Welkom in Oebele,
vraag niet waarom
O
Bolletje
Indiase muziek
in De Buitelaar
STEM
ATO"
Autobedrijf
OLYMPUS
Personeelsraad
keurt
ingreep af
ag 9 aP"l
ig f0 april
11 april
ag
E AXEL
naking
landelsbeurs j
- 7 MEI
IERS
Spotkoopjes
bij
Autobedrijf
„Olympus"
AUTOBEDRIJF
OLYMPUS
Roosestraat
312-314
Rotterdam-Zuid
Volwassenen
Opa en oma
„Geen talent"
Zwaaien
Eenplatenbon
is altijd raak
Censuur Spreek-buis
Afzetten
Een platenbon
is altijd raak
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Meteen plaat
vindt iedereen z'n draai
i
DE STEM VAN VRIJDAG 10 APRIL 1970
20
van 9 tot 20 uur
Iers der gemeente Axel
iad der gemeente Axel
2 april 1970 heeft be-
le voormalige gemeen
tel, aan te wijzen als
ir 1 april 1970 nieuw
1.
sch te bereiken onder
3 voor het publiek ge
en met vrijdag des
30 uur.
wethouders voornoemd,
t. K. van Dijke
v.d. Bosse
extra hal is inschrij-
iecr.: A. M. v. Laere,
■uzen, tel. 3387 (01150) j
t
t
laats VOOR s
- terneuzen
jhroef" - sluiskil
i.g.g. 01150-2995
eenbergenlaan 12
Hoe is het mogelijk om i»
Nederland een auto voor
50,contant mee te ne
men?
De rest kan vanaf 50,—
per maand afbetaald wor
den.
Op elke wagen 3 maanden
of 10.000 km schriftelijke
garantie.
Inruil en financiering mo
gelijk.
Fiat 850 '68
Fiat 850 '66
Fiat 850 '65
Glas 1204 '66
Glas 1204 coupé
•66 1.850,
Renault Major '66 1.750,—
Floride '65
2.950,-
2.250,—
1.850,—
ƒ1.950,-
1.850,—
1.350,—
850,—
1.750,-
1.550,-
Ford Zephyr '66
(6 cil.)
Mercedes 220 S
'62
Peugeot 404 '66
Peugeot 404 '64
3 Austins Glider
'65, '66, '68 v.a. l-950'
Austin Seven '65 1.850,
Triumph Vitesse
'67 (6 cil.) 2.950,—
Triumph Vitesse
'66 (6 cil.) 2.650,
Opel Kadett '67 2.450,—
3 Fords Cortina
'65, '66. '68 v.a. f L75,
1 minuut van Station-®"'
Telefoon 010 - 32 78 on
Geopend van 10.00
22.00 uur.
Zaterdags van 10-" t0
18.00 uur.
Zondags van 11.00 tot
uur.
17.0»
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM „Welkom in Oebele, Oebele parompompom, snel kom naar Oebe
le, vraag niet waarom, maar kom." Enthousiast wordt de herkenningsmelodie mee-
gestampt en gebruld door de vaderlandse jeugd en begluurd vanachter de dikke
zaterdagse krant door menig belangstellend ouderlijk oog. De eigenaar van dat oog
zou waarschijnlijk ook wel eens graag meehuppelen Welkom in Oebele, Oebele
parompompom
Slechts een klein aantal mensen dat de kinderschoenen ontgroeid blijkt bevolkt
het Oebeler plein, het Oebeler park, en het Oebeler terras voor het standbeeld van
Ce de eerste.
Oebele is van kinderen, die op de beeldbuis overal krioelen rond het domein van
ene Augustus Rozegeur, het museum en de fontein. Alles naar fantasiewaarheid
ontworpen door Els Salomons. Een echt kartonnen dorpje, met kunststruiken,
lucht met felle, hete lampen en hier en daar een kleurenmonitor als lichtpuntje.
een
16.49 UUR. Spontaan en geestdrif
tig ageren de Oebelerkinderen tegen
Cato, Clara en Geesje die zo nodig
het pretprogramma moeten verande
ren in een vrouwenuitzending. Het
balletgroepje improviseert op een
lentemelodietje en iedereen lacht
Paulus de postbode uit, die zijn uni
form onder dwang van de paraplui-
heffende vrouwen heeft moeten ver
wisselen voor een gele, gebloemde
jurk. Spontaan rolt dit spektakelstuk
eens in de maand zaterdagmiddags
de huiskamer binnen. Zaterdag 18
april staat aflevering 17 op het pro
gramma. Onze omroepcorrespondent
stuitte op een van zijn zwerftochten
door de Hilversumse studioeomplex-
en op de hard repeterende groep Oe-
bele-kinderen. De twee dagen die aan
de vorige aflevering vooraf gingen
volgde hij op de voet.
