No. 470.
6e Jaarg.
Woensdag 11 Januari 1891.
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwse h - Vlaanderen.
F. DIELEMAl\«
AXEL.
Staatkundig Overzicht
liiiinciilaiidsch Nieuws.
COURANT.
Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
per 3 Maanden
50 centfranco per post 60 cent
voor België 80 cent. Afzonderl. numm. 3 ct.
DRUKKER - UITGEVER
Advertentie n van 1 tot 4 regels 25 cent
voor eiken regel meer 5 cent. Groote letters worden
naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren.
Omtrent den strijd die dezer dagen in Schotland
gevoerd wordt tusschen de werkstakende spoor
wegarbeiders aan de eene en de spoorwegbesturen
aan de andere zijde, wordt uit Londen aan de N.
R. C. het volgende geschreven
„De geschiedenis herhaalt zich. De economische
geschiedenis vormt daarop geene uitzondering. Wij
vindon in de ontwikkeling der werkstaking onder
de Schotsche spoorwegwerkers dezelfde onverkwik
kelijke elementen, die den grooten strijd der dok
werkers te dezer stede vergezelden en de neder
laag der betrokken reeders en maatschappijen te
weegbrachten. Vooreerst eene onbegrijpelijke en
betreurenswaardige verdeeldheid onder de belang
hebbende werkgevers. De eigenaars der fabrieken,
welke tot stilstand gebracht zijn door toedoen der
werkstakers, en hun arbeiderspersoneel beginnen
angstig te jammeren en tegen de spoorwegbesturen
te velde trekken, waardoor zij dezen in verle
genheid zoeken te brengen, hetgeen natuurlijk koren
op den molen der muiters is. Zonder een gepast
egoïsme is geen maatschappij denkbaarmaar er
is eene zelfzucht, welke niet enkel ongepast is
dewijl zij geene rekening houdt met hetgeen het
openbaar belang meebrengt en vergt, maar die te
vens van groot onverstand getuigt.
De Schotsche spoorwegbestuurders hebben flaters
begaan en dingen verricht, welke ik niet poog te
verdedigen, doch in het afwijzen van den onlioud-
baren eisch der aanvoerders van de werkstakers,
dat eerstgenoemden voortaan hunne bevelen moe
ten opvolgen en alles door hunne bemiddeling moe
ten doen vervullen die directiën eenen maat-
schappelijken plicht, waarbij zij den steun van alle
rechtgeaarden, en geenszins hunne tegenwerking
verdienen. Dat de eigenaars van gesloten fabrieken
en hunne onderhoorigen dit niet willen inzien, ge
tuigt van hunne kortzichtigheid. Als de werksta
kers nu mochren zegepralen hetgeen meer en
meer onwaarschijnlijk wordt dan kunnen die
eigenaars er staat op maken, dat zij vroeg of spa
dezelfde verliezen en dezelfde vernedering zich zul
len moeten getroosten die zij anderen werkgevers
hielpen lierokkenen.
Het is evenwel niet enkel in dit opzicht, dat de
Schotsche werkstaking ons het treurige verleden te
Londen in het geheugen teiugroept- Ook de tac
tiek der strikers doet daaraan terugdenken.
Reeds heb ik gewezen op de misdadige desertiën
van werklieden met eene verantwoordelijke stelling,
gelijk seinwachters en baanwachters, zonder ken
nisgeving wegloopende en daardoor de hun toever
trouwde menschenlevens in de waagschaal stellen
de, en nu hebben wij het beeld voleindigd met
den als een razende Roland rondtierende John
Burns, moeilijkheden knutselende waar ze niet zijn
en hartstochten wekkende die tot nu sluimerende
waren. Te Dundee heeft hij de dokwerkers om
gekocht om aan de strike te gaan, door hun
geldelijke bijdragen uit het dokkenfonds te Londen
voor te spiegelen. Deze lieden hebben hoegenaamd
geene grieven. Zij moeten het werk staken, om
Bums te verdienen. Is er eene treuriger taktiek
denkbaar? Er lijkt geen sprake van eigen initia
tief. Het wachtwoord is eene blinde gehoorzaam
heid aan hetgeen deze of gene gelieft te bevorde
ren. De werkman wordt eene machine of speel
pop van eenige raddraaiers. De spoorwegen moe
ten in den grond geboord, de handel moet ver
plaatst, de nijverheid verloopen, aandeelhouders in
spoorwegen moeten tot den bedelstaf gebracht
worden, om den woelgeesten en hunnen slachtof
fers eene victorie te bezorgen, waarvan het publiek
de kosten betalen moet.
Edoch, het geldt slechts eenige „kapitalisten"
Grooter dwaasheid is nooit verkondigd De meer
derheid der aandeelhebbers in de Schotsche spoor
wegen zijn renteniers, en onder hen telt men zeer
vele weduwen en weezen, welke van de dividenden
leven moeten. En dat zijn de „kapitalisten" die
tenondergebracht moeten worden En dan spreek
ik niet eens van de tienduizenden, welke geheel
buiten den strijd staan, werklieden zijn, en allicht
zelfs broodeloos worden. Zoo'n werkstaking te
willen voorstellen als een strijd tegen het kapitaal
alleen, heeft geen zin. Zij is evenzeer een levens
strijd van duizenden loontrekkenden tegen andere
duizenden hunner."
