PZEM neemt niet meer deel
aan fusiebesprekingen van
zuidelijke maatschappijen
NAM start seismisch
onderzoek in Zeeland
Stijging van werkloosheid in
Zeeland door winterseizoen
Discussie oeververbinding
gekoppeld aan Oosterschelde
Nieuwbouw terminal Olau-Line
aan buitenhaven Vlissingen
officieel van start gegaan
2
ALMANAK
PROVINCIAL! ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 15 JANUARI 1876
IN AFWACHTING BEHANDELING ENERGIENOTA IN KAMER
'OP DIT OGENBLIK
WEINIG ZINVOL'
MIDDELBURG De Provinciale
Zceowse Energie Maatschappij zal, in
afwachting van behandeling van de
energienota in de tweede kamer niet
meer deelnemen aan besprekingen
over een eventuele nauwere samen
werking of fusie tussen dc drie
elektriciteitsmaatschappijen in Zuid-
Nederland, de NV PLEM, de NV
PNEM en de NV PZEM. De Brabant-
so en Limburgse maatschappijen zijn
van dit besluit van de raad van be-
stuur van de PZEM op do hoogte
gesteld. Dit besluit is in overeenstem
ming met de zienswijze van dc direc
teur van de PZEM, ir M. D. Dalebout.
Dat Ir. Dalebout heeft deelgenomen
aan het in december jj. tussen de
drie maatschappijen in Tilburg ge
voerde gesprek (de vakbonden, die
een groot deel van het PZEIVI-perso-
neel vertegenwoordigden keurden dit
ten zeerste af) hield verband met de
overweging van do PZEM-directeur
dat liet onhoffelijk geweest zou zijn
in dit stadium van het overleg weg te
blijven-
De raad van bestuur van NV PZEM
kwam gisteren, dinsdag tot het besluit
vooralsnog de behandeling van de
energienota af te wachten, omdat
eerst daarna kan worden vastgesteld
of een verder gesprek tussen de drie
maatschappijen zinvol zal zijn. In een
gisteravond in de kantine van het
Middelburgse PZEM-personeelsgebouw
gehouden algemene vergadering van
aandeelhouders van de NV PZEM
deelde voorzitter nar. J. F. G. Schlin-
gemann dit besluit mee. De raad van
bestuur lichtte het besluit nader toe
met het volgende communiqué: „De
raad van bestuur van de NV PZEM
heeft zich in een op verzoek van
enkele leden op 14 januari jl. speciaal
belegde vergadering beraden over de
recente ontwikkelingen rond de studie
inzake een eventuele nauwere samen
werking tussen de 3 zuidelijke elektri
citeitsmaatschappijen.
Zoals bekend heeft de raad van be
stuur in _zijn vergadering van 17
maart 1975 de studiecommissie ver
zocht om een nadere rapportage op
enkele onderdelen teneinde over vol
doende informatie te kunnen beschik
ken wanneer hij het rapport na het
debat over de energienota in de twee
de kamer in behandeling zou nemen.
Tegen zijn verwachting van maart
1975 in is echter op landelijk niveau
tot heden toe geen duidelijke uit
spraak gedaan of kernenergie voor de
elektrieiteitsproduktie in ons land ver
dere toepassing moet vinden en zo dit,
het geval zou zijn, in welke organisa
tie^) de kernenergiecentrales moeten
worden opgenomen. Gezien het lange
tijdsverloop sinds maart 1975 en de
onzekere situatie die er rond de elek-
triciteitsproduktïe in ons land bestaat,
is de raad van bestuur, in overeen
stemming met de zienswijze van de
directeur, van oordeel, dat de studies
inzake sociale en personele aangele
genheden, die begrijpelijkerwijze aan
leiding zijn geweest tot onrust bij het
personeel, op dit ogenblik weinig zin
vol zijn.
Hij heeft bijgevolg besloten aan de
bestuurscolleges van de NV PLEM en
de NV PNEM te berichten dat in
afwachting van de behandeling van de
energienota door de tweede kamer
aan vergaderingen van de betrokken
werkgroepen van de zijde van de NV
PZEM niet zal worden deelgeno-
In de vergadering van gisteravond
vulde de heer Schhngemann nog aan:
..Alle gedachten hieraan zijn opge
schort tot na de behandeling van de
nota.
