No. 470. 6e Jaarg. Woensdag 11 Januari 1891. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwse h - Vlaanderen. F. DIELEMAl\« AXEL. Staatkundig Overzicht liiiinciilaiidsch Nieuws. COURANT. Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: per 3 Maanden 50 centfranco per post 60 cent voor België 80 cent. Afzonderl. numm. 3 ct. DRUKKER - UITGEVER Advertentie n van 1 tot 4 regels 25 cent voor eiken regel meer 5 cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren. Omtrent den strijd die dezer dagen in Schotland gevoerd wordt tusschen de werkstakende spoor wegarbeiders aan de eene en de spoorwegbesturen aan de andere zijde, wordt uit Londen aan de N. R. C. het volgende geschreven „De geschiedenis herhaalt zich. De economische geschiedenis vormt daarop geene uitzondering. Wij vindon in de ontwikkeling der werkstaking onder de Schotsche spoorwegwerkers dezelfde onverkwik kelijke elementen, die den grooten strijd der dok werkers te dezer stede vergezelden en de neder laag der betrokken reeders en maatschappijen te weegbrachten. Vooreerst eene onbegrijpelijke en betreurenswaardige verdeeldheid onder de belang hebbende werkgevers. De eigenaars der fabrieken, welke tot stilstand gebracht zijn door toedoen der werkstakers, en hun arbeiderspersoneel beginnen angstig te jammeren en tegen de spoorwegbesturen te velde trekken, waardoor zij dezen in verle genheid zoeken te brengen, hetgeen natuurlijk koren op den molen der muiters is. Zonder een gepast egoïsme is geen maatschappij denkbaarmaar er is eene zelfzucht, welke niet enkel ongepast is dewijl zij geene rekening houdt met hetgeen het openbaar belang meebrengt en vergt, maar die te vens van groot onverstand getuigt. De Schotsche spoorwegbestuurders hebben flaters begaan en dingen verricht, welke ik niet poog te verdedigen, doch in het afwijzen van den onlioud- baren eisch der aanvoerders van de werkstakers, dat eerstgenoemden voortaan hunne bevelen moe ten opvolgen en alles door hunne bemiddeling moe ten doen vervullen die directiën eenen maat- schappelijken plicht, waarbij zij den steun van alle rechtgeaarden, en geenszins hunne tegenwerking verdienen. Dat de eigenaars van gesloten fabrieken en hunne onderhoorigen dit niet willen inzien, ge tuigt van hunne kortzichtigheid. Als de werksta kers nu mochren zegepralen hetgeen meer en meer onwaarschijnlijk wordt dan kunnen die eigenaars er staat op maken, dat zij vroeg of spa dezelfde verliezen en dezelfde vernedering zich zul len moeten getroosten die zij anderen werkgevers hielpen lierokkenen. Het is evenwel niet enkel in dit opzicht, dat de Schotsche werkstaking ons het treurige verleden te Londen in het geheugen teiugroept- Ook de tac tiek der strikers doet daaraan terugdenken. Reeds heb ik gewezen op de misdadige desertiën van werklieden met eene verantwoordelijke stelling, gelijk seinwachters en baanwachters, zonder ken nisgeving wegloopende en daardoor de hun toever trouwde menschenlevens in de waagschaal stellen de, en nu hebben wij het beeld voleindigd met den als een razende Roland rondtierende John Burns, moeilijkheden knutselende waar ze niet zijn en hartstochten wekkende die tot nu sluimerende waren. Te Dundee heeft hij de dokwerkers om gekocht om aan de strike te gaan, door hun geldelijke bijdragen uit het dokkenfonds te Londen voor te spiegelen. Deze lieden hebben hoegenaamd geene grieven. Zij moeten het werk staken, om Bums te verdienen. Is er eene treuriger taktiek denkbaar? Er lijkt geen sprake van eigen initia tief. Het wachtwoord is eene blinde gehoorzaam heid aan hetgeen deze of gene gelieft te bevorde ren. De werkman wordt eene machine of speel pop van eenige raddraaiers. De spoorwegen moe ten in den grond geboord, de handel moet ver plaatst, de nijverheid verloopen, aandeelhouders in spoorwegen moeten tot den bedelstaf gebracht worden, om den woelgeesten en hunnen slachtof fers eene victorie te bezorgen, waarvan het publiek de kosten betalen moet. Edoch, het geldt slechts eenige „kapitalisten" Grooter dwaasheid is nooit verkondigd De meer derheid der aandeelhebbers in de Schotsche spoor wegen zijn renteniers, en onder hen telt men zeer vele weduwen en weezen, welke van de dividenden leven moeten. En dat zijn de „kapitalisten" die tenondergebracht moeten worden En dan spreek ik niet eens van de tienduizenden, welke geheel buiten den strijd staan, werklieden zijn, en allicht zelfs broodeloos worden. Zoo'n werkstaking te willen voorstellen als een strijd tegen het kapitaal alleen, heeft geen zin. Zij is evenzeer een levens strijd van duizenden