De groot-hertog van Luxemburg zal keizer Wil
helm een bezoek brengen. Daar echter een contra
bezoek verwacht wordt en noch het paleis, noch
de hotels te Luxemburg genoeg ruimte aanbieden
voor den keizerlijken gast, is de reis zoo lang uit
gesteld, tot de twee nieuwe vleugels, waarmede
reeds een begin is gemaakt, aan het slot te Wal
ferdingen zijn bijgebouwd.
Op Franschen bodem worden thans met Parnell
drukke onderhandelingen gevoerd om de eenheid
in de Iersche partij, die zoo jammerlijk verbroken
is. te herstellen. Meer en meer wint het geloof
veld, dat men tot eene schikking zal komen.
In Amerika hebben sinds eenigen tijd de India
nen eene zeer dreigende houding aangenomen. De
Amerikaanschetroepen zijn bezig hen te omsinge
len en het einde van de geschiedenis zal zijn de
ondergang van de Indianen.
Bij kon. besluit zijn bevorderd tot comman
deur in de orde van den Nederlandschen Leeuw, de
heeren mr. G. L. M. H. Ruysch van Beerenbroek,
minister van justitie mr. A. van Naamen var. Eem-
nes en mr. G. J. Th. Beelaerts van Blokland, voor
zitters van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-
Generaal.
In de volgende week zal te Amsterdam door
de afdeeling van den Sociaal-democratischen Bond
eene openbare vergadering worden gehouden, waarin
de heer Doraela Nieuwenhuis het debet zal inleiden
over het inkomen van de Kroon.
Uit Zierikzee wordt gemeld
Vrjjdag kwam alhier de stoomboot „de Zierikzee-
sche Koophandel," de eenige boot die de gemeen
schap nog onderhoudt tusschen Zierikzee en den
Om negen uur des morgens uit Vlis-
de Roompo binnen, kwam de boot om ongeveer 1
uur aan het Hoofd aan, alzoo na eene reis van slechts
4 uren. Zoowel te Vlissingen als in de Roompot
was veel zwaar drijfijs, nergens blank water, zoodat
men moest bewonderen, dat dit bootje tegen die
enorme ijsmassa was bestand.
De boot is bij het Hoofd blijven liggen en niet
verder in de Haven gestoomd, om geen gevaar te
loopen in de haven vast te vriezen.
De lading bestond voornamelijk uit petroleum
waaraan gioote behoefte kwam, en eenige andere
goederen thans is men bezig bet goed over het jjs
aan wal te brengen.
Zoowel te Middelburg als te Vlissingen en Veere
ligt zeer veel goed voor Zierikzee, waaraan behoefte
bestaat, doch dat moet wachten totdat de spoorboot
weder in de vaart komt.
De schroefstoomboot ,,de Schelde" heeft een paar
dagen geleden getracht eene reis naar Rotterdam te
doen, buitenom, doch is hierin niet geslaagd.
Een bewoner van het eiland Vlieland schreef
dezer dagen aan zijne familieDoor den strengen
en langdurigen winter verkeeren wij hier bepaald
bijna in nooder is geen spek, petroleum, rijst,
zout, koffie, thee, boter of reuzel meer te krijgen.
Twee bakkers kunnen niet meer bakken, omdat
hun voorraad meel op is. Bij de meesten zijn de
aardappels bevroren.
Het vervoer is door de vorst geheel gestremd
de telegraafdraad tusschen Harlingen is stuk ge
vroren.
Laatstleden Zaterdag ontvingen wij een brief,
die 22 December reeds verzonden was. Als er eens
een enkele maal iemand met groot levensgevaar,
grootendeels over het ijs, hier aankomt, komen er
enkele brieven mede.
In Je vorige week vertrok een schipper met zij
ne twee zoons om met zijn schip proviand te gaan
halen, maar hij moest, na van 11 tot 5 uren ge.
tracht te hebben br door te komen, onverrichter
zake terugkeeren.
Vele menschen gaan reeds, wegens gebrek aan
petroleum, vóór het donker wordt naar bed. Als
de kinderen eens grutjes in water voor hun mid
dagmaal krijgen, dan smullen zij, terwijl er ook
veel duivenboonen worden gegeten.
Het is te hopen, dat er spoedig aan dezen toe
stand een einde kome, want velen kunnen het
niet lang meer uithouden en geraken geheel uit
geput.
Blijkens bericht van Harer Majesteits gezant
te Parijs wordt de in7oer van Nederlandsch vee
jn Frankrijk weder toegelaten van de zeezijde.
rvasten wal- ÏIr
de spoorwegbeambten te helpen en de fooitjes van smgen vei trokken, buitenom langs Westkapelle en
AXEL, den 13 Januari 1891.
Er heerscht dezer dagen een groote bedrijvigheid
in de vischvangst aan het kanaal alhier. Geheele
zoden snoek, karper, baars enz, worden aan den man
gebracht, waardoor menig liefhebber zich aan een
„ijszoodje" te goed kan doen, terwijl den minderen
man de opbrengst ervan, in dit zeer strenge jaarge
tijde eenigszins te stade komt.
In verschillende bladen, zoo in onze buurt als
daarbuiten, kwam dezer dagen eene bede om hulp
aan de Landgenooten voor, ten behoeve der weduwe