PZEM neemt niet meer deel aan fusiebesprekingen van zuidelijke maatschappijen NAM start seismisch onderzoek in Zeeland Stijging van werkloosheid in Zeeland door winterseizoen Discussie oeververbinding gekoppeld aan Oosterschelde Nieuwbouw terminal Olau-Line aan buitenhaven Vlissingen officieel van start gegaan 2 ALMANAK PROVINCIAL! ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 15 JANUARI 1876 IN AFWACHTING BEHANDELING ENERGIENOTA IN KAMER 'OP DIT OGENBLIK WEINIG ZINVOL' MIDDELBURG De Provinciale Zceowse Energie Maatschappij zal, in afwachting van behandeling van de energienota in de tweede kamer niet meer deelnemen aan besprekingen over een eventuele nauwere samen werking of fusie tussen dc drie elektriciteitsmaatschappijen in Zuid- Nederland, de NV PLEM, de NV PNEM en de NV PZEM. De Brabant- so en Limburgse maatschappijen zijn van dit besluit van de raad van be- stuur van de PZEM op do hoogte gesteld. Dit besluit is in overeenstem ming met de zienswijze van dc direc teur van de PZEM, ir M. D. Dalebout. Dat Ir. Dalebout heeft deelgenomen aan het in december jj. tussen de drie maatschappijen in Tilburg ge voerde gesprek (de vakbonden, die een groot deel van het PZEIVI-perso- neel vertegenwoordigden keurden dit ten zeerste af) hield verband met de overweging van do PZEM-directeur dat liet onhoffelijk geweest zou zijn in dit stadium van het overleg weg te blijven- De raad van bestuur van NV PZEM kwam gisteren, dinsdag tot het besluit vooralsnog de behandeling van de energienota af te wachten, omdat eerst daarna kan worden vastgesteld of een verder gesprek tussen de drie maatschappijen zinvol zal zijn. In een gisteravond in de kantine van het Middelburgse PZEM-personeelsgebouw gehouden algemene vergadering van aandeelhouders van de NV PZEM deelde voorzitter nar. J. F. G. Schlin- gemann dit besluit mee. De raad van bestuur lichtte het besluit nader toe met het volgende communiqué: „De raad van bestuur van de NV PZEM heeft zich in een op verzoek van enkele leden op 14 januari jl. speciaal belegde vergadering beraden over de recente ontwikkelingen rond de studie inzake een eventuele nauwere samen werking tussen de 3 zuidelijke elektri citeitsmaatschappijen. Zoals bekend heeft de raad van be stuur in _zijn vergadering van 17 maart 1975 de studiecommissie ver zocht om een nadere rapportage op enkele onderdelen teneinde over vol doende informatie te kunnen beschik ken wanneer hij het rapport na het debat over de energienota in de twee de kamer in behandeling zou nemen. Tegen zijn verwachting van maart 1975 in is echter op landelijk niveau tot heden toe geen duidelijke uit spraak gedaan of kernenergie voor de elektrieiteitsproduktie in ons land ver dere toepassing moet vinden en zo dit, het geval zou zijn, in welke organisa tie^) de kernenergiecentrales moeten worden opgenomen. Gezien het lange tijdsverloop sinds maart 1975 en de onzekere situatie die er rond de elek- triciteitsproduktïe in ons land bestaat, is de raad van bestuur, in overeen stemming met de zienswijze van de directeur, van oordeel, dat de studies inzake sociale en personele aangele genheden, die begrijpelijkerwijze aan leiding zijn geweest tot onrust bij het personeel, op dit ogenblik weinig zin vol zijn. Hij heeft bijgevolg besloten aan de bestuurscolleges van de NV PLEM en de NV PNEM te berichten dat in afwachting van de behandeling van de energienota door de tweede kamer aan vergaderingen van de betrokken werkgroepen van de zijde van de NV PZEM niet zal worden deelgeno- In de vergadering van gisteravond vulde de heer Schhngemann nog aan: ..Alle gedachten hieraan zijn opge schort tot na de