]\o. 1310. Z aterdag 25 Maart 1890. 14® Jfaarg-. Nieuws- eu Advertentieblad voor Zeeuwse h - Vlaanderen F. üiELEMAN, AXEL. FEUILLETON. TANTETJE ROSMARIN, AXELSCIIE 01 RANT. Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: per 3 Maanden 50 centfranco per post 60 cent voor België 80 cent. Afzonderl. numm. 5 ct. DRUKKER - UITGEVER Advertentie n van 1 tot 4 regels 25 cent voor eiken regel meer 5 cent. Groote letters worden naar nlaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal Advertentiën worden franco ingewacht, uiterljjk tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren. Vervolg van 18 Febr.) Punt III van het programma van den Bond van Nederl. Onderw. Vebetering van de opleiding tot Onderw. Velen, die de punten van het Bonds- program nalezen, verwonderen zich wel eens over de volgorde van die punten. Eerst vragen de Bondsleden beter salaris, dan meer zelfstandigheid en in de derde plaats voor de aankomende onderw. een betere opleiding. Ze erkennen dus stil zwijgend, dat zij zelve tot geen goede onderw. zijn opgeleid; is het dus wel in den haak om te vragen, hetgeen in punt I en II vervat is? Zoo redeneert men dan. Doch men vergeet, dat die vraag gedaan wordt door menschen, die reeds eenigen tijd bij het vak zijn, die door de praktijk en verdere studie de noodige vaardigheid in de onderwijskunst verkregen hebben. Hiermee zij de plaats gerechtvaardigd, die het derde punt in 'ons program inneemt. Wat er aan de opleiding hapert en hoe de Bond die zou willen, moge uit het volgende blijken. De oüderw. treedt op te jeudigen leef tijd voor de klasse. Wanneer er een paartje gaat trouwen, dat den leeftijd van 20 nog niet bereikt heeft, hoort men vaak uitroepen: „Wat zal er van zoo'n huisgezin moeten komen, als de familie eens met een paar kleintjes vermeerdert? Het zijn zelf nog kinderen Ongetwijfeld kan men zoo'n vraag begrijpen. En'toch verkeert het huisgezin nog in het gun stigste geval, aangezien hier uit den aard der zaak wederzijdsche waardeering en OF ALLES VERKEERD. HOOFDSCHUDDEN. Eerst laat des anderen daags keerde de heer predikant, die een gedeelte zijner garderobe uit zijne pastorie had laten halen te Nedervaren terug. Aan de grenzen der Rosmarinsche goedereo verliet njj den wagen des barons en ging den overigen weg te voet. Op deze wandeling ont moette hem Suusje mer den kleinen Pom- pejus aan den hand. »Waar zijt gij geweeet, lieve oom »Bjj den hoer baron: hij laat u harte lijk door mij groeten." Suusje werd vuurrood en stamelde »de baron van Malzen »Wel zekerDat is een man van eer. Ik neem het u niet kwalijk, wanneer gij hem zoo lief hebt, als hem uwe briebes zeggen." ►Mijne briefjes, oom ►Die gij hem, schreeft, die hij uit den hollen boom gehaald heeft." »Ik hem geschreven wat denkt gij toch »Dat gij eene <leine, listige zondares zijt, die gaarne veinzen wilde." Suusje kou het niet tegenspreken; zij zag zich voiraden. Zij greep angstig de wederkeerige liefde bestaan twee onmis bare factoren voor het welslagen der op voeding. Welke tegenstelling met de schoolDie waardeering, die liefde moeten hier aangekweekt worden en dat door een jongmensch van 18 jaar! Hoe zal hij 30, 40 en meer kinderen kunnen op voeden en ze bovendien van de noodige kennis voorzien? Slechts door vallen en opstaan zal hij bedreven worden in de kunst van opvoeden en de kinderen, die den te jongen onderw. worden toever trouwd, zijn er de slachtoffers van. De Bond wil dan ook, dat men op 22- 23- jarigen leeftijd de school als onderw. binnentreedt. De opleiding tot onderw. geschiedt aan kweekscholen, aan normaallessen en door particulieren. De beste opleiding is die aan kweek scholen. Hier toch zij de leerlingen voort durend onder toezicht, terwijl de lessen worden gegeven