Veermannen Maas maakten hun laatste reis Zijpe-A.-J.-Polder Deen na aanvaring op strand bij Breskens Duizenden auto's over de Grevelingendam „Matthaus" onder Piet van Egmond K. KOOIJ TE GOES OVERLEDEN Alleen al zondag 5000 wagens Schouwen zorgde voor ui tam f vers Een maand celstraf voor automobilist die man aanreed I PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 5 APRIL 1965 MET DE „JANNIS" EN DE „MARIA" VANDAAG BEZOEK PRINSES MARGRIET AAN SCHOUWBURG Prinses Margriet, die vandaag maan dag in de schouwburg te Middelburg de voorstelling van „After the Fall van Arthur Miller, te geven door de Haagse Comedie, zal bijwonen, zal om tien vóór acht bij de schouwburg arri veren. Zij zal in gezelschap zijn van de particulier secretaresse van de konin gin, jnkvr. C. E. B. Röell. Ter begroeting zullen daar aanwezig zijn de waarne mend commissaris der koningin in de provincie Zeeland, mr. dr. A. J. J. M. Mes en de burgemeester van Middel burg, mr. J. Drijber. In de hal zal prin ses Margriet o.a. worden voorgesteld aan enkele bestuursleden van de stichting „De Middelburgse Schouwburg" en de Z.V.U. In de pauze. omstreeks half tien worden in de bestuurskamer enkele spe lers van de Haagse Comedie aan de prin ses voorgesteld. Haar vertrek van dc schouwburg is vastgesteld op circa kwart over elf. Benoeming rijkspolitie te water in Wemeldinge Met ingang t(xn 5 april a.s. wordt het personeel van de groep Wemeldinge van de rijkspolitie te water uitgebreid met een opperwachtmeester. Als zodanig is benoemd de heer J. W. Brouwer, thans wachtmeester le klas der rijkspolitie te water te Venlo. Super-A-Matic, een 5 kg volautomaat met 6 wasprogramma's voor witte, bonte en fijne was, Candy-filter, "mini-maten" (90 x 44 x 63 cm) nr I IPUTDDflM Middelburg, L. Noordstraat 14, tel. 3373; Vlissingen, Ut LILHIdKUIi Badhuisstr. tel. 2276; Zuidzande, Dorpsstr. 21,.tel 2222 verkoopt CANDY en verleent n dige en vlotte service. t gespecialiseerd personeel z Dealer voor Vlissingen en omgeving: RADIO FEENSTRA Scheldestraat 17 - Telefoon 01184 - 2965 Ook waterleiding - aan- en afvoer - wordt door ons zelf verzorgd. Verkoop CANDY HOLLESTELLE N.V. Ganzepoortstraat 24 Specialist in wasautomaten. Tel. 01100 - 6995 KUNST ST-BAAFSKKRK - AARDENBURG. Gisteren werd in de St.-Baafskerk te Aardenburg de ja.- jkse uitvoering ge geven van Bachs T j théius Passion door het Amsterdams i .coriumkoor en het Utrechts Stedelijk Orkest. Het geheel stond onder leiding van Piet van Eg- mond. Naast het vele goede, dat men elk jaar kan opmerken over de technische kwa liteiten van Van Egmonds uitvoering en naast de vele vraagtekens die men elk jaar opnieuw kan plaatsen achter de artistieke opvatting van deze dirigent, moet deze keer worden gezegd, dat de uitvoering in lichte mate een karakter droeg, dat met het predikaat „romme lig" wat sterk is gekritiseerd, maar waarvan het vermelden beslist niet ach terwege mag blijven. Het leek, alsof dit maal de ernst en de dwang in de directie van Piet van Egmond minder naar vo ren traden dan in de vorige jaren. Het was ook alsof zijn dwingende artistieke greep op het vocaal en het instrumen taal koor, een greep die hij zelfs tot de solisten graag uitstrekt, minder ver reikte. Enerzijds gaf deze omstandig heid aanleiding tot verbetering van het artistieke resultaat van de koorzang. In het bijzonder het grote slatkoraal van het eerste deel „O Mensch, bewein um dein Siinde gross" en het slotkoor van 't tweede deel konden deze versobering best gebruiken. Anderzijds trad echter een vervlakking op, daar waar men juist de intense zich steeds nog vergro tende spanning, die Van Egmond zo uniek in het tweede deel kan aanbren gen, niet wil missen. Gelukkig werd in het tweede deel op het gebied van het opvoeren van Van Egmonds traditionele