondentie, (f) v St Gilles n Moerb. 8 01 1151 3 26 7 41 Moerb. n. St. Gilles 6 53 9 54 1 15 6 14 Mechelen n. Brussel 9 28 12 03 4 11 8 19 Brussel n. Mechelen 6 9 41 12 44 *5 36 Mech. n. Leuven 9 25 12 35 1 29 4 19 10 22 Leuven n. Mech. 5 36 9 37 LOOI 12 10 5 32 t) Deze u en geven de directe corrspondentie van er near Ter Neuzen aan. s Zondags, ilsook op 25 December en 8 April te 5,21. Spoorweg Vlissingen Roosendaal. v Vlissingen n. Roosendaal 6 07 7 9 00 1 7 4 30 *6 45 7 13 7 35 le en 2e klasse. Van St. Nicolaas mar Lokeren en Geut v St Nicolaas naar Lokeren en Gent voorm. 4,48 6,20 7,42 8,18c 9,43 11,33c eu nam. 1,05 2,47c 3,57* 5,55 7,09c 8.27 v Gent naar Lokeren en St Nicolaas voorm. 4,42 6.33c 7,40 9,02 10,36c en uam. 12,34 2,07c 4,17 5,16 6,10 7,42 8,42 De uren met een zijn treinen 1 en 2 klasse Ter Neuzen Brussel over Lokeren. v Ter Neuzen 5 35 8 20 12 03 5 10 v Selzaete 6 18 9 09 12 52 5 47 a Brussel 10 05 12 34 3 15 9 42 Brussel v Selzaete a Ter Neuzen 5 34 9 09 9 34 10 18 12 51 125 212 6 00 6 50 6 17 8 55 9 38 Van St. Nicolaas n. Bevereneu Antwerpen. v St Nicolaas naar Beveren en Antwerpen voorm. 4,50 5,40 7,43 8,23c 9,56 11,42c en nam. 1,41 2,50c 5,20 6,02 7,18 8,35 v Antwerpen naar Beveren en 8t. Nicolaas. voorm. 5.93 6.49 c 7,32 9,05 10.40c en nam. 12,12 2,08c 3,0 1* 5,'4 6,16c 7,46 8,22

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1904 | | pagina 4