KERST-OORDEEL E C.H.U. wendt zich met verkiezingsmanifest tot het Nederlandse volk ziet er gunstig uit r Voor het moderne Interieur Jungluuié Ds H. VELDKAMP Nehroe betreurt uit latingen van Sowjet-leiders BAAYENSO «Neutrale» staat en doorbraak principieel afgewezen Waarom geen positie regeling Raden van Arb. Aan algemene kinderbijslagwet wordt gewerkt FLITSEN PHILIPS »Infrstpliil Zaterdag 24 December 1955 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Nooit is de mens zó volledig en radicaal opzij geschoven als bij de geboorte van Jezus, de Redder der wereld. In het gezin van Jozef en Maria komt Hij als het „Vreemde' Kindhet is geen kind van hen samen. De Zoon des mensen is geen zoon van mensen. Mensen kunnen genieën verwek ken, maar geen Zaligmaker. Dit gaat boven hun macht. Hier wordt Jozef uitgeschakeld en God zet met hemelse lach de natuurwetten bui ten werking, om aan het wonder doortocht te verlenen. Dat wonder gaat wel dwars door Maria heen, maar zij doet het wonder niet, doch toe de lof horen bezingen van de mens, die architect van het Nieuwe Jeruza lem wil blijven, en zich zeer beslist niet op zij willen laten duwen door het vreemde Kind van Bethlehem. Onder het oordeel van de Kribbe zal de niet-gelovige mens nooit willen doorgaan. Het zal ze ook gebeuren dat je toestemt dat een Andermans- kind het beter doet dan je eigen kind! Daar komt heel onze menselijke trots tegen in opstand. Voor wie het werkterrein van Chris tus versmallen tot de „redding van zielen" doemen hier nauwelijks pro blemen op. Wjj kennen allen deze overigens sympathieke figuren die gaarne spre ken .ver het heil der zielen. Wjj heb ben zelfs grote bewondering voor de I! DOOR II ondergaat het. Wat uit haar ge boren wordt, zal niet Maria's zoon, maar Gods Zoon genoemd worden. Het is evenmin Jozefs kind, maar het Kind van een Ander! Dit hemels bericht laat eerst de man en daarna de vrouw in de grootste verwarring achter. Ze komen er alleen uit door volledige onderwerping. Zij moeten (en mogen) er zich bij neerleggen, dat het „vreemde" Kind, dat zij samen niet krijgen, maar een Ander in hun leven brengt, nu gaat doen wat een „eigen" kind niet kan en in der eeuwigheid niet zal kunnen. God zet alle menselijke functies en aspiraties op zij, om ruimte te maken voor Zich zelf. Hij neemt de redding der wereld volledig in eigen hand. De bijbel ein digt met de mededeling, dat het Nieu we Jeruzalem niet van benedenaf door vernuftige en vlijtige mensenhanden wordt gebouwd, maar neerdaalt uit de hemel van God. Dit slot van de heilshistorie klopt op het begin. Bethlehem rangeert de massa uit. Jozef kan een knap tim merman geweest zijn, misschien een geniaal architect, maar de „nieuwe stad" kan hij niet bouwen. Het Kerst feest illustreert de impotentie van de mens. Kerstfeest openbaart niet de ar moede van het Kind Jezus, maar de armoede van de grote mensen. De armoede en de machteloosheid van de mannen van naam, de bouwers van steden en muziekinstrumenten, de tilanen van wetenschap en techniek, de armoede der wereld die haar eigen ruïne niet weer opbouwen kan. Heel die imposante mensheid wordt door God met brede armzwaai bij het Kerstgebeuren aan de kant gezet. Hier moet de Andere komen uit de vreem de wereld van God om te herstellen wat wij vernield hebben. Dit is het oordeel van Kerstfeest over ons. Er is e^n tijd geweest, dat men dit Kerst-oordeel met een zeker luchthar tig optimisme het zwijgen heeft po gen op te leggen. Men zag wel in, dat het er in deze wereld niet bepaald rooskleurig voorstond, maar als ieder een van goeden wille was, zag men toch wel mogelijkheden om uit de im passe te geraken. Men zag de schoon ste visioenen van een wereld waarin „niemand gaarde zich goud en nie mand leed gebrek, als de mogelijkheid maar werd geschapen, dat het „beter ik" in de mens maar tot ontplooiing kon komen. De moderne mens is zo optimistisch niet meer. Twee wereldoorlogen zijn blijkbaar niet helemaal geruisloos als overtrek kende wolkenvelden over de mensheid heengegaan. Men is wat bescheidener geworden. Dit wil intussen niet zeggen, dat men het Kerst-oordeel gaat verstaan. Integendeel! Het humanisme is niet gestorven, maar is alleen maar van koers veran derd, of wil men: de punten zijn ver legd. Er wordt namelijk in de laatste tijd veel gesproken over het daemonische. Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor, dn ook geschonken aan „het deel van de duivel" (Denis de Rouge- ment) en de „brieven uit de hel" (Le wis). Men heeft even oog gekregen voor de duistere machten die de mens voeten kunnen waarheen hij niet wil. Maar dit is in feite niet anders dan een verscheuring van de schuldvraag. Nog steeds blijft de mens ongerept, en het zijn nü de lang vergeten daemo- nen die roet in het eten gooien. En daarom zult u straks weer in allerlei Kerst- en Nieuwjaarsbood schappen die de wereld worden in gezonden, nu en tot op de jongste dag „Scrif des ames", zoals die o.a. in het Heilsleger openbaar wordt. Wij zijn daar wel eens jaloers op. Intussen doen wij toch aan de Za ligmaker der wereld ernstig te kort als wij op zo bedenkelijke wijze wat wij noemden: Zijn werkterrein ver smallen. Hij is gekomen om de Redder en Hersteller te zjjn van heel het men senleven inclusief onze lichamen, de akkers die wij bebouwen, de steden en dorpen die wij bewonen, de weten schap die wij bedrijven, de samenle ving die wij onder elkaar beoefenen. Daarom heeft het Kerstfeest ook iets te maken met de politiek, met de Navo, met de S.E.R., met de lonen en prijzen en zelfs met de krant die u leest. Het ligt geheel in de lijn van de zo pas bedoelde methodistisch getinte NIEUW DELHI, 23 Dec. (Reuter). Naar de „Times of India" meldt heeft premier Nehroe de commissie voor bui tenlandse zaken van de congrespartij medegedeeld het te betreuren, dat de Sowjet-leiders Boelganin en Chroesjtsjef tijdens hun bezoek aan India het Westen hadden gehekeld, in het bijzonder de Britse verrichtingen in India. Volgens Nehroe heeft het verdrag van Bagdad de koude oorlog naar het Mid den-Oosten gebracht en de Arabische eenheid verscheurd. Hij constateerde dat, ofschoon de regeringsleiders op de con ferentie van Geneve oorlog uitgesloten hadden, een sfeer van dreiging en uitda ging overheerste. Ingezonden Mededeling (Adv.) De speciaalzaak voor uw BRIL kringen dat er voor de genoemde po litieke, sociale en andere vraagstuk ken weinig interesse bestaat. De „lief lijke Naam" blijft dan maar langs de wolken ruisen dan in de aardse ver houdingen verdisconteerd. Aan de andere kant dreigt het ge vaar dat onze „christelijke acties" al leen maar gecamoufleerde humanisti sche activiteiten zijn. We gaven er slechts een andere naam aan! Wij zul len het toch weer doen, en hebben ons aan het erst-oordeel ontworsteld. Wie eerbiedig en ootmoedig naar de Kerstboodschap geluisterd heeft zal slechts één ding willen doen: ruimte vragen en ruimte laten voor Christus. Wie eerbiedig op zij wil gaan om Christus doortocht te verlenen loopt de minste kans van het Koningschap van Christus op alle levensterrein een lege leus te maken. Alleen op deze manier zal Zijn Rijk vorderen. Want met de problemen dezer wereld heeft Jezus niet maar iets, maar alles te maken. Hij moet als Koning heersen. Wie het oordeel van Kerstfeest heeft ondergaan, zal de vreugde van Kerst feest beleven. Ingezonden Mededeling (Adv.) brengt Junghans een speciale collectie wand klokken, door kunste naars ontworpen, aan gepast aan de stijl van heden en.... met het betrouwbare Junghans „hart". roêrtuc/ let U vooral bij dezejunghant wandklokktn op de bijzonder melodieust gongs log, die door een speciale membraan-con structie wordt versterkt. Gehoorzaamheid aan het Evangelie is beslissend 's-GEAVENHAGE, 23 Dec. De Christelijk