slacht ƒ33000). registratie ƒ231000) hypotheek 76000) sucessie ƒ46000) telegraaf (45.000), iacht en visscherij 6400), terwijl aan het totaal der ra ming op 1 December nog slechts 6-330.000 ontbrak. Wat November aangaat was de stijging vrij regelmatigde meeste groepen althans gingen vooruit. Maar de verschillen zijn niet groot genoeg, om de opgaaf geheel te detailleeren zocdat een vluchtig overzicht van de maand voldoende is. De directe belastingen stegen 131.000, en vertoonden op 1 Dec. alle een bevre digend resultaat. De invoerrechten gaven in de maand 20.000 meer en :d de 11 maanden 442.000 De accijnzen gaven ƒ17.000 meer, de to tale stijging is 570.000, een vooruitgang waarin alle accijnzen, behalve het gedis tilleerd, deelden. De waarborg gaf 1000 meer. De indirecte belastingen gaven 21.000 minder, alleen de successie was al 173.000 lager waaruit volgt dat bij andere middelen van deze groep een flinke stijging is waar te nemen. Deze bedroeg dan ook voor de zegelrech ten 73.000, voor de registratie 75.000 voor de hypotheekrechten 3.000. De domeinen vertounen een kleine da ling, en wel een van 90U0. In langen tijd ongekend was een daling bij de pos terijen en wel een van 15.000, maar de telegraaf ste'de daartegenover een avans van 38.000. De loodsgelden vloeiden zeer goed en gaven 29.000 meer. AXEL, den 15 December 1*»». Het was heden een gedenkwaardige dag voor de Geref. Kerk A. alhier. Nadat reeds geruimen tijd behoefte was gevoeld aan vergrooting van het kerkge bouw wegens plaatsgebrek, werd na lang wikken en wegen besloten over te gaan tot het stichten van een nieuw bedehuis. Grootsche gedachteWie kon bevroeden, dat betrekkelijk zoo spoedig de toeneming dier gemeente van dien aard zou zijn, dat de plaats van samenkomst niet meer voldoende bleek. De verschillende besprekingen, die over b6t plan in omloop waren, hadden de nieuwsgierigheid geprikkeld. En bij elke vordering die de bouw maakte, klom de belangstelling naar het einde. Nu net gebouw eindelijk uit den grond is verrezen en het daar voor ons staat als een momumentaal werkstuk, nu komt do beoordeeling. Hoe die ook is of zijn zal, wij noemen het gebouw eon sieraad voor onze gemeeDte. De vorm moge eigenaardig zijn, zij is in haren ouden trant, een schoon gebouw, al verloochent zij wel eenigszins haren vorm van kerk, zooals wij die ons voorstellen, in haren bosch- en boogvorm. Het platvorm, dat de kansel heeft ver vangen, is iets nieuws in onze omgeving. De ongedwongen houding, die de spreker kan aannemen, zal evenwel spoedig het eigenaardig idéé van den kansel, voor zich innemen. Te half twee zou de plechtigheid - want dat is ze werkelijk - een aanvang nemen. Doch reeds lang vóór dien t()d was het ruime gebouw met bezoekers gevuld. De bijeenkomst werd geopend met het zingen van Ps. 122 1. Na het uitspreken van den zegen werd het 4e veis van Ps. 48 aangeheven. Ds. Kapteijn begon met te wijzen op het groote voorrecht, dat deze gemeente ervaarde, door samen te komen in dit nieuwe kerkgebouw. Hij riep allen aanwezigen een hartelijk welkom toe, vooreerst de gemeente aan deze plaats, de uitgenoodigde kerkeraden van de naburige gemeenten, alsmede aan deü predikant der Ned. Herv. Kerk in deze gemeente, aan het college van Burg. en Weth. van Axel, vertegenwoordigd door den EdelAchtb. Heer Burgemeester, aan den architect, aan de aannemers en onderaannemers van het gebouw, ja, aan allen die zijn samen gekomen om getuige te zijn van het feest, dat wij herdenken, door de eerste prediking in dit nieuwe gebouw, dat ons is geschonken als een der weldaden van den Heere God, die alles regeert en bestuurt. Spr. gevoelde behoefte den zegen des Hemels af