hoogtepunt: „Wahrlich, dieser ist Got- tes Sohn gewesen" nog heel wat gered, zo ogenschijnlijk, en wel door het voor zijn doen volstrekt ongebruikelijke aan brengen van een groot aantal coupures in de aria's. Doch, wanneer men tot zijn verbijstering moet constateren, dat zelfs de bas-aria „Gebt mir ineinen Jesum wieder!" (met vioolsolo) en de alt-aria „Sehet, Jesu hat die Hand" (met koor) geofferd zijn, tezamen met nog drie an dere aria's, dan kan men toch bezwaar lijk het beleid van de dirigent in deze verdedigen. De gladheid, waarmee het tweede deel werd afgewerkt deed een tijdnood veronderstellen die zeer in te genspraak was met het in het prospec tus geannonceerde tijdstip van einde der uitvoering. Het grote koor zong stralend en zuiver. Het technisch niveau is zeer hoog, dat komt bij Van Egmonds opvattingen om trent de uitvoering van de Matthaus Pas sion duidelijk genoeg naar voren. Het koor reageert prompt en soepel op de aanwijzingen van zijn dirigent. Dat is geen sinecure, als men zich nog eens realiseert, hoe consequent V(in Egmond een romantische interpretatie voorstaat. „Met een zo sterke expressie als de exe- cu i iten maar kunnen en die garens ligt hier en daar bijzonder hoog. Daarnaast laat hij zijn directie door de zeer bena drukte band met de tekst talloze malen beroeren door niet-muzik^le invloeden. Het teveel aan expressie doet vooral in de koralen hinderlijk aan: zo het koraal „Erkenne mich, mein Huter". Zeer op haar plaats was deze gevoelsuitdrukking echter in de als steeds artistiek buiten gewoon geslaagde turben-koren als „Sind Blitze, sind Donner" en „Weissa ge uns, Christe, wer ist's". Het jongens koor van de Vredesscholen zong goede Cantus Firmus. De rol evangelist werd technisch perfect, duidelijk en met een gepaste ex pressiviteit gezongen door Willy van He se. Evenzeer geslaagd was de Christus partij door Bruce Boyce, zij het dat zijn intonatie hier en daar niet vlekkeloos was. Van de sopraanaria's door Corrie Bijster ontroerde slechts de tweede: „Ich will dir mein Herze schenken". Jam mer genoeg werd deze ar>i door onrust in het tempo wat ontsieru. Delia Wool- fords aandeel was door het weglaten van twee van haar aria's zeer beperkt, doch niettemin zeer muzikaal. De technische verzorging van de ornamentiek in haar firla „Buss und reu" was nog verre van zuiver. De tenor Reinier Scliweppe kan slechts naar één aria beoordeeld worden. Hij liet thans ten volle, ook in technisch opzicht, een positieve indruk achter. De bas Rom Kalma zong zowel zijn kleine partijen als zijn aria's sober en goed ver zorgd. Het continuo met Leny van der Lee aan het klavesimbel begeleidde accuraat. In de orlcesttrale begeleidingen daarente gen vielen herhaaldelijk ongelijkheden op, bij voorbeeld in de bas aria „Mache dich, mein Herze rein" en in 't recitatief „O Schmerz"! dat aan de tenor-aria „Ich will bei meinem Jesu wachten" vooraf ging. Van de instrumer. le soli kunnen de solo-viool in de alt-aria „Erbarme dich" en de solo fluit in de sopraan-aria „Aus Liebe will mein Heiland sterben" met lof genoemd worden. De registra tuur van het orgel, bespeeld door Thijs Kramer, was hier en daar marif nt, doch bleef verantwoord. V. d. Br, VERANDERLIJKE BEWOLKING. Veranderlijke bewolking met enkele op klaringen maar ook plaatselijk wat rc- Aitn de kust hier en daar mist. tot matige wind uit zuidelijke Ongeveer dezelfde tempera gisteren. 