KERST-OORDEEL
E
C.H.U. wendt zich met verkiezingsmanifest
tot het Nederlandse volk
ziet er gunstig uit
r
Voor het moderne Interieur
Jungluuié
Ds H. VELDKAMP
Nehroe betreurt uit
latingen van
Sowjet-leiders
BAAYENSO
«Neutrale» staat en doorbraak
principieel afgewezen
Waarom geen positie
regeling Raden van Arb.
Aan algemene kinderbijslagwet
wordt gewerkt
FLITSEN
PHILIPS
»Infrstpliil
Zaterdag 24 December 1955
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 4
Nooit is de mens zó volledig en
radicaal opzij geschoven als
bij de geboorte van Jezus, de
Redder der wereld. In het gezin
van Jozef en Maria komt Hij als het
„Vreemde' Kindhet is geen
kind van hen samen. De Zoon des
mensen is geen zoon van mensen.
Mensen kunnen genieën verwek
ken, maar geen Zaligmaker. Dit
gaat boven hun macht. Hier wordt
Jozef uitgeschakeld en God zet met
hemelse lach de natuurwetten bui
ten werking, om aan het wonder
doortocht te verlenen. Dat wonder
gaat wel dwars door Maria heen,
maar zij doet het wonder niet, doch
toe de lof horen bezingen van de mens,
die architect van het Nieuwe Jeruza
lem wil blijven, en zich zeer beslist
niet op zij willen laten duwen door
het vreemde Kind van Bethlehem.
Onder het oordeel van de Kribbe zal
de niet-gelovige mens nooit willen
doorgaan. Het zal ze ook gebeuren
dat je toestemt dat een Andermans-
kind het beter doet dan je eigen kind!
Daar komt heel onze menselijke trots
tegen in opstand.
Voor wie het werkterrein van Chris
tus versmallen tot de „redding van
zielen" doemen hier nauwelijks pro
blemen op.
Wjj kennen allen deze overigens
sympathieke figuren die gaarne spre
ken .ver het heil der zielen. Wjj heb
ben zelfs grote bewondering voor de
I!
DOOR
II
ondergaat het. Wat uit haar ge
boren wordt, zal niet Maria's zoon,
maar Gods Zoon genoemd worden.
Het is evenmin Jozefs kind, maar
het Kind van een Ander! Dit hemels
bericht laat eerst de man en daarna
de vrouw in de grootste verwarring
achter. Ze komen er alleen uit door
volledige onderwerping. Zij moeten
(en mogen) er zich bij neerleggen, dat
het „vreemde" Kind, dat zij samen
niet krijgen, maar een Ander in hun
leven brengt, nu gaat doen wat een
„eigen" kind niet kan en in der
eeuwigheid niet zal kunnen. God zet
alle menselijke functies en aspiraties
op zij, om ruimte te maken voor Zich
zelf. Hij neemt de redding der wereld
volledig in eigen hand. De bijbel ein
digt met de mededeling, dat het Nieu
we Jeruzalem niet van benedenaf door
vernuftige en vlijtige mensenhanden
wordt gebouwd, maar neerdaalt uit
de hemel van God.
Dit slot van de heilshistorie klopt
op het begin. Bethlehem rangeert de
massa uit. Jozef kan een knap tim
merman geweest zijn, misschien een
geniaal architect, maar de „nieuwe
stad" kan hij niet bouwen. Het Kerst
feest illustreert de impotentie van de
mens. Kerstfeest openbaart niet de ar
moede van het Kind Jezus, maar de
armoede van de grote mensen. De
armoede en de machteloosheid van de
mannen van naam, de bouwers van
steden en muziekinstrumenten, de
tilanen van wetenschap en techniek,
de armoede der wereld die haar
eigen ruïne niet weer opbouwen kan.
Heel die imposante mensheid wordt
door God met brede armzwaai bij het
Kerstgebeuren aan de kant gezet. Hier
moet de Andere komen uit de vreem
de wereld van God om te herstellen
wat wij vernield hebben.