VRIJDAGMORGEN 9.30 uur. Be
gin camerarepetities in NOS studio
6. Een KRO-jeugdprogramma, waar
aan meegewerkt wordt door camera-,
geluid- en licht-technisch personeel
van de NOS, die deze taak met ple
zier op zich neemt en aangestoken
door de Oebelige pret, elke maand
graag vervult.
Camerarepetities nog zonder de
kinderen (hun teksten worden met
hoge stemmetjes opgezegd door de
floormanager, of iemand die net die
passage in het draaiboek volgt) maar
wel met de volwassen Oebelems. De
vaste, enige oudere vrouwelijke speel
ster Wieteke van Dort, die als Aagje
Ritsema samen met Willem Nijholt
(Koen de Graaf) een volwassen tint
je aanbrengt.
Iemand zei eens: „Kind met de
kinderen hetgeen inderdaad in
de realiteit toegepast kan worden.
Verder de „regisseur en de burge
meester" van het jeugdstadje Augus
tus Rozegeur (Herman Vinck) en Ab
Hofstee als Paulus de postbode.
Camerarepetities voor de ouderen,
die buiten de grenzen van Oebele in
Hilversum, Amsterdam of Den Haag
het toneelspelen als vak hebben. Re
petities. Aagje moet het liedje „In
de lentewind" opnieuw doen. Het
park in, voor de bloemen knielen en
meezingen met de band. De floor
manager krijgt van Bram van Erkel
te horen, dat er nog iets mis is, weer
opnieuw,een-derde gedeelte muse
um wordt versjouwd, de lichten ge
corrigeerd, het lenteliedje blijft nog
hangen even.
Produber René v Sleven („Ik houd mij
met de zakelijke en organisatorische
Oebelekant bezig"): „De uitzending
waagt ontzettend veel en een grondi
ge voorbereiding. Als een uitzending
achter de rug is. komen Bram van
Erkel, Harry Geelen en ik de week
daarop bij elkaar en zetten de grond
gedachten voor het nieuwe program
ma op papier. Meestal zijn de idee-
en al in vergevorderd stadium aan
wezig of wij haken in op iets uit de
actualiteit, zoals nu met onze parodie
op de Dolle Mina-actie.
Onze volgende uitzending is 18 april.
Dat programma heeft als boventitel
„Ot en Sien". De kinderen mogen
dan hun opa en oma meenemen, wij
gaan dan in de Ot en Sientijd terug.
Maar goed, met die ideëen wordt 'n
script opgesteld. Harry Geelen zorgt
voor de liedjes en Joop Stokkermans
voor de muziek. De liedjes worden
vervolgens naar de acteurs toegezon
den. Een week van tevoren neemt het
orkest de nummers op en worden
de liedjes op de band ingezongen. Ko
men er filmpjes in, dan worden die
ook in dezelfde week opgenomen.
Omdat 't programma ,live' wordt uit
gezonden, wat de spontaniteit natuur
lijk bevordert, moeten de voorberei
dingen wel intensief zijn. Vergeet
niet dat kinderen ontzettend kritisch
zijn. Oebele is het beste kinderpro
gramma, dat hebben verschillende
onderzoekingen uitgewezen, maar er
moest wel naar een bepaalde formu
le gezocht worden om dat stadium
te bereiken".
Terwijl boven in studio 6 het len
teliedje weer klinkt, voor de zoveel
ste maal het museum versleept wordt
en nieuwe witte bloempjes in het Oe-
belerparkgras geplaatst worden,
vertelt de producer van de grote drie
in de artiestenfoyer: „Van de KRO
kwam drie jaar geleden de opdracht
een nieuw kinderprogramma te cre-
eren. Bram vran Erkel kwam met het
idee van een fictief dorp, waar kin
deren het helemaal voor het zeggen
hebben. Dit alles moest dan in een
ideale vorm gegoten worden. Kinde
ren vinden het namelijk ontzettend
vervelend naar leeftijdgenootjes te
kijken, die zo goed kunnen gooche
len of allerlei moeilijke dingen zeer
kundig uitvoeren. Met ons Oebele is
diat. niet het geval. Onze jonge ingeze
tenen van het pretdorp doen niets
abnormaals. Zij zingen, dansen en
hebben plezier. De kijkende kinderen
identificeren zich met hen. Alles
wordt met het gevoel bekeken: dat
kan ik ook. Vandaar dat wij ook
zoveel brieven krijgen van kijkertjes
die ook graag mee willen doen, als
ze maar vaak genoeg schrijven ge
beurt het wel een keertje.
