\o. 449. Woensdag 29 October 1890. 0( Jaarg. Nieuws- eu Advertentieblad voor Zeenwscli-Vlaanderen. F. DIELEMAA AXEL. Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: per 3 Maanden 50 centfranco per post 60 cent voor België 80 cent. Afzonderl. numm. 3 ct. DRUKKER - UITGEVER Advertentiën van 1 tot 4 regels 25 cent voor eiken regel meer 5 cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren. Dr. Schaepman in de II. K. Kicsverecniging, te Hulst. Op uitnoodiging van de Roomsch Katholieke Kies- vereeniging te Hulst, trad gisterenmiddag Dr. H. J. A. M. Schaepman, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, in het R. K. Pensionaat, voor eene eivolle zaal op. Onder de talrijke aanwezigen waren enkele dames benevens eenige Belgische heeren. Bij het binnentreden werd de gevierde spreker met'een luid applaus begroet. De heer Schaepman, die onmiddellijk het woord nam. sprak ongeveer het volgende Mijne Heeren! Indien de dag van mijn optreden alhier, niet reeds geruimen tijd was vastgesteld, dan zou ik, onder omstandigheden, als op dit oogenblik, geaar zeld hebben, om de mij vereerende uitnoodiging te aanvaarden. Immers ik ben tot U gekomen om ten uwen overstaan te spreken over de Nederland sche politiek. Op dit oogenblik treft het Hoofd van den Nederlandschen Staat een treurig lot en allen, die een hart hebben voor hun vaderland /al het in menig opzicht ongeschikt vinden, om over een punt van politieken strijd te spreken. De leden van de b6ide kamers der Staten-Gene raal worden bijeengeroepen om voor de tweede maal het tragische oogenblik te moeten doorleven, wat de dynastie, een aan zijn Koning gehecht volk kan doorleven. En onder deze omstandigheden, dan, zou het niet onwaarschijnlijk geweest zijn, om mijn optreden tot een nader tijdstip te verdagen, i Doch „gedane dingen 't is een bekend spreek woord nemen geen keer." Toch maakt eene omstandigheid mij gerust, dat ik niet. zal spreken over vragen, die op dit oogen blik tot een min of meer heeten strijd zullen voe ren, niet over vragen die min of meer onder alle omstandigheden aan de aarde blijven. Het is over een zaak, die aan velen van ons volk bekend is, althans bekend schijnt, doch niet door allen in zijnen juisten omvang, in zijne juiste perken begrepen wordt. Het is een zaak, die spottend den historischen naam van „monsterver bond" heeft verkregen. Daarover wil ik mij vermeien thans te spreken, zonder hier of daar dingen van den dag aan te raken, en wat mij betreft niet in toorn te ontste ken, allerminst in partijzucht over te gaan. Wat. het monsterverbond beteekent? Het feit is eenvoudig het is niets anders, dan de samen werking van katholieken en anti-revolutionairen. Die samenwerking heeft ten gevolge gehad, dat bij de stembus eene meerderheid in de Staten-Gene raai is verkregen, waaruit een ministerie is opge treden, dat men zonder daarbij van samenwerking of samensmelting, sprake kan zijn, het ministerie der rechterzijde noemt. Om tot het feit te geraken, dient men eerst de beteekenis van den juisten zin des woords te ken nen, noodig te weten hoe het monsterverbond is ontstaan, terwijl wij later eene gelegenheid zullen hebben, om eenige bezwaren, daartegen ingebracht, onder de oogen te zien. Om te zeggen hoe liet monsterverbond is ont staan, is het noodig te weten, dat het niet een feit is van het heden, noch van het onmiddellijk verleden, doch dat men met de staatkundige ge schiedenis moet teruggaan. Daartoe is het zaak de historie na te gaan van af het jaar 1830. Som migen willen haar nog vóór '30. Laat ons echter baar beschouwen van af 't jaar '30. Na de scheiding van Belgie. stonden hier in Nederland twee groote politieke partijen tegenover elkander. De eene was de conservatieve, de an dere de liberale partij. De conservatieve, ook niet ten onrechte genoemd, de protestantsche partij, was er vooral op uit om de bestaande toestanden te handhaven, te verharden en langzamerhand door l hare machtsontwikkeling de politieke verhouding te verzekeren. Zij was vooral gekampt tegen het katholieke element. Dit toch mocht niet meer in - 'vloed, niet meer kracht uitoefenen, dan haar bij I de letter der grondwet en de wet, tot het tegen- gaan harer ontwikkeling, werd toegekend. De con servatieve partij, hield voor het kiesmcht verhou ding staande tusscben volksvertegenwoordiging en souverein. De conservatieve partij was er op uit om den belijders der staatskerk te handhaven en zoo mo gelijk, aan de bestaande toestanden vast te houden. Die neiging werd niet het minst gesterkt door de gebeurtenissen in Belgie. Tegenover het ka tholieke element moest men voorzichtig zijn, men trachtte haar te kortwieken, gelijk een vogel, die hoewel niet in de kooi opgesloten, gekortwiekt