Dit is het oordeel van Kerstfeest
over ons.
Er is e^n tijd geweest, dat men dit
Kerst-oordeel met een zeker luchthar
tig optimisme het zwijgen heeft po
gen op te leggen. Men zag wel in, dat
het er in deze wereld niet bepaald
rooskleurig voorstond, maar als ieder
een van goeden wille was, zag men
toch wel mogelijkheden om uit de im
passe te geraken. Men zag de schoon
ste visioenen van een wereld waarin
„niemand gaarde zich goud en nie
mand leed gebrek, als de mogelijkheid
maar werd geschapen, dat het „beter
ik" in de mens maar tot ontplooiing
kon komen.
De moderne mens is zo optimistisch
niet meer.
Twee wereldoorlogen zijn blijkbaar
niet helemaal geruisloos als overtrek
kende wolkenvelden over de mensheid
heengegaan. Men is wat bescheidener
geworden.
Dit wil intussen niet zeggen, dat
men het Kerst-oordeel gaat verstaan.
Integendeel!
Het humanisme is niet gestorven,
maar is alleen maar van koers veran
derd, of wil men: de punten zijn ver
legd.
Er wordt namelijk in de laatste tijd
veel gesproken over het daemonische.
Bijzondere aandacht wordt gevraagd
voor, dn ook geschonken aan „het
deel van de duivel" (Denis de Rouge-
ment) en de „brieven uit de hel" (Le
wis). Men heeft even oog gekregen
voor de duistere machten die de mens
voeten kunnen waarheen hij niet wil.
Maar dit is in feite niet anders dan
een verscheuring van de schuldvraag.
Nog steeds blijft de mens ongerept, en
het zijn nü de lang vergeten daemo-
nen die roet in het eten gooien.
En daarom zult u straks weer in
allerlei Kerst- en Nieuwjaarsbood
schappen die de wereld worden in
gezonden, nu en tot op de jongste dag
„Scrif des ames", zoals die o.a. in het
Heilsleger openbaar wordt. Wij zijn
daar wel eens jaloers op.
Intussen doen wij toch aan de Za
ligmaker der wereld ernstig te kort
als wij op zo bedenkelijke wijze wat
wij noemden: Zijn werkterrein ver
smallen.
Hij is gekomen om de Redder en
Hersteller te zjjn van heel het men
senleven inclusief onze lichamen, de
akkers die wij bebouwen, de steden
en dorpen die wij bewonen, de weten
schap die wij bedrijven, de samenle
ving die wij onder elkaar beoefenen.
Daarom heeft het Kerstfeest ook iets
te maken met de politiek, met de
Navo, met de S.E.R., met de lonen en
prijzen en zelfs met de krant die u
leest.
Het ligt geheel in de lijn van de
zo pas bedoelde methodistisch getinte
NIEUW DELHI, 23 Dec. (Reuter).
Naar de „Times of India" meldt heeft
premier Nehroe de commissie voor bui
tenlandse zaken van de congrespartij
medegedeeld het te betreuren, dat de
Sowjet-leiders Boelganin en Chroesjtsjef
tijdens hun bezoek aan India het Westen
hadden gehekeld, in het bijzonder de
Britse verrichtingen in India.
Volgens Nehroe heeft het verdrag van
Bagdad de koude oorlog naar het Mid
den-Oosten gebracht en de Arabische
eenheid verscheurd. Hij constateerde dat,
ofschoon de regeringsleiders op de con
ferentie van Geneve oorlog uitgesloten
hadden, een sfeer van dreiging en uitda
ging overheerste.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
De speciaalzaak voor uw BRIL
kringen dat er voor de genoemde po
litieke, sociale en andere vraagstuk
ken weinig interesse bestaat. De „lief
lijke Naam" blijft dan maar langs de
wolken ruisen dan in de aardse ver
houdingen verdisconteerd.