6 april Zon Maan Voor de laatste keer vertrekt de veerboot „Jannis" van de steiger aan Anna-JacobapoUler. De Gebr. Maas hebben hun voetveer, over bodig geworden door de opening van de Grevelingendam, stilge legd. Schouiven heeft het tweetal daarvoor zaterdag nog eens stevig bedankt. Foto P.Z.C. Van niaehinefabrikant L. Padmos, die steed9 de schroeven wisselde en repareerde onder de „Jannis" en de „Maria" en die nu een bronzen schroef op een statuette meebracht. Van de heer S. A. Jumelet namens al die vrienden van Bruinisse. In Goes in afgelopen weekend, 74 jaar [Ook de gymnastiekvereniging „O.K.K." oud, overleden de heer K. Kooij, gepen- in Goes heeft veel aan de heer Kooq te sioneerd procuratiehouder van de zaad- danken. Hij gaf daar eveneens 25 jaar handel en boomkwekerij N.V. Wed. P. de|lang les aan de heren- en jongensafdelin- Jongh. In 1921 trad hü'daar in dienst en gen. Al dit werk op sportgebied kreeg 34 jaar later, op 1 juli 1955 bereikte hij in dat bedrijf de pensioengerechtigde leeftijd. In Zeeuwse sportkringen heeft de heer Kooij vooral bekendheid gekregen door zijn haast onuitblusbare activiteiten op het gebied van gymnastiek en atletiek. Pas enkele maanden geleden legde hij de voorzittershamer neer van de Goese gymnastiekvereniging „Volharding". Hij werd toen tot erevoorzitter gepromo veerd. Een kwart eeuw lang is de heer Kooij directeur/hoofdleider van deze ver eniging geweest. Hij gaf op een bezielen de wijze les aan de leden en hielp mee de prestaties op een hoog peil te brengen. Van 1935 tot 1938 was hij voorzitter van „Volharding" en van 1952 tot januari van dit jaar kwam hij in die functie te rug. voor de heer Kooij een bekroning in de koninklijke onderscheiding met de ere medaille in zilver, verbonden aan de Or de van Oranje Nassau. Van 1925 tot 1932 was de heer Kooij lid van het keurkorps van het Kon. Neder lands Gymnastiek Verbond. Van deze zijde kreeg hij de medaille van verdien ste en de erespeld uitgereikt. Van 1948 tot aan zijn overlijden en in de dertiger jaren ook nog enige tijd was de heer Kooij lid van de technische commissie van de „Zebra" (Zeeuws-Brabantse turn kring). Verder trad hij op als bestuurslid van de zogenaamde voorturncursussen. Na zijn pensionering heeft de heer Kooij zich nog verdienstelijk gemaakt door de administratie van de handelsavondschool in Goes te voeren. Eerst was hij daar penningmeester, later secretaris-pen ningmeester. Zaterdagmiddag zou te Kapelle in de ge meentelijke gymnastiekzaal de eindles zijn gehouden van de voort urncursus van de „Zebra". Deze eindles is voor de deelnemers aan de cursus een soort exa men en wordt besloten met een gezamen lijke koffietafel. In verband met het plotseling overlijden van de heer Kooij uit Goes, technisch leider van deze cur- (Slot van pag. 1 nam 4 vrouwen van de bemannings leden en twee vrouwelijke passagiers van boord om ze naar Vlissingen te brengen. De bemanning bleef voorlo pig aan boord, want men wist nog niet wat er zou gebeuren. Intussen was de Canadees naar de Vlissingse haven gebracht, waar men constateerde, dat het schip aan de voorsteven averij had opgelopen, een scheur van ongeveer vier meter leng te boven de waterlijn. Wat er met dit schip gaat gebeuren is nog niet be kend. Koffie Mevrouw E. Owesen, vrouw van de eerste machinist was één van de wei nigen, die niet sliep. „Ik was juist naar de machinekamer geweest om mjjn man koffie te brengen", zei ze, 's morgens in het Vlissingse „Noord- zeeboulevard", waar ze met vijf an dere vrouwen koffie dronken en sprak over het gebeuren van de afgelopen nacht. „Ik was weer in mjjn liut", zo ver volgde ze, „toen ik een geweldige klap hoorde en voelde; ik ging onmiddel lijk onderuit. Het was een enorme chaos in mijn hut; alles viel om. vNiet lang daarna kwam iemand van de bemanning me vertellen, wat er precies was gebeurd en dat we met een reddingsboot hier naar toe moes ten gaan". Voor mevrouw Owesen was het de eerste keer. dat ze een scheepsongeluk meemaakte. Voor me vrouw G. Rosenkrantz, evenals me vrouw Owesen een Deense, was het Zondagmorgen voer de Canadese graanlanker „Cape Breton Miner" tegen de Deense bananenboot Chilean Reefer". IJet