Onze Politieke Partijen, E a&®. ¥&a aam H< t Ontstaan, de Beginselen en de Geschiedenis van MIDDELEN VAN VERVOER Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Uren van vertrek tot en met 29 FEBRUARI 1904. door C. E3. VAN KOETSVELD. Vereerd met de inleekening van hot Koninklijk Huis-Archief, voor de afdaling Bibliotheek van H.M. de Koningin en met de inteekening van H.M. de Koningin-Moeder. In dit werk zullen worden uiteengezet de beginselen, de wording, de lotgevallen en de splitsingen van elke politieke paitfi afzonderlijken voorts het onderling bestrijden, het als oondgenooten samengaan of ook wel het samenvloeien dier pat tijen Dit boek zal nu werkelijk eens'in ee'blijkbaar lang gevoelde, behoefte voorzien! Een boek toch, dat in populairen votrn en uitvoerig dit onder werp behandelt, hebben we niet. Het belooft te werden een onmisbare handleiding en een vraagbaak voor iedereen, een standaardwerk en dus een boek van blijvende waaide. Betrekkelijk weinigen kennen de beginselen van de partij, waartoe zij zich rekenen te behooren. Aanmerkelijk geringer nog in aantal zijn zij, die ook niet de denkbeelden der tegenpartijen oenigermato bekend ztin. Maar Vooral is uiterst klein het gotal dei'genen, die in staat, zijn op eenigszins afdoende wijze eigen standpunt te verdedigen en dat van den tegenstander te bestrijden. Toch vrees ik hierna mts tegenspraak, als ik bet wenschelijk acht, dat een kiezer zichzelve en anderen rekenschap zal kunnen geven van het gebruik, dat bij maakt van zijn kiesrecht en dat bij bij het uitbienger, van zijn stem zal kunnen bandelen met oordeel des onderscheids. Om dat te kunnen, behooit hij iels te welen van de beginselen, die de verschillende partijen huldigen, van het doel waarnaar zij streven, van de resultaten, waarnaar de toepassing harer beginselen geleid heeft, en van de gevolgen, welke uit een consuquente doorvoering dier beginselen voot ons volk zouden voortvloeien. Aan de uitvoering van dit werk zal veel zorg worden besteed. Het zal met duidelijke letter op mooi papier worden gediukt en worden uitgegeven in groot formaat (Sui erroyaal). Het boek zal versierd worden met 50 d 75 portretten en 15 a 20 platenterwijl als gratis bijlage zal worden gegeven een grafische voor- stelling in kleuren gedrukt, van de pai tij verhouding h de 2de kamer sedert 1848. Dit is iets geheel nieuws en zal velen van gioot nut zijn. Voorts zal aan het werk worden toegevoegd een Naamlijst van de leden der tweede kamer sedert 1848 en een Register van personen en zaken. Epd fraaie prachtband zal voor billijken prijs verkrijgbaar worden gesteld. Aangezien ieder, die iets voor de publieke zaak gevoelt, van welke richting hij ook zij. zich dit boek moet kunnen aanschaffen, hebben we den prijs, niettegenstaande de kostbare uitvoericg, uiterst laag gesteld, opdat bet ook kome onder het bereik dei mingegoeden. Het werk zal verschijnen in hoogstens 35 afleveringen a slechts 10 ets per aflevering Dispositie in 3 termijnen en wel na het verschijnen van de 10de, de 20ste en de laatste aflevering. Iedere aflevering zal 1 vel druks beslaan, terwijl om de 14 dagen een aflevering zal verschijnen. Men verbindt zich