behandeling van de nota. Enkele leden van de algemene verga dering gingen nader op de zaak in. Zo benadrukte PPR-statenlid W. van der Heide dat het grootste deel van het. personeel tegen de fusie is. Wie gaf mandaat aan de directeur om deel te nemen aan de fusiebesprekingen? zo wilde hij weten- Mr. Schhngemann zei in zijn antwoord dat het onhoffelijk zou zijn geweest indien de directeur niet naar het gesprek in Tilburg was gegaan. De directeur van een nv krijgt overigens geen bepaald man daat-, aldus de voorzitter, „men wil alvast enige studie doen t.a.v. sociaal statuut." De lieer Schlingemann memoreerde voorts, dat Intussen is gebleken dat de belangrijkste vakbonden in Zeeland geen voorstander zijn van fusie, „Het kan best zijn," aldus de voorzitter van de raad van bestuur, „dat de behande ling van de energienota in de kamer er toe leidt, dat de fusiebesprekingen helemaal niet meer op gang ko men." PvdA-statenlid (en lid van de raad van bestuur) de heer W. Don noemde het 'goed heel uitdrukkelijk het com muniqué van vandaag te onderlijnen' en belangrijk vond hij ook dat hierin naar voren komt dat de beleidslijn in VRIJDAG IN KABINET WESTERTERP ZOU KOSTEN STORIHSTUWCAISSONDAIH TE HOOG VINDEN (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het kabinet aai vrijdag de discussie over de vaste oeververbinding over en onder do Westerschelde koppelen aan de vragen op welke manier de Oosterschelde moet worden afgesloten, zo wordt in politiek-Den Haag aangenomen. Minis ter Westerterp van verkeer en water staat zal het kabinet vrijdag een tus sentijds rapport voorleggen, waaruit volgens ingewijden blijkt dat bet kos- tenprobleem dat aan de Oosterschel- de-afsluiting is verbonden nauwelijks of niet oplosbaar is. In de discussie zal in dat geval naar voren komen, dat afsluiten van de Oosterschelde volgens de oorspronke lijke plannen aanzienlijk goedkoper is. Dat kan door de heer Westerterp als argument worden gebruikt om ak koord te gaan met- de aanleg van de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde, zo stelt men in politiek-Den Haag. Als geen extra kos ten voor de stonmstuwcadssondam in de Oosterschelde hoeven worden maakt, zouden de financiële moeilijk heden die aan de Westerschelde-ver- binding verbonden zijn minder zwaar (ADVERTENTIE) MARKT 19 - MIDDELBURG verfijnde gerechten van de grill vanaf 20.00 uur leeuwse Blikvangers Bent u er vanmorgen vroeg met de knapzak op de schouder ook voor gaan zitten? Voor de winkel, waar u de vorige dag dat jasje, dai scheer apparaat je. dat boekje dat fototoestelletje aantrof, dat u al een tijdje wilde hebben en dat daar nu plotseling zeer prettig geprijsd in de etala ge figureerde? Wij niet, hoor. Maar veel gescheeld had het niet. In een van de Zeeuwse sleden stokte onze tred gisteren plotse ling bij het passeren van een winkel, waarin een aantrekkelijk ogend cassetle-deckje was uitge stald- Vijf gulden. Wij traden er jachtig en bran dend van begeerte, jawel wij heb ben een slecht karakter binnen en begonnen al bij de deur te wijzen. De dienstdoend winkelier zag ons handenwrijvend komen. „U bent de veertigste," spralc hij eenvoudig. JZorgt u maar dat u morgen om half negen de eerste bent." Nee gelooft u ons maar. De blikvangers zijn er al uit. als u deze regels onder ogen krijgt- De vraagstukken rond cie Ooster schelde- en de Westerschelde-verbin- ding zijn voor het kabinet uiterst moeilijk. Als minister Westerterp op grond van te hoge kosten pleit voor totale afsluiting van de Oosterschelde, dan zal hij stuiten op zeer scherp verzet, met name van de kant van D'66-mmister Gruijters van volkshuis vesting en ruimit/elijke