Binnenland. van dat tuig, zooals 26 pakken kruit, 100 dynamietpatronen, 19 rollen looien, enz. Men kan hieruit nagaan met welke plannen de anarchisten in Spanje rond- ioopen. Op de Samoa-eilanden is weder een opstand uitgebroken. Tamatasese, de zoon van den vorigen koning, is door een gedeelte der inboor ingen tot koning uilgeroepen en heeft de wapenen tegen den tegenwoordigen koning Malietoa opgevat. Dit bericht is in zooverre van belang omdat de Samoa-eilanden steeds een punt van geschil uitmaken tusschen de Ver eenigde Staten en Duitscbland. In 1887 werd Malietoa door de Duitschers ont troond, maar op uitdrukkelijk verlangen der Vereenigde Staten werd deze vorsl in 1889 door de Duilsche regeering op den troon hersteld. In hetzelfde jaar werd tusschen Duitsch land, Engeland en de Vereenigde Staten eer.e overeenkomst gesloten, waarbij be paald werd, dat de Samoa-eilanden hun zelfstandig bestuur zouden behouden on der gemeenschappelijk protectoraat der drie regeeringen. Hoek van Holland -Harwich. Deze veek werd van de werf van de „Earl Shipbuilding Companyte Hull met gun- tig gevolg te water gelaten det stalen ubbelschroefstoomschip „Amsterdam" be temd voor den dienst tusschen den Hoek an Holland en Harwich. De afmetingen van dit fraaie schip ,ijn lengte 302 Eng. voet en breedte 16 Eng. voet. De machines ontwikkelen 5000 paar- ienkracht, terwijl naar men verwacht iene vaartsnelheid zal bereikt worden van 18 knopen per uur. De inhoudsmaat vtn dit schip is 1700 .ons register en als bizonderheid wordt er op gewezen dat dit en het zuster schip „Berlin" hetwelk d.d. 10 dezer van dezelfde werf te water gelaten werd, le grootsté stoomvaartuigen zijn, welke n eenigen passagiersdienst tusschen En geland en het vasteland van Europa in de vaart zijn. De kajuiten zijn ingericht voor 214 lsle klasseen 118 2de klasse passagiers. De 1ste klasse kajuiten welke zich mia scheeps en voor de machines bevinden, munten uit door sierlijkheid en rjjkdom n zijn, wat betimmering betreft gelijk an die van de „Chelmsford." De 2de klasse bevindt zich geheel achter. Door Mevrouw Van Hasselt echtgenoo- e van den Heer R. van Hasselt gede- egeerd lid van den Raad van Admi oistratie van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij werd het schip ;edoopt en door doorsnijding van een zij len lint, waarmedo de laatste stut in positie gehouden weid, welke bet afloo ^en belette, te water gelaten. Behalve den Heer en Mevrouw Van Hasselt en Mevrouw Beels van Lennep, ie vonden zich onder de gasten de vol gende heeren Mr. M. W. F. Treub, H.H. Beels, N. H. Nierstrasz, I. R. Wüste, Mr. I. W. Alting Mees, Mr. D. P. D. Fabius, Mr. W. Heineken, I. P. Korthals Altes, Mr. F. J. M. A. Reekers, J. A. Wormser, i Becker, C. ten Brummelei, D. Schut, H. den Hertog, Ch. R. Kouveld, J. J. Hoger, C. de Bruyn, Van Hasselt Jr. Voorts waren b\j de plechtigheid te- enwoordig, de Directies van de Great Eastern Railway Companyvan Earles 'hipbuilding Company en hunne Engelsche enoodigen. iegel, die tusschen de beide ramen hing. Het gelijkt nog a'tjjd, gravin, zaide een lépe gedempte stem achter haar, toen j het eenige minuten later weder op zjj- e plaats wilde brengen. Richard stond in de geopende deur en ad gezien wat zij deed nu naderde hjj aar, om haar de behulpzame hand te ieden. (Wordt vervolgd.) Onmiddellijk na het te water laten werd het contract gesloten voor den bouw van een vierde stoomboot van dit type en naar wij vernemen heeft „Great Eastern Railway" met den bouw van deze schepen haar laatste woord nog niet