Uinneulaiid.
DE ItlJKSMIDDELE.V
Bij Da vier ton is de opbrengst der
Rijksmiddelen over de maand November
van dit jaar gebleven beneden die over
dezelfde maand van 1901, We vinden
namelijk voor dit jaar een totaal van
ƒ14 822 251.335 tegen ƒ15 213 961 61
in bet vorig jaar. Waar evenwel zulk een
groote voorsprong bij de opbrengst over
de eerste elf maaDden van het loopende
jaar valt aan te wijzen, is deze mindere
opbrengst nog geen verontrustend ver-
schijnsel, vooral ook omdat het nadeelig
verschil wordt veroorzaakt door de wis
selvallige opbrengst der successierechten,
die ditmaal niet minder dan een kleine
zes ton beneden het vorig jaar bleven
De verschillende rubrieken nagaande,
zien wij bij de directe belastingen een
minder bedrag van 110.000 voor de
grondbelasting, doch daartegenover een
hooger bedrag van bijna 110.000 voor
hel personeel. Daar de bedrijfsbelasting
ƒ90.000 en de vermogensbelasting ruim
ƒ60.000 meer opleverden, is het totaal
der directe belastingen U/2 ton hooger
dan in 1901.
De invoerrechten wijzen een verhooging
van ongeveer 10.000 en de accijnzen
een van ruim ƒ30 000 aan In laatst
genoemde rubriek was het verschil ge
ringer dan gewoonlijk het geval is. De
suiker bracht 26 000 meer in de schat
kist, terwijl de accijns op de suiker in
de laatste drie maanden van 1902
ƒ5.123.269 978 opleverden tegen ƒ4.694.
537 63 in hetzelfde tijdvak van 1901. De
wijnaccijns verminderde met een luttel
bedrag doch het gedistilleerd gaf een
kleine f 40.000 meer. Het zout bleef
stationnair, doch het bier verminderde
met ongeveer ƒ30.000, terwijl het ge
slacht 4000 meer opleverde.
Van de indirecte balast ingen gaven de
zegelrechten 14.000 meer dan verleden
jaar, de registratierechten ƒ9000 en de
hypotheekrechten ƒ4000. doch - gelgk
we reeds opmerkten de successierech
ten op vier duizend gulden na zes ton
minder dan in 1901. Deze laatste be
lasting leverde verleden jaar 1 752.154.85'
op tegen 1.156 784.54' thans.
Ook voor de domeinen werd minder
ontvangen, en wel 50.000, evenzoo bij
de posterijen, al is dit echter nog geen
2000 De opbrengst der rijkstelegraaf
was 9000 hooger, terwgl ten slotte ook
de loodsgelden een hooger bedrag van
ƒ27.000 dan in het vorig jaar aanwijzen.
Moge dus November van dit jaar een
>Als ik mij zoo :nag uitdrukken f eu, »in
zeker opzicht.* Vervolgens zeide hij, na
wit gezegd te hebben daarop terstomf
zwart, en zoo hg bepaald op iets moest
aanhouder,, was het noch zwart noch wit,
maar giijs, eu zelfs dat maakte hem zeer
verdrietig, daar hij liever verkoos zich
niet te verbinden. Dat was piecies wat
hg ten aanzien van Helena deed
>lk zon mg zekerhjk zeer gelukkig
achten iets te doen voor de dochter vaD
zoo'n verdienstelijk en uitstekend man
als mijnheer Margueiitte, maar wg, wij
vei mogen zoo weinig, ais ik mg zoo mag
uitdrukken. Ik kan u zekerlgk voor
stellen, en dat zal ik doen want men
neemt onze vooistelling in aanmerking,
ten minste eenigermare, in eeo zeker op
zicht. Maar het is mg onmogelgk u de
stellige verzekering te kunnen geven dat
gt;, zooals ge verlangt, en voornamelgk
met den door u gewenschten spoed, be
noemd zult worden. De administratie is
niet gewoon haastig te handelen. Men
stelt uit. Nu, ik moet zelf erkennen dal
zulks noodzakelijk is, en ge begrgpl, met
waar, dat ik de administratie niet baal
verre van mij die gedachte.*
>Maar dan zei de onderwijzer.
