Onze Politieke Partijen, H et Ontstaan, de Beginselen en de Geschiedenis van MIDDELEN VAN VERVOER Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Uren van vertrek tot en met 29 FEBRUARI 1904. door O. ES. VAN KOETSVELD. Vereerd met de inteekeniDg van het Koninklijk Huis-Archief, voor de afdeeling Bibliotheek van H.M. de Koningin en met de inteekeoing van H.M. de Koningin-Moeder. In dit werk zullen worden uiteengezet de beginselen, de wording, de lotgevallen en de splitsingen van elke politieke party afzonderlijk en voorts het onderling bestreden, het als oondgenooten samengaan of ook wel het samenvloeien dier pattijen Dit boek zal nu werkelijk eens in eer, blijkbaar lang gevoelde, behoefte voorzien! Een boek toch, dat in populairen votm en uitvoerig dit onder werp behandelt, hebben we niet. Het belooft te wordpn een onmisbare handleiding en een vraagbaak voor iedereen, em standaardwerk en dus een hoek van blijvende waarde. Betrekkelijk weinigen kennen de beginselen van de partijwaartoe zij zich rekenen te behooren. Aanmerkelijk geringer nog in aantal zijn zij, die ook met de denkbeelden der tegenpartijen eenigermato bekend zijn. Maar vooral is uiterst klein bet gota' dergenen, die ir. staat zijn op eenigszins afdoende wijze eigen standpunt te verdedigen en dat van den tegenstander te bestrijden. Toch vrees ik niemands tegenspraak, als ik het wenechelijk acht, dat een kiezer zichzelve en anderen rekenschap zal kunnen geven van het gebruik, dat bij maakt vkd zijn kiesrecht en dat hij bij het uitbiengec van zijn stem zal kunnen bandelen met oordeel des onderscheids. Om dat te kunnen, behoort hij iets te weten van de beginselendie de verschillende partijen huldigen, van het doel waarnaar zij streven, van de resultaten, waarnaar de toepassing barer beginselen geleid heeft, en van de gevolgen, welke uit een consuquente doorvoering dier beginselen voot ons volk zouden voortvloeien. Aan de uitvoering van dit werk zal veel zorg worden besteed. Het zal met duidelijke letter op mooi papier worden gediukt en worden uitgegeven in groot formaat (Suoerroyaul). Het boek zal versierd worden met 50 a 75 portretten en 15 a 20 platenterwijl als gratis bijlage zal worden gegeven een grafische voor stelling in kleuren gedrukt, van de partijverhouding in do 2de kamer sedert 1848. Dit is iets geheel nieuws en zal velen van groot nut zijn; Voorts zal aan het werk worden toegevoegd een Naamlijst van de leden der tweede kamer sedert 1848 eu een Register van personen en zaken. Een fraaie prachtband zal voor billijken prijs verkrijgbaar worden gesteld. Aangezien ieder, die iets voor de publieke zaak gevoelt, van welke richting hij ook zij, zich dit boek moet kunnen aanschaffen, hebben we deD prijs, niettegenstaande de kostbare uitvoering, uiterst laag gesteld, opdat bet ook kome onder het bereik dei mingegoeden. Het werk zal verschijnen in hoogstens 35 afleveringen a slechts 10 ets per aflevering Dispositie in 3 termijnen en wel na bet verschijnen van de 10de, de 20ste en de laatste aflevering. Iedere aflevering zal 1 vel druks beslaan, terwijl om de 14 dageu een aflevering zal verschijnen. Men