door leeraren, die vol komen op de hoogte zijn van het vak, waarin zij les moeten geven. Zoodra de leerlingen in het 3de studiejaar gekomen zijn, geven zij elke week gedurende eenige uren onderwijs in eene klasse van de aan elke kweekschool verbonden leer school. Aan deze inrichtingen gaan theorie en praktijk gedeeltelijk hand aan hand. Minder gunstig is de opleiding aan normaalscholen. Deze inrichtingen hebben vooreeist dit gebrek, dat de leerlingen te weinig onder toezicht staan. Verder is men bij de keuze van onderwijzers aan zulk eene inrichting steeds gebonden aan eene bepaalde streek, daar men te veraf wonende onderw. niet nemen kan en dit hand des predikants en bad met eene roerende stem >lieve, beste oom, verraad mij om Gods wil niet bij tante, ik wil u alles belijden." »Goed, maar gjj moet mij bjj tante even min verraden want zie, het is mij heel zonderling gegaan ik bsn met den baron volkomen verzoend. Ik breng u Uier eeneD brief van hem, lees dien, maar verraad niets aan tante." Suusje schudde het hoofd, nam en las den brief en zou den predikant gaarne om deD hals gevallen zijn, wanneer er niet te veel arbeiders op het veld getuigen van geweest waren. Zij ging of liever zweefde aan de zjjde van haren oom naar huis terug. Nu had zij eenen vertrouwde vaD hare gevoelens gevonden, die hme liefde billijkte. Zjj gaf het kind over aan eene kamenier, sloot zich in hare kamer op, knielde neder, hief de handeD gevouwen ten hemel, en bad dankbaar. Intusschen had tantetje Rosmarin van haren bloeder de geschiedenis vernomen van zijn avontuur. Toen hij zeide, hoe hij bet paard gevonden had, glinst. ide hare oogen van vieugde over die ontdek king; hoe hij er zien opgezet had verge zelde zij dit met de aanmei king »gij kunt immers niet lijden, bemoei u niet met het- gene niet tot uw ambt behoort." Toen hij echter van den luchtsprong over den steg en bet doorzwemmen des vloeds ver haalde, sprong zjj op, vatte angstig de euvel heeft het natuurlijk gevolg, dat er aan normaalscholen meermalen les wordt gegeven door leeraren, die ten eenenmale ongeschikt zijn voor die taak. Wordt van den onderw., die kinderen van 6-12 j. onderwijst, geëischt, dat hij een algemeen ontwikkeld mensch zij. ook dit wordt gevergd van hen, die zich belasten met de opleiding van jongens en meisjes van boven de 12, terwijl zoo iemand aan die algemeene ontwikkeling nog een groote kennis van een of ander vak moet paren. Ed het zou toch wel toeval wezen, dat m eene streek waar eene normaal school opgericht wordt, nu juist enkel specialiteiten woonden. Enkelen uitge zonderd, komt van de praktijk over het algemeen weinig of niets terecht. En nu de particuliere opleiding. Deze dagteekent van het jaar 1889 en het gedeelte der wet, waarin deze opleiding geregeld wordt, waarborgt aan bijzondere normaallessen en hoofden van scholen eene premie voor elk der door hen op geleide personen, die de onderwijzersakte behaald hebben. De invoering van het premiestelsel was een flinke stap achter waarts op den weg, die leidt tot eene voldoenue opleiding van de onderw. bij het L. O. Wij behoeven ons daarover niet te verwonderen, waar wij weten, dat Minister Mackay niet stond voor de oplossing van de vraaghoe behoort de opleiding van den onderw. geregeld te worden, opdat de lagere school de werk krachten erlange, die zij behoeft om goede resultaten te gevenmaar dat van hem geëischt werd het probleem uit te wer ken hoe verschaft het Rijk op de goed koopste manier aan de gemeenten de beide handen haars broeders, en riep »oin 's hemels wil aan welke 'gevaren hebt gg a blootgesteld?" Zij werd ook niet gerust, voor dat hij bij de kribbe halt gehouden had. Toen nu echter de baron verscheen, verlengde haar gezicht en hoe vuriger