(ADVERTENTIE)
De kinderen die ons dorp lawaaie
rig maken komen uit de koren vlan
Henk van der Velde. Henk heeft 35
koren en wij hebben er een soort rou
latiesysteem van gemaakt. Ieder koor
kind komt zeker 'n keer aan de beurt.
Maar bekende gezichten blijven er
te zien. Want uit deze kindefen heb
ben wij een vaste kern van zeven,
geboren actrices geselecteerd, zoals
b.v. Heieen (het soms kattige meisje
met het lange blonde haar). Toen het
programma drie jaar geleden moest
starten zochten wij naar de ideale be
zetting van de volwassenen meehup-
pelaars. Wieteke en Willem vonden
het prachtig en deden het graag. Ver
der werken wij heel fijn met het bal
letgroepje van Olga Dzialiner en kin
deren van het doofstommeninstituut
uit St -Michielsgestel. De bewoners
van het instituut maken al het mate
riaal dat wij nodig hebben, zoals bij-
voobeeld de tijdmachine. Onze the
ma's worden ook in overleg met de
leiders daar gekozen. Zij proberen
het werk voor Oebele zoveel mogelijk
in het onderwijssysteem in te pas
sen".
De harde werkers van boven heb
ben theepauze „net een kwartiertje".
René Sleven voegt nog toe: „Oebele
gaat nog zeker een seizoen mee. Het
zou misschien beter zijn op het hoog
tepunt te stoppen, Maar de KRO wil
dat niemand aandoen. Ideëen zijn erl
nog te over. Een soort songfestival,
een modeprogramma en een hele
wild-westbedoening staan nog klaar".
Wieteke en Willem blazen even uit
bij en in een resp. kopje en glas thee.
Samen geven zij eensgezind toe dat
Oebele een heerlijk programma is
om voor te werken. „De sfeer is bij
zonder fijn. Dat moet ook wel, anders
is het harde werken niet uit te hou
den. Regisseur Bram van Erkel orga
niseert het ook goed. Willem: „Wij
houden allemaal van elkaar, dat is
een feit". Wieteke: „Daar komt nog
bij dat wij iedereen slechts een keer
per maand zien, dat scheelt. Iedere
keer worden wij hartelijk door de
kinderen begroet".
Door en door Haagse Wieteke van
Dort heeft twee jaar op de toneel
school gezeten en werd er toen af
gestuurd (met het etiketje „geen ta
lent"). „Ik zat in de klas bij o.a.
Jeroen Krabbé. Eingenlijk vond ik de
gehele gang van zaken niet zo heel
erg. De sfeer was nu ook niet je dat".
Erik Vos, de grote toneelman, raad
de haar aan het vak in de praktijk
te leren met het bestaande resultaat.
„Nee, die toneelschool hoeft voor mij
helemaal niet. Allen op financieel
terrein merk je dat het papiertje
mankeert". Wieteke speelde Pinokkio
in een oudere jeugd-t.v.-uitzending,
in Romeo en Julia en trekt momen
teel in de musical Sajjens Fiksjun met
o.a. Rob d'e Nijs de middelbare scho
len af. Zij tekent en schildert. De
Nieuwe Komedie is haar toneelge
zelschap. „Nog wel. Maar je bent zo
ontzettend gebonden, als ik niet in
mijn contract de Oebele-affaire had
laten zetten, was dat ook een onmo
gelijke zaak geworden. Maar in sep
tember loopt het contract af en dan
ga ik „free-lance". Iets wat Willem
Nijholt (o.a. De Stunt) sinds maart
al doet.
ZATERDAGMORGEN 9.30 UUR.
Repetities in studio 6. Oebele is com
pleet. Tientallen kinderen zitten on
der, boven of naast stoelen, grond en
banken. De beginnelingen verraden
zich door stiekum toch nog even naar
een camera te zwaaien, een kabel
optillen en met een half dichtgekne
pen oog de andere kant van de lens
Elke week vallen honderden brieven in de Oebele-brievenbus.