te smeeken, alvorens met een gepast woord dit gebouw in gebruik te nemen. Na het zingen van Ps 1382 bepaalde ds Kapteijn de aandacht der gemeente op het 22ste vers van Openbaring 21. »En ik zag geenen Tempel in dezelve, want de Heere de Almachtige God is haar Tempel en het Lam Spr. schetste het woord van den Apos tel Johannes, dat deze gaf over het nieuwe Jeruzalem. Hij stelde het voor als een stad met zeer groote en zeer hooge muien, met 12 poorten, in welke een Engel Gods voorkwam, met de namen van de 12 stammen Israëls. Onder de muren waren 12 fundamenten gebouwd, voorstellende de 12 Apostelen van Jezus Christus en voorzien van verschillende soorten van edelgesteenten en zuiver goud. Die stad was onbegrijpelijk schoon. En als de Apostel u door de ganscbe stad gevoerd had, en door de schaduwen van het nieuwe Jeiuzalem, zou men meenen dat hij u voerde naar een kostelijken tempel; ge zoudt verwachten en uitzien naar een kostelijk gebouw; maar geen tempel ziende, zegt de Apostel u, dat er geen tempel, geen zichtbare tempel is. In tegenstelling met het oude Jeruzalem met zijn prachtige straten, od koninklijke paleizen waar de aanschouwing van deG Tempel Gods restte, bezat het nieuwe Jeruzalem geen tempel. Niet dat dit als een gemis, als een gebrek moet beschouwd worden, want de Tempel is God zelf. Zoo ook is de gemeente Gods gebouwd gij zijt gebouwd op een fundament, waar van de uiterste hoeksteen Jezus Chris tus is. Maar zoolang gij slechts de steen en zijt, die tot eeü gebouw Gods moeten verwerkt worden, zoolang is het noodig dat gij op deze wereld een plaats van samenkomst hebt, waarin gij u kunt terug trokken om den Heere te dienen. Dat huis is welgebouwd, maar nog niet vol tooid; om u aan de dagelijksche beslom meringen van het leven te ontrekken en aan zooveel van alles en allerlei dat u zou aftrekken van God, zult gij na zes dagen gearbeid hebben, de zevenden dag rusten, om een wijle samen te komen in het Huis des Gebeds. Dan moet gij uitrusten van de reize in deze woestijn, u neervleien aan de voeten van den Heere Jezus, u te scharen om het woord van God. Daarna kwam Spr. tot eene beschouwing van dezen tekst hoe we die in het licht van het woord hebben te verstaan, ten op zichte van deze nieuwe plaats vaD samen komst. Hij stelde daarbij 3 vragen nlhoe we dit gebouw te beschouwen, te aanvaarden en te gebruiken hebben. Bij het iugebruik riemen van dit gebouw als net huis der gemeente, kunnen we dit voorrecht onderschatten maar ook over schatten. We kunnen het eenerzgds overschatten waar de meuscb aan het oude Jeruzalem gehecht is aan het stof en de stoffelijke belanven, maar kunnen het anderzijds onderschatten als door het gevaar der stof felijke belangen de zondige mensch in dien toestand verwaarloosd wordt. Het nieuwe gebouw moet aanschouwd worden als een ideaal van het niet zicht bare Huis des Heeren en als een bewijs dat de zondige wereld zoo'n zichtbaar huis en plaats des gebeds niet kan ontberen. Zoo dan heeft de gemeente dit Huis te aan vaarden als een bljjk van den zegen Gods dat de gemeente voor Hem is bewaard. Dat zij is bevestigd ondanks de stormen die geloeid hebben, en de bezwaren, die voorgekomen zijn. Dat zij is uitgebreid waarvan dit nieuwe gebouw het bewijs is. Het eerste huis dat te klein is geworden, is als een krachtige boom geworden. De stoffelijke middelen, die bevorderlijk waren aan de totstandkoming van dit gebouw, zijn als een blijk van Gods zorgen in dezen arbeid. Noch de kunstige plannen van den be kwamen bouwmeester, noch de arbeid van de bekwame ambachtslieden vermogen iets. wanneer zij door God niet worden bewaard vooi rampen. Daar waai de Heer bet zóo heeft