Binnenland.
van dat tuig, zooals 26 pakken kruit,
100 dynamietpatronen, 19 rollen looien,
enz. Men kan hieruit nagaan met welke
plannen de anarchisten in Spanje rond-
ioopen.
Op de Samoa-eilanden is weder een
opstand uitgebroken.
Tamatasese, de zoon van den vorigen
koning, is door een gedeelte der inboor
ingen tot koning uilgeroepen en heeft
de wapenen tegen den tegenwoordigen
koning Malietoa opgevat.
Dit bericht is in zooverre van belang
omdat de Samoa-eilanden steeds een punt
van geschil uitmaken tusschen de Ver
eenigde Staten en Duitscbland. In 1887
werd Malietoa door de Duitschers ont
troond, maar op uitdrukkelijk verlangen
der Vereenigde Staten werd deze vorsl
in 1889 door de Duilsche regeering op
den troon hersteld.
In hetzelfde jaar werd tusschen Duitsch
land, Engeland en de Vereenigde Staten
eer.e overeenkomst gesloten, waarbij be
paald werd, dat de Samoa-eilanden hun
zelfstandig bestuur zouden behouden on
der gemeenschappelijk protectoraat der
drie regeeringen.
Hoek van Holland -Harwich. Deze
veek werd van de werf van de „Earl
Shipbuilding Companyte Hull met gun-
tig gevolg te water gelaten det stalen
ubbelschroefstoomschip „Amsterdam" be
temd voor den dienst tusschen den Hoek
an Holland en Harwich.
De afmetingen van dit fraaie schip
,ijn lengte 302 Eng. voet en breedte
16 Eng. voet.
De machines ontwikkelen 5000 paar-
ienkracht, terwijl naar men verwacht
iene vaartsnelheid zal bereikt worden
van 18 knopen per uur.
De inhoudsmaat vtn dit schip is 1700
.ons register en als bizonderheid wordt
er op gewezen dat dit en het zuster
schip „Berlin" hetwelk d.d. 10 dezer
van dezelfde werf te water gelaten werd,
le grootsté stoomvaartuigen zijn, welke
n eenigen passagiersdienst tusschen En
geland en het vasteland van Europa in
de vaart zijn.
De kajuiten zijn ingericht voor 214
lsle klasseen 118 2de klasse passagiers.
De 1ste klasse kajuiten welke zich mia
scheeps en voor de machines bevinden,
munten uit door sierlijkheid en rjjkdom
n zijn, wat betimmering betreft gelijk
an die van de „Chelmsford." De 2de
klasse bevindt zich geheel achter.
Door Mevrouw Van Hasselt echtgenoo-
e van den Heer R. van Hasselt gede-
egeerd lid van den Raad van Admi
oistratie van de Hollandsche IJzeren
Spoorweg Maatschappij werd het schip
;edoopt en door doorsnijding van een zij
len lint, waarmedo de laatste stut in
positie gehouden weid, welke bet afloo
^en belette, te water gelaten.
Behalve den Heer en Mevrouw Van
Hasselt en Mevrouw Beels van Lennep,
ie vonden zich onder de gasten de vol
gende heeren
Mr. M. W. F. Treub, H.H. Beels, N.
H. Nierstrasz, I. R. Wüste, Mr. I. W.
Alting Mees, Mr. D. P. D. Fabius,
Mr. W. Heineken, I. P. Korthals Altes,
Mr. F. J. M. A. Reekers, J. A. Wormser,
i Becker, C. ten Brummelei, D. Schut,
H. den Hertog, Ch. R. Kouveld, J. J.
Hoger, C. de Bruyn, Van Hasselt Jr.
Voorts waren b\j de plechtigheid te-
enwoordig, de Directies van de Great
Eastern Railway Companyvan Earles
'hipbuilding Company en hunne Engelsche
enoodigen.
iegel, die tusschen de beide ramen hing.
Het gelijkt nog a'tjjd, gravin, zaide een
lépe gedempte stem achter haar, toen
j het eenige minuten later weder op zjj-
e plaats wilde brengen.
Richard stond in de geopende deur en
ad gezien wat zij deed nu naderde hjj
aar, om haar de behulpzame hand te
ieden.
(Wordt vervolgd.)