Historische Unie heeft een verkiezingsmanifest doen verschijnen, waarin o.m. gezegd wordt, dat de C.H.U. de overtuiging is toegedaan, dat het uitgangspunt van denken en handelen in heel het leven en dus ook in het internationale en nationale staatkundige en maatschappelijke leven, moet zijn de Bijbel, Gods Woord, en dus gehoorzaamheid aan het Evangelie van Jezus Christus. Vanuit dat grondbeginsel moet het gezag van de staat worden uitgeoefend, onverschil lig welke overheidspersonen met dit gezag zijn bekleed. Opgeroepen wordt tot ernstige bezinning en gezegd wordt, dat, in overeenstemming met de historische ontwikkeling van het Christendom op Nederlandse bodem, de C.H.U. van oordeel is, dat Nederland moet worden bestuurd als een christe lijke staat in protestantse zin. Zij handhaaft, dat de overheid Gods dienaresse is. De gedachte van de „neutrale" staat immers miskent de grond van het eigen recht der overheid en wordt daarom door de C.H.U. afgewezen. Door de loochening van het godde lijk gezag op staatkundig gebied zijn in Nederland in vroeger jaren politie ke partijen uiteengegaan, zo wordt ge zegd. De C.H.U. is van oordeel, dat, zowel voor als na de laatste oorlog de ze al of niet openlijke erkenning van het goddelijk gezag op staatkundig ge bied fundamenteel blijft voor de po litieke organisatie. Daarom wijst zij de doorbraakgedachte met beslistheid af. Zij staat echter open voor samen werking in het belang van heel: ons volksleven. Welvaart Met dankbaarheid kan worden vast gesteld, dat er in ons land, mede dank zij een langdurige arbeidsvrede en de samenwerking van verschillende be volkingsgroepen een zekere mate van welvaart heerst. Onze politiek zal er op gericht moeten zijn deze welvaart zo mogelijk te verhogen. belangen der z.g. „vergeten groepen" met een helder besef van billijkheid in het oog worden gehouden. Erkennende, dat het aan geen mens gegeven is vooruit te bepalen, hoe in een vierjarige parlementaire periode de internationale en nationale ontwik keling zal zijn en welke concrete vra gen onverwachts aan de orde kunnen komen, stelt de C.H.U., verwijzend naar haar beginselprogram, voor het praktisch staatkundig beleid bij de verkiezingen van 1956 op de voorgrond de volgende urgente punten. Internationale politiek Internationale samenwerking op economisch, financieel en militair ge bied, zo nodig zelfs met eenparige in perking van de werking van een of ander onderdeel der souvereiniteit. Een krachtiger hulpverlening aan de in ontwikkeling achter gebleven ge bieden van de wereld en aan door on- Dat geldt voor alle groepen der he-dervoeding geteisterde volkeren is ge- volking. Met name moeten daarbij de boden. Kamerleden vragen 's-GRAVENHAGE, 23 Dec. Het voorlopig verslag van de commissie uit de Tweede Kamer inzake het wets ontwerp tot wijziging van de wet op de Rijksverzekeringsbank en de Raden van Arbeid is verschenen. Vrijwel algemeen, zo blijkt* daaruit, werd critiek geuit op het feit, dat het ontwerp niet tevens een voorstel in houdt tot regeling van de positie van de Raden van Arbeid. Vele leden zou den er, gezien het streven naar coör dinatie, unificatie en codificatie dei- sociale verzekering, de voorkeur aan hebben gegeven, indien niet dit ont werp zou zijn ingediend, maar één tot herziening en aanvulling van de orga nisatiewet sociale verzekering. Nu dit niet is geschied, komt men wel voor een wonderlijke situatie te staan met betrekking tot de status van de Raden van Arbeid. Afgezien van enkele zelf standige bevoegdheden, welke zij nog ontlenen aan de invaliditeitswet en in de toekomst ook zullen verdwijnen, zijn deze Raden geen autonome orga nen meer. Ook voor de uitvoering der algemene ouderdomsverzekering zijn zij weer bijkantoren van de Sociale Verzekeringsbank. Formeel echter wenst de regering, blijkens het wets ontwerp, hun autonome status te hand haven. Al blijven er nog