gesproken, daargenoemdb Maat schappij met nog grooter plannen om gaat voor de toekomst. Door deze lijn is tot stand gebracht, behalve eene versnelde gemeenschap lus schen Londen en de voornaamste plaat sen van Nederland, eene nieuwe recht- streeksche verbinding nl. tusschen de voornaamste groote plaatsen van Schot land en noordelijk Engeland en het vas te land van Europa. Exprestreinen, voorzien van restauratie-wagens loopen in aansluiting op het vertrek en de aankomst van de schepen te Harwich tusschen laatstgenoemde plaats en Bir mingham, Manchester, Liverpool, Bradfort Newcastle, Glasgow, Edinburg enz. Daardoor wordt de tijd- en geldroo- vende omweg over Londen vermeden. Daar de vei betering van de gemeen schap tusschen Engeland er. Nederland een zaak is van groot belang voor de betrokken natiën, mag het een heugelijk feit genoemd worden dat deze onderne ming in handen is van, en ontwikkeld wordt door een der machtigste maat schappijen van geheel Engeland. Om een klein begrip te geven van het bedrijf dier Maatschappij, halen wij de volgende cijfers en gegevens aan uit de Board of Trade Returns van het jaar 1890. Op het einde van dat jaar bedroeg het ka pitaal van die Maatscnappij 46,855,166 pd. st. bestaande zoowel uit „ordinary" als »debenture stocks" terwijl het kapi taal van de lijnen welke door genoemde Maatschappij gehuurd of geëxploiteerd worden, bed'-aagl 5,859,529 pd. st. In genoemd jaar bedroeg het passagiersver voer van deze lijnen 80,478,142 perso nen, terwijl vervoerd werden 4,773,204 ton koopmansgoederen en 3,530,506 ton mineralen als steenkolen, erts enz. Het aantal trein mijlen, in dat jaar afgelegd, was voor passagiers 10,277,311, voor goederen, kolen enz. 6,773,766 totaal 17,051,077 tieinmijlen. De lengte van het net bedroeg 1099 mijlen. Het rollend materieel bestond uit 825 locomotieven en en 19056 spoorwegrij- tuigen en wagens voor de verschillende vervoeren bestemd. - In de Prov. Gron. scrijft Dr. Louis A. Ballier het volgende «Aan alle inwoners van Groningen, die met de Neerbosch-quaestie bekend zijn en gelooven, dat elk Nederlander het recht heeft, om de oplossiug diet quaestie ten spoedigste te verlangen, maar dan ook den plicht, zelf naar alle vermogen daartoe mee te werken, vraag ik of zij het niet gewenscht achten, dat de heer Van Deth ook in onze stad de gelegenheid krijge, om mondeling zijne gedachten over Neerbosch uit te spre ken. „De heer Van Deth heeft mjj geschre ven dat hij na uitnoodiging (liefst door een godsdienstige vereeniging) bereid is, over te komen, om eene rede te houden met vrij debat. »Wie met mij inzien, dat Van Deth naast onze gemoodelijke nog onze gel delijke deelneming behoeft, om billijker wijze met geljjke krachten te kunnen staan tegenover Van 't Lindenhout, ten einde een strijd te beslissen, die in ei nst de eer geldt van ons geheele volk zij willen dadelijk met mij aanpakken. La ten wij elkaar dan ontmoeten in de Bo dega, Guldenstraat, a. s. Woensdag 2 4 Jan. 's avonds juist om 7 uur." Een bede om hulp. Op 14 dezer is de reddingsboot van de Amsterdam op den Noord-Atlantiseben Oceaan, bij een poging tot het redden van schipbreuke lingen omgeslagen, en 6 van de met 7 vrijwilligers bemande sloep vonden den heldendood in de golven. Een commissie is gevormd om de we duwen en kinderen van die kranige Hol landsche zeelui te steunen. Wie wjl mij daarvoor een bijdrage zenden J. FRANSEN VAN DE PUTTE. Goes, 24 Januari 1894. Zeeuwsche bladen worden beleefd ver zocht het bovenstaande over te nemen De Minister van Binnenlaudsche za ken