Aan de andere kant dreigt het ge
vaar dat onze „christelijke acties" al
leen maar gecamoufleerde humanisti
sche activiteiten zijn. We gaven er
slechts een andere naam aan! Wij zul
len het toch weer doen, en hebben
ons aan het erst-oordeel ontworsteld.
Wie eerbiedig en ootmoedig naar de
Kerstboodschap geluisterd heeft zal
slechts één ding willen doen: ruimte
vragen en ruimte laten voor Christus.
Wie eerbiedig op zij wil gaan om
Christus doortocht te verlenen loopt
de minste kans van het Koningschap
van Christus op alle levensterrein een
lege leus te maken. Alleen op deze
manier zal Zijn Rijk vorderen. Want
met de problemen dezer wereld heeft
Jezus niet maar iets, maar alles te
maken. Hij moet als Koning heersen.
Wie het oordeel van Kerstfeest heeft
ondergaan, zal de vreugde van Kerst
feest beleven.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
brengt Junghans een
speciale collectie wand
klokken, door kunste
naars ontworpen, aan
gepast aan de stijl van
heden en.... met het
betrouwbare Junghans
„hart".
roêrtuc/
let U vooral bij dezejunghant
wandklokktn op de bijzonder
melodieust gongs log, die door
een speciale membraan-con
structie wordt versterkt.
Gehoorzaamheid aan het Evangelie is beslissend
's-GEAVENHAGE, 23 Dec. De Christelijk Historische Unie heeft een
verkiezingsmanifest doen verschijnen, waarin o.m. gezegd wordt, dat de
C.H.U. de overtuiging is toegedaan, dat het uitgangspunt van denken en
handelen in heel het leven en dus ook in het internationale en nationale
staatkundige en maatschappelijke leven, moet zijn de Bijbel, Gods Woord,
en dus gehoorzaamheid aan het Evangelie van Jezus Christus. Vanuit dat
grondbeginsel moet het gezag van de staat worden uitgeoefend, onverschil
lig welke overheidspersonen met dit gezag zijn bekleed. Opgeroepen wordt
tot ernstige bezinning en gezegd wordt, dat, in overeenstemming met de
historische ontwikkeling van het Christendom op Nederlandse bodem, de
C.H.U. van oordeel is, dat Nederland moet worden bestuurd als een christe
lijke staat in protestantse zin. Zij handhaaft, dat de overheid Gods dienaresse
is. De gedachte van de „neutrale" staat immers miskent de grond van het
eigen recht der overheid en wordt daarom door de C.H.U. afgewezen.
Door de loochening van het godde
lijk gezag op staatkundig gebied zijn
in Nederland in vroeger jaren politie
ke partijen uiteengegaan, zo wordt ge
zegd. De C.H.U. is van oordeel, dat,
zowel voor als na de laatste oorlog de
ze al of niet openlijke erkenning van
het goddelijk gezag op staatkundig ge
bied fundamenteel blijft voor de po
litieke organisatie. Daarom wijst zij
de doorbraakgedachte met beslistheid
af. Zij staat echter open voor samen
werking in het belang van heel: ons
volksleven.
Welvaart
Met dankbaarheid kan worden vast
gesteld, dat er in ons land, mede dank
zij een langdurige arbeidsvrede en de
samenwerking van verschillende be
volkingsgroepen een zekere mate van
welvaart heerst. Onze politiek zal er
op gericht moeten zijn deze welvaart
zo mogelijk te verhogen.
belangen der z.g. „vergeten groepen"
met een helder besef van billijkheid
in het oog worden gehouden.
Erkennende, dat het aan geen mens
gegeven is vooruit te bepalen, hoe in
een vierjarige parlementaire periode
de internationale en nationale ontwik
keling zal zijn en welke concrete vra
gen onverwachts aan de orde kunnen
komen, stelt de C.H.U., verwijzend
naar haar beginselprogram, voor het
praktisch staatkundig beleid bij de
verkiezingen van 1956 op de voorgrond
de volgende urgente punten.
Internationale politiek
Internationale samenwerking op
economisch, financieel en militair ge
bied, zo nodig zelfs met eenparige in
perking van de werking van een of
ander onderdeel der souvereiniteit.