v/ensen ind December is balanstijd. Waarom zouden wij in deze rubriek ook geen balans op maken? Die balans komt er heus niet somber uit te zien! Want het bedrijf der sociale verzekerings wetgeving werkte dit jaar op volle toeren. Zo juist verscheen het voorlopig verslag van het wetsontwerp der nieuwe algemene ouderdomsverzeke ring. Het ziet er best uit. De Tweede Kamer heeft gretig gebeten in deze zoete appel van minister Suurhoff. Alleen met het klokhuis van art. 60 weet men geen raad. Dat wordt mis schien nog iets voor de schillenboer! De invalide kinderen delen nu tot 27 jaar mee uit de kinderbijslag- pot. Een mooie verbetering, maar desniettemin nog zeer onvoldoende. Er zijn ook nog invaliden van 37 en 47 jaar èn ouder. Helaas is er voorlopig nog geen kans op een algemene regeling betreffende hulp verlening aan alle invaliden. Waar wel goede kansen voor lig gen? Voor een algemene Kinder bijslagwet, waarin ook ALLE zelf standigen zullen zijn opgenomen, dus alle niet- loontrekkendcn. Daar wordt met voortvarendheid aan ge werkt. Een zwarte post op deze balans vormt de weduwen- en wezen voorziening. Een voorziening, wel ke nog steeds ontbreekt en waar over al langer dan een jaar ge sproken is, En eerst kort geleden heeft de minister aan de S.E.R. een advies gevraagd. Hoe denkt deze raad over het treffen van een noodvoorziening voor weduwen en wezen? Alsof we nog geen noodregelingen genoeg hebben en alsof deze zaak nog enig uitstel kan en mag lijden. Een andere post, die ons Voor hoofdsrimpels bezorgde, ligt op het terrein der ziekenverzekering. De stijgende kosten van medische hulp etc. brengen een verhoging mee van de ziekenfondspremie, zowel voor de verplicht- als voor de vrijwillig ver- uit de sociale sector een winst van ruim een ton per jaar. Hoe is het mogelijk? We wreven onze ogen uit nadat we de dure bril van onze neus hadden genomen en lazen nog meer belangwekkends op dezelf de bladzijde van de handelingen der Tweede Kamer (1955 blz. 3455). zekerden. Jammer, doch noodzakelijk. Iets anders is, dat ook de premie voor de ziekengeldverzekering van het huispersoneel naar boven moet. De bedrijfsvereniging, die deze ver zekering beheert, brengt de premie in één slag van 3 op 4 proeent. Dit is een wonderlijke gang van zaken. Toen de z.g. ambtelijke orga nen deze verzekering mede uitvoer den kon het gemakkelijk voor 3 pro cent. Nu de „Detam" een monopolie positie bezit, wordt het ruim 33 duurder. Het is toch maar gemakke lijk, als men geen concurrenten heeft! In hetzelfde genre ligt de mede deling, dat het opticiensbedrijf zo'n winstgevende onderneming is. Een gevolg van de onderlinge prijs afspraken. Opticienszaken met een gemiddel de weekomzet van 200 brillen, halen Een mooie post op deze balans vormt de door de Ziekenfondsraad toegestane proefneming in een vijftig tal bedrijven met in totaal ongeveer 100.000 verzekerden, beogende om van de zeer omslachtige coupon verstrekking af te komen, zonder dat de rechten der verzekerden in het gedrang komen. Heel dit couponsysteem is slechts een controlemaatregel. Maar een zeer omslachtige en dure, zowel voor het bedrijfsleven als voor de fondsen. Een werkgever met 4000 arbeiders geeft 4000 coupons uit die nu naar huis genomen worden, waarna een ziekenfondsbode 4000 maal beldeur tje gaat spelen, om ze te incasseren en op het bureau van het Zieken fonds te krjjgen. Nu is er iemand op het idee ge komen, dat deze werkgever met één telefoontje of een briefje evengoed aan het Ziekenfonds kan meedelen, dat allen nog present zijn en wie eventueel niet, waarmee een geweldige administratieve rompslomp in één slag verdwijnt. Voor goed geadmini streerde bedrijven is dit een moge lijkheid van vereenvoudiging, die gre tig aangegrepen wordt. Stel je voor, geen coupon-aankoop, afstempeling en uitreiking meer! En voor de zieken fondsen geen ophalen en verwerken meer van die snipperpapiertjes en een veel vluggere controle. Zoals gezegd: het is een proef en kan slechts toegepast worden in goed geadministreerde en grotere bedrijven. Dat deze proefneming mogelijk bleek, dank zij de onderlinge samenwerking van bedrijfsleven en uitvoeringsorgaan, maakt deze vereenvoudiging tot één van de mooiste posten op de balans 1955. Overzeese rijksdelen Hechte bouw van het Koninkrijk, be staande uit Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen. De souverei niteit over Nederlands Nieuw-Guinea berust bij Nederland en moet hij Ne derland blijven. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de inschakeling in de Nederlandse maatschappij der Indische Nederlan ders en aan een zodanige oplossing van het vraagstuk der Ambonezen in overeenkomst met de nauwe banden, die van oudsher tussen deze bevol kingsgroep en Nederland hebben be staan en waarbij het recht niet wordt geschonden. Maatschappelijk leven Organische opbouw van het maat schappelijk leven, gebaseerd op per soonlijke verantwoordelijkheid en sa menwerking van ondernemers en ar beiders. Dit geldt zowel in het vlak van de onderneming als op het niveau van de bedrijfstak. Beperking van overheidsinmenging in het maatschappelijk leven tot het geen in de huidige tijdsomstandigheden als volstrekt noodzakelijk moet wor den aanvaard. Woningnood Krachtige en deskundige bestrijding van de woningnood, waarbij met elan en met grote durf alles in het werk moet worden gesteld, om dit grote kwaad te bestrijden. Particuliere bouw wordt, waar mogelijk, bevor derd. Beschikbaarstelling van kapitaal voor de bouw van semi-permanente en houten woningen, die weinig materiaal en weinig arbeidskracht vereisen, ten einde in de ergste nood te kunnen voorzien. Krachtige aanpak van krot opruiming. Bevordering van het eigen- woningbezit op alle niveau's. Onderwijs Krachtige bevordering van het Christelijk onderwijs. Zo krachtig mogelijke bevordering van het bij belonder wij s op de openbare school. Verbetering van de toestand van ons onderwijs, ook door een betere coördinatie. Defensie Doelmatige voorbereiding van de to tale landsverdediging, omvattende zo wel de militaire als de burgerlijke ver dediging binnen het raam van de at- lantische volkerengemeenschap, onder weloverwogen verdeling van de daar toe beschikbare personele en materiële middelen en de daartoe te bestemmen gelden, zulks ter handhaving van ons nationaal volksbestaan en van de geestelijke en persoonlijke vrijheid Krachtige bevordering van de gods dienstige verzorging van militairen. Financiën De aandacht van regering en volks vertegenwoordiging zij gericht op een eenvoudiger belastingstelsel. Voortdu rende toetsing van de staatsuitgaven aan haar nuttigheid. Waar mogelijk verlaging en intrek king van belastingen, opdat de wel vaartsbronnen van het volk tot verde re ontwikkeling kunnen komen en ook de spaarzin metterdaad wordt bevor derd. Vereenvoudiging van de uitvoe ring der sociale wetgeving. Een zodanige loonpolitiek, dat de verantwoordelijkheid voor de loonvor ming meer komt te liggen bij de or ganisaties van werkgevers en werkne mers in de betreffende bedrijfstakken. Bestrijding van inflatie en prijsstijging Opheffing zonder meer van de ge meenteclassificatie. Middenstand, enz. Bevordering van maatregelen om de positie van de middenstand, van het ambacht en van de kleine zelfstandi gen zodanig te versterken, dat een re delijke bestaansmogelijkheid kan wor den verkregen. Landbouw en visserij De landbouwpolitiek moet gericht blijven op een redelijke bestaansmo gelijkheid, voor de agrarische bedrij ven en de bewerkers van de bodem, met dien verstande, dat de diensten van de landbouwende bevolking aan de andere bevolkingsgroepen bewezen naar dezelfde maatstaven worden be loond. In versterkte mate worde gestreefd naar landaanwinning ten behoeve van de agrarische bevolking. Bijzondere aandacht worde geschonken aan de belangen van de Nederlandse visserij. DE RADIO BRENGT U ZONDAG 25 DECEMBER 1955. HILVERSUM I (402 m.). NCRV 7.00 Kerstzangdienst. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Orgelconc. IKOR: 8.30 Kerstsamen komst. KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.35 Clavecimbelrecital. 12.00 Kerstliederen. 12.25 Herhaling Kerstallocutie van Z. H. de Paus Pius XII. 12.40 Instr. octet. 13.00 Kersttoespraak door H. M. de Koningin. 13.15 Nws. 13.20 Gram. 13.30 Kerstprogr. 14.00 Omr. ork., groot koor en sol. 15.30 V. d. jeugd. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Geref. Kerkdienst. 18.30 Vocaal ens., Bach-ork. en sol. 19.00 Knapenkoor, blaaskwintet en sol. 19.30 „Als wij bid dencaus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 „De eeuwige Kerstnacht", caus. 20.20 Prome- nade-ork. en sol. 21.05 Het Kindeke Je zus in Vlaanderen. 21.40 Gram. 22.10 Fluit en harp. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m.) VARA: 8.00 Nws. 8.18 Orgel, harp, viool en zang. 8.40 Carilionmuz. 8.50 Voordr. m©t muz. 9.30 Kerstliederen. VPRO: 10.00 Voordr. IK OR: 10.30 Gezinsdienst. AVRO: 12.00 Ca- rillonspel. 12.05 Amus. muz. 12.35 „Even afrekenen, Heren!" 12.45 Matrozenkoor. 13.00 Ke£sA-uospraak door H. M. de Ko ningin. 13.1-j Nws. 13.20 Meded. 13.25 V. d. mil. 14.00 Boekbespr. 14.20 Gram. 14.45 „De zwerftochten van Odysseus", hoor spel. 15.10 Strijkkwart. 15.45 V. d. jeugd. 16.00 Kerstfeestviering bij het Leger des Heils. VPRO: 17.00 Kerstfeest bij de zen ding. VARA: 17.30 V. de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Kerstliederen. 18.45 „Kerstmis 1955", toespraak. 19.00 Gram. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Amus. muz. 20.35 Voordr. 20.45 Dis- co-caus. 21.30 Act. 21.40 Gram. 22.10 „Ont heemd Kerstfeest", klankb. 22.50 Gram. 23.00 Nws. 23.15 Act. of gram. 23.2524.00 Gram. MAANDAG 26 DECEMBER 1955. HILVERSUM I (402 m.) KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Kerst liederen. IKOK: 10.00 Jeugddienst. 11.15 Kerstzang. NCRV: 12.00 Orgel en bei aard. 12.45 Gram. 13.00 Nws. 13.05 Amus. muz. 13.25 Gram. 14.00 Viool en piano. 14.30 „Antenne in de Alpen", hoorsp. 15.30 Meisjeskoor. 16.00 Kerstfeest in de Am sterdamse Jördaan. 17.00 ,V. d. kleuters. 17.15 V. d. jeugd. 17.35 Gram. 17.45 Re- geringsuitz.: Rijksdelen Overzee. „Op- bouw-werk in Nieuw Guinea", door Ds H. J. Teutscher. 18.00 Gram. 18.20 Ka- mermuz. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Or gelconc. 19.45 Beiaardspel. 20.00 Radio krant. 20.20 Paasbergkoor, Gelders ork. en sol. 21.50 „Kerstfeest 1955 in een we reld van techniek", caus. 22.10 Salonork. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15 Kerstfeest bij de zending. 23.40—24.00 Evangelisatie-uitz. in de Franse taal. HILVERSUM II (298 m.) AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.20 Kamerork. en sol. VPRO: 10.00 Voordr. 10.30 Kerstdienst. 11.45 Kerstgroet. AVRO: 12.00 Kerstmu- ziek. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.35 Sportspiegel. 12.40 Chansons. 13.00 Nws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 L'Arlésienne, opera. 15.40 V. d. jeugd. 16.00 Kerstlie deren. 17.00 Sportrevue. Ingezonden Mededeling (Adv.) ook bij: spiêrrheumatiek, ver* wondingen, steenpuisten, ver koudheid, winterhanden en win tervoeten. Raadpleeg Uw dokter. Deltaplan Snelle en vastberaden uitvoering van het Delta-plan. De C.H.U., zich bewust, dat zij in haar beginsel en in haar streven tot uitdrukking brengt wat leeft bij een belangrijk deel van het Nederlandse volk, roept op haar te steunen en ver trouwen te schenken, teneinde in het licht van christendom en historie voort te bouwen aan maatschappij en staat en te streven naar een evenwichtige samenleving, waar sociale gerechtig heid heerst, aldus het manifest.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 4