Ab Hofstede zit er maar mee.
bekijken. De anderen snateren, zin
gen, klappen, springen, lachen, zeg
ge niets, draaien en stoeien. Stil
wordt het als de repetities met kinde
ren en al beginnen. Olga corrigeert
en corrigeert aan beweginkjes en
pasjes voor haar balletkindertjes ter
wijl bij het museum „Heft de pluie"
wordt gezongen, oefenen zij in het na
maak regisseurspand. Overnieuw
zingendansen opnieuw met dezelf
de intentie zingen dansen, weer op
nieuw, zij doen het graag. Pauze, in
de foyer moeten de kinderen uitrus
ten, vergeet het maar, dansen, zin
gen, kruipen, snateren, stoeien, repe
titie verschil tussen de spelletjes voor
de camera's en ver daarbuiten is er
niet te vinden. Oebele is een stukje
kinderwereld.
15.30 UUR. Generale repetitie. Bo
ven in het magische mengcentrum
loert Bram van Erkel naar acht
schermen met draaiende, steeds an
dere beelden. Hij roept, verbetert,
corrigeert alles langs een dradige
weg, tot' het goed schijnt te zijn, want
de leek ziet acht springerige, draaien
de hoofden, benen, voeten steeds an
ders verschijnen. De vele langdurige
repetities werpen als vrucht een ta
melijk goede generale af - maar wat
zegt het bijgeloof? Pauze en wachten.
Kleine Oebelers zingen, dansen en
lachen, de grote drinken thee.
ZATERDAGMIDDAG 16.49. Wel
kom in Oebele. Een klein blond
balletmeisje dat in de gang last van
zenuwen had, eigenlijk durf ik niet.
Mijn vader kijkt ook, het gaat vast
fout. Zet spelenderwijs haar voeten
op de studiobodem. De rest lacht en
zingt en springt. De huiskamers
zien een spontaan Oebele.
(ADVERTENTIE)
- EeOpIatenbon
is altijd raak
f 5,- 7,SO ÏO,- 15,- 20t- 25,-
Willem Nijholt en Wieteke van Dort: „Kind met de hinderen
(Van onze showredactie)
MADE Zaterdag zal er van 21-30 uur 's avonds tot vier uur
's nachts Indiase sitar- en tablamuziek te beluisteren zijn in café
theater De Buitelaar in Made. De muziek wordt verzorgd door Ef-
fendi Ketwaru (sitar) en Fainul Ketwaru (tabla).
Effendi en Fainul zijn op Suriname
geboren uit Indiase ouders, hun
grootouders waren emigranten uit In
dia en zij vestigden zich als sitar-
bouwers volgens de eeuwenoude fa-
malietraditie.
Effendi kwam naar Nederland en
bestudeerde de westerse muziek,
maar kwam op een gegeven moment
tot de ontdekking dat deze niet vol
doende bevredigde, omdat ze voor
hem te weinig omprovisatiemogeliijk-
heden heeft.
Een paar componisten, zoals Bach
en Debussy geven Effendi het gevoel
aanknopingspunten te hebben met de
sitarmuziek.
Westerse muziek maakt volgens
hem weinig gebruik van de verschil
lende toonsoorten die er zijn.
De Indiase muziek kwam in de 16e
en 17e eeuw tot een hoogtepunt on
der keizer Akhbar. In deze periode
werd o.a. besloten om voor de ver
schillende uren en gemoedstoestan
den een andere Raga (toonsoort) te
gebruiken. In India kent men 30.448
Raags (toonsoorten).
Effendi Ketwaru is muziekleraar op
de Volksmuziekschool te Amsterdam
en treedt samen met zijn broer op in
klein-theaters, scholen etc.
Zaterdag 18 april treedt Ton van
Boxtel op in de Buitelaar. Hij brengt
voornamelijk folksongs. Tevens zal
die avond een skifflegroep optreden.
(ADVERTENTIE)
f 5,- 7,SO ÏO,-15,- 20,. 25;-
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De personeels'raad
van de omroepen in Hilversum heeft
tijdens haar maandelijkse bijeenkomst
een motie opgesteld, waarin met ver
ontwaardiging wordt geconstateerd
dat op verzoek van de heer B. Schrij
ver, hoofd van de afdeling personeel
en sociale zaken bij de NOS, opnieuw
is ingegrepen in het redactionele ge
deelte vain personeelsorgaan Spreek
buis.