Enkele leden van de algemene verga
dering gingen nader op de zaak in. Zo
benadrukte PPR-statenlid W. van der
Heide dat het grootste deel van het.
personeel tegen de fusie is. Wie gaf
mandaat aan de directeur om deel te
nemen aan de fusiebesprekingen? zo
wilde hij weten- Mr. Schhngemann zei
in zijn antwoord dat het onhoffelijk
zou zijn geweest indien de directeur
niet naar het gesprek in Tilburg was
gegaan. De directeur van een nv
krijgt overigens geen bepaald man
daat-, aldus de voorzitter, „men wil
alvast enige studie doen t.a.v.
sociaal statuut."
De lieer Schlingemann memoreerde
voorts, dat Intussen is gebleken dat
de belangrijkste vakbonden in Zeeland
geen voorstander zijn van fusie, „Het
kan best zijn," aldus de voorzitter van
de raad van bestuur, „dat de behande
ling van de energienota in de kamer
er toe leidt, dat de fusiebesprekingen
helemaal niet meer op gang ko
men."
PvdA-statenlid (en lid van de raad
van bestuur) de heer W. Don noemde
het 'goed heel uitdrukkelijk het com
muniqué van vandaag te onderlijnen'
en belangrijk vond hij ook dat hierin
naar voren komt dat de beleidslijn in
VRIJDAG IN KABINET
WESTERTERP ZOU KOSTEN
STORIHSTUWCAISSONDAIH
TE HOOG VINDEN
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Het kabinet aai
vrijdag de discussie over de vaste
oeververbinding over en onder do
Westerschelde koppelen aan de vragen
op welke manier de Oosterschelde
moet worden afgesloten, zo wordt in
politiek-Den Haag aangenomen. Minis
ter Westerterp van verkeer en water
staat zal het kabinet vrijdag een tus
sentijds rapport voorleggen, waaruit
volgens ingewijden blijkt dat bet kos-
tenprobleem dat aan de Oosterschel-
de-afsluiting is verbonden nauwelijks
of niet oplosbaar is.
In de discussie zal in dat geval naar
voren komen, dat afsluiten van de
Oosterschelde volgens de oorspronke
lijke plannen aanzienlijk goedkoper is.
Dat kan door de heer Westerterp als
argument worden gebruikt om ak
koord te gaan met- de aanleg van de
vaste oeververbinding over en onder
de Westerschelde, zo stelt men in
politiek-Den Haag. Als geen extra kos
ten voor de stonmstuwcadssondam in
de Oosterschelde hoeven worden
maakt, zouden de financiële moeilijk
heden die aan de Westerschelde-ver-
binding verbonden zijn minder zwaar
(ADVERTENTIE)
MARKT 19 - MIDDELBURG
verfijnde gerechten
van de grill
vanaf 20.00 uur
leeuwse
Blikvangers
Bent u er vanmorgen vroeg
met de knapzak op de schouder
ook voor gaan zitten?
Voor de winkel, waar u de vorige
dag dat jasje, dai scheer apparaat
je. dat boekje dat fototoestelletje
aantrof, dat u al een tijdje wilde
hebben en dat daar nu plotseling
zeer prettig geprijsd in de etala
ge figureerde?
Wij niet, hoor.
Maar veel gescheeld had het
niet.
In een van de Zeeuwse sleden
stokte onze tred gisteren plotse
ling bij het passeren van een
winkel, waarin een aantrekkelijk
ogend cassetle-deckje was uitge
stald- Vijf gulden.
Wij traden er jachtig en bran
dend van begeerte, jawel wij heb
ben een slecht karakter binnen
en begonnen al bij de deur te
wijzen.
De dienstdoend winkelier zag ons
handenwrijvend komen.
„U bent de veertigste," spralc hij
eenvoudig. JZorgt u maar dat u
morgen om half negen de eerste
bent."
Nee gelooft u ons maar.
De blikvangers zijn er al uit. als
u deze regels onder ogen
krijgt-
De vraagstukken rond cie Ooster
schelde- en de Westerschelde-verbin-
ding zijn voor het kabinet uiterst
moeilijk. Als minister Westerterp op
grond van te hoge kosten pleit voor
totale afsluiting van de Oosterschelde,
dan zal hij stuiten op zeer scherp
verzet, met name van de kant van
D'66-mmister Gruijters van volkshuis
vesting en ruimit/elijke ordening- Ook
de PPR-bewindslïeden Trip (weten
schapsbeleid) en Van Doorn. (Cultuur,
Recreatie" en Maatschappelijk" werk)
voelen er niets voor de plannen voor
een Oosterschelde met behoud van
een getijdebeweging aan de kant te
zetten.