laatste schip werd ernstig beschadigd en voer naar de Zeeuws-Vlaamse kust., waar het nabij Breskens op hel strand werd gezet.. Op de fo to het ernstig beschadigde schip enkele uren ha de aanvaring. (Foto P.Z.C.) de derde maal. „Ik kan me er dan ook niet meer druk om maken", was haar commentaar. ..Ik ben niet geschrok ken. Wat ik wel erg vond: ik kon mijn make-up niet meer verzorgen. We moesten zo snel die boot in. Dat ongeluk zelf interesseert me niet". Terwijl de vrouwen ln „De Noordzee- boulevard" zaten: de twee vrouwelij ke passagiers uit Eqnador" voor wie dit de eerste zeereis was, heel witjes en stil, bleven de bemanningsleden wachten op wat er komen zou. De sleepboten „Scaldls" en de „Mare Gerling" van de Union de Rémorqua- ge et de Sauvetage en de „Zeeleeuw" van het bergingsbedrijf v. d. Tak hiel den post bij liet schip. Later besloot men de Deen niet te bergen, maar eerst de lading bananen van boord te halen, zodat daarna bekeken kan worden, wat er met het schip moet gebeuren. De „President Wiersma" bracht 38 van de 47 bemanningsleden naar Vlis singen. De overige negen beman ningsleden, onder wie de kapitein, bleven aan boord van het schip, dat onder een hoek van ongeveer 45 graden op het strand ligt. In de loop van de zondagmiddag trok het schip veel belangstelling. Duizenden men sen. onder wie veel automobilisten gingen een kijkje nemen. Aan het eind van de middag kwamen de zand zuiger „Salvador" en de ponwboot „Bruinvis" langszij om te proberen water uit het schip te pompen. Door het grote gat stroomde namelijk on geveer 400 m3 water per uur naar binnen, zodat het schip al schever kwam te liggen. Een nolitieboot houdt de wacht bij het schip en zijn lading, waarvan een gedeelte rond het schip drijft. De bemanningsleden, die 's middags in de Belgische loodsensociëteit arri veerden, waren over het algemeen niet spraakzaam. Matroos A. Peter sen maakte daarop een uitzondering. „Midscheeps", zei hij. „Ik heb nog nooit zo'n klap meegemaakt, terwijl dit mijn vierde ongeluk is. Onmiddellijk daarna werd een nood sein uitgezonden, maar de loods be sliste, dat we zo snel mogelijk naar de kust zouden gaan. In de machine kamer was het een hele drukte, maar paniek was er niet. De machinist stond tot aan zijn oksels in het wa ter. Eén van de 'machines was uitge vallen en met alle macht werd gepro beerd de andere machine draaiende te houden, zodat de kust kon wordeen bereikt". Wat de bemanningsleden gaan doen, weten ze nog niet. Men moet wachten op een inspecteur van hun maatschappij, die daarover zal beslissen en die tevens zal beslis sen, wat er met de nog geen vijf jaar oude bananenboot gaat ge beuren. Daar wacht iedereen op, de bemnnning en passagiers aan de wal, de bemanning op het schip en de vrouw van kapitein Gruper, die met de vrouw van dc eerste stuurman uit Antwerpen, waar de beide dames op het schip wacht ten, naar Vlissingen reisden, maar die hun echtgenotes nog niet te zien kregen. Op het Canadese schip was men uiterst zwijgzaam. „Het was een bons. meer niet", zeiden de be manningsleden. De bemanningsle den, die tijdens het ongeluk op w ren, hadden geen commentaar. zitter H. A. Ossewaarde uit Yerseke een woord ter nagedachtenis van de heer Kooij. Hij wees op de vele verdiensten, die de thans overledene voor het gym- nastiekleven gedurende een reeks van jaren heeft gehad. „Zijn toewijding, ijver en enthousiasme zullen in hoge ere ge houden worden". Men besloot de plech tigheid met een ogenblik van stilte. P.T.T. Oostburg won brandweercompetitie De Oostburgse PTT-brandweerploeg heeft zaterdagmiddag te Bergen op Zoom de PTT-brandweereompetitle voor 7 land, Zuid-Holland, Noord-Brabant Limburg gewonnen. Aan de wedstrijd namen 11 ploegen deel, waarvan 3 uit Zeeland, namelijk Oostburg, Zierikzee en Goes. De