bh missak,
IVo. 258. 22 December 1888.
\y Jaarg.
n J\ aJ
JÏ
Kerstnacht in Bethlehem.
Nieuws- en Advertentieblad
F. DIELEMAN,
AXEL.
voor Zeeuw sell-Vlaand eren.
FEUILLETON.
m houtvester van e_i klust-,
Fr. ZIMMERMANN.
Staatkundig Overzicht.
Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS per 3 Maanden
1 maal per week 25 cent; franco per post 30 cent; 2
maal per week 50 centfranco per post 60 centvoor
België 40 en 80 cent. Afzonderl. numm. 3 ct.
DRUKKER UITGEVER
Advertentiën van 1 tot 4 regels 25 cent
voor eiken regel meer 5 cent. Groote letters worden
naar plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal.
Advertentiën wórden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren.
Wegens het invallen van het Kerst
feest op a.s. Dinsdag, zal de Axelsche
Courant op Maandagavond ver
schijnen.
De Uitgever.
o
Onder bovenstaand opschrift bevat de laatste af
levering van het tijdschrift Vreemd en Eigen een
opstel, waaraan wij het volgende ontleenen.
liet behoeft nauwelijks gezegd te woroen, dat
het Kerstfeest het hoofdfeest is in Bethiehem.
lleeds den 24sten December om twee uur in den
namiddag kan men den Latijnschen patriarch van
Jerusalem zien, die met zijn gevolg te paard de
residentie Eeitdschalia, welke niet ver verwijderd
ligt, heeft verlaten om in Bethlehem de plechtig
heid bij te wonen.
Voorop rijdt de priester met het p.ati iarchkruis
en onmiddellijk daarop komt de patriarch zelt,
meestal op een Arabischen schimmel gezeten en
omgeven door zijn kanunikken, een stoet van A-
rabieren in de meest kleurrijke en schilderachtige
kleeding en een militair eskorte.
Wanneer men zulk een stoet door de stad ziet
trekken moet men zich onwillekeurig verplaatst
wanen in het tijdperk der kruistochten, iets waar
toe de van alle kanten toegestroomde menscben-
massa, waarin alle typen, alle kleedei drachten en
alle talen vertegenwoordigd zijn, niet weinig bij
brengt.
Bij zijn aankomst op het voorplein der Maria-
NOVELLE VAN
XIII.
„Ik meen met de pijp. Zoo'n ding weegt
zwaar, en zou u bij uwe lichamelijke zwakte kwaad
kunnen doen, vreest moeder.Zij begon zoo sma
kelijk te lachen, dat Frans daarin navolgde.
Regina ot Regi. zooals zij gewoonlijk genoemd
werd. wa« zijne jongere zuster, die aan den zoon
van een der ri,kste boeren verloofd was. Altijd op
geruimd en weikzaatn kon zij het niet nalaten den
lichtzinniger broeder op hare wijze te plagen en
door sctierpe woorden te beproeven hem uit zijne
traagheid op te wekken; Frans echter, die even
goedhartig was als zijn vader, liet zich meestal die
plagerij welgevallen.
„Kom binnen," zeide hij, „laten we wat praten.
„Volstrekt niet, ik heb genoeg te deen. Ik moet
zorgen, dat degenen, die hard werken, 'b middags
kerk stijgt de patriarch van zijn paard, en treedt
na door de geestelijkheid ontvangen te zijn, de
Katharina kerk binnen, waarbij Turksche militairen
geschaard staan.
Voor vreemdelingen is echter van het meeste
belang de zooeven genoemde Maria- of Helena-
kerk, die aan de Latijnen, Giieken en Armeniërs
behoort en waarin zich de „Geboortegrot" be
vindt. Deze grot is ongeveer twaaif el lang, drie
en een half el breed en drie el hoog; de wanden
zijn van kostbaar maimer en de zuilen met
prachtige geschenken versierd. Een eigenaardig
licht geven de twee cn dertig lampen die voort
durend worden 'gebrand In her midden schittert
een zilveren ster met latijnsch inschrift.
Onmiddellijk aan deze grot grenst eene andere,
waann men'langs een paar trappen kan afdalen,
en waar een marmeren krib er op wijst, dat het
kind Jezus hier in zijn kribbe werd gelegd. In
diezelfde ruimte is door de Latijnen een altaar op
gelicht op de piek waar de Wijzen uit het Oos
ten het Kindeke kwamen aanbidden.
Op her, Kerstfeest heerscht in de onderaardsche
uitnte groote drukte en levendigheid. Na de luis
terrijke en plechtige mis heeft er een groote pro
cessie door alle heiligdommen plaats. Het nach
telijk teest begint om half tien en eischt ongeveer
vijl' uur tijd. Maar krachtens een oud privilegie
kunnen er met Kerstmis ook over dag missen 'ge
vierd worden in de Heilige Grot. Het gouden hek
voor de nis, welke de krin bevat, is dan geopend
en in de kribbe zelt liggen tallooze groote en klei
ne van was vervaardigde Christusbeeldjes om ge
zegend te worden.