ordening- Ook de PPR-bewindslïeden Trip (weten schapsbeleid) en Van Doorn. (Cultuur, Recreatie" en Maatschappelijk" werk) voelen er niets voor de plannen voor een Oosterschelde met behoud van een getijdebeweging aan de kant te zetten. Volgens politici in Den Haag zal bij de bespreking van de Oosterschelde- kwestie overwogen worden de afslui ting van de zeearm te combineren met een vorm van compartimente ring, waarbij in het westelijk deel van !e Oostersohelde een groot stagnant zoutbekken zou ontstaan. De beslis sing wordt vrijdag niet verwacht. Het zou de bedoeling wan de bewindsman van verkeer en waterstaat zijn, na te gaan hoe het kabinet ach in dit stadium opstelt, waarna hij op 27 januari nadere mededelingen lean doen aan de vaste kamercommissie voor verkeer en waterstaat. Bij een, pleidooi voor de aanleg van de vaste oeververbinding over en on der de Westerschelde zal minister Wéstérterp zijn ambtgenoot Duisen- berg van financiën tegenover zich vin den. Het kabinet, heeft woensdag al over enkele zaken die zeer moeilijk lig gen. in een eerste ronde gesproken. Aan de orde kwam de beslissing over de' bouw van drie nieuwe kerncentrales en het bouwprogramma-1976. Er werden j woensdagavond geen mededelingen ge daan over de besprekingen binnen de ministerraad. De vergadering wordt vrijdag voortgezet. 1 overeenstemming is met de inzichten van de directeur. Bij de rondvraag was het. wethouder G. J. A. M. Adan van Vlissingen die herinnerde aan de motie die de ge meenteraad van Vlissingen in novem ber j.l. aannam. In deze motie wordt ender meer uitstel gevraagd van het stichten van kerncentrales en het ach terwege laten van een fusie. De motie werd voor kennisgeving aangeno- AFVALTRANSPORT De Zierlkzeese vertegenwoordiger de heer W. den Boer informeerde naar de PZEM-verantwoordclijkheid bi.1 het vervoer van radio-actieve afvalstoffen. Uit een reportage in de PZC was het de heer Den Boer duidelijk geworden, dat het vanaf de centrale tot aan dc grens met België correct verloopt; daarna is het met de bewaking en begeleiding minder florissant ge steld. De PZEM-verantwoordelijkheid, zo bleek uit antwoord van direoteur Da lebout, gaat niet verder dan het eigen terrein; zodra het transport het terrein verlaat is de PZEM niet meer verant woordelijk. Deze PZEM-aandeelhoudersvergade- ring had een bijzonder vlot verloop. De al eerder besproken begro ting voor 1976 werd een hamerstuk. Tot lid van de raad van bestuur werd de heer N. Filius (pvdA-statenlid) be noemd. Aan het begin van de vergadering deelde de heer Schlingemann mee dat een kleine commissie van deskundigen uit de raad van bestuur samen met de directie studeert over de wijze van afschrijving van de grotere machines. Uit dit openingswoord bleek voorts, dat al zeer spoedig een begin kan worden gemaakt met de aanleg van de 'reservelijn' (elektriciteit) Oostburg naar Maldegem. In geval van nood beschikt men dan over een goede aansluiting met het Belgische net. Consequentie van het opgeven van de 'operatie' aan de be schadigde kabel in de Westerschelde bij Terneuzen was, dat men naar andere middelen heeft gezocht om de stroomlevering in Zeeuwsch-Vlaande- ren veilig te stellen. De kerncentrale heeft in 1975 gunstig gedraaid, deelde de voorzitter nog mee; in het oosten van de provincie kan binnen kort worden begonnen met de aanleg van de 380 kV-lijn. Direct na de opening richtte de heer Schlingemann zich met woorden van afscheid tot burgemeester J. C. Aschoff van Ter- neuzen, die de PZEM heeft gediend als lid van de raad van bestuur. Districtsbestuurder A. van Aalst van de ABVA zei desgevraagd over do be slissing van