wordt, om ziine middellijke vrijheid te verzekeren. Men moest tien dus binnen de grenzen houden. Er was dus in de gelederen der conservatieve partij geen plaats voor de katholieken. Tegenover deze partij stond eene liberale partij, i [die in die dagen zich uitsluitend met ter ziide stel ling van alle doeleinden, op zuiver staatkundig ge bied bewoog. De leiders meenden in hunne wijs j i geerige bespiegelingenrecht voor allen, niet j zooals de sociaaldemocraten - gelijkheid van rech I ten in velschillende godsdienstige begrippen, in de; wet en het leven vertolkt, toe te moeten kennen. Zij streefde rnitr.er op en de mannen hunner ge- j lederen, die op de eene of andere wijze de open bare zaak bestreden kleefden niet aan den vorm vast. j Tusschen deze beiden stonden niet de katholie i ken. Zij waren weinig en slecht hekend. In den lande klonk hunne stem niet, hun votum werd niet gehoord. Langzamerhand breidden zij zich uit en door echt vrijzinnigen geest aangedreven, hebben de katholieke leden der Staten-Generaal niet geaar zeld om zich bij de liberale partij aan te sluiten. Toch gevoelde de liberale paatij, die met geheel hare zelfstandigheid behield, dat tusschen ben en i haar geen volkomen geestverwantschap bestond. Wanneer twee partijen met dezelfde beginselen, 'dezelfde beweegredenen tot een doel samenwerken, dan is persoonlijke samenwerking nog niet altijd heilzaam. En zoo ook hier. De eigenlijke partij groepeering dateert van 48 'jen later, zelfs van af '52. Enkelen dier tijdgenoo- ten kunnen zich nog herinneren hoe de liberale en de conservatieve partij door elkander vloog, welke beweging absoluut gericht was teg6n de partij en tegen Rome De Aprilbeweging in die jaren bracht in de liberale gelederen eene omkeering teweeg, waarover zij alle reden tot klagen hadden. Die omkeer is niets anders geweest, dan, wat destaats lieden noemden moderne theologie of moderne le vensbeschouwing. Deze wilde de staatskerk aan den staat en de staatsmacht dienstbaar maken. Het ligt voor de hand, dat. nu de liberale partij een zekeren vorm had aangenomen, en waardoor zij haar eigen doodvonnis onderteekende, de ka ttiolieken geneigd waren, over te gaan. Wat geschiedt. Naar mate de conservatieve par tij na 1857 verliep, stelde de moderne levensbe schouwing zich meer en meer tegenover de li berale partij op den voorgrond, die onder een an deren vorm en andefe kleuren, een eigen standpunt innam en met gewelddadige strenge beslitheid, optrad. Zij koos uitdrukkelijk partij tegen al wat uit de rezolutie voortkwam, terwijl do nieuwe rich ting streng anti revolutionair was. Bi] den aanvang van haar ontstaan vond zij bij na geen plaats Na verschillende lotswisseling nam zij weldra in kracht en beteekenis toe. De conservatieve partij was om een beeld uit het dierenrijk te nemen gelijk aan de slak, en de liberale partij aan een jonge jachthond, die al lerlei sprongen maakt. In den drang der omstandigheden werd het voor de katholieken moeilijk een keuze te doen tusschen I de conservatieven en de liberalen. Nu echter was eene nieuwe partij gevormd, en nu de keuze stond i tusschen een liberaal en een anti revolutionair, tus i schon Kappeijne en Heemskerk of tusschen Kap peijne en Kuijper, wat dan i Het was immers veistandiger en veiliger om met de anii revolutionairen mede te gaan. Het was als eene toevallige ontmoeting op het slagveld. Vier partijen, waarvan éene en dat is de liberale i machtiger is dan de drie andere, contervatieve, ka tholieke en anti revolutionaire partij. De conser vatieve partij slinkt weg en wat is nu naluurljj ker dan dat de katholieke partij zich bij de anti revolutionaire aansloot. En zoo is het monster verbond ontstaan. Dit is al wat ik over het monsterverbond te zeggen heb. Met het oog op de bestaande feiten wil ik daaraan nog iets toevoegen. Tegen het monsterverbond is een geweldige storm losgebroken, die echter niet komt van de zijde van de „Wageninger," „Vaderlander,„Stem men voor waarheid en vrede'' of „Eendracht maakt macht", maar van katholieke zijde. Die storm is opgegaan naar aanleiding van de legerwet. Ik zal mijn standpunt omtrent persoonlijke dienstplicht of j behoud van de plaatsvervanging uiteen te zetten, maar om er op te wijzen dat de les van den En- 1 gelschen kardinaal Manning, die er op wees, dat zoo men supprimatie, privilegie verlangde, men 1 Olivier Cromwell, die niet dood is, maar slaapt, kon doen ontwaken, over het hoofd gezien. Wat j wij echter te vorderen hebben, hebben wij te vor- deren en zullen volharden tot het einde toe. In parlementairen zin kan men ons dit niet kwa lijk nemen, evenals ik de voorstanders van den

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1890 | | pagina 1