Wij spraken deze week reeds de
veronderstelling uit dat in het laatste
nummer van Spreek-buis voor de
tweede maal van censuur sprake is
geweest.
Men is van mening dat door de be
moeienissen van genoemde niet-jour-
nalistieke functionarissen binnen kor
te tijd tot tweemaal toe de omroep in
opspraak is gebracht. Herhalingen
van dit optreden worden in hoge
mate ongewenst geacht.
De personeelsraad heeft een com
missie uit zijn midden benoemd, die
de opdracht heeft gekregen zich te
oriënteren over de „spelregels", die
de redactieraad in overleg met de
personeelscommissaris van de NOS,
de heer K. de Wilde, zal opstellen.
In zijn nuance tegen het blan
ke ras laat James Baldwin zich ver
drijven. Ook in zijn verhalenbundel
Going te Meet the Man. Bij ons ver
taald en bij Bruna uitgegeven als
„Een picknick om nooit te vergeten"
De neger Baldwin boeit, schokt en
lost nietsop. Hij registreert en vertelt
met eigen woorden wat hem boeit,
schokt. Een man, een ras, diep in
de poel getrapt, houdt de lezer een
spiegel voor. De zwarte lezer: hoe
diep hij is getrapt. Zijn tegenvoeter:
hoe diep hij heeft getrapt. En daarbij
dit geldt wederzijds hoe de
communicatie tussen die twee is ver
stoord.
Dat laatste wisten we al. We mer
ken het iedere dag weer hoe zwart
op blank en blank op zwart reageert.
De blanke man krijgt geen contact
met de lichte huidkleur kan de
schrijfkunst waarderen en verder zet
hij zich af tegen het gebodene. An
derzijds zet Baldwin zich tegen hem
af Onherroepelijk.
Maar het zou niet eerlijk zijn Bald
win te veroordelen om zijn rancune
tegen ons. Wij helpen; als we daar
behoefte aan zouden hebben.
Toch heeft Baldwin voor ons, de
ander, geschreven. De zjjnen weten
immers al wat zij voelen, hoe zij le
ven. Een toestand waar we geen raad
mee weten? Toch wel. Wanneer wij
zijn boeken lezen, ontvangt hij daar
voor geld. Ons eerste echte contact.
Toch communicatie, die heel voor
zichtig voor uitbreiding in aanmer
king komt. Want dat is zeker.
Een picknick om nooit te vergeten,
vergeet men inderdaad niet gemakke
lijk.
Een picknick om nooit te verge
ten, James Baldwin. (Bruna Utrecht)
(ADVERTENTIE)
f5,-7,50 10,-15,-20,- 25,-
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
EO
19.05 EEN HANDVOL MUZIEK
Hiervoor zorgen o.a. Carel
Heinsius- Hans Zomer, J. van
Weelde en „The Flinns"
19.15 CLOSE UP
Een close up van zomaar een
christen.
19.25 SaNGE UNDER SEGELN
In deze Zweedse film ziet men
hoe een groepje zangers met
een motorkotter van haven tot
haven trekt en zodoende met
een lied het evangelie brengt.
19.53 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
KRO
20.20 't SCHAEP MET DE 5 POOTEN
(kleur). De zevende aflevering
van deze serie van Eli Asser,
waarbij een kijkje wordt geno
men in en om een Amsterdams
café, ziet men weer de bekende
gezichten van Piet Römer, Leen
Jongewaard en Adèle Bloemen-
daal. Voorts werken er aan mee
Ronnie Bierman, Cor Witschge,
Piet Hendriks en Ben Hulsman.
21.00 BRANDPUNT
21.40 GUNSMOKE (kleur).
22.30 RISKANTE KERK.
22.55 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
TELEAC
23.00 VAN MOLECUUL TOT MENS
(lec 12).
23.30 SLUITING.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.04 SCALA
AVRO
19.30 WELVAARDIGHEDEN
Wetenswaardigheden uit de we
reld van het bedrijfsleven.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 PROMENADECONCERT
Concert in de Stadsgehoorzaal
te Leiden door het Promena
deorkest o.l.v. Gijsbert Nieuw-
land met medewerking van de
sopraan Jenny Veeringa. en de
bas-bariton Henk Smit.