Onmiddellijk na het te water laten
werd het contract gesloten voor den
bouw van een vierde stoomboot van dit
type en naar wij vernemen heeft
„Great Eastern Railway" met den bouw
van deze schepen haar laatste woord
nog niet gesproken, daargenoemdb Maat
schappij met nog grooter plannen om
gaat voor de toekomst.
Door deze lijn is tot stand gebracht,
behalve eene versnelde gemeenschap lus
schen Londen en de voornaamste plaat
sen van Nederland, eene nieuwe recht-
streeksche verbinding nl. tusschen de
voornaamste groote plaatsen van Schot
land en noordelijk Engeland en het vas
te land van Europa. Exprestreinen,
voorzien van restauratie-wagens loopen
in aansluiting op het vertrek en de
aankomst van de schepen te Harwich
tusschen laatstgenoemde plaats en Bir
mingham, Manchester, Liverpool, Bradfort
Newcastle, Glasgow, Edinburg enz.
Daardoor wordt de tijd- en geldroo-
vende omweg over Londen vermeden.
Daar de vei betering van de gemeen
schap tusschen Engeland er. Nederland
een zaak is van groot belang voor de
betrokken natiën, mag het een heugelijk
feit genoemd worden dat deze onderne
ming in handen is van, en ontwikkeld
wordt door een der machtigste maat
schappijen van geheel Engeland. Om een
klein begrip te geven van het bedrijf
dier Maatschappij, halen wij de volgende
cijfers en gegevens aan uit de Board of
Trade Returns van het jaar 1890. Op
het einde van dat jaar bedroeg het ka
pitaal van die Maatscnappij 46,855,166
pd. st. bestaande zoowel uit „ordinary"
als »debenture stocks" terwijl het kapi
taal van de lijnen welke door genoemde
Maatschappij gehuurd of geëxploiteerd
worden, bed'-aagl 5,859,529 pd. st. In
genoemd jaar bedroeg het passagiersver
voer van deze lijnen 80,478,142 perso
nen, terwijl vervoerd werden 4,773,204
ton koopmansgoederen en 3,530,506 ton
mineralen als steenkolen, erts enz. Het
aantal trein mijlen, in dat jaar afgelegd,
was voor passagiers 10,277,311, voor
goederen, kolen enz. 6,773,766 totaal
17,051,077 tieinmijlen. De lengte van
het net bedroeg 1099 mijlen.
Het rollend materieel bestond uit 825
locomotieven en en 19056 spoorwegrij-
tuigen en wagens voor de verschillende
vervoeren bestemd.
- In de Prov. Gron. scrijft Dr. Louis
A. Ballier het volgende
«Aan alle inwoners van Groningen,
die met de Neerbosch-quaestie bekend
zijn en gelooven, dat elk Nederlander
het recht heeft, om de oplossiug diet
quaestie ten spoedigste te verlangen,
maar dan ook den plicht, zelf naar alle
vermogen daartoe mee te werken, vraag
ik of zij het niet gewenscht achten, dat
de heer Van Deth ook in onze stad de
gelegenheid krijge, om mondeling zijne
gedachten over Neerbosch uit te spre
ken.
„De heer Van Deth heeft mjj geschre
ven dat hij na uitnoodiging (liefst door
een godsdienstige vereeniging) bereid is,
over te komen, om eene rede te houden
met vrij debat.
»Wie met mij inzien, dat Van Deth
naast onze gemoodelijke nog onze gel
delijke deelneming behoeft, om billijker
wijze met geljjke krachten te kunnen
staan tegenover Van 't Lindenhout, ten
einde een strijd te beslissen, die in ei nst
de eer geldt van ons geheele volk zij
willen dadelijk met mij aanpakken. La
ten wij elkaar dan ontmoeten in de Bo
dega, Guldenstraat, a. s. Woensdag 2 4
Jan. 's avonds juist om 7 uur."
Een bede om hulp. Op 14 dezer is
de reddingsboot van de Amsterdam op
den Noord-Atlantiseben Oceaan, bij een
poging tot het redden van schipbreuke
lingen omgeslagen, en 6 van de met 7
vrijwilligers bemande sloep vonden den
heldendood in de golven.
Een commissie is gevormd om de we
duwen en kinderen van die kranige Hol
landsche zeelui te steunen.
Wie wjl mij daarvoor een bijdrage
zenden
J. FRANSEN VAN DE PUTTE.
Goes, 24 Januari 1894.