Een krachtiger hulpverlening aan de
in ontwikkeling achter gebleven ge
bieden van de wereld en aan door on-
Dat geldt voor alle groepen der he-dervoeding geteisterde volkeren is ge-
volking. Met name moeten daarbij de boden.
Kamerleden vragen
's-GRAVENHAGE, 23 Dec. Het
voorlopig verslag van de commissie
uit de Tweede Kamer inzake het wets
ontwerp tot wijziging van de wet op
de Rijksverzekeringsbank en de Raden
van Arbeid is verschenen.
Vrijwel algemeen, zo blijkt* daaruit,
werd critiek geuit op het feit, dat het
ontwerp niet tevens een voorstel in
houdt tot regeling van de positie van
de Raden van Arbeid. Vele leden zou
den er, gezien het streven naar coör
dinatie, unificatie en codificatie dei-
sociale verzekering, de voorkeur aan
hebben gegeven, indien niet dit ont
werp zou zijn ingediend, maar één tot
herziening en aanvulling van de orga
nisatiewet sociale verzekering. Nu dit
niet is geschied, komt men wel voor
een wonderlijke situatie te staan met
betrekking tot de status van de Raden
van Arbeid. Afgezien van enkele zelf
standige bevoegdheden, welke zij nog
ontlenen aan de invaliditeitswet en in
de toekomst ook zullen verdwijnen,
zijn deze Raden geen autonome orga
nen meer. Ook voor de uitvoering der
algemene ouderdomsverzekering zijn
zij weer bijkantoren van de Sociale
Verzekeringsbank. Formeel echter
wenst de regering, blijkens het wets
ontwerp, hun autonome status te hand
haven.
Al blijven er nog v/ensen
ind December is balanstijd.
Waarom zouden wij in deze
rubriek ook geen balans op
maken? Die balans komt er heus
niet somber uit te zien! Want het
bedrijf der sociale verzekerings
wetgeving werkte dit jaar op volle
toeren.
Zo juist verscheen het voorlopig
verslag van het wetsontwerp der
nieuwe algemene ouderdomsverzeke
ring. Het ziet er best uit. De Tweede
Kamer heeft gretig gebeten in deze
zoete appel van minister Suurhoff.
Alleen met het klokhuis van art. 60
weet men geen raad. Dat wordt mis
schien nog iets voor de schillenboer!
De invalide kinderen delen nu
tot 27 jaar mee uit de kinderbijslag-
pot. Een mooie verbetering, maar
desniettemin nog zeer onvoldoende.
Er zijn ook nog invaliden van 37
en 47 jaar èn ouder. Helaas is er
voorlopig nog geen kans op een
algemene regeling betreffende hulp
verlening aan alle invaliden.
Waar wel goede kansen voor lig
gen? Voor een algemene Kinder
bijslagwet, waarin ook ALLE zelf
standigen zullen zijn opgenomen, dus
alle niet- loontrekkendcn. Daar
wordt met voortvarendheid aan ge
werkt.
Een zwarte post op deze balans
vormt de weduwen- en wezen
voorziening. Een voorziening, wel
ke nog steeds ontbreekt en waar
over al langer dan een jaar ge
sproken is, En eerst kort geleden
heeft de minister aan de S.E.R. een
advies gevraagd.
Hoe denkt deze raad over het
treffen van een noodvoorziening voor
weduwen en wezen? Alsof we nog
geen noodregelingen genoeg hebben
en alsof deze zaak nog enig uitstel
kan en mag lijden.
Een andere post, die ons Voor
hoofdsrimpels bezorgde, ligt op het
terrein der ziekenverzekering. De
stijgende kosten van medische hulp
etc. brengen een verhoging mee van
de ziekenfondspremie, zowel voor de
verplicht- als voor de vrijwillig ver-
uit de sociale sector
een winst van ruim een ton per jaar.