»Dan zou mejuffrouw een invloedlijken
bts:hermer moeten hebben, die zicb hare
zaken aantrekt.*
»Ik heb evenmin iemand als dat ik
aanspraken heb,* zei Helena treurig »ik
heb niets om te doen geiden of tot aan-
minder gunstig resultaat voor de schat
kist hebben opgeleverd dan haar naam
genoot van verleden jaar, wanneer we
het totale bedrag over de eerste elf maan
den van 1902 (nl. 131.010 326 74) stel
len naast dat over hetzelfde tijdperk van
1901 (ƒ125 678 230 97) of naast "/12 der
raming voor dit jaar [f 125 005.025 97),
dan bestaat er in dit opzicht nog reden
te over tot tevredenheid.
De begrafenis van Minister Kruys.
De begrafenis van den Minister van
Marine, den gep. vice-admiraal Kiuys,
was, volgens het verlangen van den over
ledene zeer eenvoudig, al was H. M. de
KoDingin, de Prins en de Koningin-Moeder
er bij vertegenwoordigd door de beeren
jhr. Van der Staal, jhr. Van Tets en jhr.
Hooft Graafland, die in drie staatsie-i ij-
tuigen den eenvoudigen rouwwagen volg
den.
De boden van bet Departement bege
leidden den Igk wagen en op het kleed
dat bet stoffelgk overschot dekte, lagen
4 bloemkransen, een van de betrekkingen
en de drie oveiigen van de raarine-direc
tien uit Amsterdam, Nieuwediep en Helle-
voetsluis.
Acbter de Kon. rijtuigen sloten zicb
aan de koetsen met de familieleden sd
verder gingen van bet sterfhuis af mede
de ambtgenooten van den overledene, de
Minister Kuyper, Bergansius, De Maiez
Oyens, Harte van Tecklenburg, Melvil van
Lgnden en IdeDburgverder waren in
den rouwstoet de voorzitter van de Tweede
Kamer de kommandanten in de marine-
diiectiëu te Amsteidam, Nieuwediep en
Hollevoetsluis; de schouten-bg nacht Deix,
Elis en Van Nes, enz.
Een groote kring van marine-officieren,
militarre od burgerlijke autoriteiten bad
zich op de begiaatplaals Nieuw Eiken-
Duinen verzameld, om er de laatste eer
aan net ontslapen hoofd van het Depaite-
meut te bewijzen.
Aanwezig ol vertegenwoordigd waren
er alle vlag-, boold- en veidore officieien
der zeemaent werkzram aan het Departe
ment; de burgeilgke chefs der afdeeliugen
met tal van ambtenaren en oud ambte
naren bg het Ministerie.
Namens de ambtgenooten van den over
ledene hield de luit.-generaal Bergansius,
Minister van Oorlog, de lijkrede.
Na aan de diensten te hebben herin-
neid, die de overledene aan cien lande
had bewezen, deed Je spieker uilkomen,
hoeveel het gezin en de vrijnden van
Minister Kruys door diens afsterven heb
ben verloren. De heer Bergansius stelde
de plichtsbetrachting en toewijding van
Kruys tot voorbeeld aan de zonen, over
tuigd dat hun streven zou zgn om dat
voorbeeld zooveel mogelijk te volgen.
De Minister brachten ten slotte met
een van aandoening trillende stem den
laatsten groet aan zgn trouwen vriend
en kame'aad wien hg een rust in vrede
toeriep.
De schout-bg-nacht Derks, kommandant
der marine te Amsterdam, bracht hierop
namens het korps marine-officieren eeu
diepe hulde aan den Minister, door jong
beveling te dienen dan de naam mijns
vadeis.*
»Dat is veel, voorwaar zeer veel, maar
werkelgk is 't uibts, of beter gezegd, '1
is niet geheel en al voldoende. Neen,
wat er noodig is zou iemand moeten zijn
in staat te handelen en te spreken. Maai
ik heb mejuffrouw geen raad te geven
ik zou 't mg niet veroorlooven
„Ik bid u, mgubeer,* zei Helena.
„Welnuwaie ik in de plaats van
mejuffrouw, dan zou ik dit doen wel te
verstaan, ik wil op aw besluit geen druk
uitoefenen, en aDderzgds vermeet ik mg
niet te zeggen dat net denkbeeld, hetwelk
ik opper, zonder her, te opperen, het beste
is; evenwel zou ik dit doen. Ik zou
mijDheer den graaf Prétavoino een bezoek
geven en hen» vei zoeken u aan te bevelen
Kent ge mijnbeer den giaaf Piétavoiue
»Neeu.«
Wordt vervlgd.)
en oud bij de marine gekend, voor al
hetgeen bij voor haar is geweest..