loontrekkenden tegen andere duizenden hunner." De groot-hertog van Luxemburg zal keizer Wil helm een bezoek brengen. Daar echter een contra bezoek verwacht wordt en noch het paleis, noch de hotels te Luxemburg genoeg ruimte aanbieden voor den keizerlijken gast, is de reis zoo lang uit gesteld, tot de twee nieuwe vleugels, waarmede reeds een begin is gemaakt, aan het slot te Wal ferdingen zijn bijgebouwd. Op Franschen bodem worden thans met Parnell drukke onderhandelingen gevoerd om de eenheid in de Iersche partij, die zoo jammerlijk verbroken is. te herstellen. Meer en meer wint het geloof veld, dat men tot eene schikking zal komen. In Amerika hebben sinds eenigen tijd de India nen eene zeer dreigende houding aangenomen. De Amerikaanschetroepen zijn bezig hen te omsinge len en het einde van de geschiedenis zal zijn de ondergang van de Indianen. Bij kon. besluit zijn bevorderd tot comman deur in de orde van den Nederlandschen Leeuw, de heeren mr. G. L. M. H. Ruysch van Beerenbroek, minister van justitie mr. A. van Naamen var. Eem- nes en mr. G. J. Th. Beelaerts van Blokland, voor zitters van de Eerste en Tweede Kamer der Staten- Generaal. In de volgende week zal te Amsterdam door de afdeeling van den Sociaal-democratischen Bond eene openbare vergadering worden gehouden, waarin de heer Doraela Nieuwenhuis het debet zal inleiden over het inkomen van de Kroon. Uit Zierikzee wordt gemeld Vrjjdag kwam alhier de stoomboot „de Zierikzee- sche Koophandel," de eenige boot die de gemeen schap nog onderhoudt tusschen Zierikzee en den Om negen uur des morgens uit Vlis- de Roompo binnen, kwam de boot om ongeveer 1 uur aan het Hoofd aan, alzoo na eene reis van slechts 4 uren. Zoowel te Vlissingen als in de Roompot was veel zwaar drijfijs, nergens blank water, zoodat men moest bewonderen, dat dit bootje tegen die enorme ijsmassa was bestand. De boot is bij het Hoofd blijven liggen en niet verder in de Haven gestoomd, om geen gevaar te loopen in de haven vast te vriezen. De lading bestond voornamelijk uit petroleum waaraan gioote behoefte kwam, en eenige andere goederen thans is men bezig bet goed over het jjs aan wal te brengen. Zoowel te Middelburg als te Vlissingen en Veere ligt zeer veel goed voor Zierikzee, waaraan behoefte bestaat, doch dat moet wachten totdat de spoorboot weder in de vaart komt. De schroefstoomboot ,,de Schelde" heeft een paar dagen geleden getracht eene reis naar Rotterdam te doen, buitenom, doch is hierin niet geslaagd. Een bewoner van het eiland Vlieland schreef dezer dagen aan zijne familieDoor den strengen en langdurigen winter verkeeren wij hier bepaald bijna in nooder is geen spek, petroleum, rijst, zout, koffie, thee, boter of reuzel meer te krijgen. Twee bakkers kunnen niet meer bakken, omdat hun voorraad meel op is. Bij de meesten zijn de aardappels bevroren. Het vervoer is door de vorst geheel gestremd de telegraafdraad tusschen Harlingen is stuk ge vroren. Laatstleden Zaterdag ontvingen wij een brief, die 22 December reeds verzonden was. Als er eens een enkele maal iemand met groot levensgevaar, grootendeels over het ijs, hier aankomt, komen er enkele brieven mede. In Je vorige week vertrok een schipper met zij ne twee zoons om met zijn schip proviand te gaan halen, maar hij moest, na van 11 tot 5 uren ge. tracht te hebben br door te komen, onverrichter zake terugkeeren. Vele menschen gaan reeds, wegens gebrek aan petroleum, vóór het donker wordt naar bed. Als de kinderen eens grutjes in water voor hun mid dagmaal krijgen, dan smullen zij, terwijl er ook veel duivenboonen worden gegeten. Het is te hopen, dat er spoedig aan dezen toe stand een einde kome, want velen kunnen het niet lang meer uithouden en geraken geheel uit geput. Blijkens bericht van Harer Majesteits gezant te Parijs wordt de in7oer van Nederlandsch vee jn Frankrijk weder toegelaten van de zeezijde. rvasten wal- ÏIr de spoorwegbeambten te helpen en de fooitjes van smgen vei trokken, buitenom langs Westkapelle en AXEL, den 13 Januari 1891. Er heerscht dezer dagen een groote bedrijvigheid in de vischvangst aan het kanaal alhier. Geheele zoden snoek, karper, baars enz, worden aan den man gebracht, waardoor menig liefhebber zich aan een „ijszoodje" te goed kan doen, terwijl den minderen man de opbrengst ervan, in dit zeer strenge jaarge tijde eenigszins te stade komt. In verschillende bladen, zoo in onze buurt als daarbuiten, kwam dezer dagen eene bede om hulp aan de Landgenooten voor, ten behoeve der weduwe

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1891 | | pagina 1