Franciskaner monniken zijn voortdurend hier aan
wezig, tal van pelgrims ziet men op verschillen
de plaatsen nedei knielen en de komst der proces
sie atwachten, die eindelijk nadert.
Turksche soldaten staan tot aan den ingang der
Geboortegrot geschaard en de in rood en goud ge-
kleede Kawassen van den patriarch van Jerusalem,
die bij iedere twee schreden hun zwaren dienaars
staf op den marmeren vloer laten dreunen, openen
den stoet. Zi] worden gevolgd door zingende koor
knapen met waskaarsen in de hand, door alle kloos
terbroeders, volgens hun leeftijd geschaard, de
jongsten vooraan en eveneens met branden Ie was
kaarsen. Weinig schreden achter hen komt de
Franciskaner prior, die een gouden mand draagt
waarin een wassen beeldje, het kind Jezus voor
stellende, ligt. Achter den prior gaat de Fransche
konsul in groot uniform met zijn kanselier, zijn
Dragoman en vier kawassen.
Tallooze pelgrims van heinde en ver toegestroomd
Engelschen, Amerikanen, zelfs vele dames en een
aantal vrouwen uit Bethlehem sluiten zich bij den
stoet aan, die zelden vóór twee uur in den mor
gen zijn tocht geëindigd heeft.
Ziedaar het Kerstfeest in Bethlehem. Buiten
de hier beschreven plechtigheid heeft er geen en
kele afwijking van het gewone leven plaats.
Engeland, het koloniseerende land bij uitnemend
heid, zit in zak en assche. Aller oogen zijn naar
Afrika gericht en wel naar dat gedeelte, hetwelk
op de kaart met den naam Soudan is aangeduid.
Uit dat land is namelijk de tijding ontvangen, dat
Emin pacha en een blanke reiziger, vermoedelijk
Stanley, in handen van den beruchten Mahdi over
geleverd zijn. Beiden zuchten volgens de berich
ten in zware ketenen geboeid, ten prooi aan de
willekeur van den gevreesden opstandeling. Wat
zal de regeering aanvangen om de beide dappere
mannen weder hunne vrijheid terug te doen ge
ven Ziedaar het gewichtige punt dat vele hoof-
hun eten vinden."
„Dat vinden ze ook zonder u, Regi moeder en
Mina kunnen het wel af zonder u."
„Maar dal zal niet gebeuren. Een luiaard ver
dient niet te eten; ik wil mijn eten verdienen. Dat
is voor u natuurlijk niet noodig."
„Zeker niet. Vader is rijk en ik ben zt)n erfge
naam. Waarvoor zal ik me afbeulen als een knecht V"
„Als de baas slaapt, doen de knechts niets. Op
mijne boerderij zal het eenmaal toegaan, zooals het
behoort."
„Ha ha, ge ziet u dus reeds als boerin op Rim-
laashof
„Zeker, en u zie ik reeds in eene bedelaarskolonio
of ergens anders, waar het nog slimmer is." Zij
sprong in de kamer, ijlde op Frans toe en sloeg
haar arm om zijn hals.
„Doe het niet meer, Frans, het maakt me zoo
angstig en loopt zeker niet goed af. We geraken
door u nog ir< schande en krijgen een slechten naam."
„Hoho, niet zoo scherp, Regi, hoe meent ge dat?"
„Houdt u maar niet zoo onnoozel Frans, ge weeet
heel goed, wat ik meen," vervolgde zij op een
toon van verwijt. „Ge gaat stroopen, ik heb het
reeds verscheidende malen opgemerkt. Vanmorgen
zijt ge ook weer met het geweer thuis gekomen
ge zijt in het bosch geweest, Frans. Zeg maar
niets," vervolgde zij, toen hij een boos gezicht zet
te en baar in de rede scheen te willen vallen, „mij
ne kamer is dicht bij de uwe, en ik slaap niet vast.
Mij maakt ge niets wijs, zoo als de anderen. Ook
uw arm
„Die ellendige arm Ik zal me nog voor de men-
schen moeten verbergen," zeide hij verdrietig.
„Dat hebt ge verdient. Ditmaal is het nog goed
afgeloopen, Laat het u eene waarschuwing zijn
ik smeek u lieve, beste broer, stroop niet meer.
Denk aan de schande en het verdriet onzer ouders,
wanneer men u snapte en u in de gevangenis zette."
„Wees maar niet bang, daarvoor is gezorgd. Eerst
krijgen, dan opsluiten."
..Laat u toch overreden, Frans. Wat hebt ge aan
dat domme schieten."
„Ja, eigenlijk niets," meende hij. „Ik heb er al
leen schik in, omdat het dien dommen snaak, dien
houtvestersjongen, ergert. Ik schiet alleen om hem
eene leelijke poets te bakken."
„Wat hebt ge dan tegen hem?"
„Dat gaat u niets aan, Regi. Die wijsreus denkt
dat hjj overal de eerste is. We spraken onlangs
daarover in de herberg en ik heb toen eene wed
denschap aangegaan, dat ik dien housvestersjongeu
een bok voor zijn neus zon neerschieten en wegdra
gen, niettegenstaande den ouden weerwolf en zijn