Volgens politici in Den Haag zal bij
de bespreking van de Oosterschelde-
kwestie overwogen worden de afslui
ting van de zeearm te combineren
met een vorm van compartimente
ring, waarbij in het westelijk deel van
!e Oostersohelde een groot stagnant
zoutbekken zou ontstaan. De beslis
sing wordt vrijdag niet verwacht. Het
zou de bedoeling wan de bewindsman
van verkeer en waterstaat zijn, na te
gaan hoe het kabinet ach in dit
stadium opstelt, waarna hij op 27
januari nadere mededelingen lean
doen aan de vaste kamercommissie
voor verkeer en waterstaat.
Bij een, pleidooi voor de aanleg van
de vaste oeververbinding over en on
der de Westerschelde zal minister
Wéstérterp zijn ambtgenoot Duisen-
berg van financiën tegenover zich vin
den. Het kabinet, heeft woensdag al
over enkele zaken die zeer moeilijk lig
gen. in een eerste ronde gesproken. Aan
de orde kwam de beslissing over de'
bouw van drie nieuwe kerncentrales en
het bouwprogramma-1976. Er werden j
woensdagavond geen mededelingen ge
daan over de besprekingen binnen de
ministerraad. De vergadering wordt
vrijdag voortgezet. 1
overeenstemming is met de inzichten
van de directeur.
Bij de rondvraag was het. wethouder
G. J. A. M. Adan van Vlissingen die
herinnerde aan de motie die de ge
meenteraad van Vlissingen in novem
ber j.l. aannam. In deze motie wordt
ender meer uitstel gevraagd van het
stichten van kerncentrales en het ach
terwege laten van een fusie. De motie
werd voor kennisgeving aangeno-
AFVALTRANSPORT
De Zierlkzeese vertegenwoordiger de
heer W. den Boer informeerde naar
de PZEM-verantwoordclijkheid bi.1 het
vervoer van radio-actieve afvalstoffen.
Uit een reportage in de PZC was het
de heer Den Boer duidelijk geworden,
dat het vanaf de centrale tot aan dc
grens met België correct verloopt;
daarna is het met de bewaking en
begeleiding minder florissant ge
steld.
De PZEM-verantwoordelijkheid, zo
bleek uit antwoord van direoteur Da
lebout, gaat niet verder dan het eigen
terrein; zodra het transport het terrein
verlaat is de PZEM niet meer verant
woordelijk.
Deze PZEM-aandeelhoudersvergade-
ring had een bijzonder vlot verloop.
De al eerder besproken begro
ting voor 1976 werd een hamerstuk.
Tot lid van de raad van bestuur werd
de heer N. Filius (pvdA-statenlid) be
noemd.
Aan het begin van de vergadering
deelde de heer Schlingemann mee dat
een kleine commissie van deskundigen
uit de raad van bestuur samen met
de directie studeert over de wijze van
afschrijving van de grotere machines.
Uit dit openingswoord bleek voorts,
dat al zeer spoedig een begin kan
worden gemaakt met de aanleg van
de 'reservelijn' (elektriciteit)
Oostburg naar Maldegem.
In geval van nood beschikt men dan
over een goede aansluiting met het
Belgische net. Consequentie van het
opgeven van de 'operatie' aan de be
schadigde kabel in de Westerschelde
bij Terneuzen was, dat men naar
andere middelen heeft gezocht om de
stroomlevering in Zeeuwsch-Vlaande-
ren veilig te stellen. De kerncentrale
heeft in 1975 gunstig gedraaid,
deelde de voorzitter nog mee; in het
oosten van de provincie kan binnen
kort worden begonnen met de aanleg
van de 380 kV-lijn. Direct na de
opening richtte de heer Schlingemann
zich met woorden van afscheid tot
burgemeester J. C. Aschoff van Ter-
neuzen, die de PZEM heeft gediend
als lid van de raad van bestuur.
Districtsbestuurder A. van Aalst van
de ABVA zei desgevraagd over do be
slissing van de raad van bestuur van
de PZEM bijzonder verheugd te zijn:
„Men heeft nu eigenlijk gedaan, wat
we in de brief van enkele weken ge
leden hebben verzocht. We hebben er
toen op gewezen, dat een zee groot
deel van het georganiseerde personeel
tegenstander is van voortzetting
fusïebesprekingen en dat alles moet
worden opgeschort totdat de regering
een beslissing heeft genomen ever de
nota-Lubbers".