Hoe is het mogelijk? We wreven onze
ogen uit nadat we de dure bril van
onze neus hadden genomen en lazen
nog meer belangwekkends op dezelf
de bladzijde van de handelingen der
Tweede Kamer (1955 blz. 3455).
zekerden. Jammer, doch noodzakelijk.
Iets anders is, dat ook de premie
voor de ziekengeldverzekering van
het huispersoneel naar boven moet.
De bedrijfsvereniging, die deze ver
zekering beheert, brengt de premie
in één slag van 3 op 4 proeent.
Dit is een wonderlijke gang van
zaken. Toen de z.g. ambtelijke orga
nen deze verzekering mede uitvoer
den kon het gemakkelijk voor 3 pro
cent. Nu de „Detam" een monopolie
positie bezit, wordt het ruim 33
duurder. Het is toch maar gemakke
lijk, als men geen concurrenten heeft!
In hetzelfde genre ligt de mede
deling, dat het opticiensbedrijf zo'n
winstgevende onderneming is. Een
gevolg van de onderlinge prijs
afspraken.
Opticienszaken met een gemiddel
de weekomzet van 200 brillen, halen
Een mooie post op deze balans
vormt de door de Ziekenfondsraad
toegestane proefneming in een vijftig
tal bedrijven met in totaal ongeveer
100.000 verzekerden, beogende om
van de zeer omslachtige coupon
verstrekking af te komen, zonder dat
de rechten der verzekerden in het
gedrang komen.
Heel dit couponsysteem is slechts
een controlemaatregel. Maar een zeer
omslachtige en dure, zowel voor het
bedrijfsleven als voor de fondsen.
Een werkgever met 4000 arbeiders
geeft 4000 coupons uit die nu naar
huis genomen worden, waarna een
ziekenfondsbode 4000 maal beldeur
tje gaat spelen, om ze te incasseren
en op het bureau van het Zieken
fonds te krjjgen.
Nu is er iemand op het idee ge
komen, dat deze werkgever met één
telefoontje of een briefje evengoed
aan het Ziekenfonds kan meedelen,
dat allen nog present zijn en wie
eventueel niet, waarmee een geweldige
administratieve rompslomp in één
slag verdwijnt. Voor goed geadmini
streerde bedrijven is dit een moge
lijkheid van vereenvoudiging, die gre
tig aangegrepen wordt. Stel je voor,
geen coupon-aankoop, afstempeling en
uitreiking meer! En voor de zieken
fondsen geen ophalen en verwerken
meer van die snipperpapiertjes en een
veel vluggere controle.
Zoals gezegd: het is een proef en
kan slechts toegepast worden in goed
geadministreerde en grotere bedrijven.
Dat deze proefneming mogelijk bleek,
dank zij de onderlinge samenwerking
van bedrijfsleven en uitvoeringsorgaan,
maakt deze vereenvoudiging
tot één van de mooiste posten op de
balans 1955.
Overzeese rijksdelen
Hechte bouw van het Koninkrijk, be
staande uit Nederland, Suriname en
de Nederlandse Antillen. De souverei
niteit over Nederlands Nieuw-Guinea
berust bij Nederland en moet hij Ne
derland blijven.
Bijzondere aandacht wordt besteed
aan de inschakeling in de Nederlandse
maatschappij der Indische Nederlan
ders en aan een zodanige oplossing van
het vraagstuk der Ambonezen in
overeenkomst met de nauwe banden,
die van oudsher tussen deze bevol
kingsgroep en Nederland hebben be
staan en waarbij het recht niet wordt
geschonden.
Maatschappelijk leven
Organische opbouw van het maat
schappelijk leven, gebaseerd op per
soonlijke verantwoordelijkheid en sa
menwerking van ondernemers en ar
beiders. Dit geldt zowel in het vlak
van de onderneming als op het niveau
van de bedrijfstak.
Beperking van overheidsinmenging
in het maatschappelijk leven tot het
geen in de huidige tijdsomstandigheden
als volstrekt noodzakelijk moet wor
den aanvaard.