de raad van bestuur van de PZEM bijzonder verheugd te zijn: „Men heeft nu eigenlijk gedaan, wat we in de brief van enkele weken ge leden hebben verzocht. We hebben er toen op gewezen, dat een zee groot deel van het georganiseerde personeel tegenstander is van voortzetting fusïebesprekingen en dat alles moet worden opgeschort totdat de regering een beslissing heeft genomen ever de nota-Lubbers". (ADVERTENTIE) NEDERLANDSE AARDOLIE MAATSCHAPPIJ BRENGT ONDERGROND ZEELAND IN KAART AANWEZIGHEID VAN OLIE OF GAS PAS IN LATER STADIUM VAST TE STELLEN GOES De Nederlandse Aardolie Maatschappij start begin februari een seismisch onderzoek in Zeeland. Dat onderzoek maakt deel uit van het in kaart brengen van de gehele onder grond van Nederland. Uit de resultaten van het eerste, onderzoek kan niet wor den afgeleid of er eventueel olie of gas in de bodem zit: er kan alleen worden bestudeerd of de gelaagdheid van ondergrond zodanig is dat er wellicht olie of gas in zou kunnen voorkomen. Proefboringen zullen dan uiteindelijk uit moeten wijzen of er inderdaad iets te vinden is. Het is voor het eerst- dat de Nederland se Aardolie Maatschappij de Zeeuwse bodem onderzoekt. Het ligt in de be doeling om heel Zeeland af te werken, te beginnen op Schouwen-Duiveland. In de loop van de volgende week wordt een begin gemaakt met het vragen van toestemming aan de grondeigenaren. Met het werk zelf kan dan begin fe bruari gestart worden. Verwacht wordt dat men na een maand op Schouwen- Duivsland klaar is. Voor het overige deel van Zeeland denkt men dan nog eens drie maanden nodig te hebben. Het onderzoek houdt in dat in bepaal de zones, te beginnen op Schouwen- Duiveland, op onderlinge afstand van 120 meter, series van vier zogenaamde schotgaten in de grond worden ge spoeld. De schotgaten hebben een dia meter van ongeveer 10 centimeter en een diepte van 5 meter. Door middel van het ontsteken van aangebrachte ladingen worden de gegevens verkre gen. Volgende week worden de grond eigenaren door de NAM benaderd. D? eigenaars zijn niet verplicht aan het onderzoek mee te werken, maar voor het verlenen van medewerking worden door de NAM wel vergoedingen be taald, die in overleg met de geweste lijke raad van het Landbouwschap zijn vastgesteld. Naast de vergoedingen voor de vrijwillige medewerking zal eventueel aangerichte schade aan ge wassen en dergelijke, of mogelijke na- schade volledig worden vergoed op basis van de normen die ook door de Nederlandse Gasunie worden De betrokken grondgebruikers zullen van de NAM een uitvoerig schrijven ontvangen, waarin een volledig over zicht van de vergoedingen en voor waarden is verwerkt. Voor het ver richten van het onderzoek zal in het algemeen volstaan kunnen worden met het betreden van de percelen. In enkele gevallen wordt toestemming gevraagd voor het berijden van de percelen met een met speciale apparatuur Ingerichte auto. De vergoedingen zijn hierop af- Het seismisch onderzoek is in oen derder stadium verricht in de territo riale wateren bij Zeeland en in een deel van de Zeeuwse stromen. ELKE DAG NIEUWE KOOP JES 00YERS SCHOENEN L DELFT U - Middelburg Onderzoek naar aanvaringsschade 'Olau West' en loodsboot VLISSINGEN - Over de schade die de loodsboot 'Antares' dinsdagavond bij een aanvaring mei de 'Olau West' beeft opgelopen, konden woensdag nog geen nadere mededelingen wor den ged3an. Zowel voor de Olau-Line als voor het Loodswezen werd giste ren door experts een schadeonderzoek begonnen. Bij de Olau-Line delede men woens dag desgevraagd mee, dat de 'Olau- West' 'nagenoeg geen schade' bij de aanvaring heeft opgelopen. Wel sloeg een van de beide motoren