Zeeuwsche bladen worden beleefd ver
zocht het bovenstaande over te nemen
De Minister van Binnenlaudsche za
ken heeft, in afwachting van het tot stand
komen eener overeenkomst met Belgie,
omtrent de voorwaarden, waaronder ver
gunningen tot invoer van vee en mest
ter beweiding, beakkering en bemesting
van grenslanderijen zullen worden ver
leend, de volgende bepalingen voor het
verleenen van zoodanige vergunningen
vastgesteld
a. Tot den invoer van vee uit Be
in Nederland ter beweiding en beakkering
van grenslanderijen wordt geen vergunning
gegevenindien op de plaats van herkomst
en op 10 K.M. in den omtrek daarvan
binnen de laatste 120 dagen besmettelijke
longziekte en binnen de laatste 21 dagen
mond- en klauwzeer of schaapspokken zijn
voorgekomen. Deze termijnen moeten ge
rekend worden van het einde van het
geval door dood of herstel en daarop ge
volgde ontsmetting.
b. De termijn, vastgesteld sub a, wordt
in geval van besmettelijke longziekte ver
minderd tot 30 dagen, nadat de zieke of
verdachte dieren alsmede die, welke met
de zieke of verdachte dieren in onmidde-
lijke aanraking zijn geweest, zullen zijn afge
maakt en nadat de ontsmetting der be
smette localiteiten zal hebben plaats ge
had.
c. Bij het verzoek om vergunning tot
invoer van herkauwende dieren en varkens
ter beweiding of beakkering van grens
landerijen moet door de belanghebbenden
worden overlegd eene verklaring van den
burgemeester van de plaats van herkomst,
waaruit blijkt, dat de dieren gedurende
de laatste drie weken in hunne gemeente
zijn verbleven.
d. De dieren worden bij den invoer
of op verlangen van de belanghebbenden
vóór den invoer op stal door den districts
veearts of een zijner plaatsvervangers of
door een ander gediplomeerd veearts ge
keurd en na gezondbevinding van een
merkteeken voorzien.
De keunng bij den invoer geschiedt kos
teloos, wanneer zij verricht wordt door
den districtsveearts of zijn plaatsvervanger,
maar voor rekening van belanghebbende,
wanneer zij door een particulier veearts
verricht wordt. De keuring op stal ge
schiedt steeds tegen betaling door den be
langhebbende van eene vergoeding voor
daaruit voortvloeinde buitengewone moeite
en kosten.
Het signalement der dieren wordt in de
vergunning vermeld. De herkauwende
dieren en de varkens, die dagelijks of op
gezette tijden heen en weder over de grens
worden gevoerd, kunnen zoo noodig maan
delijks aan een veeartsenijkundig onder
zoek worden onderworpen.
Wanneer zich bij een stuk vee ziek
teverschijnselen van welken aard ook ver-
toonen, is de eigenaar verplicht het on
verwijld over de grens terug te voeren,
De vergunning wordt ingetrokken,
wanneer op de plaats van herkomst van
het vee of op 10 K.M. in den omtrek
daarvan besmettelijke longziekte, mond
en klauwzeer of schaapspokken voorkomen
of wanneer de houder der vergunning
niet stipt de voorwaarden naleeft
g. Aan kooplieden in vee wordt geen
verguning tot invoer van herkauwende
dierren en varkens ter beweiding en be
akkering van grenslanderijen verleend.
h. Bij het verzoek om vergunning tot
invoer van mest ter bemesting van grens
landerjjen moet door de belanghebbenden
eene verklaring van den burgemeester der
grensgemeente worden overlegd, waaruit
blijkt, dat de mest uit zijne gemeente af
komstig is, of, indien de mest van elders
is aangevoerd, dat zij gedurende tenmin
ste drie weken in zijne gemeente heeft
gelegen.
Bij bemesting van bouwland moet de
mest onmiddellijk worden ondergeploegd
of wel in een mestput of op hoopen wor
den geplaatst, die alsdan met een aard
laag van tenminste 10 cM. dikte moeten
worden bedekt, terwijl bij bemesting van
weilanden daarop gedurende 14 dagen
geen vee mag worden toegelaten.