verbindt zich voor het heele werk. Het werk zul alzoo compleet zijn legen de kamer-verkiezingen van 1905, zoodat men zich tegen dien tijd volkomen op Je hoogte zal hebben kunnen stellen van wat men van onze politieke partijen noodig heeft te weten. Het boek verschijnt dus op een zeer gunstig tijdstip. I>e zeer goedkoope prijs van het werk is gebaseerd op een enorm debiet en daarom roept de uitgever aller steun en medewerking voor deze uitgave in Men kan het boek ook reeds nu bestellen om het te ontvangen, zoodra het compleet is, want Na het verschijnen van de laatste aflevering wordt de prijs verhoogd. De eerste aflevering is bij iede*en solieden boekhandelaar ter inzage te bekomen en de inteekening op het werk opengesteld, terwijl het uitvoerig prospectus giatis verkrijgbaar is. P.S. Voor dit werk worden soliede COLPORTEURS gevraagd. Uitgever. Utrecht. WEST EUROPEESCHE OF SPOORTIJD. Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,— 7,3"! Breskens Vlissingen 5,30 8,— nm 3,23 c 3,50 9,30 vm. 11,50 ab t nm. 12,15 a «Van Neuzen naar Vlissingen vm. 5,7, e 10,25 nm. 1,55 Vlissingen Neuzen 6,10 d 9,e 11,50 b 3,23 c Van Borsselen e vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen Neuzen. „„„„on.,, Van Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10 WUKNSDAli: Hoedekenskerke Neuzen 8,50 a Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt. b Bij vertraging van trein 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten, c Bij vertraging van trein 3,16 wachten de booten van 3,23 naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 15 minuten, d Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsselen eu Neuzen om 6, AO. Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd. Zij worden des ZONDAGS en WOENS DAGS niet gemaakt. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit. Tusschen Vlissingen Breskens. Vlissingen Borsselen, Vlissingen- Neuzen, Breskens Neuzen, Borsselen Neuzen en omgekeerd worden reiourkaarten afgegeven, geldig voor vier dagen, als de abonnementskaarten per maand. SPOORWEG TER NEUZEN MECKELE5i. Greenwich tijd. van Ter Neuzen 7 00 9 40 128 5 52 van Brussel N. 600 9 41 12 43 5 35* Sluiskil 7 06 9 49 136 6 00 Mechelen 6 38 1028 125 6 01 Axel 713 9 58 145 6 09 St. Nicolaas 750 1140 310 7 25 Kijkuit 7 21 1006 153 6 17 Clinge 811 ]206 3 31 7 49 Hulst 7 32 1018 2 02 6 26 aank. Hulst 817 1214 3 37 7 55 Clinge 7 49 10 36 218 6 42 van 8 30 12 30 3 50 8 02 aan fc St.Nicolaas 810 1054 2;J5 700 Kjjkuit 8 38 12 38 3 53 810 van 8 22 10 57 3 05 7 17 Axel 8 48 12 46 4 06 8 23 aank. Meche'cn 915 1153 404 815 Sluiskil 8 57 12 54 414 8 35 van 9 21 12 03 4 14 8 19 sank. Terneuzen 905 102 4 22 8 38 aank. Brnssel N. 9 44 12 29 456 8 58 t Op Zon- en Feestdagen om 5 21 u. Selzaete) Spoorweg Ter Neuzen-Geut. v Ter Neuzen «5 35 8 20 412 03 cl2 15 5KW8 05 n Sluiskil 5 43 8 28 12 12 12 23 5 20 8 13 Sluiskil (brug) 5 45 8 31 12 15 12 2") 5 23 815 Philippine 5 49 8 34 12 20 12 30 5 28 8 20 Sas v. Geut 6 00 8 43 12 29 1233 5 37 8 29 Q aank. 6 08 8 47 12 34 12 43 5 42 8 31 Selzaete yert. 62o 9 05 12 48 12 48 5 52 8 50 a. Gent (kl. st.) 6 56 9 37 9 22 (gr. st.) 7 10 952 130 130 6 38 934 a Loopt alleen 's Maandags en 's Zaterdags. b Deze trein loopt des Woensdags niet. e alleen des Woensdags. d niet op Zon- en feestdagen. v. Gent(gr.st| 5 25 8 19 «12 05 45 02 o6 30 dl 56 v.Gent(kl.st| 5 39 8 31 1217 5 14 6 56 80J (aanic I 6 15 9 05 12 48 5 47 7 39 8 42 (vertr j 6 20 9 09 12 51 6 00 7 50 8 55 v. Sas v. Gent 6 32 9 21 103 6 15 8 05 9 10 Philippine 6 40 9 30 111 6 28 8 14 9 18 Sluiskil (br) 6 44 9 34 114 6 35 8 19 9 23 Sluiskil 6 47 9 36 1 17 6 40 8 25 9 27 a Terneuzen 6 57 9 43 1 25 6 50 8 32 9 35 a Deze trein vertrekt des Vrijdags om 12 uur. 4 loopt niet op Zon- en feestdagen. c alleen op Zon- en feestdagen. dn Vrij dags door tot Terneuzen. Stoomtram Rulst Walzooriieo. V. Hulst, Station 4 45 7 40 10 25 2 15 5 10 7 57 a. Wals. Dijk 5 40 8 35 1120 3 10 6 0") 852 v. Wals. Dijk 6 25 9 10 11 35 3 50 6 35 9 a. Hulst, Station 7 20 10 05 12 2 - 4 45 7 30 9 55 Spoorbootdienst Wal/,oorden Vlake. v Walz. n Vlake vm. 5 45 8 45 nml2 45 3 30 v Vlake n Walz. vm. 7 50 10 32 nm 2 20 5 2 Stoomtram Vlissingen—Middelburg. S T A D S T IJ D. v Vliss: vm. 4 50t 5 55 8 00 9 30 11 00 11 15 nm. 12 30 1 15 2 00 2 45 3 30 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45 8 30 9 15 10 15 v. Middvm. 5 20f 7 23 8 45 10 15 11 50 nm.12 35 1 20 2 05 2 50 3 35 4 20 515 6 00 7 00 7 20 8 35 9 20 10 20 1100 f t Alleen op werkdagen. Correspondentie, (f) v. Selzaete n. Eecloo 6 18 9 08 12 53 5 50 8 53 Eecloo n. Selzaete 5 15 8 12 11 50 4 52 7 46 Selzaete nLokeren 6 18 9 09 12 52 5 49 8 58 Lokeren n. Selzaete 516 7 14 12 00 3 44 8 13 Gent n. Brussel 7 19 9 59 1 39 6 55 9 44 Brussel n. Gent 5 58 9 36 3 54 6 07 Gent n. Ostende 8 20 11 02 4 7 9 40 Ostende naar Gent 6 20 10 50 3 31 5 32 542 Correspondentie, (t) v St Gilles n Moerb. 8 01 1151 3 26 7 41 Moerb. n. St. Gilles 6 53 9 54 1 15 6 14 Mechelen n. Brussel 9 '28 12 03 4 11 8 19 Brussel u. Mechelen 6 9 41 12 44 *5 36 Mech. n. Leuven 9 2) 12 35 1 29 4 19 10 22 Leuven u. Mech. 5 36 9 37 10 01 12 10 5 32 Deze u~eu geven de directe corrspondentie van e' mar Ter Neuzen aan. s Zondags, alsook op '25 December en 8 April te 5,21. Spoorweg Vlissingen Roosendaal. v Vlissingen n. Roosendaal 6 07 7 9 00 1 4 30 *6 45 7 13 7 Si le en 2e klasse. Van St. Nicolaas mar Lokeren en Geut v St Nicolaas naar Lokeren en Gent voorm. 4,48 6,20 7,42 8,18c 9,43 11,33c en nam. 1,05 2,47c 3,57* 5,55 7,09c 8.27 v Gent naar Lokeren en St Nicolaas voorm. 4,42 6.33c 7,40 9,02 10,36c en nam. 12,34 2,07c 4,17 5,16 6,10 7,42 8,42 De uren met een zijn treinen 1 en '2 klasse Ter NeuzenBrussel over Lokeren. V Ter Neuzen 5 35 8 20 12 03 510 v Selzaete 618 9 09 12 52 5 47 a Brussel 10 05 12 34 315 9 42 V Brussel 5 34 1018 212 6 17 V Selzaete 9 09 12 51 6 00 8 55 a Ter Neuzen 9 34 125 650 9 38 Van St. Nicolaas n. Keveren en Antwerpen. v St Nicolaas naar Beveren en Antwerpen voorm. 4,50 5,40 7,43 8,23c 9,56 11,42c en nam. 1,41 2,50c 5,2) 6,02 7,18 8,35 v Antwerpen naar Beveren en St. Nicolaas. voorm. 5,23 6,49 c 7,32 9,05 10,40c en nam. 12,12 2,08o 3,01* 5,14 6,16c 7,46 8,22

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1904 | | pagina 4