af. maar omdat ook de tweede motor bijstond is er niets misgegaan", deelde de directeur H. A. J. Lobbe mee. Daarom ook kon de 'Olau-West' zijn reis naar Sheerness normaal vervolgen'. De 'Antares'. die in ae Vlissïngse bin nenhaven werd geramd door de ferry boot, liep als gevolg van de aanvaring een deuk aan bakboordzijde op. Op de oorzaak van de aanvaring wilde men woensdag niet nader ingaan. Bij het loodswezen waoht men daaro- nog het rapport van de loods directeur Lobbe (rechts) bedienen eendracht DIRECTEUR LOBBE EN BURKEMEESTER WESTERHOUT SLOEGEN WOENSDAGOCHTEND EERSTE PAAL TOTALE KOSTEN: 1,5 MILJOEN VLISSINGEN Samen met burge meester drs. Th. J. Westerhout heeft directeur H. A. J. Lobbe van Olau-Line Nederland BV woensdagochtend de eerste paal geslagen voor de nieuwe terminal- en een kantoorgebouw aan de Vlisslngse buitenhaven. De opleve ring van dit gebouw dat-op een nu nog terrein tussen de grindwaaeerij en de marinekazerne wordt gebouwd is gepland op 1 mei van dit jaar vóór het begin van de verwachte seizoen- drukte. Alvorens de heren Westerhout en Lob- be overgingen tot de bediening van het hijblok verduidelijkte de Olau- direoteur nog eerst de reden voor de bouw van deze nieuwe terminal. Tot het eind van het afgelopen jaar wer den ruim 220.000 passagiers en ruim 30.000 auto's op nieuwe route Vlissin- gen-Sheerness vervoerd. De houten ■prefab-terminal en ook het kantoor aan de binnenhaven werden te "krap' en ook al omdat voor 1976 gerekend wordt op een half miljoen passagiers is onlangs besloten de stap tot verhui zing naar de buitenhaven te onderne men. Het nieuwe gebouw met de afmetin gen ven 30 bij 20 meter in tiwee bouwlagen wordt gerealiseerd door de bouwcombinatie 'BTK' te 's-Hee- renhoek waarin deelnemen aann- mingsmaatschappij gebr. Van Hees- wijk BV uit Eindhoven en gebr- De Jonge uit 's-Heerenhoek. Het nieuw- bouw-ontwerp is ontwikkeld aan de hand van specificaties van Olau-Line door aannemingsmaatschappïj gebr. Van Heeswijk BV in nauwe samen werking met het architectenbureau Van der Velden te Valkenswaard. De bouwkundige kosten waarbij ook de bestrating zijn begroot op 15 miljoen gulden. De terminal wordt uitgevoerd in de pref abstaalcons truc tie Weer minitrips met 'Olau-Line' VLISSINGEN De ininitrip die het Vlissingse reisbureau Van Fraassen in samenwerking met de Olau-Line eind vnrig jaar naar Londen heeft gehou den, heeft veel belangstelling getrok ken. In 20 dagen werden totaal zo'n 3600 boekingen verricht. Deze minicruises worden vanaf 24 januari tot eind maart (met de XJlau Dana') weer voortgezet. De prijs is echter opgetrokken van 75,naar 99,omdat in Londen zal worden overnacht in het luxueuze Towerhotel en op de terugreis naar Vlissingen bo vendien een speciale Deense maaltijd wordt gereserveerd. De minicruises omvatten een dag- en nachtbezoek aan Londen. Ook het ver voer van Sheerness naar Londen en omgekeerd is in de trip inbegrepen. Na verblijf en overnachting in hartje Londen wordt via Sheerness weer koers gezet naar Vlissingen. SITUATIE WEL SLECHTER DAN JAAR GELEDE „VERONTRUSTENDE DALING VAN VRAAG' MIDDELBURG De toename van de werkloosheid in Zeeland in de maand december is voor het grootste deel toe te schrijven aan de 'normale' invloed van het winterseizoen. Deze invloed niet meegerekend, is het werk loosheidsniveau in deze maand onge veer gelijk gebleven. De 'absolute' cij fers van het districtsbureau voor de arbeidsvoorziening in Zeeland: onder Ie mannen een toename van 2956 tot 3389 (van 4,6 tot 5,3 procent van de beroepsbevolking) en onder de vrou wen een lichte daling van 1104 naar 1079 (van 5.9 naar 5,8 procent). Deze