Woningnood
Krachtige en deskundige bestrijding
van de woningnood, waarbij met elan
en met grote durf alles in het werk
moet worden gesteld, om dit grote
kwaad te bestrijden. Particuliere
bouw wordt, waar mogelijk, bevor
derd. Beschikbaarstelling van kapitaal
voor de bouw van semi-permanente en
houten woningen, die weinig materiaal
en weinig arbeidskracht vereisen, ten
einde in de ergste nood te kunnen
voorzien. Krachtige aanpak van krot
opruiming. Bevordering van het eigen-
woningbezit op alle niveau's.
Onderwijs
Krachtige bevordering van het
Christelijk onderwijs. Zo krachtig
mogelijke bevordering van het bij
belonder wij s op de openbare school.
Verbetering van de toestand van
ons onderwijs, ook door een betere
coördinatie.
Defensie
Doelmatige voorbereiding van de to
tale landsverdediging, omvattende zo
wel de militaire als de burgerlijke ver
dediging binnen het raam van de at-
lantische volkerengemeenschap, onder
weloverwogen verdeling van de daar
toe beschikbare personele en materiële
middelen en de daartoe te bestemmen
gelden, zulks ter handhaving van ons
nationaal volksbestaan en van de
geestelijke en persoonlijke vrijheid
Krachtige bevordering van de gods
dienstige verzorging van militairen.
Financiën
De aandacht van regering en volks
vertegenwoordiging zij gericht op een
eenvoudiger belastingstelsel. Voortdu
rende toetsing van de staatsuitgaven
aan haar nuttigheid.
Waar mogelijk verlaging en intrek
king van belastingen, opdat de wel
vaartsbronnen van het volk tot verde
re ontwikkeling kunnen komen en ook
de spaarzin metterdaad wordt bevor
derd. Vereenvoudiging van de uitvoe
ring der sociale wetgeving.
Een zodanige loonpolitiek, dat de
verantwoordelijkheid voor de loonvor
ming meer komt te liggen bij de or
ganisaties van werkgevers en werkne
mers in de betreffende bedrijfstakken.
Bestrijding van inflatie en prijsstijging
Opheffing zonder meer van de ge
meenteclassificatie.
Middenstand, enz.
Bevordering van maatregelen om de
positie van de middenstand, van het
ambacht en van de kleine zelfstandi
gen zodanig te versterken, dat een re
delijke bestaansmogelijkheid kan wor
den verkregen.
Landbouw en visserij
De landbouwpolitiek moet gericht
blijven op een redelijke bestaansmo
gelijkheid, voor de agrarische bedrij
ven en de bewerkers van de bodem,
met dien verstande, dat de diensten
van de landbouwende bevolking aan de
andere bevolkingsgroepen bewezen
naar dezelfde maatstaven worden be
loond.
In versterkte mate worde gestreefd
naar landaanwinning ten behoeve van
de agrarische bevolking. Bijzondere
aandacht worde geschonken aan de
belangen van de Nederlandse visserij.
DE RADIO BRENGT U
ZONDAG 25 DECEMBER 1955.
HILVERSUM I (402 m.). NCRV 7.00
Kerstzangdienst. 8.00 Nws. en weerber.
8.15 Orgelconc. IKOR: 8.30 Kerstsamen
komst. KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55
Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.35
Clavecimbelrecital. 12.00 Kerstliederen.
12.25 Herhaling Kerstallocutie van Z. H.
de Paus Pius XII. 12.40 Instr. octet. 13.00
Kersttoespraak door H. M. de Koningin.
13.15 Nws. 13.20 Gram. 13.30 Kerstprogr.
14.00 Omr. ork., groot koor en sol. 15.30
V. d. jeugd. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00
Geref. Kerkdienst. 18.30 Vocaal ens.,
Bach-ork. en sol. 19.00 Knapenkoor,
blaaskwintet en sol. 19.30 „Als wij bid
dencaus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 „De
eeuwige Kerstnacht", caus. 20.20 Prome-
nade-ork. en sol. 21.05 Het Kindeke Je
zus in Vlaanderen. 21.40 Gram. 22.10 Fluit
en harp. 22.45 Avondgebed en lit. kal.