gericht, mogen wij getuigen, dat Hij groote dingen aan ons neett gedaan, dies zijn wij ver blijd. Dat wij op aarde zoo'n huis niet kunnen ontberen, is niet een uitvloeisel van de wijsheid; van den oouwmeester, noch het product van de kunde dei ambachtslieden, zoo God niet de middelen zegent. Wij hebben dit gebouw met dankbaarheid te aanvaarden het is een aangenaam huis, waar de gemeente ge roepen wordt samen te komeD, niet met menschelijke oogmerken of beweegredenen, maar alleen ter verheerlijking, niet Van ons, maar van U, o Heer Hoe hebben we dit gebouw te gebruiken In dit gebouw hebben we te vinden, wat we noodig hebben om aan Hem en zijn dienst verbonden te worden. We hebben van dit gebouw gebruik te maken, om beschermd te worden op den weg des levens. We behooren dit gebouw te steunen en in stand te houden als een blijvend be staan. Als we ons bier vergaderen om uit te rusten van den strijd des levens, dan doen we dat omdat we hier geen af leiding hebben en niet afgetrokken wordt van zijn woord, en als we dat hier over denken. dan doen we dat tot zijner ge dachtenis. Maak er dan een gebi uik van met ijver, getrouwheid en met naastigheid. Laat ons de sacramenten gebruiken in dit gebouw, dat God ons geeft, totdat we eenmaal daar komen want geen tempel is, omdat God zelf de tempel is. Laat ons gemeenschap mot God, waar wij met Hom in vertrouwen staan, als de wijnstok met de ranken, gelijk wij zinne beeldig in deze kei kramen zien voorgesteld. Beschouwen we Hem als de zon der ge rechtigheid, gelijk boven ons hoofd is aan gebracht. Dan zal ons oog een nieuwe aarde aanschouwen, gelijk als het nieuwe Jeru zalem, waarvan Johannes zegt: »Ik zag een nieuwe aarde en een nieuwe hemel, en de zee was niet meer.« Vervolgens bracht spr. hartelijk dank aan den kerkeraad, door welks bemoei ingen dit nieuwe gebouw is tot stand gekomen. Den architect werd hulde ge bracht voor de uitnemende wijze waarop hij zich van zijn taak heeft gekweten, en voor den raad en het advies dat in dezen van bem was ontvangen. Hij lever de ons een welingericht en aangenaam sierlijk kerkgebouw, waar aan hij met ijver en nauwgezetheid heeft gearbeid, welke onze verwondering heeft opgewekt, door de talenten waarmede hij heeft weten te woekeren. Gaat voort te arbeiden in de vreeze des Heeren, waarin wij de kunst niet behoeven uit te sluiten, voor al daar waar de vreeze des Heeren het beginsel der wijsheid is. Den opzichter, die tot spr. leedwezen niet tegenwoordig was, werd hartelijk dank gezegd voor de uitnemende en ge trouwe wijze, waarmede bij is werkzaam geweest, en waarover Gods zegen werd afgesmeekt. De aannemers en onder-aannemers ont vingen den dank voor hunnen üver 63 toewijding waarmede dit gebouw is vol tooid. Voor drukkende tegenspoeden zijt gij bewaard gebleven. Moge al uw arbeid gelijk deze - immer gelukken, opdat gij niet alleen uitwendig maar ook geeste lijk steenen moogt aanbrengen tot den bouw van Gods Huis. Den organist Van der Kleijn die zich de moeitevolle arbeid tot verplaatsing en in ordobrenging van het orgel getroost heeft zij den dank der gemeente toege bracht. Moge het hem gegeven worden mede te werken tot verheerlijking van Gods naam. ook buiten het terrein van het orgelspel. Den heeren, die als bouwcommissie den keikeraad zoo trouw ter zijde stondeD, brengen we gaarne onzen dank voor de onverdroten ijver en inspanning, waardoor zij getocnd hebben een hai t voor de goede zaak te bezitten. Moge dit deel van den bouw voor hen een aangename herinnering zijn een steentje te hebben bijgedragen voor dezen uitwendigen, stoffelrjken arbeid. Den EdelAchtbaren heer Burgemeester werd erkentelijkheid betuigd voor ie