cijfers liggen echter aanmerke lijk hoger dan eind december vorig iaar, toen 2761 mannen en 805 vrou wen tot de 'geregistreerde arbeidsre serve' behoorden. Ronduit 'verontrustend' noemt men bij het districtsbureau de aanzienlijke daling van de vraag naar zowel man nelijk als vrouwelijk personeel in ver gelijking met een jaar geleden. Toen waren er bijvoorbeeld voor mannen 970 vacatures en nu slechts 620. Deze daling van de vraag naar mannelijk personeel heeft zich vooral in het laatste kwartaal van 1975 doorgezet. De verhouding tussen vraag en aan bod is trouwens in de afgelopen jaren steeds ongunstiger geworden. In 1970 stonden er gemiddeld tegenover 10 werkloze mannen nog 16 vacatures en in 1975 nog slechts 3 vacatures tege nover 10 werklozen. Voor vrouwen wijzigde deze verhouding zich in de afgelopen vijf jaar van 44 tot slechts 3 vacatures tegenover tien als werk loos ingeschreven vrouwen- SOUW GUNSTIG Opmerkelijk is de gunstige situatie in de Zeeuwse bouwwereld ten opzichte van vorig jaar. Toen behoorden 837 bouwvakarbeiders tot de geregistreer de arbeidsreserve en nu (althans eind december) slechts 672, een gunstig verschil van 165 man. Bovendien ligt 'e vraag naar bouwvakarbeiders in de sector woningen en grotere bouwwer ken aanzienlijk hoger dan vorig Jaar (nu een vraag van 192 en een jaar geleden 81). Naar de mening van de hoofdinspecteur-directeur voor de ar beidsvoorziening in Zeeland, de heer J. van der Gijp, is deze opleving in de bouw voornamelijk te danken aan de stimuleringsmaatregelen (werkgele genheidsprogramma's) van de over heid. In december werkten gemiddeld 540 mensen op aanvullend werkgele- genheidsobjecten. De meeste van deze mensen zouden zonder deze objecten ongetwijfeld tot de werklozen hebben behoord. De hangende beslissingen over de i leg van een vaste oeververbinding Westerschelde en de afsluiting van de Oosterschelde zullen uiteraard van grote invloed zijn op de werkgelegen heidssituatie in de bouw. De bouw van een vaste oeververbinding zal naar verwachting gedurende vijf jaar aan gemiddeld 700 a 800 mensen werk bieden. Afsluiting van de Oosterschel de volgens de oorspronkelijke plannen zou volgens de destijds gemaakte prognoses ln het derde jaar van uit voering een 'piek' van 900 arbeid splaatsen opleveren. Als een storm- stuwcaissondam wordt aangelegd, zul len zo'n 5 a 6 jaar lang gemiddeld 800 mensen nodig zijn. Tegenover het positieve beeld van de bouwwereld staat de slechte situatie in de metaalnijverheid. De werkloos heid onder metaalbewerkers is ten opzichte van vorig jaar vrijwel ver dubbeld (van 222 naar 432), terwijl de vraag (187) nog maar één derde be draagt van die van eind 1974. I0RECA De werkloosheid onder het horecaper- sonesl is naar Zeeuwse begrippen tot een ongekende hoogte gestegen: 263 mannen en 184 vrouwen tegen 182 j mannen en 119 vrouwen vorig jaar.i Volgens de heer Van der Gijp is dit vooral een gevolg va.n het feit dat de horecaondernemers, om de kosten te drukken, steeds minder vaste krach ten in dienst houden en er steeds meer toe overgaan om seizoen- en ambulant personeel in dienst te ne men. Overigens blijkt uit een overzicht van de jaargemiddelden van de werkloos heid in Zeeland sinds 1970 nog eens duidelijk dat deze provincie in verge lijking met de algehele landelijke situ atie niet mag mopperen. Sinds 1974 liggen de werkloosheidspercentages wat betreft de mannen in Zeeland lager dan het landelijk gegemiddelde (in 1975 bedroeg dit percentage in Zeeland gemiddeld 4.2 en landelijk 5,3) en de vraag naar mannelijk personeel lag de afgelopen jaren op een iets hoger niveau dan landelijk- Hetzelfde overzicht