voor het heele werk. Het werk zal aizoo complepf zijn tegen de katr.er-verkiezingen van 1005, zoodat men zich tegen dion tijd volkomen op de hoogte zal hebben kunnen stellen van wat men van onze politieke partijen noodig heeft te weten. Het boek verschijnt dus op een zeer gunstig tijdstip. De zeer goedkoope prijs van liet werk is gebaseerd op een enorm debiet en daarom roept de uitgever aller steun en medewerking voor deze uitgave in. Men kan bet boek ook reeds nu bestellen om het te ontvangen, zoodra het compleet is, want: Na het verschijnen van de laatste aflevering wordt de prijs verhoogd. De eerste aflevering is b(j iedoren solieden boekhandelaar ter inzage te bekomen en de inteekening op het werk opengesteld, terwijl het uitvoerig prospectus giatis verkrijgbaar is. P.S. Voor dit werk worden soiiede COLPORTEURS gevraagd. Uitgever. Utrecht. WEST-EUROPEESCHE OF SPOORTIJD. l Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,7,3 1 9,30 vm. 11,50 ab nm 3,23 e l Breskens Vlissingen 5,30 8, lnm. 12,153,50 DAGELIJKS. jjeazeD naar Vlissingen vm. 5,(,50e 10,25 nm. 1,55 t Vlissingen Neuzen 6,10 d 9,e 11,50 b 3,23 c Van Borsselen e vertrekken de booten oftgeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen Nenzen. urnuviDnin Van Neuzen naar Eoedekenskerke vm. 8,10 WOENSDAG: Hoedekenskerke Neuzen 8,50 Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt. b Bij vertraging van trein 11,44 kannen de booten naar Breskens, Borsselen en Nenzen ten hoogste 3 minnten wachten, c By vertraging van trein 3,16 wachten de booten van 3,23 naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 13 minuten, d Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsseleu en Neuzen om 0,-10. e Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd. Zij worlen des ZONDAGS en WOENS DAGS niet gemaakt Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorioegstution te Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit. Tutschen VlissingenBreskens. Vlissingen-Borsselen. Vlissingen - Neuzen, Breskens Neuzen, Borsselen— Neuzen en omgekeerd worden teiourkaarten atgegovon, geldig voor vier dagen, als de abonnementskaarten per maand. SPOORWEG TER NEUZEN - MECHELEN. Greenwich tijd. van Ter Neuzen 7 00 9 40 128 5 52 van Brussel N. 600 9 41 12 43 5 35* Sluiskil 706 9 49 136 600 Mechelen 6 38 10 28 125 6 01 Axel 7 13 9 58 145 6 09 St. Nieolaas 7 50 11 40 310 7 25 Kijkuit 7 21 1006 1 53 6 17 Clinge 8 11 2 06 3 31 7 49 Hulst 7 32 1018 2 02 6 26 aank. Halst 817 1214 3 37 7 55 Clinge 7 49 10 36 2 IS 6 42 van 8 30 12 30 350 8»2 aauk St.Nieolaas 8 10 :0 5l 2-'5 7 00 Kykuit 8 38 12 38 3 58 810 van 8 22 10 57 3 03 7 17 Axel 8 48 12 46 406 8 23 sank. Meche en 915 1153 404 S 15 Sluiskil 8 57 12 51 414 835 van 9 21 12 Ot 4 14 8 I9 rank. Terneuzen 9 05 102 4 22 8 38 aank. Brussel N. 12 29 4 56 858 Op Zon- en Feestdagen om 5 21 u. Spoorweir Ter Neuzen-Gciit. V Ter Neuzen a*> 35 8 20 A12 03 cl2 15 5 10rf8 05 Sluiskil 5 43 8 28 12 12 12 23 5 20 813 „Sluiskil (brug) 5 45 8 31 12 15 12 25 5 23 815 Philippine 5 49 8 34 12 20 12 30 5 28 8 20 Sas v. Gent 6 00 8 43 12 29 12 38 5 37 8 29 0 aank. 6 08 8 47 12 34 12 43 5 42 8 34 Selzaeteyert. 620 905 12 48 12 48 5 52 8 50 a.