de piedikant zijne lofrede hield, des te ijskouder werd tantetje. Toen hij er nu zelfs bijvoegde: >Suusje schijnt van den baron niet afkeerig te zijn mij dacht, wij moesten van het proces afzien en de dingen haren gang laten gaan," schudde tantetje het hoofd, terwijl zij haren broeder van het hoofd tot de voeten met groote oogen aanzag. »Hoor, heor predikantzeide zij, ik vrees dat uw rid en de angst u kwaad gedaad hebben. Wanneer d9 baron u niet in den stikdonkeren nacht uit het huis stiet, maar u herbergde, deed hij slechts, wat ook heidenen en barbaren dóen zouden. Voor zijn gebraad en bour- gondiër geef ik hem Suusje nog nietgjj zijt wel een zwak man om zoo uwe grond beginselen en alle schande en nood, die de baron ons huis aangedaan heeft, voor een enkel armzalig avondmaal op te offeren. Toen werd de prediuant boos en zeide »Ei tantetje, is dan alle Christelijke liefde van u geweken Zoo wilde ik, dat gij in mijne plaats het paard des barons be reden hadt, dat gij door de lucht hadt moeten vliegen en door de bruisende baren zwemmen, om den man van eer le leeien gelegenheid zich, zonder groote geldelijke offers te voorzieD van het aantal werk krachten voor het onderwijs, dat de wet hun verplicht aan te stellen Het premiestelsel moge proefhoudend gebleken zijn, waar het geldt het aantal beschikbare onderwijzers te vergrooten. aan de kwaliteit van henzelf, van hun tie positie en van het werk, dat zij leveren, kan het sléchts schaden. Nadat de onderswij zersakte is behaald, is het voor den onderw. met studeeren nog niet uit, wanneer men ten minste niet wil blijven staan op een salaris van 400 600 gld Men kan dan beginnen met werken voor hoofd- en taaiaktes. Al dat studeeren voor examens, elke examenstudie is schadelijk voor het on derwijs Vraagt het elk onderwijzer, lezer, hoeveel moeite hij steeds deed en doen moest om de muizenissen van het schoolleven na vier uur zoo spoedig mogelijk uit het hoofd te zetten, omdat zij hem bij de studie van 't rijtje vakken, waarin hij examen moest doen, niet afleiden mochten. Hoe vaak gebeurt het zelfs niet, dat het examenspook in de klasse komt rondwaren en den onderw. van zijn werk aftrekt en hem doet den ken aan dat examen, dat hij binnen eenigen tijd moet afleggen. Wij herhalen hetelke examenstudie is schadelijk voor het onderwijs en nadeelig bovendien voor de gezondheid, zooals Prof. A. B. Marfum in zijn werkVermoeienis en Overspan ning, klaar en duidelijk aantoont. De uren na schooltijd moeten niet in beslag genomen worden door examenstudiedie kenner), dan zoult gij anders spreken." Tantetje Rosmarin vond den ze'dzamen wensch baars broeders evenzeer indecent als beleedigend. Zij hield bem eene di ie uren lange predikatie, waarvan het referein gedurig was ik verzoek geen woord verder van u over den baron; ik zal alleen ver standig bandelen, overeenkomstig grond beginselen. ZAMENZWEBING. Waarljjk moest tantetje nu alleen han delen, want Suusje en den heer predikant maakten zamen partij, en den heerient- meester Seblein zocht, toen hij de scheuring in den staatsraad vernam, zich neutraal te houden om niemand te beleedigen. Tantetje sprak van stonden aan, noch met baren bioeder noch met hare Dicht verder een woord over den baron en het proces. Wilde Suusje daarvan beginnen dan rimpelde tante het voorhoofd en ver wijderde zich. Des te sterker werd de zaak met den heer advokaat Kortbeen verhandeld tan tetje spaarde geen geld: »is eenmaal de scheiding voltrokken, dan is alles aan een eind en de baron vergeten dacht zij. Na veertien dagen kwam er voor haar een troostvol schiijven van den heer Kortbeen. ►Onze zaak is nu aan het doel," schreef bij, »de zege is ods. Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1899 | | pagina 1