toont wel aan dat het werkloosheidspercentage voor vrouwen in Zeeland in de afgelopen' vijf jaar steeds hoger lag dan het landelijke percentage. De heer Van der Gijp constateert uit deze uitkom sten 'dat Zeeland zich in de afgelopen jaren toch behoorlijk staande heeft kunnen houden." hetgeen hij voor een belangrijk deel toeschrijft aan de in dustriële ontwikkelingen ia deze pro vincie aan het eind van de jaren '60 en begin van de jaren '70. met toepassing van prefab-betongevé elementen- De vloeren, plafonds en - verplaatsbare scheidingswand^ worden eveneens in systeem uitp voerd het dak in staal. Een 15 mete brede weg zal de terminal aansluit^ geven op de al bestaande nieuwe we; in dit gebied. De kantoorruimten we den ondergebracht, in de bovenverdi ping,, beneden is dan de ontvangsön' en tevens de werkafdelingen van l Koninklijke Marechaussee en de des. ne. De verwachting bij Olau-Line dat na voltooiing van het gebouw ie vaste kantoorpersoneel nu zo'n mensen met een aantal krach'.e moet worden uitgebreid. Tegen c- komende zomer zullen er rond de 4 kantoormensen werkzaam zijn i: bleek woensdag uit mededelingen va: de heer Lobbe tijdens een lunch aas boord van de 'Olau Dana' na hel officiële gedeelte dat door een grooi gezelschap van genodigden werd bijgt woond. Tussen 15 maart en 1 april wordt ha door de Olau-Line van de Viking-Lim aangekochte schip de 'Olau-Kenf o? de lijndienst ingezet. Olau-Line eigenaar Ole Lauritzen a vertelde directeur Lobbe is mornet- teel op zoek naar een zusterschip ver. de 'Olau Kent'. Dat zou dan best kunnen inhouden dat óf de "Olau Dana' óf de 'Olau Wesf er weer uit zal gaan. Omdat er meer vraag naar ruimte is gaat de Olau-Line in ieder geval vanaf midden maart mei 5 schepen varen. De nieuwe "Olau Ken:' die een uitgebreide accommodatie as: slaapplaatsen heeft wordt ook ah zeer economisch gezien voor het auto vervoer (plaats voor 260 luxe au to'?. Desgevraagd bevestigde directeur Lob be dat de Olau-Line denkt aan nog een andere lijn vanuit Engeland op het continent- Omdat besprekingen daarover nog in een beginstadium verkeren kon hij verder nog geen mededelingen doen. Het nu bestaande complex gebouwen aan de binnenhaven blijft nadat dc nieuwe terminal klaar is nog gehand haafd voor het vrachtverkeer. De NV Haven van "Vlissingen die de grond aan de buitenhaven in erfpach: heeft van het Havenschap Vhssinge: en die het weer verhuurt aan de Olau- Line bouwt aan de havenkant een ponton en verder een loop- en rij brug, De nieuwe accommodatie aan de bui tenhaven wordt door de Olau-Line vooral ook belangrijk geacht omdat de sluis in de binnenhaven niet lange: meer voor oponthoud zal zorgen en de reisduur die nu nog 7'A uur bedraagt met drie kwartier kan wor den bekort. OPKLARINGEN EN LATER MINDER WIND Opklaringen afgewisseld door enkele buien, vooal aanvankelijk ook met ha gel of onweer. Aanvankelijk nog krachtige tot stom achtige noordwestelijke wind, in de j loop van de dag afnemend tot matig of krachtig. Maxima omstreeks 6 gr. Wisselvallig en iets kouder. Weersvooruitzichten in cijfers gemid- ield over Nederland. Voor vrijdag: aantal uren zon 0-3; nin. temp. omstreeks 2 graden: mar j temp, omstreeks 6 graden; kans o? ;en droge periode van minstens 1" uur 80 procent; kans op een geheel iroog etmaal 50 procent, 'oor zaterdag: aantal uren zon 0-3; min. temp. omstreeks 2 graden; max- temp. omstreeks 5 graden; kans op een droge periode van minstens 12 uur 80 procent; kans op een geheel droog etmaal 60 procent. ZON EN MAAN 15 januari Zon op 8.42 onder 16-57 j Maan op 15.32 onder 06.53

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2