goede zorg betoond, vooral toen verstoring der werkzaamheden op het terrein dreigde, die door hem werden onderdrukt, des noods met den sterken arm. We hopen het voor recht te mrgen smaken hem nog vele jaren aan het hoofd dezer gemeente te zien om mede te werken tot zegen dezer gemeente, totdat de volmaaktheid genaakt er. het nieuwe Jeruzalem daagt. Nadat van Psalm 84 het 2e vers was gezongen, werd door ds. R. W. de Jong van Ter Neuzen den gelukwensch overge bracht van de gemeente der zusterkerk aldaar. Het was hem een aangename taak dit te mogen doen, waar zij dezelve is het geluk dezer gemeente, geleid door de liefde die geen afgunst kent. geen jaloerschheid koestert, geen nijd voedt gelijk de wereld die kent, waar zij voorspoed bij anderen ziet. Door de tot standkoming van dit be dehuis zien wij de getuigenis bevestigd, dat uit het kleine het groote voortkomt, gelijk uit het mosterzaad de boom voortspruit, waarin de vogelen nestelen. Gelijk bij Israël onder het oude verbond dat een tabernakel had met huiden en vellen bedekt, den tempel van Salomo is voortgekomen, zoo heeft God in dit land gewerkt, ten opzichte van onze kerk. Waren eertijds de drie gemeenten tot een vereenigd, thans bezitten alle drie de gemeenten een eigen Huis. Er is ruimte gemaakt, waarvan de ingebruikneming ook van dit gebouw getuigt, waarvoor wij den naam des Heeren danken. De bouw van deze kerk stemt overeen met hare geschiedenis. Is zij scnoon in de verdrukking, zij moet waakzaam zp in de vooruitgang. Is zij uiterlijk schoon, ook inneilijk is zij schoon door de zalving des Heeren. Moge een ruime zegen rus ten op de bediening des Woords in dit gebouw. Daarna zong de gemeente van Po. 72 het laatste vers, waarop deze eerste godsdienstoefening door ds. Kapteijn met dankgebed gesloten werd. In een openbare vergadering van de Anti-Revolutionnaire Kiesvereeniging al hier, ti ad Woensdagavond 6 ure in de Chr. School den WelEdGestr. heer Mr. Dieleman uit Middelburg voor een 80-tal personen op, met bet onderwerpBi politieke partijen in Nederland. Nalat de vergadering door Ds. Kaptep m6t gebed was geopend verkreeg den WelEdGestr. heer Mr. Dieleraan het woord, die in zijn inleiding wees op de groote waarde der historiekennis, als zijnde die kennis, die ons leert hoe het heden uit het verleden is ontstaan. Spreker meende dan ook, dat die kennis onontbeerlijk was om het ontstaan der tegenwoordige poli tieke partijen te begrijpen. In korte woorden schetste hij verder het ontstaan der partijen. Beginnende met de Roomsch Katholieke partij, zei spreker, dat deze partij nog van jonge datum is, die haar organisatie te danken had aan Dr. Schaap man. Zijn programma, dat aanvankelijk verworpen werd, werd later aangenomen en vormt nog tegenwoordig het program der partij. Liberalen en Radicalen gaan terug tot 1789, daar de ideën der Fransche Revolutie nog den grondslag vormen der organisatie. De socialisten houden met de geschie denis geen rekening. De Anti-Revolution naire partij dagteekent eigenlijk reeds uit de tijden der Reformatie. Zij toch is de Christelijke Historische Partij bij uitne mendheid, daar zij sterk geworden is in Nedeiland door de Calvinistische leer. Dit wordt ook erkend door tegenstanders, wat spreker aantoont met eenige citaten uit het pas verschenen werk van Muller. Met een enkel woord toonde den Wel EdGestr. heer Mr. Dieleman verder aan, dat al staan Anti-Revolutionnairen en Roomschen verre van elkaar verwijderd, zij toch schouder aan schouder staan, waar het geldt de bestrijding van bet ongeloof, ornaat tocb ook Je Katholieken de Drie eenigheid erkennen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1899 | | pagina 2