In welke betrekking de Minister ook
werkzaam was, steeds deed hg zich ken
nen door strikte rechtvaardigheid, door
strikte rechtvaardigheid, door getiouwe
toewijding en plichtsbetrachting. Hierbij
herinnerende boe de Minister de krijgs
tucht met alle mogelgke gestrengheid
wenscheude te handhaven, echter waar
bg kon bet harde in de toepassing der
bepalingen zooveel mogelijk trachtte te
verzichten.
Nevens plichtsbetrachting en gestreng
heid, bleef de Minister een humaan man,
toegankelijk voor iedereen, een vriend van
allen en het was vooial, dat spreker op
laatstgenoemde kaïaktertrek, de humani
teit in den omgang, den nadruk legde.
Steeds zou de Minister bij de marine
hoog gehouden worden in waardeering en
de herinnering aan hera sterft niet.
Langzaam zonk de kist met haar bloe-
menschat in het diepe graf weg, dat,
alvorens te worden gesloten, bestrooid
werd met witte bloemen door de zonen
van d9D ontslapene en door degenen, die
van af het sterfhuis het stoffelgk over
schot hadden bepleit en waartoe ook
behoorde de Minister van Justitie, mr. Loeff,
die echter om gezondheidsredenen op het
kerkhof zijn rijtuig niet kon verlaten,
maar op deze wijze van zijn deelneming
in het verlies van zijn ambtgenoot blijk gaf.
Hierop wendde een der zonen van deD
overledene zich tot de vertegenwoordiger
van de Kon. familie met verzoek den
eeibiedigen dank der bedroefde familie
aan HH MM. en den Prins te willen
overbrengen.
Zich van dez> taak gekweten hebbende,
riebttluit. t/z. Kruys zich tot deschaie
om allen dank te betuigen voor de laatste
eer zgn geliefden vader bewezen.
AXEL, den 12 December 1902.
Vrijdagavond hield de anti-rev. kies
vereniging alhier eene opeobare verga
dering. waarin als spreker optrad de heer
mr. P. Dieleman. lid der Prov. Staten
te Middelburg, met het onderwerp socia
lisme en godsdienst.
Na een inleidend woord van den voor
zitter, de heer ds. R. van der Kamp, be
paalde spr. zijne hoorders, die in vrij
grooten getale waren opgekomen, aller
eerst bij een vergelijking tusschen het
heden en verleden, zoowel op stoffelijk
als op geestelijk gebied, en wees hij er
inzonderheid op dat er gedurende de ge-
heele 19e eeuw verzet was aangeteekend
tegen het liberalisme met zijn ten top
gevoerd individualisme. Dit geschiedde
zoowel van anti revolutionaire zijde, als
van den kant van het socialisme. Hij
wees er op dat uit reactie hiertegen het
socialismevoor een deel zoo'n hooge vlucht
had genomen, waarbij als tweede oorzaak
komt de dorst der van het geloof ont
zonken menschheid naar geluk.
Daarna behandelde spr. de vraag of er
tusschen het sociale vraagstuk en de
godsdienst eenig verband bestaat?
Hij bevestigde dit in den breede en
toonde aan dat een groote groep der so
cialisten dit evenmin loochent en dat
ook zg, die het loochenen, met zichzelf
in strijd zijn door zich telkens zelfs op
den Christelijken godsdienst te beroepen.
Sprekers breede uiteenzetting droeg
een strikt objectief karakter. Waar het
socialisme een geheel volledig stelsel
van sociale organisatie wil geven kan
het niet enkel oeconomische organisatie
zijn, maar omvat het alle levens
uitingen van den mensch. Juist,
omdat men met menschen te doen heeft
raakt het ook godsdienst, In ieder mensch
is een behoefte naar godsdiensteen be
hoefte om zich iets te stellen boven de
stof en al het aardsche, hetwelk als een
centrale macht staat boven al het ge
schapene.