(ADVERTENTIE)
NEDERLANDSE AARDOLIE MAATSCHAPPIJ
BRENGT ONDERGROND ZEELAND IN KAART
AANWEZIGHEID VAN
OLIE OF GAS PAS
IN LATER STADIUM
VAST TE STELLEN
GOES De Nederlandse Aardolie
Maatschappij start begin februari een
seismisch onderzoek in Zeeland. Dat
onderzoek maakt deel uit van het in
kaart brengen van de gehele onder
grond van Nederland. Uit de resultaten
van het eerste, onderzoek kan niet wor
den afgeleid of er eventueel olie of gas
in de bodem zit: er kan alleen worden
bestudeerd of de gelaagdheid van
ondergrond zodanig is dat er wellicht
olie of gas in zou kunnen voorkomen.
Proefboringen zullen dan uiteindelijk
uit moeten wijzen of er inderdaad iets
te vinden is.
Het is voor het eerst- dat de Nederland
se Aardolie Maatschappij de Zeeuwse
bodem onderzoekt. Het ligt in de be
doeling om heel Zeeland af te werken,
te beginnen op Schouwen-Duiveland.
In de loop van de volgende week wordt
een begin gemaakt met het vragen van
toestemming aan de grondeigenaren.
Met het werk zelf kan dan begin fe
bruari gestart worden. Verwacht wordt
dat men na een maand op Schouwen-
Duivsland klaar is. Voor het overige
deel van Zeeland denkt men dan nog
eens drie maanden nodig te hebben.
Het onderzoek houdt in dat in bepaal
de zones, te beginnen op Schouwen-
Duiveland, op onderlinge afstand van
120 meter, series van vier zogenaamde
schotgaten in de grond worden ge
spoeld. De schotgaten hebben een dia
meter van ongeveer 10 centimeter en
een diepte van 5 meter. Door middel
van het ontsteken van aangebrachte
ladingen worden de gegevens verkre
gen. Volgende week worden de grond
eigenaren door de NAM benaderd. D?
eigenaars zijn niet verplicht aan het
onderzoek mee te werken, maar voor
het verlenen van medewerking worden
door de NAM wel vergoedingen be
taald, die in overleg met de geweste
lijke raad van het Landbouwschap zijn
vastgesteld. Naast de vergoedingen
voor de vrijwillige medewerking zal
eventueel aangerichte schade aan ge
wassen en dergelijke, of mogelijke na-
schade volledig worden vergoed op
basis van de normen die ook door de
Nederlandse Gasunie worden
De betrokken grondgebruikers zullen
van de NAM een uitvoerig schrijven
ontvangen, waarin een volledig over
zicht van de vergoedingen en voor
waarden is verwerkt. Voor het ver
richten van het onderzoek zal in het
algemeen volstaan kunnen worden met
het betreden van de percelen. In enkele
gevallen wordt toestemming gevraagd
voor het berijden van de percelen met
een met speciale apparatuur Ingerichte
auto. De vergoedingen zijn hierop af-
Het seismisch onderzoek is in oen
derder stadium verricht in de territo
riale wateren bij Zeeland en in een
deel van de Zeeuwse stromen.
ELKE DAG
NIEUWE KOOP
JES
00YERS SCHOENEN
L DELFT U - Middelburg
Onderzoek naar
aanvaringsschade
'Olau West' en
loodsboot
VLISSINGEN - Over de schade die de
loodsboot 'Antares' dinsdagavond bij
een aanvaring mei de 'Olau West'
beeft opgelopen, konden woensdag
nog geen nadere mededelingen wor
den ged3an. Zowel voor de Olau-Line
als voor het Loodswezen werd giste
ren door experts een schadeonderzoek
begonnen.
Bij de Olau-Line delede men woens
dag desgevraagd mee, dat de 'Olau-
West' 'nagenoeg geen schade' bij de
aanvaring heeft opgelopen. Wel sloeg
een van de beide motoren af. maar
omdat ook de tweede motor bijstond
is er niets misgegaan", deelde de
directeur H. A. J. Lobbe mee. Daarom
ook kon de 'Olau-West' zijn reis naar
Sheerness normaal vervolgen'.