Afwijking van het verbod van invoer
van mest ter bemesting wordt niet toe
gestaan, indien binnen de laatste 36 da
gen besmettelijke longziekte of binnen de
laatste 21 dagen mond- en klauwzeer of
schaapspokken zijn voorgekomen op de
hoeven van herkomst of op die, welke
binnen een kring van 100 M. afstand van
eerstgenoemde zijn gelegen.
De voor 1893 gemaakte bepalingen zijn
hierdoor vervallen.
AXEL, den M Januari 1894
Zaamslag. Gisteren bad alhier ten
huize van den heer G. de Visser door
de vereeniging „In 't belang der landbou
wers" de aanbesteding plaats van de le
vering van
a. 289,200 Kg. Ammoniak Superphos
phaat, waarvoor werd ingeschreven door
de heeren Ad. Standaert te Balgeroecke
voor 8.92 en H J. Vlaeminck te Clin
ge voor 8,63VS per 100 Kg.
b. 101,900 Kg. Chilisalpeter. Inge
schreven werd door de heeren A. Snelle
man te Dinteloord voor 10,77P.
Adriaansens te Bergen op Zoom voor
10,64 Ad. Standaert te Balgeroecke
voor 10.77 A. Snelleman te Dinteloord
voor ƒ10.72; P. J. Scheele te Terneu-
zen voor 10,66 en D. J. Oggel te Axel
voor 10,64 per 100 Kg.
Aan de laagste inschrijvers is de leve
ring gegund.
llulst. J.l. Maandag, des namiddags
l1/. uur, had alhier in het hotel De Wa
pens van Zeeland de jaarlijksche algemee
ne vergadering plaats der Onderlinge
Verzekerings-Maatschappij tegen Hagel-
schade in het voormalig Vde district van
Zeeland.
Het vei slag, ingevolge het reglement
over het afgeloopen jaar door den Secre
taris Penningmeester, den heer Frangois
van Waesberghe te Hulst, uitgebracht,
luidt ongeveer als volgt:
»Sedert de oprichting der Maatschappij
»le Axel den 11 April 1891 is het aantal
«deelgenooten van 133 aangegroeid tot
*180, die hebben verzekerd 12822 Gent
»sche gemeten en 244 roeden, v\aarvan
*aan premiën is geïnd ƒ3101,39, aan
«entreegelden 191,47 en aan zegels van
«verklaringen en correspondentiekosten
«ƒ48,50 of totaal ƒ3341,36.
«Het vorig jaar waren slechts verze-
«kerd 12362 Gentsche gemeten en 70
«roeden, aan premiën betalende ƒ2977,35,
«zoodat het vermeerderd aantal verzeker
»de gemeteD, met 460 gemeten en 174
roeden, eene verhooging der premiën
«met 124,04 heeft ten gevolge gehad.
«Betaalde de vereeniging in 1891 aan
geleden hagelschade ƒ301,16 en in 1892
«volstrekt niets, over het afgeloopen jaar
moest weder ƒ191,17 worden vergoed,
«ongeveer gelijk verdeeld over slechts
«twee gemeenten, met name Graauw en
«Koewacht, daarentegen werd in 1891
«hagelschade geleden te Clinge, St. Jan
«steen en Westdorpe.
«Zooals uit de rekening en verant-
«woording blijkt bestaan de bezittingen
«der Maatschappij uit 31,— gedepo
neerd bij de Rijkspostspaarbank bene
«vens ƒ8000,— 3Y2 certiflcaten Ne-
derlandsche Werkehjke Schuld in be
«waring bij de Nederlandsche Bank, of
«het aandeel van ieder deelgenoot, per
«gemet berekend, 0,64."
De notulen van de vorige vergadering
worden na voorlezing goedgekeurd. De
voorzitter wees er op, dat men zich bij
ae aangifte der vruchten ter verzekering
te veel houdt aan hef. minium bepaald
in art. 18, wat bij schade teleurstelling
in de vergoeding kan veroorzaken ook
dat dikwijls braakland, kunstweide en
klavers verzuimd wordt op te geven,
zoomede het voor een jaar verhuurd
land, waarvan de vruchten eveneens
verzekerd moeten worden.
De rekening over 1893 werd goedge
keurd en de daarbij behoorende beschei
den nagezien en akkoord bevonden door
de heeren T. Bruggeman, A. Hombach
en J. Vogelvanger, terwijl besloten werd
in het vervolg de rekening eenige dagen