De godsdienst oefent op den mensch
in al zgn uitingen en levensopenbaringen
invloed uit. Het socialisme eischt den
mensch ook op, doch voor de gemeenschap
Spreker beantwoordde voorts de vraag
Wat is socialisme, en noemt dit in alge
meens termen een politieke organisatie,
waarin het individu wordt gewijd aan de
gemeenschap.
Dewijl nu, wanneer de geheele opoffering
van den wil en de belangen van het in
dividu tot de doeleinden der gemeenschap
gevraagd worden, het eenige motief om
dit ook maar voor een kleinen tijd te
verzekeren, het godsdienstig motief is,
hebben sommigen het socialisme met
godsdienst vereenzelvigd. Dit is foutief.
Religie toch is »de band. die den mensch
verbindt met God* Kenmerken van elke
religie zijnle een opvoering tot een
eeuwig leven, 2e ideeën omtrent dat
eeuwig leven 3e traditie van goddelijken
oorsprong, 4e een openbaring, waarin God
te kennen geeft, hoe hij wenscht gediend
te worden, 5e een zedeleer 6e het heb
ben van ceremonieën. Deze alle mist
het socialisme als zoodanig.
Hierna kwam spreker aan een ander
onderdeel zijner rede: Is er dan geen
harmonie tusschen godsdienst en socia
lisme? Vullen zij elkander niet aan?
In groote trekken behandelde de spreker
bierbij de ideeën der z g. Christen-socia
listen. Spr. noemt deze mannen voor
zoover Christen geen socialist en voor
zoover cocialist geen Christen.
Het socialisme acht hg in strijd met
2/3 dei zedeleer, die inhoudt voor ieder
menschle verplichtingen jegens God,
2e verplichtingen jegens den naaste, 3e
verplichtingen jegens zichzelf - terwgl
het socialisme slechts het tweede leert,
alles opofferende aan de gemeenschap.
Een levensbeschouwing is het socialisme
niet, het is gebaseerd op de atheïstische
Evenwel mag niet worden ontkend,
dat de socialisten menige Christelijke ge
dachte weder op nieuw aan het licht
hebben gebracht.
Zij leerden ons weer meer zoeken
naar de regelen door God voor het maat
schappelijk leven gesteld, om alle maat
schappelijke kringen hun eigen leven te
laten leven. Het socialisme wees er ons
op dat ook maatschappelijke instellingen
schuld hebben aan de misstanden. Zij
zoeken echter daarin alleen de schuld
- terwijl wij rekenen met het feit der
zonde.
Groot is ook ons verschil over wat al
of niet sociale rechtvaardigheid is.
Ook op het solidariteitsgevoel is door
het optreden van de socialisten meer na
druk gevallen. De socialist laat echter
het gebod »Heb Uw naaste lief als U
zeivenniet geworteld zijn in het andere
en eerste gebod„Heb God lief boven
alles 1 De sociale kwestie kan niet lou
ter stoffelijk opgelost worden Geen
deugdelijke reformatie der maatschappij,
zonder reformatie des harten.
Tenslotte nog stelde spr. de vraag:
Wat is onze roeping tegenover de soci
ale nooden
Het Christendom heeft op dit gebied
een grootsche taak.
Wij moeten onze heerlijke beginselen
voor het sociale leven onderzoeken, en
ondertusschen hulpe bieden, waar dit ge-
eischt is. De kern onzer verhouding tot
den socialen nood is barmhartigheid op
het voetspoor van onzen Heiland.
Doch ook het recht van den naaste
moet worden vastgesteld en beschermd,
opdat de oeconomisch zwakken niet ten
ondergaan. Spr. wekte krachtig op tot
handhaving der anti-revoi. beginselen en
moedig pal te staan voor de rechten des
volks, maar ook en allermeest voot de
rechten Gods
Hij wees op het schoone symbool in
het Zeeuwsch devies »Luctor et Emergo",
dat er van getuigt, wat taaie volharding
vermag.
Door den voorzitter werd daarna 3e
heer mr. P. Dieleman hartelijk dank ge
zegd voor de heldere wijze waarop hij
het standpunt der anti-rev. partij ook
deze tegenover de sociale kwestie inneemt
had uiteengezet en voor de groote wel
willendheid die de spr. had betoond om
zich aan zijn drukke zaken te onttrekken
om hier de beginselen onzer par tg te ko
men bepleiten.