De 'Antares'. die in ae Vlissïngse bin
nenhaven werd geramd door de ferry
boot, liep als gevolg van de aanvaring
een deuk aan bakboordzijde op. Op de
oorzaak van de aanvaring wilde men
woensdag niet nader ingaan.
Bij het loodswezen waoht men daaro-
nog het rapport van de loods
directeur Lobbe (rechts) bedienen eendracht
DIRECTEUR LOBBE EN BURKEMEESTER WESTERHOUT
SLOEGEN WOENSDAGOCHTEND EERSTE PAAL
TOTALE KOSTEN:
1,5 MILJOEN
VLISSINGEN Samen met burge
meester drs. Th. J. Westerhout heeft
directeur H. A. J. Lobbe van Olau-Line
Nederland BV woensdagochtend de
eerste paal geslagen voor de nieuwe
terminal- en een kantoorgebouw aan
de Vlisslngse buitenhaven. De opleve
ring van dit gebouw dat-op een nu
nog terrein tussen de grindwaaeerij
en de marinekazerne wordt gebouwd
is gepland op 1 mei van dit jaar vóór
het begin van de verwachte seizoen-
drukte.
Alvorens de heren Westerhout en Lob-
be overgingen tot de bediening van
het hijblok verduidelijkte de Olau-
direoteur nog eerst de reden voor de
bouw van deze nieuwe terminal. Tot
het eind van het afgelopen jaar wer
den ruim 220.000 passagiers en ruim
30.000 auto's op nieuwe route Vlissin-
gen-Sheerness vervoerd. De houten
■prefab-terminal en ook het kantoor
aan de binnenhaven werden te "krap'
en ook al omdat voor 1976 gerekend
wordt op een half miljoen passagiers
is onlangs besloten de stap tot verhui
zing naar de buitenhaven te onderne
men.
Het nieuwe gebouw met de afmetin
gen ven 30 bij 20 meter in tiwee
bouwlagen wordt gerealiseerd door
de bouwcombinatie 'BTK' te 's-Hee-
renhoek waarin deelnemen aann-
mingsmaatschappij gebr. Van Hees-
wijk BV uit Eindhoven en gebr- De
Jonge uit 's-Heerenhoek. Het nieuw-
bouw-ontwerp is ontwikkeld aan de
hand van specificaties van Olau-Line
door aannemingsmaatschappïj gebr.
Van Heeswijk BV in nauwe samen
werking met het architectenbureau
Van der Velden te Valkenswaard. De
bouwkundige kosten waarbij ook
de bestrating zijn begroot op 15
miljoen gulden.
De terminal wordt uitgevoerd in de
pref abstaalcons truc tie
Weer minitrips
met 'Olau-Line'
VLISSINGEN De ininitrip die het
Vlissingse reisbureau Van Fraassen in
samenwerking met de Olau-Line eind
vnrig jaar naar Londen heeft gehou
den, heeft veel belangstelling getrok
ken. In 20 dagen werden totaal zo'n
3600 boekingen verricht.
Deze minicruises worden vanaf 24
januari tot eind maart (met de XJlau
Dana') weer voortgezet. De prijs is
echter opgetrokken van 75,naar
99,omdat in Londen zal worden
overnacht in het luxueuze Towerhotel
en op de terugreis naar Vlissingen bo
vendien een speciale Deense maaltijd
wordt gereserveerd.
De minicruises omvatten een dag- en
nachtbezoek aan Londen. Ook het ver
voer van Sheerness naar Londen en
omgekeerd is in de trip inbegrepen.
Na verblijf en overnachting in hartje
Londen wordt via Sheerness weer
koers gezet naar Vlissingen.
SITUATIE WEL SLECHTER DAN JAAR GELEDE
„VERONTRUSTENDE
DALING VAN VRAAG'
MIDDELBURG De toename van de
werkloosheid in Zeeland in de maand
december is voor het grootste deel
toe te schrijven aan de 'normale'
invloed van het winterseizoen. Deze
invloed niet meegerekend, is het werk
loosheidsniveau in deze maand onge
veer gelijk gebleven. De 'absolute' cij
fers van het districtsbureau voor de
arbeidsvoorziening in Zeeland: onder
Ie mannen een toename van 2956 tot
3389 (van 4,6 tot 5,3 procent van de
beroepsbevolking) en onder de vrou
wen een lichte daling van 1104 naar
1079 (van 5.9 naar 5,8 procent).