heer J. Bouman uit Vlissingen juryvoorzitter en de heer G. Fakema uit Goes één der leden van de jury. De wedstrijd, die op de terreinen van het gemeentelijk slachthuis te Bergen op Zoom werden gehouden, trokken grote publieke belangstelling. Verder waren vele PTT-autoriteiten aanwezig, onder wie de directeur van het postdistrict Middelburg, de heer W. R. Eelsingh. De heer K. Luchtsinger uit Den Haag, hoofd van de PTT-bedrijfsveiligheidsdienst, dankte na afloop de medewerkers aan dit sportieve toernooi. De heer Bouman besprak vervolgens de verschillende fou ten, die de ploegen gemaakt hebben, zo dat deze daar lering uit konden trekken. De heer Eisingh reikte tenslotte de prij zen uit. Zierikzee en Goes kwamen res pectievelijk op de zevende en achtste plaats. Piet J. Mol, tubuist van „Excel sior" te 's-Heer-Arendskerke heeft zaterdag in Middelburg de wissel beker van het Zeeuws solisten- concours weer veroverd. Hij be- zaterdagen lang voor een goede klassering hebben gestreden in de Concert- en Gehoorzaal te Mid delburg. De op een na beste pres tatie leverde komettist, Wim van Boven van het Kloetingse Excel sior", die vorig jaar de eerste plaats met Mol deelde. Wij komen nader op dit concours terug. Op de fotoJan Muas van „Apol lo" te Domburg, die een eerste prijs verwierf in de afdeling uit muntendheid solisten. (Foto P.Z.C.) Aanbesteding van dijkonderhoud Het bestuur van de waterkering van de CalamLteuze Serlippenpolder heeft vrij dagmiddag in Zaamslag het uitvoeren van werken en leveringen tot verbete ring en onderhoud der zeewering van bovengenoemde calamiteuze polders in het openbaar aanbesteed. Er waren ze ven Inschrijvingen, te weten firma Van Noordenne, Hardinxveld, 102.000. fa. Warrens en zn. Ossenisse, 102.120, fa. Bot en Van Seventer, Sliedrccht, 102.400, firma W. Vlot, Slledrecht, 103.480, de firma P. de Regt, Terneu- zen, 104.200, Leenhouts', Aannemingsb0 drijf. Sluis, 104.200, en firma De Ruijs- scher en zn, Biervliet, 104,350. De gun ning is aangehouden. TIJDENS HET WEEKEND De Grevelingendam is het afge lopen weekend de magneet voor liet verkeer geweest. Vooral op zaterdag- en zondagmiddag trok- ten onafgebroken ffiles auto's viee- versa over de nieuwe vaste oever verbinding tussen Schoiiwen-Dui v eland en Goeree-Overl'Iakkee. Een ruwe schatting komt alleer voor zondag al op 5.000 wagens Toch heeft deze enorme drukte Ir het eerste weekend van de Gre- vclingenweg over 1200 meter ,-oorlopig nog een noodverbindin; geen moeilijkheden opgeleverd :>e rijkspolitie van de groep Brui aisse kon een vlotte doorstroming van het verkeer melden. De tellers van rijkswaterstaat ga ven voor de eerste twee en een hal ve dag sincis de opening van donderdagmiddag tot zondagmor gen al 9.000 "passerende auto'c aan. Het was duidelijk, dat vele in woners van de beide eilanden het aanvankelijk zonnige weekend zouden gaan gebruiken om een tochtje over ae dam te maken. Al was het alleen maar om te er varen wat het is een eiland zon der pont te verlaten. De voorspel lingen zijn uitgekomen. Daarnaast was er ook van verder af flinke belangstelling voor de pas vrijge geven Deltaweg. Op verschillende manleren onder andere via de radioprogramma's van zaterdag morgen was de nieuwe route naar Schouwen aanbevolen voor oen dagtripje. In Zierikzee en in de Schouwse westhoek was het zaterdag ai opvallend druk. Op de weg over dc dam zelf bereikte hel verkeer op zaterdag- en zondag middag tussen twee en zes uur oen piek. Er werden toen uren lang files zonder grote hiaten ge teld. Een snelheidsbeperking, een wachtverbod en een ïnhaalverbod op het tijdelijke stuk weg hebben 'jpstoppingen en ongelukken voor komen. De damweg bleek ook een grote trekpleister voor bromfiets- verkeer tussen de eilanden. De jongelui gingen over en weer op verkenning