heeft, in afwachting van het tot stand komen eener overeenkomst met Belgie, omtrent de voorwaarden, waaronder ver gunningen tot invoer van vee en mest ter beweiding, beakkering en bemesting van grenslanderijen zullen worden ver leend, de volgende bepalingen voor het verleenen van zoodanige vergunningen vastgesteld a. Tot den invoer van vee uit Be in Nederland ter beweiding en beakkering van grenslanderijen wordt geen vergunning gegevenindien op de plaats van herkomst en op 10 K.M. in den omtrek daarvan binnen de laatste 120 dagen besmettelijke longziekte en binnen de laatste 21 dagen mond- en klauwzeer of schaapspokken zijn voorgekomen. Deze termijnen moeten ge rekend worden van het einde van het geval door dood of herstel en daarop ge volgde ontsmetting. b. De termijn, vastgesteld sub a, wordt in geval van besmettelijke longziekte ver minderd tot 30 dagen, nadat de zieke of verdachte dieren alsmede die, welke met de zieke of verdachte dieren in onmidde- lijke aanraking zijn geweest, zullen zijn afge maakt en nadat de ontsmetting der be smette localiteiten zal hebben plaats ge had. c. Bij het verzoek om vergunning tot invoer van herkauwende dieren en varkens ter beweiding of beakkering van grens landerijen moet door de belanghebbenden worden overlegd eene verklaring van den burgemeester van de plaats van herkomst, waaruit blijkt, dat de dieren gedurende de laatste drie weken in hunne gemeente zijn verbleven. d. De dieren worden bij den invoer of op verlangen van de belanghebbenden vóór den invoer op stal door den districts veearts of een zijner plaatsvervangers of door een ander gediplomeerd veearts ge keurd en na gezondbevinding van een merkteeken voorzien. De keunng bij den invoer geschiedt kos teloos, wanneer zij verricht wordt door den districtsveearts of zijn plaatsvervanger, maar voor rekening van belanghebbende, wanneer zij door een particulier veearts verricht wordt. De keuring op stal ge schiedt steeds tegen betaling door den be langhebbende van eene vergoeding voor daaruit voortvloeinde buitengewone moeite en kosten. Het signalement der dieren wordt in de vergunning vermeld. De herkauwende dieren en de varkens, die dagelijks of op gezette tijden heen en weder over de grens worden gevoerd, kunnen zoo noodig maan delijks aan een veeartsenijkundig onder zoek worden onderworpen. Wanneer zich bij een stuk vee ziek teverschijnselen van welken aard ook ver- toonen, is de eigenaar verplicht het on verwijld over de grens terug te voeren, De vergunning wordt ingetrokken, wanneer op de plaats van herkomst van het vee of op 10 K.M. in den omtrek daarvan besmettelijke longziekte, mond en klauwzeer of schaapspokken voorkomen of wanneer de houder der vergunning niet stipt de voorwaarden naleeft g. Aan kooplieden in vee wordt geen verguning tot invoer van herkauwende dierren en varkens ter beweiding en be akkering van grenslanderijen verleend. h. Bij het verzoek om vergunning tot invoer van mest ter bemesting van grens landerjjen moet door de belanghebbenden eene verklaring van den burgemeester der grensgemeente worden overlegd, waaruit blijkt, dat de mest uit zijne gemeente af komstig is, of, indien de mest van elders is aangevoerd, dat zij gedurende tenmin ste drie weken in zijne gemeente heeft gelegen. Bij bemesting van bouwland moet de mest onmiddellijk worden ondergeploegd of wel in een mestput of op hoopen wor den geplaatst, die alsdan met een aard laag van tenminste 10 cM. dikte moeten worden bedekt, terwijl bij bemesting van weilanden daarop gedurende 14 dagen geen vee mag worden