-Gent (kl.st.) 6 56 9 37 9 22 (gr. st.) 7 10 952 1 30 130 6 38 9 34 a Loopt alleen 's Maandags en 's Zaterdags. b Deze trein loopt des Woensdags niet. c alleen des Woensdags. d niet op Zon- en feestdagen. v.Gent(gr.st| 5 25 8 19 «12 05 A5 02 c6 30rf7 56 ▼.Gent(kl.stI 5 39 8 31 1217 5 14 6 56 8 01 0 (aank 6 15 9 05 12 48 5 47 7 39 8 42 selzaete^.yertr j 6 20 909 12 51 6 00 7 50 8 55 v. Sas v. Gent 6 32 9 21 103 6 15 8 05 9 10 Philippine 6 40 9 30 Sluiskil (br) 6 44 9 34 Sluiskil 6 47 9 36 a Terneuzen 6 57 9 43 111 6 28 814 9 18 1 14 6 35 8 19 9 23 1 17 6 40 8 25 9 27 1 25 6 50 8 32 9 35 a Deze trein vertrekt des Vrijdags om 12 uur. b loopt niet op Zon- en feestdagen. c alleen op Zon- en feestdagen. d Vrijdags door tot Terneuzen. Stoomtram Hulst -Walzoordeu. V. Hulst, Station 4 45 7 40 10 25 2 15 5 10 7 57 a. Wals. Dijk 5 40 8 35 11 20 3 10 6 03 8 52 v. Wals. Dijk 6 25 9 10 11 35 3 50 6 35 9 a. Hulst, Station 7 20 10 05 12 2 4 45 7 30 9 55 Spoorbootdienst Walzoordeu Vlake. v Walz. n Vlake vm. 5 45 8 45 nm 12 45 3 30 r Vlake n Walz. vm. 7 50 10 32 nm 2 20 5 2 Stoomtram Vlissiugen—Middelburg. S T A D S T IJ D. v Vliss: vm. 4 50f 5 55 8 00 9 30 11 00 17 15 nm. 12 30 1 15 2 00 2 45 3 3» 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45 8 30 9 15 10 15 v. Middvm. 5 20f 7 23 8 45 10 15 11 50 nm.l2 3 1 20 2 05 2 50 3 35 4 20 515 6 00 700 720 8 35 9 20 10 20 1100 t Alleen op werkdagen. Correspondentie, (t) v. Selzaete n. Eecloo 6 18 9 08 12 53 5 50 8 58 Eeeloon. Selzaete 515 8 12 1150 4 52 7 4. Selzaete nLokeren 6 18 9 09 12 52 5 49 8 5 Lokeren n. Selzaete 516 7 14 12 00 3 44 81 Gent n. Brussel 7 19 9 59 139 6 55 9 44 Brussel n. Gent 5 58 9 36 3 54 6 07 Gent n. Ostende 8 20 11 02 4 7 9 40 Ostende naar Gent 6 20 10 50 3 31 5 32 542 Correspondentie, (t) v St Gilles n Moerb. 801 1151 3 26 7 41 Moerb. n. St. Gilles 6 53 9 54 1 15 6 14 Meobelen n. Brussel 9 28 12 03 4 11 8 19 Brnssel n. Mechelen 6 9 11 12 44 *5 36 Mech. n. Lm ven 9 2 12 33 1 29 4 19 10 22 Leuven a. Mech. 5 36 9 37 10 01 12 10 5 32 +1 Deze u -en geven de directe corrspondentie van e- n<:ar Ter Neuzen aan. s Zondags, alsook op 25 December en 8 April te 5,21. Spoorweg Vlissingen Roosendaal. v Vlissingen n. Roosendaal 6 07 7 9 00 1-7 4 30 *6 45 7 13 7 35 le en 2e klasse. Van St. Nieolaas mar Lokereu eu Gent v St Nieolaas naar Lokeren en Gent voorm. 4,48 6,20 7,42 8,18c 9,43 11,33c en nam. 1,05 2,47e 3,57* 5,55 7,09c 8.27 v Gent naar Lokerea en St Nieolaas voorm. 4,42 6.33c 7,40 9,02 10,36c en nam. 12,34 2,07c 4,17 5,16 6,10 7,42 8,42 De aren met een zyn treinen 1 en 2 klasse Ter Neuzen—Brussel over Lokereu. v Ter Neuzen 5 35 8 20 12 03 510 V Selzaete 618 9 09 12 52 5 47 a Brussel 10 05 12 34 315 9 42 V Brussel 5 34 10 18 212 6 17 V Selzaete 9 09 12 51 6 00 8 55 a Ter Neuzen 9 34 125 6 50 9 38 Van St. Nieolaas u. Bevereuen Antwerpen. v St Nieolaas naar Beveren en Antwerpen voorm. 4,50 5,40 7,43 8,23c 9,56 11,42c en nam. 1,41 2,50c 5,2) 6,02 7,18 8,33 v Antwerpen naar Beveren en St. Nieolaas. voorm. 5,23 6,49 c 7,32 9,05 10,40c en nam. 12,12 2,08u 3,01* 5,14 6,16c 7,46 8,22

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1904 | | pagina 4