uit. Opvallend was verder dat ook het veer Zijpe van en naar de richtingen Zuid-Neder land en België veel verkeer te verwerken kreeg. Op zondagmid dag moest de RTM nog twee kop- ladlngboten inleggen. Er werden toen nog wachttijden van ander half uur genoteerd. Receptie bij Schelde „Alles aan boord, ja? De plank naar binnen en los dan maar!" Veerman Nelis Maas (72) leek wat hees op zijn stem.' toen hij zaterdagmiddag op het punt stond om de 40 pk dieselmotor- van zijn bootje „Jannis" volle kracht te geven van de oude steiger in de tramhaven te An na Jacobapolder. Aan boord had hij op deze stralende voorjaars middag een groepje autoriteiten, de hele familie wat vrienden uit Bruinisse en een handvol toeristen. In het kielzog van het bootje tufte Jaap J. Maas (69) op de „Maria" mee. De Gebr. Maas maakten hun laatste overtocht: de Grevelingendam tussen Schouwen en Goeree heeft het leeuwenaandeel van hun passagiers aanbod op het voetveer weggenomen. En win Schouwen was men gekomen om de Mazen nu dan toch eens pre cies te vertellen, wat voor belangrijke diensten zij sedert 1916 de bevolking met hun nooit gestremde veer hebben bewezen. Toen later in restaurant „Bos" aan Zijpe, burgemeester mr. F. Th. Dijck- meester uit Zierikzee de veermannen na een hartelijke toespraak een inge lijste prent van de doortocht van de Spanjaarden ln het Zijpe (1675) over handigde als een attentie voor dat jarenlange gezwoeg, bekende de oud ste van de twee ruiterlijk: „Ik ben nooit zenuwachtig geweest. Maar vandaag doet er toch wel wat op bij me..." De gebroeders Maas stoppen ermee. Ze gaan if.ar hun tuintjes en hun vis hengel. De ene meewerkende zoon zal een andere betrekking moeten zien te vinden. Een van de veerbootjes is al verkocht. In de hoogte Schouwen-Duiveland heeft overigens de koelbloedige veerlieden van het Zijpe niet geruisloos door het snel verkeer over de Grevelingendam wil- laten wegvegen. Men vond het no dig om de op het gevaarlijke water bijzonder zelfverzekerde schippers, die dag en nacht vijftig janr lang voor iedere passagier klaar stonden, bij de laatste keer afmeren nog even goed in de hoogte te steken. Dat ge beurde met een reisje vice versa tus sen Zijpe en A. J.-polder, met uit- wuivers op de passerende veerpont „Krfimmer" van de R.T.M. en met een napraatje over een stuk historie- van-het-isolement bij een gezellig borreltje. Er Is ln die halve eeuw op het water heel wat gepasseerd. Vele Schouwe- naren kunnen er zelf een stukje van vertellen. Want als Maas voer, dan waren er immers passagiers. Maar tegen al die mensen heeft het tweetal nooit precies verteld wat ze er zelf van dachten als er weer een bar tochtje opzat. „Anders durfden de mensen niet meer mee Nu waren de Mazen wel bereid hun verhaal te doen. De anekdotes kwamen los. „Wanneer we alles moeten ophalen, zitten we hier morgenochtend nog". Lichtpunt in diefstallen in Terneuzen? Bij de grenspost Wernliout (Noord-Bra bant) heeft de Koninklijke Marechaus see vrijdag een 30-jarige tijdschriften- colporteur aangehouden, die in het af gelopen jaar in diverse hotels in Ter- neuzen en omstreken heeft overnacht zonder de rekening te betalen. De man. een zekere J. B. zonder vaste woon- of verblijfplaats, werd aangehouden op ver zoek van de Terneuzense gemeentepoli tie. Hij zal vandaag maandag naar Middelburg worden overgebracht, waar hij voor de officier van justitie zal wor den geleid. De politie in Terneuzen zoekt nog uit of B. iets uitstaande heeft met drie inbraken, die in de nacht van 11 op 12 maart aan de Industrieweg in Terneuzen werden gepleegd. Zelf ont kent hij, maar hij was niet in staat voor de desbetreffende nacht een alibi op te geven. Het g'i U bijzonder goed nog, nu aan dus wel op zijn plaats. „Er gaat iets door ons heen", zei burgemeester