toegelaten. Afwijking van het verbod van invoer van mest ter bemesting wordt niet toe gestaan, indien binnen de laatste 36 da gen besmettelijke longziekte of binnen de laatste 21 dagen mond- en klauwzeer of schaapspokken zijn voorgekomen op de hoeven van herkomst of op die, welke binnen een kring van 100 M. afstand van eerstgenoemde zijn gelegen. De voor 1893 gemaakte bepalingen zijn hierdoor vervallen. AXEL, den M Januari 1894 Zaamslag. Gisteren bad alhier ten huize van den heer G. de Visser door de vereeniging „In 't belang der landbou wers" de aanbesteding plaats van de le vering van a. 289,200 Kg. Ammoniak Superphos phaat, waarvoor werd ingeschreven door de heeren Ad. Standaert te Balgeroecke voor 8.92 en H J. Vlaeminck te Clin ge voor 8,63VS per 100 Kg. b. 101,900 Kg. Chilisalpeter. Inge schreven werd door de heeren A. Snelle man te Dinteloord voor 10,77P. Adriaansens te Bergen op Zoom voor 10,64 Ad. Standaert te Balgeroecke voor 10.77 A. Snelleman te Dinteloord voor ƒ10.72; P. J. Scheele te Terneu- zen voor 10,66 en D. J. Oggel te Axel voor 10,64 per 100 Kg. Aan de laagste inschrijvers is de leve ring gegund. llulst. J.l. Maandag, des namiddags l1/. uur, had alhier in het hotel De Wa pens van Zeeland de jaarlijksche algemee ne vergadering plaats der Onderlinge Verzekerings-Maatschappij tegen Hagel- schade in het voormalig Vde district van Zeeland. Het vei slag, ingevolge het reglement over het afgeloopen jaar door den Secre taris Penningmeester, den heer Frangois van Waesberghe te Hulst, uitgebracht, luidt ongeveer als volgt: »Sedert de oprichting der Maatschappij »le Axel den 11 April 1891 is het aantal «deelgenooten van 133 aangegroeid tot *180, die hebben verzekerd 12822 Gent »sche gemeten en 244 roeden, v\aarvan *aan premiën is geïnd ƒ3101,39, aan «entreegelden 191,47 en aan zegels van «verklaringen en correspondentiekosten «ƒ48,50 of totaal ƒ3341,36. «Het vorig jaar waren slechts verze- «kerd 12362 Gentsche gemeten en 70 «roeden, aan premiën betalende ƒ2977,35, «zoodat het vermeerderd aantal verzeker »de gemeteD, met 460 gemeten en 174 roeden, eene verhooging der premiën «met 124,04 heeft ten gevolge gehad. «Betaalde de vereeniging in 1891 aan geleden hagelschade ƒ301,16 en in 1892 «volstrekt niets, over het afgeloopen jaar moest weder ƒ191,17 worden vergoed, «ongeveer gelijk verdeeld over slechts «twee gemeenten, met name Graauw en «Koewacht, daarentegen werd in 1891 «hagelschade geleden te Clinge, St. Jan «steen en Westdorpe. «Zooals uit de rekening en verant- «woording blijkt bestaan de bezittingen «der Maatschappij uit 31,— gedepo neerd bij de Rijkspostspaarbank bene «vens ƒ8000,— 3Y2 certiflcaten Ne- derlandsche Werkehjke Schuld in be «waring bij de Nederlandsche Bank, of «het aandeel van ieder deelgenoot, per «gemet berekend, 0,64." De notulen van de vorige vergadering worden na voorlezing goedgekeurd. De voorzitter wees er op, dat men zich bij ae aangifte der vruchten ter verzekering te veel houdt aan hef. minium bepaald in art. 18, wat bij schade teleurstelling in de vergoeding kan veroorzaken ook dat dikwijls braakland, kunstweide en klavers verzuimd wordt op te geven, zoomede het voor een jaar verhuurd land, waarvan de vruchten eveneens verzekerd moeten worden. De rekening over 1893 werd goedge keurd en de daarbij behoorende beschei den nagezien en akkoord bevonden door de heeren T. Bruggeman, A. Hombach en J. Vogelvanger, terwijl besloten werd in het vervolg de rekening eenige dagen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1894 | | pagina 2