23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II (298 m.) VARA: 8.00
Nws. 8.18 Orgel, harp, viool en zang. 8.40
Carilionmuz. 8.50 Voordr. m©t muz. 9.30
Kerstliederen. VPRO: 10.00 Voordr. IK
OR: 10.30 Gezinsdienst. AVRO: 12.00 Ca-
rillonspel. 12.05 Amus. muz. 12.35 „Even
afrekenen, Heren!" 12.45 Matrozenkoor.
13.00 Ke£sA-uospraak door H. M. de Ko
ningin. 13.1-j Nws. 13.20 Meded. 13.25 V.
d. mil. 14.00 Boekbespr. 14.20 Gram. 14.45
„De zwerftochten van Odysseus", hoor
spel. 15.10 Strijkkwart. 15.45 V. d. jeugd.
16.00 Kerstfeestviering bij het Leger des
Heils. VPRO: 17.00 Kerstfeest bij de zen
ding. VARA: 17.30 V. de jeugd. 18.00 Nws.
18.15 Kerstliederen. 18.45 „Kerstmis 1955",
toespraak. 19.00 Gram. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Amus. muz. 20.35 Voordr. 20.45 Dis-
co-caus. 21.30 Act. 21.40 Gram. 22.10 „Ont
heemd Kerstfeest", klankb. 22.50 Gram.
23.00 Nws. 23.15 Act. of gram. 23.2524.00
Gram.
MAANDAG 26 DECEMBER 1955.
HILVERSUM I (402 m.) KRO: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Kerst
liederen. IKOK: 10.00 Jeugddienst. 11.15
Kerstzang. NCRV: 12.00 Orgel en bei
aard. 12.45 Gram. 13.00 Nws. 13.05 Amus.
muz. 13.25 Gram. 14.00 Viool en piano.
14.30 „Antenne in de Alpen", hoorsp. 15.30
Meisjeskoor. 16.00 Kerstfeest in de Am
sterdamse Jördaan. 17.00 ,V. d. kleuters.
17.15 V. d. jeugd. 17.35 Gram. 17.45 Re-
geringsuitz.: Rijksdelen Overzee. „Op-
bouw-werk in Nieuw Guinea", door Ds
H. J. Teutscher. 18.00 Gram. 18.20 Ka-
mermuz. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Or
gelconc. 19.45 Beiaardspel. 20.00 Radio
krant. 20.20 Paasbergkoor, Gelders ork.
en sol. 21.50 „Kerstfeest 1955 in een we
reld van techniek", caus. 22.10 Salonork.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15
Kerstfeest bij de zending. 23.40—24.00
Evangelisatie-uitz. in de Franse taal.
HILVERSUM II (298 m.) AVRO: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 9.20 Kamerork. en sol.
VPRO: 10.00 Voordr. 10.30 Kerstdienst.
11.45 Kerstgroet. AVRO: 12.00 Kerstmu-
ziek. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.35
Sportspiegel. 12.40 Chansons. 13.00 Nws.
13.05 Meded. of gram. 13.10 L'Arlésienne,
opera. 15.40 V. d. jeugd. 16.00 Kerstlie
deren. 17.00 Sportrevue.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
ook bij: spiêrrheumatiek, ver*
wondingen, steenpuisten, ver
koudheid, winterhanden en win
tervoeten. Raadpleeg Uw dokter.
Deltaplan
Snelle en vastberaden uitvoering
van het Delta-plan.
De C.H.U., zich bewust, dat zij in
haar beginsel en in haar streven tot
uitdrukking brengt wat leeft bij een
belangrijk deel van het Nederlandse
volk, roept op haar te steunen en ver
trouwen te schenken, teneinde in het
licht van christendom en historie voort
te bouwen aan maatschappij en staat
en te streven naar een evenwichtige
samenleving, waar sociale gerechtig
heid heerst, aldus het manifest.