Deze cijfers liggen echter aanmerke
lijk hoger dan eind december vorig
iaar, toen 2761 mannen en 805 vrou
wen tot de 'geregistreerde arbeidsre
serve' behoorden.
Ronduit 'verontrustend' noemt men
bij het districtsbureau de aanzienlijke
daling van de vraag naar zowel man
nelijk als vrouwelijk personeel in ver
gelijking met een jaar geleden. Toen
waren er bijvoorbeeld voor mannen
970 vacatures en nu slechts 620. Deze
daling van de vraag naar mannelijk
personeel heeft zich vooral in het
laatste kwartaal van 1975 doorgezet.
De verhouding tussen vraag en aan
bod is trouwens in de afgelopen jaren
steeds ongunstiger geworden. In 1970
stonden er gemiddeld tegenover 10
werkloze mannen nog 16 vacatures en
in 1975 nog slechts 3 vacatures tege
nover 10 werklozen. Voor vrouwen
wijzigde deze verhouding zich in de
afgelopen vijf jaar van 44 tot slechts
3 vacatures tegenover tien als werk
loos ingeschreven vrouwen-
SOUW GUNSTIG
Opmerkelijk is de gunstige situatie in
de Zeeuwse bouwwereld ten opzichte
van vorig jaar. Toen behoorden 837
bouwvakarbeiders tot de geregistreer
de arbeidsreserve en nu (althans eind
december) slechts 672, een gunstig
verschil van 165 man. Bovendien ligt
'e vraag naar bouwvakarbeiders in de
sector woningen en grotere bouwwer
ken aanzienlijk hoger dan vorig Jaar
(nu een vraag van 192 en een jaar
geleden 81). Naar de mening van de
hoofdinspecteur-directeur voor de ar
beidsvoorziening in Zeeland, de heer
J. van der Gijp, is deze opleving in de
bouw voornamelijk te danken aan de
stimuleringsmaatregelen (werkgele
genheidsprogramma's) van de over
heid. In december werkten gemiddeld
540 mensen op aanvullend werkgele-
genheidsobjecten. De meeste van deze
mensen zouden zonder deze objecten
ongetwijfeld tot de werklozen hebben
behoord.
De hangende beslissingen over de i
leg van een vaste oeververbinding
Westerschelde en de afsluiting van de
Oosterschelde zullen uiteraard van
grote invloed zijn op de werkgelegen
heidssituatie in de bouw. De bouw
van een vaste oeververbinding zal
naar verwachting gedurende vijf jaar
aan gemiddeld 700 a 800 mensen werk
bieden. Afsluiting van de Oosterschel
de volgens de oorspronkelijke plannen
zou volgens de destijds gemaakte
prognoses ln het derde jaar van uit
voering een 'piek' van 900 arbeid
splaatsen opleveren. Als een storm-
stuwcaissondam wordt aangelegd, zul
len zo'n 5 a 6 jaar lang gemiddeld 800
mensen nodig zijn.
Tegenover het positieve beeld van de
bouwwereld staat de slechte situatie
in de metaalnijverheid. De werkloos
heid onder metaalbewerkers is ten
opzichte van vorig jaar vrijwel ver
dubbeld (van 222 naar 432), terwijl de
vraag (187) nog maar één derde be
draagt van die van eind 1974.
I0RECA
De werkloosheid onder het horecaper-
sonesl is naar Zeeuwse begrippen tot
een ongekende hoogte gestegen: 263
mannen en 184 vrouwen tegen 182 j
mannen en 119 vrouwen vorig jaar.i
Volgens de heer Van der Gijp is dit
vooral een gevolg va.n het feit dat de
horecaondernemers, om de kosten te
drukken, steeds minder vaste krach
ten in dienst houden en er steeds
meer toe overgaan om seizoen- en
ambulant personeel in dienst te ne
men.
Overigens blijkt uit een overzicht van
de jaargemiddelden van de werkloos
heid in Zeeland sinds 1970 nog eens
duidelijk dat deze provincie in verge
lijking met de algehele landelijke situ
atie niet mag mopperen. Sinds 1974
liggen de werkloosheidspercentages
wat betreft de mannen in Zeeland
lager dan het landelijk gegemiddelde
(in 1975 bedroeg dit percentage in
Zeeland gemiddeld 4.2 en landelijk
5,3) en de vraag naar mannelijk
personeel lag de afgelopen jaren op
een iets hoger niveau dan landelijk-
Hetzelfde overzicht toont wel aan dat
het werkloosheidspercentage voor
vrouwen in Zeeland in de afgelopen'
vijf jaar steeds hoger lag dan het
landelijke percentage. De heer Van
der Gijp constateert uit deze uitkom
sten 'dat Zeeland zich in de afgelopen
jaren toch behoorlijk staande heeft
kunnen houden." hetgeen hij voor een
belangrijk deel toeschrijft aan de in
dustriële ontwikkelingen ia deze pro
vincie aan het eind van de jaren '60
en begin van de jaren '70.