21.20 DE HUTKOFFER (kleur)
Een tv-spel van Margo Minco,
geschreven in het kader van
de AVRO Drama Workshop
met in de hoofdrollen: Mariëlle
Violet, Ina van der Molen, Wim
van den Heuvel, Tom Jansen,
en Sjef van Leeuwen. De regie
werd gevoerd door Heieen van
Meurs.
22.10 VANDAAG OF MORGEN.
Een documentaire, waarin een
indruk wordt gegeven van de
hoeveelheid werk, tijd en geld,
die worden besteed aan de re
search naar de chemie van het
leven. Het is niet uitgesloten,
dat door deze onderzoekingen
het leven van de mens met ja
ren wordt gerekt.
23.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
23.05 SLUITING.
15.30 WIELRENNEN
18.55 ZANDMANNETJE.
19.00 LUCEAT.
Katholiek-godsdienstige uitz.
19.30 ZIET U ER WAT IN?
Kijkje in de tv-prograinma l
van de komende week.
19.45 HIER SPREEKT MEN NEDER
LANDS.
19.50 ZOEKLICHT.
19.55 MEDEDELINGEN.
De Weerman.
20.00 NIEUWS.
20 25 DE KNECHT VAN TWEE
MEESTERS.
Blijspel van Carlo Coldona
21.55 MAGESIEN.
22.35 NIEUWS.
15.30 WIELRENNEN.
Ronde van België, de laatste
etappe: Heist s-mer - Woluwé
St. Lambert. Aankomst in het
Fallon Stadion.
17.00 NIEUWS EN CINEMA POUR
LES JEUNES.
18.15 VOOR DE KLEUTERS.
18.30 CINEMA POUR LES JEUNES.
18.55 AFFICHES.
Actuele intervieuws.
19.25 VOOR DE KLEUTERS.
19.30 GUERRE ET PAIX.
Tv-serie naar Tolstoi.
20.00 JOURNAAL.
20.30 PLUS JAMAIS SEULS
Film van Jean Delire.
22.00 LE PETIT CARROUSEL IL-
LUSTRé
Maandelijkse filmkroniek van
Sélim Sasson.
23.00 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL.
(kleur). Aansluitend: weerber.
20.15 INVENTARISATIE.
SPORT IN DUITSLAND (kleur)
21.45 HET ZEVENDE ZINTUIG
(kleur)
21.50 REPORTAGE UIT BONN
(kleur).
22.05 JOURNAAL.
(kleur) Aansluitend: weerber.
22.20 DEZE VROUW BIJ VOOR
BEELD.
Tvfilm van Marguerite Duras.
23.40 JOURNAAL (kleur).
17.00 WIJ EN DE ANDEREN.
De afleveringen beogen de mens
een ruime blik te geven op zijn
omgeving en de samenleving-.
17.30 JOURNAAL (kleur).
Aansluitend: weerbericht.
17.35 SPORTINFORMATIES.
18.05 DIE DREHSCHEIBE.
(kleur).
18.40 PAT EN PATCHON.
19.10 MIJN DOCHTER - ONZE DOK
TER (kleur).
19.45 HEUTE (kleur).
20.15 FREDERIK III
Documentair spel van Hel
mut Andics.
(Aansluitend: kort nieuws)
21.45 DAGBOEK UIT DE KATHO
LIEKE KERK.
22.00 MÜNCHEN HEEN EN TERUG
23.00 JOURNAAL (kleur)
23.10 KLEIN TV-SPEL: DE KIOSK.
23.55 SLUITING.
Vrijdag 10 april
HILVERSUM 1 402 M
NOS: 12.80 Blik op de wereld: po
pulair programma over ontwikke
lingshulp Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitzending voor de landbouw. NOS:
12.40 Stereo: Licht instrumentaal
trio 12.50 Recht en slecht, praatje
13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20
Stereo: Semi-klassieke muz. (gr.)
E.O.: 14.00 Radio-magazine, met ge
wijde muz. en lez. NOS: 15.00 Ste
reo: Aspekten van de kamermuziek:
oude- en klassieke kamermuz. (opn.)
15.45 Toerismo: toeristische infor
matie uit binnen-en buitenland. VP
RO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gev. pro
gramma (16.00 Nws.; 17.55 Medede
lingen 18.00 Nws. 18.20 Uitzending De
Vrije Gedachte; 19.30 Nws.) VARA
21.00 Stereo: Nederlands Kameror
kest en solisten: eigen composities
22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Act.