Dijckmeester namens de ellandbevol- king. „Wie kende het bootje van Maas niet? Aan hoeveel reizigers hebt U niet medewerking verleend om over de plas te komen? Wan neer er geen pont meer van de stei ger durfde, dan was er altijd nog het bootje van Maas. Dat gaf niet op. We zijn U beiden daarvoor uitermate dankbaar. Nooit tevergeefs.... De burgemeester van Bruinisse, de heer C. H. van de Linde, hield ook een toespraak. Het kwam op het zelfde neer. Hoe kon het anders? Er is veel over het veer Maas te ver tellen, maar voor wie de naam uit sprak was er steeds weer dezelfde reactie: „Het veer Maas, dat je nooit in de steek liet". De Bruse burge meester typeerde het tweetal als een paar rauwe knapen, die bijzonder goed in de gemeenschap van het dorp pasten. „Het was alleen voor ieder een raadsel, hoe ze steeds koers-west wisten te houden", er waren nog meer bedankjes. Van Dirk van Duivendijk, de man, die de veerbootjes nogal eens op zyn werf heeft gehad. Van de schippersvereni ging, die de heer J. de Waal liet zeggen: „U bent het eerste slacht offer van de dam. Laten we maar het glas heffen op een Delta-uitkering". De rechtbank te Middelburg heeft de automobilist J. de B. uit Hulst veroor deeld tot een onvoorwaardelijke gevan genisstraf van I maand, alsmede 1 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid, nadat hij op de rijksweg Axel-Sluiskil met zijn auto de Axelaar Z., die zijn door benzï- negebrek stilgevallen auto naar een par- keerstrook duwde, had aangereden. Z. brak daarbij beide benen. De officier van justitie had een gecom bineerde gevangenisstraf geëist: 3 maanden onvoorwaardelijk met een Sroeftijd van 3 jaar, alsmede 1 jaar en maanden ontzegging van de rijbe voegdheid. A. P. uit Hulst, die zich zo boos had ge maakt op een cafébezoeker, dat hij tot drie maal toe met zijn auto tegen de sportauto ter waarde van 20.000 van deze bezoeker was gebotst, werd conform de eis van de officier veroor deeld tot een boete van 400, alsmede 6 maanden ontzegging van de rijbe voegdheid. De jeugdige Rotterdammer S. B., die op 7 augustus van het vorig jaar ln Renes- se een auto bestuurder zonder in het be zit te zijn van een rijbewijs, werd ver oordeeld tot een boete van 100. M. de H. uit Velsen, die met een collega in Goes schoorstenen had geveegd zonder daartoe opdracht te heljben gehad, ter wijl bovendien de rechtbank te Haarlem hem daartoe de bevoegdheid had ont zegd, werd veroordeeld tot een gevan genisstraf van 4 maanden. Het was zaterdagmiddag in het Schel- dekwartier te Vlissingen een liele druk te bjj de receptie, die gegeven werd ter gelegenheid van het feit, dat drie func tionarissen van de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" een hogere functie hadden gekregen. Zoals bekend zyn de heer Ch. A. Th. Hernisen en prof. dr. II. Langman benoemd tot on derdirecteur van de N.V. en ir. R. V. van Itallie tot bedrijfsdirecteur. Tn het begin kon men de felicitaties nog wel de baas, maar allengs groeide de rij en tegen het eind van de receptie waren er zoveel aanwezigen, dat menig een even naar buiten ging om en luchtje te scheppen: de rook was namelijk te snijden. De receptie was er niet minder geanimeerd onder. De drie heren, ver gezeld van hun echtgenoten schudden anderhalf uur lang handen van de velen, die naar het Scheldekwartier waren ge komen, onder wie de voorzitter van de directie van de N.V. Koninklijke Mij. Schelde", de heer J. W. Hupkes. Mr. .1. Quast bood de drie heren namens hoofdingenieurs en afdelingshoofden een documentenkoffertje aan. „Een gebruiksvoorwerp, dat heel goed bij uw nieuwe status zal passen", zei hij onder grote hilariteit. Voor de rest werd er gesproken op deze receptie, die lan ger duurde dan men aanvankelijk had gepland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 2