met toepassing van prefab-betongevé
elementen- De vloeren, plafonds en -
verplaatsbare scheidingswand^
worden eveneens in systeem uitp
voerd het dak in staal. Een 15 mete
brede weg zal de terminal aansluit^
geven op de al bestaande nieuwe we;
in dit gebied. De kantoorruimten we
den ondergebracht, in de bovenverdi
ping,, beneden is dan de ontvangsön'
en tevens de werkafdelingen van l
Koninklijke Marechaussee en de des.
ne. De verwachting bij Olau-Line
dat na voltooiing van het gebouw ie
vaste kantoorpersoneel nu zo'n
mensen met een aantal krach'.e
moet worden uitgebreid. Tegen c-
komende zomer zullen er rond de 4
kantoormensen werkzaam zijn i:
bleek woensdag uit mededelingen va:
de heer Lobbe tijdens een lunch aas
boord van de 'Olau Dana' na hel
officiële gedeelte dat door een grooi
gezelschap van genodigden werd bijgt
woond.
Tussen 15 maart en 1 april wordt ha
door de Olau-Line van de Viking-Lim
aangekochte schip de 'Olau-Kenf o?
de lijndienst ingezet.
Olau-Line eigenaar Ole Lauritzen a
vertelde directeur Lobbe is mornet-
teel op zoek naar een zusterschip ver.
de 'Olau Kent'. Dat zou dan best
kunnen inhouden dat óf de "Olau
Dana' óf de 'Olau Wesf er weer uit
zal gaan. Omdat er meer vraag naar
ruimte is gaat de Olau-Line in ieder
geval vanaf midden maart mei 5
schepen varen. De nieuwe "Olau Ken:'
die een uitgebreide accommodatie as:
slaapplaatsen heeft wordt ook ah
zeer economisch gezien voor het auto
vervoer (plaats voor 260 luxe au
to'?.
Desgevraagd bevestigde directeur Lob
be dat de Olau-Line denkt aan nog
een andere lijn vanuit Engeland op
het continent- Omdat besprekingen
daarover nog in een beginstadium
verkeren kon hij verder nog geen
mededelingen doen.
Het nu bestaande complex gebouwen
aan de binnenhaven blijft nadat dc
nieuwe terminal klaar is nog gehand
haafd voor het vrachtverkeer.
De NV Haven van "Vlissingen die de
grond aan de buitenhaven in erfpach:
heeft van het Havenschap Vhssinge:
en die het weer verhuurt aan de Olau-
Line bouwt aan de havenkant een
ponton en verder een loop- en rij brug,
De nieuwe accommodatie aan de bui
tenhaven wordt door de Olau-Line
vooral ook belangrijk geacht omdat
de sluis in de binnenhaven niet lange:
meer voor oponthoud zal zorgen en
de reisduur die nu nog 7'A uur
bedraagt met drie kwartier kan wor
den bekort.
OPKLARINGEN EN LATER MINDER
WIND
Opklaringen afgewisseld door enkele
buien, vooal aanvankelijk ook met ha
gel of onweer.
Aanvankelijk nog krachtige tot stom
achtige noordwestelijke wind, in de j
loop van de dag afnemend tot matig
of krachtig. Maxima omstreeks 6 gr.
Wisselvallig en iets kouder.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid-
ield over Nederland.
Voor vrijdag: aantal uren zon 0-3;
nin. temp. omstreeks 2 graden: mar j
temp, omstreeks 6 graden; kans o?
;en droge periode van minstens 1"
uur 80 procent; kans op een geheel
iroog etmaal 50 procent,
'oor zaterdag: aantal uren zon 0-3;
min. temp. omstreeks 2 graden; max-
temp. omstreeks 5 graden; kans op
een droge periode van minstens 12
uur 80 procent; kans op een geheel
droog etmaal 60 procent.
ZON EN MAAN
15 januari
Zon op 8.42 onder 16-57 j
Maan op 15.32 onder 06.53