22.55 Stereo: Prettig weekend: licht
gev. platenprogr. 23,55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws; 12.41 Act. 13.00-
13.05 Raden maar 14.05 Schoolra
dio 14.30 Stereo: licht ensemble met
zangsoliste. TROS: 14.55 Stereo: Con
cert a la carte: verzoekplatenprogr.
van operamuziek 16.00 Nws. 16.03
Disco-drive-in: de showbusiness op
de korrel genomen 17.00 Persover
zicht 17.15 Sportkompas 17.45 Act.
NCRV: 18.00 Stereo: Bussumse koor
vereniging: lichte muz. 18.19 Uitzen
ding van de Anti Revolutionaire Par
tij 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Wereld
panorama 19.10 Gewijde muz. (gr.)
19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse
internationale oriëntatie in kerk, zen
ding en oecumene 19.50 Volksmuziek
20.05 Hervorm^ wordt hervormd:
vragen en antwoorden rond de Al
gemene Kerkvergadering van de
Ned. Herv. kerk 20.10 Stereo: Op het
weekend af: licht platenprogramma
20.55 Pelleas en Melisande, treurspel
TROS: 22.00 Stereo: Jazzmuz. (opn.)
22.30 Nws. 22.40 Tsjies plies: amuse-
mentsprogr. 23.05 50 toen - 50 Nu:
boekenweekprogr. 23.25 Stereo: Toon
tje lager: licht muziekprogramma
23.45 Act. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VIRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03
Suzie Cream Cheese. AVRO: 15.00
Nws. 15.03 Muz. Boetiek (16.00 Nws.)
17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal 17.05-
18.00 Zingende Bougie: gev. platen-
programma voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324M
12.00 Nws. 12.03 Grammofoonmuz.
12.05 Syndicale kroniek 12.15 Geva
rieerde muz. (12.40-12.48 Weerbericht,
med. en SOS-berichten voor schip
pers) 12.55 Buitenlands persoverzicht
13.00 Nws., weerber., med., dagklap
per en SOS-berichten voor schippers
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Ca
sinoconcert 15.00 Nws. 15.03 Symfo-
ndeconcert 16.00 Nws. (Tussen 16.00
en 17.00 Wielrennen: Flitsen uit Ron
de van België) 16.03 Beursber. 16.09
Roemeense en Joegoslavische volks-
muz. 16.30 Etnische muz. 17.00 Nws.,
weerber. en med. 17.15 Jazzmuziek
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar-
desportuitslagen 18.30 Grammofoon
muz. 18.35 Verkeerstips 18.40 Lichte
muz. 19.45 Sport 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte zang 19.00 Nws., weer
ber. act. en weerpraatje 19.40 Oude
muz. 20.00 Gev. muz. 21.00 Gesprek
ken 21.45 Literair programma 22.00
Nws., berichten en De Zeven Kunsten
22.20 Documentadr-kritisch klein-
kunstmagazine 23.00 Nws. 23.15 Lied
jesprogramma 23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 11 april
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Weekeind: jeugdprogr. VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws
8.11 Van de voorpagina 8.15' Z.O. 135
gevarieerd progr. (Stereo) (9.35-9.40
Waterhoogten) 10.30 Werkgeven en
-nemen: progr. over arbeid en ar
beidsverhoudingen 10.50 Voor nu en
later, lez. 11.00 Nws. 11.03 Wegwijs:
tips voor trips en vakantie 11.10
Goede wijn behoeft geen kras: oude
jazz- en amusementsmuz. (gr.) 11.25
Afrikaanse kroniek 11.45 Een nieuw
geluid: kennismaking met jonge ar
tiesten
HILVERSUM 2 298 M
NCRV. 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws. 7.32-7.50Act.)
8.00 Nws. 8.11 .Gewijde muz. (gr.)
8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw 9.00 Theologische etherleer
gang 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw 9.45 Solistenkamer: gesprek
met muzikale illustraties (plm. 10.25
Klassieke m.) 10.54 Kunst- en Vlieg
werk: inform, over aktuele tentoom-
stellingen 11.00 Nws. 11.03 Godsdienst
en werkelijkheid, lez. 11.15 Solarium:
een hoogtezonprogr. voor iedereen
11.55 Med.
HILVERSUM 3 240 M E NFM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
programma (10.00 en 11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)